Oikeustieteellinen vs. Kauppatieteellinen

kylteri-11

Opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuottani kauppakorkeakoulussa ja olen alkanut pohtimaan, että pitäisikö vaihtaa oikeustieteen puolelle.

Kumman puolelle kannattaisi kallistua? Asiallisia vastauksia argumenttien kera!

Vai pitäisikö opiskella molemmat? Käykö taakka tuolloin liian suureksi?

Kauppiksen eduksi olen laskenut sen, että voin työskennellä lähes missä valtiossa tahansa. Onko oikeustieteellisesta valmistuneella samat mahdollisuudet vai onko työnteko sidottu ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolelle?

Kiitos kommenteista!

7

734

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikkari

Oikeustieteellinen tutkinto on monipuolinen tutkinto myös ja avaa ovia moniin ammatteihin, myös niihin perinteisiin lakimiesammatteihin esim. tuomari, syyttäjä, asianajaja, lakimies. Voi toki hakeutua kansainväliselle uralle vaikka EU:hun tai diplomaatiksi ja onpa nykyinen ja tuleva presidenttiki koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatteja/oikeustieteen maistereita nykyään.

• oikkarille.

Olisi todella mukavaa, jos oikeustieteellinen tutkinto todella avaisi nuo mahdollisuudet kaikille. Nykyään oikiksesta työllistyminen on erittäin huono. Siihen otti myös kantaa Lakimiesliitto niiden aloituspaikkojen suhteen, koska tulevaisuuden työllistymisnäkymät ovat jo nyt erittäin huonot.

• Valt.yo.

Sinun pitää valita se mikä sinusta tuntuu oikealta. Lue vaikka perusopinnot lakia ja päätä sitten.

• lääk.yo

Opiskelisin kauppatieteiden kandiksi ja tässä vaiheessa tekisin sitten päätöksiä. Tällöin siis päättää jatkaako KTM:si vai meinaako hakea oikikseen. Kandiksi opiskellessa huomaa onko ala omaa, ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja epävarmassa tilanteessa.

Oikeustieteilijänä KTK-tutkinto pohjana on varmasti hyödyllinen.

• OTM + KTM vm74

Palkat pyörivät samoissa, molemmat aika laaja-alaisia tutkintoja...

Päätöksen pitää perustua palavaan haluun, heppoisin perustein en vaihtaisi.

Miksi haluat oikikseen? Laskentatoimea kun luet kauppakorkeassa, et ainakaan yhtään huonommin tule työllistymään verrattuna OTM.

• TuplaM

Jos haluat päästä helpommalla (helpompi sisään, helpommat tentit), valitse KTM. Suunnilleen sama tulotaso. OTM-tutkinnon suorittaneena etusi on se, ettet kilpaile niin monen kanssa kuin "pelkän" KTM-tutkinnon suorittanut. OTM-alalla keskimäärin enemmän suljettuja tehtäviä (muodolliset pätevyyskriteerit) kuin KTM-alalla.

Molemmat suorittanut.

• mielipidemies123123q

Mielestäni kauppatieteellinen on ihan hyvä ala. En ymmärrä, mitä järkeä on lähteä vaihtamaan, mutta voihan olla, etten omista kaikkia tarpeellisia tiedon murusia tämän asian suhteen. Mielestäni kuitenkin kannattaa muistaa yksi asia: Koulutus on pelkkä koulutus. Se ei takaa suurta palkkaa, onnellista elämää tai välttämättä edes työllisyyttä. On totta, että tutkinnolla on vaikutusta noihin asioihin, ja viisas ihminen mietti noita asioita ennen kuin menee opiskelemaan, mutta jos olet jo löytänyt kohtuullisen hyvän alan - tässä tapauksessa kauppatieteet - en näe mitään järkeä lähteä vaihtamaan. Tuhlaat vain omaa aikaasi ja yhteiskunnan varoja. Turhaa säätämistä ja sekoilua, sanon minä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      373
      866
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      842
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      78
      642
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      625
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      615
    6. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    7. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      152
      594
    8. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      576
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      557
    10. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      57
      556
    Aihe