Nykyautoilijat eivät osaa enää jarruttaa.

unohtunut on

9

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

      ABS-jarrullisella autolla pitää nimenomaan painaa jarrupoljinta lujaa jarruttaessa, jotta kaikkien pyörien kaikki jarrutusteho saadaan käyttöön, abs estää pyörien lukkiutumisen, ja näin mahdollistaa auton ohjaamisen.

    • pauli 570

      ABS:it toimii kun pyörillä on kontakti kovaan pintaan. Mutta jos tie on lumisohjoa niin, olet vaikeuksissa kun joudut hiljentämään voimakkaasti. Kokeilkaa tätä joskus niin uskotte. Veto päällä auto menee vaikka yli 80 hienosti ja nelivedolla vieläkin kovempaa. Neliveto ei auta mitään hidastuksessa.

    • a

      Joo siis kyllä on tilanteita jolloin abs:sistä on haittaa, mutta niissäkin tilanteissa on parempi pitää jarrupoljin kunnolla pohjassa.

      Esim. irtoluisella pinnalla auto pysähtyisi nopeammin, jos jarrut vetäisi lukkoo asti, jolloin renkaideden eteen kerääntyvä lumikasa hidastaisi auton vauhtia. Mutta myös tässätilanteessa abs on parempi kuin höyhenjarrutus.

      Eli on olemassa tilanteita joissa lukkojarrutus on abs:ää parempi, mutta höyhenjarrutus on aina abs:ää huonompi.

    • Niinpä ABS in jarruvoima on sen liukaaman puolen pyörien mukaan saatu max pito,eli jos toisen puolen pyärät on jäisellä liukaalla pinnalla niin vaikka toisen puoen renkkaat olis sullapinnalla jarruvoman on sen liukaan pinna mukainen
      Absi kyttää pyörien pyörimisnopeutta ja yrittää pitää ne samoina ettei auto käänny poikittain niikuin ilman absia eli jarrutus absilla on heikompi
      Jos on manuaali vaihteisto ja etuveto niinkuin nykyään melkein kaikissa uudemmissa henkilö/pakettiautoissa moottorijarrutus pinemmällä vaihteella on jopa voimakaampi kun pelkillä jarruilla ja yhdessä antaa enemmän pelivaraa varsikin jos on diesel
      Vaarallisin on autoaatti/ABS si koska automaatti ei jarruta moottorilla koska turbiinissa on vapaakytkin.
      Moottorijarrutusta ei osata käyttää hyväksi,pitää vaihtaa pienempi vaihde jolloin se on voimakaampi,mutta jarruttaminen ja samalla vaihto pienemmälle ei onnistu jos sitä ei harjoitele,enkä usko et sitä edes opetetaan autokoulussa
      Tämänkin PSA dieselit on poistaneet koska niissä ei katkaista syöttöä vaan moottoriin syötetään polttoainetta enemmän kun pelkkä tyhjäkäynti annos

    • Yualle

      PIRKKA - enemmän vähemmällä!

    • ikuinen oppilas

      Höyhenjarrutus poistui kaiketi 'muodista' 90-luvulla kun ABS yleistyi.

      Ongelma ei ole jarruttaminen vaan SE, ettei osata/uskalleta ohjata autoa paniikkijarrutuksessa. ABS voi ohjata jarruttaessa ja ilman sitä jarrut vapautetaan väistöliikkeen ajaksi.

      95 % jäykistää hartiat ,käsivarret ja puristavat rattia rystyset valkoisena.

      Kävin itse '80 luvulla vakuutusyhtiön järjestämällä liukkaan kelin kurssilla jota veti Timo Mäkinen.
      Opetus oli hyvin seikaperäistä,mutta helppoa se ei ollut.

      Vain harjoittelemalla (jatkuvasti) oppii käsittelemään autoa poikkeusolosuhteissa.

      • Lisää valoa

        Olet oikeassa, eli jokin höyhenjarrutus pätee ilman ABS systeemiä.
        Nykyisin ihmisten pitäis oppia ohjaamaan auto jos ABS jarru systeemi toimii oiken autossa.
        Taas näissä ketjukolari jutuissa ei ole muustakuin siitä että välimatka toiseen on liian lyhyt.
        Myöskin se että lumipölyssä sumuvaloja ei käytetä kun nämä sumuvalojen niinsanotut okaistuvat on saaneet aikaan tyhmän jutun.
        Eli jos olis valoo tiellä enemmän niin huomiomatka pitenise enemmän vai väittääks joku että ne kyseisessä lumipölyssä häkäsisi vastaantulijan toiselle puolen moottoritietä saatika sitten takanatulijan sumuvalot edellä ajavaa.
        Musta nämä sumuvalojen sokaistuvat sais lopettaa autolla ajamisen.


    • Fjäderbromsning

      Suomen Talja tai mikä h-vetin instanssi se siihen aikaan olikaan, kopioi Ruotsista kampanjan nimeltä "Fjäderbromsning". Ruotsissa sillä ei tarkoitettu höyhenjarrutsta, vaan vieterijarrutusta. Ruotsin sana fjäder tarkoittaa sekä vieteriä että höyhentä.

    • Redneck Baboons

      Aloittaja lienee yli kaksi vuotta vanhassa jutussaan sikäli oikeassa, ettei kovinkaan moni osaa äkkitilanteessa jarruttaa ja tehdä järkevää väistöliikettä yhtäaikaa. Ja se ei olekaan oikeasti helppoa, jollet ole koko ajan valppaana. Ns. höyhenjarrutus ei kuulu äkkitilanteisiin, vaan normaali liikennetapahtumiin.

      Tuossa aloituksen jutussa oli kuljettajalle ilmeisesti käytetyn vauhdin vuoksi tullut niin kova kiire, ettei hän ollut edes ehtinyt miettiä jarrujen käyttöä. Kädet ovat yleensä valmiina ratilla, siksi ohjausliike tulee nopeammin kuin jarrutus, johon auttaa abs:n ja esp:n yhdistelmä todella hyvin. Näin raskas auto pysyy kuljettajan hyppysissä paremmin, mikäli renkaat ovat riittävän hyvässä kunnossa, eikä tilannenopeutta ole liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      139
      2773
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      270
      2388
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      26
      1446
    4. Voi mies olit taas niin komea

      Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      116
      1124
    5. Kadutko koskaan

      Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      99
      1089
    6. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

      Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1033
    7. Ryöstö Punkaharjulla

      Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      982
    8. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

      Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      57
      871
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      62
      844
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      283
      830
    Aihe