Kuntoutustuki ja oppisopimus

.......

Olen ollut kuntoutustuella masennuksen vuoksi, mutta tehnyt kuluneina kuukausina osa-aikatöitä. Viimeaikoina olenkin pohtinut oppisopimusmahdollisuutta, mutta kynnyskymys on - onnistuuko tuo kuntoutustuella? Mikäli jollakulla on kokemusta tästä, kertoisitteko oleellisia juttuja joita olisi hyvä tietää? Saatko esim.kuntoutusrahaa vai maksaako työnantaja kuntoutustuen oheen palkkaa? Oletko kertonut olevasi kuntoutustuella?

3

2226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -nöun.

jos ei onnistu niin älä hae jatkoa k-tuelle ja sitten haet oppisopimusta.

• oppisopimuksessa

Mä olin kuntoutustuella ja sitten mun uravalmentaja löysi mulle oppisopimuspaikan, se neuvotteli rahakuviot mutta jos oikein tajusin mun kuntoutustuki meni työnantajalle ja se maksoi mulle palkan. Kannattaa kysyä pääsyä uravalmentajalle, mä olin noposella, kun se on iso yksityinen firma ja vakuutusyhtiö sitä suositteli.

• Terapiatapaus

Sinun pitää byrokraattisesti hakea ammatilista kuntoutusta eli että työeläkeyhtiö tai Kela (kumpi on sinun kuntouttaja, se selviää Kelassa) hyväksyy sen ja maksaa pientä lisääkin. Tällöin olet ammatilisessa kuntoutuksessa ja saat kuntoutustukea, mutta eri nimikkeellä.

Jos lähdet siihen omin päin menetät kuntoutustuen, koska sinua pidetää terveenä, koska oppisopimuskoulutus on kokopäiväistä

Voit tietenkin tehdä senkin ja sitten saada oppisopimuskoulutukseen liittyviä tukia ja palkkaa.

Työnantaja kyllä voi katsoa olevansa huiputettu, jos saat kuntotustukea eli olet määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, varsinkaan jos et kerro sitä.

Kela ja työeläkeyhtiö seuraavat kyllä asioita, joten kiinnijäämisen riski on suuri.

Kysy lääkäriltäsi asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      92
      2452
    2. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      141
      2228
    3. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      2048
    4. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      171
      1560
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      138
      1267
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      193
      888
    7. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      85
      886
    8. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      846
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      451
      796
    10. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      51
      667
    Aihe