Kuinka monta sivua?

Tiina

GALLUP: Kuinka monta sivua gradussanne/opinnäytteessä oli? Paljonko vaaditaan? Vaikuttaako vähäinen sivumäärä arvosanaan?

Itellä gradussa nyt 65 sivua ja alkaa olla aika valmista, onko liian vähän? Vaikuttaa, että aikaisempia graduja selaillessa kaikilla on sivuja ainakin yli 100..

33

14558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kyllä itselläni on tavoite siinä n. 100 sivussa (riviväli 1,5 ja fontti 12.) Tällä hetkellä homma on tosin vielä varsin vaiheessaan.

Graduseminaarin ohjaaja sanoi taannoin, että gradun tulisi olla sivumäärältään n. 80-110 sivua. Tämä voi kuulemma vaikuttaa jopa arvosanaan - siis gradu voi olla liian lyhyt tai myös liian pitkä, vaikka tottahan toki työn asiasisältö on se pääasiallinen tekijä arvostelussa.

Pisin gradu johon olen törmännyt on ollut - ehkä uskomatonta mutta totta - 300 sivua! Tämä tosin meinattiin tarkastaa lisensiaatin työnä, mutta jostakin syystä se meni sitten kuitenkin graduna läpi. Sama tyyppi kirjoitti sitten väitöskirjan, jossa oli yli 800 sivua!

Lyhyimmät gradut ovat sitten tuota n. 60 sivun luokkaa, sillä johan syventävien opintojen seminaarityö voi olla 30-40 sivua.

Tässä juuri huomasin, että eräs minun kanssani samaan aikaan graduseminaarissa ollut opiskelija oli palauttanut oman gradunsa jokin aika sitten - sivuja oli muistaakseni 63. Arvosanasta en tiedä.

• saijatar

Meillä on julkaistu väitöskirja, joka oli 45 sivua liitteineen (kemian alalta).

Oma graduni oli reippaat 80 s. Enemmänkin olisi saanut syntyä, kun oli mielenkiintoinen aihe :)

• ...
        saijatar kirjoitti:

Meillä on julkaistu väitöskirja, joka oli 45 sivua liitteineen (kemian alalta).

Oma graduni oli reippaat 80 s. Enemmänkin olisi saanut syntyä, kun oli mielenkiintoinen aihe :)

Joo, tuossa alla jo yhdessä viestissä kirjoittelin, että varmaankin aika alakohtaisia (tai ehkä jopa aihekohtaisia) ovat nämä jutut. Itse olen tosiaan törmännyt matematiikan väitöskirjaan, joka oli n. 80 sivua.

Mutta siis ymmärtääkseni hum. ja yht.kuntatieteissä nämä työt ovat yleensä sen "pidemmän kaavan" mukaisia - tästä varmaankin tulee osaltaan se, että humanisteja saatetaan syyttää jaarittelusta. :)

• aida

Meille (hum.tdk) sanottiin että sopiva pituus gradulle on 70-90 sivua. Ja että miinuspisteitä alkaa tulla jos menee yli 120 sivua. Itselläni meinaa myös jäädä tuohon 65 sivuun ja mietin juuri että mitähän keksis lisää että tulis pikkusen lisää pituutta... Toisaalta fonteillahan voi aina vähän leikkiä ;) Mutta käytännöt vaihtelevat, aion itsekin vielä kysyä proffalta miten tehdä ja vaikuttaako arvosanaan.

Muistathan että gradussa on leveä vasen marginaali (noin 4cm) siksi että se sidotaan? Myös fontin täytyy olla 12-13.

• ...

Hei, myös minä opiskelen hum.tiedekunnassa, Vy:ssä.Meillä tuo suosituspituus on n. 80-110 sivua.

Fonteilla yms. ei kyllä voi "leikkiä", kuten kirjoitit, sillä kaikkienhan pitää noudattaa annettuja kirjoitusohjeita. Meillä fonttikoko, tyyppi ja riviväli on määrätty, joten se on oltava kaikissa töissä sama. Marginaalitkin on määrätty, muistaakseni marginaali on n. 3 cm jokaisella reunuksella.

Kannattaa tosiaan sinun tarkistaa, onko omassa tiedekunnassasi/laitoksella jonkinlaiset kirjoitusohjeet, joita pitää noudattaa - muuten voi tippua gradun arvosana näidenkin juttujen takia.

• aida
        ... kirjoitti:

Hei, myös minä opiskelen hum.tiedekunnassa, Vy:ssä.Meillä tuo suosituspituus on n. 80-110 sivua.

Fonteilla yms. ei kyllä voi "leikkiä", kuten kirjoitit, sillä kaikkienhan pitää noudattaa annettuja kirjoitusohjeita. Meillä fonttikoko, tyyppi ja riviväli on määrätty, joten se on oltava kaikissa töissä sama. Marginaalitkin on määrätty, muistaakseni marginaali on n. 3 cm jokaisella reunuksella.

Kannattaa tosiaan sinun tarkistaa, onko omassa tiedekunnassasi/laitoksella jonkinlaiset kirjoitusohjeet, joita pitää noudattaa - muuten voi tippua gradun arvosana näidenkin juttujen takia.

"Leikkimisellä" tarkoitan sitä mitä meille annetuissa ohjeissakin lukee: fontin koko määräytyy fontin mukaan, se ei ole vakio. Esim times new romanilla saa koko olla 13 vaikka koko 12 riittää yleensä muihin. Luettavuus on tärkeintä. Ja jos kirjoittaa jollain courierilla tai muulla tasapaksulla fontilla, varmasti saa enemmän tekstiä kasaan :) Ne on ihan sallittuja keinoja. Tiedän kyllä että rivivälin pitää olla 1.5-2 ja se vasen marginaali vähintään 4cm (oikealla vähintään 2.5), lukee meidän ohjeissa myöskin. Mutta vaikka meidän laitoksella on noista ohjeet, niissäkin on liikkumavaraa kuten näkyy.

• A.S.

Sain humanistisessa tiedekunnassa ohjeeksi, että gradun tulisi olla 80-90 sivua, ei yli 120 sivua. Lähdin siitä, että kypsyysnäytettä laadittaessa myös ohjeiden noudattaminen osoittaa osaamista ja valmiuksia. Jouduin tasapainottamaan esitystäni ja miettimään sen eri osien painoarvoa, eikä se ollut yhtään pahitteeksi. Ensin jouduin venyttämään ja sitten tiivistämään, ja kaiken jälkeen lopputulos oli 83 sivun mittainen. Kaikkiaan gradun tekeminen oli työläs mutta antoisa kokemus.

• ...
        A.S. kirjoitti:

Sain humanistisessa tiedekunnassa ohjeeksi, että gradun tulisi olla 80-90 sivua, ei yli 120 sivua. Lähdin siitä, että kypsyysnäytettä laadittaessa myös ohjeiden noudattaminen osoittaa osaamista ja valmiuksia. Jouduin tasapainottamaan esitystäni ja miettimään sen eri osien painoarvoa, eikä se ollut yhtään pahitteeksi. Ensin jouduin venyttämään ja sitten tiivistämään, ja kaiken jälkeen lopputulos oli 83 sivun mittainen. Kaikkiaan gradun tekeminen oli työläs mutta antoisa kokemus.

Juu, tuosta gradun eri osien (johdanto, aineisto, tutkimusmenetelmät, diskussio, päätelmät jne.) painottamisesta mainittiin meillä graduseminaarissa. Niitä tosiaan pitää myös hieman miettiä - työssä pitää olla ikään kuin perusajatus, jota kuljettaa työn eri osien ja muotovaatimusten jne. mukaisesti eteenpäin.

Eräs tuttava vertasikin taannoin gradun kirjoittamista ihan tavallisen juonellisen romaanin kirjoittamiseen. (ko. tyyppi on ulkaissut yhden kirjan ja kirjoittaa nyt toista.)

Gradussakin on "juoni", jossa on perinteisen aristoteelisen kaavan mukaan alku, keskikohta ja loppu. Sama kaava pätee vielä jokaiseen lukuun ja jopa jokaiseen kappaleeseen.

• LuK

Lyhin gradu, mihin olen törmännyt, on 49 sivuinen. Sattumoisin tiedän, että tuosta kyseisestä gradusta on annettu arvosanaksi vähintää e, eli varmasti sisältö on tiukkaa asiaa alusta loppuun asti.

• psyk. yo

Psykanopiskelijoilla riittää jopa (vaivaset) 30 sivua :)

• ...

Varmaankin nämä sivumäärät ovat aika alakohtaisia. Humanisteilla ja yht.kuntatieteilijöillä työt ovat ymmärtääkseni yleensä pidempiä kuin muilla tieteenaloilla. Olen esim. törmännyt matematiikan väitöskirjaan, joka oli muistaakseni n. 80 sivua, siis keskiverto hum. gradun mittainen.

• tfo

Helsingin yliopiston teoreettisen fysiikan graduista on viimeksi saatu arvosana laudatur 16 vuotta sitten. Kyseisessä gradussa oli 21 sivua.

• ...

Tässä ketjussa on nyt mielestäni varsin hyvin tullut esiin se, miten oppialat ja niissä tehtävä "työ" eroavat toisistaan. Monesti kuulee esim. sitä, miten tekniikan opiskelijat joutuvat vääntämään tuntitolkulla laskuharjoituksia jne. ja miten paljon vaativampaa tekniikan tai luonnontieteen opinnot ovat kuin esim. humanistiset oppiaineet (mm. keskustelu tekniikka vs. humanismi yo:t ja korkeakoulut palstalla). Minusta tässä ketjussa on nyt selvästi tullut esiin kuitenkin se, että se työ mikä luonnontieteissä menee laskemiseen, menee humanisteilla sitten kirjoittamiseen ja toisaalta varmasti myös lähteiden lukemiseen.

• graduilija

Lopullisen tekstin sivumäärä ei ole mitenkään verrannollinen tehtyyn työmäärään. Kun minä olin tehnyt graduani 5 kk ajan puolipäiväisesti, alkoi pikku hiljaa selvitä, mistä ainakin voisi alkaa kirjoittelemaan jotain taustatietoja. Nyt olen tehnyt sen lisäksi vielä yhden kuukauden täysipäiväisesti, ja tekstiä on kasassa n. 10 sivua, josta puolet on sellaista, etten tiedä, onko se aiheesta vai aiheen vierestä.

• ...
        graduilija kirjoitti:

Lopullisen tekstin sivumäärä ei ole mitenkään verrannollinen tehtyyn työmäärään. Kun minä olin tehnyt graduani 5 kk ajan puolipäiväisesti, alkoi pikku hiljaa selvitä, mistä ainakin voisi alkaa kirjoittelemaan jotain taustatietoja. Nyt olen tehnyt sen lisäksi vielä yhden kuukauden täysipäiväisesti, ja tekstiä on kasassa n. 10 sivua, josta puolet on sellaista, etten tiedä, onko se aiheesta vai aiheen vierestä.

"Lopullisen tekstin sivumäärä ei ole mitenkään verrannollinen tehtyyn työmäärään."

Ei, ei tietenkään ole. Tämä riippuu sitä paitsi paljon yksittäisestä kirjoittajastakin. Itse esimerkiksi joudun kirjoittamaan monta eri versioita ja muokkaamaan useaan kertaan ennen kuin olen tyytyväinen tekstiini, kun taas joku voisi tehdä homman ehkä jopa yhdeltä istumalta. Luin taannoin erään kirjan, The Act of Writing (löytyy myös netistä, täältä word 6 tiedostona: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/act/act.html ), jossa käsiteltiin erilaisia kirjoittajapersoonallisuuksia jne. ja muistaaksneni kirjassa päädyttiin mm. sen kaltaiseen ajatukseen, että usein juuri hum. ja yhteiskuntatieteilijät ovat niitä, jotka kirjoittavat monta eri versioita teksteistään, kun taas ekstaktimpien tieteiden harjoittajat tekevät tekstin valmiiksi jopa yhdeltä istumalta.

• ...

Ai juu, heh, enpäs muistanut aiemmin, että olenhan minä tuollaisen kirjoittanut taannoin. Eli tradenomin tutkinnon päättötyöni oli 55 sivua, 10 ov:a.

• Kukkura

Mulla oli inssityössä sivuja joku 90. Meidän koulun kirjastossa on muutama inssityö, missä on sivuja noin 12.. HoHo!

• valmistunut

65 sivua on kyllä aika vaatimaton määrä. Minulla oli gradussa oli 100 ja myöhemmin jatko-opintojen seminaarityössäkin n. 90.

Saa olla tosi painavaa tekstiä, että 65 sivua riittäisi hyvään arvosanaan. Gradusta saa 20 ov:a, joten kyllä sen eteen pitää töitäkin tehdä.

• Inde

Itse kirjoitin alle 60-sivuisen gradun humanistisella alalla, ja sain siitä magnan. Meidän laitoksella kuitenkin suositaan pitkiä ja jaarittelevia opuksia, joten sellaisella olisi sisällöstä riippumatta (uskallanpa melkein väittää) saanut paremman arvosanan. Mutta magnallakin pääsee meillä jatko-opiskelijaksi, ja työpaikoilla ei arvosanojen perään kysellä (eipä ole edes todistusta tarvinnut näyttää).

• Jeppe

Mulla tuli dippatyöhön 83 sivua, rivinvaihdolla 1...jotkut kai pitävät sääntönä, että rivinvaihto on se 1,5..

Tää on aika hankala asia, ja mun esitystapa on hiukan liian monisanainen. Palautteena oli, että pitäis pyrkiä tiiviimpään esitystapaan, se on muutenkin hyvä.

Sivumäärällä ei ole mun nähdäkseni merkitystä..riippuu tietysti aiheesta; kirjallisuustyö tai -katsaus vaatii sivuja ehkä enemmän. Mutta esim. 50 sivua on kai ok, kysymys on työn tasosta ja sisällöstä. Samat asiat voi sanoo joko 40 sivussa tai sitten 120 sivussa, ilman että sisällöissä on merkittävää eroa ;) -Toisaalta, tän voi nähdä myös niin, että jos on 50 sivua tekstiä rivinvaihdolla 1,5, niin eipä siihen kovin ihmeitä saa mahtumaan...

• Tuomas

Rivin väli 1,2

jakautuu

teoria 3 kappaletta 70 sivua
        Metodien ja muiden selvitys 5 sivua
        Empiria 40 sivua
        Suositukset ja ongelmien ratkominen 20 sivua

Lisäksi johdanto, rajaukset, tutkimusote, yhteenveto ja tutkimuksen tarkastelu täyttää loppuosan. Tuli pitkä, mutta hankala lyhentääkään.

• FM 2004

Otsikosta näkeekin sen jo. Kyseessä humanistinen ala ja Turku.

• maisteri

Mulla gradu oli n. 130 sivua. Sain arvosanaksi e:n, joten ei ilmeisestikään ollut liian pitkä. Todennäköisesti kuitenkin pituutensa puolesta yläpäässä...

• xylla

Hei, varokaas nyt vähän kun vertailette eri alojen graduja toisiinsa!!! Totuushan on se, että esimerkiksi psykologian graduun riittää 40 sivua (ja sen pituisia usein ovatkin) SIKSI ETTÄ he tekevät enemmän omaa tutkimusta siihen graduunsa liittyen. Näin on psykologian proffa itse selittänyt. Se tekstiosa on siis vain tutkimuksen raportointia, ja työmäärään lasketaan mukaan myös se itse tutkimus. Teksti on oikeastaan sivuosana siinä. Tällaista ei kuitenkaan voi yleistää muille aloille. Uskoisin että teknisillä aloilla on sama juttu?

• ...

Jep. Ollaan mielestäni pidetty tuo kyllä mielessä, eikä olla verrattu.

"SIKSI ETTÄ he tekevät enemmän omaa tutkimusta siihen graduunsa liittyen. Näin on psykologian proffa itse selittänyt"

Mutta mitä ihmettä tällä tarkoitat? Kyllähän se gradu kai on oppialasta riippumatta omaa työtä/tutkimusta?

• Sini
        ... kirjoitti:

"SIKSI ETTÄ he tekevät enemmän omaa tutkimusta siihen graduunsa liittyen. Näin on psykologian proffa itse selittänyt"

Mutta mitä ihmettä tällä tarkoitat? Kyllähän se gradu kai on oppialasta riippumatta omaa työtä/tutkimusta?

Ajatelkaas sitten kielten osuutta...siinähän täytyy ensin ymmärtää asia omalla äidinkielellä ja sitten kääntää se vielä saksaksi, venäjäksi, ranskaksi tms. Siihen saa kyllä menee aikaa, vaivaa, hikeä, verta ja kyyneleitä. Mutta juuri tämän takia kielten gradujen ei tarvitsekaan olla mitään "biblioita".

• ...
        Sini kirjoitti:

Ajatelkaas sitten kielten osuutta...siinähän täytyy ensin ymmärtää asia omalla äidinkielellä ja sitten kääntää se vielä saksaksi, venäjäksi, ranskaksi tms. Siihen saa kyllä menee aikaa, vaivaa, hikeä, verta ja kyyneleitä. Mutta juuri tämän takia kielten gradujen ei tarvitsekaan olla mitään "biblioita".

Hmm... no itse teen "kielen" gradua (joskin aiheenani on kyllä kirjallisuus, ei kielitieteellinen aihe) ja siis meillä suosituspituus on se n. 80-110 sivua.

Mutta siis en minä kyllä työskentele aivan tuolla tavalla, kuten kuvasit viestissäsi. Siis en tee työtä ikään kuin ensin valmiiksi äidinkielellä ja sitten käännä sitä, vaan työskentelen koko ajan sillä vieraalla kielellä. Ainoa kääntäminen mikä tässä tulee sitten eteen on oikeastaan siinä, jos käyttää esim. suomenkielisiä lähteitä.

• ....
        ... kirjoitti:

Hmm... no itse teen "kielen" gradua (joskin aiheenani on kyllä kirjallisuus, ei kielitieteellinen aihe) ja siis meillä suosituspituus on se n. 80-110 sivua.

Mutta siis en minä kyllä työskentele aivan tuolla tavalla, kuten kuvasit viestissäsi. Siis en tee työtä ikään kuin ensin valmiiksi äidinkielellä ja sitten käännä sitä, vaan työskentelen koko ajan sillä vieraalla kielellä. Ainoa kääntäminen mikä tässä tulee sitten eteen on oikeastaan siinä, jos käyttää esim. suomenkielisiä lähteitä.

Minäkin teen kielen gradua, kielioppiasiasta. Ja tosiaankaan sitä ei kyllä ajattele ollenkaan suomeksi missään vaiheessa. Suomenkielinen tiivistelmä pitää tehdä, SE on sitten nimenomaan sitä kääntämistä, koska kaikkia gradussa käytettyjä termejäkään ei välttämättä tiedä suomeksi...

Tällä hetkellä minulla on tekstiä 80 sivua, paljoa ei enää puutu, ajattelen että lähdeluetteloineen ja liitteineen siitä saisi tulla max. 110 sivua, mutta katsoo nyt.

• ...
        .... kirjoitti:

Minäkin teen kielen gradua, kielioppiasiasta. Ja tosiaankaan sitä ei kyllä ajattele ollenkaan suomeksi missään vaiheessa. Suomenkielinen tiivistelmä pitää tehdä, SE on sitten nimenomaan sitä kääntämistä, koska kaikkia gradussa käytettyjä termejäkään ei välttämättä tiedä suomeksi...

Tällä hetkellä minulla on tekstiä 80 sivua, paljoa ei enää puutu, ajattelen että lähdeluetteloineen ja liitteineen siitä saisi tulla max. 110 sivua, mutta katsoo nyt.

Joo tietty tuo abstrakti pitää tosiaan kirjoittaa tosiaan suomeksi - niin ja tietysti gradun aiheeseen liittyvä kypsyysnäyte.

• xylla
        ... kirjoitti:

Siis sillä tarkoitetaan, että psykologiassa tehdään esim tutkimuksia, joissa on koehenkilöt ja siihen liittyvää muuta rekvisiittaa... Itse tutkimuksen tekeminen kestää kauan. Se on eri luonteista kuin esim kielen gradut, joissa kyllä käsitellään aineistoa mutta ehkä eri kannalta, ja teoriataustallakin on suurempi merkitys.

Halusin vain muistuttaa tuosta vertailun vaikeudesta, kun moni tässä keskustelussa tuntui vain leveilevän sillä miten lyhyellä gradulla joku on joltain alalta joskus päässyt läpi mutta sehän ei vielä mitään todista...

• ...
        xylla kirjoitti:

Siis sillä tarkoitetaan, että psykologiassa tehdään esim tutkimuksia, joissa on koehenkilöt ja siihen liittyvää muuta rekvisiittaa... Itse tutkimuksen tekeminen kestää kauan. Se on eri luonteista kuin esim kielen gradut, joissa kyllä käsitellään aineistoa mutta ehkä eri kannalta, ja teoriataustallakin on suurempi merkitys.

Halusin vain muistuttaa tuosta vertailun vaikeudesta, kun moni tässä keskustelussa tuntui vain leveilevän sillä miten lyhyellä gradulla joku on joltain alalta joskus päässyt läpi mutta sehän ei vielä mitään todista...

Totta, vertailu eri oppiaineiden välillä on vaikeata ja oikeastaan jokseenkin turhaakin. Minä en ainakaan näe siihen mitään tarvetta, paitsi ehkä jonkinlaisen monitieteisen projektin puitteissa tms. mutta siis ei normaalin perus-gradun tai väitöskirjan yhteydessä.

• eräs
        ... kirjoitti:

Totta, vertailu eri oppiaineiden välillä on vaikeata ja oikeastaan jokseenkin turhaakin. Minä en ainakaan näe siihen mitään tarvetta, paitsi ehkä jonkinlaisen monitieteisen projektin puitteissa tms. mutta siis ei normaalin perus-gradun tai väitöskirjan yhteydessä.

Senpä takia onkin hyvä mainita gradun sivumäärän yhteydessä se, mikä tieteenala on kyseessä.

• Kohta valmis

Kuten on tullutkin jo esille, ei gradujen pituuksia voi vertailla. Itselläni on satoja sivuja referoituja teoksia wordissä, joista sitten muokkaan ja tiivistän noin 30s. teoriaosani graduun. Pituuden tuottaminen graduuni ei siis olisi mikään ongelma. Voisin tehdä myös tulososiostani vaikka kuinka pitkän lisäilemällä sinne esim. taulukoita ja kuvia. Joillakin gradun pituus saattaa olla hyvinkin lyhyt, esim. törmäsin yhteen 35s. psykologian alan graduun, mutta hän olikin tehnyt gradunsa artikkelimuotoon. Itseä suorastaa sapettaa, kun monet sukulaiset kyselevät vain gradun pituutta. Taustatyöhän siinä suurimman osan vie, eikä se kirjotus...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe