Kierukka - ok vai ei?

xdwicjbns

Kupari ja hormonikierukka toimivat osittain estämällä ovulaation tai osan niistä, mutta myös estämällä alkion kiinnittymisen kohdun seinämään.

Monet amerikkalaiset abortin vastustustahot pitävät kierukoita ( ja niitä hormonaalisia ehkäisyjä, jotka perustuvat alkion kiinnittymisen ehkäisyyn) aborttiin verrattavina.

Mitä mieltä?

39

1336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1977*

Itselläni kuparikierukka käytössä, eikä hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen estäminen haittaa yhtään.

Aborttiinhan se on täysin verrattavissa, koska myös silloin munasolu on saanut hedelmöityä, mutta ei minua abortitkaan haittaa yhtään.

• Iloitkaa

Suosittelen käyttämään kondomia kierukan kanssa. Tai jotain muuta ehkäisyä lisäksi.
      Ja jos on ikää ja lapsia, sterilisiaatio on paras.

• EI.

Miks semmosia käyttää kun muitakin on tarjolla?

• 1977*

Itse ainakin käyttäjänä voi kertoa miksi. Synnytin lapsen aj sen jälkeen imetin luonnollisestikin. Koska imetin en halunnut käyttää mitään hormoonia sisältäviä ehkäisy valmisteita, koska niiden epäillään olevan yhteydessä sukupolvien jatkuvasti alentuvaan hedelmällisyyteen. Eli myös tyttärelläni on tulevaisuudessa vapaus itse valita lisääntyykö vai ei, en valmiiksi ratkaise hänen lisääntymistään riskeeraamalla hänen hedelmällisyyttään.

Kuparikierukka on edelleen käytössä, vaikken imetä enää, koska koska se asetetaan yleensä noin viideksi vuodeksi kerrallaan. Sen vaihtaminen esimerkiksi hormonaaliseen kierukkaan olisi kipua tuottava toimenpide, johon en halua lähteä, koska mitään haittaakaan kuparisuudesta ei minulle ole.

Lisäksi en ole koskaan luottanut vain yhteen ehkäisyyn, joten jokin "pysyvä ehkäisy" on oltava kondomin lisäksi. Pelkällä kondomilla en missään nimessä eläisi parisuhteessa.

• Progestiinipillerit
        1977* kirjoitti:

Itse ainakin käyttäjänä voi kertoa miksi. Synnytin lapsen aj sen jälkeen imetin luonnollisestikin. Koska imetin en halunnut käyttää mitään hormoonia sisältäviä ehkäisy valmisteita, koska niiden epäillään olevan yhteydessä sukupolvien jatkuvasti alentuvaan hedelmällisyyteen. Eli myös tyttärelläni on tulevaisuudessa vapaus itse valita lisääntyykö vai ei, en valmiiksi ratkaise hänen lisääntymistään riskeeraamalla hänen hedelmällisyyttään.

Kuparikierukka on edelleen käytössä, vaikken imetä enää, koska koska se asetetaan yleensä noin viideksi vuodeksi kerrallaan. Sen vaihtaminen esimerkiksi hormonaaliseen kierukkaan olisi kipua tuottava toimenpide, johon en halua lähteä, koska mitään haittaakaan kuparisuudesta ei minulle ole.

Lisäksi en ole koskaan luottanut vain yhteen ehkäisyyn, joten jokin "pysyvä ehkäisy" on oltava kondomin lisäksi. Pelkällä kondomilla en missään nimessä eläisi parisuhteessa.

ei vaikuta mitenkään lapseen tai maidon laatuun. Sehän on samaa hormoonia mitä muutenkin on naisen elimistössä kierron loppupuolella.

http://www.tohtori.fi/?page=3328096&id=3634503

• 1977*
        Progestiinipillerit kirjoitti:

ei vaikuta mitenkään lapseen tai maidon laatuun. Sehän on samaa hormoonia mitä muutenkin on naisen elimistössä kierron loppupuolella.

http://www.tohtori.fi/?page=3328096&id=3634503

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php

Rullaa alaspäin, tulee taulukko imettävän äidin ehkäisy.

Tuon perusteella minä olen ratkaisuni tehnyt, nettipalstan keskustelijoiden mielipiteisiin en lähtisi asioissa luottamaan, vaikka tokia arvostan teitä kovasti, mutta lääkärikseni en hyväksyisi yhtäkään näkemättä...

• henkilö X

Mitä suosittelisit ehkäisyksi ihmiselle, jolle hormonaalinen ehkäisy ei sovi, tai joka ei muuten sellaista halua käyttää?

Toisaalta hormonaalisessakin ehkäisyssä lopulta käsittääkseni aika monen valmisteen ehkäisyvarmuus perustuu myös siihen, että se muuttaa kohdun limakalvon sellaiseksi, ettei mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei siihen kiinnittyisi. Tällaisia ovat mm. monet yhdistelmäpillerit, eli e-pillerit. Tämä karsii monia ehkäisymahdollisuuksia pois, jos näitä ns. "abortoivia" menetelmiä ei sovi käyttää.

Ehkäisypillereiden, erityisesti minipillereiden haittana on myös niihin liittyvät käyttäjävirheet. Ne pitää muistaa ottaa säännöllisesti, mikä saattaa toisille olla vaikeaa. Kierukan kanssa tällaista ongelmaa ei ole.

• Niin???
        1977* kirjoitti:

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php

Rullaa alaspäin, tulee taulukko imettävän äidin ehkäisy.

Tuon perusteella minä olen ratkaisuni tehnyt, nettipalstan keskustelijoiden mielipiteisiin en lähtisi asioissa luottamaan, vaikka tokia arvostan teitä kovasti, mutta lääkärikseni en hyväksyisi yhtäkään näkemättä...

Siellähän sanotaan ihan samaa progestiinipillereistä kun siinä toisessakin linkissä!! Missä tässä pelkistä mun mielipiteitstä olikaan kyse?

"Eli myös tyttärelläni on tulevaisuudessa vapaus itse valita lisääntyykö vai ei, "

Ethän sä sitä voi mitenkään taata että lapses saa lapsia sitten kun/jos haluis. Hedelmättömyys kun voi johtua niin monesta syystä.

• Itseasiassa
        henkilö X kirjoitti:

Mitä suosittelisit ehkäisyksi ihmiselle, jolle hormonaalinen ehkäisy ei sovi, tai joka ei muuten sellaista halua käyttää?

Toisaalta hormonaalisessakin ehkäisyssä lopulta käsittääkseni aika monen valmisteen ehkäisyvarmuus perustuu myös siihen, että se muuttaa kohdun limakalvon sellaiseksi, ettei mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei siihen kiinnittyisi. Tällaisia ovat mm. monet yhdistelmäpillerit, eli e-pillerit. Tämä karsii monia ehkäisymahdollisuuksia pois, jos näitä ns. "abortoivia" menetelmiä ei sovi käyttää.

Ehkäisypillereiden, erityisesti minipillereiden haittana on myös niihin liittyvät käyttäjävirheet. Ne pitää muistaa ottaa säännöllisesti, mikä saattaa toisille olla vaikeaa. Kierukan kanssa tällaista ongelmaa ei ole.

on useita pillerimerkkejä joissa on ns. kaksoisvaikutus, eli vaikuttaa vain ovulaatioon ja kohdunkaulan limatulppaan. Ja sitten on ne kolmoisvaikutuspillerit.

Mitä terveysvaaraa esim. progestiinipillereistä vois olla tai miksi joku muuten vaan ei haluais käyttää hormooneja? Okei, jotain sivuvaikutuksia voi tulla, esim. finnejä mutta mitä sitten? Kai se pienempi paha on kun ei-toivottu raskaus? Olkoon sitten harrastamatta seksiä jos mikään ei kelpaa..
        Ja miksi kumit sitten käy? Onhan allergisillekin kai omansa. Pessaarit pitäs myös palauttaa markkinoille, joita vois käyttää kumien kans. Oishan se nyt jokseenkin epätodennäköstä että molemmat esteet pettäis..

• henkilö X
        Niin??? kirjoitti:

Siellähän sanotaan ihan samaa progestiinipillereistä kun siinä toisessakin linkissä!! Missä tässä pelkistä mun mielipiteitstä olikaan kyse?

"Eli myös tyttärelläni on tulevaisuudessa vapaus itse valita lisääntyykö vai ei, "

Ethän sä sitä voi mitenkään taata että lapses saa lapsia sitten kun/jos haluis. Hedelmättömyys kun voi johtua niin monesta syystä.

1977:n antamassa linkissä sanotaan, että progestiinipillereitä voidaan käyttää mikäli ei-hormonaaliset menetelmät eivät käy tai niitä ei haluta käyttää. Linkistä käy myös ilmi se, ettei näiden valmisteiden pitkäaikaisvaikutuksista lapseen ole tarkkoja tietoja. Itse pidän ymmärrettävänä sitä, ettei ehdoin tahdoin halua altistaa lastaan millekään sellaisille aineille, joiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole riittäviä tietoja.

Joku voi tietysti pitää tällaista lähinnä hätävarjelun liioitteluna. Toisaalta ei tästä ole kuin muutama vuosikymmen, kun sellaista lääkettä kuin Talidomidi saatettiin määrätä raskauspahoinvointiin tuhoisin seurauksin...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talidomidi

• henkilö X
        Itseasiassa kirjoitti:

on useita pillerimerkkejä joissa on ns. kaksoisvaikutus, eli vaikuttaa vain ovulaatioon ja kohdunkaulan limatulppaan. Ja sitten on ne kolmoisvaikutuspillerit.

Mitä terveysvaaraa esim. progestiinipillereistä vois olla tai miksi joku muuten vaan ei haluais käyttää hormooneja? Okei, jotain sivuvaikutuksia voi tulla, esim. finnejä mutta mitä sitten? Kai se pienempi paha on kun ei-toivottu raskaus? Olkoon sitten harrastamatta seksiä jos mikään ei kelpaa..
        Ja miksi kumit sitten käy? Onhan allergisillekin kai omansa. Pessaarit pitäs myös palauttaa markkinoille, joita vois käyttää kumien kans. Oishan se nyt jokseenkin epätodennäköstä että molemmat esteet pettäis..

"Itseasiassa
        on useita pillerimerkkejä joissa on ns. kaksoisvaikutus, eli vaikuttaa vain ovulaatioon ja kohdunkaulan limatulppaan."

Hienoa, sittenhän sellainen on varmaan hyvä vaihtoehto naiselle, jolle pillerit muutoin sopivat.

"Mitä terveysvaaraa esim. progestiinipillereistä vois olla tai miksi joku muuten vaan ei haluais käyttää hormooneja? Okei, jotain sivuvaikutuksia voi tulla, esim. finnejä mutta mitä sitten?"

Sivuvaikutuksia voi olla myös mielialan lasku, jopa masennus, seksuaalinen haluttomuus, jatkuva ärtyisyys tms. Tällaiset oireet, kuten myöskin fiinit eivät kovin kivoja vuosikausia jatkuvina ole. Yhdistelmäpillereillä on myös vakavampia sivuvaikutuksia, kuten kohonnut veritulppariski. Tästä syystä niitä ei mielellään määrätä kovin iäkkäille, ylipainoisille tai tupakoiville naisille. Minipillereiden sivuvaikutukset ovat monesti samat kuin yhdistelmäpillereiden ns. lievät sivuvaikutukset. Lisäksi niillä ongelmana on tiputteluvuodot ja välivuodot. Itse koin kuukautisten käytännössä kokonaan poisjäämisen erittäin ongelmallisena. Minipillereiden ehkäisyteho on myös yhdistelmäpillereitä heikompi ja jo parin tunnin heitto ottamisessa saattaa alentaa ehkäisytehoa merkittävästi. Sopinevat siis huonosti epäsäännöllistä elämää viettävälle naiselle.

"Kai se pienempi paha on kun ei-toivottu raskaus?"

Toki, mutta miksi ottaa pientäkään pahaa, jos voi ehkäistä ilmankin pieniä pahoja?

"Olkoon sitten harrastamatta seksiä jos mikään ei kelpaa.."

Muita nyt toki, että sinähän se tässä olit jolle ei kelvannut mm. se kierukka, joka toki kelpaa hyvin monelle sellaiselle, joka ei hormonaalista ehkäisyä halua käyttää. Se, etteikö mikään kelpaisi, ei ole ongelma täällä päässä, vaan pikemminkin siellä sinun puolellasi ;)

"Ja miksi kumit sitten käy? Onhan allergisillekin kai omansa."

Miten niin ei käy? Kuka ne kieltää? Toisaalta usein lääkäritkään eivät niitä ainoaksi ehkäisymenetelmäksi suosittele, sinäkö suosittelisit? Stakesin tilastojen mukaanhan kondomin pettäminen oli syynä suurimpaan osaan vuosittain aborttiin johtaneiden raskauksien alkamisessa...

• temptations
        Itseasiassa kirjoitti:

Toisilla hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa rajujakin sivuvaikutuksia (kuten minulla järkyttivä mielialanvaihteluita) tai sitten voi olla ettei luota lääketieteeseen tai halua sotkea kehonsa luonnollista tasapainoa jos vaikka haaveilee kuitenkin tulevaisuudessa lapsista. Kumille voi olla allerginen, strerilisaatio on lopullinen ja tietääkseni kierukan saadakseen tulee olla joko 30 vuotta täyttänyt tai jo 3 lasta saanut. Onhan se tietenkin melko epätodennäköistä etteikö yhtään mikään ehkäisymenetelmä sovi.

Monet abortin vastustajat pitävät jo hedelmöittynyttä munasolua inhimillisenä joten eihän se mikään ihme jos ovat tsygootin kiinnitymistä estäviä valmisteita vastaan. Itse näen kuitenkin tälläisetkin ehkäisytavat parempana kuin aborttia vasta myöhemmässä vaiheessa.

• henkilö X
        temptations kirjoitti:

Toisilla hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa rajujakin sivuvaikutuksia (kuten minulla järkyttivä mielialanvaihteluita) tai sitten voi olla ettei luota lääketieteeseen tai halua sotkea kehonsa luonnollista tasapainoa jos vaikka haaveilee kuitenkin tulevaisuudessa lapsista. Kumille voi olla allerginen, strerilisaatio on lopullinen ja tietääkseni kierukan saadakseen tulee olla joko 30 vuotta täyttänyt tai jo 3 lasta saanut. Onhan se tietenkin melko epätodennäköistä etteikö yhtään mikään ehkäisymenetelmä sovi.

Monet abortin vastustajat pitävät jo hedelmöittynyttä munasolua inhimillisenä joten eihän se mikään ihme jos ovat tsygootin kiinnitymistä estäviä valmisteita vastaan. Itse näen kuitenkin tälläisetkin ehkäisytavat parempana kuin aborttia vasta myöhemmässä vaiheessa.

Sterilisaation saadakseen tulee olla joko 30 vuotta täyttänyt taikka kolme lasta synnyttänyt, jos on terve nainen. Kierukan saamiseen ei tällaisia rajoituksia ole. Aikoinaan kierukkaa ei haluttu asentaa synnyttämättömille, mutta sittemmin sekin kai on helpottunut. Kierukka näyttäisi olevan ongelmallisin juuri abortin vastustajille ja heistäkin vain osalle.

• 1977*
        Niin??? kirjoitti:

"Ethän sä sitä voi mitenkään taata että lapses saa lapsia sitten kun/jos haluis. Hedelmättömyys kun voi johtua niin monesta syystä."

Tiedän, mutta minä en omilla toimillani mitenkään sitä riskeeraa.

"Siellähän sanotaan ihan samaa progestiinipillereistä kun siinä toisessakin linkissä!! "

Hyvä, sittenhän linkkisikin on ollut ajantasalla hyvin. Siltikö suosittelisit hormonaalista ehkäisyä vaikka molemmat linkitkin kertovat, että vaikutusta lapseen, jota imetetään, pitkällä aika välillä ei tiedetä?

• Eli et edes
        1977* kirjoitti:

"Ethän sä sitä voi mitenkään taata että lapses saa lapsia sitten kun/jos haluis. Hedelmättömyys kun voi johtua niin monesta syystä."

Tiedän, mutta minä en omilla toimillani mitenkään sitä riskeeraa.

"Siellähän sanotaan ihan samaa progestiinipillereistä kun siinä toisessakin linkissä!! "

Hyvä, sittenhän linkkisikin on ollut ajantasalla hyvin. Siltikö suosittelisit hormonaalista ehkäisyä vaikka molemmat linkitkin kertovat, että vaikutusta lapseen, jota imetetään, pitkällä aika välillä ei tiedetä?

avannu koko linkkiä??

"Siltikö suosittelisit hormonaalista ehkäisyä"

Ennemmin niitä (tai/ja kumeja) kun kierukoita.

• 1977*
        Eli et edes kirjoitti:

avannu koko linkkiä??

"Siltikö suosittelisit hormonaalista ehkäisyä"

Ennemmin niitä (tai/ja kumeja) kun kierukoita.

En lähtökohtaisesti usko sinua valehtelijaksi, eli jos sanot, että linkit puhuvat ihan samaa, niin uskon toki sinua.

En avannut.

Siis silti susoittelisit mielumin hormonaalsita ehkäisyä imettäville, vaikka linkit kertovat,e ttä hormoonien vaikutusta imetettävään lapseen ei tiedetä pitkällä aikavälillä? Uskallatko ottaa todella sen riskin sinulle tuntemattomien imeväisikäisten lasten lisääntymisterveydestä, vaikka tieteelliset linkit eivät suosittele riskiä ottamaan?

• MITÄ JATKOSSA
        henkilö X kirjoitti:

Sterilisaation saadakseen tulee olla joko 30 vuotta täyttänyt taikka kolme lasta synnyttänyt, jos on terve nainen. Kierukan saamiseen ei tällaisia rajoituksia ole. Aikoinaan kierukkaa ei haluttu asentaa synnyttämättömille, mutta sittemmin sekin kai on helpottunut. Kierukka näyttäisi olevan ongelmallisin juuri abortin vastustajille ja heistäkin vain osalle.

Minulla kierukassa loppumassa virta, ollut yliaikaa 9kk. Puhuttiin juurikin miehen kanssa että mitä seuraavaksi, kondomia hän ei haluaisi käyttää. Meillä 3 lasta ja molemmilla ikää 40. Harkitsin tuota röörit poikki, mutta pelottaa vaikuttaako se jotenkin hormonaaliseen toimintaan. Entäs jos mies kävisi laittamassa putket poikki, miten se vaikuttaa jos vaikuttaa. Kierukka on ollut mitä parahin keksintö,huoleton ja huomaamaton.

• Ei vaikuta
        MITÄ JATKOSSA kirjoitti:

Minulla kierukassa loppumassa virta, ollut yliaikaa 9kk. Puhuttiin juurikin miehen kanssa että mitä seuraavaksi, kondomia hän ei haluaisi käyttää. Meillä 3 lasta ja molemmilla ikää 40. Harkitsin tuota röörit poikki, mutta pelottaa vaikuttaako se jotenkin hormonaaliseen toimintaan. Entäs jos mies kävisi laittamassa putket poikki, miten se vaikuttaa jos vaikuttaa. Kierukka on ollut mitä parahin keksintö,huoleton ja huomaamaton.

hormoonitoimintaa yhtään mitenkään. Ja johan 40v naisella varsinkin alkaa muutenkin hormoonitoiminta hiipua.

• merkki+nimi

Minulle ei sovi hormoniehkäisyt, laukaisevat migreenin. Useita valmisteita testattiin, mutta kuparikierukkaan päädyttiin.

• Tuskin ne

hormoonit sitä laukasee, voi olla vaan suurempi veritulppariski jos on migreenitaipumustakin. Ja miksei sitten progestiinivalmisteet tai luonnollinen estrogeeni käy? Niissähän ei oo sitä synteettistä estrogeenia joka nimenomaan joillain nostaa veritulppariskiä.

• merkki+nimi

Kierukka on hyvä, ei tarvitse muistaa mitään eikä näinollen unohtaakaan. Kondomia käytetään myös varmuutena.

• merkki+nimi

niin, ja kummasti kyllä päänsärky oli päivittäistä kun söin pillereitä. Että joku vaikutus niillä oli.

• Seksiäseksiä
        merkki+nimi kirjoitti:

niin, ja kummasti kyllä päänsärky oli päivittäistä kun söin pillereitä. Että joku vaikutus niillä oli.

Mulla kanssa ihan hirveä päänsärky. Lääkäri käski heti lopettaaa pillerit. Pelkäsin itse veritulppaa geneettisen taipumuksen vuoksi. Oli keksittävä muuta.

Tosiaan jos tarkkoja ollaan ja käytetään abortinvastustajien argumentointia niin kierukan käyttäminenhän on tosiaan elämän lopettamista.

Toisaalta kuitenkin elämä on jo siittiöissä (nehän osaavat mennä oikeaan paikkaan) ja munasolussa niin kuukautiset on murha jos tarkkoja ollaan ja ollaan abortinvastustajien tavoin pakkolisääntymisen kannalla.

• Höpö höpö
        Seksiäseksiä kirjoitti:

Mulla kanssa ihan hirveä päänsärky. Lääkäri käski heti lopettaaa pillerit. Pelkäsin itse veritulppaa geneettisen taipumuksen vuoksi. Oli keksittävä muuta.

Tosiaan jos tarkkoja ollaan ja käytetään abortinvastustajien argumentointia niin kierukan käyttäminenhän on tosiaan elämän lopettamista.

Toisaalta kuitenkin elämä on jo siittiöissä (nehän osaavat mennä oikeaan paikkaan) ja munasolussa niin kuukautiset on murha jos tarkkoja ollaan ja ollaan abortinvastustajien tavoin pakkolisääntymisen kannalla.

Sukusoluissa ei oo mitään ihmisyksilöitä vielä olemassa, ja ei se kirukan käyttö oo yhtä varmaa tappamista (tai pikemminkin heitteillejättö) kun abortti! Mitään alkioohan ei välttämättä oo ollu edes olemassa, tai jos oli niin ei se ois välttämättä ilmankaan kierukkaa kiinnittyny. Eli ei ne oo aivan samoja asioita. En silti periaatteessa hyväksy niitäkään, koska siinä on aina mahdollisuus estää kiinnittyminen.

• murhamurhamurhamurha
        Höpö höpö kirjoitti:

Sukusoluissa ei oo mitään ihmisyksilöitä vielä olemassa, ja ei se kirukan käyttö oo yhtä varmaa tappamista (tai pikemminkin heitteillejättö) kun abortti! Mitään alkioohan ei välttämättä oo ollu edes olemassa, tai jos oli niin ei se ois välttämättä ilmankaan kierukkaa kiinnittyny. Eli ei ne oo aivan samoja asioita. En silti periaatteessa hyväksy niitäkään, koska siinä on aina mahdollisuus estää kiinnittyminen.

"Sukusoluissa ei oo mitään ihmisyksilöitä vielä olemassa,"

Tuo on vaan nyt sun käsitys asiasta. Minulla on varma käsitys että elämä alkaa palleissa ja itsetyydytys on murha. Minun mielipiteeni asiasta on yhtä fakta kuin sunkin. Jos kerran elämä alkaa jo hedelmöityksessä sun mielestä niin yhtä hyvin se voi alkaa aikaisemminkin, eläviä ne siittiötkin on.

• Usko mitä haluat
        murhamurhamurhamurha kirjoitti:

"Sukusoluissa ei oo mitään ihmisyksilöitä vielä olemassa,"

Tuo on vaan nyt sun käsitys asiasta. Minulla on varma käsitys että elämä alkaa palleissa ja itsetyydytys on murha. Minun mielipiteeni asiasta on yhtä fakta kuin sunkin. Jos kerran elämä alkaa jo hedelmöityksessä sun mielestä niin yhtä hyvin se voi alkaa aikaisemminkin, eläviä ne siittiötkin on.

Kumma vaan että ainuttakaan faktallisen vakuuttavaa sivustoo ei mutujes tueks tunnu löytyvän :D

• murhamurhamurhamurha
        Usko mitä haluat kirjoitti:

Kumma vaan että ainuttakaan faktallisen vakuuttavaa sivustoo ei mutujes tueks tunnu löytyvän :D

Mä voin perustaa semmoisen sivuston, missä vaaditaan oikeutta siittiösoluille ja väitän että itsetyydytys ja lisääntymättömyys on murhaa. sitten linkittän sulle tänne jotain faktaa. Sulle kun ainoa totuuden henki elämässä on se, että löydät jonkun nettilinkin sanojen tueksi. Vaikka se linkki tulisi jostain uskontohutujen ja tutsien suosta jonkun pellehermannin huumehörhöisestä päästä.

Perustan sivuston "mällilleoikeuselämään.org"

• Joo, uskon heti
        murhamurhamurhamurha kirjoitti:

Mä voin perustaa semmoisen sivuston, missä vaaditaan oikeutta siittiösoluille ja väitän että itsetyydytys ja lisääntymättömyys on murhaa. sitten linkittän sulle tänne jotain faktaa. Sulle kun ainoa totuuden henki elämässä on se, että löydät jonkun nettilinkin sanojen tueksi. Vaikka se linkki tulisi jostain uskontohutujen ja tutsien suosta jonkun pellehermannin huumehörhöisestä päästä.

Perustan sivuston "mällilleoikeuselämään.org"

kun saat sinne vakuuttavia asiantuntijatahoja mukaan :D

• minä vain

Mulla käytössä kuparikierukka en käytä myytä ehkäisyä lisänä, jos kierukka pettää teetän abortin. Mulla on hyytymistekijähäiriö hormooneita en huoli.

• Iloitkaa

Jos olet yli kolmekymppinen ja lapset tehtynä, omaat vielä hyytymistekijän, suosittelen sterilisaatiota. Abortti kuulostaa huonolta vaihtoehdolta joka taas ei ole mikään ehkäisykeino. Pelkkä kierukka ei ole satarosenttinen joten ehkäisysi ei ole riittävä. Toivon että huolehdit riittävästä ehkäisystä.

• henkilö X

Toisaalta, vain selibaatti on sataprosenttinen ehkäisy. Edes se suosittelemasi sterilisaatio ei sitä ole...

• Iloitkaa

Sterilisaatio on satarosenttinen jos piuhat katkaistaan.

• Neuvojatäti

"Sterilisaatio on satarosenttinen jos piuhat katkaistaan. "

Ei ole. Siemen- ja munanjohtimet jopa voivat korvata itsensä kasvattamalla uudet johtimet.

"Kun halutaan pysyvää ja lopullista ehkäisymenetelmää, voi naisen tai miehen sterilisaatio olla yksi vaihtoehto. Sterilisaatio on tehokas ja hyvä – maailman eniten käytetty – ehkäisymenetelmä silloin, kun perheen lapsiluku on täysi. Vastoin yleistä käsitystä sterilisaatio ei ole pettämätön ehkäisymenetelmä eikä edes varmin menetelmä."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00747

• Iloitkaa

Ei tuossa kerrottu mitään siitä että munajohtimet katkaisemalla kasvattaa uudet johtimet. Klipsut joka on yleisin litistää munajohtimet ja se ei ole satarosenttinen.
      Tämä taas on josta puhun.
      Monessa sairaalassa on jo käytössä menetelmä, joka voidaan tehdä polikliinisesti, kohtuontelon tähystyksessä (hysteroskopia). Tämä hysteroskooppinen sterilointimenetelmä eli Essure aiheuttaa pysyvän hedelmättömyyden. Siinä viedään tähystimen avulla niin sanotut spiraalit kumpaankin munanjohtimeen, jotka tukkeutuvat kolmessa kuukaudessa. Ehkäisyteho on pitävä aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua toimenpiteestä. Toimenpidettä ei voi purkaa.

• minä vain

Sterilisaatio ei ole sataprosenttinen eikä mikään muukaan ehkäisykeino.
      Selibaatti on varma.

• Kohtu pois,

eiköhän oo suht 100-varmaa, vai onkohan monikin tullu raskaaks ilman sitä?

• bioloogikko
        Kohtu pois, kirjoitti:

eiköhän oo suht 100-varmaa, vai onkohan monikin tullu raskaaks ilman sitä?

Eipäs olekaan varmaa.

http://www.springerlink.com/content/d032736t53g07373/

Vaikka kohtu poistettaisiin, niin jos munasarjat ovat vielä olemassa, on olemassa kohdun ulkopuolisen raskauden vaara. Hyvin pieni, mutta kuitenkin.

Munasarjojen poisto taas aiheuttaa menopaussivaivoja (voidaan tietysti hormonihoitaa , josta voi sitten saada lisääntynyttä syöpäriskiä ja ihan samoja vaivoja kuin pillereistäkin)

Eli kohdunpoisto ei ole erityisen hyvä idea, jos muuta syytä ( runsaat vuodot, lihaskasvaimet yms.) ei ole.

• LL

Sterilisaatio EI ole 100%:n varma vaikka se tehtäisiin miten tahansa=) Ei miehen eikä naisen kohdalla.

(jotain sentään jäänyt opisk.mieleen;)))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe