Itse käytän busseja talvisin, ja suosittelen samaa muillekin. Ainoa haitta on niiden myöhästely, koska henkilöautoja on penkoissa ja jumissa tukkimassa teitä. Se korjautuisi, jos henkilöautoissa käytettäisiin liukkaalla lumiketjuja. Ne on halpoja, ja pitää paremmin kuin kitkat tai nastat.
Lumiketjut yleistymään
24
750
Vastaukset
- Michelin
Voi voi ja asfaltti miehet sais uusia pintaa entistä enenmmän t:rengas ammattilainen
- Hätävara
Ei ei.
Ketjut ovat tosi hyvät kun tulee pois paikasta johon pääsi ilman niitä. Ei kuitenkaan asvalttitiellä eikä yli viidenkympin nopeuksissa koskaan.
- uoestafgdfrs
Mikähän mahtaa olla keskinopeus jos moni autoilija käyttää lumiketjuja. Miksihän tuntuu että 80 on aivan liikaa niille, ja satasesta voi vain haaveilla motareilla.
Voiko niillä ajaa 40km/h kovempaa?- Järkimatkustaja
Nykyajan "lumiketjut" on valmistettu kuitumateriaaleista ja ohuesta vaijerista. Ne on sallitut, eikä riko teitä. Paras tietty, kun on lumikerros tienpinnassa. Vauhtia kestää 60 km/h, ja esim Kehä I:n ruuhkissa se hyvin riittää. Käyttöön vaan, jos ei bussikyyti kelpaa.
- nastoilla mennään
Miksi pitäisi käyttää jotain "lumiketjuja" kun on olemassa nastarenkaat, ai niin kitkapellet tosiaankin on niille sopiva käyttäjäryhmä, meinasi tyystin unohtua.
- Järkimatkustaja
Perjantaina oli yhtälailla nasta- ja kitkapellet hassuttelemassa Helsingin liikenteessä. Toivottavasti oli kivaa. Lumiketjut autoon ja tiet vapaaksi busseille ! Kitkattomuuspelleilyn tyylisuunta ei vapauta syyllisyydestä.
- Järkimatkustaja
Perjantaina oli yhtälailla nasta- ja kitkapellet hassuttelemassa Helsingin liikenteessä. Toivottavasti oli kivaa. Lumiketjut autoon ja tiet vapaaksi busseille ! Kitkattomuuspelleilyn tyylisuunta ei vapauta syyllisyydestä.
- nastoilla mennään
Eihän tuolla perjantaina paljon ollut busseja edes yrittämässä mihinkään, näkyi olevan sekaisin kuin tulitikut samassa läjässä.
Mutta omalla nastarenkailla varustetulla autolla ei ollut mitäään ongelmia.- näkyvyys syynä
Valtaosalla autoilijoista ei ollut mitään omakohtaisia ongelmia pidon kanssa, poikkeuksena lähinnä raskas liikenne.
Ongelman aiheutti pääosin pöllyävä lumi, joka veti näkyvyyden nollaan. Tähän kun yhdisty näiden - valtaosin junttirenkailla ajaien - pellejen liikennekäsitys, oli soppa valmis.
Kumma kun juuri nastarenkailla ajavilta puuttuu täysin liikennekäsitys ja vain uotetaan siihen, että piikkipyörät riittävät kumoamaan sekä fysiikan että optiikan lait. - kitkapellet syynä
näkyvyys syynä kirjoitti:
Valtaosalla autoilijoista ei ollut mitään omakohtaisia ongelmia pidon kanssa, poikkeuksena lähinnä raskas liikenne.
Ongelman aiheutti pääosin pöllyävä lumi, joka veti näkyvyyden nollaan. Tähän kun yhdisty näiden - valtaosin junttirenkailla ajaien - pellejen liikennekäsitys, oli soppa valmis.
Kumma kun juuri nastarenkailla ajavilta puuttuu täysin liikennekäsitys ja vain uotetaan siihen, että piikkipyörät riittävät kumoamaan sekä fysiikan että optiikan lait."Kumma kun juuri nastarenkailla ajavilta puuttuu täysin liikennekäsitys",
mistä sinä juntti tuollaisen käsityksen olet saanut, kolaripaikalta pois hinatuista/kuljetetuista ajoneuvoista kahdeksalla kymmenestä oli lepuuttajat.
Kyllä se mielestäni kertoo osaltaan jotain liikennekäsityksestä ja välinpitämättömyydestä yleisessä liikenneturvallisuudessa.
Eli kitkapellet keitti kunnon sopan. - Ja paskat
kitkapellet syynä kirjoitti:
"Kumma kun juuri nastarenkailla ajavilta puuttuu täysin liikennekäsitys",
mistä sinä juntti tuollaisen käsityksen olet saanut, kolaripaikalta pois hinatuista/kuljetetuista ajoneuvoista kahdeksalla kymmenestä oli lepuuttajat.
Kyllä se mielestäni kertoo osaltaan jotain liikennekäsityksestä ja välinpitämättömyydestä yleisessä liikenneturvallisuudessa.
Eli kitkapellet keitti kunnon sopan.Ottaen huomioon, että autot ajoivat kasaan täysin tulojärjestyksessä, voidaanko väittämästäsi päätellä, että kahdeksan kymmenestä ajaisi kitkoilla? Eiköhän se suhde ole aikalailla toisinpäin. Ei sieltä nastoillakaan ohi päässyt.
On aivan sama, minkälaisisa renkaita käyttää, tärkeintä on suhteuttaa vauhtinsa olosuhteisiin ja pitää tarpeeksi pitkiä välejä. - ai kitkanpaskaa
Ja paskat kirjoitti:
Ottaen huomioon, että autot ajoivat kasaan täysin tulojärjestyksessä, voidaanko väittämästäsi päätellä, että kahdeksan kymmenestä ajaisi kitkoilla? Eiköhän se suhde ole aikalailla toisinpäin. Ei sieltä nastoillakaan ohi päässyt.
On aivan sama, minkälaisisa renkaita käyttää, tärkeintä on suhteuttaa vauhtinsa olosuhteisiin ja pitää tarpeeksi pitkiä välejä.Etpä ymmärtänyt, no ei mikään ihme kun ei ole kitkapellellä mitään käsitystä liikenteestä. Tottahan toki siellä oli myös nastarenkailla ajavia mutta ne pystyivät väistemään muita ellei sitten kitkapelle täräyttänyt hanuriin. Varmaan muutama oikeilla talvirenkaillakin ajanut sai kolhuja.
- Järkimatkustaja
ai kitkanpaskaa kirjoitti:
Etpä ymmärtänyt, no ei mikään ihme kun ei ole kitkapellellä mitään käsitystä liikenteestä. Tottahan toki siellä oli myös nastarenkailla ajavia mutta ne pystyivät väistemään muita ellei sitten kitkapelle täräyttänyt hanuriin. Varmaan muutama oikeilla talvirenkaillakin ajanut sai kolhuja.
Kantakaupungissa on autoja joka talvi sudittelemassa ilman nastoja ja nastojen kanssa. Taskupysäköinti, kaltevat risteykset yms. ovat vakiintuneita näytönpaikkoja. Liukkaalla lumiketjut autoon, tai autoilu sikseen. Lahdentien farssi oli eri juttu.
- Ketjun Heittäjä
Järkimatkustaja kirjoitti:
Kantakaupungissa on autoja joka talvi sudittelemassa ilman nastoja ja nastojen kanssa. Taskupysäköinti, kaltevat risteykset yms. ovat vakiintuneita näytönpaikkoja. Liukkaalla lumiketjut autoon, tai autoilu sikseen. Lahdentien farssi oli eri juttu.
Onpa hauskaa sitten kun ketjut on autoissa paikallaan nähdä millaiseksi ketjut "ruoskivat" lokasuojat ja muut renkaan lähellä olevat osat kun vauhdin kasvaessa ketjujen ulkokehä suurenee keskipakovoiman johdosta. Pienillä nopeuksilla tätä ei ilmene mutta olisi mielenkiintoista nähdä vaikka pääkaupunkiseudun aamuruuhkaa kun ketjujen takia jonot etenisivät sen 30 - 40km/h. Ketjut ovat paikallaan jossain metsäteillä ja maastureissa mutta kaveri joka ketjuja vaatii normaaleihin autoihin on kaveri jolla ei ole mitään kokemusta ketjujen käyttäytymisestä ajon aikana eikä kokemusta niiden päällelaittamisestakaan. Jos ketjut normaaleissa henkilöautoissa olisivat normiteillä toimivat niin eiköhän ne autoilun yli satavuotisen historian aikana olisi jo teillemme ja autoihimme löytyneet!
- kaikkea löytyy
Järkimatkustaja kirjoitti:
Kantakaupungissa on autoja joka talvi sudittelemassa ilman nastoja ja nastojen kanssa. Taskupysäköinti, kaltevat risteykset yms. ovat vakiintuneita näytönpaikkoja. Liukkaalla lumiketjut autoon, tai autoilu sikseen. Lahdentien farssi oli eri juttu.
"järkimatkustaja" ei tiedä ketjuista mitään. Niillä ei voi ajaa muutakuin reilussa lumessa mateluvauhtia.
Sinänsä olet järkevä, että jäät liikenteestä pois kun on liukasta jos ajotaitosi on samaa tasoa kuin mielipiteesi. - "Kitkapelle"
kitkapellet syynä kirjoitti:
"Kumma kun juuri nastarenkailla ajavilta puuttuu täysin liikennekäsitys",
mistä sinä juntti tuollaisen käsityksen olet saanut, kolaripaikalta pois hinatuista/kuljetetuista ajoneuvoista kahdeksalla kymmenestä oli lepuuttajat.
Kyllä se mielestäni kertoo osaltaan jotain liikennekäsityksestä ja välinpitämättömyydestä yleisessä liikenneturvallisuudessa.
Eli kitkapellet keitti kunnon sopan.Osa nastapelleistä saa nastojen ansiosta teräsmiehen refleksien lisäksi röntgen-katseen, joka auttaa näkemään pöllyävän lumen läpi.
Meillä "kitkapelleillä" ei tällaista kykyä valitettavasti ole.
- Schneeketten
Täällä maalaispojat hourii lumiketjuista. Esim. Itävallassa ne on arkipäivää. Niillä ei todellakaan voi ajaa, jos on vähänkin paljasta asfalttia tai edes vähälumisia kohtia. Renkaat p*skana samantien. Kyllä se on aivan muista asioista kiinni tämä "pääkaupunkiseudulla" ajaminen kuin lumiketjuista.
- Järkimatkustaja
Sinänsä on järkevää, ettei ajele lumiketjuilla paljaalla asfaltilla. Kun on mateluvauhtia ajanut reilusta lumesta pois, niin on aika laittaa lumiketjut takaisin tavaratilaan. Ketjuista on ensimmäiset omat kokemukset 35 vuotta sitten Kemistä. Alpeilla kävin yhden talven Munchenistä käsin. Huomaavainen autoilija ei lumisilla kaduilla tuki esim. raitiovaunun reittiä, vaan ottaa tavaratilasta lumiketjut, joiden asentamista on harjoitellut (ajotaito), ja jatkaa autoilua. Nykyketjujen asentaminen ei vaadi auton siirtämistä. Kun aiot ajella lumimyräkässä Helsingin kantakaupungissa, jossa katuja ei ehditä auraamaan, ota lumiketjut mukaan tavaratilaan, tai matkusta julkisilla.
- Järkimatkustaja
Huom. autoilijat ! Hankkikaa lumiketjut, ja pitäkää niitä valmiina auton tavaratilassa. Asentakaa ne tarvittaessa renkaisiin, kun on lumipyryä, ja harrastatte autoilua Helsingin kantakaupungissa. Tunnetusti kadut ovat ahtaita, ja aura-autot jättävät lumivallit. Jos aiotte pysäköidä kadun reunaan, on vaara, että tukitte raitiovaunuilta tien. Nykyiset lumiketjut asennetaan paikalleen ilman, että tarvitsee liikuttaa autoa. Lumiketjut autoon mukaan, tai käyttäkää esim. bussia.
- :-o
Miten lumiketjut ratkaisevat ratikkakiskoille parkkaamisen? Minusta siihen tarvitaan lumilapio, liikennesilmää ja huomaavaisuutta. Ei ketjuja.
Muuten ketjut ovat hyvät esim. silloin kun pitää päästä pois metsäautotieltä jonne ajoi ilman niitä. En käyttäisi kaupunkiliikenteessä enkä varsinkaan maantiellä. :-o kirjoitti:
Miten lumiketjut ratkaisevat ratikkakiskoille parkkaamisen? Minusta siihen tarvitaan lumilapio, liikennesilmää ja huomaavaisuutta. Ei ketjuja.
Muuten ketjut ovat hyvät esim. silloin kun pitää päästä pois metsäautotieltä jonne ajoi ilman niitä. En käyttäisi kaupunkiliikenteessä enkä varsinkaan maantiellä.Rivitalon päätyä ei aurata ajattelin hankkia lumiketjut että pääsee ajamaan talon ympäri omalle lämpöpaikalle. Saa nähdä että aurataanko sen jälkeen jos hälyytys ajoneuvo jää jumiin, täytyy ruveta katselemaan neliveto maasturia lukkoperällä että pääsee pahoistapaikoista pois.
- Järkimatkustaja
:-o kirjoitti:
Miten lumiketjut ratkaisevat ratikkakiskoille parkkaamisen? Minusta siihen tarvitaan lumilapio, liikennesilmää ja huomaavaisuutta. Ei ketjuja.
Muuten ketjut ovat hyvät esim. silloin kun pitää päästä pois metsäautotieltä jonne ajoi ilman niitä. En käyttäisi kaupunkiliikenteessä enkä varsinkaan maantiellä.Lumiketjuilla pääsee pysäköimään riittävän lähelle kadun reunaa , tai ajamaan reunasta kadulle, eikä auto jää jumiin aurausvalliin. Sama se, lapiokaa sitten vinhasti, tai menkää julkisilla, kunhan ette tuki katuja. Tai pitäkää varuilta työntäjäryhmä kyydissä. Metsäautotiellä jumittuminen ei todennäköisesti haittaa muita tielläliikkujia, joten se on oma asia, onko siellä lumiketjuja mukana. Luulisi edes, että ambulansseissa tai poliisilla olisi ketjut varusteissa. Sunnuntainakin oli takseja jumissa ympäri helsinkiä. Huomasin sen taksin datapäätteeltä. Nykyisessä talvi-ilmastossa pelkät kumirenkaat eivät sovellu ympärivuotiseen autoiluun Helsingissä oli nastoja tai ei. Tämä on autoilukulttuuri- ja havahtumiskysymys.
- lumessa kahlaaja
Järkimatkustaja kirjoitti:
Lumiketjuilla pääsee pysäköimään riittävän lähelle kadun reunaa , tai ajamaan reunasta kadulle, eikä auto jää jumiin aurausvalliin. Sama se, lapiokaa sitten vinhasti, tai menkää julkisilla, kunhan ette tuki katuja. Tai pitäkää varuilta työntäjäryhmä kyydissä. Metsäautotiellä jumittuminen ei todennäköisesti haittaa muita tielläliikkujia, joten se on oma asia, onko siellä lumiketjuja mukana. Luulisi edes, että ambulansseissa tai poliisilla olisi ketjut varusteissa. Sunnuntainakin oli takseja jumissa ympäri helsinkiä. Huomasin sen taksin datapäätteeltä. Nykyisessä talvi-ilmastossa pelkät kumirenkaat eivät sovellu ympärivuotiseen autoiluun Helsingissä oli nastoja tai ei. Tämä on autoilukulttuuri- ja havahtumiskysymys.
Lumiketjuja on ollut keski-euroopassa kymmeniä vuosia , siellä monessa maissa nastarenkaat ovat kiellettyjä.Itse olen ajanut kitkarenkailla vuodesta 1981 asti ja käytän lumiketjuja mökillä ollessa, vedän autolla lumiauraa kun auraan mökkitietä etuveto autolla jota vedän perässä.Jos lunta tulee paljon , laitan auran eteen hevosen.Ilmiset harrastaa erilaisia asioita, ja onneksi näin on.Kaikki kunnioitus nasta ja kitkarenkaille, jokainen ajelkoon millä tykkää/pystyy ajamaan.
- ei tarvi
Ostin ensimmäisten kitkojen kaveriksi talvea varten lumiketjut, koska olin lähes yhtä epäluuloinen kuin nämä nykyisetkin nastapellet. Uskalsin kuitenkin kokeilla miten niillä pärjäisi talven.
Milloinkaan niitä lumiketjuja ei tarvinnu renkaisiin laittaa ja sen jälkeen on kitkoja kulunut 6 sarjaa, eikä ole tarvinnu päivittää ketjuja uusiin rengaskokoihin. Ketjut on edeleen autotallin hyllyssä, pitääkin laittaa huutonettiin myyntiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232