Ostakaa polttopuunne tuoreena rankoina ja pätkitte, halotte ja kuivaate min 1vuosi itte. Heittomotit ovat myyjien kauraa, eikä pinokuutioina kukaan nykyjään edes myy.
Rangat ovat yleensä moton tekemää kuitupuuta josta saa pystykauppana n 20 e kiintomotti - verot. Kuljetus tienvarteen sisältyy hintaan.
Jos ottaa itelle kuitupuurangat pitää maksaa motolle katkaisu-kuljetuksesta n 10 e motti alv.
Eli jos saa ostajalta 30-35 e motti kuljetus tuoreista rangoista, olet - tasolla. Et ole myyjänä tianannut mitään. Moton tekemä pino on kiintoa!!!! 100% puuta
Jos joku haluaa laskea sitten hintaa omalle työlle: pätkiminen, halkominen ja vuoden kuivaaminen. Se on sitten oma juttunsa.
tee ite polttopuut
9
506
Vastaukset
- on tota klapia sit
Juuri näin, heittomotti pitäisi kieltää puukaupassa, on vähän liukuva käsite.
Joku standardi pitäisi saada polttopuukauppaankin, jos tilaat kahdelta eri myyjältä samanmäärän klapia niin eri määrä tulee ja heittoa voi olla paljonkin.
Olen joskus laskenut tuota tuntipalkkaa itselle kun itse kaadan, karsin, pätkin ja pilkon niin kyllä siinä tuntipalkkaakin saa jos vertaa ostopuuhun. Lisäksi jos laskee vielä sähkönsäästön niin vielä parempi palkka tulee. Ei sitä ilman tartte tehdä ja se on kaikki verotonta. - aeaeaeae
polttopuukaupalle on ihan standardit kookleta edes sekuntti niin löytyy.
jaa muuten moto ei puita kuljettele se tekee toinen kone ja se maksaa erikseen ja viellä kuljetus tienvarresta kotiin ei sekään oo ihan ilmaista- motoissa löytyy
Päätehakkuussa on kaksi motoa, toinen karsii-katkoo, toinen kuljettaa plaanille.
Kummankin kuutiovelotus on n. 5 eur alv.
Moton tietokone laskee puumäärän kiintokuutioissa 0,1 m3 tarkkuudella
Se on paras standardi kun kauppoja tehdään . Pieniä tai isoja.
Klapikaupassa ulkokuiva puun paino olisi paras mitta (n 300-350kg/kiintomotti)
Ennen perunoitakin myytiin tilavuusmitoilla, nyt kilohinnoilla.
- asasasas
mistä sä tollasen painon tempasit kuiva koivukin painaa 410kg/m3
http://www.halkoliiteri.com/?id=587- sekapuuta riittää
Tuossa taulukossa näkyy painot olevan.
Paljon puuta polttavan kannattaa käyttää sekapuuta jonka ulkokuiva paino on n. 300-350kg/m3 ja lämpöarvo suunnilleen samat. Sekapuuta tulee kun metsiä harvennetaan jos vaan tekijöitä on. Hintakin on puolta halvempi
Pelkän koivuklapin käyttö on turhaa hienostelua. Marketeistahan yms sitä saa jos hinta on omasta mielestä kohdallaan
- 11+6
Niin ei kahta motoa, vaan moto ja ajokone. Heittomotti ei ole mielestäni huijausta, eikä liukuva käsite. Ainoa ongelma on se, että hyvin harva klapinostaja tietää/tuntee edes käsitettä kiintokuutio!. Eikä tiedetä kuutioiden muuntokertoimia.
- Puilla lämpenee.
Ja hyvät puulämmittäjät, korvat ja silmät auki. Motojen, ym. aparaattien jäljille hommiin, missä vaan näkyy työmaata, niin melko varmaan saa mennä latvuksia ja oksia siivoilemaan. Näin menettelen itsekkin, ei tarvitse ostaa puita, ei mennä salille eikä harrastaa muutenkaan liikuntaa, ja on kuulkaa hauskaa. Vähän hävinnyttä kulttuuria peliin, nuotio, makkaraa ja termospullo kahvii, ja avot, mieli, sileu ja ruumis, kaikki korjaantuu, ja pääliskauppaa tulee ilmatteeksi noita heittokuutioita.
- voihan repäse
No voihan repäse! Onkos tuon tyypin sairaitakin että satasen säästöllä rehkii ittensä kippeeksi... metsän lannalla... eli latvuksilla? Monipuolisempaa liikuntaa satasella mielekkäämminkin saa. Ei ne puut ole ilman kotona. Laskeppa monastikko sitä kalikkaa käsittelet ennenkuin se on energiana. Käy hän se jos hmmhm... e ivoi raapia päätänsä saamatta tikkuja sormiinsa....
- huomenna taas mettää
voihan repäse kirjoitti:
No voihan repäse! Onkos tuon tyypin sairaitakin että satasen säästöllä rehkii ittensä kippeeksi... metsän lannalla... eli latvuksilla? Monipuolisempaa liikuntaa satasella mielekkäämminkin saa. Ei ne puut ole ilman kotona. Laskeppa monastikko sitä kalikkaa käsittelet ennenkuin se on energiana. Käy hän se jos hmmhm... e ivoi raapia päätänsä saamatta tikkuja sormiinsa....
Mä huhkin kyllä ihan omassa metässä, mutta kyllä se paljon mielekkäämpi liikuntaharrastus on kun juosta jonkun perkutan pallon perässä h*nttikyykkämaila tanassa, tai hikoilla kuntosalilla jossain palloiluhallin puolipimeässä kellarissa.
Raikkaassa ilmassa metsähommat, puuhommat, metsästys, kalastus, sienestys, marjastus.
Laavukaffet. Nuotiokaffet. Jopa termarikaffet.
Eväsleivät. Nuotiomakkarat. Loimulohi.
Mikäs sen komiampaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187