Vaimon uuden auton mukana tuli lähes tuliterät Hakkapeliitta-nastarenkaat. Muistan vieläkin kuinka alkutalvesta renkaat vaihdettuani kehuin vaimolle kuinka hyväkuntoiset talvirenkaat hänen autossa on.
Talvi oli kuitenkin lumeton ja vaimo ajaa n. 100 km/arkipäivä. Kävi niin, että nastat kuluivat ihan silmissä sellaisiksi pyöreäkärkisiksi. Tallessa ne siis ovat, mutta pahannäköiset.
Nyt kokeilin hänen autoa - ja jestas kuinka liukasta meno olikaan kuuraisella tiellä. Suti todella helposti ja jarrutuksessa tunsi kuinka pito meinasi loppua.
Toisen automma vanhat kitkarenkaat pitävät paljon paremmin.
Päättelin, että sileä metalli pitää huonosti jäällä ja asvaltilla. Olisiko järkeä nyppiä kuluneet nastat pois eikä jäädä odottelemaan, että kuviota lähtee niin paljon, että nastat varisevat itsestään?
Kuluneet nastat + paljon kuviota
16
3180
Vastaukset
- kohta osaat
Hyvä provo, huraa. Uudessa autossa vanhat renkaat??
- Äly hoi!!
Ei mikään provo: selvästikin vaimon uusi auto on uusi auto hänelle, vaikka ei olekaan UUSI auto. Käytetty vehje, koska ei ole ABS:iä eikä luistonestoa.
- kurajää taas,dorka
Äly hoi!! kirjoitti:
Ei mikään provo: selvästikin vaimon uusi auto on uusi auto hänelle, vaikka ei olekaan UUSI auto. Käytetty vehje, koska ei ole ABS:iä eikä luistonestoa.
Hakkapeliitoissa on monirärmäiset nastat ja ne ei pyristy, siis huono provo jälleen.
- EVVK
EVVK
- miettikää nyt
Olipa siinä melkoinen uskontunnustus. Kuinkas vanha se "uusi" auto oli? Renkaat ovat selvästi yli-ikäiset joissa ei enää pitoa ole kuin nimeksi. Ns. kitkarenkaat pitäisi kieltää lailla. Nastarenkaissa on turvallinen määrä kitkaa.
- Faktoja esiin...
Porvoolta vaikuttaa...
Mikä mahtaa olla auton vuosimalli ja renkaiden valmistusviikko?
Onkohan autossa lukkiutumattomat jarrut, sutimisenesto ja ajonvakautus? - Kitkat kaikille
Ei kai kuulu mitenkään renkaiden ominaisuuksiin, onko autossa sutimisenesto tms ominaisuuksia. Ja tuskin se valmistus viikko mitään ratkaisee, se vuosi kylläkin. Joskushan myydään "vanhoja" renkaita uusina.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, ja omatkin kokemukset ovat saman suuntaisia, kuin kirjoituksessa todetaan. Kyllä porukka aivan liikaa luottaa nastojen tehoon, ja mihinkähän sellaiset väitteet kuin "nastarenkaissa on turvallinen määrä kitkaa" perustuu. Kun esim liikennevaloista lähdetään liikkeelle, niin siinä jo huomaa, että kitkoilla pääsee paremmin lähtemään. Ja eikö se ole yksi osoitus kummassa on enemmän kitkaa??. Toivottavasti nastarenkaat kielletään lailla, niin säästetään tiet, päästään asfaltti pölystä ym.- liukus ku kelka
Ja kun vielä tietäis asiasta jotain?!?! Kitkarenkaat ne pölyt aihettaa. Kaikki peukalonpäätä pienemmät kivet kulkeutuvat asfaltille ja muskautumat pölyksi jos eivät lennä takana tulisjan tuulilasiin sitä ennen.
Tästä on ihan tutkittua tietoakin mm. VTT on asiasta tehnyt tutkimuksen.
Kitkat toimii jossain olosuhteissa hyvin ja taas jossain todella huonosti. Talvirenkaathan ostetaan se pahimman kelin mukaan, muutenhan täälläkin ajettasiin niillä tutkitusti vaarallisilla eurokitkoilla. Onneksi nuo pohjolankitkat kielletään 2015 liian suuren vierintävastuksensa vuokisi, loppuu tämäkin turha jauhaminen kerrasta. - Leveät liukurit
liukus ku kelka kirjoitti:
Ja kun vielä tietäis asiasta jotain?!?! Kitkarenkaat ne pölyt aihettaa. Kaikki peukalonpäätä pienemmät kivet kulkeutuvat asfaltille ja muskautumat pölyksi jos eivät lennä takana tulisjan tuulilasiin sitä ennen.
Tästä on ihan tutkittua tietoakin mm. VTT on asiasta tehnyt tutkimuksen.
Kitkat toimii jossain olosuhteissa hyvin ja taas jossain todella huonosti. Talvirenkaathan ostetaan se pahimman kelin mukaan, muutenhan täälläkin ajettasiin niillä tutkitusti vaarallisilla eurokitkoilla. Onneksi nuo pohjolankitkat kielletään 2015 liian suuren vierintävastuksensa vuokisi, loppuu tämäkin turha jauhaminen kerrasta.Keski-Europpakitkoillakin pärjää hyvin kun valitsee 10-20mm(50mm) kapeammat renkaat kuin mitä kesärengassuositus on. Viimeisin villitys laittaa pikkuautoihinkin 195mm tai leveämpiä, jopa 225mm renkaita, on paljon suurempi ongelma kuin mitkään Keski-Euroopan kitkat. Suurin Keski-Euroopan kitkojen ongelma on niiden älytön leveys, mutta sama ongelma on ylileveissä "pohjola" renkaissakin.
- kapeaa tyhmyyttä
Leveät liukurit kirjoitti:
Keski-Europpakitkoillakin pärjää hyvin kun valitsee 10-20mm(50mm) kapeammat renkaat kuin mitä kesärengassuositus on. Viimeisin villitys laittaa pikkuautoihinkin 195mm tai leveämpiä, jopa 225mm renkaita, on paljon suurempi ongelma kuin mitkään Keski-Euroopan kitkat. Suurin Keski-Euroopan kitkojen ongelma on niiden älytön leveys, mutta sama ongelma on ylileveissä "pohjola" renkaissakin.
Niinpä, tuostahan oli juuri juttua uutisissa mitä VTT:n tutkimus oli mieltä.
Eikös talvirenkaiden ole tarkoitus helpottaa ajamista vaikeissa olosuhteissa ja tehdä siitä turvallisempaa, muutenhan ajettaisiin kesärenkailla ympäri vuoden kuten ennen vanhaan. - iwjfijeidjwis
liukus ku kelka kirjoitti:
Ja kun vielä tietäis asiasta jotain?!?! Kitkarenkaat ne pölyt aihettaa. Kaikki peukalonpäätä pienemmät kivet kulkeutuvat asfaltille ja muskautumat pölyksi jos eivät lennä takana tulisjan tuulilasiin sitä ennen.
Tästä on ihan tutkittua tietoakin mm. VTT on asiasta tehnyt tutkimuksen.
Kitkat toimii jossain olosuhteissa hyvin ja taas jossain todella huonosti. Talvirenkaathan ostetaan se pahimman kelin mukaan, muutenhan täälläkin ajettasiin niillä tutkitusti vaarallisilla eurokitkoilla. Onneksi nuo pohjolankitkat kielletään 2015 liian suuren vierintävastuksensa vuokisi, loppuu tämäkin turha jauhaminen kerrasta.Pohjoismaiden kitkojen vierintävastus on nasta ja kesärenkaita pienempiainakin TM:N talvirengastesteissä.
- Ei koskaan nastareng
Nastarenkaiden pito perustuu nastoihin. Nastarenkaan kumi on kovaa kuin muovi, koska muuten pieni nykynasta ei pysy siinä kiinni.
Lienee selvää, että nastohen tuhoutuessa muovirengas luistaa kuin pulkka.- typerys???
Sun tiedot on vähän puutteellisia. Nykynastarenkaissa on pirusti lamelleja kitkarenkaan tyyliin ja materiaalikin on liki samaa.
- osssss
Kumho kw22 ainakin pehmeää kumia ja nastat pysyy.Jääpito erittäin hyvä.Uskallan suositella.
- olli.n,,
Minulla nastattomat nastarenkaat ja hyvin on mennyt.Se on ajotaidosta kiinni ja olen ajellut jo 10 000km näillä renkailla pitkin suomea keikka hommissa.
- ajotaito vs. tyhmyys
Ainahan näitä "rattimiehiä" löytyy jotka "pärjäävät" vaikka kuinka huonoilla renkailla hyvänsä, muttta eihän siitä ole kysymys ikinä.
Ihmiset haluavat yleensä sellaiset hyvät renkaat joilla pääsee reippaasti eteenpäin eikä tarvitse himmailla ja passailla joka mutkassa ja pysähdyksessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745608- 353141
- 432748
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402082Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272065Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 1001844
- 1741782
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171258