Pakoputken paikka akselivetoisessa

Ozzi

Minulla on keskimoottorivene noin 50 hp:n dieselkoneella. Pakoputki tulee peräpeilistä ulos vedenpinnan yläpuolella. Sopivasti pienessä myötätuulessa pakokaasut tuppaa tulemaan veneeseen. Onko mitään esteitä vetää pakoputkeen jatkoputkenpätkä ja ohjata pakokaasut veden alle päästäkseen eroon hajuhaitasta?

8

3890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha 58

      minulla onkin ollut useammassa veneessä pakoputki siten jotta se on ajossa ollessa n.5cm
      veden alla jolloin ääni ja savuhaitat on huomattavasti pienemmät kuin ilmassa ollen eikä nokea veneen kylkeäkään.

      • vettä

        tulla veneen seistessä lappoilmiön takia vettä koneeseen,tuntuisi vaaralliselta.


      • vccvcvc
        vettä kirjoitti:

        tulla veneen seistessä lappoilmiön takia vettä koneeseen,tuntuisi vaaralliselta.

        bcvccv


      • tuntematon
        vettä kirjoitti:

        tulla veneen seistessä lappoilmiön takia vettä koneeseen,tuntuisi vaaralliselta.

        Tottakai voi vettä tulla lappoilmiöllä mutta se otetaan tietenkin pakoputken suunnittelussa huomioon.

        Perä- ja sisäperämoottorithan ovat poistaneet pakokaasut pinnan alle jo kymmeniä vuosia eli ongelma on toki ratkaistu.


      • Huono Homma
        tuntematon kirjoitti:

        Tottakai voi vettä tulla lappoilmiöllä mutta se otetaan tietenkin pakoputken suunnittelussa huomioon.

        Perä- ja sisäperämoottorithan ovat poistaneet pakokaasut pinnan alle jo kymmeniä vuosia eli ongelma on toki ratkaistu.

        Nää jutut on kaikkea muuta kuin hallinnassa.
        Parempi pistää pohjakaraana aina kiinni
        kun menee petiin tai jättää
        veneen seisomaan pariksi päiväksi
        tai ajaa purjeilla - niin että vesi voi nousta
        ylös sylinterikanteen ja valua koneeseen
        ja tulpata pakoputken pääkin,

        ja missään tapauksessa ei siis alas vesilinjaan
        mitään läpiä !!


      • Sirius
        tuntematon kirjoitti:

        Tottakai voi vettä tulla lappoilmiöllä mutta se otetaan tietenkin pakoputken suunnittelussa huomioon.

        Perä- ja sisäperämoottorithan ovat poistaneet pakokaasut pinnan alle jo kymmeniä vuosia eli ongelma on toki ratkaistu.

        Ensinnäkään pakoputkea ei pidä viedä veneen laidasta/peräpeilistä/ahterista läpi vedenpinnan alapuolella. Mutta heti vesirajan tuntumassa kylläkin voidaan se huoletta , mutta huolellisesti toteuttaa. putken pää voidaan viedä veden alapuolelle siis veneen ulopuolella. Ongelma joka on selvitettävä on : Tuleeko ns vastapaine liian suureksi? ts pakokaasut eivät purkaudu riittävän helposti.Liian suuri vastapaine aiheutta monenlaisia ongelmia.Tätä voidaan pienentää riittävän suurella halkaisijalla varustetulla pakoputkella ja tietenkin mahdollisimman lyhyellä, poistamalla mahdolliset äänenvamentajat. Hanhenkaula, eli mutka pakoputkessa sen loppupäässä estää ns lapon, jota voidaan tehostaa erillisellä "lappoputkella". Jousiläppä pakoputken voi aiheutta vastapainetta joten sen suunnittelussa on syytä käyttää harkintaa. Ise pakoputken on oltava huomattavasti alempana kuin koneen pakosarja, yleensä putki laitetaan avain veneen "pilsille" ennen hanhenkaulaa. Pakoputken halkaisijaa kannatta kysyä ammattilaisilta.
        Iselläni on pakoputken pää veneen ollessa paikallaan juuri ja juuri veden alapuolella. ajossa se on yläpuolella johtuen veden virtauksista, mutta saa runsaasti erilaista roiskevettä = on kuin olisi vedessä, mutta ei ole juurikaa veden tekemää vastapainetta.


      • HUONO HOMMA
        Sirius kirjoitti:

        Ensinnäkään pakoputkea ei pidä viedä veneen laidasta/peräpeilistä/ahterista läpi vedenpinnan alapuolella. Mutta heti vesirajan tuntumassa kylläkin voidaan se huoletta , mutta huolellisesti toteuttaa. putken pää voidaan viedä veden alapuolelle siis veneen ulopuolella. Ongelma joka on selvitettävä on : Tuleeko ns vastapaine liian suureksi? ts pakokaasut eivät purkaudu riittävän helposti.Liian suuri vastapaine aiheutta monenlaisia ongelmia.Tätä voidaan pienentää riittävän suurella halkaisijalla varustetulla pakoputkella ja tietenkin mahdollisimman lyhyellä, poistamalla mahdolliset äänenvamentajat. Hanhenkaula, eli mutka pakoputkessa sen loppupäässä estää ns lapon, jota voidaan tehostaa erillisellä "lappoputkella". Jousiläppä pakoputken voi aiheutta vastapainetta joten sen suunnittelussa on syytä käyttää harkintaa. Ise pakoputken on oltava huomattavasti alempana kuin koneen pakosarja, yleensä putki laitetaan avain veneen "pilsille" ennen hanhenkaulaa. Pakoputken halkaisijaa kannatta kysyä ammattilaisilta.
        Iselläni on pakoputken pää veneen ollessa paikallaan juuri ja juuri veden alapuolella. ajossa se on yläpuolella johtuen veden virtauksista, mutta saa runsaasti erilaista roiskevettä = on kuin olisi vedessä, mutta ei ole juurikaa veden tekemää vastapainetta.

        Pääsääntö on että kunnolla toimiva sekoitinmutka
        pakoputkessa ja vesikierto pudottaa pakokaasun tilavuutta varsinaisessa putkessa erittäin hyvin, jolloin röörin ei tarvitse olla 12 senttinen 60 hv koneeseen.

        Mutta silti röörin todellinen
        rakenteellien vastapaine on syytä tuntea ja se onkin mitattavissa yksinkertaisella
        2 metriseen lautaan kiinnitetyllä U-putkella,
        veden patsaan mm lukemana.

        Vene-lehdessä on olut tästä
        ensiluokkainen kirjoitus noin 1997
        nimellä : paha-paha-vastapaine
        Märän pakoputken värkkäämistä käsiteltiin
        puolestaan Vene 1/1998 - eli messunumerossa.

        tekijä oli kummassakin Kari Hermola.


    • ruiskutuslaitteet

      Tiesitkö, että kunnossa oleva diesel
      ei haise ollenkaan niin pahasti ?

      Kokeile isoina annoksina esim Liqui Molyn polttoaine
      additiiveja ( Motonet Kehä 3 sella ianakin myy )
      ja hyvin peseviä öljytyyppejä
      SAE 15W-40 esim Shellin Rimula Super
      aluekonttorista tilattuna 20 l päniköissä.
      Tai Fortea käsittelynä,
      jota monet korjaamot tarjoavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe