Idea: Moottori saa virtaa vielä hetken sen jälkeen kun normaali ohjusvirta on jo loppunut.
Sopiiko tämä rele tarpeeseen?
Rele=> http://fi.farnell.com/finder/80-11-0-240-0000/on-delay-timer/dp/1344234
Maallikkona en asenna, mutta minua kiinnostaisi ymmärtää relekaaviata. Mitä tulisi kytkeä releen sääntuloihin A1 A2 15 16 18?
Hidastereleen kytkentä mietityttää
18
6156
Vastaukset
- ehkäpänäin
A1 tuleva vaihe A2 tuleva nolla josta myös lähtö moottorille.A1 ja 15 yhteen ja 18:sta lähtö moottorille.
- Matias
Osasinkohan tehdä selvän kysymyksen? Kuvitellaan käyttötilanne.
Moottoria käynnistetään katkaisijasta. Moottori käy. Virta katkaistaan katkaisijasta. Moottori pysähtyy. Voiko tilannetta muuttaa siten, että hidasterele antaa virtaa moottorille vielä 1 minuutin sen jälkeen, kun virta katkaistaan katkaisijasta.
Ymmärrän, että
1. Rele tarvitsee jatkuvan virran, josta virta pääsee moottorille, kun virta on katkaisijalla katkaistu.
2. Rele tarvitsee tiedon, milloin moottorin ohjausvirta katkaisijalta on loppunut ja osaa syöttää virtaa vielä esim. minuutin moottorille.
Ihmettelyn kohteena on siis rele => http://fi.farnell.com/finder/80-11-0-240-0000/on-delay-timer/dp/1344234
Maallikkona en asenna, mutta minua kiinnostaisi ymmärtää relekaaviota. Mitä tulisi kytkeä releen sisääntuloihin A1 A2 15 16 18?- teollisuussähkäri
Kytketään näin:
Vaihe releen A1 napaan, kytkimeen sekä releen 15 napaan.
Kytkimen toinen napa releen B1 napaan.
Releen 18 napa moottoriin.
Nolla kytketään releen A2 napaan ja moottorille.
Kytkentänä signal of deley ja releeksi 80.01.
- IP 68
Ko. rele on niinsanottu moitoimirele johon vidaan asettaa eri toiminteita.
Itse rele kaavi on ko. laitteen sisällä.
Rele kytketän kuten edellä on sanottu.
A1 vaihe 230V
A2 nolla
15 vaihe
18-> moottorin vaihe Li
N- moottorin N- Mooonis
Mikä ihmeen moottorin N?
A1 - vaihe
A2 - nolla
15 - vaihe
18 - moottorin kontaktorin A1 tai A2, riippuen kummassa päässä 0 on.
B1- kytkimeltä vaihe
- juurinäinkö
Aha sori.Vaihda kytkin vaihtokytkimeen jonka toisesta navasta johto liittimeen 18 ja toisesta navasta liittimeen A1.Kytkimen ja releen välinen johto pitänee vaihtaa jos siinä ei oo ylmäärästä karvaa.
- ihan oikea sähkäri
Ei vaan yliheiton kautta navasta 15 A1:n ja nollan kanssa napaan 18 josta vaihe suoraan maihin. Siitä kytkimen läpi A2 napaan jonka yli laitetaan toinen heitto napaan B1.
- Pari oikeaakin löyty
Aloittajan rele ei ole monitoimirele [huom IP68!(plusplus...)] vaan vetohidasteinen, oikea tyyppi olisi, niinkuin teollisuussähkäri sanoi: 80.01, tai 80.41, tai 80.71.
Eli rele tarvitsee jatkuvan sähkön A1-vaihe ja A2-nolla
Ohjaus liittimeen B1 (ohjattu sähkö mikä menee moottorille, eli kun katkeaa jää rele vetäneeksi asetetun ajan verran)
Moottorille menevä sähkö kierrätetään sulkeutuvan koskettimen läpi, eli napoihin 15 ja 18.
Releen asennuspaikasta riippuu miten "jompitetaan" liittimiä keskenään, vai tarvitseeko jompittaa, kytkennät hieman erilaisia riippuen tuleeko rele keskukseen vai johtoon kytkimen ja moottorin välille.- eiisiidiisii
Hahhaahhaaa, aloittajan tapauksessa pitää käyttää päästöhidasteista relettä, eli ohjauskäskyn häivyttyä rele päästää asetellun ajan kuluttua.
Tämä tiedoksi kaikille harhaoppineille. Varsinkin "Pari oikeatakin löyty" ja muutamalle muulle. - teollisuussähkäri
eiisiidiisii kirjoitti:
Hahhaahhaaa, aloittajan tapauksessa pitää käyttää päästöhidasteista relettä, eli ohjauskäskyn häivyttyä rele päästää asetellun ajan kuluttua.
Tämä tiedoksi kaikille harhaoppineille. Varsinkin "Pari oikeatakin löyty" ja muutamalle muulle.Joo, aloituksen kysyjä halusi saada minuutin päästöviiveen, joka onnistuukin varmaan päästöhidastetulla releellä.
Releen sisäänrakennetut kondensaattorit pitävät, ehkä minuutin ajan kelan vetäneenä.
Mutta entäs sittten, kun halutaan vaikka puolen tunnin päästöviive, niin kaupasta ei taida löytyä sellaista relettä. - eiisiidiisii
teollisuussähkäri kirjoitti:
Joo, aloituksen kysyjä halusi saada minuutin päästöviiveen, joka onnistuukin varmaan päästöhidastetulla releellä.
Releen sisäänrakennetut kondensaattorit pitävät, ehkä minuutin ajan kelan vetäneenä.
Mutta entäs sittten, kun halutaan vaikka puolen tunnin päästöviive, niin kaupasta ei taida löytyä sellaista relettä.Miten niin ei löydy, justiin tässä säätelen Zelio Time RE 7 aikarelettä, siinäkin on 300 tuntia pisin aikaviive, myös päästöhidastuksella.
- teollisuussähkäri
eiisiidiisii kirjoitti:
Miten niin ei löydy, justiin tässä säätelen Zelio Time RE 7 aikarelettä, siinäkin on 300 tuntia pisin aikaviive, myös päästöhidastuksella.
Kerros miten se on kytketty tästä vaikka http://stevenengineering.com/Tech_Support/PDFs/45RZLT789.pdf
- eiisiidiisii
teollisuussähkäri kirjoitti:
Kerros miten se on kytketty tästä vaikka http://stevenengineering.com/Tech_Support/PDFs/45RZLT789.pdf
Miksi käytät tuollaista nimimerkkiä jos ei kerran osaa kuvia lukea ja soveltaa, linkissäsi on montakin vaihtoehtoa kytkennälle.
- teollisuussähkäri
eiisiidiisii kirjoitti:
Miksi käytät tuollaista nimimerkkiä jos ei kerran osaa kuvia lukea ja soveltaa, linkissäsi on montakin vaihtoehtoa kytkennälle.
Tuossa Finder 80.01 relessä on kytkentä nimeltään "signal of deley" ei "off deley" mikä on päästöhidastettu.
Kaikenkaikkiaan tarkoitin ihan puhdasta päästöhidastettua relettä, mistä kuin sähköt katkaistaan kokonaan, niin releen kosketin pysyy päällä tietyn ajan.
Ainoastaan releen koskettimessa on silloin sähkö.
Eli releessä on vain A1 ja A2 napa. Lisäksi releen koskettimen navat.
Ei ole ollenkaan mitään control tai B1, B2 tai B3 napaa.
Sellaisessa releessä ei kosketin kauan pysy päällä ilman sähköä.
Osaan kuvia lukea ja kytkeä varmaankin paremmin kuin sinä, vaikka tykkään kyllä Ac/Dc:stä. - eiisiidiisii
teollisuussähkäri kirjoitti:
Tuossa Finder 80.01 relessä on kytkentä nimeltään "signal of deley" ei "off deley" mikä on päästöhidastettu.
Kaikenkaikkiaan tarkoitin ihan puhdasta päästöhidastettua relettä, mistä kuin sähköt katkaistaan kokonaan, niin releen kosketin pysyy päällä tietyn ajan.
Ainoastaan releen koskettimessa on silloin sähkö.
Eli releessä on vain A1 ja A2 napa. Lisäksi releen koskettimen navat.
Ei ole ollenkaan mitään control tai B1, B2 tai B3 napaa.
Sellaisessa releessä ei kosketin kauan pysy päällä ilman sähköä.
Osaan kuvia lukea ja kytkeä varmaankin paremmin kuin sinä, vaikka tykkään kyllä Ac/Dc:stä."Osaan kuvia lukea ja kytkeä varmaankin paremmin kuin sinä, "
Mihinkä perustelet arviosi, kysyn vaan.
- Matias
Heippa,
aloitin tämän keskustelujonon, kun kiinnostuin ymmärtämään maallikkona releen toimintaa. Perusrelehän on helppo ymmärtää. Kun käämi saa virtaa se vetää yhteen kaksi muuta sisääntuloa. Mutta miten toimii tämmöinen?
Kyseessä on siis rele finder 80.11 http://fi.farnell.com/finder/80-11-0-240-0000/on-delay-timer/dp/1344234
Pellettipoltin antaa 30-60 sek kestävän sykäyksen pellettiruuvia pyörittävälle moottorille. Tuona aikana pellettiä ei kuitenkaan siirry tarpeeksi polttimelle. Uusimmissa polttimissa tuota aikaa voidaan säätää. Nyt idea on tehdä releestä säädin, joka pitkittää tuota aikaa vaikkapa 1-2 minuuttia. Ajanhan voi releestä helposti säätää sopivaksi, kun sen saa toimimaan.
Tästä löytyy maallikon tekemä havainnekuva https://docs.google.com/document/d/1qcLEACSAFQ1PMnAXzN4Q_j5RBRATr-d4UeElL7_3V7c/edit
. Olen merkinnyt vaiheet ja nollat myös numeroin, jotta kuvan kytkentää olisi helpompi selittää sanoin meikäläiselle maallikolle.
L1 ja N1 tarkoittavat siis normaalisti polttimelta moottoria kohti lähteviä piuhoja. L3 ja N3 ovat moottorille tulevia piuhoja. Koska normaalisti virta moottorille katkeaa noin 30-60 s jälkeen, tulee releen saada virtaa 1-2 min muualta, eli sen viiveen verran. Oletan, että releelle täytyy tuoda jatkuvaa virtaa, joka ohjautuu moottorille, kun polttimelta tuleva virta on katkennut. Siis miten tulisi kytkeä?
Ensimmäinen sähkömiehen ehdotus oli tässä.
https://docs.google.com/document/d/1MnlmatgCuyzX8cM-wP6FhV15je4s4SBFyVnq8Gjf1s8/edit
Mutta se ei toiminut oikein.
Siis miten tulisi kytkeä?
L1 =>?
N1=>?
L2=>?
N2=>?
? =>L3
? =>N3
Alkuperäinen kysymyksenihän oli, että onko tämä toimiva rele käyttötarkoitukseeni?- Pari oikeaakin löyty
Ensin vastaus aloittajalle:
Ei toimi linkittämäsi rele, koska on vetohidasteinen, eli vetää asetellun ajan kuluttua kun on saanut jännitteen A1 liittimeen.
eisiidiisiille...
Juu aloittajan rele on tosiaankin vetohidasteinen (malli 80.11), mutta jos viitsit mennä aloittajan linkistä datasheet sivuille niin huomaat että mainitsemani reletyypit ovat nimenomaan päästöhidasteisia (eli mallit: 80.01, 80.41 ja 80.71)
Ja takaisin vastaukseen (siis oikealla reletyypillä):
L2=>A1=>15 Eli suorasähkö jompitetaan A1:stä->liittimeen15
N2=>A2=>N3 (Nollat joutuu jompittamaan näin, jos suorasähkö tulee eri ryhmästä kuin ohjaus, mutta jos tehty keskuksessa, tai suora sähkö ja ohjaus samaa ryhmää, tai kolmivaihe ryhmä voi kaikki nollat niputtaa yhteen)
L1=>B1
L3=>18
N1=> tulpataan, tai niputetaan, kuten edellä mainitsin.
- matias
Kiitos. Rele oli väärä kuten hiukan arvelinkin. Vaihtoivat liikkeessä toiseen. Nyt pelaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209