Minulla on keskimoottorivene noin 50 hp:n dieselkoneella. Pakoputki tulee peräpeilistä ulos vedenpinnan yläpuolella. Sopivasti pienessä myötätuulessa pakokaasut tuppaa tulemaan veneeseen. Onko mitään esteitä vetää pakoputkeen jatkoputkenpätkä ja ohjata pakokaasut veden alle päästäkseen eroon hajuhaitasta?
Pakoputken paikka akselivetoisessa
8
3890
Vastaukset
- Juha 58
minulla onkin ollut useammassa veneessä pakoputki siten jotta se on ajossa ollessa n.5cm
veden alla jolloin ääni ja savuhaitat on huomattavasti pienemmät kuin ilmassa ollen eikä nokea veneen kylkeäkään.- vettä
tulla veneen seistessä lappoilmiön takia vettä koneeseen,tuntuisi vaaralliselta.
- vccvcvc
vettä kirjoitti:
tulla veneen seistessä lappoilmiön takia vettä koneeseen,tuntuisi vaaralliselta.
bcvccv
- tuntematon
vettä kirjoitti:
tulla veneen seistessä lappoilmiön takia vettä koneeseen,tuntuisi vaaralliselta.
Tottakai voi vettä tulla lappoilmiöllä mutta se otetaan tietenkin pakoputken suunnittelussa huomioon.
Perä- ja sisäperämoottorithan ovat poistaneet pakokaasut pinnan alle jo kymmeniä vuosia eli ongelma on toki ratkaistu. - Huono Homma
tuntematon kirjoitti:
Tottakai voi vettä tulla lappoilmiöllä mutta se otetaan tietenkin pakoputken suunnittelussa huomioon.
Perä- ja sisäperämoottorithan ovat poistaneet pakokaasut pinnan alle jo kymmeniä vuosia eli ongelma on toki ratkaistu.Nää jutut on kaikkea muuta kuin hallinnassa.
Parempi pistää pohjakaraana aina kiinni
kun menee petiin tai jättää
veneen seisomaan pariksi päiväksi
tai ajaa purjeilla - niin että vesi voi nousta
ylös sylinterikanteen ja valua koneeseen
ja tulpata pakoputken pääkin,
ja missään tapauksessa ei siis alas vesilinjaan
mitään läpiä !! - Sirius
tuntematon kirjoitti:
Tottakai voi vettä tulla lappoilmiöllä mutta se otetaan tietenkin pakoputken suunnittelussa huomioon.
Perä- ja sisäperämoottorithan ovat poistaneet pakokaasut pinnan alle jo kymmeniä vuosia eli ongelma on toki ratkaistu.Ensinnäkään pakoputkea ei pidä viedä veneen laidasta/peräpeilistä/ahterista läpi vedenpinnan alapuolella. Mutta heti vesirajan tuntumassa kylläkin voidaan se huoletta , mutta huolellisesti toteuttaa. putken pää voidaan viedä veden alapuolelle siis veneen ulopuolella. Ongelma joka on selvitettävä on : Tuleeko ns vastapaine liian suureksi? ts pakokaasut eivät purkaudu riittävän helposti.Liian suuri vastapaine aiheutta monenlaisia ongelmia.Tätä voidaan pienentää riittävän suurella halkaisijalla varustetulla pakoputkella ja tietenkin mahdollisimman lyhyellä, poistamalla mahdolliset äänenvamentajat. Hanhenkaula, eli mutka pakoputkessa sen loppupäässä estää ns lapon, jota voidaan tehostaa erillisellä "lappoputkella". Jousiläppä pakoputken voi aiheutta vastapainetta joten sen suunnittelussa on syytä käyttää harkintaa. Ise pakoputken on oltava huomattavasti alempana kuin koneen pakosarja, yleensä putki laitetaan avain veneen "pilsille" ennen hanhenkaulaa. Pakoputken halkaisijaa kannatta kysyä ammattilaisilta.
Iselläni on pakoputken pää veneen ollessa paikallaan juuri ja juuri veden alapuolella. ajossa se on yläpuolella johtuen veden virtauksista, mutta saa runsaasti erilaista roiskevettä = on kuin olisi vedessä, mutta ei ole juurikaa veden tekemää vastapainetta. - HUONO HOMMA
Sirius kirjoitti:
Ensinnäkään pakoputkea ei pidä viedä veneen laidasta/peräpeilistä/ahterista läpi vedenpinnan alapuolella. Mutta heti vesirajan tuntumassa kylläkin voidaan se huoletta , mutta huolellisesti toteuttaa. putken pää voidaan viedä veden alapuolelle siis veneen ulopuolella. Ongelma joka on selvitettävä on : Tuleeko ns vastapaine liian suureksi? ts pakokaasut eivät purkaudu riittävän helposti.Liian suuri vastapaine aiheutta monenlaisia ongelmia.Tätä voidaan pienentää riittävän suurella halkaisijalla varustetulla pakoputkella ja tietenkin mahdollisimman lyhyellä, poistamalla mahdolliset äänenvamentajat. Hanhenkaula, eli mutka pakoputkessa sen loppupäässä estää ns lapon, jota voidaan tehostaa erillisellä "lappoputkella". Jousiläppä pakoputken voi aiheutta vastapainetta joten sen suunnittelussa on syytä käyttää harkintaa. Ise pakoputken on oltava huomattavasti alempana kuin koneen pakosarja, yleensä putki laitetaan avain veneen "pilsille" ennen hanhenkaulaa. Pakoputken halkaisijaa kannatta kysyä ammattilaisilta.
Iselläni on pakoputken pää veneen ollessa paikallaan juuri ja juuri veden alapuolella. ajossa se on yläpuolella johtuen veden virtauksista, mutta saa runsaasti erilaista roiskevettä = on kuin olisi vedessä, mutta ei ole juurikaa veden tekemää vastapainetta.Pääsääntö on että kunnolla toimiva sekoitinmutka
pakoputkessa ja vesikierto pudottaa pakokaasun tilavuutta varsinaisessa putkessa erittäin hyvin, jolloin röörin ei tarvitse olla 12 senttinen 60 hv koneeseen.
Mutta silti röörin todellinen
rakenteellien vastapaine on syytä tuntea ja se onkin mitattavissa yksinkertaisella
2 metriseen lautaan kiinnitetyllä U-putkella,
veden patsaan mm lukemana.
Vene-lehdessä on olut tästä
ensiluokkainen kirjoitus noin 1997
nimellä : paha-paha-vastapaine
Märän pakoputken värkkäämistä käsiteltiin
puolestaan Vene 1/1998 - eli messunumerossa.
tekijä oli kummassakin Kari Hermola.
- ruiskutuslaitteet
Tiesitkö, että kunnossa oleva diesel
ei haise ollenkaan niin pahasti ?
Kokeile isoina annoksina esim Liqui Molyn polttoaine
additiiveja ( Motonet Kehä 3 sella ianakin myy )
ja hyvin peseviä öljytyyppejä
SAE 15W-40 esim Shellin Rimula Super
aluekonttorista tilattuna 20 l päniköissä.
Tai Fortea käsittelynä,
jota monet korjaamot tarjoavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882