Hyvä perusoptiikka hajonneen kittilinssin tilalle?

-tiiala

Eli siis...onneton pudotin miun Nikkor 18-55 VR kittilinssin ja hajallehan se tietenkin meni. Nyt oliskin hakusessa uus linssi jokapäiväiseen (lähinnä maisema- ja henkilö-) kuvailuun ...opiskelijabudjetilla ollaan liikenteessä eli kovin paljon rahaa ei oo vara valitettavasti irrottaa (max. 500 e) Runkona Nikon D60. Kaipailisinkin hyviä vinkkejä! Onko kellään esimerkiksi kokemusta Nikkorin 16-85 VR:stä? Yks vaihtoehto olis tietenkin tilata vaan uus kittilinssi (joko tuo hajottamani 18-55 VR tai 18-105 VR)...mutta niiden taso on mitä on, noista kuitenkin taitaa tuo jälkimmäinen olla hieman parempi, vai? ... Mietityttää sekin, että onko sitten tuon tasoiseen runkoon edes järkevää ostaa ns. kalliimpaa optiikkaa?

12

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggkly
    • niinkun

Osta joku Samyang, ne on halpoja ja optisesti hyviä, sekä valovoimaisia. Joutuisit tosin harjoittelemaan käsikoplausta,mutta hyvää se vain tekee ja samalla kasvaa kameratietämys noin yleisesti.

• Etsi hyvä käytetty

Nikkor 18-200 VR.
      Riittää melkein mihin vaan, kunhan siihen tutustuu.

• Olen käyttänyt kolmisen vuotta ja käytän edelleen matkayleisoptiikkana mutta ei se tee oikein hyvää jälkeä lähempänä 200mm päätä (alhainen kontrasti jota voi kuitenkin parannella jälkikäteen) ja on hieman pimeäkin siellä. Se on kuitenkin varsin käyttökelpoinen putki noin yleensä.

• -tiiala

Löytyy Nikkor 55-200 VR, joten tuolle ei niin ehkä tarvetta. :)

• Onhan noita
    • Ostin aikoinaan, muistaakseni 3 - 4 vuotta sitten tuon 18-105mm VR Nikkorilta tyttärelleni ja hän on ollut siihen tyytyväinen. Nyt sen hankki eräs tuttavani ja kertoi olevansa siihen tyytyväinen.

Yksi vaihtoehto on vielä Sigman 17 - 50mm F2.8 OS jonka ostin itselleni laajakulmaksi. Noista kaikista lienee arvostelu photozonen sivuilla joten suosittelen katsomaan.

• Kattia kanssa

Mitäpä jos yrittäisit korjata sen Obuhovisi!

Jos kittilinssi on rikki eli linssiyhdistelmien välissä oleva kittaus on brakannut, voit ostaa apteekista tai optikolta kanadanbalsamia (engl. canada balsam tai kollolith). Sitä levitetään linssipintojen väliin, puristetaan yhteen ja paistetaan lämpötilassa 250 °C. Leivinuunilla päästään tyypillisesti kolmeensataan, joten se riittää hyvin!

Kanadanbalsami on kittinä optikkojen suosiossa; se soveltuu tehtävään mm. optisen taitekertoimensa (1,52) johdosta.

Itse olen kitannut vain olutta. Kamerani mukana tulleen kittilinssinkin olen antanut vaihdossa pois ehjänä ja lähes uutena, joten jäi tutkimatta, millaista kittiä se on syönyt.

• -tiiala

Heips, ja kiitoksia kaikille vinkeistä! Miun pää rupee oleen sen verran sekasin kaiken maailman vertailujen lukemisesta, et en kyllä yhtään tiijä mihin linssiin päädyn...Lähinnä oon nyt jääny pohtiin noita Nikkorin 18-105 VR tai 16-85 VR, mutta niiden hintaero on sen 200 euroa, että onko tuo 16-85 lopulta niin paljon laadukkaampi linssi, että siihen kannattaisi sijoittaa noinkin paljon enemmän rahaa?

• Tamro/S?

Miksi sen olisi esimerkiksi ihan pakko olla halvemmanluokan uusi DX-Nikkori niissä kun nykyään tosiaankin on muoviset "jengat"=baljonentti ym. mukavaa Thahimaasta?
      Eiks S tai T kelpaa tai toimi laadukkaampana rakenteeltaan vaikkei sähköiset om...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      155
      1898
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1891
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1582
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      174
      1425
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1385
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      158
      1378
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1178
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe