Mikäs mahtaa olla kun Einhellin "elektroninen" akkulaturi ei anna kuin kymmenkunta volttia jännitettä? Vehkeen sisällä on normaali verkkomuuntaja ja tasasuuntaussilta, liekö jokin tyristori jäähdytyslevyssä ja pieni piirikortti jossa muutama trankku, vastuksia ja diodeja.
Kun mittasin muuntajalta tulevan vaihtojännitteen, se oli kahdentoista voltin kieppeillä. Toisio oli mitattaessa kytketty irti piiristä. Eikös lukeman pitäisi olla 14v ja ylikin, kuormittamattomana? Oli tarkoitus ohittaa koko elektroniikka ja laittaa vain se diodisilta muuntajan perään, mutta sehän laskee ulostulojännitettä entisestään.
Miten muuntajan toisiojännite voi olla noin alhainen? Verkkojännite mitatessa oli 220 V.
Akkulaturin muuntaja sökö?
12
2072
Vastaukset
- ierikka
Kun vaitosähkö kokoaalto tasasuunnataan ja suodatetaan nosee se kyllä sinne 14-15 V:n paikkeille
- Ein Hell= 1 helvetti
Sinun mittarit eivät näytä oikein todellista tilannetta. Akku latautuu tasasuunnatun jännitteen huippuarvon mukaan.
Oikea tapa on kytkeä laturi akkuun ja seurata sitä, paljonko virtaa menee akkuun.
Noissa jännitemittauksissa pitäisi olla asiantuntemusta mukana, jotta se johtaisi oikeaan lopputulokseen. - Älä helvetissä pura
Älä nyt pura mahdollisesti toimivan laturin elektroniikkaa. Saattaa olla jonkinlainen automaattilaturi. Kytke akkuun ja katso, toimiiko se.
Ja jos on rikki, varmaan tuttavapiiristä löytyy henkilö, joka on perillä alkeellisesta elektroniikasta ja osaa korjata sen.- Laturisti
Toki oikea tapa on kykeä laturi akkuun, onhan siinä virtamittarikin. Mutta kun ei mittarikaan näytä että virtaa menisi, vaikka akku on tyhjä. Aiemmin laturi pukkasi kahta ampeeria kyseiseen akkuun, ja vähitellen akun latautuessa näyttämä putosi lähelle nollaa mutta ei ihan.
Täytyy ährätä laturi vielä kiinni akkuun ja mitata sekä napojen yli oleva jännite että akkuun menevä virta. Palataan sitten asiaan. Kiitän ripeistä vastauksista.
- Laturisti
Juu taitaahan se laturi sittenkin toimia. Vehkeen oma mittari vaan on eloton. Neula liikkuu kun laturia heiluttelee, mutta virtaan se ei reagoi. Kumma että niin yksinkertainen mekanismi voi mennä epäkuntoon. Jännite akkuun kytketyn laturin navoissa on 14 V ja virtaakin tuntuu yleismittarilla mitaten menevän, joten ei auta valittaa.
Luulin koko värkin hyytyneen kun virtamittari näytti ladatessa nollaa ja latausjohdoista mitattu jännite oli niin matala. Olisi pitänyt heti mitata niin että johdot on kytketty akkuun. Kiitokset ohjeistuksesta!- Mittarit kuntoon
Taitaa noissa latureissa olla yksinkertainen meltorautamittari. Eli kun virtaa kulkee, niin käämin sisällä oleva meltorauta menee enemmän käämin sisään ja liikuttaa viisaria. Jonkinnäköinen vastajousikin on.
Tuohan on sopivaa puuhastelua purkaa se mittari ja katsoa, mitä se on syönyt. Luulen, että helppo korjata.
http://sub.allaboutcircuits.com/images/02246.png
http://img.tfd.com/ggse/53/gsed_0001_0030_0_img9581.png
- 7+20
Mittasit siis virta-alueella,että virtaa tosiaan menee? Jos akku onkin viallinen,
se ei ehkä ota virtaa,mutta jännite näyttää ladattaessa täyden akun arvoja?
Jos epäselvää,kokeile jollain varmasti toimivalla akulla.- Laturisti
Kokeilin jo useammallakin akulla, ja virta-alueella mittasin. Kyllä laturista virtaa näyttää tulevan ihan tolkullisesti.
- Elektroniikkamies
Itse tutkin yhtä erimerkkistä automaattilaturia vuosia sitten. Siinä ei suodatettu jännitettä kondensaattorilla ollenkaan. Siinä automatiikka leikkasi tyristorilla tasasuunnatuista siniaallon puollikkaista sopivan mittasia pulsseja akulle.
Siinä oli myös jonkinlainen akun tunnistus. Napoihin piti saada hieman jännitettä oikein päin, jotta se lähti lataamaan. Lamppua sillä ei saanut yksistään palamaan.
Se pelasi todella hienosti.- Laturisti
No tässä taitaa olla sama systeemi. Tuolla tavoin laturi vissiin tunnistaa väärän napaisuuden, kuten tämä värkki tiemmä tekee. Ei tässäkään ole ensimmäistäkään suodatuskondensaatoria. Ei tosin ole vanhassa luottolaturissakaan, joka nyt on lainassa kaverilla. Siinä on vaan muuntaja ja tasasuuntaus kahdella isolla diodilla. Yli 20 vuotta on palvellut, vaikka maksoi alle satasen markka-aikaan.
- selvä tapaus
Laturisti kirjoitti:
No tässä taitaa olla sama systeemi. Tuolla tavoin laturi vissiin tunnistaa väärän napaisuuden, kuten tämä värkki tiemmä tekee. Ei tässäkään ole ensimmäistäkään suodatuskondensaatoria. Ei tosin ole vanhassa luottolaturissakaan, joka nyt on lainassa kaverilla. Siinä on vaan muuntaja ja tasasuuntaus kahdella isolla diodilla. Yli 20 vuotta on palvellut, vaikka maksoi alle satasen markka-aikaan.
No hyvänen aika, se suodatushan tapahtuu vasta akussa. Akku on kuin suuri kondensaattori, joka ensin varataan ja sitten puretaan. Jos yleismittarilla mittaa DC-alueella laturin lähtöjännitettä ilman akkua, sehän on pulssimuotoista ja mittari näyttää vallan väärin.
- Laturisti
selvä tapaus kirjoitti:
No hyvänen aika, se suodatushan tapahtuu vasta akussa. Akku on kuin suuri kondensaattori, joka ensin varataan ja sitten puretaan. Jos yleismittarilla mittaa DC-alueella laturin lähtöjännitettä ilman akkua, sehän on pulssimuotoista ja mittari näyttää vallan väärin.
Totta töriset. Jälkikäteen ajatellen selvä homma, mutta enpä onnistunut omin päin tajuamaan. Ilmankos se muuntajan jännitekin oli niin alhaisen tuntuinen. En tajunnut että akku itse korvaa tasasuuntauksen jälkeisen suodatuskondensaattorin, ja mitattava jännite nousee asialliseksi. Mainiota!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698