Todella huono keskittymiskyky!

BrightCrystal

Moikka!

Olen 26-vuotias ja olen kokenut elämäni aikana 2 psykoosia ja diagnoosina on tällä hetkelläkaksisuuntaisen mielialahäiriön ja skitsofrenian oireita. Kun sairastuin vuonna 2008 ensimmäiseen psykoosiin, kärsin sen jälkeen huomattavista keskittymisvaikeuksista, mutta sain onneksi keskittymiskyvyn takaisin viimeistään vuoden 2009 alussa ja pystyin jopa opiskelemaan. Sairastuin toiseen psykoosiin viime vuoden kesällä ja psykoosi oli vielä voimakkaampi, kuin edellinen, sillä kärsin ensimmäistä kertaa elämässäni ääniharhoista. Kun psykoosioireet hävisivät, tilalle tuli pahoja keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta, pahimpina hetkinä en pysynyt hetkeäkään paikallani. Nyt tuo levottomuus on helpottanut, mutta kärsin edelleen todella huonosta keskittymiskyvystä ja opiskeleminen on välillä todella hankalaa. En pysty vieläkään lukemaan kirjoja ja lehtienkin lukeminen tuottaa vaikeuksia. Tv:tä pystyn jotenkuten katsomaan. Koulussa on välillä niin hankalaa kuunnella opetusta, että joudun lähtemään kotiin. Pelottaa kovasti, ettei keskittymiskyky tulekaan tällä kertaa takaisin!

Ovatko nämä keskittymisvaikeudet kuinka yleisiä teillä muilla psykoosiin sairastuneilla ja miten keskittymiskykyä pystyisi parantamaan?

5

619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ToinenSamanmoinen

Heippa! Itse olen 25-vuotias, sairastan niin ikään kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja minullakin on ollut kaksi psykoosia, joiden takia olen päätynyt mielisairaalaan. Molempia psykooseja on edeltänyt mania, ja niiden jälkeen on tullut masennus. Masennusvaiheissa olen ollut niin keskittymiskyvytön, että olen joutunut jäämään opiskeluista sairauslomalle. Tiedän hyvin tuon tunteen, että joutuu lähtemään koulusta kotiin kesken kaiken, kun ei vaan pysty keskittymään. Opiskelen itse yliopistolla, ja itkun kanssa lähdin usein kotiin luennoilta kymmenen minuutin jälkeen.

Nyt kuitenkin minulle on saatu toimivia lääkitys (itselläni se on Lamictal 250 mg mielialan tasaamiseen ja etenkin masennuspuoleen; Abilify 15 mg manian ja psykoosin estoon; tarvittaessa Ketipinor 25 mg nukahtamiseen), jonka ansiosta olen voinut melko tasaisesti ja mikä parasta, olen pystynyt taas keskittymään opintoihin ja valmistuminenkin alkaa jo häämöttää! Tuntuu, että itsellä tuohon keskittymiskyvyn palaamiseen auttoi vain aika: psykoosin jälkeisessä masennuksessa keskittymiskykyä ei ollut, ei liioin maniassakaan, kun ajatukset pomppivat asiasta toiseen.

Uskon kyllä, että sunkin keskittymiskyky sieltä palailee! Tsemppiä kovasti!

Jos haluat jutella lisää, laita s-postiosoitteesi

• Keskittyminen

Keskittymiskykyä pystyy parantamaan seuraavasti:

1. Mene rauhalliseen paikkaan tai vaihtoehtoisesti laita stereokuulokkeet päähän ja kuuntele youtubesta kappale "Deep Meditation Music Theta Waves" tai vastaava hiljaisella äänenvoimakkuudella. Jos keskittyminen ei herpaannu musiikin kuuntelussa voit jatkaa kuuntelua. Muussa tapauksessa ota kuulokkeet korvilta kun olet rauhoittunut.

2. Ota kolikko ja aseta se pöydälle. Mikä tahansa raha käy.

3. Ala tuijottaa kolikkoa ja keskitä kaikki ajatuksesi siihen kuin aikoisit siirtää sitä ajatuksillasi aivan kuin se olisi mahdollista. Tarkoitus ei ole oikeasti työntää sitä, vaan keskittyä siihen. Kiinnitä huomiosi kolikon muotoon, sen pyöreään reunukseen, älä kolikon pintakuvioihin. Työnnä kolikkoa mielessäsi niin lujaa kuin jaksat noin 10 minuutin ajan. Jos ajatukset karkaavat, et ole keskittynyt tarpeeksi vaan keskitä ajatuksesi yhä tiiviimmin kolikkoon. Kun ajatuksesi pysyvät kolikossa, keskittymisesi paranee. Keskittyminen saattaa tuntua henkisesti hyvin väsyttävältä.

4. Harjoittele kolikon työntämistä 10 minuuttia päivässä viitenä päivänä viikossa muutaman kuukauden ajan. Tällöin keskittymiskykysi paranee. Samalla keskittymisharjoittelu nostaa älykkyysosamäärääsi 3-4 pistettä.

5. Haastavampana harjoitteluna voit asettaa eteesi kaksi kolikkoa. Aseta toinen vasemalle ja toinen oikealle puolelle muutaman kymmenen sentin päähän toisistaan. Aseta oikean käden etusormi oikean puoleisen kokon päälle. Keskity vasemman puoleiseen kolikkoon. Yritä työntää sitä ajatuksillasi kuten aikaisemmin. Samanaikaisesti yritä pyörittää ajatuksillasi oikean puoleista kolikkoa. Huomaa kuinka keskittymisesi siirtyy kahden eri asian, työntämisen ja pyörittämisen välillä. Harjoituksen tarkoituksena on saada keskittymiskykyä kehitettyä niin, että asian vaihtaminen ei harhauta ajatuksia pois siitä mihin haluat keskittyä.

Olen kokeillut kumpaakin harjoitusta ja minulla on ennestään erinomainen keskittymiskyky. Minulle keskittyminen yhteen kolikkoon ei ole ongelma, ja tuskin ajatukset harhailevat muualle harjoituksen aikana. Toisaalta taas kahdella kolikolla harjoittelussa keskittymiskyky herpaantuu aika ajoin. Jos siis keskittymiskykysi on alun perin huono, kannattaa suosiolla harjoitella yhdellä kolikolla ja vasta myöhemmin siirtyä kahteen. Näin et turhaudu harjoitukseen ja saat parempia tuloksia.

Harjoitus perustuu tieteelliseen tutkimukseen. Tämä ei ole paskapuhetta. Harjoitus on eräs geniusintelligence-kirjan harjoituksista.
      http://www.geniusintelligence.com/1/1.htm?id=afsane200500
      Lisätietoja saat myös googlaamalla: "increasing intelligence"

• Keskittyminen

Lisähuomio. Keskittymiseen auttaa myös se, että syöt vähähiilihyrdaattiista ravintoa. Jos syöt paljon proteiinipitoista ruokaa, verensokeritasot pysyvät vakaina eikä olo tunnu levottomalta.

Luovu sokeripitoisista ruuista, karkista, virvoitusjuomista, yms. tai siirry light-versioihin.

Sekoita aamuisin tehosekottimella sopiva proteiinipirtelo, esimerkiksi osta Valion Plus Maitoa, proteiinijauhoa ja pellavansiemeniä ja sekoita ne keskenään. Päivällä syö kananmunia, rahkaa, vihanneksia, täysjyväleipää ja lihaa.

Huomaat hyvin nopeasti kuinka tasainen olo sinulle tulee. Ei enää verensokerin heittelystä johtuvaa levottomuutta. Ensimmäiset päivät voivat olla hankalia, jos on tottunut korkea hiilihydraattiseen ruokaan. Itsekurilla tästäkin selvitään.

Toivotan äärimmäistä keskittymistä.

• bipsukka
        Keskittyminen kirjoitti:

Lisähuomio. Keskittymiseen auttaa myös se, että syöt vähähiilihyrdaattiista ravintoa. Jos syöt paljon proteiinipitoista ruokaa, verensokeritasot pysyvät vakaina eikä olo tunnu levottomalta.

Luovu sokeripitoisista ruuista, karkista, virvoitusjuomista, yms. tai siirry light-versioihin.

Sekoita aamuisin tehosekottimella sopiva proteiinipirtelo, esimerkiksi osta Valion Plus Maitoa, proteiinijauhoa ja pellavansiemeniä ja sekoita ne keskenään. Päivällä syö kananmunia, rahkaa, vihanneksia, täysjyväleipää ja lihaa.

Huomaat hyvin nopeasti kuinka tasainen olo sinulle tulee. Ei enää verensokerin heittelystä johtuvaa levottomuutta. Ensimmäiset päivät voivat olla hankalia, jos on tottunut korkea hiilihydraattiseen ruokaan. Itsekurilla tästäkin selvitään.

Toivotan äärimmäistä keskittymistä.

Itse en suosittele esim. light kolaa, koska siinä on kofeiinia. Aspartaamista puhumattakaan. Ja tietenkin niitä hiilareitakin pitää saada, koska ihan täysin karppiruoka ei ole hyvästä. Puuro, hedelmät yms. ovat tärkeitä. Tietenkin turhat/isot annokset pastaa, riisiä, perunaa on pahasta. Itse olen aivan turvonnut ns. normaalilla ruokavaliolla ja jatkuvasti väsynyt. Jaksaa kaikkea, kun on kevyt olla ja mieli on virkeä. Ensimmäiset päivät ovat todella hankalia, ainakin minulla. Oksettaa, huimaa, pää särkee, paikat hakkaa yms. Viikon päästä yleensä helpottaa ja sitten koittaa hyvä olo. :) Tiedän, että varsinkin masennuksessa tekee mieli vetää hiilaripitoista roskaruokaa naamaansa, mutta pysykää vahvoina.

• jk

vai iin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe