Älykkyys ja ohjelmointi

Kai23-

Olen hakeutunut alalle, jossa joudutaan opiskelemaan ohjelmointia (Javaa). Itseäni ohjelmoiminen kiinnostaa, mutta valitettavasti en tunnu pärjäävän siinä ollenkaan. Nettisivuja osaan tehdä, mutta html/css ovatkin helppoja "ohjelmointikieliä". Matikkaa en ole koskaan halinnut yrityksistä huolimatta. Mietinkin, että voiko matematiikkaa osaamaton oppia koodaamaan esimerkiksi Javaa? Mitä koodaaminen vaatii? Miten voisin oppia soveltamaan oppimaani?

15

3505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kai23-

      ÄÄLIÖT VASTATKAA SAATANAN VATIPÄISET HINTIT PERKELE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Guuuruuu

        Vastasit juuri itse itsellesi. Olet liian tyhmä.


      • Kai23-

        Oli varmaan todella mukavaa esiintyä toisen nimimerkillä. Ihan vain kaikille tiedoksi, että tuo ala-arvoinen viesti ei ole minun kirjoittamani.


    • manifoldi

      Ohjelmointi on puhdasta matematiikkaa, joten
      Jos ei osaa matematiikkaa -> ei voi olla muuta kuin paskaakin paskempi ohjelmoija

      • guru vaan

        Ohjelmointi on logiikkaa, rakenteita, taidetta ja näkemystä, ei niinkään matematiikkaa. Joten matikan puute ei vielä estä mitään, mutta tottakai voi joissain tilanteissa jopa auttaa.


      • Johtaja pönäkkä

        Tuo on kyllä höpöhöpöä.

        Olen itse aina ollut "huono" koulumatikassa. Opin kyllä asiat, mutta en läheskään yhtä helposti kuin kieliä tai reaaliaineita. Lukiossa lyhyt matikka ja siinä numerot tasoa 6-7.

        Päädyin kuitenkin yliopistolle opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä ja pärjäsin siellä ihan ok kuten myös myöhemmin työelämässä. Yliopistolla myös innostuin matematiikasta jossain määrin kun huomasin että siellä opetettava matematiikka on isolta osalta jotain aivan muuta kuin peruskoulun ja lukion "laskento" ja yhtälöiden ratkominen. Varsinkin logiikan kurssit kolahtivat ja olivat itselleni luontevia.

        Tunnistan kuitenkin että monet kolleegat ovat lahjakkaimpiin tehtävissä missä pitää käsitellä asioita matemaattisesti. Esimerkiksi vaativampien algoritmien suunnittelu on tälläinen laji.

        Ohjelmistotuotannossa on kuitenkin paljon erilaisia rooleja joihin tarvitaan erilaisia ihmisiä joilla tuleekin olla erilaisia lahjoja. Esimerkiksi proektipäällikön, teknologiakonsultin tai toiminnallisen määrittelijän ei välttämättä tarvitse olla hard-core lahjakas low-level koodari vaan työssä tarvitaan enemmän ilmaisutaitoja, ihmistuntemusta ja kokonaisuuksien hallintaa.


      • root-ish luser
        guru vaan kirjoitti:

        Ohjelmointi on logiikkaa, rakenteita, taidetta ja näkemystä, ei niinkään matematiikkaa. Joten matikan puute ei vielä estä mitään, mutta tottakai voi joissain tilanteissa jopa auttaa.

        Yleinen käsitys siitä, mikä kaikki on matematiikkaa, on aika aiheettoman kapea.
        Logiikkakin kuuluu matematiikan piiriin. Minulla on tuossa pöydällä läjä kirjoja,
        jotka käsittelevät ohjelmointiin liittyvää matematiikkaa muunmuassa joukko-opin,
        predikaattilogiikan, kategoriateorian, jne sekoituksena eikä siinä oikeasti
        mitään niin monimutkaista tai hankalaa ole, jos jaksaa vain vähän käyttää
        aikaa asiaan perehtymiseen lukemalla kirjoja, joissa asia selitetään selkeästi
        ja yksinkertaisesti.

        Kieltämättä matematiikan tietotaidon puute ei estä koodaamasta,
        mutta jos haluaa edetä luokkapohjaisen olio-ohjelmoinnin ja design
        patternien kaltaisia alkeita pidemmälle ja suhtautua ohjelmointiin
        tieteenä, niin sitten asiaankuuluvan matematiikan opettelu
        on hyvinkin välttämätöntä.


    • javakoodari

      Kyllä voi ihan hyvin oppia koodaamaan, vaikka ei ole hyvä matematiikassa. Ei ohjelmoinnin oppiminen vaadi mitään erityislahjakkuutta. Mutta ohjelmointia se vaatii. Opeteltuasi hiukan vaikka javan perusteita, tee omatoimisesti joku pieni sovellus. Vaikka tekstitiedoston käsittelyä tai yksinkertaista grafiikkaa. Jotakin sellaista, mikä sinua kiinnostaa. Tekemällä oppii pätee hyvin ohjelmointiin.
      Kun tulee ongelmia, netistä löytyy esimerkkejä ratkaisuista. Myöhemmin voit tehdä vaikka servlettejä nettiin. Englaninkielistä tekstiä pitää ymmärtää riittävästi. Muuten tiedonhaku on vaikeaa.
      Olen itse koodannut työkseni 18 vuotta, ja vieläkin se jaksaa innostaa. Varsinkin silloin, kun tulee joku uusi tekniikka, jota pitää soveltaa omaan koodiin. Enkä ole matemaattisesti lahjakas.

    • NSDAP------

      ihan mielenkiinnosta kysyn ja toivon että vastaat rehellisesti, miten pärjäät shakissa.

      • nejsaatana

        Ootko joku natsi-idiootti, kun sulla on NSDAP nimimerkkinä?
        Ihan mielenkiinnosta vaan, toivon että vastaat rehellisesti.


      • NSDAP----
        nejsaatana kirjoitti:

        Ootko joku natsi-idiootti, kun sulla on NSDAP nimimerkkinä?
        Ihan mielenkiinnosta vaan, toivon että vastaat rehellisesti.

        no, kuule kun kysyt niin kyllä mä sulle rehellisesti vastaa"een".

        kivat mulle, mäihät sulle.


      • tsoukki
        NSDAP---- kirjoitti:

        no, kuule kun kysyt niin kyllä mä sulle rehellisesti vastaa"een".

        kivat mulle, mäihät sulle.

        et vastaa vai vastaat et?


    • Kyky ajatella abstraktisti kulkee jokseenkin käsi kädessä matemaattisen lahjakkuuden kanssa, ja tätä tarvitaan ohjelmoinnissa.

    • älykäs työelämä?

      Et tarvitse älyä ohjelmoinnissa. Tarvitset sosiaalisia kykyjä, pitkäjännitteisyyttä, kykyä ottaa vastaan kritiikkiä, yhteistyötä, sovittujen toimintatapojen noudattamista, keskusteluvalmiuksia ja erittäin pitkän "pinnan".

    • Ei sitä matematiikkaa, saati sit sosiaalisia kykyjä niin kovasti tarvi, mutta tuollasta itsekuria ja pitkäjänteisyyttä kylläkin. Englannin kieli on kans melko tarpeellinen koska suurin osa dokumentaatiosta on netissä englannin kielellä.

      Matematiikan tarpeellisuus riippuu tietysti myös siitä, että mitä on tekemässä, perus algebralla pärjää pitkälle, mutta esimerkiksi jotain integraalilaskentaa, matriiseja tai diffrentaalilaskentaa ei tule kovin usein vastaan. Tietysti on asia erikseen jos työkseksi lasket jotain Nasan rakettien lentoratoja, mutta esimerkiksi webbipuolella sitä ei tarvitse lähellekkään niin paljoa kuin yleensä annetaan ymmärtää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe