Hei!
Olen tavallinen kristitty ja olen ihastunut lestadiolaiseen ihmiseen. En tiedä onko hän uus- vai vanhollislestadiolainen. Haluaisin tietää ennen kuin alan elättelemään mitään turhia toiveita, voiko lestadiolainen mennä naimisiin toiseen uskontoon kuuluvan kanssa ja miten tämä asia eroaa uus- ja vanhollislestadiolaisten välillä?
Ihastunut lestadiolaisen???
5
217
Vastaukset
- kalle.
Luultavasti sinä et ole Uusherännen kanssa koska heitä on vain
Kittilän seutuvilla , ja kuolvet kohta sukupuuttoon .
Minä olen Es /Lesta eli Esikoiset , meitäkin on tiukkoja ja tavallisia
uskovaisia ja meillä on kivoja nuoria ..n.13'500 persoonaa
sitten on Rauhan sanalaiset n. 7000persoonaa
sitten on Nuo VL: t he ovat isoin rymä ja pahin .100'000
Tarkista nyt heti mikä se on ettei tule isompia haavereita..- takas redil
kalle hyvä, emmehän me voi kenenkään puolesta vastata häntä koskeviin henkilökohtaisiin kysymyksiin.
Sitäpaitsi avaaja ei kysynyt lainkaan luetteloa eri lestadiolaisryhmistä.
Nämä tiedot saa internetistä jokainen joka niitä tarvitsee. - ville.
takas redil kirjoitti:
kalle hyvä, emmehän me voi kenenkään puolesta vastata häntä koskeviin henkilökohtaisiin kysymyksiin.
Sitäpaitsi avaaja ei kysynyt lainkaan luetteloa eri lestadiolaisryhmistä.
Nämä tiedot saa internetistä jokainen joka niitä tarvitsee.Kyllä hän minä sen huomasin , mutta jos otat vahäkään vaarin mitä
avaaja kirjoitti et voi muihin valintoihin päätyä ,,osaatko lukea itse
ja oasaatko päätellä ,no se on hyvä Aloittaja ei osannut . Siksi .
- ot opikses
Lestadiolaiset ovat tavallisia kristittyjä. Sanoit olevasi tavallinen kristitty itsekin, kuinka voit sanoa:"... voiko lestadiolainen mennä naimisiin toiseen uskontoon kuuluvan kanssa ..."
Eihän tästä ota erkkikään selvää!!! Sitäpaitsi tällaiset kysymykset esitetään aina kyseiselle henkilölle itselleen, - ei internetissä nimettöminä luuraaville. - Ykseks
Niinkun huomaat, lestadiolaisilla ei ole erityisen suurta intoa vastata asiallisesti kysymyksiin. Johtuu ehkä siitä että itsetunto ei ole kovin hyvä niin jokainen kysymys koetaan provokaationa. Eivät ne yleensä ilkeyttään ole ilkeitä, vaan epävarmuus saa puolustuskannalle.
Vastauksena kysymykseesi:
-vanhoillislestadiolainen joutuu tekemään yleensä valinnan jatkaako vanhoillislestadiolaisena vai mennäkö naimisiin "epäuskoisen" kanssa. Aiheuttaa paljon ristiriitoja ja aika usein se eriuskoinen puoliso painostetaan kääntymään lestadiolaisuuteen. Tai vaihtoehtoisesti erotetaan pariskunta pois seurakuntayhteydestä joka katkaisee myös osan perhesuhteista. Ei kuitenkaan aina ja välttämättä.
-esikoislestadiolaisuudessa suhtautuminen on joustavampaa, mutta painostusta saattaa esiintyä sielläkin. Sieltä ei kuitenkaan suoranaisesti eroteta. Sekaliittoja on paljon.
-rauhansanalaisuus on suhtautumisessaan kaikkein joustavin ja liitto ei aiheuta siellä merkittäviä ongelmia.
Olipa kyse mistä ryhmästä tahansa, joudut käymään tiukkoja keskusteluja kristillisyyden perusteista ja joudut toteamaan että sinua ei välttämättä pidetä oikeana kristittynä. Jos kuitenkin olet varma tunteistasi sitä ihmistä kohtaan ja olet halukas elämään tiettyjä lestadiolaisuuden periaatteita noudattaen saattaa liitto onnistua riippumatta siitä mihin ryhmittymään ihastuksesi kuuluu.
Kuitenkin tärkeätä se että et huijaa itseäsi/muita ja ajattele että leikit vähän aikaa lestadiolaista kunnes perhe-elämä vakiintuu. Siitä seuraa pahat ristiriidat ja paljon katkeruutta. Jos koet että sinun täytyy muita miellyttääksesi käyttäytyä eri tavoin kuin itse pidät oikeana, juokse karkuun. Se muuttuu vuosien mittaan pahemmaksi, ja kerran aloitettu valhe on vaikea lopettaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101189
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171014- 127917
- 95775
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504