Elikkäs vanhat hupilyijjy akut vetelevät viimeisiään 2 x 220Ah. Tarkoitus olisi hankkia uudet ja myyjä suositteli syväpurkausakkuja varsin houkuttelevaan hintaan á 290€ kpl 230Ah, merkki oli mikä lie.
Onko kokemuksia tämän tyyppisistä akuista arvoisat veneilijät?
Mitä suosittelisitte?
syväpurkaus (deep cycle) vai perinteiset akut hupi käyttöön
31
7925
Vastaukset
- AkkusähköAsiantuntij
Mistä päättelet että akkusi "vetelevät viimeisiään" ?
Oletko miten testannut/varmistanut akkujen kuntoa? kannattaisko ennen houkuttelevaa tarjousta?
Myyjäthän kyllä myy mitä vaan ja hyvin mielelläänkin.
Käytöstä ja akkujen huollosta riippuen ne kestää hyvinkin pitkään ja kun on kyse "hupiakuista" niin mitään katastroofia ei ilmeisesti vesillä ole tapahtumassa.- Akkuja_vailla
Ajatus siitä, että vetelevät viimeisiä syntyi viime kesän kokemuksista. Akut ovat 7v vanhat täyteen ladattuna (laturi mobitronic 45A) eivät kestäneet jääkaapin kulutusta, kuin 1 1/2 vuorokautta. Lataus laski 12,2v lähtö 12,7v muutama tunti laturista pois tämän jälkeen ajoa 1t laturit 2 x 60a koneissa.
Nyt kun kävin veneellä (lämmin halli 11) lataus oli hupi akuissa 7,5v käynistys akussa 12,5v samaan aikaan viimeksi ladattu lokakuussa.
Näistä syntyi ajatus akun vaihdoista... - Jos jännite
Akkuja_vailla kirjoitti:
Ajatus siitä, että vetelevät viimeisiä syntyi viime kesän kokemuksista. Akut ovat 7v vanhat täyteen ladattuna (laturi mobitronic 45A) eivät kestäneet jääkaapin kulutusta, kuin 1 1/2 vuorokautta. Lataus laski 12,2v lähtö 12,7v muutama tunti laturista pois tämän jälkeen ajoa 1t laturit 2 x 60a koneissa.
Nyt kun kävin veneellä (lämmin halli 11) lataus oli hupi akuissa 7,5v käynistys akussa 12,5v samaan aikaan viimeksi ladattu lokakuussa.
Näistä syntyi ajatus akun vaihdoista...on kuormittamattomassa 12V akussa 7,5V se on aivan loppu. 7 kesää takana minullakin ja uudet mietinnässä, en vaan jaksa uskoa että nuo käynnistysakkua hienommat akut ovat kaksin- tai kolminkertaisen hintansa arvoisia ennen kuin omin silmin näen. Käytettäviä ampeeritunteja saa ehkä enemmän kiloa kohti mutta jos painolla tai tilallakaan ei ole niin väliä.
- high tech, no?
Hankin viime keväänä oikein syävpurkausta kestävän eli agm akun, 70Ah. Lepojännite oli alkuun 12,72V. nyt se on hädin tuskin 12.58V.
Mihin tuosta on kadonnut 0,14V yhden käyttövuoden aikana?
Ei ole päässyt edes "syväpurkautumaan"...- Akkuja_vailla
Kiitos vastauksestasi,
Ei kuulosta lupaavalta, luin jostain, että olisivat kronkeleita lataus virran suhteen. Olisiko ollut että ei saa ladata yli 14,4v virralla ja muistaakseni minimi virta oli myös määrätty, mutta sitä en nyt muista.
Toivottavasti joku guru opastaa meitä akkujen suhteen tarkemmin. - yes...
Minulla on nyt ollut viisi vuotta AGM:t. Ensimmäinen havainto niistä oli, että kennojännite nousi korkeammaksi kuin tavallisilla. Erityisen hyvin se näkyi siinä, että latauksen jälkeen jääkaappi kävi melkein vuorokauden suuremmilla tehoilla, jonka olisi pitänyt tapahtua vain latauksen aikaisilla jännitteillä. Nyt näiden vuosien jälkeen ladatun akun jännitteet ovat tulleet hieman alaspäin, mutta edelleen yli 12,7 V.
Samoista amppeeritunneista kuin aikaisemmin, on sähköä ollut reilusti enemmän käytettävissä AGM-akkujen kanssa menemättä edes syväpurkauksen puolelle. Jos ja kun noista joskus aika jättää, otan ehdottomasti AGM:t uudestaan, sen verran hyvät kokemukset ovat olleet. Ostaessa hintaero tavallisiin oli vielä melkoinen, nyt se on kaventunut huomattavasti lähinnä lyijyn hinnan nousun takia, mutta tietenkin myös valmistustekniikan kypsymisen kautta. Ehkä kuitenkin vaihdon aikaan on taas vielä uudempaa tekniikkaa saatavana.
AGM-akku vaatii mieluummin korkeamman latausjännitteen, ainakin sen 14,4 V, muuten ei lataudu täyteen. Toiseen suuntaan kranttu on geeliakku, joka ei siedä noin korkeaa jännitettä. Ilman sovitteluja siis samasta lähteestä ei voi molempia tyyppejä ladata. Jännitettähän saa kyllä helposti alennettua diodilla tai parilla, niihin jää jokaiseen 0,6 V. - Akkuja_vailla
Akkuja_vailla kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi,
Ei kuulosta lupaavalta, luin jostain, että olisivat kronkeleita lataus virran suhteen. Olisiko ollut että ei saa ladata yli 14,4v virralla ja muistaakseni minimi virta oli myös määrätty, mutta sitä en nyt muista.
Toivottavasti joku guru opastaa meitä akkujen suhteen tarkemmin.Summa sumaarum, kiitos kaikille vastaajille. En tiedä menikö suteen vai saveen, mutta päädyin hommaamaan Victonnin AMG akut 2 x 220Ah aika näyttää olivatko hintansa värtit vai olisiko kannattanut poiketa biltemaan.
Ammatti akkukaupassa (akkupojat Turku) ei tullut, kuin entistä tyhmempi olo heikosta asiantuntemattomasta palvelusta joten tilasin akut netti kaupasta jossa tuotteista sentään jotain kerrottu.
Hyvää veneilykesää kaikille! - parilla
Akkuja_vailla kirjoitti:
Summa sumaarum, kiitos kaikille vastaajille. En tiedä menikö suteen vai saveen, mutta päädyin hommaamaan Victonnin AMG akut 2 x 220Ah aika näyttää olivatko hintansa värtit vai olisiko kannattanut poiketa biltemaan.
Ammatti akkukaupassa (akkupojat Turku) ei tullut, kuin entistä tyhmempi olo heikosta asiantuntemattomasta palvelusta joten tilasin akut netti kaupasta jossa tuotteista sentään jotain kerrottu.
Hyvää veneilykesää kaikille!USKON! siellä on se sama heppu nyt akkupojilla töissä, joka sai akkumyynnistä (nyk. Akku-Ekspertti) kenkää ja akkupojat palkkas sen sitten "asiantuntijaksi" :D miksiköhän sai lähteä edellisestä paikasta? Oisko ollut huonoja kirjoituksia jo aiemmin?
- Akkuja_vailla
Akkuja_vailla kirjoitti:
Summa sumaarum, kiitos kaikille vastaajille. En tiedä menikö suteen vai saveen, mutta päädyin hommaamaan Victonnin AMG akut 2 x 220Ah aika näyttää olivatko hintansa värtit vai olisiko kannattanut poiketa biltemaan.
Ammatti akkukaupassa (akkupojat Turku) ei tullut, kuin entistä tyhmempi olo heikosta asiantuntemattomasta palvelusta joten tilasin akut netti kaupasta jossa tuotteista sentään jotain kerrottu.
Hyvää veneilykesää kaikille!Nyt on sitten kaksi kautta takana, näillä akuilla.
Mielestäni parasta näissä Victronin amg (varmasti muissakin) akuissa on se, että lataantuvat todella nopeasti (1 tuntia ajoa 2x60ah laturit koneissa) kohtuu täyteen, jolloin niillä pärjäilee taas päivän pari. Mielestäni pelkällä koneella ajolla ne eivät tule ihan täyteen sillä ero on kuitenkin vielä suurempi kun akkulaturin kanssa tuupattu virtaa täyteen. Erolla tarkoitan akkujen kestävyyttää ennen seuraavaa latausta.
En osaa sanoa saako silti rahoille vastinetta verrattuna perinteisiin lyijjy akkuihin, itseäni ei kuitenkaan ole vielä harmittanut. Katsotaan montako vuotta nämä kestävät sitten sen vasta näkee.
Joku jutteli tässä keskustelu ketjussa lepo virroista. Itselläni viikko sitten ladattu ja vielä lepovirta 12,85 akku monitorista katsottuna. Ei paha : )
Veneily syksyn jatkoa!
- akustin agm
Monissa teknisissä asioissa on erilaisia vastauksia melkein yhtä paljon kuin vastaajia. Varsinkin täällä netissä.
Akkuasioihin olen yrittänyt saada selvyyttä, mutta osin turhaan. Se lienee selvää, että vapaa-ajan akut kestävät paremmin purkaantumista kuin tavalliset ns. autoakut. Nyt nämä AGM-akut pitäisi olla viimeistä huutoa, mutta kannattaako maksaa ekstraa sittenkään?
Monesti sanotaan, että mene akkuliikkeeseen ja sieltä saat tietoa. Vähän ristiriitaista tietoa olen saanut tai sitten ei haluta ottaa selkeästi kantaa eri vaihtoehtojen välillä.
Ihmeellisintä oli, kun käytin auton akkua testissä. Akku todettiin liikkeessä vajaasti varautuneeksi ja kun kerroin ladanneeni älylaturilla, niin suositeltiin käyttämään vanhanaikaista laturia. Kun kysyin, miksei auton laturi ole sitten ladannut akkua täyteen, niin vastaus oli, etteiu se kuulema lataa tyhejntynyttä akkua täyteen.
Mihin tässä nyt sitten uskoisi?? Löytyisipä tänne joku todellinen asiantuntija, joka voisi perustella.- Akkuja_vailla
Melko ongelmallin taitaa olla saada oikeaa vastausta, sillä muuttujia on asiassa huomattava määrä. Eri merkeissä eroa, maanantai yksilö, laturi, säilytys, neste määrät, rinnankytkennät yms...
- akustin agm
Akkuja_vailla kirjoitti:
Melko ongelmallin taitaa olla saada oikeaa vastausta, sillä muuttujia on asiassa huomattava määrä. Eri merkeissä eroa, maanantai yksilö, laturi, säilytys, neste määrät, rinnankytkennät yms...
vastaius nyt joku siihen edes oikein, miksi vanha laturi on muka parempi täyttämään akun kuin uudet älylaturit? HALOO
akustin agm kirjoitti:
vastaius nyt joku siihen edes oikein, miksi vanha laturi on muka parempi täyttämään akun kuin uudet älylaturit? HALOO
Olisikohan tässä takana sellainen teoria että älylaturi katkaisee latauksen ennenkuin kaasun muodostus alkaa ja tämä voisi johtaa akkunesteeseen erilaiseen omisaispainoihin pohjalla ja pinnalla koska näin jää nestettä sekoittava "möyräytys" pois. Tämä nyt on taholtani pelkkää mutua, itse olen pärjäillyt älylaturin kanssa oikein hyvin. Sitäpaitsi omat hupiakkuni ovat suljettuja hyytelöakkuja joissa kaasunmuodostus ei liene kovin toivottuakaan. Olisi mukavaa jos joku oikea akkuguru ratkaisisi tämän kysymyksen niin ettei siihen jäisi mitään kummailun varaa.
- heh64
sepe.teus kirjoitti:
Olisikohan tässä takana sellainen teoria että älylaturi katkaisee latauksen ennenkuin kaasun muodostus alkaa ja tämä voisi johtaa akkunesteeseen erilaiseen omisaispainoihin pohjalla ja pinnalla koska näin jää nestettä sekoittava "möyräytys" pois. Tämä nyt on taholtani pelkkää mutua, itse olen pärjäillyt älylaturin kanssa oikein hyvin. Sitäpaitsi omat hupiakkuni ovat suljettuja hyytelöakkuja joissa kaasunmuodostus ei liene kovin toivottuakaan. Olisi mukavaa jos joku oikea akkuguru ratkaisisi tämän kysymyksen niin ettei siihen jäisi mitään kummailun varaa.
Minä lähtisin pohtimaan asiaa toiselta suunnalta ja asettaisin akkukaupan tekemän testin kyseenalaiseksi.
- akustin agm
heh64 kirjoitti:
Minä lähtisin pohtimaan asiaa toiselta suunnalta ja asettaisin akkukaupan tekemän testin kyseenalaiseksi.
akkuhapot mittasivat ja selvästi oli parissa kennossa ominaispaino pienempi - seurasin vierestä.
Lisäksi oli jonkinlainen "rasitustesti" mittareilla. En epäile liikettä.
Siinä saattaa olla perää, kuten sepe.teus epäilee, että älylaturi varoo kiehuttamasta akkua ja siksi on mahdollista, ettei akku varaudu aivan täyteen.
Homma voi mennä hiustenhalkomiseksi: kumpi on parempi: ladata älylaturilla vai kiehuttaa akkua vanhalla laturilla...
- sinnepäin
Suosittelen ehdottomasti AGM akkuja varsinkin jos asennustila on rajallinen (virtaongelmia ei voi ratkaista pelkästään akkukapasiteettia kasvattamalla). Niissäkin tosin pitää olla tarkkana sillä AGM akut eroavat myös toisistaan eikä halvalla yleensä saa ainakaan parasta. Hyvät AGM akut ovat huolettomat myös talvella jos syksyllä on huolehtinut täyteenlatauksesta ja irroittanut johdot navoista. AGM akuissa itsepurkautuminen on yleisesti pientä, ne pystyvät ottamaan latausvirtaa huomattavasti tavanomaisia akkuja paremmin vastaan sekä kestävät syväpurkauksia! Ainoa miinus onkin hinta.
- siis...
AGM ei ole mikään akkumerkki, joka kestää syväpurkausta. Jos nyt otetaan
vaikka Optiman akut, se punainen ei kestä syväpurkausta yhtä hyvin kuin keltainen. - moottorbootti
Tarkoituksenani on laittaa hupipuolelle, jossa jääkaapit,valot, tv. tms., nykyisen 2x100Ah lyijyakkujen tilalle 2x150Ah AGM akut. Tästä pakasta käynnistyy myös toinen kone, toiselle koneelle on käynnistykseen samanlainen pakka, jossa myös keulapotkuri tms. Ajatus on siis vaihtaa vaan tuo hupipuoli, akut ovat vain vuoden vanhat ja sinällään ok, mutta kaipaan lisäkapasiteettia mielenrauhaa antamaan.
Kysymys kuuluu miten laturit yleensä toimivat tällaisen ratkaisun kanssa ? Voiko latausohjelman määritellä erikseen pakkakohtaiseksi vai tuleeko käytännössä hankkia toinen laturi AGM akkuja varten. Nykyinen on muistaakseni 30A ja mietin 50A:n laturin hankkimista tähän, liekö järkeä ? Koneissa on molemmissa 65An laturit, jos se nyt jotenkin asiaan vaikuttaa. - akku61
Älylaturilla varattaessa akku tulee "täyteen" eli jännite nousee riitävästi niin laturi lopettaa varsinaisen varauksen ja siirtyy ylläpitovaraukselle, mutta akku ei ole aivan täynnä vaan varaustila on noin 80-90 %. Kun akku halutaan täysin täyteen älylaturilla varausta on jatkettava vielä 1-3 vuorokautta (riipuen varaajasta) ylläpitovarauksella jotta saavutetaan 100 % varaustila. Tosin latureissa on jonkun verran eroja ja kaikki eivät akkua saa aivan täyteen.
Vanhanmallinen laturi jatkaa varaamista niin kauan kun on kytkettynä, välittämättä jännitteen noususta, tosin virta vastaavasti pienenee.
Perinteinen vai AGM akku, siinäpä kysymys johon on monta vastausta.
AGM akkun siirtymisen kanssa on asia tapauskohtainen.
Perinteinen akku jos esim yliladataan vettä voidaan lisätä.
AGM akku yliladataan niin se kuivuu ja mitään ei ole tehtävissä.- ei kuivu
Vettä voi lisätä, mutta ei se ylilatauksen vaurioita korjaa. AGM-akku taas sen verran tiiviisti suljettu, että ei se kuivu, mutta samalla tavalla kärsii kuin avoinkin ylilatauksesta.
- akku61
ei kuivu kirjoitti:
Vettä voi lisätä, mutta ei se ylilatauksen vaurioita korjaa. AGM-akku taas sen verran tiiviisti suljettu, että ei se kuivu, mutta samalla tavalla kärsii kuin avoinkin ylilatauksesta.
AGM akussa on venttiilit jotka päästävät ylipaineen ulos ja näin myös pientä kuivumista tapahtuu, jos ylilataus on jatkuvaa niin kyllä se vaan kuivuu.
Totta että ylivaraus tuhoaa akkua mutta ei se aina loppua tarkoita. - ei kuivu
akku61 kirjoitti:
AGM akussa on venttiilit jotka päästävät ylipaineen ulos ja näin myös pientä kuivumista tapahtuu, jos ylilataus on jatkuvaa niin kyllä se vaan kuivuu.
Totta että ylivaraus tuhoaa akkua mutta ei se aina loppua tarkoita.AGM-akun venttiilit ovat varoventtiililuonteisia. Varsin pahoin pitää akkua käsitellä, että venttiileistä jotain ulos pihisisi. Mutta paineet ulos ennen kuin halkeaa. Ylivaraus pilaa akkua kemiallisesti kuten alivarauskin, eli liian tyhjäksi purkaminen. Ei kerralla, mutta palautumattomasti.
- moottorbootti
Eli fixuin liike olisi ostaa uusi, vaikka 50Ah älylaturi 300ah AGM pakkaa varten ja jättää vanha 30 Ah lataamaan käynnistysakkuja (siis perinteinen) ? Molemmat kiinni maasähköön ja siinä se kai sitten. Muistaakseni nykyisessä tosiaan on AGM ohjelma, mutta ilmeisesti jos sen vaihtaisi laturista niin sitten se taas olis väärä lyijyakuille, ellei yksi laturi pysty sitteen lataamaan eri ohjelmalla eri akkupakkoja. Näyttää olevan kohtuu kalliita noi 50AH laturit, mutta eipä noita akkujakaan oo varaa joka kesä käristää.
- akku61
Tarvitsetko 50 A laturin maasähköön? Pienempikin varmaankin riittää, eikös maasähkössä olla välillä pidempäänkin? Harvoinhan akut ovat täysin tyhjiä niin pienemmälläkin varmaankin pärjäisi. Jos haluaa edullisemman laturin niin 20-30 A olisi sopiva vaihtoehto. Tietenkin jos haluaa että akut on täynnä muutamassa tunnissa niin iso laturi on silloin paras vaihtoehto.
- Moottorbootti
akku61 kirjoitti:
Tarvitsetko 50 A laturin maasähköön? Pienempikin varmaankin riittää, eikös maasähkössä olla välillä pidempäänkin? Harvoinhan akut ovat täysin tyhjiä niin pienemmälläkin varmaankin pärjäisi. Jos haluaa edullisemman laturin niin 20-30 A olisi sopiva vaihtoehto. Tietenkin jos haluaa että akut on täynnä muutamassa tunnissa niin iso laturi on silloin paras vaihtoehto.
Joo ehkä se 30:n riittäisi. Laturina on promariner protech 1230i ja siinä näyttäs olevan ohjelma flooded/agm jossa Latausvirta on 14,7v ja Float 13,5. Mahtaisikohan tuota olla järkevä käyttää molempien pakkojen lataamiseen. Sinällään säästäisi mukavasti jos ei tarvitsisi laturia vaihtaa tai kaikkia akkuja agm:ksi.
- aggumiec
Myyjä kertoi, että talvisäilytyksen ajaksi pitää akut syväpurkaa nollaan volttin ja kesällä pikaladata isolla noin 40Ah laturilla ja mielellään starttiasennossa. Tuon kuultuani olen pidättäytynyt noista ja käyttänyt ihan perusautonakkuja, joihin voi lisäillä vettä, ainut miinus on rikkihapon haju veneessä, mutta siihen tottuu uskomattoman nopeasti! Laitoin akut 2x 230ah pedin alle, jossa ne ovat mukavasti piilossa.
- VRO40
aggumies jakaa väärää tietoa.
Kaikki lyijyakut tulee säilyttää täyteen ladattuna. Tähän on kaksi syytä: tyhjä akku lyijysulfatoituu ja tämä pilaa kennot; tyhjässä akussa neste on lähes vettä ja se jäätyy n. -7 C pakkasessa (jäätyminen rikkoo akun kuoren).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
- 8
Aurinkopaneli ja älykäs säätäjä pitää akut kunnossa myös talvella.
- 50 A akkulatureita
näyttäkääs niitä akkulatureita, kaupasta ei löydy kuin 20a maksimissaan
itellä 15a eihell sininen- Jjfjslhhdlhhjjjdg
Löytyy niitä isojakin älylatureita vaikka 60A kolmella lähdöllä. Sellaisella latautuu isommatkin akut nopeasti
- sivuja
laittakaas nyt niitä nettisivuja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275