Volvo 850 öljynkulutus ja mittatikun reikä savuttaa

On tuommonen volvo 850 10v gle 2.4l -94. Syö öljyä 2-5 l / 100km. Joutokäynnillä öljytikun putki savuttaa. Lueskelin aihetta netistä ja löysin paljon ohjeita PCV systeemin puhdistamiseen. Kyseessä on sama automobiili, jonka bensan kulutuksesta kyselin toisessa ketjussa. Se asia korjaantui, kulutus normaali ja kulkee hienosti.

http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/#ptc
http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/pcv-breather-system-replacement-33970/

Viime aikoina tehtyä: huohotin, kaasuläppä, tyhjäkäyntiventtiili, öljyt, suodatin, ilmanputsari, kipinäosasto, polttoainesuodatin.

Pitäiskö tässä jatkossa siis ryhtyä tuohon PCV (positive crankcase ventilation) systeemin puhdistukseen/vaihtoon ja mikä se on suomeksi? Mikä mahtaa olla tuo EGR (exhaust gas recirculation) valve suomeksi mikä monesti mainitaan?

terv koskela
Ilmoita


28 Vastausta

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.


Puhaltaako se kone sieltä mittatikusta ja se huohotin toimii sitten oiken, putket auki ja se imusarjan alla oleva pönttö kunnossa.Ensimmäinen linkki .
Höyryä onko se vai niitä ohivuotokaasuja eli kuumanakin höyryää.
Syyt ovat että hydraaliseten venttilien suojakumit ovat väsynee ja rikkinäiset eli männän päällee valuu öljyä Kun käynnistää tuleeko sininen savu pakoputkesta..
Öljyrenkaat jumissa nostaa öljyä männän päälle.Helposti jymähtää jos likaisilla öljyillä ajettu koneella..Sylinterit eivät puristuspaineiden mukaan ainakaan ole soikeat
Kansi vikaa autossa ilmeisesti ei ole .
Tuossa juttua lisää.Ja näihin kun ei ole helppoja vastauksia purkamista ja touhua riittää.
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=43&t=10618&sid=7041db2a60e917798062ce0ef07ca65d
1 VASTAUS:
Se tupruttaa sellasta valkosta savua tyhjäkäynnin tahtiin sieltä mittatikkureiästä myös kun kone on lämmin, 250km jälkeen. Jonkun verran tulee käynnistäessäkin sitä savua pakoputkesta. Se venttiilin suojakumien vaihto ei vissiin oo mikään helppo homma, vaatinee kannen ja jakohihnan irrotuksen. Täytyy joskus kesällä puhdistaa ainakin se öljypönttö sieltä imusarjan alta.

Ilmeisesti siis tämä homma:
http://sites.google.com/site/incarvalvestemsealreplacement/project-updates/write-up
+Lisää kommentti
Venttilikopan irrotuksella siitä selviää jos haluaa ne vettilinn ohjurien kumit vaihtaa.Erikostyökaluja tarvitaan joten tilaappa se korjauskäsikirja Suomenkielinen jossa sanoin ja kuvin selostettu toimenpide.Toinen homma kun se öljytiivistä niitä männänrenkaita joten puristukset näyttää hyvältä muttaa kun konee avaa on aivan toinen fiilinki
Ilmoita
Okei no eiköhän se sitten onnistu. Pitää seuraavalla öljynvaihtovälillä mitata se öljynkulutus vielä tarkemmin ja puhdistaa öljyerotin ja vaihtaa nuo kumit. Kiitos!

terv Koskela
Ilmoita
Volvotiskillä sanottiin ettei öljynerotin aiheuta mitään ongelmia öljyn kulutukseen liittyen vaan ennemmin venttiilin kumit. Ilmeisesti jakohihna on pakko ottaa pois jos venttiileitä lähestyy. Alfamerin kirjassa ei kovin tarkasti puhuta näistä kumeista. Siinä neuvotaan miten venttiilinostimet poistetaan ja pannaan takaisin. Ehkä jossain toisessa korjausoppaassa?

Toisena huomasin että kuuluu suhinaa joutokäynnillä jostain imusarjan tienoilta tai alta. Sitäki silmällä pitäen ehkä imusarjan tiivisteen ja öljynerottimen putkien tarkastus olis asianmukaista. Pitäisköhän sitä tutkia jollain tavalla tarkemmin ensin?

Kolmantena onko tuo ny oikeen näkönen kun tuo reikä on auki:
http://imageshack.us/f/31/volvovacuumtree.jpg/

Nyt 1100 km ajossa öljyn kulutus luokkaa 5dl
Ilmoita
Haynesin opas on tuota käännöstä parempi ja täydellisempi, löytyy esm Biltemasta ja http://www.ago.fi
Ilmoita
Nyt kun olen seurannut niin 10 000 km :lla on kulunut 4.5-5 litraa öljyä, Mobilin 10W-40. Tasaseen 1000 km välein oon lisänny 0.5l. Jakohihnan suojamuovi on alapäästään hieman öljyssä ja muutenkin sillä alueella on jonkun verran öljyä. Onko siellä joku stefa, joka voisi hieman tihkuttaa? Auto ei tiputa öljyä ollenkaan. Pientä pölläytystä on. Varmaan olisi viisainta vaihtaa venttiilinvarren kumit. Olisikohan se homma helmpompi tehdä kannen kanssa vai ilman? Volvoliikkeessä ehdottivat että kotikonsteilla vois olla helpompaa jos ottaa kannenki poies. Sitten vielä se, että voikohan venttiilinohjureissa olla välystä ja voiko niitä vaihtaa tässä autossa (Volvo 850 10v -94 bensa). Haynesin oppaassakin on melko suppeasti selvitetty kyseistä toimenpidettä.

terv koskvi
Ilmoita
Kampiakserlin stefa se sieltä varmaakin tihuuttaa, No sitä sylinterikanttaa ei tarvitse irroittaa kun ns.venttilikopan irroittaa ja siinahan ne tiiviste on korvattu erkoisliimalla osta Volvoltaa ja samallaa ne venttilinohjurin kumit.Sen venttikanneen liimamiseen ja se erikois työkalu että se venttilin kopan kansi menee nätisti paikoillee ettei jää kantamaan.Venttilikopan /nokka akselikannen alaspainamiseen on Volvollaa oma erikoistyökalu mutta pystyy tekemä'än sen 2 sytystystulpasta ,kierretangosta ja lattarausdastaa ja muttereista oman kun 1 ja 5 pytystä jouttuu painamaan sisäänpäin.

Tuossa sama ongelmaa ja korjaus ja se kustannus http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=1262.0
Ilmoita
Joo. Sitten varmaan tarvii jonkun työkalun niitä jousia painamaan vai voiko tämänkin työn tehdä omatekoisella vehkeellä? Mahtaako vastaavia löytyä biltemasta/motonetistä. Esim tommonen: http://www.amazon.com/gp/product/B004IQHRBM/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_2?pf_rd_p=1278548962&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B004KLQWWA&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=0AED8J0KBD9HYY4ZAJTK
Ilmoita
Eikös teillä ole se Alfamerin korjauskirja katso sieltä mistä vehkeestä kerroin
2 VASTAUSTA:
Alfamerin oppaasta puuttuu sivuja, Haynes on parempi, sähkökaaviotkin.
volvo-marccanen kirjoitti:
Alfamerin oppaasta puuttuu sivuja, Haynes on parempi, sähkökaaviotkin.
Haynes on myös www.ago.fi 10 euroa halvempi.
+Lisää kommentti
Ymmärsin kyllä sen venttiilikopan sulkemiseen tarkoitetun työkalun, jonka voi itse valmistaa. Nyt tarkoitan työkalua, jolla venttiilin jousta painetaan lyttyyn että päästään vapauttamaan ne pidikkeet sieltä kärjestä ja kun tiiviste on vaihdettu painetaan uudelleen alas ja pannaan kiinnikkeet paikalleen. Vai onnistuuko tämä homma käsipelillä?

koskvi
Ilmoita
Tuossa linkki koneen sielunelämään

http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html

Kun luet sitä korjaamokirjaa se venttilin suojakumin vaihto selvitetty ja kun ne paineen laittaa sinne sylinteriin niin kanttaa ei tarvitse irroittaa taisi olla se laite siinä esikuvasssa kun sen linkitit.Kompura ja siitä se lähtee
Ilmoita
http://www.skruvat.fi/Venttiilijousityokalu-P78982.aspx

Tuon linkin takana olis varmaan se työkalu mitä olen tarvitsemassa.

koskvi
Ilmoita
Juu näkyy olevan ja onko teillä kunnon kompura sitä paineilmaa tekemään.
Ilmoita
No kyllä semmonen löytyy. Ajattelin kuitenki hommata motonetin venttiilinjousityökalun ja muokata siitä sopivan kun tuo järeämpi malli on aika kallis.
Ilmoita
Tein ohjurinkumirempan(14 tuntia) ja öljynkulutus on sama 5l/10 000km. Hienoa elämää.
Ilmoita
Koneessa on sanomista kun se öljy tiivistää sen puristuspaineet.Nostaa öljyä sinne männäpäälle jonkin verran?
Ilmoita
Toivottavasgti kirjoittaja ei vaihtanut mitään ventiileihin liittyvää, äläkä usko kaikkea ohjeita varsinkin jos kyseessä on isotöinen asia. Kysy useammalta henkilöltä ensin ja ota selvää etukäteen. Ongelma on huohotin ja kampikammion paine joka puskee öljyä ekaksi ulos kampistefan tiivisteen ympäriltä ulos. Samoin kone savuttaa ja ruikkii öljyä muuallekin, siitä öljynkulutus.
Merkkihuollot on näistä asioista ihan kuutamolla. Siellä vaihdetaan osia sarjatyönä ilman että ottaisivat selvää oikeasti asioista ja vaihtaisivat sen mikä on viallinen. Kun vaihtaa 10 todennäköisintä osaa niin joskus se osuu kohdalleen. Asiakas tietenkin maksaa koko lystin ja turhat osavaihdot. Etsi tietoa tarvittaessa "PCV valve" haulla.
Ilmoita
peruskoulun 7 ollaan nyt , ammattikoulussa menen puupuolelle. muuten monkeyn reikäkin savuttaa ja välillä itselläkin.
1 VASTAUS:
Jos tämä volvo-puranen on sama,josta jollain sivustolla sanottiin kiertävän kuin mustarutto.Joshänelle purettas volvon moottorieteen jäis yhtä paljon osia kokoamisen jälkeen kuin vanhassa Pekka ja Pätkä elokuvassa.Että tälläisestä korjaajasta on kysymys.Entinen laivakokki joka ei ole eläissään yhtään auton moottoria purkanut eikä kasannut.Leikkii auton asentajaa .
+Lisää kommentti
Tuota juttu on käsitelty 5 vuotta sitten. Ihan oikeesti näitä ei kannata nostella esiin jos vaikka ahistaa
Ilmoita
Missä kohtaa varmaan Purasella kun savuttaakin.
Ilmoita
Tässä se vasta tajutaan kuinka tärkeää on vaihtaa puhtaat öljyt koneeseen , mitä useammin sen parempi, sun konees on entinen kun et sen vertaa oo viittiny tehdä sen eteen, tyhmästä päästä kärsii koko auto.
Ilmoita
No ihan ensimmäiseksi:Kaikkein tärkein:Älä lisää öljyä mittatikun merkin yläosaan asti eli "täyteen",auton moottorit on kaikki siitä ihmeellisiä,että vähän päästä se on kumminki mittatikun merkin puolivälissä tai sit on jotai pahasti pielessä.Öljytilaan tulee jotai muuta tilalle,pahimmassa tapauksessa polttoainetta! Tämä on koettu n.80 eri automerkillä ja syy on yksiselitteinen:jokaisen merkin moottori "syö öljyä" tuon verran öljynvaihtovälillä,joten jos näin on,niin ei syytä huoleen..Itselläni Volvo 850 GLT 2,4 20V 170hv,huohotinjärjestelmä hajalla,puskee öljyhöyryä mittatikun reiästä ja jos avaa öljyntäyttökorkin.muutenki puskee öljynkeräys-säiliön poikki murtuneesta letkusta öljyhöyryä.....täytyy purkaa suuttimet putkistoineen pois,kaasuläpät ym,imusarja ennen kuin pääsee pöntön vaihtamaan ja samalla kaikki letkut.Jos joku tietää mistä saa huohottimen korjaus-sarjoja,joka sis.myös p.a.suuttimien tiivisterenkaat ja mieluiten edullisesti??
Ilmoita
kannattaa kysyä ensin.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Volvo 850 öljynkulutus ja mittatikun reikä savuttaa

On tuommonen volvo 850 10v gle 2.4l -94. Syö öljyä 2-5 l / 100km. Joutokäynnillä öljytikun putki savuttaa. Lueskelin aihetta netistä ja löysin paljon ohjeita PCV systeemin puhdistamiseen. Kyseessä on sama automobiili, jonka bensan kulutuksesta kyselin toisessa ketjussa. Se asia korjaantui, kulutus normaali ja kulkee hienosti.

http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/#ptc
http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/pcv-breather-system-replacement-33970/

Viime aikoina tehtyä: huohotin, kaasuläppä, tyhjäkäyntiventtiili, öljyt, suodatin, ilmanputsari, kipinäosasto, polttoainesuodatin.

Pitäiskö tässä jatkossa siis ryhtyä tuohon PCV (positive crankcase ventilation) systeemin puhdistukseen/vaihtoon ja mikä se on suomeksi? Mikä mahtaa olla tuo EGR (exhaust gas recirculation) valve suomeksi mikä monesti mainitaan?

terv koskela

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta