tee se itse miehet huom !!

Onkos muita jotka ovat suojailleet autonsa tavarataloista löytyvillä Tectyl, Finicor, Biltema tms. aineilla ??

Kokemuksia kuinka olette tehneet ja onnistuneet ??
Ilmoita


tosi kiivasta keskustelua:(
Ilmoita
Edellinen auto säilyi ruosteettomana itsetehdyllä suojauksella ja tarvikeliikkeen aineilla. Auto oli myydessä 15 vuotta vanha.

Nykyiseen autoon teetin edullisen täyssuojauksen Tectylin aineilla tutussa kehutussa pajassa.
2 VASTAUSTA:
On pysynyt jo 16v erittäin ruosteettomana. Olen onnekas, meillä on oma autonosturi joka helpottaa massa maken hommia huomattavasti. Olen käyttänyt ainoastaan Dinitrolin ja Terosonin massoja, Dini on Oljypohjainen ja Teroson vaha perustainen. Molemmat luokkansa huippu aineita oikein käyttyinä!!

Myös muoviset sisä lokarit ja kunnon roiskeläpät helpottavat elämää, sekä oven tai korin ala kulmiin tuleva kirkas kivenisku teippi!
mese23 kirjoitti:
On pysynyt jo 16v erittäin ruosteettomana. Olen onnekas, meillä on oma autonosturi joka helpottaa massa maken hommia huomattavasti. Olen käyttänyt ainoastaan Dinitrolin ja Terosonin massoja, Dini on Oljypohjainen ja Teroson vaha perustainen. Molemmat luokkansa huippu aineita oikein käyttyinä!!

Myös muoviset sisä lokarit ja kunnon roiskeläpät helpottavat elämää, sekä oven tai korin ala kulmiin tuleva kirkas kivenisku teippi!
Kadetithan ovat tunnetusti kovia ruostumaan. Itsellä yksi ja lähipiirissä kaksi huippuyksilöä lisää. Kaikilla ikää ~15v ja ruostetta ei ole lainkaan. Kaksi näistä on suojattu uutena liikkeessä ja suojausta on parannettu vuosienvarrella itse n. kerran vuodessa tarvikeliikkeen aineilla, lähinnä dinitronilla (ML kotelosuoja ja CAR kiveniskumassa). Oma auto käytettynä ostettu ja joskus ilmeisesti tehty alustan massaus. sittemmin oston jälkeen täydellinen suojaus omatoimisesti tarvikeliikkeiden aineilla ja hyvin on pysyneet ruosteet kurissa. Tietysti tämän automallin kanssa saa olla hyvin tarkkana, heti kun pientäkin viitettä ruosteesta alkaa näkymään, niin se on heti siivottava pois (kiveniskemät konepellissa etc.) Jaa kaarien ja kynnyskoteloidenkanssa saa olla tarkkana. Nyt olen juuri tekemässä autolleni toista kattavaa suojausta juurikin tarvikeliikkeen aineilla. Merkkiä en nyt muista, mutta osaset liikkeestä nuo ostin. Bilteman tuotteista en tiedä, mutta ennenkuin toisin todistetaan, karttaisin niitä itse epäuskoisena. Varmasti parempia kun ei mitään, mutta hintaero tuonnettuun hyvää merkkiin ei kuitenkaan ole loppujenlopuksi kovin suuri.
+Lisää kommentti
Joutessani testasin Bilteman massaa (ruiskutettavaa) ja naapurimaasta (Venäjältä) hankittua mitälie massaa, jonka sai ohennettua ruiskulle sopivaksi.

Bilteman massa on surkeaa, noin vuoden päästä kovettunut niin että lohkeaa pois kiveniskemästä, ei hyvä. Venäläinen massa pysyy joustavana ja hyvin kiinni pellissä ja lisäksi halpaa kuin saippua, yllätti positiivisesti..

Ainut "pikku" miinus on, että notkistimena käytetty aine (mitä lie) haisee todella pahalle ja haihtuu hitaasti (noin kuukauden kesällä).. Nyt tosin tiedän, mikä venäläisissä uusissa autoissa niinkin pahalle haisi :-))
Ilmoita
Ostin äskettäin erään 25-vuotiaan, ruotsalaismerkin suomessa tehdyn auton jota on lähes uudesta asti ruostesuojattu dinitrolilla. Edellinen omistaja teki itse joka toinen vuosi ruostesuojauksen palkkeihin, oviin, lokasuojien reunoihin (myös sisäsaumoihin) ja irroitti esim. roiskeläpät ja käsitteli myös kiinnityskohdat. Ilmeisen hyvin näyttää toimineen koska korissa ja alustassa ei ole yhtään ruostetta eikä ikinä hitsattu. Päällepäin maalipinnassa on kyllä joitain ruman näköisiä ruostekorjauksia, mutta ne ruosteen alut on pysäytetty heti alkuunsa. Autoa voisi luulla ainakin 10-15 vuotta uudemmaksi.
Ilmeisesti kannattaa mikäli meinaa pitää autoa pitemmän aikaa ja itse aionkin jatkaa samoilla aineilla.
2 VASTAUSTA:
"Ostin äskettäin erään 25-vuotiaan, ruotsalaismerkin suomessa tehdyn auton jota on lähes uudesta asti ruostesuojattu dinitrolilla"

vanha viesti, mutta voisin sanoa että onhan siinä vanhassa Volvossa auton tuoksua, mutta ei mitään järkee ajaa, vie polttoainetta todella monta litraa enemmän kuin 2000-3000 e hintavampi monta vuotta uudempi. Lisäksi paljon heikommat ajo-omnaisuudet. Paljon heikompi turvallisuus, varsinkin jos ajaa päin puuta, ojaan ja ympäri, tai muuhun yhtä painavaan tai painavempaan autoon. On myös varsin raskas ajaa, toki meilläkin on useita vanhoja volvoja ja autoja itellä ja kavereilla, mutta ne on tallissa ja ajetaan alle 700 km vuosi.
pikku.harrastelija kirjoitti:
"Ostin äskettäin erään 25-vuotiaan, ruotsalaismerkin suomessa tehdyn auton jota on lähes uudesta asti ruostesuojattu dinitrolilla"

vanha viesti, mutta voisin sanoa että onhan siinä vanhassa Volvossa auton tuoksua, mutta ei mitään järkee ajaa, vie polttoainetta todella monta litraa enemmän kuin 2000-3000 e hintavampi monta vuotta uudempi. Lisäksi paljon heikommat ajo-omnaisuudet. Paljon heikompi turvallisuus, varsinkin jos ajaa päin puuta, ojaan ja ympäri, tai muuhun yhtä painavaan tai painavempaan autoon. On myös varsin raskas ajaa, toki meilläkin on useita vanhoja volvoja ja autoja itellä ja kavereilla, mutta ne on tallissa ja ajetaan alle 700 km vuosi.
Paljonkos Volvoja on tehty suomessa?
+Lisää kommentti
Niinpä. jotkut "asiantuntijaksi" itseään luulevat, tai suoranaiset valemedian levittäjät yrittävät tehdä tee se itse suojaajat naurunalaisiksi. Vierailu autopurkaamolla paljastaa mistä automerkki ruostuu ja näkee myös näitä itsesuojattuja miten ovat onnistuneet
Ilmoita
ei normaalissa ajossa nykyautoa kannata mitenkään suojata. Vaikka se kestäisikin 5 vuotta kauemmin, sen arvo ei kuitenkaan rahassa nouse, vain niin sanottu käyttöarvo.

toiseksi aina uudempi auto on taloudellisempi, vanhalla on aina kalliimpi ajaa

vain 100 000 km/ v ajettavia palkettiautoja kannatta suojata.
Meillä vanha taxi, ostin sen 280 000 ajaettuna ja nyt 8 vuotta olen pitänyt mittarissa 360 000 km, ei ruosteongelmia.
2 VASTAUSTA:
"toiseksi aina uudempi auto on taloudellisempi, vanhalla on aina kalliimpi ajaa"

Uudemman arvo tippuu niin jyrkästi että uudempi tulee aina kalliimmaksi kuin vanha auto. Jos uusi vaikka 30 tonnia, vuoden päästä saat hyvitystä ehkä 26 tonnia jos olet onnekas. 2v jälkeen ehkä 24 tonnia jne. Tuo arvonalennus on aina suurempi kuin vanhan auton yhteenlasketut kulut koska vanhan auton arvo ei tipu läheskään yhtä paljon vuodessa.

Käytettyjen ostajat kannattaa aina vaati liikkeestä suojattua käytettyä. Jos ei suojattu, pitää vaatia reilua alennusta. Siten saadaan suojaamattomien hinnat tippumaan. Käytetyn ostajalle suojaamaton auto on kuitenkin valtava riski, sama kuin ostaisi auton johon ei koskaan vaihdettu öljyjä. Voi kestää tai sitten tulee tuhansien korjaukset. Sama koskee koria, voi pysyä hyvällä tuurilla ruosteettomana, mutta yhtä hyvin voi tulla tonnien hitsukset/maalaukset.
Kovin ovat herkkiä ruostumaan.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=39271.0
+Lisää kommentti
aika hyvä toi bilteman ratapölkkyöljy, ihan mustaa ja jättää kuultopinnan, kannattaa laittaa kesällä kuivuu ja haisee kuukauden ja päälle jotain näitä dinitrol suihkepulloja, kannattaa mönjätä pohjat vaikka ei arvo nousisi, saapahan joku vielä köyhempi paremman pelin alle, mutta sehän ei espoolaisia johtajia kiinnosta, minäkin jätin homeiset laidoitukset espoon johtajan omakotitalon kivijalan alle kun ei minuakaan kiinnosta johtajien elämä..kun lisätään rautalaatuun 5% kromia niin metallista tulee ruostumatonta eikä toi maksa juuri mitään , mutta kun nämä kulkupelit pitää tehdä huonoksi bisneksen takia.
Ilmoita
Joku tuossa jakoi hyvän neuvon: katsele samanlaisia autoja ja huomioi, mistä ne ovat ruostuneet.

Ruostekohdat olen pohjassa harjannut teräsharjalla kohtalaisen puhtaiksi. (Kiiltävään peltiin pääseminen vaatisi hirveän työn ). Päälle olen maalannut Bilteman ruosteensyöjää/muuntoainetta. Sen kuivuttua päälle kotelonsuojaa.
Pahimmin rasitettuihin paikkoihin vielä päälle Dinitrolin paksua siveltävää massaa.

Perheen kakkosauto Chevrolet Kalos näyttää ruostuvan helposti takaovien alareunasta. Sinne olen ruiskautellut Dinitrolin kotelonsuojaa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

tee se itse miehet huom !!

Onkos muita jotka ovat suojailleet autonsa tavarataloista löytyvillä Tectyl, Finicor, Biltema tms. aineilla ??

Kokemuksia kuinka olette tehneet ja onnistuneet ??

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta