miksi kaupoissa huimaa

pirkkaliisa

Kysyisin että onko kukaan saanut tietoa tai selitystä sille että miksi isoissa kaupoissa alkaa huimaamaan? Asia kiinnostaa siksi että minulla esim ei ennen ollut minkäänlaista vaikeutta asioida missään ja olen kuullut samaa monelta joilla on puhjennut paniikki tai ahdistuneisuushäiriö.Minä jopa nautin ennen kauppakeskuksissa olemisesta.
Onko syy fysiologinen vai ihan psyykkinen?
Ei ollut myöskään korkeanpaikankammoa mutta nyt tuli viime kesänä Näsinneulassakin huono olo ja samoin maailmanpyörässä...??
Tanskan matkalla olin aivan kauhuissani kun piti ylittää silta Ruotsin ja Tanskan välillä.Olen aina ollut meri ihminen...??

10

4053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -jane

Tietämättäsi/huomaamattasi hyperventiloit eli hengität hieman liikaa. Se aiheuttaa huomaamista. Itsellä paniikkihäiriö.. Pohdin kauan samaa ongelmaa, ajattelin että huimaamisen syy on kirkkaissa valoissa tai niskoissa, jotka ovat jumissa. Mutta sitten terapeuttini valaisi asiaa, mutta en kyllä aluksi uskonut, kunnes itse sitten huomasin sen olevan totta.

• ....

Talvella voi syy olla myös lämmössä. Itselleni ainakin tulee heikko ja huono olo kun paksuissa vaatteissa sisällä tulee kuuma. Erityisesti pipon pitäminen kuumentaa päätä ja tulee "outo" olo ja siitähän se paniikki sit lähtee...

• paniikkis

okei Pirkkaliisa. pitää paikkansa että liika hegitys tuo huimausta. muutta kun ihminen hengittää rinta kehällä ja siitä kehittyy liika hengitys, mutta koitas seuraava kerran että pistä käsi vattan päälle ja toinen rinnallnpäälle ja sitten koita henittä vstsalla aika pitkiä rauhallisiä vetoja. minulle se ainaki helpottaa ja samalla ajattelen ettei ole vaaraa. toivon sinulle olevan apua tästä...vointia sinulle..

• -gad-

No huimaus nyt on agorafobian yksi yleisin oire.

• pirkkaliisa

siis puhkeaako agorafobia tosta noin vaan yhtäkkiä....nämä häiriöt puhkesi mulla 35 vuotiaana ja ennen sitä ei koskaan ole ollut vaikeuksia kyseisissä paikoissa.

• ,

Toki voi puhjeta ihan missä iässä tahansa ja yhtäkkiä

• gg

jännität siellä niskaasi ja silloin aivot saavat vähemmän hapekasta verta jolloin huimaus alkaa.

• Anonyymi

Vanha, mutta mielenkiintoinen itseänikin koskettava kysymys.

• Anonyymi

oletko likinäköinen ja käytät silmälaseja. Silmälasit ovat yksi huimauksen aiheuttaja. Kannattaa tsekata että lasit ovat hyvin kohdillansa . Pokia vaihtamalla tilanne voi korjautua. Sekin että jos on alvariinsa kotosalla ja sitten menee ulos niin tuleehan siitä huimaus kun joutuu avaraan tilaan. Isojen kauppojen räikeä valaistus voi aiheuttaa outoa oloa.

• Anonyymi

Onko sinulla todettu paniikkihäiriö?Itsellä oli vuosia vaikeuksia selvitä kaupoissa.Minua auttoi proplar 10mg.Otin puolituntia ennen kauppaan menoa yhden ja kaikki meni hyvin.Pikkuhiljaa vähensin annosta ja rupesin selviäämään ilman.Vaatii vain paljon käyntejä jotta pää tottuu selviämään ilman huimausta.Päin pelkoja on hyvä konsti.Paniikkihäiriöön kuuluu huimaava tunne.Hengitystekniikka auttaa myös,mutta itsellä toimi lievä lääkitys ja pelkojen kohtaaminen.Itsetunto ongelma se monesti on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe