Olen lukenut netistä paljon bulimiasta ja siitä jos löytäisin itselleni jonkun keskustelun avulla apua, mutta kohdalleni ei ole osunut sopivaa vastausta, vielä. Elikä olen pian 20 vuotias, ja aloitin oskentelun hieman yli 2v sitten, ihan sillä vain että kun olin syönyt liikaa, niin paljon että sattui mahaan ja oli paha olla, tajusin että voin helpottaa oloani että oksentaisin. Ihan ykskaks huomasinkin kärsiväni sairaudesta, jonka en kuvitellut koskaan osuvan kohdalleni. Nyt kuitenkin ymmärrän kuinka raskasta tämä on, ja todellakin vetää mielen alas. Päätin siis kertoa tässä vähän yli vuosi sitten ystävälleni asiasta, ja heti tuli sellainen olo että se oli virhe. Tuntui että tämä on minun juttuni, en saa jakaa tätä muiden kanssa. Mutta se kuitenkin auttoi, hetkellisesti. Ystäväni kyseli säännöllisesti että olenko vielä oksennellut ja mistä se saattaisi johtua jne.. Kyselee hän nykyäänkin että vieläkö oksentelen, mutta nyt olen ruvennut valehtelemaan että en enään ja kaikki on hyvin. Välillä kaikki onkin hyvin, saattaa mennä pari päivää etten ajattele koko bulimiaa, mutta sitten kolmantena päivänä aamu alkaa ilman aamupalaa, ja koko loppupäivä siinä kun en viitsi syödä, koska en tiedä paljonko voin syödä, en tiedä mikä on normaali määrä, etten lihoaisi. Usein tulee jaksoja, niinkuin nyttenkin menossa jo 4pv, että oksennan 3-4 kertaa päivässä, aina sen jälkeen kun olen syönyt. Että kysymykseni nyt onkin, että osaisiko kukaan esimerkiksi antaa minulle viikon ruoka ohjeet, mitä syödä aamulla päivällä illalla ja paljonko. Ihan perus ruokia. Pakkasessa on mm. jauhelihaa, mistä teen lasangea, broilerin koipia jne.. En osaa yksinkertaisesti enään hahmottaa paljonko voin syödä hyvällä omatunnolla. Kiitos teille kaikille jotka vastaatte. Ja te jotka kärsitte samasta ahdistavasta sairaudesta, niin toivon teille että parantuisitte. Tää on niin kamalaa, että en halua enään yhdenkään ihmisen sairastuvan tähän !!
Osaisiko joku auttaa
8
250
Vastaukset
- tässä
Minullakin on vaikea hahmottaa enää ruuan määriä. Itse olen koittanut ottaa terveellisen ruokavalion käyttöön. Minä syön yleensä aamulla sen päivän isoimman aterian, niin illemmalla ei tule nälkään ahdettua turhaan ruokaa. Syön paljon salaatteja ilman salaattikastikkeita. Ihan jotain rehuja ja aina pieni pala lihaa, muutama pähkinä, juustoviipale ja loraus öljyä. Päivällä sitten marjoja tai hedelmiä ja jugurttia. Kevyet itse tehdyt keitot ovat myös hyviä. Tällä ruokavaliolla voi ilman huonoa omatuntoa koittaa totutella normaaleihin annoskokoihin. Palan leipää syön myös joka päivä, mutta pastat perunat, jne olen jättänyt pois ja kaikki lasagne tyyppiset jne. raskaat ruuat olen unohtanut kokonaan, niissä kun sortumisvaara on suuri. Painosta riippuu paljonko kaloreita tarvitset. Mikäli haluat todella varovaisesti alottaa, suosittelisin tekemään vaikka ison kulhon salaattia (salaatinlehtiä paljon, kurkkua, tomaattia, paprikaa jne.). Salaatin kanssa aina jotain lihaa tai kalaa (minun nyrkkisääntöni on, että max 2dl liha tai kalaa päivässä) ja ehkä viipale ruisleipää. Salaatin kanssa käy vaikka kevyt salaattikastike. Salaattia voit syödä pitkin päivää jos nälkä yllättää, itse ne rehut eivät sinua lihomaan saa, vaan ne lisäkkeet jos niitä liikaa syöt. Minulla on nyt muutama viikko kuivilla oloa takana ja hyvältä alkaa tuntumaan. Kauhea vain katsoa mitä tuhoa oksentaminen minulle on tehnyt. Voimia sinulle!
Joo tää on kyllä nii helvetillinen koko bulimia että huhhuh, nyt vaa peukut pystyyn ja alotetaan oikeesti puhtaalta pöydältä. Pitää nyt vaa yrittää muistaa että syödä saa, mutta ei niin että siitä tulee liian ähkyks. Kyllä sitä pystyy ihan varmasti. Pitää ajatella järkevästi, että iteppä oon tän alottanu, ite sen myös vien loppuun saakka. Ei sitä muut voi mun puolesta tehä, mutta kannustusta ja tukea ja apuja tarvitaan. Onneks tietää ettei tämän asian kanssa ole yksin, ja tänne voi tulla aina kirjottelemaan !
- s
Moi!
Suosittelisin teille kalorilaskuria. Se maksaa muutaman euron viikossa, mutta se ei ole paljoa, jos ajattelee vaikka rahoja, jotka ovat menneet ahmittuun ruokaan. Merkkaa sinne parin viikon ajan KAIKKI syömäsi ruoat, myös ahmitut.
Kone laskee sinulle viitteellisen kulutuksen ja näet oletko syönyt yli vai alle. Vertaile eri päiviä ja yritä syödä tasaisemmin.
Temppiä :) - luomu..
Mä taas en suosittele kalorilaskuria. Siinä hyvä tapa jäädä koukkuun taas johonkin ja tulee rankastuu itteensä tosi herkästi jos muka ylittää joku päivä kiintiön. Pienet lautaset mistä syö ja syö sillon kun on nälkä ja vaan sen pienen kulhon/lautasen. Jos on tunnin päästä järkky nälkä, ni sit syö jotain pientä vielä. Musta pitää alkaa hahmottaa ruuan määrä "luonnollisesti" mielummin kun vahdata kalorilaskurilla kaloreita. Alussa on tärkeintä syyä niin, että ei tosiaan ole ähkyn partaalla, ni ittelläni oli ainaki helpompi alkaa pääsee erron oksentelusta.
Kiitos vastauksistanne. Oon joskus kokeillut kiloklubin kautta laskea päivän kalorit, mutta mulla se tosiaan meni siihen että jäin koukkuun. Sitten, jos tuli joku päivä, että söinki jäätelöä tai jotakin muuta herkkua. Ihan pikkasen vain, niin se meni sen kalorimäärän yli, minkä olin itse itselleni asettanut ja se päivä meni sitten taas pilalle.
Mutta eilen kun tosiaan lupasin itteleni että se oli viimeinen päivä kun oksennan, niin tänään ollut heti parempi mieli. Oon vaan toistellu itteleni, että kyllä syödä saa, ilman että pitää oksentamaan mennä. Tänään söin nytten illalla taas vähän enemmän että tulin sillälailla puoli ähkyyn, mutta enpähän mennyt oksentamaan. Mistä oon niin ylpeä, teki kyllä mieli. Mutta rupesin miettimään että mä en halua ite aiheuttaa mun sydämelle mitään, mistä se joutus kärsimään. Huomenna taas uus päivä, ja onneks kello on näin vähän. Niin ruoka kerkee onneks sulautumaan tässä yön yli, ja huomenna sitte otan uusiks. En syö herkkuja tms.. On niin ihanaa kun tänne saa vapaasti kirjottaa eikä tarvi valehella että en oo syöny ähkyyn itteäni tai muuta ! Se kans auttaa mua että onhan muutkin parantunu tästä, niin kyllä sitten me muutkin parannutaan ! tsemppiä kanssa kävijät. Ja kirjotelkaa toki miten teillä menee/ on mennyt.Miten teillä on mennyt ? Mulla nyt 6 päivä alkamassa ja mennyt tosi hyvin. Pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään, että kyllähän ihan kunnon annoksia voi syödä. Ja tahdittaa vain sitä ruokahalua. Tietenkin ku menkat on päällä nii on muutenki mielihaluja vaikka mihin. Mutta onneks ei oo rahaakaa nyt, palkka tulee vasta ens viikolla ni ei oo mitää mitä ahmiakkaa :)
- efjuu
http://efjuu.blogspot.com/
Sieltä kohtalontoverin kertomuksia lukemaan, ja kertomaan myös omia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124090MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822101Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991405Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671127Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838