miksi kaupoissa huimaa

pirkkaliisa

Kysyisin että onko kukaan saanut tietoa tai selitystä sille että miksi isoissa kaupoissa alkaa huimaamaan? Asia kiinnostaa siksi että minulla esim ei ennen ollut minkäänlaista vaikeutta asioida missään ja olen kuullut samaa monelta joilla on puhjennut paniikki tai ahdistuneisuushäiriö.Minä jopa nautin ennen kauppakeskuksissa olemisesta.
Onko syy fysiologinen vai ihan psyykkinen?
Ei ollut myöskään korkeanpaikankammoa mutta nyt tuli viime kesänä Näsinneulassakin huono olo ja samoin maailmanpyörässä...??
Tanskan matkalla olin aivan kauhuissani kun piti ylittää silta Ruotsin ja Tanskan välillä.Olen aina ollut meri ihminen...??

10

4448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -jane

Tietämättäsi/huomaamattasi hyperventiloit eli hengität hieman liikaa. Se aiheuttaa huomaamista. Itsellä paniikkihäiriö.. Pohdin kauan samaa ongelmaa, ajattelin että huimaamisen syy on kirkkaissa valoissa tai niskoissa, jotka ovat jumissa. Mutta sitten terapeuttini valaisi asiaa, mutta en kyllä aluksi uskonut, kunnes itse sitten huomasin sen olevan totta.

• ....

Talvella voi syy olla myös lämmössä. Itselleni ainakin tulee heikko ja huono olo kun paksuissa vaatteissa sisällä tulee kuuma. Erityisesti pipon pitäminen kuumentaa päätä ja tulee "outo" olo ja siitähän se paniikki sit lähtee...

• paniikkis

okei Pirkkaliisa. pitää paikkansa että liika hegitys tuo huimausta. muutta kun ihminen hengittää rinta kehällä ja siitä kehittyy liika hengitys, mutta koitas seuraava kerran että pistä käsi vattan päälle ja toinen rinnallnpäälle ja sitten koita henittä vstsalla aika pitkiä rauhallisiä vetoja. minulle se ainaki helpottaa ja samalla ajattelen ettei ole vaaraa. toivon sinulle olevan apua tästä...vointia sinulle..

• -gad-

No huimaus nyt on agorafobian yksi yleisin oire.

• pirkkaliisa

siis puhkeaako agorafobia tosta noin vaan yhtäkkiä....nämä häiriöt puhkesi mulla 35 vuotiaana ja ennen sitä ei koskaan ole ollut vaikeuksia kyseisissä paikoissa.

• ,

Toki voi puhjeta ihan missä iässä tahansa ja yhtäkkiä

• gg

jännität siellä niskaasi ja silloin aivot saavat vähemmän hapekasta verta jolloin huimaus alkaa.

• Anonyymi

Vanha, mutta mielenkiintoinen itseänikin koskettava kysymys.

• Anonyymi

oletko likinäköinen ja käytät silmälaseja. Silmälasit ovat yksi huimauksen aiheuttaja. Kannattaa tsekata että lasit ovat hyvin kohdillansa . Pokia vaihtamalla tilanne voi korjautua. Sekin että jos on alvariinsa kotosalla ja sitten menee ulos niin tuleehan siitä huimaus kun joutuu avaraan tilaan. Isojen kauppojen räikeä valaistus voi aiheuttaa outoa oloa.

• Anonyymi

Onko sinulla todettu paniikkihäiriö?Itsellä oli vuosia vaikeuksia selvitä kaupoissa.Minua auttoi proplar 10mg.Otin puolituntia ennen kauppaan menoa yhden ja kaikki meni hyvin.Pikkuhiljaa vähensin annosta ja rupesin selviäämään ilman.Vaatii vain paljon käyntejä jotta pää tottuu selviämään ilman huimausta.Päin pelkoja on hyvä konsti.Paniikkihäiriöön kuuluu huimaava tunne.Hengitystekniikka auttaa myös,mutta itsellä toimi lievä lääkitys ja pelkojen kohtaaminen.Itsetunto ongelma se monesti on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1419
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1215
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      201
      1199
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      214
      1184
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      910
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      765
    Aihe