Onkos muilla vastaavaa ja vinkkejö, kikkoja asian helpottamiseen?
eli meidän vauva 9kk on aamusta levoton nukkuja. Käy nukkumaan illalla 20.00 jälkeen ja 04:n jälkeen alkaa alkaa levottomuus. Inisee, möyrii, pyörii, nousee pystyyn jne jne Pitää käydä vähän väliä rauhottaa, silittelee (n15-30min välein). Lopulta n. klo 6.00 on valmis nousee ylös eli alkaa pulina, mutta ei kuitenkaan viihdy kauaa yksinään, itkua. Syötän vielä tossa 5-6:n välillä ja olen saanut sillä lisää uniaikaa, mutta sekään ei enää toimi. Voisiko auttaa syötön lopettaminen ja imetän vasta kun kunnolla herätään? Onko muilla vastaavaa? Oletteko keksineet jotain jippoja joilla sais vauvan nukkuu pidempää? Voiko olla vaihe?
Ihanaa on kun vauva nukkuu aikalailla heräämättä 20-04 pätkän. Näin ei tosiaankaan aina ole ollut. Takana on 6kk levottomia öitä, tissittelyä, hampaiden tuloa, liikkumisen oppimista, flunssaa jne jne. Heräiltiin silloin yössä 10-20kertaa.
Ongelma on se etten ite saa 4:n jälkeen nukuttua, kun menee puljaamiseksi ja kun joutuu jo kuudelta nousee niin olen ihan poikki. Pitää vissiin yrittää mennä vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan. Menen kyllä kymmenen maissa. On ollut luksusta, kun saa pari tuntia omaa aikaa illasta (nekin menee yleensä kotihommiin). Mieheni auttaa kyllä näissä heräämisissä v.loppusin.
Vauva on ennen nukkunut 7.30-8:n asti ! Olen tolla aamuyön syötöllä saanut sitä uniaikaa lisää. Olen kokeillut laittaa myöhemmin nukkumaan, mutta ei vaikutusta. Päivisin nukkuu kahdet päikkärit joiden yhteiskesto vaihtelee 2-3:n tunnin välillä. Monasti kaksi tunnin päikkäriä. Olen odotellut milloin siirrytään yksiin päikkäreihin, mutta ei se aamu kuuden herätyksellä onnistu. On jo kiukku klo 9:n aikaa. Vauvastanikin huomaan, että 6:n herätys on liian aikasin, mutta eipä toista voi väkisin laitta uneen. Olisi myös kiva jos sais lounaan syötettyä ennen ekoja päikkyjä.
Löytyisl kohtalontovereita?
Levottomat aamuyöt, Vauva 9kk, vinkkejä?
10
4048
Vastaukset
- täällä myös!
Kuulostaa aivan samanlaiselta kuin meidän lapsen yö/aamut. Ja ikää lapsella on nyt 1 v.
Jostain netin syövereistä luin,että juuri tämä aamuyö on tämän ikäisille sitä herkempi unisuutta kun taas aikuisella ihmisellä se on sitä vahvempaa unen aikaa. Joten tälle ei kai mitään voi,kun odottaa että lapsi kasvaa ja unenlaatu muuttuu.
Meillä siis lapsi käy myös klo 20 nukkumaan,ensimmäinen herätys siinä klo 04 ja seuraava klo 06. Meillä mennään jo yksillä pväunilla,joten itselle aamupvä on piiiiiiiiiiiiiiitkä väsyneenä. Mutta minkäs teet. Näin nyt mennään kunnes asiaan tulee joskus muutos.
Kaikkea on myös kokeiltu että uni pysyisi katkeamattomana,mutta eipä siihen mikään ole auttanut.
Juuri 9 kk iässä meilläkin mentiin vielä kahdilla pväunilla ja herättiin klo 06. Eli teidän rytmi on ihan sama kuin meillä. 3 kk-7 kk lapsemme nukkui katkeamattomia,joskus jopa 12 h yöunia. Kun opittiin liikkeelle lähtö on unista tulleet katkeilevia. Itseäni auttaa jaksamaan kun lapsi nukkuu sitten 3 h pväunet pvällä.
Itseäni jaksaa auttamaan kun lepäilen pväunien aikaan ja käyn suht samoihin aikoihin lapsen kanssa nukkumaan. Joskus isäntä on aamusta lapsen hoitanut jos menee samoihin aikoihin töihin. Ajattelen ettei tätä loputtomiin kestä. Ja yhdellä herätyksillä on vielä aika luksusta kun olen kuullut/lukenut että lapsi voi herätellä 10 kertoja yössä. - tuttishow
Meillä on myös 9 kk vauva. Menee nukkumaan klo 20 maissa, herää yleensä suunnilleen 6.50, vaihdetaan vaippa, otetaan meidän sänkyyn vähäksi aikaa, saattaa siihen vielä nukahtaakin ja noustaan n. 8 jälkeen. Tuo on jo ok, mutta oli aikoja, jolloin vauva neljän maissa heräili ja höpötteli sängyssä. Yritettiin vain antaa olla ja taisi toimia. Mutta, meillä on usein ongelmana se, että vauva herää ja kitisee monta kertaa yössä kun tutti on pudonnut - tai vaikka ei haluaisi tuttia niin tutti on selän alla ja hermot menee.. Tai pikkumies on pakkautuneena sängyn yläkulmaan ja on 'jumissa' ja taas hermot menee, pitää vaihtaa asentoa. Joskus saattaa joutua heräämään montakin kertaa yössä korjaamaan asentoa tai laittamaan tuttia, tämä on niiiiin ärsyttävää kun uni on katkonaista. MInä voisin ottaa vinkkejä tähän, kiitos! Viime yö tosin meni vain yhdellä heräämisellä, kas kummaa.. Vauva ei siis vielä konttaa, liikkuu kyllä muuten hieman, mutta yöllä väsyneenä ei saa sängyssä itseään sieltä "nurkasta" liikuteltua minnekään..
- Kenzu~
Heip!
Täällä yksi kohtalotoveri =)
Meillä vähän samanlainen juttu, joka on alkanut hiljattain.
Meillä kans 9kk ikäinen pienokainen joka menee nukkumaan 20:30-21:00
ja herää syömään klo 00-01, mutta olen jättämässä tuon syötön pois ("treenaus" alkaa tänään, jaiks! saas nähä mitä tulee :D)
ja tokan kerran herää kylläkin 06-06:30 jolloin annan tissiä jotta saisin lisäaikaa nukkua, ja yleensä saankin klo 08-08:30.
Mutta on tosiaan kans levoton tuolloin kuuden maissa, nukkuu kylläkin vieressä. Tai illalla nukutan omaan sänkyyn joka meidän sängyn vieressä, mutta olen nostanut viereen kun herännyt ekan kerran syömään. Tarkoitus olisi saada tuo eka syöttö pois.
Osaako kukaan sanoa, kannattaisiko antaa nukkua koko yö omassa sängyssään vai meidän sängyssä? Tietenkin jos koittaisi saada omaan sänkyyn niin ei tarvitsisi sitten myöhemmin vieroittaa meidän sängystä.. - hjkoioi
Ihmettelen miksi suositellaan tässä iässä (9 kk)lopettaa yösyötöt tissillä jos vauvat heräilee muutenkin yöllä vaikka joisi ja olisi aina juonut pullosta maitoa? Miksi ei saisi nukuttaa vauvaansa sulavasti uudestaan uneen tissisyötöllä? Mua ei ainakaan häiritse jos kerran tai maksimissaan kaksi kertaa joutuu heräämään vartiksi syöttämään.
Eikös se ole järkevämpää sitten lopettaa syötöt kun vauva jo juo muuta maitoa eli vuoden iässä ja syö muun perheen ateriarytmillä. Silloin voi imetyksen lopettaa hyvällä omalla tunnolla ja pysyä päätöksessään.
Kun tässä iässä on tosiaan ne hampaiden puhkeamiset, kävelemään oppimiset ja ehkä vielä päivärytminkin opettelu kesken. Tissi lohduttaa/ nukuttaa helposti ja nopeasti ja antaa tarvittavan kalsiumin ( jos ei juota muuta maitoa). Ite oon sitä mieltä että vauvat tietää kyllä yleensä jos joku asia ei mee hyvin, vaikka vanhempi ei heti osaisi hahmottaa että syy on todellinen ja varteenotettava.
Kaikki on vauvan persoonasta, jo opituista tavoista ym. miljoonista seikoista kiinni. - AamuVirkunÄiti
Ihanaa että löytyypi kohtalontovereita. Tuntuu että kaveripiirini on täynnä näitä hyvin nukkuvia lapsia, jotka nukkuvat 21-08 heräämättä :) Meillä kun aina ollut levoton nukkuja.
Meillä siis vauva nukkuu omassa huoneessa. Se oli paras ratkaisu äidin ja vauvan kannalta. Molemmat olemme niin herkkäunisia ja häiritsimme jatkuvasti toistemme unta. Mieluiten olisin halunnut nukkua vauva kainalossa tai vieressä pinniksessä, mutta yritin sitä rumbaa tohon 7kk ikään. Sitten lähti kokeiluun oma huone ja se toimi vaikka aluksi oli totuttelemista. Saan itse nukuttua Paaaaaljooooon paremmin, koska en herää joka tuhinaan ja vauva ei heräile meidän ääniin.
Vauvamme on tutiton. Ei koskaan oppinut tutille, joten tohon tutti ongelmaan en osaa mitään sanoa. Olen kyllä kuullut että äidillä saattaa olla kymmeniä tutteja sängyssä joten pystyy unissaankin paikallistaa tutin vauvan suuhun tai ovat opettaneet vauvan itse löytämään tutin tai sitten on niitä yötutteja, jotka hohtaa, jos tutti jatkuvasti hukassa jne jne.... mutta kai se toimivin ratkaisu olisi tutista vierottaminen, joka on sit työläämpi.
Meillä on vauvamme ollut vikkeläliikkeinen ja 9kk iässä osataan jo konttaus, ryömimis, istumis, seisomis, tuettuna liikkumis jutut. Ryömittiin jo 5kk vanhana. Noh, voin sanoa että 3-8kk oli yhtä helv... meidän vauvan nukkuminen. Eli tuttishow tiedän mistä puhut. Olen käynyt pelastaa vauvan nurkasta jumissa, kun oppi möyrii :)) sitten kun seistiin ni sitä tehtiin unissaan ja kaaduttiin. Voi sitä huutoa. Samoin oli istumisen kanssa. Nyt on onneksi pahin liikkumisesta johtuva heräily helpottunu!!
hjkoioi minulle ei ole aamuyönsyöttö ongelma, mutta ongelma on se ettei sillä saa enää lisää uniaikaa vaan vauva tuntuu heräävän siihen ja on valmis ylös! Siksi mietinkin auttaisiko sen lopettaminen.... Muut yön tissittelyt lopetin 7kk-- iässä, kun ei enää syönyt vaan toimin tissituttina eli tissi suuhun ja uni jatkui. Siitä tuli yksi rumba meidän uniin. Päätin sitten lopettaa ja jätin sen milloin oikeasti söi. Oli muuten rankkaa lopettaa yötissittely.
Vauvamme on siis aamuvirkku. Kai tässä joutuupi totuttelee samaan rytmiin :/ - 5+10
Nukkuisiko vauva aamuyön levollisemmin, jos ottaisit viereenne nukkumaan? Meillä on jonkin aikaa toiminut tuo, eli muksu äiskän kainaloon ja siinä nukkua tuhisee vielä n. tunnin, joskus jopa kaksi.
- AamuVirkunÄiti
Ei auta, että otan vauvan aamuyöstä äiskän kainaloon... Meinasi tänään neljältä nousta ylös. Otin viekkuun ja alkoi sit siinä touhuilee. Hetken sitä touhua "katselin". Takaisin pinnikseen, en saanut uneen... joduin sit hetken kantelee, heijailee että sain nukkumaan. Vauva oli siis selvästi väsynyt että ei tullut mieleenikään nousta ylös :D Ja olen myös muina aamuina kokeillu, mutta ei toimi. Otan kyllä usein aamusta kaikkuun ja siinä sit heräillään/noustaan.... Vauva ei ala nukkumaan.
- Uskomatonta!
Meidän muksu 9kk ja tismalleen samanlainen rytmi, paitsi heräilee lisäksi öisin tosi useasti. Haluaisin myös nukkua neljää pidempään. On selkeästi väsynyt, kun herää niin aikaisin, mutta ei vaan suostu nukkumaan pidempään. Joskus olen tissittänyt tai heijannut turvakaukalossa vauvan uneen, mutta herää hetken päästä uudestaan.
Ihanaa kuulla, että minulla on kohtalotovereita. Mulla kans tuntuu tuttavapiirissä kaikkien vauvat nukkuvan paremmin ja pidempään. Vai antavatko äidit vain sellaisen kuvan, että meillä kaikki sujuu loistavasti, ettei leimata osaamattomaksi äidiksi??? Välillä tuntuu, ettei kaikki ole ihan rehellisiä ongelmiensa kanssa. Kun on käynyt muiden luona kylässä, niin oma vauva tuntuukin joskus tosi helpolta tapaukselta. - pojanäiti83
Hih, meillä on 9kk 2 vkoa, ja täysin sama juttu. Ennen nukkui n. 19 -06 tai jopa 08 asti heräämättä kertaakaan, mutta nykyään alkaa noin 02-03 heräily...alkaa parkua, koittaa nousta seisomaan sängyssä jne. Ilmeisesti vaan ikään kuuluva vaihe, pitää koittaa vaan kestää :) Varmaankin tuo lisääntynyt liikkumisen taito (meillä ainakin opittiin pari vkoa sitten nousemaan tukea vasten, yms) tekee sen levottomuuden, että unissaankin koittaa nousta, kontata, jne.
Onneksi meillä mies jäi isäkuukaudelle, saan nukkua muutamana päivänä viikosta pitkään..valitettavasti mies ei vaan herää öisin vauvan itkuun, eli yöheräämiset jää kyllä minun harteilleni. Pitäisi mennä tässä töihin ensi viikolla, hieman ajatuksettaa että kuinka sitä jaksaa kun yöt on tuota heräilyä. Ajattelin kokeilla sitä, että menen toiseen huoneeseen nukkumaan...Jospa joko mies alkaisi heräilemään, tai sitten muksu nukahtaisi hetken itkeskeltyään takaisin uneen. Onneksi kuitenkin kuulen toiseen huoneeseen, jos kova parku alkaa kuulua.
Luulen kyllä, että omaakin mokaa tuossa minulla on...välillä ei tarvi pojan kun hetki kitistä, niin unissani tuuppaan tuttia suuhun ja peittelen, vaikka ehkä lapsi nukahtaisi ilmankin näitä toimenpiteitä. Minkä sille mahtaa, kun herään pieneenkin inahdukseen.- pojanäiti83
Niin ja toi "sängyn yläkulmassa jumissa" juttu on kans meillä jokaöinen homma..tuuppaa itsensä sinne niin, että pää on ihan vinossa:/ sitten saan nousta ylös ja nostaa poitsun keskelle sänkyä..ja taas kun seuraava itku alkaa, on poika kulmassa, pää kenossa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894