miksi kaupoissa huimaa

pirkkaliisa

Kysyisin että onko kukaan saanut tietoa tai selitystä sille että miksi isoissa kaupoissa alkaa huimaamaan? Asia kiinnostaa siksi että minulla esim ei ennen ollut minkäänlaista vaikeutta asioida missään ja olen kuullut samaa monelta joilla on puhjennut paniikki tai ahdistuneisuushäiriö.Minä jopa nautin ennen kauppakeskuksissa olemisesta.
Onko syy fysiologinen vai ihan psyykkinen?
Ei ollut myöskään korkeanpaikankammoa mutta nyt tuli viime kesänä Näsinneulassakin huono olo ja samoin maailmanpyörässä...??
Tanskan matkalla olin aivan kauhuissani kun piti ylittää silta Ruotsin ja Tanskan välillä.Olen aina ollut meri ihminen...??

10

3344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -jane

      Tietämättäsi/huomaamattasi hyperventiloit eli hengität hieman liikaa. Se aiheuttaa huomaamista. Itsellä paniikkihäiriö.. Pohdin kauan samaa ongelmaa, ajattelin että huimaamisen syy on kirkkaissa valoissa tai niskoissa, jotka ovat jumissa. Mutta sitten terapeuttini valaisi asiaa, mutta en kyllä aluksi uskonut, kunnes itse sitten huomasin sen olevan totta.

    • ....

      Talvella voi syy olla myös lämmössä. Itselleni ainakin tulee heikko ja huono olo kun paksuissa vaatteissa sisällä tulee kuuma. Erityisesti pipon pitäminen kuumentaa päätä ja tulee "outo" olo ja siitähän se paniikki sit lähtee...

    • paniikkis

      okei Pirkkaliisa. pitää paikkansa että liika hegitys tuo huimausta. muutta kun ihminen hengittää rinta kehällä ja siitä kehittyy liika hengitys, mutta koitas seuraava kerran että pistä käsi vattan päälle ja toinen rinnallnpäälle ja sitten koita henittä vstsalla aika pitkiä rauhallisiä vetoja. minulle se ainaki helpottaa ja samalla ajattelen ettei ole vaaraa. toivon sinulle olevan apua tästä...vointia sinulle..

    • -gad-

      No huimaus nyt on agorafobian yksi yleisin oire.

    • pirkkaliisa

      siis puhkeaako agorafobia tosta noin vaan yhtäkkiä....nämä häiriöt puhkesi mulla 35 vuotiaana ja ennen sitä ei koskaan ole ollut vaikeuksia kyseisissä paikoissa.

      • ,

        Toki voi puhjeta ihan missä iässä tahansa ja yhtäkkiä


    • gg

      jännität siellä niskaasi ja silloin aivot saavat vähemmän hapekasta verta jolloin huimaus alkaa.

    • Anonyymi

      Vanha, mutta mielenkiintoinen itseänikin koskettava kysymys.

    • Anonyymi

      oletko likinäköinen ja käytät silmälaseja. Silmälasit ovat yksi huimauksen aiheuttaja. Kannattaa tsekata että lasit ovat hyvin kohdillansa . Pokia vaihtamalla tilanne voi korjautua. Sekin että jos on alvariinsa kotosalla ja sitten menee ulos niin tuleehan siitä huimaus kun joutuu avaraan tilaan. Isojen kauppojen räikeä valaistus voi aiheuttaa outoa oloa.

    • Anonyymi

      Onko sinulla todettu paniikkihäiriö?Itsellä oli vuosia vaikeuksia selvitä kaupoissa.Minua auttoi proplar 10mg.Otin puolituntia ennen kauppaan menoa yhden ja kaikki meni hyvin.Pikkuhiljaa vähensin annosta ja rupesin selviäämään ilman.Vaatii vain paljon käyntejä jotta pää tottuu selviämään ilman huimausta.Päin pelkoja on hyvä konsti.Paniikkihäiriöön kuuluu huimaava tunne.Hengitystekniikka auttaa myös,mutta itsellä toimi lievä lääkitys ja pelkojen kohtaaminen.Itsetunto ongelma se monesti on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1897
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1518
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1479
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1467
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1398
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      101
      1318
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1307
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1127
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe