Autokoulussahan opetettiin, miten höyhenjarrutus suoritetaan liukkaalla kelillä. Ei pyöriä jarruteta lukkoon asti, koska muuten ohjattavuus kärsii.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/autoilijoita-kaaoksesta-pelastanut-ammattikuski-ihmiset-eivat-osaa-jarruttaa/art-1288446740744.html
Nykyautoilijat eivät osaa enää jarruttaa.
9
632
Vastaukset
- a
ABS-jarrullisella autolla pitää nimenomaan painaa jarrupoljinta lujaa jarruttaessa, jotta kaikkien pyörien kaikki jarrutusteho saadaan käyttöön, abs estää pyörien lukkiutumisen, ja näin mahdollistaa auton ohjaamisen.
- pauli 570
ABS:it toimii kun pyörillä on kontakti kovaan pintaan. Mutta jos tie on lumisohjoa niin, olet vaikeuksissa kun joudut hiljentämään voimakkaasti. Kokeilkaa tätä joskus niin uskotte. Veto päällä auto menee vaikka yli 80 hienosti ja nelivedolla vieläkin kovempaa. Neliveto ei auta mitään hidastuksessa.
- a
Joo siis kyllä on tilanteita jolloin abs:sistä on haittaa, mutta niissäkin tilanteissa on parempi pitää jarrupoljin kunnolla pohjassa.
Esim. irtoluisella pinnalla auto pysähtyisi nopeammin, jos jarrut vetäisi lukkoo asti, jolloin renkaideden eteen kerääntyvä lumikasa hidastaisi auton vauhtia. Mutta myös tässätilanteessa abs on parempi kuin höyhenjarrutus.
Eli on olemassa tilanteita joissa lukkojarrutus on abs:ää parempi, mutta höyhenjarrutus on aina abs:ää huonompi. Niinpä ABS in jarruvoima on sen liukaaman puolen pyörien mukaan saatu max pito,eli jos toisen puolen pyärät on jäisellä liukaalla pinnalla niin vaikka toisen puoen renkkaat olis sullapinnalla jarruvoman on sen liukaan pinna mukainen
Absi kyttää pyörien pyörimisnopeutta ja yrittää pitää ne samoina ettei auto käänny poikittain niikuin ilman absia eli jarrutus absilla on heikompi
Jos on manuaali vaihteisto ja etuveto niinkuin nykyään melkein kaikissa uudemmissa henkilö/pakettiautoissa moottorijarrutus pinemmällä vaihteella on jopa voimakaampi kun pelkillä jarruilla ja yhdessä antaa enemmän pelivaraa varsikin jos on diesel
Vaarallisin on autoaatti/ABS si koska automaatti ei jarruta moottorilla koska turbiinissa on vapaakytkin.
Moottorijarrutusta ei osata käyttää hyväksi,pitää vaihtaa pienempi vaihde jolloin se on voimakaampi,mutta jarruttaminen ja samalla vaihto pienemmälle ei onnistu jos sitä ei harjoitele,enkä usko et sitä edes opetetaan autokoulussa
Tämänkin PSA dieselit on poistaneet koska niissä ei katkaista syöttöä vaan moottoriin syötetään polttoainetta enemmän kun pelkkä tyhjäkäynti annos- Yualle
PIRKKA - enemmän vähemmällä!
- ikuinen oppilas
Höyhenjarrutus poistui kaiketi 'muodista' 90-luvulla kun ABS yleistyi.
Ongelma ei ole jarruttaminen vaan SE, ettei osata/uskalleta ohjata autoa paniikkijarrutuksessa. ABS voi ohjata jarruttaessa ja ilman sitä jarrut vapautetaan väistöliikkeen ajaksi.
95 % jäykistää hartiat ,käsivarret ja puristavat rattia rystyset valkoisena.
Kävin itse '80 luvulla vakuutusyhtiön järjestämällä liukkaan kelin kurssilla jota veti Timo Mäkinen.
Opetus oli hyvin seikaperäistä,mutta helppoa se ei ollut.
Vain harjoittelemalla (jatkuvasti) oppii käsittelemään autoa poikkeusolosuhteissa.- Lisää valoa
Olet oikeassa, eli jokin höyhenjarrutus pätee ilman ABS systeemiä.
Nykyisin ihmisten pitäis oppia ohjaamaan auto jos ABS jarru systeemi toimii oiken autossa.
Taas näissä ketjukolari jutuissa ei ole muustakuin siitä että välimatka toiseen on liian lyhyt.
Myöskin se että lumipölyssä sumuvaloja ei käytetä kun nämä sumuvalojen niinsanotut okaistuvat on saaneet aikaan tyhmän jutun.
Eli jos olis valoo tiellä enemmän niin huomiomatka pitenise enemmän vai väittääks joku että ne kyseisessä lumipölyssä häkäsisi vastaantulijan toiselle puolen moottoritietä saatika sitten takanatulijan sumuvalot edellä ajavaa.
Musta nämä sumuvalojen sokaistuvat sais lopettaa autolla ajamisen.
- Fjäderbromsning
Suomen Talja tai mikä h-vetin instanssi se siihen aikaan olikaan, kopioi Ruotsista kampanjan nimeltä "Fjäderbromsning". Ruotsissa sillä ei tarkoitettu höyhenjarrutsta, vaan vieterijarrutusta. Ruotsin sana fjäder tarkoittaa sekä vieteriä että höyhentä.
- Redneck Baboons
Aloittaja lienee yli kaksi vuotta vanhassa jutussaan sikäli oikeassa, ettei kovinkaan moni osaa äkkitilanteessa jarruttaa ja tehdä järkevää väistöliikettä yhtäaikaa. Ja se ei olekaan oikeasti helppoa, jollet ole koko ajan valppaana. Ns. höyhenjarrutus ei kuulu äkkitilanteisiin, vaan normaali liikennetapahtumiin.
Tuossa aloituksen jutussa oli kuljettajalle ilmeisesti käytetyn vauhdin vuoksi tullut niin kova kiire, ettei hän ollut edes ehtinyt miettiä jarrujen käyttöä. Kädet ovat yleensä valmiina ratilla, siksi ohjausliike tulee nopeammin kuin jarrutus, johon auttaa abs:n ja esp:n yhdistelmä todella hyvin. Näin raskas auto pysyy kuljettajan hyppysissä paremmin, mikäli renkaat ovat riittävän hyvässä kunnossa, eikä tilannenopeutta ole liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173996
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842449Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731587Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641167Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231087- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42892Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73851- 100809
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800