Siis ongelma on se, että mun vanhemmat ei luota muhun yhtään.
Esim:
Olen siis 15v ja ensi vuonna menossa lukioon ja olisin todella paljon halunnut muuttaa yksin ja aikuistua itse, mutta vanhempani eivär anna minun muuttaa yksin, vaikka äitinikin muutti tässä iässä ja lähti 17vuotiaana Italiaankin.. No tuon vielä jotenkin ymmärrän, mutta asun pienessä kylässä jossa ei ikinä tapahdu mitään ja olen koko ajnan vaan kotona mm. koneella ja vanhempani valittavat minulle siitä että miksi en tee mitään muuta. Sitten tulee kerran jotkut mahtavat juhlat jonne haluaisin todella paljon mennä, mutta vanhempani eivät päästä minua, koska sanovat että joisin itseni kuitenkin vain humalaan. tämä ärsyttää todella paljon ja varsinkin kun äitini oli itse nuorena melko villi.
Tiedän että he yrittävät vain suojella minua mutta minusta tämä on aivan liikaa...
Toinen on se että vanhempani, varsinkin äitini ovat todella tiukkoja siitä, että olen koulussa. En saa koskaan jäädä pois edes vaikka kahdelta viimeiseltä tunnilta esim sen takia että lähtisin vaikka kaverilleni joka asuu toisella paikkakunnalla. Äitini sanoo että tuo on tosi tyhmä syy jäädä pois koulusta joten sinä et lähde ennenpää.
Tuo on aivan kauheeta ja en jaksa sitä enää ja mua hävettää se ku kaikki muut saa aina lähtee ja mä jään vaa kouluu..
Onko kellään muulla samaaa ongelmaa?
äiti ja iskä ei luota muhun yhtään?!
82
6780
Vastaukset
- Ennen muiden mukana
Vastaanpa tähän :) On hienoa, että yrität ottaa vastuuta omasta elämästäsi. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Itselläni oli sinun ikäisenäsi paljon vapautta ja olisin kaivannut rajoja. Sinulla tilanne on ilmeisesti päinvastainen. Turhautuminen saattaa johtua siitä, että esikuvanasi pitämäsi vanhemmat eivät tunnu toimivan tavalla, jota olet tottunut arvostamaan. Tämä aiheuttaa turvattomuuden tunnetta.
Jonkinlainen kompromissi sinun olisi hyvä saada aikaan. Jos vanhempasi eivät ole valmiita kompromissiin, voit silti tehdä sen itsesi kanssa. Toisaalta ymmärtää vanhempiasi, mutta toisaalta ymmärtää, että sinä olet sinä, etkä ole tässä maailmassa miellyttämässä vanhempiasi. Vain sinä tiedät sisimmässäsi mitä olet :) Jos tiedät, että olet valmis tekemään itsenäisiä järkeviä päätöksiä, jotka vanhempasi jatkuvasti lyttäävät, ei niitä kannata viedä lytättäväksi. Teet vain päätökset itse, mutta silloin sinun on myös kannettava vastuu päätöksistäsi. Vanhempiesi pelot eivät saa tulla pilaamaan teidän suhdettanne, sillä ne saattavat pohjimmiltaan pohjautua pelkoihin. Luota itseesi! Itse olen 24 vuotias mies ja tämä oli vain minun mielipiteeni, mutta uskon siihen vakaasti :)- No Biletys aina
Viestiketjun alkajalle---- Voit olla ylpeä vanhemmistasi,kun olet alaikäinen ja heidän vastuullaan.Vain Sinun parasta he valvovat.(näytä tämä heille)
jk: M37,et sillee - aikuisen neuvo
Olet vielä nuori ja sulla on koko elämä edessäs. Muistan kuinka itsekkin sinun ikäisenä olin ärsyyntynyt kaikista rajoista joita asetettiin.
Olen nyt 28-vuotias ja tänä päivänä kiitän vanhempiani että kantoivat huolta etten joutuisi väärille teille.
Parastasi he vain ajattelevat, ja vielä joku päivä kun olet vanhempi tulet sen ymmärtämään.
Odota kunnes olet täysi-ikäinen jolloin lain mukaan kannat vastuun itsestäsi, vielä se on vanhempiesi velvollisuus.
Ymmärrän että ärsyttää, mutta muista että sulla on koko elämä edessäs. Ethän halua alaikäisenä tehdä mitään typerää.
Älä toista muiden virheitä.
- Nuori
Lähinnä mietin onko vanhemmillasi syytä olla noin epäileviä. Oletko siis jäänyt juomisesta sun muusta kiinni ? Ja koulu on valitettavasti todella tärkeä. Kokemusta löytyy, kun en itse yläastetta viitsinyt käydä.. Myöskin huono tekosyy tuo, kun kaikki muutkin pääsevät. Mutta voisit yrittää muistuttaa äitiäsi omasta nuoruudestaan, yrittää selvittää mitä he oikein pelkäävät, miksi eivät anna sinun itsenäistyä. Myös muista, jos haluat itsenäistyä joudut elämään erittäin pienellä rahalla, ei ole varaa tehdä oikein mitään. Tai sitten opiskella ja tehdä töitä, mikä on erittäin rankkaa myös. Mutta en ala analysoimaan enempää, enhän elämästäsi tiedä =)) Yritä pärjätä niiden vanhempien kanssa ja keskustele jos vain pystyt ! Aika auttaa
- jdljsdjsdl
Se että äitisi on ollut nuorena villi ei tarkoita että hänen täytyisi antaa sinun menetellä samoin tavoin. Todennäköisesti hän nyt vanhempana ja viisaampana tietää mitä ongelmia niistä nuoruuden villeyksistä on seurannut hänelle (ethän sinä niistä kaikista välttämättä edes tiedä) ja hän haluaa suojella sinua ja auttaa sinua toimimaan toisin. Ymmärrät asiat uudessa valossa itsekin kun ikää tulee lisää, saatika kun saat ehkä joskus omia lapsia. On hienoa, että sinulla on vanhemmat jotka haluavat suojella sinua, kerkiät kasvaa ja aikuistua ja hommata hieman lisää järkeä päähäsi ennenkuin pääset itse päättämään mitä teet ja missä. Minun vanhemmat eivät tarpeeksi tekemisiini puuttuneet kun olin nuori, ja kärsin typeryyksissäni tekemistäni virheistä vieläkin, vaikka olen jo kolmekymppinen...silloin kuvittelin ettei monestakaan tekemisestäni ole varmaan pidemmän päälle harmia elämääni, mutta nyt tajuan, että vanhempien suojelu olisi todella tullut tarpeen.
- Puhdas provo
tuo aloitus eikä kovin hyväkään. Ne 50 ensimmäistä vuotta lapsen on syytäkin olla vanhempiensa silmälläpidon alaisena, ei lapsi osaa ennen sitä ikää itse päättää asioistaan tai tehdä elämäänsä liittyviä ratkaisuja.
Vielä parempi jos lapsi asustaa vain vanhempiensa kotona, tulee vältettyä monet kiusaukset, kuten alkoholin kanssa läträäminen, mahdolliset sukupuoli kokeilut yms.! Ne seksuaaliset kokeilut on syytä jättää siihen asti kunnes on varma omasta suuntautumisestaan, siis onko hetero vai poikkeava. 50 täytettyään voi jo olla melko varma itsestään ja suuntautumisestaan, tuskin enään erehtyy haluissaan.
Rahan käyttöäkin voi opiskella vanhempien valvonnassa, viikkorahasysteemi opettaa kunnioittamaan pienempiäkin rahamääriä. - eräs äitee
Joo, olet alaikäinen joten joudut elämään niin kuin vanhempasi sanovat ja heidän sääntöjen mukaan. 15-vuotias voi muuttaa omilleen, jos on töissä, muuten ei. Joten milläs ajattelit ruokasi ja asumisesi maksaa ? Aloita nyt harjoittelemaan itsenäistä asumista niin, että maksat kotiin, tietyn summan joka kuukausi, äläkä pyydä vanhemmiltasi rahaa edes vaatteisiin. Mieti sitten pärjäisitkö todella omillasi. Ja et todellakaan tekstisi perusteella tarvitsekkaan löysää, kun et tajua, että ensin koulu ja sitten kaverit. Joo, kuule ei töistäkään lähdetä edes viittä minuuttia aikaisemmin, kavereita katseleen.
Ja kyllä minulla vanhin lapsista on jo täysikäinen, mutta niin kauan kuin minun nurkissa pyörii, elää minun sääntöjen mukaan.- 0932kjfd0wefkj09f
No varmaan se maksais samalla tavalla kun äitinsäkkin maksoi saman ikäisenä.
Monet vanhemmat teettävät täysin järjettömän määrän kotitöitä siitä kunniasta että on pakotettu asumaan kotonaan, ja muutenkin jos asuu jossain metässä ei ole kertakaikkiaan mitään mahdollisuutta käydä missään töissä ja hankkia sitä omaa rahaa.
Sitten jos haluaa muuttaa jonnekkin missä tämä olisi mahdollista torpataan koko idea täysin kokonaan, ilman minkäänlaisia perusteita.
Miksei vanhemmat voisi vaikka auttaa sen verran alkuun että homma lähtee luistamaan, sen sijaan että väkisin pilataan toisen elämä?
Kyllä kuule varmasti itsekkin olet jäänyt töistä, pyytänyt palkatonta tms. tehnyt järjestelyjä jotta olet päässyt johonkin tapaamiseen, päässyt aiemmin lomalle tms. kuten kaikki muutkin suomalaiset ja ulkomaalaiset. Tuohan on ihan normaalia ja jos tyttö oppis vaikka jo ton ikäsenä järjestelemään opintoja niin että homma sujuu ja pääsee kavereilleen ni sehän on vaan hyvä työelämää varten!
Omista teksteistäsi käy kyllä ilmi jyrkkä asenteesi, mutta mitään mielipiteitä et vaivaudu perustelemaan. - 0932kjfd0wefkj09f
0932kjfd0wefkj09f kirjoitti:
No varmaan se maksais samalla tavalla kun äitinsäkkin maksoi saman ikäisenä.
Monet vanhemmat teettävät täysin järjettömän määrän kotitöitä siitä kunniasta että on pakotettu asumaan kotonaan, ja muutenkin jos asuu jossain metässä ei ole kertakaikkiaan mitään mahdollisuutta käydä missään töissä ja hankkia sitä omaa rahaa.
Sitten jos haluaa muuttaa jonnekkin missä tämä olisi mahdollista torpataan koko idea täysin kokonaan, ilman minkäänlaisia perusteita.
Miksei vanhemmat voisi vaikka auttaa sen verran alkuun että homma lähtee luistamaan, sen sijaan että väkisin pilataan toisen elämä?
Kyllä kuule varmasti itsekkin olet jäänyt töistä, pyytänyt palkatonta tms. tehnyt järjestelyjä jotta olet päässyt johonkin tapaamiseen, päässyt aiemmin lomalle tms. kuten kaikki muutkin suomalaiset ja ulkomaalaiset. Tuohan on ihan normaalia ja jos tyttö oppis vaikka jo ton ikäsenä järjestelemään opintoja niin että homma sujuu ja pääsee kavereilleen ni sehän on vaan hyvä työelämää varten!
Omista teksteistäsi käy kyllä ilmi jyrkkä asenteesi, mutta mitään mielipiteitä et vaivaudu perustelemaan... ja tarkennan vielä että itsekkin olin aika samanlaisessa tilanteessa tuon ikäisenä. Oma isäni minkä kanssa kahdestaan asuin oli aina sitä mieltä että mun olis pitänyt 8 tunnin koulupäivän jälkee vielä lähetä ( varmaan fillarilla? ) jonnekkin töihin kun edes kaupungin taajama-alueelle oli 13 kilometriä. Häntähän ei kiinnostanut vittuakaa kuljettaa minnekkää.
Herra ei itse ollut koskaan koskaan käynyt kuin pakolliset koulut, koskaan ei ollut samaan aikaan käynyt töissä ja koulussa, ja hyvät perinnötkin oli saanut jo 13 vuotiaana että eipä ollut rahastakaan pulaa, vaan oli varaa valita mitä haluaa elämässään tehdä.
Ja vittuako niitä mukeloita tarvii hankkia jos niitten tehtävä on sua totella, helpommalla pääsee ku hankkii koiran.
Alkuperäiselle: Ei muuta ku meet juttelee kuraattorin tms. kanssa miten asiat järjestyy että pääset toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Oma lähtöni oli aikoinaa varsin kireissä tunnelmissa ( tietenkää kukaa ei perustellut asiallisesti mitää miksi en olisi saanut lähteä ), ja sitä kesti jonkun aikaa mutta kyllä asiat siitä sitten lähti luistamaan. - Aippa_Itsekin
Saat 'äitee' minulta (aikuiselta) huonoa palautetta.
Nuoreen pitää luottaa! Varovasti, mutta aina vaan uudestaan. Monet lukiolaiset Suomessa käyvät lukiota toisessa paikkakunnassa, monet viettävät vaihtovuotta ulkomailla. Siellä pärjääminen ei tapahdu 'näin vaan'. Siihen nuori valmistautuu monta vuotta - ja vanhemmat auttavat. Jos on jatkuvaa kyttäämistä, eikä saa mihinkään mennä tai ees olla ykin kotona, on nuori aika hukassa. Sen takia Sinun lapset eivät pärjäisi ja kysyt "Mieti sitten pärjäisitkö todella omillasi".
Moni tuttu vanhempi on huomannut, että tällainen asenne (mistään ei neuvotella, teen niinkuin käsken jne) kostautuu myöhemmin.
Mutta jos nuoren annetaan tehdä virheet, annetaan tukea ja opastusta - ja sitten taas uuden mahdollisuuden nuori pärjää missä vaan. - eräs äitee
Aippa_Itsekin kirjoitti:
Saat 'äitee' minulta (aikuiselta) huonoa palautetta.
Nuoreen pitää luottaa! Varovasti, mutta aina vaan uudestaan. Monet lukiolaiset Suomessa käyvät lukiota toisessa paikkakunnassa, monet viettävät vaihtovuotta ulkomailla. Siellä pärjääminen ei tapahdu 'näin vaan'. Siihen nuori valmistautuu monta vuotta - ja vanhemmat auttavat. Jos on jatkuvaa kyttäämistä, eikä saa mihinkään mennä tai ees olla ykin kotona, on nuori aika hukassa. Sen takia Sinun lapset eivät pärjäisi ja kysyt "Mieti sitten pärjäisitkö todella omillasi".
Moni tuttu vanhempi on huomannut, että tällainen asenne (mistään ei neuvotella, teen niinkuin käsken jne) kostautuu myöhemmin.
Mutta jos nuoren annetaan tehdä virheet, annetaan tukea ja opastusta - ja sitten taas uuden mahdollisuuden nuori pärjää missä vaan.Kyllä se vaan on niin, että jos omilleen hinkuu, sitä pitää sitten pärjätäkkin, alaikäisenäkin. 15-vuotias ei edes tajua sitä tosiasiaa, että kaikki se mitä kotona on valmiina ei ole enää kun omillaan asuu. Ja jos ei edes kotiin maksa, niin ei sitä tajua tulekaan. Olen itse maksanut asumisesta ja ruoasta kotiin, alaikäisenä, kävin katsos töissä. Joten yllätys ei tullut kun kotoani lähdin. Niin maksavat minunkin lapset, jos töissä käyvät, ruoasta ja asumisesta, samoin maksavat ihan itse omat puhelin laskunsa. Vanhin on jo kesätöitä tehnyt ja osan on kotiin kantanut, eikä muuten enää ole niin hinkua muuttaa omilleen, vaikka on täysikäinen ja opiskelee, eli tuloja on. Tulee näet halvemmaksi asua kotona.
- dsklgmaeä
eräs äitee kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin, että jos omilleen hinkuu, sitä pitää sitten pärjätäkkin, alaikäisenäkin. 15-vuotias ei edes tajua sitä tosiasiaa, että kaikki se mitä kotona on valmiina ei ole enää kun omillaan asuu. Ja jos ei edes kotiin maksa, niin ei sitä tajua tulekaan. Olen itse maksanut asumisesta ja ruoasta kotiin, alaikäisenä, kävin katsos töissä. Joten yllätys ei tullut kun kotoani lähdin. Niin maksavat minunkin lapset, jos töissä käyvät, ruoasta ja asumisesta, samoin maksavat ihan itse omat puhelin laskunsa. Vanhin on jo kesätöitä tehnyt ja osan on kotiin kantanut, eikä muuten enää ole niin hinkua muuttaa omilleen, vaikka on täysikäinen ja opiskelee, eli tuloja on. Tulee näet halvemmaksi asua kotona.
Itse olen 16-vuotias omillani asuva nuori. Tiesin jo 12-vuotiaana että lähden heti kun vain pystyn ja peruskouluni jälkeen pystyin. En ole koskaan maksanut kotiin rahaa, eikä se mielestäni ole oikeinkaan. Vanhemmat saavat lapsilisää lapsen elättämisestä (eri asia tietenkin jos lapsi itse saa nämä tuet), eikä ole oikein vaatia lapselta/nuorelta töiden tekoa koulun ohella, ellei hän itse ole valintojaan tehnyt (esim. yksin asuminen). Vaikka en ole vanhemmilleni mistään maksanut ja he ovat hoitaneet puhelinlaskunikin, ei omillaan elämisen kalleus ole yllättänyt tai kaduttanut, enkä ollut lähtiessänikään niin idiootti etten olisi tajunnut ettei kaikki mikä vanhempien luona oli valmiina olisi enää puolestani hoidettu. Käyn koulua, käyn töissä, maksan ruokani, laskuni ja opiskelutarvikkeeni itse. Se minun täytyy myöntää että vanhempani maksavat asumistuen yli menevän osuuden vuokrastani, mutta kokonaisuutena ajatellen minuun kuluva rahamäärä on pienentynyt ja selviäisin kyllä vaikkeivat he sitä maksaisikaan, sillä tekisin vain hieman enemmän töitä. Ymmärrän toisaalta kantasi, mutta se että sinä maksoit aikanaan vanhemmillesi, ei tarkoita sitä ettäkö kaikkien tarvitsisi maksaa ennenkuin voisivat tajuta.
- 0932kjfd0wefkj09f
eräs äitee kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin, että jos omilleen hinkuu, sitä pitää sitten pärjätäkkin, alaikäisenäkin. 15-vuotias ei edes tajua sitä tosiasiaa, että kaikki se mitä kotona on valmiina ei ole enää kun omillaan asuu. Ja jos ei edes kotiin maksa, niin ei sitä tajua tulekaan. Olen itse maksanut asumisesta ja ruoasta kotiin, alaikäisenä, kävin katsos töissä. Joten yllätys ei tullut kun kotoani lähdin. Niin maksavat minunkin lapset, jos töissä käyvät, ruoasta ja asumisesta, samoin maksavat ihan itse omat puhelin laskunsa. Vanhin on jo kesätöitä tehnyt ja osan on kotiin kantanut, eikä muuten enää ole niin hinkua muuttaa omilleen, vaikka on täysikäinen ja opiskelee, eli tuloja on. Tulee näet halvemmaksi asua kotona.
Voi herran jumala =D =D
Jos sun mielestä elämä on sitä, että johonkin ryhdytään, niin sitten siinä pitää vaan pärjätä, niin mikset sitten itse mene jenkkeihin vaikka ottamaan naisten vapaaottelua tosta noin vaan sormea napsauttamalla, ja tienaamaan miljoonia?!??
Joo totta kai itse maksetaan menot, mutta nuori pitää OPETTAA siihen rahan käyttöön asiallisesti, niinkuin porukka opettelee 10 vuotta treenaamalla, eikä millään joko tai meniningissä, jossa tulee turpaan heti ja tosta noin vaan kuin menis vaparikehään hillumaan täysin ummikkona!
Hyvää päivää.
On hieno homma että teillä on asiat niinkuin on, no alkuperäsellä ei ole niin, mitä hittoa sä tota tyttöä rupeet syyllistää ja neuvomaan, sen vanhempia sun pitäis mennä torumaa, ennemmin neuvosit tyttöä järkevästi pääsemää omillee. Jos se asuu jossai metässä missä ei ole töitä edes aikuisille ni on ihan turha vaatia että tekiskää mitää.
Mietityttääkö koskaan, sitten kun olet vanha ja raihnainen ja kaipaat apua, sun muksut muistaa ton sun "omillas tuut perkele toimeen" mentaliteetin? - eräs äitee
0932kjfd0wefkj09f kirjoitti:
Voi herran jumala =D =D
Jos sun mielestä elämä on sitä, että johonkin ryhdytään, niin sitten siinä pitää vaan pärjätä, niin mikset sitten itse mene jenkkeihin vaikka ottamaan naisten vapaaottelua tosta noin vaan sormea napsauttamalla, ja tienaamaan miljoonia?!??
Joo totta kai itse maksetaan menot, mutta nuori pitää OPETTAA siihen rahan käyttöön asiallisesti, niinkuin porukka opettelee 10 vuotta treenaamalla, eikä millään joko tai meniningissä, jossa tulee turpaan heti ja tosta noin vaan kuin menis vaparikehään hillumaan täysin ummikkona!
Hyvää päivää.
On hieno homma että teillä on asiat niinkuin on, no alkuperäsellä ei ole niin, mitä hittoa sä tota tyttöä rupeet syyllistää ja neuvomaan, sen vanhempia sun pitäis mennä torumaa, ennemmin neuvosit tyttöä järkevästi pääsemää omillee. Jos se asuu jossai metässä missä ei ole töitä edes aikuisille ni on ihan turha vaatia että tekiskää mitää.
Mietityttääkö koskaan, sitten kun olet vanha ja raihnainen ja kaipaat apua, sun muksut muistaa ton sun "omillas tuut perkele toimeen" mentaliteetin?Ei kuule mietitytä, minä olen lapseni hoitanut ja valvonut heidän kanssaan öitäni. Tiedätkö mikä ero on lapsella ja nuorella ? Tiedätkö mikä ero on lapsella ja vanhalla ? Et taida tietää, mistään mitään.
Minä kerron vain totuuden, kun se on, jos jotain teet niin tee kunnolla. Tiedätkö sinä paljonko asuminen maksaa. Tiesitkö ettei ole nettiäkään jos ei siitä maksa, tiesitkö että ihmiseltä saa sähköt katkaista jos ei maksa laskujaan, tiesitkö ettei se ruoka sinne kaappiin tule itsestään ? Kasva aikuiseksi ja tule sitten kommentoimaan. - jooooo
eräs äitee kirjoitti:
Ei kuule mietitytä, minä olen lapseni hoitanut ja valvonut heidän kanssaan öitäni. Tiedätkö mikä ero on lapsella ja nuorella ? Tiedätkö mikä ero on lapsella ja vanhalla ? Et taida tietää, mistään mitään.
Minä kerron vain totuuden, kun se on, jos jotain teet niin tee kunnolla. Tiedätkö sinä paljonko asuminen maksaa. Tiesitkö ettei ole nettiäkään jos ei siitä maksa, tiesitkö että ihmiseltä saa sähköt katkaista jos ei maksa laskujaan, tiesitkö ettei se ruoka sinne kaappiin tule itsestään ? Kasva aikuiseksi ja tule sitten kommentoimaan.Tottakait pitää lapset hoitaa ja valvoa öitä heidän kanssaan, kun ne on kerran maailmaan tehnyt! Lapsella ja nuorella ei oel eroa! alle 18v on lapsi! Lapsi on alle 18v, vanha on tosi paljon vanhempi. Asumisen hinta riippuu asinnon koosta.... mulla se maksaa noin 500 euroa/kk. netin käyttö on nykyään edullista verrattuna moneen muuhun asiaan... Jos samat asuat hoitaisi puhelimella, tai kirjeitsen (varsinkin jos kirjoittelee paljon viestejä) tulisi se varmaan huomattavasti kalliimmaksi. Loppuihin kysymyksiin voisin vastata tiesin.
eräs äitee kirjoitti:
On todella hyvää,että sinulla on niin fiksut lapset.Mutta todellinen elämänkulku ei ole aina varallisuudesta kiini vain kohtalo oikuista.
- jk
eiole
- Aloittajalle.
Luota vanhempiisi,heillä on elämän kokemusta jota sinulla ei vielä ole ja sinun parastasi vain ajattelevat.
- niiiih
Elämänkokemusta vain siitä omasta elämästänsä. Ajattelette että ongelmat ja muut söhlimiset ovat olleet hirveitä ja tehneet elämän vaikeaksi. Entä jos se passiivisuus olla tekemättä on vielä pahempaa? Ehkä se helppo ja turvattu elämä ei olekaan se minkä eläminen on hyväksi mielenterveydelle.
- 14+18
Ihan oikeasti? Onpa ihanat vanhemmat! Olisin antanut vaikka mitä, että minun vanhempani olisivat välittäneet sen verran että olisivat viitsineet edes rajoittaa tekemisiäni. No, minä olinkin varhaiskypsä ja muutin omaan kämppään 16-vuotiaana vanhempieni kustannuksella ja tuella.
Oletko miettinyt yksinasumiskuviot valmiiksi? Siis että mistä saat rahat vuokraan, laskuihin ja ruokaan? Meinasitko saada töitäkin vai ajattelitko, että vanhempasi kustantavat asumisesi? Rahan arvon tajuaminen on ensimmäinen asia, jota sinun tulee miettiä. Raha ei kasva puissa eikä sitä tule taikaseinästä, eikä sitä aina riitä kaikkeen.
Minun vihjeeni sinulle on, että ala osoittaa vanhemmillesi, että olet kypsä tekemään päätöksiä ja elämään itseksesi. Älä tyydy venymään koneella vaan keksi tekemistä. Opettele vaikka uusi kieli, hoida perheen ruokaostokset silloin tällöin, organisoi ruuat pari kertaa viikossa, pidä paikat siistinä, huolehdi pyykit. Tee läksyt ja lue kokeisiin. Pienellä paikkakunnalla kasvaneena tiedän, ettei tekemistä aina ole, mutta sitä voi keksiä. Liikunta on esimerkiksi hyvä ajanviete ja elätkin sen avulla pitempään kuin koneella mähöttäen. Tule ajoissa kotiin ja unohda lintsaaminen. Se, että käyt koulussa ja saat sieltä hyviä tuloksia on paras avaimesi palkintoihin, esimerkiksi toiselle paikkakunnalle lähtemiseen. Niin, ja teinimäinen kitinä rajoituksista ja säännöistä on ensimmäinen asia, jonka suosittelen hävittämään.
Jo pelkästään se, että haluat lintsata koulusta mennäksesi kaverin luo kertoisi minulle, että et ole tarpeeksi vastuullinen juhlimaan lähteäksesi. Niin ja villin nuoruuden elänyt äitisi tietää paremmin kuin sinä. Valitettavasti useammat tajuavat äidin viisauden vasta siinä vaiheessa, kun alkavat kasvattamaan omia lapsiaan.. nimimerkillä kokemusta on.
Koulunkäyntikin on siitä hauska juttu, että ilman sitä et tässä maassa päädy mihinkään muualle kuin yh-sossupummiksi.
Todennäköisesti olet vain tyypillinen passiivinen teini, joka ei halua mitään vastuuta, mutta hauskanpitoa sen enemmän. Kasva aikuiseksi ennen kuin alat vaatia aikuisen oikeuksia (ja niiden mukana tulee muuten triplasti velvollisuuksia), mutta suosittelen nauttimaan siitä, ettet ole vielä vastuussa. Sitä aikaa ehtii elämän kuluessa monesti ikävöimään.- 59
Viisaasti puhut. Minä JOUDUIN pois kotoa 17-vuotiaana. Meni kymmeniä vuosia ennekuin pystyin antamaan isälleni anteeksi.
Sain töitä lähikaupungista ja myöhemmin ammattikurssi ja sittemmin kauppaopisto ohjasivat elämään. Se vaati tinkimätöntä ahkeruutta.
En olekaan ikinä uskaltanut tehdä lasta, koska pelkäsin olevani yhtä ankara lapselleni kuin isäni oli.
Nyt elän parasta aikaani.
- Yx äiskä
Itse olen aikoinani nuorena elänyt varsin itsenäistä elämää, mutta täysi-ikäiseksi saakka kotona. Itsekseni lähdin siipiäni kokeilemaan toiselle paikkakunnalle heti kirjoitusten jälkeen. Silloinkin täysin omakustanteisesti, 9-luokalta saakka töitä koulun ohella tehneenä.
Ymmärrän vanhempiasi. Näin jo vanhempana sitä tietää, kuinka vaativaa omillaan on toimeen tulla. Ei ainoastaan taloudellisesti. Vastuullisena tyttönä oletkin ehkä selvittänyt elämän realiteetteja jo tästä taloudellisesta näkökulmasta, mm. mitkä sinun ikäisellä vaikuttavat opintotukeen ja /tai asumistukeen. Ehkä tiedät, ettei valtio kovasti tue sinun ikäistäsi opiskelijaa. Oletko ajatellut onko vanhemmillasi varaa kustantaa aikuistumistasi jossain muussa osoitteessa kuin yhteisessä kodissa?
Itse olen aloittanut itsenäistymiseni hyvinkin vähävaraisena, jota opiskelujen myötä jatkui pitkään. Elämä ei aikuistumisen itsenäisyydessä ollut yhtä juhlaa. Tänä päivänä olen jo 18-vuotiaan nuoren miehen äiti ja olen onnellinen siitä, ettei hän liian nuorena ole syöksynyt omilleen. Lukion ja armeijan jälkeen toivottavasti jo oma paikka löytyy ja pääsee aloittelemaan sitä itsenäistymistä kaikkien arkisten velvollisuuksien kanssa. Ja niistä pääsee elämässään nauttimaan pitkään.
Vanhemmillasi on velvollisuus ja oikeus pitää sinusta huolta. Olet heille varmasti elämän tärkeimpiä asioita. Äitinä tiedän, että sitä haluaa lapselleen parasta ja samalla arvostaa nuoren aloitteellisuutta ja aktiivisuutta. Jokainen kypsyy omaa tahtiaan, mutta muista, ettei sinulla ole vielä kiire minnekään. Jos olet ansainnut vanhempiesi luottamuksen, niin neuvottele itsellesi pikku hiljaa lisää vapauksia. Ansaitse ne omalla käytökselläsi. Uskon ja jopa hämärästi muistan omasta nuoruudestani, että tietyt asiat ja varsinkin rajoitukset ärsyttivät. Koulunkäynti varsinkin oli välillä ärsyttävää, mutta kuitenkin sitä tajusi, että siitä täytyy itse kantaa vastuu ja lopulta itselleenhän sitä opiskeleekin. Se maailma ei kaadu niihin pariin tuntiin, jota vanhempasi eivät antaneet koulusta lintsata.
Omat elämänkokemukset todellakin vaikuttavat siihen, miten omaa lastaankin kasvattaa. Oletkin varmasti kuullut toteamuksen, että miten kaikki äidit tietävät mistä tyttäriään varoittavat? Niinpä... ja se ei ole huono asia, että on huolehtivat ja välittävät vanhemmat. Vaikka epäilemättä nekin välillä ärsyttävät. Kuuluu kuvioon. Asiallinen keskustelu omista tunteista ja ajatuksista puolin ja toisin yleensä selventää kuvioita.
Ja todellakin.... monellakin on samanlainen ongelma kuin sinulla. Joillakin vielä pahempi, jopa heitteille jättö. - kasva vielä vähän
Voi lapsiparkaa kun sinulla on vaikeata kun isä ja äiti huolehtivat sinusta. Olisi paljon parempi sellaiset juoppolallivanhemmat jotka viis veisaa mitä teet. Olisit ihan ansainnut sellaiset.
Muta ihan oikeasti. Jos viestisi kertoo mitenkä lapsellinen vielä olet. Kyllä vanhemmat löysäävät nyöriä kunhan aikuistut vähän vielä. Nyt vaikutat aika lapsekkaalta vastataksesi omista asioistasi. Kun vapauttaa saa, myös vastuu kasvaa. Lienee niin, että vanhempiesi mielestä et vielä osaa kantaa vastuuta.
Tuo kommentti, että kaikki muut saa, mutta sinä et, kielii 10-vuotiaan lapsen tasoisesta ajattelutavasta.- mai
Hah!olen 23v naimisissa ja kolme lasta ja silti joskus lipsahtaa et kaikilla muilla on jotain ja meillä ei!Johtuu itse tunnosta ,jonka vanhemmat osaa painaa alas kieltämällä kaiken, joka tuntuu mukavalta!ymmärrän sua tyttö täysin.mene juhliin ja piä hauskaa mut lupaa itsellesi että palaat kotia sovittuun aikaan ni eiköhän se siitä!
- nuori äiti
Vanhempien tehvävä on asettaa rajoja, rajat ovat rakkautta. Vielä kiität heitä tuikoista rajoista. Kahden teinin äitinä olen nähnyt jos jonkinlaista maailmanmenoa nuorilla ja voin kertoa että lapset hakevat turvaa ja sääntöjä, aika turvaton olo monella 12-14 vuotiaalla kun kotiin ei tarvitse eikä siten huvitakaan mennä. Monet tulevatkin meille yöksi ettei atrvitse kylillä notkua. Meillä nuorempi (14) saa olla 9 asti ilalla ulkona ja vanhempi (17) on ollut joitakin öitä yksin. Kovasti marmattavat asiasta vaan siihen heidän on tyytyminen.
- 13+3
Vanhempasi eivät ymmärrä että yrität itsenäistyä ja yrittävät opettaa sinulle "oikeata" elämää, mutta se "oikea" perustuu vain heidän käsityksiin "oikeasta" ja "väärästä", ja jos tarkemmin katsomme asiaa, niin taustalla ovat yleiset käsitykset ja ajatukset asioista. Todellisuudessa he yrittävät saada sinut ajattelemaan samoin kuten he, ja tulos on yleensä juuri se, vaikka he selittävät itselleen toimivansa sinun parhaaksi, ja myös uskovat siihen selitykseen. Tulos on myös se, että ihminen unohtaa oman tahtonsa loppujen lopuksi, sillä se vajoaa tiedottomuuteen, ja sen sijaan hänestä tulee "kunnollinen" aikuinen.
Vanhempasi eivät tahdo sinulle pahaa, vaan he yksinkertaisesti uskovat tekevänsä oikein, sillä samalla tavalla he oppivat tuohon lapsuudessaan/nuoruudessaan omilta vanhemmiltaan ja ympäristöltään, ja tuo sama virheiden ketju on jatkunut jo ties kuinka kauan. Jos tahdot ymmärtää itseäsi ja miten ajatukset toimivat, niin hyvä kirja siihen on Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja. Samalla opit myös ymmärtämään toisia, ja se helpottaa sinun elämää huomattavasti, sillä pärjäät joka tilanteessa paremmin tämän ymmärryksen takia.
Lisäksi sinusta tulee aidosti itsenäinen, sillä ympäristön vaikutus sinuun katoaa täysin, ja osaat itse tehdä omat päätöksesi ja ne perustuvat sinun omaan tahtoosi, ei yleisiin "oikeisiin" ja "vääriin". Käytännössä joudut vielä kestämään muutaman vuoden, sillä tämän hetken realiteetti on se, että aikuiset toimivat miten toimivat, mutta siitä olet vapaa heti kun täytät 18 vuotta. Katso tuo kirja ja tsemppiä sinulle. Kirja löytyy sivulta www.alkuajatus.org - Rajat hyvästä
Mistä kumpuaa tuo ajatus, että koko ajan "pitää tapahtua jotain" ja kauhee meno olla päällä? Iästä johtuen se on vain harhaluulo. Opiskelu tuossa iässä on se ykköslähtökohta ja avain tulevaisuuteen, usko pois.
- 00009998777
Voi voi, minä joutuin lähtemään 15vuotiaana kotoa kun äiti heitti pihalle. Olisin halunnut asua kotona mutta en voinut äidin ongelmien takia. Äiti ei kuitenkaan sossujen tietoon halunnut mitään, onneksi näin.. Sitten pitikin alkaa hoitamaan omia asioita ihan itse, kaikki oli uutta ja pelottikin että miten selviää. En tuntenut olevani edes valmis. Nyt oon 21v ja hyvin pärjänny mutta edelleenkin olen sitä mieltä että olisin halunnut asua kotona, olla äitille avuksi siivouksessa, ruoanlaitossa ym. Elää nuoren elämää ja itsenäistyä vasta hieman myöhemmin.
Kannattaa nauttia, koska kyllä se itsenäinen elämä ehtii alkaa myöhemminkin.- aajajaja
Haikailet jonkun perään mikä ei ole mahdollista, jonkun mikä on mennyttä. Nauttisit sen sijaan siitä mitä olet kokenut ja miksi olet tullut. Et ole jäänyt mistään paitsi, jos olisit elänyt äitisi kanssa et olisi kokenut sitä mitä nyt olet. Välisi vanhempiisi saattaisivat olla aivan erilaiset kuin nyt. Katso eteen älä taakse.
- mk
Seuraavan kerran kun on juhlat niin älä kerro vanhemmillesi mitään ja menet jollain tekosyyllä johonkin silloin ja menet sinne juhliin ja jos tulee sanomista niin sanot että kun täällä kotona on niin tylsää ja kyllä sinullakin saa olla jo omia menoja. Itselläni jo 17v tytär ja aina päässyt kivoihin ´juttuihin ja itse voin vielä hakeakkin pois sieltä jos ovat kauempana esim. konsertti stadin keskustassa. Itse en miehenä tykännyt aikoinaan äitini vahtimsta ja kun täytin 18v niin sanoin että nyt teen mitä lystää että silleen. Sopivassa suhteessa vapautta ja vastuuta lapselle pitää antaa ettei tule peräkammatrin henkilö.
- dsgasdasda
Sepäs sitä luottamusta vanhemman ja lapsen kesken lisääkin, kun jää kiinni valehtelusta? Totta kai pitäisi päästä välillä ulos, kunhan sovitaan kotiintuloajoista ja pidetään niistä kiinni. Ja vanhemmat voi myös hakea kotiin, niin ei jää kiinni siitä, että pelkäisi lapsen juovan kännit. Mutta valehtelu ja salailu... No joo, aika moni teini tekee sitä, mutta kuinka kannattavaa ja luottamusta lisäävää se on, niin en tiedä.
- mk
dsgasdasda kirjoitti:
Sepäs sitä luottamusta vanhemman ja lapsen kesken lisääkin, kun jää kiinni valehtelusta? Totta kai pitäisi päästä välillä ulos, kunhan sovitaan kotiintuloajoista ja pidetään niistä kiinni. Ja vanhemmat voi myös hakea kotiin, niin ei jää kiinni siitä, että pelkäisi lapsen juovan kännit. Mutta valehtelu ja salailu... No joo, aika moni teini tekee sitä, mutta kuinka kannattavaa ja luottamusta lisäävää se on, niin en tiedä.
Me ainakin mentiin salla ja jo 12v käytiin paikallisella tanssilavalla kattomassa meininkiä ja sanomista tuli mutta entä sitten. Jokainen lapsi kasvaessaan etsii niitä rajoja kun ikää tulee. Meillä ollaan päästy helpolla kun ei olla liian tiukkoja rajoja laitettu mutta ollaan kerrottu asioita että silleen. Vastuuta lapselle omasta käytöksestä ja siitä kasvaa itsenäinen aikuinen eiköä toisten hyväksikäyttämä luuseri.
- Kunnon kasvattaja
Juu,kyllä 15v on vielä täys kakara,johon ei pidäkkään luottaa.Ihan liikaa saa lukea teirän ikäisten sekoiluista.
Ja vanhemmat on AINA oikeassa.Vanhempia pitää kunnioittaa. Ja pennut turpa kii, tai tulee kepakosta. - o
Sun ikäisenä aika tuntuu kuluvan mahdottoman hitaasti, mutta todellisuudessa se menee tosi nopeasti ohi. Olen itse saanut liika vapautta nuorena ja kaduttaa sen takia vielä nykyäänkin, koska jos kukaan ei katso sun perään tekee liian helposti liian hätäisiä tekoja, joita sitten oikeasti noloilee koko loppu elämän.
Ole onnellinen, jos sun vanhemmat oikeasti katsoo sun perään ja pitää huolta että koulu tulee hyvin käytyä, koska se helpottaa jatko-opinnoissakin.. pääset paljon helpommalla kun hoidat hommat ajallaan.. myöhemmin menee vain aikaa hukkaan, kun joutuu tekemään isomman työn esim. korkeakouluissa ja yliopistoissa, jos ei ole jaksanut keskittyä nuorempana perusjuttuihin.
Usko tai älä aika menee tosi nopeeta.. ja pari vuotta sinne tai tänne ei merkkaa enää myöhemmin mitään. - ehdotus pikkuinen
Minulla on itselläni kaksi lasta, joista toinen on hieman vanhempi ja toinen hieman nuorempi kuin sinä. Kumpikin lapsistani saa enemmän vapautta kuin sinä, mutta se johtuu siitä, että olen antanut heille vastuuta ja olen itse nähnyt, että voinko luottaa heihin.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos sanon lapsilleni, että huone pitää siivota perjantaihin mennessä, pitää tehdä sovitut kotityöt (tiskaus, roskisten vieminen jne) ja tehdä läksyt, niin silloin voi ihan hyvin lähteä hyvillä mielin perjantaina viettämään vapaa-aikaa kavereiden kanssa. Eli kun hoitaa velvollisuudet, niin saa sitten sitä vapauttakin.
Oletko kokeillut sellaista, että juttelisit vanhempiesi kanssa, että olisiko kumpikin valmis kompromisseihin? Eli sinä tarjoutuisit vapaaehtoisesti tekemään kotitöitä (joo, ei ole kauheen kivaa...) ja he vastaavasti antaisivat sinun olla esimerkiksi perjantaisin klo 22:een ulkona. Kun kumpikin noudattaa sääntöjä (ja sinä pidät huolen, että tosiaan tulet klo 22 kotiin), niin sitä kautta kumpikin osapuoli saa kaipaamiaan asioita.
Kotityöt ei ole kivoja, mutta sitä vaan joutuu tekemään aikuisena elämässä paljonkin asioita, joista ei tykkää. Ja kun itsekin opettelee vaikka äidin kanssa tekemään ruokaa, niin siitä on paljon hyötyä itselle tulevaisuutta varten ja vastaavasti iso apu vanhemmille.
Kokeilkaa tätä systeemiä vaikka pari viikkoa ja sen jälkeen voit ehdottaa, että voisiko saada vähän lisää vastuuta ja vapautta, kun on sujunut niin kuin sovittua:) - melkein sama tilanne
Mullakin on ylisuojelevat vanhemmat, varsinkin iskä. Täytän keväällä 15v, oon hyvä koulussa, kiltti, ja muutenkin kunnollinen. Mun tilanne ei tosin oo yhtä paha kun sulla... Asun myös pikkukaupungissa joten en saa lähtee edes kavereitten kanssa Tampereelle ilman aikuista... Tiedän TÄSMÄLLEEN kuinka noloo se on sanoo, että juu vanhemmat ei päästä. Se tuntuu sen takia niin nololta, kun tuntuu että vanhemmat ei luota suhun. Mutta voimia sulle! Puhu vanhempies kans järkevästi ja seuraa unelmias!
- forever young
Äitisi on ollut villi ja ehkä tehnyt virheitä jotka hän ei halua tapahtuvan sinulle ja nyt hän on vanhempi ja viisampi. mutta miten hän on tullut viisamaksi ? no niiten omien virheiden kautta. Kukaan meistä "vanhemmista" ei ole elännyt teinivuodet ilman kömmähdyksiä ja niistä ollaan sitten oppittu :) Eli elää täysillä ja nauti et ole kauan teini :) t, mies 21v
- ämmä...
onko äitee kertonu mitään reissuistaan, jospa sille on sattunu jotain ja haluaa että sinulle ei kävisi niin? mutta järki mukana kun meet pilettää ymmärrät mitä tarkoitan..
- 21-vuotias amk-opisk
En lähde kommentoimaan tohon tiukkuuskysymykseen, koska en ole oikea ihminen sitä kritsoimaan. Kuitenkin toi 15-vuotiaana kotoa muuttaminen..
Kuka kustantaa? Mistä saat rahat vuokraan? Kävisitkö töissä? Missä? Tiedätkö, paljon kuussa menee rahaa ruokaan, sähköön, veteen, mitä eri alueiden vuokratasot ovat? Kyse on itsenäistymisestä eli silloin pitää myös itse pystyä elättämään itsensä. Kaikki vanhemmat eivät ole valmiita/eivät kykene tukemaan.
Sinänsä jos kykenisit muuttamaan ja itsenäistymään, niin nostaisin hattua. Nämä jutut valitettavasti vain päättyvät siihen, että palataan kotiin tai velkaannutaan. Varsinkin Etelä-Suomessa saa kokea aikamoisia vastoinkäymisiä ja rahat ovat todella tiukassa.
Ja kommentoin siis siltä pohjalta, että tunnen kaksi ihmistä, jotka muuttivat pois 15-vuotiaina. Ensimmäinen opiskeli kunniakkaasti loistavin arvosanoin, teki 2-3 osa-aikatyötä yhtä aikaa ja onnistui. Kuitenkin paloi loppuun pahasti. Toinen sortui kotinsa viereiseen pubiin, jota ei kiinnostanut paperit, joi suuren osan tuista ja järjesti turhaa opintolainaa, kun ei suoriutunut koulusta. Ja ei tosiaan kestänyt sitä rahakärvistelyä. Eikä muutenkaan osannut hallita omaa taloutta.
Mielestäni vanhempasi siis ovat fiksuja, kun eivät anna muuttaa vielä omilleen. Kyllä sen aika tulee mahdollisesti jo 3 vuoden kuluttua. Kestä vielä. - Teini-ikä siirtyy...
Kun vanhemmat nukkuu, karkaat vain niihin bileisiin - ei ne sua voi pidättää...! Nuorten pitää antaa kokeilla myös omia rajojaan. Kun joku ikävaihe jää elämättä, sitten tietysti voit ottaa takaisin, kun pääset "vapaaksi", niiin useimmat tekevät, mut sit voi olla, ettei sua enää kiinnosta, kun et ole enää teini-ikäinen. Joskus 50-60v käyttäytyvät kuin teini-ikäiset. Mietin, että onko heillä jäänyt jokin vaihe elämättä, kun käyttäytyvät kuin teini-ikäiset - ilmeisesti. Jotkut alkaa bilettää vasta 40-50 v - on sekin aika irvokasta ja lapsellista, suorastaan naurettavaaa, ilmeisesti eivät ole saaneet bilettää silloin kun on kuulunut siihen ikään.
Älä sure, ikävaiheesi halut siirtyvät sitten hamaan tulevaisuuteen ja revittelet sitten kunnolla, kun pääset, jopa överiksi :)) Saattaapi olla hieman enemmän järkeäkin päässä kuin 15v... hyvä, että vanhemmat vahtaaavat koulunkäyntiäsi, tarkoittavat vain sinun parastasi! Monet vanhemmat viis veisaavat teinien touhuista, joten ehkä olet aika onnekas, vaikkei siltä tunnukaan. - avokado
Oletko ansainnut luottamuksen? Minusta 'kaverille lähtö' ei ole hyvä syy skipata koulusta tunteja, etenkään kun 'kaikki muutkin'. Ehkä äitisi on kokenut, että olisi itse nuorena halunnut enemmän rajoja? Tai sitten oma nuoruus on vain unohtunut.
Minusta nuo mainitsemasi asiat eivät ole 'liikaa'. On normaalia, ettei äiti anna nuoren olla poissa koulusta ilman kunnon syytä, ei halua nuoren olevan pitkiä aikoja koneella tai halua olla huolissaan siitä kännääkö oma lapsi jossakin epämääräisissä bileissä.
Tuossa ikävaiheessa se voi olla 'noloa'. Mihin lukioon olet menossa? Jos voisit vaikka mennä johonkin muuhun kaupunkiin opiskelemaan, niin äitisi olisi melkein pakko päästää sinut omilleen.- tytön isä
Olen 41v mies ja mulla on 16v tytär ,rajat selvät ,kavereita saa olla,tulla käymään ja päin vastoin ,myös yökylässä ollut jos vanhemmat kotona.
Tytär seurustelee ja on päivällä kaverinsa luona ja yöksi kotiin ,seukannut jo 2v
Ei ole ollut koulun kanssa ongelmia eikä poikakaverin kanssakaan.Koulusta 8-10 kokeet joten olen erittäin tyytyväinen omaan lapseeni ja arvostan häntä ja sanon sen myös .Luotan häneen vielä,mitään mokaa ei ole tehnyt ,paitsi oli aluksi suhteen alussa liikaa meistä kaverinsa luona ,käskettiin lopettaa ja annettiin rajat ja ajat se piti joten totelkaa vanhempia ja vanhemmat ei liika tiukkaa ,joskus on aika saada nuoret aikuisetkin pois kotoa ja opetteleen vaikka silmän alle ,mut kuitenkin .Elämä se vasta opettaa millanen hänestä tulee.Toivon paljon keskustelua ja asiasta.
- Z
Hienoa että yrität itsenäistyä ahdistavista vanhemmista.
Tule vaikka tänne mun nurkkiin, voisin opettaa sulle yhtä ja toista elämästä ja sen sellaisesta, jso ymmärrät mitä meinaan. Vink Vink, tiedän kyllä mistä teikätytöt tykkää...- Tsiisus....
Hei herra Z.
Kannattaisi hakeutua vaikka jonnekkin anonyymien pedofiilien tukiryhmään. Viestisi vaikuttaa ihan vaan hieman asiattomalta ja ilmoitettavalta asialta..... - Z
Tsiisus.... kirjoitti:
Hei herra Z.
Kannattaisi hakeutua vaikka jonnekkin anonyymien pedofiilien tukiryhmään. Viestisi vaikuttaa ihan vaan hieman asiattomalta ja ilmoitettavalta asialta.....Katso kommenttini alhaalla niin ymmärrät
- Teini23
Kyseisille vanhemmille haluaisin antaa esimerkin. Minua vahdattiin, ja jostain kumman syystä se näkyy suhteissa yhä. En hevillä heitä tapaa tai asioistani heille kerro.
- ymmärrän täysin
Itsekin olen teini. Ja uskaltaisin sanoa, että ainakin yli puolet teineistä on samassa tilanteessa kuin sinä tai ainakin ajattelee samalla tavalla. Osalla on asiat vielä huonommin, murto-osalla ehkä jopa viitteitä täydellisestä kasvatuksesta. Mutta monet ovat sinun tilanteesi kestäneet ja aikuisuudessa kiittäneet vanhempiaan, joten etköhän sinäkin nämä pari vuotta heidän "diktatuurissaan" kestä. :)
- harkitse
Sanoit että äitisi oli nuorempana suht villi. Hän todennäköisesti haluaa estää sinua tekemästä samoja virheitä joita hän mahdollisesti nuoruudessaan teki. Ja jos minulta kysytään, kaverille meneminen ei ole mikään syy lähteä koulusta aikaisemmin. Ja jos haluat tehdä jotain muuta kuin olla kotona koneella, ei ole aina pakko lähtä juhliin, koska olet siinä iässä että on hyvin oletettavaa sinun juovan juhlissa. Voihan sitä ihan muutenvaan mennä kaverille käymään. Muuttaminen kotoa voi joillekkin olla ihan hyvä niin saa itsenäistyä mutta itse otan omasta kodista kaiken irti niin kauan että on pakko muuttaa, jos opiskelu tai työ vie mennessään, sillä sinun on otettava huomioon, että joudut opiskelun ohella maksamaan vuokran asunnostasi, sähkö- ja vesilaskut sekä ruoka.
PS. olen myös 15-vuotias:)
PPS. älä vedä hernettä nenääsi näistä neuvoista ja kommentteista, nämä ovat vain henkilökohtaisia näkemyksiäni ja mielipiteitäni.- Z
Hei! Muistatteko sen taiteilijaperformanssityttösen, joka päätti performanssina lähteä liftaamaan Turkkiin?
Häntä varoitettiin lähtemästä mutta silti tyttö lähte, häämekossa liftaamaan.
Tyttö hävisi, lopulta selvisi että turkkilainen rekkamies oli raiskannut ja tappanut tämän tyttösen.
Tuli vain mieleen. Jospa vanhempasi tietävät jotain oikeasta elämästä enemmän kuin idealistinen teini?
- aikainenlintupesästä
Voi voi, lapsirukat.. Olkaa te vielä lapsia, kun voitte. Sitä kerkeää myöhemminkin itsenäistyä ja nähdä maailmaa. Itse olen "lentänyt aikaisin pesästä", ja kyllä olen myöhemmin miettinyt, että olisinpa ollut fiksu ja pysynyt vielä tovin vanhempien hellässä huomassa. :) Toki tyytyväinen olen elämääni nytkin, mutta en silti kehoita nuoria aikuistumaan liian nopeasti.
- nuoret on kännipäitä
Ihan hyvä että vanhempasi osaavat pitää kuria yllä, jos eivät pitäisi niin olisit heti jossain kännäämässä ja vetämässä aineita muiden kurittomien luuserikakaroiden kanssa kaupungilla. Propsit vanhemmillesi, heidän kaltaisiaan kuuluisi olla paljon enemmän tässä maassa niin ehkä jotain toivoa tulevaisuudesta voi olla tällä maalla.
- elämä on
Itse menin naimisiin heti kun pääsin 18v...kova kuri kotona ihan kun vankilassa...Rakkautta ei olluttkaan vaan väkivaltaa mustasukkaisuutta ero tuli ja 2 lasta...niiden kans sit pärjäilin..Otin opikeseni töihin ja opiskelemaan ja kaikki ok nyt..ammatti oma asunto armeijan käyneet jo pojatkin..mut sanon vaan ei elämä menny niin kuin SATUMAASSA..ei tyttö hyvä
- Pastori Turkanen
Köh.köh. Hyvät seurakuntalaiset Köh,köh.huh,huh.Hmm,nyt ei saa tätäkään.Köh,köh huvia pitää.Köh,köh,joten hyvät seurakuntalaiset.Köh.köh. Nouskaa ja menkää koteihinne.Köh.köh.Hmm,parhaat saarnat kuulette kyllä kotonanne.
- I've been there too
Jos muistan oikein 16 vuotias on jo vapaa päättämään omasta asuin paikastaan ja hänen huoltajansa ovat velvollisia elättämään häntä 18 vuotiaaksi asti, mutta en ole varma ovatko vanhempasi velvollisia maksamaan asuntoa missä haluat asua, mutta jos muutat omillesi saat hieman opinto ja asumis tukea jotka ovat riippuvaisia vanhempiesi tuloista jos ne ylittävät 61 000 euroa vuodessa. Jos tukesi ei riitä asuntosi vuokraan ja sisustamiseen voit mennä viikonloppu ja ilta töihin paikkoihin johon ei tarvita kummoista koulutusta kuten mc donaldsin "juoksupojaksi". Jos työn teko ei maita kannattaa vaan asua vanhempiesi helmoissa kunnes täytät 18, olet silloin vielä lukiossa, mutta silloin opinto tukesi ei ole enää riippuvainen vanhempiesi tuloista ja olet jo muutenkin aikuinen ja velvollien käyttäytymään kuten moinen.
Toivon sinulle paljon jaksamista ja voimia kestää, itse vietin koko lukio aikani ääriuskovaisten pellejen parissa ja rankkaa oli, mutta siitä selvittiin ja nyt on koko elämä edessä eikä kukaan voi määräillä/kontoroida minua. Kuhan jaksat parivuotta vielä niin on jo aikakin muuttaa omilleen ja silloin vanhempiesi mielipiteellä ei ole hiukkasenkaan paljoa painoarvoa. Ole oma itsesi äläkä anna muiden elää sinun kauttasi. - ai että kiristää
Sinulla on hyvät vanhemmat. Lukioaikana asutaan koton. Villin äitisi nuoruudessa maailma oli toinen. jA nyt aivan toinen, millä muuten aijot maksaa esim, oman kämpän vuokran - miti nyt vähän.
Kuuntele vanhempiasi - ehdit kyllä tutustua, maailman pahuuteen. Ja mikä tärkeintä käy koulusi, niin hyvin kuin pystyt. Siintä riippuu paljon tulevaisuutesi! - terv. m27
Mä elin ehkä vähän samankaltaisen teini-iän mitä aloitus postaaja, en koskaan käynyt missään mutta eipä niitä kavereitakaan ollut oikeastaan ja asuttiin kaukana korvessa missä esimerkiksi lähimpään kauppaan oli 20km. Toisaalta minun vahempani luotti siihen että kun asuttiin syrjässä ja olin aika rajusti koulukiusattukin koko yläaste ajan niin en vain edes uskaltanut enkä halunnut lähtä "kirkonkylälle" discoihin tai kotibileisiin ja vielä kerran se kaverien puute keiden kanssa voisi joutua "pahoille" teille.
Kun olin täyttänyt 18v, päätin lopettaa ammattikoulun kesken kun en enää kestänyt sitä että linja mikä osoittautui 1. vuoden käytyäni vääräksi valinnaksi minkä takia vaihtaminen olisi käytännössä tarkoittanut 3 vuotta alusta, samaa vanhempien luona asumista ja 0 tuloilla kun mitään tukia en olisi saanut, samaa korvessa oloa päivästä toiseen.
Ei muuta kuin hantti hommiin että sai ihan omaakin rahaa, oli porukat siinä mielessä hyvät että maksoivat ajokortin ja sain auton käyttöön kun kerran töihinkin oli hinku päästä. 19v:nä muutin pois kotoa keski suureen kaupunkiin, siellä viikonloppu juominen ja juhliminen lähti käsistä, joka pe ja la liikenteessä, oli tullut ns. pieni pakko mielle, joku halu ottaa takaisin sitä elämätöntä aikaa varhais nuoruudesta.
Tynnyrissä eläminen joko vahempien tai olosuhteiden pakosta ei tee kelleen hyvää, muutamat kerrat kuullut tarinoita lestadiolais nuorista ketä muuttanut opiskelujen takia muualle pois vanhempien ikeestä, silloin alkoi ns. "kova" meno tjsp.
Vapaakin kasvatus saattaa toimia joillakin, eräs vähän mua nuorempi duuni kaveri, syntyperänen stadilainen kerto kuinka se dokasi teininä ja kävi 16v:nä baarissa väärillä papereilla, se sano vaan mulle että hän kyllästyi touhuun jo parikymppisenä, nykyään saattaa olla ottamatta pisaraakaan puoleen vuoteen, hän vaan tykkää treenata ja syödä terveellisesti, on ns. vapaaottelija.
Mustahan tuli juoppo näin vanhemmalla iällä, ei ammatillista koulutusta mutta palkka 2500€/kk kun tekee pelkkää iltaa rahdinkäsittelijänä, ei haittaa jos ei ole heti aamusta töihin lähtö kunnossa. - huoh..
Hienoa, että omaat vastuulliset vanhemmat. Yrittävät välttämämään sinua ottamasta samoja virheitä kuin itse aikanaan. MInulla ei ollut koskaan mitää rajoja. Tulin raskaaksi 19 vuotiaana. Opiskelut jäivät lukioonn. Jos saisin elää tätä elämää uudestaan, niin toivoisin, etteivät vanhempani olisivat laskeneet minua 16 v:na pois muuttamaan kotoa. En kadu lastani, vaan liian aikaisin hänen sain, olinhan itsekin vasta lapsi. Se harmittaa, ettei tekemisistäni oltu kiinnostuneita. Olisin voinut opiskella hyvän ammatin. Ei vanhempien kanssa kiva-kaveri systeemi toimi. Vanhempien tulee todellakin ottaa vastuu. jälkeläisitään. Ole onnellinen vanhemmistasi.
- eionnellinennuoruus
Vastaan sinulle, tyttö, joka haluaisit muuttaa kotoasi 15-vuotiaana. Minä muutin kotoani 15-vuotiaana vieraalle paikkakunnalle. Vanhempani eivät todellakaan olisi antaneet minun muuttaa minnekään, mutta heidän oli pakko suostua, koska lukioni alkoi vieraalla paikkakunnalla. Vanhemmat eivät antaneet tarpeeksi viikkorahaa, joten minulla ei ollut aina varaa ostaa bussilippuja päästäkseni kouluun eikä rahaa ostaa koulukirjoja. Välillä siis en mennyt kouluun ja välillä varastin lukiokirjat. Sain lähes kaikista kursseista nelosen. Rahapulassa minua oli aikuisten miesten helppo käyttää hyväkseen... Minua harmittaa todella paljon teini-iän huonot ratkaisuni, mutten voi niille enää mitään. Ole onnellinen, että vanhempasi yrittävät suojella sinua. Se on sinulle parhaaksi!! Nuori ansaitsee elää nuoruuden lapsena eikä samanlaista kamalaa elämää kuin minä elin teininä. Sitä sinun vanhempasikin toivovat.
- Sonotloved
Voi voi. Sun vanhemmat vaan toivoo sun parastasi!!!
Kaikki on sulle jo kommentoinut ne pääsyyt täällä, että miksi niin ja miksi näin.
Ole onnellinen kun sulla on rakastavat vanhemmat, jotka haluaa antaa sulle mahdollisuuden kunnon koulunkäyntiin. - 43234432
Mitenköhän ajattelit maksaa sen vuokran siitä kämpästäsi ja muut kulut?
- Järki Veikko
Siinä 20 v kannattaa alkaa vierottamaan tutista eroon, koska tutinimeminen aiheuttaa jo noin isolle lapselle vakavia ilmavaivoja, joista muu perhe saattaa pyörtyilla.
- Siinä 22 v täytyy alkaa luopumaan vierottamaan lastenrattaista, kun ei niitä möhölöjö, enää jaksa lykätä ylämekeen.
- WC-pöntölle täytyy opettaa viimeistään 23 v tai neuvolan täti tai homo setä saattaa saattaa vetää herneen nenään, jos kuulee, että yli 23 v tekee vielä mämmit housuun.
- Potkuvun voi vaihtaa housuihin ja paitoihin noin 24 v, jolloin päälle laitto nopeutuu huomattavasti.
- Lässytksen hellan duudeli sendään, tuituituitui, pölöpölöpölö, jne. kannattaa lopettaa viimeistään 25 v tai mukula ei opi oikeaan aikaan puhumaan niin, kuin muut.
- Ja näillä menetelmillä lapsenkasvatus sitten jatkuu aina aikuisikään saakka.
Sitten kun on aikuinen järjenkyvyiltäänkin niin lapsen voi opettaa ostamaan esim. oikean kokoiset housut.
- Nykyään ovat jotkut edesvastuuttumat vanhemmat päästäneet lapsensa liian nuorena ostamaan itselleen housuja, kun ovat ottaneen housujen koossa sen liian suuren kasvuvaran huomioon. Joskus ostarilla kävellessä en ole ollut ihan varma asiasta onko jollakin pipopää skeittari pojulla ollut Pas-a-housuissa vai muinkä takia sillä roikkui housujen haarat polvissa saakka se meinaan näytti aivan samalta, kuin 2-v jolla on kylmentynyt pas-a housuissa ja haarat levällään.
Käyttäkää hyvät ihmiset nyt järkeä missä iässä annatte lässyn lässyn lapsukaisillenne niitä vapauksia. Järki ensin vapaudet sitten. Esim jos ns. mieheksi kutsuttu ei osaa ostaa oikean kokoisia housuja tai kulkee sisällä ja kesälläkin pipopäässä ei hän vielä ole järjenkyvyiltään aikuinen eikä sellaiselle lapsukaiselle tietenkään vielä voi antaa mitään vapauksia, olkoon vaikka kotona konttaamassa.- joke
sarkasmii kympil.
- luottava ąiti
En ole koskaan ollut luottamatta lapsiini. He ovat nyt jo melkein aikuisia. Poika intissä ja tytär tansiis perjanaina vanhojen tanssinsa. Lapset eivät ole typeryksiä. Minun ei koskaan ole tarvinnut huolehtia (ei edes alakoulun aikaan) lapsien koulunkäynnistä. Tiedän, että he tekevät parhaansa. Olen yrittänyt toppuutella, ja sanonut, että kaikessa ei tarvitse olla paras. Ei tarvitse mennä mukaan tähän suoritusyhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin. Riittää vähempikin. Luottamus luo mielestestąni turvallisuutta.
- 16v
Sama ongelma on mullakin. Istun päivät koneella, kun en vanhempieni mukaan saa mennä kaupungille "ryyppäämään" ja sitten valittavat, kun en tee päivisin muuta kuin ole koneella.
Kun täytän 18 muutan vittuun ja teen ihan sitä mitä lystään.
Nytkin sosiaalinen elämäni on aivan päin helvettiä ja on niin noloa kävellä kotoota mummilaan äidin kanssa, koska en kuulemma ulkoile tarpeeksi.
Ja on kyllä rasittavaa juoda salaa, kun vanhemmat eivät anna edes maistaa alkoholijuomia. Kerran kun join äitini _siideristä_ pohjat, hän veti kaameat pultit ja aloitti kauhean saarnaamisen alkoholijuomien haittavaikutuksista ja kuinka isovanhempani olivat alkoholisteja ja minusta voi tulla siksi suurella todennäköisyydellä sellainen.
Luin jostain, että alkoholivastaisten fanaatikkovanhempien lapset ryhtyvät suuremmalla todennäköisyydella alkoholisteiksi ja toivottavasti niin käy minulle, että vanhempani näkisivät mitä saivat aikaan.
Toki jonkinlainen huolenpito ja rajojen säätö on hyvästä, mutta jos ei saatana päästetä kaupungille alkoholin pelossa, niin jotain on silloin helvetisti vialla.- Älä tyri nyt
Muistutan sinua ystävällisesti kuitenkin siitä, että jos sinusta tulee alkoholisti ja lakkaat käyttämästä aivojasi kontrollifriikkien vanhempiesi takia, se on SINUN elämäsi, mikä menee pilalle. Se olet sinä joka lopulta h*uraa ympäriinsä, ottaa todennäköisesti toisen juopon "kumppaniksi" ja saa turpaansa, se olet sinä, joka kellastuu pikkuhiljaa ja näyttää jo 30-vuotiaana mummolta, ja, se olet sinä joka dokatessaan itsensä hengiltä kuolee noita-akan näköisenä umpijuoppona luuserina noin 50 ikävuoden tienoilla. Sen verran vaan, että vanhempasi kärsivät, mutta se on sinun elämäsi mikä muuttuu helvetiksi, sinä kärsit, sinä pilaat kaiken ja se... on sinun syysi.
Joten ennenkuin pilaat elämääsi lapsellisessa kapinassasi, muista että todella, kun tulet täysi-ikäiseksi, sinulla on noin 70 vuotta elinaikaa jäljellä. Ehdit asumaan itsenäisesti, kouluttautumaan, käymään töissä, seurustelemaan, hankkimaan ystäviä, matkustelemaankin ehkä jopa muuttamaan ulkomaille, ehdit vaikka rakastumaan ja ehkä menet naimisiin, hankit lapsia, joista pystyt huolehtimaan. Sinä voit hankkia harrastuksia ja harrastaa mitä ikinä haluat, koska täysi-ikäisenä saat päättää. Voit vaihtaa ja etsiä juuri sinulle sopivan jutun, missä sinä saat toteuttaa itseäsi ja koet eläväsi.
Jos sinusta tulee ryyppäävä juoppo, et tule tekemään mitään muuta kuin imemään kaljapulloa kuin tuttipulloa ja roikut viinassa tehden hidasta mutta varmaa itsetuhoa.
Vanhemmillasi on alkoholisteista traumoja, he ovat peloissaan, ja toki ymmärtämättömiä fanaatikkoja, mutta: he ovat ihmisiä. He ovat kärsineet, pelänneet, heitä on loukattu, ymmärrätkö? He siis todennäköisesti tarkoittavat hyvää ja äitisi veti kaameat pultit, koska pelkää. Hän ei ehkä itsekään sitä tajua. Etkö voisi tuntea heitä kohtaan hieman jopa myötätuntoa ja sääliä, sinä kasvat kyllä aikuiseksi ja saat päättää sitten itse.
Voisit tietenkin elää elämääsi nyt jo jossain harrastuksissakin enemmin kun istumalla vain koneella: niistä voisi sitä sosiaalista elämää saada myös, paremminkin kun vaan "kaupungilta". Saattaisit jopa kehittyä jossain. Elämykset tulevat useimmiten onnistumisista, selvinpäin ja kavereitten kanssa ja sosiaalisesta elämästä: mitä on pilvin pimein olemassa ilman ryyppäämistä.
Älä siis ole tyhmä, mokaa ja pilaa OMAA elämääsi. Sinä et saa uusintoja, etkä toista elämää, nuori ehdit olla vielä toisetkin 16 vuotta, tehdä kaiken mahdollisen baareista festereihin, ja vaikka mitä! Joten vaikka nyt turhauttaisi ja v*tuttaisi, niin muista, että älä tyri nyt, älä mokaa nyt, älä ole tyhmä.
Sinulla ON koko hemmetin elämä edessäsi, sinä olet nuori, pieni ja aivan alussa, ja sinulla on sitten koko loppuelämä aikaa olla jotain muuta.
Kaikki järjestyy kyllä! Ota huumorilla, ota rennommin, kyllä se siitä. - C
Hanki harrastuksia. Mene vaikka johonkin kerhoon ja ala harrastaa joukkuelajia, vaikka jalkapalloa. Sieltä löydät ystäviä. Koulukaverit tulevat yleensä ihmiseltä unohtumaan, mutta harrastuksen parista löytyneet kaverit pysyvät paremmin.
Sitten vanhempasikin tietävät missä olet. Jos haluat tyttöystäviä, ala harrastaa mene tanssikurssille tai liity kuoroon.
Alkaa elämä hymyillä kun on suunnitelmat. Jätä tietokone vähän vähemmälle.
- yks'mummi
Varmasti jokainen nuori kokee vanhempiensa hyvää tarkoittavat kasvatuskeinot ( ne rakastavat rajat ) joskus liian tiukoiksi. Pyydä vanhempasi vaikkapa pöydän ääreen ja kerro heille mitä ajattelet. Minun mielestäni 15-vuotias ona ihan liian nuori muuttamaan yksin asumaan. Kun itse joutuu tekemään kaikki kotityöt, huolehtimaan toimeentulostaan ja vielä opiskelemaankin, on se aikamoinen urakka jopa aikuisellekin.
Olet varmasti reipas nuori nainen ja sinulla on asiat kunnossa, olet aloittamassa lukio-opinnot. Keskity opiskeluun, niin vanhempasi huomaavat, että osaat ottaa vastuuta omista asioistasi ja ehkä suhtautuvat myönteisemmin vaikkapa kavereihin.
Nyt sinusta varmasti tuntuu kurjalta, mutta myöhemmin, aikuisena, osaat arvostaa vanhempiasi, jotka ajattelivat sinun parastasi.
Älä häpeä sitä, että et lintsaa koulusta! ja varmaan aikojen alusta kaikki nuoret ovat vedonneet siihen, että "kaikki muut saa ". Mieti hetki, miltä tuntuisi, jos saisit tehdä "ihan mitä vaan", silloin varmaan ajattelisit, etteivät vanhempasi välitä snusta... - Nuorehko
Olen itse kirjoittanut lapun mitä vanhemmistani ajattelen lähden kouluun tai muualle, he lukevat lapun ja ovat lieventäneet rangaistuksia ja sääntöjä.
- 4+17
Aloittajalle: Tulet vielä kiittämään vanhempiasi! He tietävät miten yrittää välttää joutumasta ongelmiin.
- Eräs entinen nuori
Te kaikki aikuiset, jotka näsäviisaasti kehotatte nuorta menemään töihin ja elättämään itse itsensä: oletteko miettineet sitä, että olette luoneet yhteiskunnan, jossa nuoren on miltei mahdotonta elättää itsensä työllään. Varsinkin, jos on sukupuoleltaan nainen.
Vanhempani pitivät todella kovaa kuria nuoruudessani. En saanut koskaan taskurahoja, vaan kaikki taskurahat piti tienata kesätöissä itse. Täten opin jo hyvin nuorena rahan arvon. Minulla ei ollut ikävuosina 15-26 yhtään kesälomaa. En muista nuoruudestani rentoja, huolettomia kesäpäiviä, koska niitä ei ollut. Joululomat olivat vuodessa ainoa lyhyt hetkeni vapaa-aikaa, mutta niiden aikana olin usein kipeä, koska elimistöni halusi päästä jännityksistään.
Vanhempani eivät arvostaneet koulussa ahkerointiani millään tavalla. Stipendirahat, joita sain vuodesta toiseen, oli laitettava säästötilille kasvamaan korkoa. Toin ensimmäisen huonon numeron (9-) kotiin yläasteen yhdeksännellä luokalla, ja jouduin tämän vuoksi puhutteluun laiskuudestani ja "tasoni repsahtamisesta". Vasta tuolloin ymmärsin vanhempieni arvostuksen minua kohtaan olevan suoraan riippuvainen kotiin tuomistani numeroista. Siihen asti opiskelu oli ollut minulle hauskaa ja iloa tuottavaa. Hienot numerot olivat tulleet intoni sivutuotteena, mutta tuon tapauksen jälkeen opiskeluuni tuli katkera sivumaku.
Alaikäisenä jäin yhden kerran kiinni alkoholikokeilusta 16-vuotiaana. Olin tietoinen siitä, etteivät vanhempani hyväksyneet kohdallani alkoholia lainkaan. Siksi kokeiluni tapahtui salassa, mistä sitten kuitenkin jäin kiinni. Vanhempani eivät myöskään hyväksyneet edes ajatusta seurustelusuhteista. Äitini oli aloittanut huoraksi haukkumiseni kuukautisteni alettua. Alkoholikokeilun ja siitä rajusti hakatuksi tulemisen jälkeen en päässyt kertaakaan kodin ulkopuolelle muualle kuin urheilutreeneihin. Tämäkin ilo loppui lyhyeen, koska joukkueemme sarjanousun myötä minun olisi pitänyt alkaa treenata liki 100 km:n päässä kotoani.
Samaan aikaan tein pitkiä koulupäiviä lukiossa, koska monet käymistäni kursseista järjestettiin vasta klo 14:n jälkeen. Työpäiväni saattoivat kestää lukiossa matkoineen peräti 12 h. Normaalikoulupäivän pituus matkoineen oli 8,5 h. Urheilu oli ainoa rentoutumiskeinoni, joka sekin piti lopettaa, koska se oli vanhempieni mielestä täysin turhaa ajankulua. Lisäksi he ilmaisivat huolensa siitä, että urheiluun intohimoisesti käyttämäni aika olisi pois koulutyöstäni.
Ratkaiseva käänne elämässäni oli lukion toisen luokan syksy. Olin juuri kärttänyt vanhemmiltani mahdollisuutta päästä lukiopaikkakunnalleni asumaan. Perustelin tätä pitkillä työpäivilläni ja matkoihin väsymisellä. Muuttoni myötä olisin voinut päästä kaverini kyydillä urheilutreeneihin sinne kauemmaksikin. Siten olisin voinut jatkaa joukkueurheiluharrastustani. Mutta ei, vanhempani lannistivat minut täysin. He vetosivat nimenomaan noihin syihin, että kuinkas kuvittelit itsesi elättäväsi, jos nyt muutat omillesi. He tekivät myöskin selväksi, etteivät maksaisi elämisestäni penniäkään, jos muuttaisin pois. Vahingoniloisena he ilkkuivat, "milläs ajattelit maksaa kalliit lukiokirjat". Niinpä, en millään. Opiskelun ilmaisuus on Suomessa pelkkä lentävä legensa. Lopulta olin niin väsynyt ja lannistunut, paitsi koulunkäynnistä, ikuisesta kesälomattomuudesta ja vanhempieni jatkuvasta alistamisesta, että aioin ampua itseni. Kaksi viikkoa myöhemmin sukulaispoikani kuoli äkillisesti liikenneonnettomuudessa. Minulla ei ollut henkistä kapasiteettia jäljellä kyseisen asian käsittelyyn.
Tässä yhteydessä menetin kykyni oppia. Katsoin kirjoja edessäni, mutta en saanut tekstistä selvää, enkä kyennyt keskittymään lukemiseen hetkeksikään. Saati, että olisin ymmärtänyt tai muistanut lukemastani mitään. Numeroni putosivat ensin kaseihin, sitten nelosiin ja kutosiin. Vanhempani kykenivät ainoastaan sättimään minua "oman elämäni tahallisesta pilaamisesta". Jonkin ajan kuluttua kykenemättömyydestäni opiskella muodostui hiljainen kapina vanhempiani vastaan. Mitä selvemmäksi kävi, etteivät vanhempani arvostaneet minua ilman kymppien kotiin tuomista, sitä vähemmän halusin opiskella. Ketään ulkopuolista aikuista ei kiinnostanut numeronieni romahtaminen, eikä apatiaan vaipumiseni.- Eräs entinen nuori
Seuraavan kesän työskentelin naisvaltaisella alalla harjoittelijan palkalla, joka oli vain 70 % alan muutenkin huonosti palkatuista töistä. Naisvaltaisilla aloilla harjoittelijan palkan maksaminen uusille, alan koulutusta vailla oleville työntekijöille on varsin yleistä. Harjoittelijan palkkaan oli tyytyminen, vaikka kolmen päivän työhönperehdytyksen jälkeen tein täsmälleen samaa työtä, kuin täyttä palkkaa saaneet vanhemmat työkaverini. Työmatkoineen työpäiväni kesti 10,5 h, pidempinä päivinä n. 12,5 h. Olin jakanut kirjoitukset sekä keväälle että syksylle, mikä osoittautui raskaaksi virheeksi. Syksyn kirjoituksiin en ehtinyt töideni lomassa keskittyä, vaan menin niihin lähes lukematta. Syksyllä muutin kesätöistä saamillani rahoilla omilleni, mutta tuossa vaiheessa se oli jo liian myöhäistä.
Vanhempieni ansiosta olin menettänyt iloni opiskella, iloni urheilla, sekä kykyni olla ikäisteni kanssa tekemisissä. Muutto vanhempien luota tapahtui tuolloinkin, täysi-ikäisenä, erittäin vihamielisissä tunnelmissa. Äitini mm. heitteli tavaroitani rappusilta perääni ja huusi perääni minun olevan kiittämätön huora - vaikka en ollut tuohonkaan ikään mennessä kuin yhden kerran suudellut poikaa.
Kirjoitukseni epäonnistuivat todella pahasti. Tällä oli tulevaisuuteeni ratkaiseva merkitys. Huippusuorittajasta tuli alisuorittaja.
Olen hankkinut myöhemmin apua useaankin otteeseen psykologisiin ongelmiini, mutta ainoa apu, mitä olen saanut, on ollut pilleriresepti lääkkeisiin, ja kehotuksen hankkiutua yksityiseen terapiaan. Minulla ei ole varaa maksaa yksityistä terapiaa, mutta toisaalta halua lääkitä itseäni täysin toimintakyvyttömäksi. Kerran olen psyykelääkkeitä kokeillut ja niistä tuli pahempi krapula kuin mitä alkoholista voi ihminen itselleen saada.
Näin jälkeenpäin kun mietti, paras apu omalla kohdallani olisi ollut, kun olisin mennyt 16-vuotiaana sosiaalityöntekijän, koulukuraattorin, kouluterveydenhoitajan, kenen tahansa kodin ulkopuolisen aikuisen luo ja kertonut, millaista elämäni on kotona. Tuolloin minulla olisi ollut mahdollisuus muuttaa tuetusti pois kotoa ja ehkä minulla olisi ollut mahdollisuus onnistua kirjoituksissani, jotka määräävät täydellisesti nuoren elämän suunnan.
Vasta näin aikuisiällä olen kohdannut myös sen tosiasian, että omat vanhempani eivät välittäneet minusta. Kuten monet huutelijat tälläkin palstalla, he vakuuttivat toimivansa minun parhaakseni. Kuitenkin, mitä tarkemmin olen asiaa miettinyt, sen selvemmäksi minulle on käynyt, että vanhempani toimivat edellä kuvaamallani tavalla, koska heillä itsellään on ollut molemmilla tahoillaan onneton lapsuus. He kuvittelivat, että koska he itse ovat kärsineet lapsina niin paljon, heillä on nyt "hyvinä vanhempina" oikeus päättää puolestani kaikesta.
Minulla ei ollut lapsena lainkaan oikeutta omaan tahtoon. Jos sanoin äidin seurassa väärin, sain välittömästi avokämmenestä. Vähintään äidin tahdosta poikkeaminen aiheutti huutoraivarit. Minulla ei ole äidistäni yhtään hyvää muistoa. En esimerkiksi muista koskaan istuneeni äitini sylissä. Murrosiässä nämä itsenäistymisyritykseni torpattiin vielä kovemmin. Muista elävästi, kun murrosiässä puolustin mielipiteitäni uhmakkaasti, vaikka tiesin sen johtavan hakatuksi tulemiseen. Katsoin vanhempiani silmiin ja sanoin mielipiteeni heille, vaikka tiesin saavani selkääni rajusti. Jossain vaiheessa tultiin siihen pisteeseen, että vaikka he hakkasivat minusta ilmat pihalle, vaikka he haukkuivat minut alimpaan helvettiin, en enää välittänyt. Olin päättänyt, että kotoa päästessäni nautin elämästä, ja siihen asti olisi aivan sama, mitä he minulle tekisivät. - Eräs entinen nuori
Eräs entinen nuori kirjoitti:
Seuraavan kesän työskentelin naisvaltaisella alalla harjoittelijan palkalla, joka oli vain 70 % alan muutenkin huonosti palkatuista töistä. Naisvaltaisilla aloilla harjoittelijan palkan maksaminen uusille, alan koulutusta vailla oleville työntekijöille on varsin yleistä. Harjoittelijan palkkaan oli tyytyminen, vaikka kolmen päivän työhönperehdytyksen jälkeen tein täsmälleen samaa työtä, kuin täyttä palkkaa saaneet vanhemmat työkaverini. Työmatkoineen työpäiväni kesti 10,5 h, pidempinä päivinä n. 12,5 h. Olin jakanut kirjoitukset sekä keväälle että syksylle, mikä osoittautui raskaaksi virheeksi. Syksyn kirjoituksiin en ehtinyt töideni lomassa keskittyä, vaan menin niihin lähes lukematta. Syksyllä muutin kesätöistä saamillani rahoilla omilleni, mutta tuossa vaiheessa se oli jo liian myöhäistä.
Vanhempieni ansiosta olin menettänyt iloni opiskella, iloni urheilla, sekä kykyni olla ikäisteni kanssa tekemisissä. Muutto vanhempien luota tapahtui tuolloinkin, täysi-ikäisenä, erittäin vihamielisissä tunnelmissa. Äitini mm. heitteli tavaroitani rappusilta perääni ja huusi perääni minun olevan kiittämätön huora - vaikka en ollut tuohonkaan ikään mennessä kuin yhden kerran suudellut poikaa.
Kirjoitukseni epäonnistuivat todella pahasti. Tällä oli tulevaisuuteeni ratkaiseva merkitys. Huippusuorittajasta tuli alisuorittaja.
Olen hankkinut myöhemmin apua useaankin otteeseen psykologisiin ongelmiini, mutta ainoa apu, mitä olen saanut, on ollut pilleriresepti lääkkeisiin, ja kehotuksen hankkiutua yksityiseen terapiaan. Minulla ei ole varaa maksaa yksityistä terapiaa, mutta toisaalta halua lääkitä itseäni täysin toimintakyvyttömäksi. Kerran olen psyykelääkkeitä kokeillut ja niistä tuli pahempi krapula kuin mitä alkoholista voi ihminen itselleen saada.
Näin jälkeenpäin kun mietti, paras apu omalla kohdallani olisi ollut, kun olisin mennyt 16-vuotiaana sosiaalityöntekijän, koulukuraattorin, kouluterveydenhoitajan, kenen tahansa kodin ulkopuolisen aikuisen luo ja kertonut, millaista elämäni on kotona. Tuolloin minulla olisi ollut mahdollisuus muuttaa tuetusti pois kotoa ja ehkä minulla olisi ollut mahdollisuus onnistua kirjoituksissani, jotka määräävät täydellisesti nuoren elämän suunnan.
Vasta näin aikuisiällä olen kohdannut myös sen tosiasian, että omat vanhempani eivät välittäneet minusta. Kuten monet huutelijat tälläkin palstalla, he vakuuttivat toimivansa minun parhaakseni. Kuitenkin, mitä tarkemmin olen asiaa miettinyt, sen selvemmäksi minulle on käynyt, että vanhempani toimivat edellä kuvaamallani tavalla, koska heillä itsellään on ollut molemmilla tahoillaan onneton lapsuus. He kuvittelivat, että koska he itse ovat kärsineet lapsina niin paljon, heillä on nyt "hyvinä vanhempina" oikeus päättää puolestani kaikesta.
Minulla ei ollut lapsena lainkaan oikeutta omaan tahtoon. Jos sanoin äidin seurassa väärin, sain välittömästi avokämmenestä. Vähintään äidin tahdosta poikkeaminen aiheutti huutoraivarit. Minulla ei ole äidistäni yhtään hyvää muistoa. En esimerkiksi muista koskaan istuneeni äitini sylissä. Murrosiässä nämä itsenäistymisyritykseni torpattiin vielä kovemmin. Muista elävästi, kun murrosiässä puolustin mielipiteitäni uhmakkaasti, vaikka tiesin sen johtavan hakatuksi tulemiseen. Katsoin vanhempiani silmiin ja sanoin mielipiteeni heille, vaikka tiesin saavani selkääni rajusti. Jossain vaiheessa tultiin siihen pisteeseen, että vaikka he hakkasivat minusta ilmat pihalle, vaikka he haukkuivat minut alimpaan helvettiin, en enää välittänyt. Olin päättänyt, että kotoa päästessäni nautin elämästä, ja siihen asti olisi aivan sama, mitä he minulle tekisivät.Mutta siinä vaiheessa, kun vihdoin pääsin pois kotoa, minulla ei enää ollut, mistä nauttia. Oma tahtoni, omat mielipiteeni oli osoitettu niin vääriksi, etten edes tiennyt, kuka olen. Lisäksi naisvaltaisilla aloilla, huonosti palkatuissa harjoittelijan hanttihommissa kuukausiansioikseni jäi verojen ja vuokran jälkeen yleensä n. 200 € kuukausi.
Tällainen kasvatus jätti minuun jälkensä. Ajauduin ihmissuhteisiin, joissa minua käytettiin hyväksi. Erään hyväksikäyttäjän luota luulin löytäneeni rakkauden, mutta todellisuudessa tuo rakkaus johti kohdallani hetkeksi jopa alkoholisoitumiseen. Ajauduin työympäristöihin, joissa minua ei arvostettu, ja joissa minua yritettiin jopa käyttää seksuaalisesti hyväksi. Ajauduin huippusuorituksistani huolimatta siivoamaan ihmispaskaa lattioilta 7,8 €:n tuntipalkalla, enkä pitkään aikaan nähnyt siinä mitään pahaa. Lopulta ymmärsin, etten voi jatkaa samalla tavalla hautaan asti. Minusta tuntui todella pahalta, että sen lisäksi, että olin uhrannut lapsuuteni ja nuoruuteni opiskeluun, minun täytyisi tyytyä tuollaisin töihin loppuelämäni ajan.
Nyt olen 27-vuotias ja olen päättänyt olla ensi syksyyn asti omaehtoisella sairaseläkkeellä. Virallisesti olen työtön, mutta mitä väliä sillä on, millä statuksella olen, koska olen päättänyt luopua elämästäni syksyllä. Tällöin tulee täyteen pyöreät 10 vuotta siitä, kun elämäni suistui raiteiltaan.
Suosittelen vielä kerran, että todellakin menet nyt perheesi ulkopuolisen aikuisen juttusille ja keskustelet hänen kanssaan vaihtoehdoistasi. Jos sinua kohtaan ollaan kotona väkivaltaisia joko henkisellä tai fyysisellä, tai jopa molemmilla tasoilla, niin sinun ei ole pakko asua kotona. Sinulla on oikeus päästä sieltä pois. Lähde, ennen kuin se on liian myöhäistä.
Oma tahto ja kyky itsenäiseen ajatteluun ovat aikuistuvan nuoren tärkeimmät edellytykset omaan elämään. Älä koskaan luovu niistä. Älä alistu kenenkään määräysvallan alle, vaikka hän kuinka vannottaisi alistavansa sinua "sinun omaksi parhaaksesi".
- siinä syy
ennen lähdettiin maailmalle jo 15v maissa, mutta silloin mentiin johonkin perheeseen lastenhoitajaksi usein ja oli asunto ruoka tm ja sai vähän rahaakin, eli oli aika turvallinen olo kuitenkin, mutta ei olis onnistunut ihan yksin eläminen tuossa iässä..
- vcxvxcvcx
Vanhempasi ovat kohtuuttomia tai sitten todella tietävät, että ryyppäisit itsesi liian känniin. Paras keino on valehdella heille. Eli menet mukamas kaverillesi yökylään ja sitten lähdette sieltä bileisiin.
Itsekään en kyllä ymmärrä mikä järki sinun olisi muuttaa omillesi jos muuttaisit kuitenkin samalle paikkakunnalle. Tuskin sinulla on edes varaa elää yksin kun sinun tulisi keskittyä kouluun.
Omat vanhempani ostivat minulle juomiakin kun olin lähdössä bileisiin ja join vähän heidän kanssaan kotona toisinaan. Eipä ole koskaan ollut mitään ongelmia alkoholinkäytön kanssa kun sekin taito opetettiin jo kotona. En ymmärrä miksi kieltää alkoholi ehdottomasti ja sitten nuori vetää kännit itse ja saa pahimmassa tapauksessa alkoholimyrkytyksen. Myöskään kouluun ei tarvinnut mennä jos en halunnut. Tietenkin itse osasin arvioida milloin kouluun kannattaa mennä ja milloin sinne meneminen on turhaa. - Nuppi
Ei tulisi mieleenkään päästää omaa alaikäistä lasta muuttamaan omilleen, varsinkin jos syynä muuttohaluun on "tylsä elämä" ja "kun ei kotona ei koskaan tapahdu mitään". Lisäksi on aivan normaalia, ettei vanhempasi halua sinun lintsaavan koulusta. Juhliin menosta pitäisi neuvotella, ja jos et ole jollain tapaa pettänyt heidän luottamustaan sekoilemalla aikaisin juhlissa, pitäisi sinun juhliin silloin tällöin päästä. :)
- Turse
Perustuuko vanhempien arvio siitä että joisit itsesi humalaan juhlissa aikaisempaan kokemukseen? Jos kyllä niin aivan oikein että kieltävät! Suotavaa olisi tosin perustella miksi ryyppääminen ei ole niin hyvä asia.
Nuorena aloitettu kännääminen johtaa helpommin alkoholismiin ja pilaa elämäsi (ja vielä olennaisemmin läheistesi elämän) Asiaa havainnollistaisi jos joku lähisukulaisistasi olisi alkoholisti ja (mieluiten) kuolisi siihen, mutta (valitettavasti) näin ei taida olla ja pidät alkoholia jokseenkin harmittomana, mikä voi johtaa tuhon tielle (kuten isälleni kävi)
Samoin nuorena aloitettu tupakanpoltto johtaa helposti elinikäiseen riippuvuuteen josta ei pääse eroon.
Ja vielä koulunkäynnistä, niin kauan kuin olet vanhempiesi vastuulla niin kyllä, koulun väliin jättäminen tuosta syystä on hölmöä. Se nimittäin lähtee herkästi lipsumaan sitten jos madaltaa kynnystä olla pois. Koulussa tuskin joudut olemaan yli 30 tuntia viikossa, joten vapaa-aikaakin pitäisi olla ihan riittävästi.
Sitten kun tulee vielä vähän ikää lisää niin voit tehdä mitä huvittaa.
Tämä on vaan minun mielipide. - dfksdkgdksgksdgkksdg
15 vuotiaan ei kuulu asua yksin.
Ja kaikilla riittää tarinoita kuinka tekivät sitä ja tätä, mutta sinulla on tavalliset vanhemmat. Suurimmalla osalla on juurikin tuollaiset vanhemmat ja toivoisin että kaikilla olis ettei lapset pyöris kännissä ympäri kyliä.
Mikset voi mennä toiselle paikkakunnalle kaverille koulun jälkeen? - Koti on hyvä paikka
Miten 15v. ikäinen voisi "muuttaa yksin"(tarkoittaen kai että muuttaa yksin asumaan), jos on opiskelija eikä ole mitään tuloja. minusta tuntuu että esität tuossa nyt vain omaa versiotasi asioista, luultavasti jättäen kertomatta sen syyn miksi äitisi muutti samassa iässä pois kotoa...?
Monet lähtivät aikoinaan ihan olosuhteiden pakosta ja ehkä siksi että siihen aikaan olivat kotiolot monasti sitä että ei ollut omaa huonetta ja muuten kaikki valmiina, kuten nykyään on nuorilla. Silloin saattoi todella alkaa ahdistamaan, kun kotiolot eivät olleet lainkaan sellaista luksusta, mitä nykyajan nuorilla on.
Kannattaisi ymmärtää, että ei kannattaisi valittaa sen takia kun kaikki on oikeastaan jopa liiankin hyvällä mallilla, niin että se suorastaan tylsistyttää. Ja kyllä kai niin monien nuorten ei edes tarvitse tehdä mitään kotitöitä(?). Ainoa "tekeminen" kotona on siis vain "koneella olemista". Harrastatko muuten mitään, esim. liikuntaa, vai onko aina neljä pyörää alla...?
Häpeät ihan väärää asiaa. Jos ne muut nuoret ymmärtäisivät, niin heillä olisi aihetta hävetä vanhempiaan, jotka eivät tunne vastuuta omista lapsistaan, tai muuten vain ovat "suvaitsevaisuudessaan" luopuneet siitä auktoriteettiasemasta, joka jokaisella vanhemmalla tulisi olla -vähintään siihen asti, kun he ovat lastensa huoltajuusasemassa. - Kohta itse 18 v.
Itse täytän parin kuukauden päästä 18. Olen perheemme vanhin lapsi ja aina ollut sisarusteni esimerkki.
Se, että minun vanhemmat ovat pitäneet minulle jöötä sekä kovaa kuria, on auttanut.
Halusin itsekkin muuttaa kotoa 15-vuotiaana koska olin jo "niin iso tyttö" ja "osaan ottaa vastuuta itsestäni.". Itseasiassa, olen erittäin tyytyväinen, että asun vieläkin kotona. Opiskelen, eikä minulla ole varaa pitää omaa asuntoa, edes poikaystäväni kanssa. En saa mitään tukia, mutta käyn töissä opiskelujen ohella, mikä on todella raskasta. Kaiken kukkuraksi, vanhempani ovat hyvä sydämisiä ja antavat poikaystäväni asua meillä, sillä hänen työpaikka on lähempänä silloin.
Oletkohan koskaan miettinyt, mitä itsenäistyminen ja oma asunto oikeasti tarkoittaa? Oletko laskenut kaikki kulut, mitkä tulevat? Jos itsenäistyt, sinun tulee osata pyykätä, tehdä ruokaa, hoitaa raha-asioita ym. Ja tässä vaiheessa äidin ja isin lompakko ei enää ole ihan selvä juttu, sinne ei niin vaan mennä. Yhtä lailla vanhemmillasi on edelleen samat menot. Mutta ei, en tarkoita ettei vanhempasi tukisivat ja auttaisivat sinua. Jos he ovat hyvin palkattuja, et saa edes tukia. Milläs elät? Paskapaperikin maksaa maltaita.
Äitini hokee jatkuvasti: "Saat asua meidän kanssamme vaikka neljäkymppiseksi jos haluat!", mutta yhtä lailla hän hokee, että auttaa jos pula tulee. Olemme suunnitelleet muuttavamme kihlattuni kanssa omaan yhteiseen asuntoon, kunhan hän on päässyt armeijasta ja minä olen valmistunut, eli molemmilla olisi tuolloin jo vakituinen työpaikka.
Tuohon juhliin, ryyppäämiseen ja koulusta lintsaamiseen vielä:
Itse olin muutama, neljä vuotta sitten vielä kauhea talipää. Ryyppäsin muistin kokonaan pois, välillä hillitymmin, mutta usein, silti äiti ja isä aina pelastivat minut tilanteesta. Keskustelimme pitkään, pitkään, mikä meni pieleen. Myös jäin useasti tupakoimisesta kiinni, aloitin 13 vuotiaana polttamisen... He laittoivat minut kotiarestiin joka kerta kun jäin töppäilystä kiinni, ihan hyvä vaan, se vitutti enkä enää juonut. Kuitenkin jatkoin tupakoimista. Mutta siihenkin tuli puoli vuotta sitten muutos; kihlattuni sai taottua päähäni järkeä, ja lopetin 4,5 vuoden polttamisen jälkeen.
Nyt, kun olen vanhempi, sosiaali- ja terveysalaa opiskeleva nuori, olen ottanut erilaisen näkökulman elämään; ei ne vanhemmat mitään paskapäitä ole, he välittävät sinusta oikeasti. Missä minä olisin ellen olisi kuunnellut vanhempiani? Olisi juonut itseni hengiltä, en opiskelisi mitään, olisin työtön ja asuisin Kelan tuilla? Ja voi kuule, juhlia ehdit vaikka kuinka ja paljon! Vanhempiasi vain pelottaa, mitä sinulle voi tapahtua. Ihan ymmärrettävää, kun lehdistäkin lukee mitä kamaluuksia on tapahtunut.
Ei, ei se ole noloa että jäät kouluun opiskelemaan kun muut kaverit lähtevät... Saat nauraa heille muutaman vuoden päästä kun heillä ei ole opiskelu/työpaikkaa! Minulla on myös niitä tuttuja, jotka kävivät juosten kusten koko peruskoulun, eikä päässeet jatko-opiskelemaan tai töihin. Ja ei, se ei ole kaunista katseltavaa...
Mutta muista, olet nuori ja sinulla on paljon kokea vaikka mitä! Tyhmyyksiä ehtii tehdä myöhemmin, mutta opiskele nyt, niin voit myöhemmin nauttia täysin rinnoin! - tyttö13kesäinen
Ehkä ei aivan asiaan liittyvää, mutta eniten vieroksun sellaista, että sanotaan "nyt teet vaan näin, koska minä sanon niin"- asennetta. En vaan voi sietää sellaista. Onko lapsenne jotenkin vähä-älyisiä, kun eivät kyseenalaista asioita? Yleensä sitten käy niin, ettei osata ajatella kunnolla omilla aivoilla, ja tehdään jotain vain siksi, että niin on vain sanottu.
Onneksi omat vanhempani ovat olleet aika rentoja ja eivätkö ole määräilleet turhaa. Jos on fiksu, osaa myös käyttäytyä ja olla ilman vanhempien kokoaikaista määräilyä. - Ole sen arvoinen
Yksinkertaisesti: luottamus pitää tienata. Joten se on kiinni sinusta ja sinun toimistasi, luottavatko vanhemmat - tai ylipäänsä kukaan - vaiko eivät.
- yh äiti
Itselläni on viisi lasta, niistä jo kolme täysiikäistä. Olen pitänyt rajoja, antanut yhdessä lasten kanssa sopien nyöriä, neuvonut, valistanut, huutanut, raivonnut, pyytänyt anteeksi, auttanut ja lykkinyt eteenpäin! Palkaksi siitä olen saanut iloa, surua ja ahdistusta, yhdeltä lapsistani kuulen usein "äiti, olit taas oikeessa" ja tämä kyseinen aikuinen lapsi joka muutti pois kotoa 19v. niskojaan nakellen ja uhoen, että kyllä mä pärjään, äläkä luulekaan, että enää kotiin muuttaisin, tehnyt myös koulun ohella töitä 16v. lähtien, koulu meni rimaa hipoen, päästötodistus tuli ammattikoulusta, on nyt isoissa veloissa, (minun takaamassani pankkilainassa) pikavippien yms. maksamattomien laskujen kierteen aiheuttamissa, maksaa lainaansa liki kymmenen vuotta ja sydämestäni toivon, että tämä lapsi, joka haluaa kokeilla kaiken oman kantapäänsä kautta, olisi oppinut jotain, enkä haluaisi kuulla enää kertaakaan lausetta "äiti, sä olit taas oikeessa"!!!
Kaikki lapseni ovat saaneet samanlaisen kasvatuksen, yh:na olosuhteiden pakostakin meillä on kaikkien tehtävä kotona kaikkea, joskus lapset ylpeinä esittää kaverilleen kuinka esim. kokataan jotain, 10v poikalapsi pyöräyttä oikein hyvän munakkaan itselleen ja kaverilleen koulun jälkeen, ja ihmettelee sitten kun toinen ei ole koskaan kuorinut vaikka perunaa itse, ja huomaa siinä, että on kiva osata tehdä itse. 18v joutui tyttöystävälleen todistamaan, että osaa pestä pyykkiä. Kyllä lasten mielestäni pitää kotona asuessaan oppia tekemään normaaleja kotitöitä, mikä ihmeen piika/ orja, vielä kodin ulkopulella töissäkäyvä äiti/ isä muka on? Kun kaikki osallistuu, pääsee kaikki helpommalla.
Ja sinulle 15v. lapsonen joka olet se AINOA lapsi koulussasi joka opiskelee ne kaksi viimeistä tuntia, saat ainakin opettajan täyden huomion ja parhaan opetuksen, nykyisin kun tukiopetuksessakin pitää olla enemmän oppilaita kuin yksi muuten sitä ei saa. Ihmetteleeköhän niiden 20 muun oppilaan vanhemmat koskaan niitä poissaoloja jotka heillä wilmaan kertyy?? Vitsi, vitsi, mutta haittaakse? Toi on klisee, että "kaikki toiset"!
Koittakaa päästä vanhempiesi kanssa johonkin kompromissiin, että joskus jonnekin pääsisit, mutta ansaitse se ja todista, että olet heidän luottamuksensa arvoinen, pidä kiinni sovituista asioista, mutta älä silti vielä haikaile kotoa muuttamista, pystyt suoriutumaan koulusta paremmin kun voit keskittyä täysillä siihen, eikä tarvitse vielä aikuisten asioista huolehtia!!! Rajat on rakkautta, ymmärrät sen vielä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833