Voi murhetta, meidän Aatu, kisuparka, on kurjassa kunnossa ja haluisin kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia ja kuinka kissa on toipunut.
Meidän 6-vuotias, leikattu, perusterve uroskatti alkoi keskiviikko iltana olla ihan outo, oli paljon paikallaan, eikä halunnut hypätä tai kiivetä. Mä yritin katsoa, mikä voisi olla vikana ja kun koskin kylkiin/mahaan kissaa selvästi sattui. Soitettiin eläinlääkäriin, mutta iltapäivällä kehoitettiin soittamaan seuraavana päivänä uudestaan. Seuraavana aamuna (to) sitten soitettiin eläinlääkäriin ja saatiin aika. Lääkäri totesi, että kissan virtsaputki oli tukossa, avasi sen ja tyhjensi rakon. Rauhoituksesta selvittyään kissa oli kotona surkean oloinen ja kyyhötti vaan sängyn alla. Me ajateltiin, että sillä oli vaan paha olo rauhoituslääkkeestä. Kissa ei kuitenkaan syönyt, juonut, eikä pissannut, ei halunnut tulla syliin ja valitti surkeasti, joten tänään (pe) lähdettiin eläinlääkärille uudestaan (eri paikkaan kun ensimmäiseen paikkaan ei saatu aikaa). Kissa katetroitiin aika tasan vuorokausi edellisestä virtsarakon tyhjennyksestä ja jäi klinikalle tiputukseen. Illalla soittivat klinikalta ja kertoivat, että munuaisarvot nousivat niin korkealle kun vaan mittari mittasi (tarkkaa lukemaa ei sanonut). Vaurioituvatkohan munuaiset pysyvästi, voiko tuollaisesta tilasta kissa selvitä? Huomenna mennään heti aamulla kisua katsomaan ja lupailivat päästää luultavasti kotiinkin, mutta mua huolettaa ne munuaiset nyt kamalasti
Virtsatietukos ja korkeat munuaisarvot
3
763
Vastaukset
- 18+2
Eläinlääkärin toiminta kuulostaa kyllä aikamoiselta puoskaroinnilta, sillä jos kissalla on virtsaputken tukos, niin se saa lääkekuurin, virtsakiviä liuottavan ruokavalion ja mahdollisesti myös kestokatetrin jolla voidaan taata että virtsaputki ei mene heti uudestaan tukkoon, sillä jo vuorokaudenkin pissaamattomuus uhkaa kissan henkeä!
Koska en ole eläinlääkäri niin en osaa arvailla että onko virtsaputken tukos aiheuttanut ongelmia munuaisiin, mutta vie kissasi heti huomenna oikealle eläinlääkärille eli pieneläimiin erikoistuneeseen klinikkaan jossa on pelit ja vehkeet kissasi tutkia ja josta ihan varmasti saat myös tutkimustulokset itsellesi!
On olemassa dieettiruokia jotka soveltuvat niin virtsakivi- kuin munuaissairaalle kissalle, mutta ellei ne kissalle maistu, niin voi antaa virtsakivikissan ruokaa johon sekoitetaan munuaisten toimintaa tukevaa ipakitine -jauhetta. Omin päin näitä ei tietenkään pidä alkaa käyttämään vaan on aina neuvoteltava asiasta täysipäisen eläinlääkärin kanssa.. ja mielellään pyydettävä vielä toisenkin lääkärin mielipide sillä eläinlääkäreissä on luvattoman paljon ns. konitohtoreita.- voikisuparkaa
Tsemppiä pikku Aatu-kissalle! Toivottavasti kissa toipuu. Nyt on tarkan ruokavalion aika ja on huolehdittava että kissa juo runsaasti. Toivon, että kerrot vielä lisää tällä pastalla siitä, miten Aatu pärjäile.
- aatunäippä
Haettiin Aatu tänään aamuna kotiin. Oli saanut kipulääkettä ja antibiootteja ja oli ollut tiputuksessa ja katetrissa koko yön. Kissa on ollut tänään kyllä hiukan reippaampi, syönyt hiukan ja juonut aika paljon, mutta hiekkalaatikko on pysynyt kuivana. Tää on nyt hieman ongelmallista, kun toisaalta rakko pitäisi saada tyhjennettyä ja toisaalta taas ilmeisesti juuri toimenpiteet on turvottanut sen virtsaputken uudelleen tukkoon...
Niin 18 2 nimimerkille: Ihan olimme Turun kunnallisella eläinlääkärillä. Siis saatiin toki lääkekuurit ja liuottavaa ruokaa. Ne vaan eivät olleet päälimmäisenä huolenaiheena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187