Meidän kissalla on ollut vähän pissaongelmia, kyseessä on 7,5 kk vanha poikakisu. Lääkäri on kyllä jo varattu huomiseksi ja tietysti mennään päivystykseen jos tuo menee huonommaksi. Mutta kyselen nyt täältäkin mielipiteitä
Kisu siis pissasi kerran väärään paikkaan lauantaina, mutta muuten kaikki oli normaalisti. Sitten sunnuntaina alkoi käydä usein pissalaatikolla, mutta varsinaisesti huomasin vasta illalla vessaa siivotessa että joku on pielessä. Pissoja oli monta ja ne oli kovin pieniä normaaliin verrattuna. Lisäksi pissapaakuissa näkyi aavistus punertavaa, oletan sen olleen verta.
Nyt maanataina se on myös tehnyt jo pari pikkupissaa, punaista ei tänään ole näkynyt. Tuli myös mieleen että kisu tuntuu pesevän pippeliään nyt paljon useammin. Muuten on käytökseltään ehkä vähän väsähtänyt, leikkii ja kiipeilee kyllä välillä ja toisaalta kävelee välillä levottoman oloisena ympäriinsä. Syö, juo ja käy kakalla normaalisti.
Netin perusteella tein diagnoosin että varmaan on virtsatietulehdus. Virtsakiviä tuskin on tuon ikäisellä, mutta entä virtsakiteet? Lääkäriin ollaan tosiaan huomenna menossa, mutta onko jollain tähän väliin ajatuksia, ehdotuksia, spekulaatioita? Voinko tehdä jotain kisun hyväksi lääkäriaikaa odotellessa?
Virtsatietulehdusko?
27
6461
Vastaukset
- kiviä, kiteitä
Kyllä tuo virtsavaivalta kuulostaa ja on joko tulehdus tai kiteitä/kiviä. Kiteitä on periaatteessa kaikilla kissoilla, määrä on se ratkaisevin asia. Verisyys johtuu joko kivien aiheuttamasta hankauksesta rakon limakalvolla tai sitten limakalvon vauriosta tulehduksen yhteydessä. Kannattaa todellakin tarkkailla ja toimia heti jos mitään omituista tulee. Jos kyseessä on kivet, on vaarana virtsaputken tukos joka on erittäin kivulias ja aiheuttaa nopeasti kissan tilan heikkenemisen. Uremia eli virtsamyrkytys uhkaa jos pissa ei pääse kulkemaan rakosta ulos. Uroksilla putken tukkeutuma on yleisempi kuin naarailla syystä, että se on pidempi ja kapeampi kuin naarailla.
Jatkuva peseminen johtuu kivusta, pesemisellä kissa pyrkii kivusta eroon ja siksi sitä tekee normaalia enemmän.
Itse voit tehdä ainakin sen, että mittaat kissan lämmön, jos on kuumetta (normaali lämpö on hiukan päälle 38 astetta) niin lääkäriin heti. Juottaa voit kissaa erikseen, koska nesteen määrä on hyvin ratkaiseva asia virtsavaivoissa. Mitä enemmän rakossa on huuhtelua, sitä parempi. Jos kissa saa pissattua vähänkin ulos, on hyvä juottaa vettä vaikka ruiskulla. Jos on tukos, eli kissa ei saa pissaa ulos, on kiire lääkäriin eikä saa juottaa. Juottaminen myös alentaa kuumetta jos sitä kissalla on.- 7+12
"Kiteitä on periaatteessa kaikilla kissoilla, määrä on se ratkaisevin asia"
Väärin! Terveen kissan virtsan on oltava aina puhasta eli ei virtsakiviä, -kiteitä eikä myöskään sakkaa! Jos em. löytyy, on aina aiheellista aloittaa hoitotoimenpiteet.
Jos kissalla on virtsateistä johtuvia oireita, on kissa vietävä välittömästi eläinlääkäriin.
Näitä ovat mm. kissa virtsaa epätavallisiin paikkoihin, virtsaa vain pieniä määriä kerrallaan, pinnistelee mutta virtsaa ei tule lainkaan tai vain pari tippaa, virtsassa on verta tai kissa nuolee normaalia useammin takapäätään ja penistään.
Muita myöhemmin ilmeneviä oireita ovat mm. alakuloisuus, aggressiivisuus, vatsan aristelu, oksentelu ja virtsan haju hengityksessä.
Ruokahaluttomuus on myös yksi oire.
Jos kissa ei pysty virtsaamaan lainkaan on jo todella kiire, sillä vuorokaudenkin virtsaamattomuus voi olla kuolemaksi!! - onko noin
7+12 kirjoitti:
"Kiteitä on periaatteessa kaikilla kissoilla, määrä on se ratkaisevin asia"
Väärin! Terveen kissan virtsan on oltava aina puhasta eli ei virtsakiviä, -kiteitä eikä myöskään sakkaa! Jos em. löytyy, on aina aiheellista aloittaa hoitotoimenpiteet.
Jos kissalla on virtsateistä johtuvia oireita, on kissa vietävä välittömästi eläinlääkäriin.
Näitä ovat mm. kissa virtsaa epätavallisiin paikkoihin, virtsaa vain pieniä määriä kerrallaan, pinnistelee mutta virtsaa ei tule lainkaan tai vain pari tippaa, virtsassa on verta tai kissa nuolee normaalia useammin takapäätään ja penistään.
Muita myöhemmin ilmeneviä oireita ovat mm. alakuloisuus, aggressiivisuus, vatsan aristelu, oksentelu ja virtsan haju hengityksessä.
Ruokahaluttomuus on myös yksi oire.
Jos kissa ei pysty virtsaamaan lainkaan on jo todella kiire, sillä vuorokaudenkin virtsaamattomuus voi olla kuolemaksi!!No, itseasiassa tietoa siitä että mm. MAP kiteitä voi olla virtsassa ja se on normaalia, löytyy kyllä ihan Felinan sivuilta ja minulle sieltä myöskin aikanaan näin on kerrottu. Jos kiteitä on paljon tai ne aiheuttaa oireilua, on syytä toimenpiteisiin. Jos tämä on nykyään todettu vääräksi tiedoksi, niin myönnän olevani väärässä.
- ja toinen
onko noin kirjoitti:
No, itseasiassa tietoa siitä että mm. MAP kiteitä voi olla virtsassa ja se on normaalia, löytyy kyllä ihan Felinan sivuilta ja minulle sieltä myöskin aikanaan näin on kerrottu. Jos kiteitä on paljon tai ne aiheuttaa oireilua, on syytä toimenpiteisiin. Jos tämä on nykyään todettu vääräksi tiedoksi, niin myönnän olevani väärässä.
Ja pikaisella haulla, löytyi toinenkin paikka jossa kerrotaan, että osalla kissoista MAP kiteitä on normaalistikin. Tämä löytyi eläinlääkärit.fi sivuilta.
- 2+11
ja toinen kirjoitti:
Ja pikaisella haulla, löytyi toinenkin paikka jossa kerrotaan, että osalla kissoista MAP kiteitä on normaalistikin. Tämä löytyi eläinlääkärit.fi sivuilta.
Okei, olet oikeassa, sillä luotan täysin Felinan sivuihin.
Kumma kyllä oman kissani hoitohistorian aikana (12v) ei koskaan tullut ilmi, että olisi myös normaalia että kissan virtsassa kiteitä löytyy. Olen käyttänyt kissaani vuosien aikana todella monella eläinlääkärillä ja -klinikalla (aina pieneläimiin erikoistuneella) ja joka kerta kun virtsastaan kiteitä löytyi, hoidettiin ne pois.
Tietysti kiteissäkin voi olla eroja (näin maallikon näkökulmasta), mutta sen verran olen kissan virtsakivi/kideongelman kanssa joutunut vuosien kanssa elämään, jotta tiedän kyseessä olevan todella vakavasta vaivasta joka vaatii pahimillaan vuosien hoidon.
Asia rupesi kiinnostamaan minua nyt niin paljon jotta otanpa asian puheeksi kun seuraavan kerran eläinlääkärin tapaan! Kiitos kun sinä osaltasi minua valistit!! - on ja voi olla
2+11 kirjoitti:
Okei, olet oikeassa, sillä luotan täysin Felinan sivuihin.
Kumma kyllä oman kissani hoitohistorian aikana (12v) ei koskaan tullut ilmi, että olisi myös normaalia että kissan virtsassa kiteitä löytyy. Olen käyttänyt kissaani vuosien aikana todella monella eläinlääkärillä ja -klinikalla (aina pieneläimiin erikoistuneella) ja joka kerta kun virtsastaan kiteitä löytyi, hoidettiin ne pois.
Tietysti kiteissäkin voi olla eroja (näin maallikon näkökulmasta), mutta sen verran olen kissan virtsakivi/kideongelman kanssa joutunut vuosien kanssa elämään, jotta tiedän kyseessä olevan todella vakavasta vaivasta joka vaatii pahimillaan vuosien hoidon.
Asia rupesi kiinnostamaan minua nyt niin paljon jotta otanpa asian puheeksi kun seuraavan kerran eläinlääkärin tapaan! Kiitos kun sinä osaltasi minua valistit!!Minulle tuo tuli eteen, koska pentukissa (6 vk) sai pissaoireita. Vein pennun lääkärille ja siellä pissanäyte tutkittiin, todettiin että pennulla on kiteitä ja siihen oireen mukainen hoito eli liotusruokaa antibiootti.
No, koska olin vähän epäileväinen tuon diagnoosin suhteen, otin yhteyttä edellä mainittuun klinikkaan ja sieltä minulle todettiin a) lähes kaikilla kissoilla on jonkin verran kiteitä, b) pennulle ei missään nimessä saa syöttää liotusruokaa, koska se ei sisällä pennun kasvulle tarpeellisia aineita riittävästi.
Eläinlääkäri oli samaa mieltä kanssani siitä, että kyseessä ei ollut pennun kideongelma, vaan pissatulehdus. Toki myös tulehdus voi aiheuttaa jonkin verran kiteitä tai sakkaa, mutta tuskin noin nopeasti. Se miksi kiteitä ja sakkaa voi olla, voi olla myös nykyisen ruokavalion aiheuttama "normaali" tila. Koska monessa ruoassa on viljoja jotka muuttaa pissan ph:n, se edesauttaa sitä kiteiden ja sakan muodostusta.
Pitäisi varmaankin tehdä uutta tutkimusta aiheesta ja ottaa siihen erikseen ne kissat jotka syö pelkkää raakaruokaa ja verrokiksi ne joiden ruokavalio sisältää viljoja ja kasviksia.
Kyllä eläinlääkärit saavat kiittää lemmikkiruokateollisuutta runsaasta potilasmäärästä ja varsinkin sitä kuivaruokateollisuutta :( - 2+18
on ja voi olla kirjoitti:
Minulle tuo tuli eteen, koska pentukissa (6 vk) sai pissaoireita. Vein pennun lääkärille ja siellä pissanäyte tutkittiin, todettiin että pennulla on kiteitä ja siihen oireen mukainen hoito eli liotusruokaa antibiootti.
No, koska olin vähän epäileväinen tuon diagnoosin suhteen, otin yhteyttä edellä mainittuun klinikkaan ja sieltä minulle todettiin a) lähes kaikilla kissoilla on jonkin verran kiteitä, b) pennulle ei missään nimessä saa syöttää liotusruokaa, koska se ei sisällä pennun kasvulle tarpeellisia aineita riittävästi.
Eläinlääkäri oli samaa mieltä kanssani siitä, että kyseessä ei ollut pennun kideongelma, vaan pissatulehdus. Toki myös tulehdus voi aiheuttaa jonkin verran kiteitä tai sakkaa, mutta tuskin noin nopeasti. Se miksi kiteitä ja sakkaa voi olla, voi olla myös nykyisen ruokavalion aiheuttama "normaali" tila. Koska monessa ruoassa on viljoja jotka muuttaa pissan ph:n, se edesauttaa sitä kiteiden ja sakan muodostusta.
Pitäisi varmaankin tehdä uutta tutkimusta aiheesta ja ottaa siihen erikseen ne kissat jotka syö pelkkää raakaruokaa ja verrokiksi ne joiden ruokavalio sisältää viljoja ja kasviksia.
Kyllä eläinlääkärit saavat kiittää lemmikkiruokateollisuutta runsaasta potilasmäärästä ja varsinkin sitä kuivaruokateollisuutta :(Olen ollut yhteydessä myös Felinaan kissani virtsatieongelmien yhteydessä, mutta eipä sielläkään koskaan mainittu kissan normaaleista (?) virtsakiteistä. Silti luotan ko. paikkaan, sillä sieltä olen saanut erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Joku tässä siis mättää (maallikot sählää?).
Sitä tässä (taas maallikkona) ihmettelen, että kuinka muka TULEHDUS voisi mukamas aiheuttaa kiteitä tai sakkaa? Ei h*lvetti soikoon, tuota en ihan heti kyllä niele!!! Se on kyllä totta että virtateiden tulehdusoireistoon saattaa liittyä virtsakiteitten sekä myös virtsakivien muodostus, mutta ei tulehdus niitä todellakaan aiheuta! EI!!!!
Itse itseäni toistaen.. ruokinta ei ole se ainoa tekijä joka virtsatieongelmia aiheuttaa! - näin kerrotaan
2+18 kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä myös Felinaan kissani virtsatieongelmien yhteydessä, mutta eipä sielläkään koskaan mainittu kissan normaaleista (?) virtsakiteistä. Silti luotan ko. paikkaan, sillä sieltä olen saanut erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Joku tässä siis mättää (maallikot sählää?).
Sitä tässä (taas maallikkona) ihmettelen, että kuinka muka TULEHDUS voisi mukamas aiheuttaa kiteitä tai sakkaa? Ei h*lvetti soikoon, tuota en ihan heti kyllä niele!!! Se on kyllä totta että virtateiden tulehdusoireistoon saattaa liittyä virtsakiteitten sekä myös virtsakivien muodostus, mutta ei tulehdus niitä todellakaan aiheuta! EI!!!!
Itse itseäni toistaen.. ruokinta ei ole se ainoa tekijä joka virtsatieongelmia aiheuttaa!http://personal.fimnet.fi/elainlaakari/ss/virtsakivet.htm
"Joskus virtsatietulehdus voi aiheuttaa kiteiden muodostumisen, joten bakteeriviljely virtsasta on aiheellinen. Röntgen- tai ultraäänitutkimuksella voidaan todeta kivet rakosta."
Tuossa yksi linkki ja lainaus minkä löysin etsimällä, ei ole maallikon juttuja vaan lääkärin. Itse maallikkona ajattelen syynä olevan tulehduksen aiheuttama muutos virtsan ph:ssa. Kun ph muuttuu, on alttius kiteille ilmeinen, eikö niin?
Ei ruokinta olekaan se ainut syy, vaikka onkin yksi yleisimmistä aiheuttajista ja varsinkin kun puhutaan kuivaruoasta, joka on KUIVAA. Sen lisäksi on viljan osuus joka taas vaikuttaa virtsan ph:n. Sitten tulee se ongelma, että aletaan antaa kissalle virtsanhapattajia (joko ruokaa jossa sitä on tai sitten erikseen) ja aiheutetaan toisenlaisia kiteitä ja kiviä. On tiedossa, että stressi on yksi aiheuttajista, tai oikeastaan se laukaisee ei niinkään aiheuta. On olemassa alttius virtsavaivoille, joko rakenteellinen tai elimellinen. On olemassa parasiittien aiheuttamia virtsavaivoja jne. Varsin kattava listaus syistä löytyy sieltä Felinan sivuilta. Ja hyvin usein sitä syytä ei edes löydetä.
"Kyllä eläinlääkärit saavat kiittää lemmikkiruokateollisuutta runsaasta potilasmäärästä ja varsinkin sitä kuivaruokateollisuutta :( "
En väittänyt, että ruoka on ainut tekijä, enkä edes kirjoittanut niin. En myöskään, että kyseessä olisi vain virtsavaivat joihin ruokateollisuudella on osuutensa, vaan että yleisesti lemmikkien sairastumisiin. Virtsavaivojen lisäksi kun mm. sokeritauti on hyvin korkealla listattuna kissojen nykysairauksissa. Lihominen johtuu hyvin usein ruokinnasta ja tunnettua on, että lihominen lisää sairausriskiä vahvasti. Sen lisäksi kaikki vaaralliset lisäaineet ja -säilöntäaineet tekevät oman osansa. Lemmikkien ruokateollisuus on bisnes, siinä kuin ihmistenkin ja kaikki ei ole niin hyvää siellä, kun ei ole ihmisten ruoissakaan. - 4+22
näin kerrotaan kirjoitti:
http://personal.fimnet.fi/elainlaakari/ss/virtsakivet.htm
"Joskus virtsatietulehdus voi aiheuttaa kiteiden muodostumisen, joten bakteeriviljely virtsasta on aiheellinen. Röntgen- tai ultraäänitutkimuksella voidaan todeta kivet rakosta."
Tuossa yksi linkki ja lainaus minkä löysin etsimällä, ei ole maallikon juttuja vaan lääkärin. Itse maallikkona ajattelen syynä olevan tulehduksen aiheuttama muutos virtsan ph:ssa. Kun ph muuttuu, on alttius kiteille ilmeinen, eikö niin?
Ei ruokinta olekaan se ainut syy, vaikka onkin yksi yleisimmistä aiheuttajista ja varsinkin kun puhutaan kuivaruoasta, joka on KUIVAA. Sen lisäksi on viljan osuus joka taas vaikuttaa virtsan ph:n. Sitten tulee se ongelma, että aletaan antaa kissalle virtsanhapattajia (joko ruokaa jossa sitä on tai sitten erikseen) ja aiheutetaan toisenlaisia kiteitä ja kiviä. On tiedossa, että stressi on yksi aiheuttajista, tai oikeastaan se laukaisee ei niinkään aiheuta. On olemassa alttius virtsavaivoille, joko rakenteellinen tai elimellinen. On olemassa parasiittien aiheuttamia virtsavaivoja jne. Varsin kattava listaus syistä löytyy sieltä Felinan sivuilta. Ja hyvin usein sitä syytä ei edes löydetä.
"Kyllä eläinlääkärit saavat kiittää lemmikkiruokateollisuutta runsaasta potilasmäärästä ja varsinkin sitä kuivaruokateollisuutta :( "
En väittänyt, että ruoka on ainut tekijä, enkä edes kirjoittanut niin. En myöskään, että kyseessä olisi vain virtsavaivat joihin ruokateollisuudella on osuutensa, vaan että yleisesti lemmikkien sairastumisiin. Virtsavaivojen lisäksi kun mm. sokeritauti on hyvin korkealla listattuna kissojen nykysairauksissa. Lihominen johtuu hyvin usein ruokinnasta ja tunnettua on, että lihominen lisää sairausriskiä vahvasti. Sen lisäksi kaikki vaaralliset lisäaineet ja -säilöntäaineet tekevät oman osansa. Lemmikkien ruokateollisuus on bisnes, siinä kuin ihmistenkin ja kaikki ei ole niin hyvää siellä, kun ei ole ihmisten ruoissakaan.Oppia ikä kaikki!
Vasta jokunen viikko sitten käytin kaverin kissaa eläinlääkärillä (kissaspesialisti) kun sillä oli verivirtsaisuutta. Diagnoosi oli virtsatietulehdus johon katti sai antibioottia ja onneksi se kertapiikillä parani. Virtsasta ei löytynyt kiteitä eikä edes sakkaa.
Kysyin eläinlääkäriltä että voisiko tulehdusreaktio enteillä ehkä tulevaisuudessa ilmenevää virtsakide/kivivaivaa (selkäytimessäni on pelko niitä kohtaan), vastasi hän että tulehdus EI niitä aiheuta vaan korkeintaan päinvastoin.
Tässä on maallikko entistä enemmän pää sekaisin kun yksi kertoo yhtä ja toinen toista. Ketä me enää voimme uskoa ja kehen luottaa?
Ja, tuo "Itse itseäni toistaen.. ruokinta ei ole se ainoa tekijä joka virtsatieongelmia aiheuttaa!" oli ihan vaan siksi, että yleisesti haluan asiasta muistuttaa kun oma kissani kärsi virtsakiviongelmasta vuosikausia siitäkin huolimatta että sen ruokinta oli ok.
Hyvä kun tästä asiasta keskustellaan ja tuodaan erilaisia mielipiteitä ja näkökantoja esille, sillä kaikki tieto on tärkeää taistelussa virtsakivivaivaa vastaan! Onko kenelläkään se lopullinen tieto että miksi jotkut kissat niitä saavat ja jotkut ei? Tuon tiedon kyllä haluaisin ettei jatkossa yksikään kissoistani tuota riesaa joutuisi kokemaan sillä se on kamala vaiva!!! - niinhän se on
4+22 kirjoitti:
Oppia ikä kaikki!
Vasta jokunen viikko sitten käytin kaverin kissaa eläinlääkärillä (kissaspesialisti) kun sillä oli verivirtsaisuutta. Diagnoosi oli virtsatietulehdus johon katti sai antibioottia ja onneksi se kertapiikillä parani. Virtsasta ei löytynyt kiteitä eikä edes sakkaa.
Kysyin eläinlääkäriltä että voisiko tulehdusreaktio enteillä ehkä tulevaisuudessa ilmenevää virtsakide/kivivaivaa (selkäytimessäni on pelko niitä kohtaan), vastasi hän että tulehdus EI niitä aiheuta vaan korkeintaan päinvastoin.
Tässä on maallikko entistä enemmän pää sekaisin kun yksi kertoo yhtä ja toinen toista. Ketä me enää voimme uskoa ja kehen luottaa?
Ja, tuo "Itse itseäni toistaen.. ruokinta ei ole se ainoa tekijä joka virtsatieongelmia aiheuttaa!" oli ihan vaan siksi, että yleisesti haluan asiasta muistuttaa kun oma kissani kärsi virtsakiviongelmasta vuosikausia siitäkin huolimatta että sen ruokinta oli ok.
Hyvä kun tästä asiasta keskustellaan ja tuodaan erilaisia mielipiteitä ja näkökantoja esille, sillä kaikki tieto on tärkeää taistelussa virtsakivivaivaa vastaan! Onko kenelläkään se lopullinen tieto että miksi jotkut kissat niitä saavat ja jotkut ei? Tuon tiedon kyllä haluaisin ettei jatkossa yksikään kissoistani tuota riesaa joutuisi kokemaan sillä se on kamala vaiva!!!Se ongelma onkin varmaan siinä, ettei sitä kaikkea tietoa ole kenelläkään, ei edes niillä lääkäreillä. Se on varmaa, että vaivan syyt on moninaiset. Jos niitä ei kovin tarkkaan tutkita, vaan lääkitään tyyliin "no sen on oltava...." (niin kuin ikävä kyllä osa lääkäreistä tekee), ei sitä varmuuttakaan kovin helposti saada.
Hyvin useinhan saa kuulla, että pissavaivoissa suoraan määrätään antibiootti sekä liotusruoka, ilman että tutkitaan edes missä on vika. Näillä sitten voidaan mennä ojasta allikkoon, kuten sanonta on. Antibioottiresistenttejä bakteerikantoja tulee jos niitä antibiootteja käytetään turhaan ja liikaa. Jos käytetään liotusruokaa jossa on virtsanhapattajia, eikä kyseessä olekaan sturviittikivet, ollaan taas metsikössä. Liotusruoalla tai hapattajalla kivien lisäksi saadaan helposti aikaan munuaisvaurioita. Siksi ph tarkkailu on tärkeää jos hapattajia on käytössä tai liotusruokaa syötetään.
Se tosiasia on olemassa, että nesteen saamisella on erittäin suuri merkitys virtsavaivojen hoidossa ja siksi sitä kuivaruokaa ei pitäisi antaa potilaille ollenkaan. Mutta, kuinka moni syöttää silti sen liotusruoankin juuri kuivana - kun se on helpompaa ja kissa niin tykkää.
Ihan sama juttu on sen hiekan kanssa, monikaan ei usko että hiekalla on merkitystä pissavaivoissa. Ei usko kun se pelletti on niin paljon halvempaa kuin hiekka. Jokainen ihmnien jolla itsellään on ollut pissatulehdus, tietää miten kivulias vaiva se on. Sen pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan heti kun kissalla on epänormaalia vessakäytöstä tai jos sen käytöksessä muuten tapahtuu jotakin muutosta.
Luultavasti jokainen pissakissan omistaja haluaisi sen tiedon, mistä ne vaivat johtuu ja varsinkin sen taikatempun jolla vaiva paranisi eikä siitä tulisi kroonista ongelmaa. Keskusteleminen aiheesta on tärkeää juuri siksi, että ne kaikki mahdolliset ja mahdottomat syiden tiedonmuruset saataisiin esille. Mutta tässäkin se ennaltaehkäisy olisi se kaikkein paras juttu, pyrittäisiin siihen ettei niitä vaivoja tulisi ollenkaan. - 8+10
niinhän se on kirjoitti:
Se ongelma onkin varmaan siinä, ettei sitä kaikkea tietoa ole kenelläkään, ei edes niillä lääkäreillä. Se on varmaa, että vaivan syyt on moninaiset. Jos niitä ei kovin tarkkaan tutkita, vaan lääkitään tyyliin "no sen on oltava...." (niin kuin ikävä kyllä osa lääkäreistä tekee), ei sitä varmuuttakaan kovin helposti saada.
Hyvin useinhan saa kuulla, että pissavaivoissa suoraan määrätään antibiootti sekä liotusruoka, ilman että tutkitaan edes missä on vika. Näillä sitten voidaan mennä ojasta allikkoon, kuten sanonta on. Antibioottiresistenttejä bakteerikantoja tulee jos niitä antibiootteja käytetään turhaan ja liikaa. Jos käytetään liotusruokaa jossa on virtsanhapattajia, eikä kyseessä olekaan sturviittikivet, ollaan taas metsikössä. Liotusruoalla tai hapattajalla kivien lisäksi saadaan helposti aikaan munuaisvaurioita. Siksi ph tarkkailu on tärkeää jos hapattajia on käytössä tai liotusruokaa syötetään.
Se tosiasia on olemassa, että nesteen saamisella on erittäin suuri merkitys virtsavaivojen hoidossa ja siksi sitä kuivaruokaa ei pitäisi antaa potilaille ollenkaan. Mutta, kuinka moni syöttää silti sen liotusruoankin juuri kuivana - kun se on helpompaa ja kissa niin tykkää.
Ihan sama juttu on sen hiekan kanssa, monikaan ei usko että hiekalla on merkitystä pissavaivoissa. Ei usko kun se pelletti on niin paljon halvempaa kuin hiekka. Jokainen ihmnien jolla itsellään on ollut pissatulehdus, tietää miten kivulias vaiva se on. Sen pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan heti kun kissalla on epänormaalia vessakäytöstä tai jos sen käytöksessä muuten tapahtuu jotakin muutosta.
Luultavasti jokainen pissakissan omistaja haluaisi sen tiedon, mistä ne vaivat johtuu ja varsinkin sen taikatempun jolla vaiva paranisi eikä siitä tulisi kroonista ongelmaa. Keskusteleminen aiheesta on tärkeää juuri siksi, että ne kaikki mahdolliset ja mahdottomat syiden tiedonmuruset saataisiin esille. Mutta tässäkin se ennaltaehkäisy olisi se kaikkein paras juttu, pyrittäisiin siihen ettei niitä vaivoja tulisi ollenkaan.Onneksi oman kissani eläinlääkärit ovat olleet sen suhteen asiallisia että virtsansa tutkittiin aina huolellisesti että onko tulehdusta ja onko kiteitä, ja jos on niin millaisia. Jos löydöksiä oli, annettiin antibiootti ja mahdollinen liuotusravinto sitten sen mukaan. Ihan alkuun kissani joutui syömään myös kortisonia ja nesteenpoistolääkettä - vieläköhän niitä FUS-kissoille määrätään nykyisinkin?
Kissani alkuhoito virtsakividiagnoosin jälkeen kesti viikkokausia (yhden kesän) ennen kuin vaiva alkoi helpottamaan eli pissa normaalisti tulemaan ja voitiin siirtyä liuotuksesta ylläpitoruokintaan. Hoito tuolloin alkuun oli todella raskasta niin itselle kuin kissalle.. varsinkin kun sillä ressulla oli kestokatetrikin ainakin pariin otteeseen ja voi pojat sitä siivoa! Se kesä meni minulta ihan huomaamatta kun muuhun ei auttanut keskittyä kuin kissaan ja sen hoitamiseen. Mitenkähän sitä oikein jaksoikaan?
Loppuelämänsä kissa sitten söikin ylläpitopurkkiruokaa ja pysyi virtsateitten suhteen terveenä. Vaiva uusi kyllä kerran kun vuosien jälkeen aloin hieman lipsumaan ylläpitoruuasta ja annoin kissalleni silloin tällöin purkkiruokaa sekä lihaa eli vika oli täysin omani. Tuolloin kissani sai hyvin nopeasti todella suurikokoisia virtsakiviä ja tosi pahan virtsatietulehduksen joista kuitenkin selvittiin hyvällä hoidolla. Tuon typeryyteni jälkeen en enää kertaakaan lipsunut kalliista ylläpitoruuasta sillä se takasi kissani terveenäpysymisen mikä oli tärkeintä.
Ennaltaehkäisy?
Meillä kaksi suurta hiekkalaatikkoa jotka puhdistan päivittäin.
Mahdollisimman oikeaoppinen ruokavalio joka ei sisällä muruakaan kuivamuonaa ja jatkuvasti tuoretta vettä saatavana (meillä tykätään juoda pesutilojen lattialla olevasta suuresta kahasta tai tippuvasta vesihanasta).
Liikuntaa eli päivittäinen ulkoilu (meillä valvotusti) ja stressittömyys! Eläinlääkärin mukaan kissan stressitila saattaa laukaista erilaisia virtsatieongelmia.
Tuleeko muuta mieleen? - olisiko jotakin täss
8+10 kirjoitti:
Onneksi oman kissani eläinlääkärit ovat olleet sen suhteen asiallisia että virtsansa tutkittiin aina huolellisesti että onko tulehdusta ja onko kiteitä, ja jos on niin millaisia. Jos löydöksiä oli, annettiin antibiootti ja mahdollinen liuotusravinto sitten sen mukaan. Ihan alkuun kissani joutui syömään myös kortisonia ja nesteenpoistolääkettä - vieläköhän niitä FUS-kissoille määrätään nykyisinkin?
Kissani alkuhoito virtsakividiagnoosin jälkeen kesti viikkokausia (yhden kesän) ennen kuin vaiva alkoi helpottamaan eli pissa normaalisti tulemaan ja voitiin siirtyä liuotuksesta ylläpitoruokintaan. Hoito tuolloin alkuun oli todella raskasta niin itselle kuin kissalle.. varsinkin kun sillä ressulla oli kestokatetrikin ainakin pariin otteeseen ja voi pojat sitä siivoa! Se kesä meni minulta ihan huomaamatta kun muuhun ei auttanut keskittyä kuin kissaan ja sen hoitamiseen. Mitenkähän sitä oikein jaksoikaan?
Loppuelämänsä kissa sitten söikin ylläpitopurkkiruokaa ja pysyi virtsateitten suhteen terveenä. Vaiva uusi kyllä kerran kun vuosien jälkeen aloin hieman lipsumaan ylläpitoruuasta ja annoin kissalleni silloin tällöin purkkiruokaa sekä lihaa eli vika oli täysin omani. Tuolloin kissani sai hyvin nopeasti todella suurikokoisia virtsakiviä ja tosi pahan virtsatietulehduksen joista kuitenkin selvittiin hyvällä hoidolla. Tuon typeryyteni jälkeen en enää kertaakaan lipsunut kalliista ylläpitoruuasta sillä se takasi kissani terveenäpysymisen mikä oli tärkeintä.
Ennaltaehkäisy?
Meillä kaksi suurta hiekkalaatikkoa jotka puhdistan päivittäin.
Mahdollisimman oikeaoppinen ruokavalio joka ei sisällä muruakaan kuivamuonaa ja jatkuvasti tuoretta vettä saatavana (meillä tykätään juoda pesutilojen lattialla olevasta suuresta kahasta tai tippuvasta vesihanasta).
Liikuntaa eli päivittäinen ulkoilu (meillä valvotusti) ja stressittömyys! Eläinlääkärin mukaan kissan stressitila saattaa laukaista erilaisia virtsatieongelmia.
Tuleeko muuta mieleen?Jotkut on saaneet kierteen katkeamaan barffilla, mutta se on sitten jo oma lukunsa. Ennaltaehkäisyyn se varmasti toimii vielä paremmin kuin hoitona, mutta pitää osata tehdä oikein, ettei tule muita ongelmia. Eli ajatus tuossa on se, että ruokinta on niin lähellä optimaalista kuin olla voi. Itse käytän sekaruokintaa joka on helpompaa kunhan pitää laadusta huolen.
Se veden lisääminen tavalla tai toisella on ehkä se kaikkein tehokkain keino. Siihen itse huomasin parhaaksi juoma-automaatin. Kesällä meillä tykätään juoda parvekkeella ja sinne laitankin ison koirien juomakipon jonka alle vielä kylmäkallen pitämään veden viileänä. Veden voi hyötykäyttää sitten kukkien kasteluun ja vaihtaa uudet vedet tilalle ;) Kuppeja eri paikkoihin ja tosiaan se juokseva vesi tuntuu monia kissoja kiinnostavan eniten. Moni kissa ei juo ruokansa lähellä ollenkaan vaan juoma-astian pitää olla jossakin muualla. Jääpaloilla voi myös saada kissan kiinnostumaan vedestä.
Feliway on yleensä hyvä stressin poistaja ja estäjä, ehkä sitäkin kannattaa joskus käyttää (haihdutin parempi kuin suihke). Stressi on ylipäätään eri sairauksien laukaisija nro 1, joten sen ehkäisy on hyvä juttu. Mikä sitten sopii millekin kissalle stressin poistoon, on yksilökohtainen asia.
Liikunta on hyväksi varmasti sekä stressin ehkäisijänä ja poistajana, mutta myös muutenkin lihavuuden estämisessä ja laihduttamisessa. Meille riittää parvekkeella oleskelu, jota voi tehdä vapaasti koko kesän (ovet auki) verkotetulla parvekkeella. Nyt jo huomaa, että kissoilla alkaisi olla halu ulos kun valon määrä kasvaa. Ei sinne kuitenkaan tunkua ole vielä näillä keleillä.
Jotkut käyttää radiota kissojen viihdyttäjänä kun ovat itse kotoa pois, vaikka olisi useampi kissakin talossa. Yksinäisillä kissoilla se voi olla vieläkin parempi keino estää stressiä, varsinkin jos kissa on ihmisläheinen tapaus. Joillakin akvaario toimii aktiviteetin ylläpitäjänä, koska ei kissa normaalistikaan kovin paljon liiku vaan enemmän tarkkailee tilanteita. Ainoastaan saalistus on se missä kissa purkaa enemmän energiaansa. Sisäliikuntaan on omat juttunsa, joillekin se on mahdollisimman korkea kiipeilyteline ja toisella se on pattereilla toimiva lelu, toisilla pelkkä foliopaperipallo riittää siihen. Kaverikissan hankinta yksinäiselle kissalle, ei varmasti ole pahasta - paitsi jos ne ei tule toistensa kanssa toimeen. Siinä taas auttaa, kun ottaa jo heti alkuun kaksi pentua - ne tottuu paremmin toisiinsa.
Hiekkalaatikoita tosiaan vähintään yksi/kissa, mielellään lisälaatikkokin. Yhdelle kissalle kaksi laatikkoa on hyvä juttu, osa kissoista tekee mielellään pissat toiseen ja kakat toiseen. Meillä useita laatikoita, silti ne "lempilaatikot" on enemmän käytössä kuin toiset, vaikka hiekka kaikissa on samaa. Kissalle mieluinen hiekka ja laatikon malli, eikä ihmisen mielenmukainen. Ja se laatikon paikka on joillekin kissoille ihan hurjan tärkeä asia, pesukoneen vieressä ei aina toimi, vaikka meillä se on yksi mieluisimmista paikoista. Mutta meillä kissat ei pelkää pesukoneita, kuivausrumpua tai mitään muutakaan - edes imuria. Ja vaihtoehtolaatikoita on sitten muualla jos ei pesukoneen viereen uskaltaisi mennä.
Kuivaruoan karttaminen ja vähintäänkin laadukkaan kuivamuonan käyttäminen on ehkä se tärkein ehkäisykeino. Varsinkin se on silloin jos kissa ei juo riittävästi, mitä monikaan kissa ei tee. Pissan ph:n tarkkailu tuskin olisi pahasta, silloin voisi muuttaa ruokintaa jos on tarvetta, ennen kuin tulee oireitkaan. Se käy helposti kotona ph-liuskoilla, ei tarvita lääkärillä otettua näytettä. Vuosittaisen terveystarkastuksen yhteydessä tehty pissanäytteen kontrolli, ei ehkä olisi huono ajatus.
Olisiko tuossa ne tärkeimmät? Eli summattuna.
- raakaa lihaa ja/tai kosteaa ruokaa jossa ei viljaa eikä sokeria.
- lisää vettä/nestettä tavalla tai toisella.
- Feliway tarvittaessa.
- liikunnan tai aktiviteetin lisääminen jollakin tavalla (sisällä ja/tai ulkona).
- muu stressin poisto, radio, toinen kissa jne.
- hiekkalaatikon malli ja paikka (katollinen/katoton, ei kylppärissä).
- hiekan laatu (ei pellettiä tai kidehiekkaa).
- kuivamuonan poisto tai vaihto laadukkaaseen.
- pissan ph:n tarkkailu ja kontrollointi.
- 1916rv
Minulle eläinlääkäri sanoi että markettien ruuat, etenkin raksut pahinta myrkkyä mikä aiheuttaa jo nuorilla kissoilla virtsatievaivoja paljon. Itse ostan e-lääkärin vastaanotosta raksut ja ei ole ollut kissani enää kipeä moneen vuoteen.
- kuivaa
Itseasiassa ne kaikki raksut on huono valinta jos kissa on herkkä kuivumiselle eli ei juo riittävästi. Kissa kun on aavikkoeläin joka on tottunut saamaan veden ravinnostaan, ei se ole oppinut juomisen merkitystä ja tärkeyttä. Kissalla ei ole hyvin kehittynyttä janontunnetta, eikä se siksi useinkaan juo riittävästi.
Vesi on elintärkeä kaikelle elämälle, ilman sitä ei mikään kasva eikä pysy kunnossa. Ihminenkin kestää ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ilman vettä ei kovinkaan pitkään.
Mitä enemmän kissa syö kuivaruokaa joka ottaa elimistöstä nesteen itseensä, sitä enemmän sen elimistö kuivuu, eikä rakon huuhtelulle riitä nestettä ja ongelmia on tiedossa. Ihmisellekin sanotaan ohjeeksi virtsavaivoissa, että pitää juoda riittävästi ja joskus se pelkästään riittää hävittämään oireet. Joskus otetaan mukaan virtsanhapattajia, varsinkin jos on olemassa henkilö jolle oireita tulee usein. Siihen ihmiset käyttää karpaloa mm.
Mitä vähemmän rakossa on nestettä, sitä väkevämpää virtsa on ja sitä helpommin ongelmia tulee. - 6+11
kuivaa kirjoitti:
Itseasiassa ne kaikki raksut on huono valinta jos kissa on herkkä kuivumiselle eli ei juo riittävästi. Kissa kun on aavikkoeläin joka on tottunut saamaan veden ravinnostaan, ei se ole oppinut juomisen merkitystä ja tärkeyttä. Kissalla ei ole hyvin kehittynyttä janontunnetta, eikä se siksi useinkaan juo riittävästi.
Vesi on elintärkeä kaikelle elämälle, ilman sitä ei mikään kasva eikä pysy kunnossa. Ihminenkin kestää ilman ruokaa monta viikkoa, mutta ilman vettä ei kovinkaan pitkään.
Mitä enemmän kissa syö kuivaruokaa joka ottaa elimistöstä nesteen itseensä, sitä enemmän sen elimistö kuivuu, eikä rakon huuhtelulle riitä nestettä ja ongelmia on tiedossa. Ihmisellekin sanotaan ohjeeksi virtsavaivoissa, että pitää juoda riittävästi ja joskus se pelkästään riittää hävittämään oireet. Joskus otetaan mukaan virtsanhapattajia, varsinkin jos on olemassa henkilö jolle oireita tulee usein. Siihen ihmiset käyttää karpaloa mm.
Mitä vähemmän rakossa on nestettä, sitä väkevämpää virtsa on ja sitä helpommin ongelmia tulee.Juuri noin!
Kaikki kuivamuona eli raksut pitäisi kissoilta lailla kieltää, sillä niistä kissa ei saa tarvitsemaansa nestettä ja näin ollen se myös virtsaa harvemmin. Harvoin virtsaavan kissan virtsa väkevöityy, sakkautuu ja alkaa lopulta muodostaa virtsakiteitä ja -kiviä!
Kissan virtsan tulisi olla myös hapanta, sillä emäksisessä virtsassa virtsakiviä/kiteitä muodostuu herkästi
Vaikka raksut, rapelot, murot eli kuivamuona onkin typeryys numero yksi kissojen ruokinnassa, niin tokihan myös muulla ravinnolla ruokittu kissa voi virtsatievaivoja saada. Esim. oma kissani ei koskaan syönyt kuivamuonaa vaan ainoastaan märkäruokaa sekä raakaa lihaa (ym. soveltuvaa), mutta silti sillä 4-vuotiaana todettiin erittäin paha virtsatietulehdus ja virtsakiviä jotka olivat virtsaputken tukkineet.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voinkin todeta, että suhtautukaa kissojenne pissaamisasioihin vakavasti ja viekää ne hoitoon jos vähänkin epäilette että nyt ei ole kaikki kunnossa! Harmi vaan että kissa sitkeänä otuksena osaa piilottaa kipunsa ja huonon vointinsa vähän liiankin hyvin. Minäkin tajusin että kissani on kipeä vasta kun se oli jo kuolemaisillaan!
- DidiMjauh
Lääkärillä käytiin. Kissa rauhoitettiin kevyesti ja katetrilla otettiin pissanäyte. Ei tukoksia koska katetri meni hyvin sisään, eikä näytteessä ollut kiteitäkään. Virtsarakko oli ärtynyt eli diagnoosi oli interstitielli kystiitti. Kuulemma yleistä sisäkissoilla, kun eivät käy niin usein pissalla kuin mitä kävisivät ulkona. Sitten kun se rakko täyttyy aina ihan täyteen ennen kun kissa käy pissalla, niin se kuulemma ärsyttää rakkoa.
Eli nyt sitten kisu saa kerran päivässä kipuläääkettä ja kaksi kertaa päivässä cystaid nimistä ravintolisää, jonka pitäisi auttaa pissaongelmiin.
Torstaina käskettiin soittaa kun saavat tulokset näytteen viljelystä. Varmuuden vuoksi, ettei ole mitään bakteerin aiheuttamaa tämä.
Tuossa tuo juuri heräilee tokkuraisena, voi ressukkaa.- hyvä kun syy löytyi
Se pissaamattomuus on yksi iso tekijä pissavaivoissa. Sen aiheuttajia on hiekkalaatikon panttaus, eli joko vääränlainen hiekka (kissan mielestä) tai laatikko väärässä paikassa tai likainen hiekka/laatikko. Kun pissalla ei käydä tai sieltä laatikosta on kova kiire pois, kertyy pissa rakkoon ja aíheuttaa ongelmia.
Nyt sitten suosittelen vaihtamaan hiekkamerkkiä, varsinkin jos kissallasi on joko pelletit tai kidehiekka. Laittamaan toisen laatikon rauhalliseen paikkaan, siis eri paikkaan kuin nykyinen - mutta anna sen nykyisenkin olla paikoillaan. Ja todellakin se juomisen lisääminen on ensiarvoisen tärkeää.
Aika harvoin kissoilla mitään viljelyssä kasvaa, mutta on hyvä että se tutkitaan kunnolla. Otettiinhan pissan ominaispaino kun pissanäyte tutkittiin?
Toivotaan, että nämä ja lääkärin antamat ohjeet sekä lääkkeet yhdessä auttaa. Pissavaivoihin on useita syitä ja joskus niiden syiden kertyminen aiheuttaa vaivan, joskus vain yksikin syy sen tekee. On parempi ottaa heti käyttöön kaikki mahdolliset hoitotoimenpiteet, jottei vaiva pääse kehittymään krooniseksi.
- DidiMjauh
Toista hiekkalaatikkoa mennään ostamaan tänään. Ostetaan kokeeksi jotain muuta hiekkaakin. Tuo edellinenkin on tuollaista savipohjaista hiekkaa kyllä, mutta kokeillaan jos muu merkki olisi mieluisampi.
Kuivaraksut olen ottanut pojalta kokonaan pois ja kolme kertaa päivässä tarjottavaan märkäruokaan lisään 3 rkl vettä/ kerta. Eli siitä tulee n. 0,9 dl vettä päivässä, riittääköhän? Jostain luin että kissan pitäisi juoda 0,3-0,5 dl/ painokilo/ vrk. Meidän pojalla painoa 3 kg, eli vettä 0,9-1,5 dl päivässä eikö? Juo siis vähän muutenkin kuin tuon ruokaan sekoitetun veden.
Ja tuota... pissan ominaispaino? Ei sellaisesta ainakaan mainittu mitään. Mihin se liittyy? Pissan väkevyyteen vai mihin?
Kissa on nyt lääkkeiden ansiosta paljon virkeämpi ja pissaa taas normaalisti. Toivottavasti sama menoo jatkuu sittenkin kun lääkekuurit loppuu. :)- ominaista
Ominaispainolla katsotaan munuaisten toimintaa, eli onko vajaa- tai liikatoimintaa. Eli ei pysty munuaiset toimimaan normaalisti. Ja nimenomaan siihen väkevyyteen se liittyy.
Kannattaa todellakin pyrkiä vaan siihen tilanteen normalisoimiseen. Hiekka sellaista mistä kissa tykkää, vaikkei omistaja niin tykkäisikään ja nestettä niin paljon kuin vaan saa menemään. Itsellä on juoma-automaatti joka on osoittautunut ihan ehdottomaksi hankinnaksi, suosittelen :)
- DidiMjauh
Oi voi, viljelyn tulokset saatiin. On kuulemma isoja bakteeripesäkkeitä. Ei muuta kun eläinlääkäriin noutamaan antibioottia.
Voi kisu parkaa, mistähän se on ne bakteerit hankkinut :(- 25+3
Ainakin ihmisellä virtsatietulehdusta aiheuttavat bakteerit tulevat yleensä ihan omasta suolistosta eli peräaukon kautta virtsaputkeen ja sieltä eteenpäin.
Miksei sama olisi sitten kissoilla? Eli ensin killi on nuolaissut hieman likaista pyppeliä ja sen jälkeen sama toimitus pippelille ja voilá bakteerit vaihtavat asuntoa ja aiheuttavat tulehduksen.
Tämä taas maallikon arvailua ei mitään tieteellistä totuutta :)
Tää on kyllä ruokafirman linkki, mutta ihan täyttä asiaa näköjään löytyy.. (enkä mainosta kun oma kissani söi ihan muuta ylläpitoa kuin tuota)
http://www.royalcanin.fi/images/esitteet/VET_esitteet/kissa_koira_virtsatie.pdf
- 4+17
Omalla kissallani on pari kertaa ollut virtsatietulehdus ja oireet ovat olleet varsin selkeät: istuu hiekkalaatikossa kauan ja pinnistelee, tiputtelee osin veristä virtsaa hiekkalaatikon viereen, pesee jatkuvasti, on hyvin vaisu eikä jaksa tehdä mitään... Onneksi kyse on ollut vain tulehduksesta eikä kiteistä/kivistä, säälittänyt on silti kun ei ole itse voinut tehdä hirveästi mitään ennen kuin on päästy eläinlääkärille... Vastaisuuden varalle haluaisin kuitenkin kysyä vinkkiä antibioottien antamiseen?? Oma kissani tappelee varsin kovasti vastaan lääkkeenantohetkellä, ja koska kuuri kestää yleensä viikon ja lääkettä pitää antaa kaksi kertaa päivässä, niin homma on astetta haastavampaa..
- 99+3
Tabujen antaminen kannattaa opettaa kissalle jo heti pentuiässä jottei siitä myöhemmin tule ongelmaa.
Ok, paraskin puhuja, sillä saan annettua naapurin ulkokissalle matolääkkeet ilman ongelmia ja vanhempi kissani syö kiltisti pillerinsä kolme kertaa päivässä, mutta nuoremmalle en saa mitään tablettimuotoista annettua. Pentuna näet meinasi tabuun tukehtua ja sen jälkeen on paniikki iskenyt aina kun vaikkapa matolääkettä sille yritetään antaa!
Eläinlääkäreillä on pitkävaikutteista antibioottia joka annetaan pistoksena, joten jos pillereiden syöttö on hankalaa, niin tarttee pyytää sitä!
Ja toistan, opettakaa kissallenne tabujen antaminen, sillä voi tulla se päivä kun killi tarvitsee päivittäisen lääkinnän! - mahdollisuuksia on
Itse käytän aina tablettimuotoisia, koska mielestäni ne on helpompi antaa ja annostella oikein. Nestemäiset kissa saa tosi helposti purskautettua suustaan ulos, mutta jos ne menee paremmin, niin pyydä lääkäriltä sellaista.
Tablettien antoa helpottamaan on olemassa valmisteita joiden sisään tabut laitetaan. Se varsinkin kun tabletti on niin pahan makuista, että se aiheuttaa kuolaamista eikä kissa sitä halua ottaa. Saa apteekista ja taitaa olla ainakin kaksi erilaista valmistetta (toinen on easypill).
Puolitettujen tabujen "leikkauspintaan" voi sipaista vaikka voita tai vastaavaa, se peittää leikkauspinnan jolloin pahaa makua ei ehdi tulla ja auttaa tabua sujahtamaan paremmin nieluun. Varsinkin sellaisten tabujen, joissa on pinnoite, kohdalla hyvä kikka.
Pitkävaikutteisia pistoksia antibiooteissa on, mutta ne kaikki ei toimi välttämättä juuri sen bakteerin tuhoajana. Jos toimii, niin sellainen on silloin hyvä ratkaisu.
Kannattaa kertoa lääkärille ongelmasta ja neuvotella hänen kanssaan mahdollisuuksista eri lääkkeiden kanssa. Osan lääkkeistä voi liettää veteen, mutta silloin on sama jos ottaa jo suoraan nestemäisen version, pääsee helpommalla.
- DidiMjauh
Antibiootistahan meni sitten kisun masu sekaisin, eli kakka on löysää. Hain apteekista kissoille ja koirille tarkoitettua maitohappobakteerivalmistetta. Toivottavasti auttaa (;
- mitä maitohappobakt.
Katsoithan, ettei niissä ole laktoosia? Osassa nimittäin on ja silloin se ei kissalle välttämättä auta, kissoista kun iso osa on intolerantikkoja.
Kokemuksesta paras on Inupekt Forte. On jännää, ettei vieläkään lääkärit määrää suoraan antibioottikuurin yhteydessä maitohappokuuria. On hyvin yleistä, että antibiootit tekee löysän vatsan ja se kannattaisi huomioida jo kun kuurin määrää. - DidiMjauh
mitä maitohappobakt. kirjoitti:
Katsoithan, ettei niissä ole laktoosia? Osassa nimittäin on ja silloin se ei kissalle välttämättä auta, kissoista kun iso osa on intolerantikkoja.
Kokemuksesta paras on Inupekt Forte. On jännää, ettei vieläkään lääkärit määrää suoraan antibioottikuurin yhteydessä maitohappokuuria. On hyvin yleistä, että antibiootit tekee löysän vatsan ja se kannattaisi huomioida jo kun kuurin määrää.Oli laktoositonta kyllä. Aptus merkkiä.
Nyt vaan huolettaa taas tuon kissan pissaaminen. Antibioottikuuri kesken vielä sekä Cystaid kuuri, mutta nyt on taas vähän kummallinen. Eilen kävi vain kerran pissalla ja teki siis iiiiiiiiiison pissan kerralla (tätä on harrastanut siis ennenkin terveenä ollessaan), mutta tänään ei ollut käynyt ollenkaan pissalla, edes yrittämässä siis. Nyt sitten illalla meni pissalle ja kyllä sieltä tuli oikein hyvän kokoinen pissa, mutta tuntuu että tuo yritti sitä tavallista pidempään ja miukaisi surkeasti laatikolla ollessaan. Ei siis selvästikään ole tukossa tai muuta, mutta onkohan taas kipuja?
Ei kuulosta oikein enää tulehdusoireiltakaan, koska silloinhan kissa kävisi usein yrittämässä, eikä sieltä tulisi paljon mitään. Nyt ei edes käy yrittämässä. Eikä ole ainakaan huomattu että olisi käynyt missään nurkassa pissalla...
Kai sitä voisi huomenna soittaa ell ja kysyä mielipidettä. Taas. Huoh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812