tee se itse miehet huom !!

prs

Onkos muita jotka ovat suojailleet autonsa tavarataloista löytyvillä Tectyl, Finicor, Biltema tms. aineilla ??

Kokemuksia kuinka olette tehneet ja onnistuneet ??

14

5440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prs

      tosi kiivasta keskustelua:(

    • edellinen auto

      Edellinen auto säilyi ruosteettomana itsetehdyllä suojauksella ja tarvikeliikkeen aineilla. Auto oli myydessä 15 vuotta vanha.

      Nykyiseen autoon teetin edullisen täyssuojauksen Tectylin aineilla tutussa kehutussa pajassa.

      • mese23

        On pysynyt jo 16v erittäin ruosteettomana. Olen onnekas, meillä on oma autonosturi joka helpottaa massa maken hommia huomattavasti. Olen käyttänyt ainoastaan Dinitrolin ja Terosonin massoja, Dini on Oljypohjainen ja Teroson vaha perustainen. Molemmat luokkansa huippu aineita oikein käyttyinä!!

        Myös muoviset sisä lokarit ja kunnon roiskeläpät helpottavat elämää, sekä oven tai korin ala kulmiin tuleva kirkas kivenisku teippi!


      • oatm
        mese23 kirjoitti:

        On pysynyt jo 16v erittäin ruosteettomana. Olen onnekas, meillä on oma autonosturi joka helpottaa massa maken hommia huomattavasti. Olen käyttänyt ainoastaan Dinitrolin ja Terosonin massoja, Dini on Oljypohjainen ja Teroson vaha perustainen. Molemmat luokkansa huippu aineita oikein käyttyinä!!

        Myös muoviset sisä lokarit ja kunnon roiskeläpät helpottavat elämää, sekä oven tai korin ala kulmiin tuleva kirkas kivenisku teippi!

        Kadetithan ovat tunnetusti kovia ruostumaan. Itsellä yksi ja lähipiirissä kaksi huippuyksilöä lisää. Kaikilla ikää ~15v ja ruostetta ei ole lainkaan. Kaksi näistä on suojattu uutena liikkeessä ja suojausta on parannettu vuosienvarrella itse n. kerran vuodessa tarvikeliikkeen aineilla, lähinnä dinitronilla (ML kotelosuoja ja CAR kiveniskumassa). Oma auto käytettynä ostettu ja joskus ilmeisesti tehty alustan massaus. sittemmin oston jälkeen täydellinen suojaus omatoimisesti tarvikeliikkeiden aineilla ja hyvin on pysyneet ruosteet kurissa. Tietysti tämän automallin kanssa saa olla hyvin tarkkana, heti kun pientäkin viitettä ruosteesta alkaa näkymään, niin se on heti siivottava pois (kiveniskemät konepellissa etc.) Jaa kaarien ja kynnyskoteloidenkanssa saa olla tarkkana. Nyt olen juuri tekemässä autolleni toista kattavaa suojausta juurikin tarvikeliikkeen aineilla. Merkkiä en nyt muista, mutta osaset liikkeestä nuo ostin. Bilteman tuotteista en tiedä, mutta ennenkuin toisin todistetaan, karttaisin niitä itse epäuskoisena. Varmasti parempia kun ei mitään, mutta hintaero tuonnettuun hyvää merkkiin ei kuitenkaan ole loppujenlopuksi kovin suuri.


    • Kassu

      Joutessani testasin Bilteman massaa (ruiskutettavaa) ja naapurimaasta (Venäjältä) hankittua mitälie massaa, jonka sai ohennettua ruiskulle sopivaksi.

      Bilteman massa on surkeaa, noin vuoden päästä kovettunut niin että lohkeaa pois kiveniskemästä, ei hyvä. Venäläinen massa pysyy joustavana ja hyvin kiinni pellissä ja lisäksi halpaa kuin saippua, yllätti positiivisesti..

      Ainut "pikku" miinus on, että notkistimena käytetty aine (mitä lie) haisee todella pahalle ja haihtuu hitaasti (noin kuukauden kesällä).. Nyt tosin tiedän, mikä venäläisissä uusissa autoissa niinkin pahalle haisi :-))

    • Sam

      Ostin äskettäin erään 25-vuotiaan, ruotsalaismerkin suomessa tehdyn auton jota on lähes uudesta asti ruostesuojattu dinitrolilla. Edellinen omistaja teki itse joka toinen vuosi ruostesuojauksen palkkeihin, oviin, lokasuojien reunoihin (myös sisäsaumoihin) ja irroitti esim. roiskeläpät ja käsitteli myös kiinnityskohdat. Ilmeisen hyvin näyttää toimineen koska korissa ja alustassa ei ole yhtään ruostetta eikä ikinä hitsattu. Päällepäin maalipinnassa on kyllä joitain ruman näköisiä ruostekorjauksia, mutta ne ruosteen alut on pysäytetty heti alkuunsa. Autoa voisi luulla ainakin 10-15 vuotta uudemmaksi.
      Ilmeisesti kannattaa mikäli meinaa pitää autoa pitemmän aikaa ja itse aionkin jatkaa samoilla aineilla.

      • pikku.harrastelija

        "Ostin äskettäin erään 25-vuotiaan, ruotsalaismerkin suomessa tehdyn auton jota on lähes uudesta asti ruostesuojattu dinitrolilla"

        vanha viesti, mutta voisin sanoa että onhan siinä vanhassa Volvossa auton tuoksua, mutta ei mitään järkee ajaa, vie polttoainetta todella monta litraa enemmän kuin 2000-3000 e hintavampi monta vuotta uudempi. Lisäksi paljon heikommat ajo-omnaisuudet. Paljon heikompi turvallisuus, varsinkin jos ajaa päin puuta, ojaan ja ympäri, tai muuhun yhtä painavaan tai painavempaan autoon. On myös varsin raskas ajaa, toki meilläkin on useita vanhoja volvoja ja autoja itellä ja kavereilla, mutta ne on tallissa ja ajetaan alle 700 km vuosi.


      • nöfnöf
        pikku.harrastelija kirjoitti:

        "Ostin äskettäin erään 25-vuotiaan, ruotsalaismerkin suomessa tehdyn auton jota on lähes uudesta asti ruostesuojattu dinitrolilla"

        vanha viesti, mutta voisin sanoa että onhan siinä vanhassa Volvossa auton tuoksua, mutta ei mitään järkee ajaa, vie polttoainetta todella monta litraa enemmän kuin 2000-3000 e hintavampi monta vuotta uudempi. Lisäksi paljon heikommat ajo-omnaisuudet. Paljon heikompi turvallisuus, varsinkin jos ajaa päin puuta, ojaan ja ympäri, tai muuhun yhtä painavaan tai painavempaan autoon. On myös varsin raskas ajaa, toki meilläkin on useita vanhoja volvoja ja autoja itellä ja kavereilla, mutta ne on tallissa ja ajetaan alle 700 km vuosi.

        Paljonkos Volvoja on tehty suomessa?


    • Ruutanalampi

      Niinpä. jotkut "asiantuntijaksi" itseään luulevat, tai suoranaiset valemedian levittäjät yrittävät tehdä tee se itse suojaajat naurunalaisiksi. Vierailu autopurkaamolla paljastaa mistä automerkki ruostuu ja näkee myös näitä itsesuojattuja miten ovat onnistuneet

    • kjhgfd

      ei normaalissa ajossa nykyautoa kannata mitenkään suojata. Vaikka se kestäisikin 5 vuotta kauemmin, sen arvo ei kuitenkaan rahassa nouse, vain niin sanottu käyttöarvo.

      toiseksi aina uudempi auto on taloudellisempi, vanhalla on aina kalliimpi ajaa

      vain 100 000 km/ v ajettavia palkettiautoja kannatta suojata.
      Meillä vanha taxi, ostin sen 280 000 ajaettuna ja nyt 8 vuotta olen pitänyt mittarissa 360 000 km, ei ruosteongelmia.

      • 3434t4

        "toiseksi aina uudempi auto on taloudellisempi, vanhalla on aina kalliimpi ajaa"

        Uudemman arvo tippuu niin jyrkästi että uudempi tulee aina kalliimmaksi kuin vanha auto. Jos uusi vaikka 30 tonnia, vuoden päästä saat hyvitystä ehkä 26 tonnia jos olet onnekas. 2v jälkeen ehkä 24 tonnia jne. Tuo arvonalennus on aina suurempi kuin vanhan auton yhteenlasketut kulut koska vanhan auton arvo ei tipu läheskään yhtä paljon vuodessa.

        Käytettyjen ostajat kannattaa aina vaati liikkeestä suojattua käytettyä. Jos ei suojattu, pitää vaatia reilua alennusta. Siten saadaan suojaamattomien hinnat tippumaan. Käytetyn ostajalle suojaamaton auto on kuitenkin valtava riski, sama kuin ostaisi auton johon ei koskaan vaihdettu öljyjä. Voi kestää tai sitten tulee tuhansien korjaukset. Sama koskee koria, voi pysyä hyvällä tuurilla ruosteettomana, mutta yhtä hyvin voi tulla tonnien hitsukset/maalaukset.


      • Nykylaatua

    • kromiaksi

      aika hyvä toi bilteman ratapölkkyöljy, ihan mustaa ja jättää kuultopinnan, kannattaa laittaa kesällä kuivuu ja haisee kuukauden ja päälle jotain näitä dinitrol suihkepulloja, kannattaa mönjätä pohjat vaikka ei arvo nousisi, saapahan joku vielä köyhempi paremman pelin alle, mutta sehän ei espoolaisia johtajia kiinnosta, minäkin jätin homeiset laidoitukset espoon johtajan omakotitalon kivijalan alle kun ei minuakaan kiinnosta johtajien elämä..kun lisätään rautalaatuun 5% kromia niin metallista tulee ruostumatonta eikä toi maksa juuri mitään , mutta kun nämä kulkupelit pitää tehdä huonoksi bisneksen takia.

    • Tämmönentapa

      Joku tuossa jakoi hyvän neuvon: katsele samanlaisia autoja ja huomioi, mistä ne ovat ruostuneet.

      Ruostekohdat olen pohjassa harjannut teräsharjalla kohtalaisen puhtaiksi. (Kiiltävään peltiin pääseminen vaatisi hirveän työn ). Päälle olen maalannut Bilteman ruosteensyöjää/muuntoainetta. Sen kuivuttua päälle kotelonsuojaa.
      Pahimmin rasitettuihin paikkoihin vielä päälle Dinitrolin paksua siveltävää massaa.

      Perheen kakkosauto Chevrolet Kalos näyttää ruostuvan helposti takaovien alareunasta. Sinne olen ruiskautellut Dinitrolin kotelonsuojaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      54
      2771
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      125
      2050
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      92
      1758
    4. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      162
      1339
    5. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      73
      1321
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      61
      1235
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      69
      1112
    8. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      63
      1080
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      73
      1049
    10. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      33
      997
    Aihe