Pakkaset ovat jättäneet autoja tielle. Meneekö osa 10-bensalle?

Osa B95-10 piikkiin?

Ennätysmäärä on kuulemma jäänyt autoja tielle tänä talvena.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1492635/pakkanen-hyydyttanyt-ennatysmaaran-autoja-nailla-vinkeilla-et-jaa-tielle

Dieselautoissa varmasti on suuri määrä noista tielle jäämisistä, polttoaine on mennyt tankissa parafiiniksi.

Minun mielestäni viime talvi ja toissa talvi kuitenkin olivat pakkasiltaan reilusti tätä talvea kireämpiä. Silloin ei kuitenkaan ollut vielä tuota 95-10 bensaa olemassa. Onkohan tällä mitään syy-yhteyttä, että 10-bensan takia koko autokin jää tielle eikä liiku minnekään?

13

2617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RX8

      Ei se viina bensa-autoja hyydytä. Aiemmin kaadettiin Masinolia tmv. alkoholia pakkasilla bensa-autojen tankkiin. Nyt se on valmiina bensiinin joukossa.
      Tosin ennen viinabensoja sinne laiitettiin max. 2%-3% ja nykyään tuo 98 E5 sisältää jo reilusti yli tuon jäätymisen estävän määrän eli 5%.
      Taitaa autojen hyytymisen taustalta löytyä dieselautojen määrän huima kasvu.

      • 98 parasta

        tiedossa oli että e10 bensa kondensoi vettä tankkiin ja tankit tulisi puhdistaa
        tietyin väliajoin. sen kuultuani päätin pysyä 98 bensassa.

        asun pohjois-suomessa ja olen autoillut yli 30 vuotta bensa-autoilla enkä
        KOSKAAN ole tarvinnut masinolia taikka vastaavaa käyttää.
        jotkut lorottelevat varalta jäätymisenestoaineita tankkiin ,TURHAA TOUHUA.


      • Ei jäädy
        98 parasta kirjoitti:

        tiedossa oli että e10 bensa kondensoi vettä tankkiin ja tankit tulisi puhdistaa
        tietyin väliajoin. sen kuultuani päätin pysyä 98 bensassa.

        asun pohjois-suomessa ja olen autoillut yli 30 vuotta bensa-autoilla enkä
        KOSKAAN ole tarvinnut masinolia taikka vastaavaa käyttää.
        jotkut lorottelevat varalta jäätymisenestoaineita tankkiin ,TURHAA TOUHUA.

        95E10 bensiini ei kondensoi yhtään mitään. Eekympissä on niin paljon alkoholia että tankkiin mahdollisesti kondensoituva vesi poistuu polttoaineen mukana polttoainejärjestelmästä.

        Ennen alkoholibensiiniä vesi oli järjestelmässä erottuneena ja saattoi jäätyä alimpiin kohtiin ja varsinkin suodattimet jäätyivät herkästi, jos vettä oli tankissa ja järjestelmässä - nykyisellä 95E10 bensiinillä järjestelmän jäätymistä ei voi tapahtua. Alkoholi sitoo veden ja estää sen haitalliset vaikutukset.


      • 98 parasta
        Ei jäädy kirjoitti:

        95E10 bensiini ei kondensoi yhtään mitään. Eekympissä on niin paljon alkoholia että tankkiin mahdollisesti kondensoituva vesi poistuu polttoaineen mukana polttoainejärjestelmästä.

        Ennen alkoholibensiiniä vesi oli järjestelmässä erottuneena ja saattoi jäätyä alimpiin kohtiin ja varsinkin suodattimet jäätyivät herkästi, jos vettä oli tankissa ja järjestelmässä - nykyisellä 95E10 bensiinillä järjestelmän jäätymistä ei voi tapahtua. Alkoholi sitoo veden ja estää sen haitalliset vaikutukset.

        tarkistin vielä väitteeni e10 ongelmista joten pysyn kannassani:

        veteen täysin liukeneva alkoholi kerää helposti kosteutta auton polttoainesäiliöön
        jolloin muodostuu alkoholista ja vedestä koostuva neste joka vajoaa tankin
        pohjaan ja on jäätymisherkkä.

        samalla neste tuottaa orgaanisia yhdisteitä jolloin tapahtuu syöpymistä
        polttoaine järjestelmässä.

        voit ehkäistä syöpymisen huuhtomalla tankin määräajoin. se tietysti maksaa
        vaivan lisäksi lisää, joten pysyn 98 oktaanisessa.


      • Joku Muu
        98 parasta kirjoitti:

        tarkistin vielä väitteeni e10 ongelmista joten pysyn kannassani:

        veteen täysin liukeneva alkoholi kerää helposti kosteutta auton polttoainesäiliöön
        jolloin muodostuu alkoholista ja vedestä koostuva neste joka vajoaa tankin
        pohjaan ja on jäätymisherkkä.

        samalla neste tuottaa orgaanisia yhdisteitä jolloin tapahtuu syöpymistä
        polttoaine järjestelmässä.

        voit ehkäistä syöpymisen huuhtomalla tankin määräajoin. se tietysti maksaa
        vaivan lisäksi lisää, joten pysyn 98 oktaanisessa.

        Onkohan tämä sananmuoto "kerää kosteutta polttoainesäiliöön" ihan oikein? Olisiko oikeampi muoto "polttoainesäiliöstä"?

        Koska se polttoaine ei nyt kuitenkaan osaa avata sitä korkkia sisältä käsin ja alkaa kahmia ilmasta vettä kaksin käsin, luulen että etanolipitoisuudella ei ole mitään väliä. Minä en ole ainakaan koskaan kaatanut tankkiini niin paljoa vettä että sillä saisi viinan erottumaan bensasta (kotipolttajat huom!) ja ilmaa sinne ei niin paljoa pääse että vettä saataisiin sieltä tarpeeksi.

        Ja kuten tiesitkin, nykyaikaiset autot huohottavat aktiivihiilisäiliön läpi eivätkä tankinkorkin rei'istä. Ja vaikka huohotus olisikin jokin perinteisempi, se tarvittava vesimäärä olisi kuitenkin aika iso.

        95E10:ssä on muuten sitä etanolia enemmän kuin 98E5:ssä joten jos pelkäät tätä erottumisilmiötä niin se E10 kestäisi sitä vettä aika paljon enemmän. Mutta tuskin silti vaivaudut huuhtelemaan tankkia. Olethan kuiteknkin käyttänyt sitä max 5% etanolibensaa jo vuosia, tietämättäsi. Saatoitpa kaataa sinne joskus ryypyt etanolia Masinol-pullostakin.

        Bensiini sisältää käytännössä ainoastaan orgaanisia yhdisteitä. Mikä niistä on se syövyttävä? Etanoli tietysti mutta ei tarpeeksi.
        Syövyttääkö se metallit vai muovit ja
        - jos muovit niin mitkä muovit? Käytetäänkö niitä polttoainejärjestelmissä.
        - jos metallit niin mitkä osat polttoainejärjestelmässä ovat metallia?


        Pah. Tehkööt jäärät mitä tekevät. Minä tankkaan toiseen E85:ttä ja toiseen 95E10:ä. Mutta modaan toisenkin E85:lle kunhan kelit lämpeävät.


      • 98 parasta
        Joku Muu kirjoitti:

        Onkohan tämä sananmuoto "kerää kosteutta polttoainesäiliöön" ihan oikein? Olisiko oikeampi muoto "polttoainesäiliöstä"?

        Koska se polttoaine ei nyt kuitenkaan osaa avata sitä korkkia sisältä käsin ja alkaa kahmia ilmasta vettä kaksin käsin, luulen että etanolipitoisuudella ei ole mitään väliä. Minä en ole ainakaan koskaan kaatanut tankkiini niin paljoa vettä että sillä saisi viinan erottumaan bensasta (kotipolttajat huom!) ja ilmaa sinne ei niin paljoa pääse että vettä saataisiin sieltä tarpeeksi.

        Ja kuten tiesitkin, nykyaikaiset autot huohottavat aktiivihiilisäiliön läpi eivätkä tankinkorkin rei'istä. Ja vaikka huohotus olisikin jokin perinteisempi, se tarvittava vesimäärä olisi kuitenkin aika iso.

        95E10:ssä on muuten sitä etanolia enemmän kuin 98E5:ssä joten jos pelkäät tätä erottumisilmiötä niin se E10 kestäisi sitä vettä aika paljon enemmän. Mutta tuskin silti vaivaudut huuhtelemaan tankkia. Olethan kuiteknkin käyttänyt sitä max 5% etanolibensaa jo vuosia, tietämättäsi. Saatoitpa kaataa sinne joskus ryypyt etanolia Masinol-pullostakin.

        Bensiini sisältää käytännössä ainoastaan orgaanisia yhdisteitä. Mikä niistä on se syövyttävä? Etanoli tietysti mutta ei tarpeeksi.
        Syövyttääkö se metallit vai muovit ja
        - jos muovit niin mitkä muovit? Käytetäänkö niitä polttoainejärjestelmissä.
        - jos metallit niin mitkä osat polttoainejärjestelmässä ovat metallia?


        Pah. Tehkööt jäärät mitä tekevät. Minä tankkaan toiseen E85:ttä ja toiseen 95E10:ä. Mutta modaan toisenkin E85:lle kunhan kelit lämpeävät.

        edellä mainituissa väitöksissäni autobild lehti on samoilla linjoilla:

        vielä ei tiedetä mitä muita ongelmia E10 tuottaa tulevaisuudessa.

        itse en ainakaan suostu koekaniiniksi muutaman kymmenen euron takia.
        ( eikä vanha autonikaan)


      • Alkoholilisä
        98 parasta kirjoitti:

        tarkistin vielä väitteeni e10 ongelmista joten pysyn kannassani:

        veteen täysin liukeneva alkoholi kerää helposti kosteutta auton polttoainesäiliöön
        jolloin muodostuu alkoholista ja vedestä koostuva neste joka vajoaa tankin
        pohjaan ja on jäätymisherkkä.

        samalla neste tuottaa orgaanisia yhdisteitä jolloin tapahtuu syöpymistä
        polttoaine järjestelmässä.

        voit ehkäistä syöpymisen huuhtomalla tankin määräajoin. se tietysti maksaa
        vaivan lisäksi lisää, joten pysyn 98 oktaanisessa.

        Alkoholi ja vesi voi todellakin muodostaa paikallaan seisoessaan erillisen faasin mikä voi erottua bensiinistä erilleen. Tässä faasissa on alkoholia niin paljon että se ei missään tapauksessa jäädy. Onhan vesi alkoholiseoksen jäätymispiste samaa luokkaa kuin vesiglygoliseoksenkin eli pakkasnesteen jäätymispiste. Vaikka moottoriin pääsisi alkoholi vesi faasia, se palaa kuitenkin palotilassa ja siitä ei haittaa aiheudu, aina on senverran bensiiniä ja alkoholia palamistapahtumassa mukana.

        Eihän edes E85 etanoliautoissa tankkia ole tarvis huuhtoa minkään syöpymisvaaran takia. Lisäksi alkoholi polttoaineen mukana vähentää pinttyneen lian muodostumista.

        Joskus huonompilaatuisten polttoaineiden aikana jopa suositeltiin erillistä alkoholilisäystä polttoainejärjestelmän puhdistamisen takia. Oli useampiakin bensiinin sekaan tarkoitettuja etanolituotteita minkä puhdistustehoa oli lisätty lisäaineilla. Kaasuttimien puhdistustarve väheni oleellisesti, kun näitä puhdistusalkoholeja käytti polttoaineen seassa. Mutta kaasutinspriikin tehosi epäpuhtauksiin aika hyvin. Kaasuttimien tyypilliset pinttymistukkeutumiset estyi käytännössä kokonaan polttoaineen alkoholilisällä. Kun kaasuttimen purki, niin oli helppo havaita että oliko polttoaineen seassa käytetty alkoholilisää vai ei, niin paljon puhtaampia alkoholilisää käytettäessä kaasuttimet oli.

        98E5 bensiinikin sisältää alkoholia niin paljon, että mitään veden jäätymistä ei pääse tapahtumaan.


      • tietolisää tuskaa
        Alkoholilisä kirjoitti:

        Alkoholi ja vesi voi todellakin muodostaa paikallaan seisoessaan erillisen faasin mikä voi erottua bensiinistä erilleen. Tässä faasissa on alkoholia niin paljon että se ei missään tapauksessa jäädy. Onhan vesi alkoholiseoksen jäätymispiste samaa luokkaa kuin vesiglygoliseoksenkin eli pakkasnesteen jäätymispiste. Vaikka moottoriin pääsisi alkoholi vesi faasia, se palaa kuitenkin palotilassa ja siitä ei haittaa aiheudu, aina on senverran bensiiniä ja alkoholia palamistapahtumassa mukana.

        Eihän edes E85 etanoliautoissa tankkia ole tarvis huuhtoa minkään syöpymisvaaran takia. Lisäksi alkoholi polttoaineen mukana vähentää pinttyneen lian muodostumista.

        Joskus huonompilaatuisten polttoaineiden aikana jopa suositeltiin erillistä alkoholilisäystä polttoainejärjestelmän puhdistamisen takia. Oli useampiakin bensiinin sekaan tarkoitettuja etanolituotteita minkä puhdistustehoa oli lisätty lisäaineilla. Kaasuttimien puhdistustarve väheni oleellisesti, kun näitä puhdistusalkoholeja käytti polttoaineen seassa. Mutta kaasutinspriikin tehosi epäpuhtauksiin aika hyvin. Kaasuttimien tyypilliset pinttymistukkeutumiset estyi käytännössä kokonaan polttoaineen alkoholilisällä. Kun kaasuttimen purki, niin oli helppo havaita että oliko polttoaineen seassa käytetty alkoholilisää vai ei, niin paljon puhtaampia alkoholilisää käytettäessä kaasuttimet oli.

        98E5 bensiinikin sisältää alkoholia niin paljon, että mitään veden jäätymistä ei pääse tapahtumaan.

        kerroitkin tuossa että alkoholi vähentää pinttyneen lian muodostumista joten
        voisi ajatella alkoholin liuottavan myös tiivisteitä ja muita polttoainejärjestelmän
        osia sekä kannattaa tarkkailla ettei moottoriöljyn pinta nouse mittatikussa
        ja pääse laimentamaan voitelu aineen ominaisuuksia.

        nämä teoriat eivät ole lähtöisin minun aivoista mutta etsivä tietoa löytää.


      • Happibensiini
        tietolisää tuskaa kirjoitti:

        kerroitkin tuossa että alkoholi vähentää pinttyneen lian muodostumista joten
        voisi ajatella alkoholin liuottavan myös tiivisteitä ja muita polttoainejärjestelmän
        osia sekä kannattaa tarkkailla ettei moottoriöljyn pinta nouse mittatikussa
        ja pääse laimentamaan voitelu aineen ominaisuuksia.

        nämä teoriat eivät ole lähtöisin minun aivoista mutta etsivä tietoa löytää.

        Mikä moottoriöljyn pintaa nostaisi. Bensiineissä ja alkoholissa on samoja alkuaineita ja polton lopputuloksena syntyy myös molemmista polttoaineista samoja palamistuotteita eli hiilidioksidia ja vettä - ja kumpikin palamistuote tulee ulos pakokaasuina. Alkoholin sisältämällä hapella on myös palamistapahtumaa tehostava vaikutus.

        Taakse on jäänyt ne ajat kun bensiiniä saattoi päästä kampikammioon ja se laimensi moottoriöljyä. Nykyisissä moottoreissa palamistapahtuma on niin tehokas että palamatonta polttoainetta ei polttoprosessissa jää ja ei myöskään sitä pääse moottoriöljyn sekaan sitä laimentamaan. Jos palamatonta polttoainetta jää, niin silloin palamistapahtuma on tehoton ja päästöjä ei saada hallittua sekä katalysaattorit tuhoutuvat aika nopeasti, ja myös auto ei mene katsastuksesta läpi.

        Jos auto on hyväksytty 95E10 bensiinillä toimivaksi, niin silloin polttoaineen sisältämä alkoholi ei vaurioita tiivisteitä.


      • Joku Muu
        Happibensiini kirjoitti:

        Mikä moottoriöljyn pintaa nostaisi. Bensiineissä ja alkoholissa on samoja alkuaineita ja polton lopputuloksena syntyy myös molemmista polttoaineista samoja palamistuotteita eli hiilidioksidia ja vettä - ja kumpikin palamistuote tulee ulos pakokaasuina. Alkoholin sisältämällä hapella on myös palamistapahtumaa tehostava vaikutus.

        Taakse on jäänyt ne ajat kun bensiiniä saattoi päästä kampikammioon ja se laimensi moottoriöljyä. Nykyisissä moottoreissa palamistapahtuma on niin tehokas että palamatonta polttoainetta ei polttoprosessissa jää ja ei myöskään sitä pääse moottoriöljyn sekaan sitä laimentamaan. Jos palamatonta polttoainetta jää, niin silloin palamistapahtuma on tehoton ja päästöjä ei saada hallittua sekä katalysaattorit tuhoutuvat aika nopeasti, ja myös auto ei mene katsastuksesta läpi.

        Jos auto on hyväksytty 95E10 bensiinillä toimivaksi, niin silloin polttoaineen sisältämä alkoholi ei vaurioita tiivisteitä.

        Etanolin pääsy moottoriöljyyn on ihan tunnettu tosiasia ja syy flexifuelien lyhennettyihin öljynvaihtoväleihin. Syynä on se ei-niin-tehokas palamistapahtuma kylmässä säässä kylmällä moottorilla. Flexin kulutus kylmän moottorin ensimmäisellä parilla kilometrillä on jotain aivan uskomatonta eikä kaikki palamaton tai huonosti palanut viina ehdi pakoputken kautta ulos.

        Kuten tuossa aiemmin totesin, toinen autoni on flexifuel ja toisesta luultavasti tulee sellainen vielä tänä vuonna. Viime talvena flexi-autolleni oli vähän käyttöä ja sama tankki kesti helmikuulta huhtikuulle. Veden erottumista ei tapahtunut. Keväällä reilusti alle 10tkm ajettu jäteöljy haisi vanhalta viinalta joten lieneepä tuossa öljyn ohenemisessa perää. Eri asia sitten onko sillä kovin suurta merkitystä.


      • x
        98 parasta kirjoitti:

        tarkistin vielä väitteeni e10 ongelmista joten pysyn kannassani:

        veteen täysin liukeneva alkoholi kerää helposti kosteutta auton polttoainesäiliöön
        jolloin muodostuu alkoholista ja vedestä koostuva neste joka vajoaa tankin
        pohjaan ja on jäätymisherkkä.

        samalla neste tuottaa orgaanisia yhdisteitä jolloin tapahtuu syöpymistä
        polttoaine järjestelmässä.

        voit ehkäistä syöpymisen huuhtomalla tankin määräajoin. se tietysti maksaa
        vaivan lisäksi lisää, joten pysyn 98 oktaanisessa.

        Jos ilmankosteus olisi ongelma, se varmaankin ilmenisi lämpimillä keleillä. Pakkaskeleillä ilman absoluuttinen kosteus on niin pieni, että muutaman kymmenen bensalitran pitäisi imaista satojentuhansien ilmalitrojen koko vesimäärä, jotta erottuminen olisi mahdollista. Tämä tuskin on mahdollista ilman tankin koneellista ilmanvaihtoa.


      • Lähteekö käyntiin
        98 parasta kirjoitti:

        edellä mainituissa väitöksissäni autobild lehti on samoilla linjoilla:

        vielä ei tiedetä mitä muita ongelmia E10 tuottaa tulevaisuudessa.

        itse en ainakaan suostu koekaniiniksi muutaman kymmenen euron takia.
        ( eikä vanha autonikaan)

        Olet kyllä oikeassa että vielä 30 vuoden jälkeen alkoholibensiinin käytössä ei tiedetä mitä ongelmia mahdollisesti siitä aiheutuisi. Tai yksi ongelma tiedetään - kun polttoaineessa on alkoholia noin 60 prosenttia tai enemmän, niin silloin alkoholimoottoreiden käynnistettäessä alkaa esiintymään kylmäkäynnistysongelma. Kylmäkäynnistysongelmankin voi ohittaa kun käynnistettäessä ruiskutetaan imusarjaan käynnistyspolttoainetta - bensiiniä tai eetterillä herkistettyä bensiiniä tai jotain muuta sopivaa käynnistyspolttoainetta. Alkoholin määrää voidaan lisätä moninkertaseksi, verrattuna E10 bensiiniin, ennen kuin edes se yksi selvä ongelma tulee esille, ja sekin ongelma on ratkaistu.


    • Never nokivasara

      Ennätysmäärä dieseleitä liikenteessä - ja tien reunassa pakkasella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe