Hei,
Haluaisin kysellä hyperstimulaatiosta.. Olemme mieheni kanssa pian aloittamassa lapsettomuushoidot ensin ovulaatioinduktiolla, sitten inssillä, jne. Luin, että hyperstimulaatio on todennäköisempää jos on nuori nainen, hoikka nainen tai on PCO. Itse olen nuori (24 vuotias), hoikka ja minulla on monirakkulaiset munasarjat. Kuinka todennäköistä on prosentuaalisesti, että hoitojen kanssa kärsisin hyperstimulaatiosta? Ilmeisesti hyvin vakavana hyperstimulaatio ilmenee alle 1 prosentilla lapsettomuushoidoista, mutta entäpä vähemmän vakavana? Onko muita asioita jotka altistavat hyperstimulaatioon?
Kiitos paljon jo etukäteen!
Hyperstimulaatio
1
622
Vastaukset
Hei,
Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. Hyperstimulaatio (OHSS) on hedelmöityshoitojen hankalin haittavaikutus jos ei oteta huomioon monisikiöraskauksia. Onneksi paha OHSS on kuitenkin harvinainen kuten tiedätkin. Hyperstimulaatio on siitä hankala, että vaikka tiedämme, että monirakkulaiset munasarjat, nuori ikä ja hoikkuus ovat riskitekijöitä niin OHSS ei suinkaan aina tule sellaisessa odotetussa tilanteessa vaan voi ilmetä myös yllättäen. Me lapsettomuuslääkärit olemme sen vuoksi aina valppaina mahdollisen OHSS mahdollisuuden varalta.
Vaikka sinulla on suurempi riski saada hyperstimulaatio ikäsi ja hoikkuutesi vuoksi, niin meillä on hyviä keinoja estää se. Voimme käyttää hyvin maltillista hormonilääkitystä, tehdä huolellisen seurannan ultraäänen avulla ja muuttaa hoitosuunnitelmaaa jos OHSS näyttää uhkaavan.
Nykyaikaisessa ovulaatioinduktio hoidossa OHSS riski on hyvin pieni. Suurin riski on koeputkihedelmöityshoidossa (IVF) ja siinä meillä on hyvät keinot puuttua tilanteeseen tarvittaessa.
Onnea matkaan
Anne-Maria / Väestöliton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163405Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3833147Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o772978Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362809Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582308- 491979
- 941924
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141849Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181829- 571719