Tuliliskoille ruokaa!

Ametisti vain ...

Hei!

Minulla on nyt joitakin viikkoja ollut tuliliskoja 2 kpl. Ne ovat maavaiheisia, noin 5-6 cm pituisia kokonaisuudessaan.
Ongelmana on kuitenkin niiden syömättömyys: kauppiaalta olen saanut sellaisia ohjeita, että pakastettua survaisentoukkaa ja eläviä jauhomatoja vois syöttää. Mut ei noi syö niitä.
Voisinko kokeilla syöttää niille eläviä banaanikärpäsiä, survarintoukkia yms? Mistä tällaisia saa? Kotiseutuni eläinkaupoista ei ainakaan :(
Kiitos, jos joku vastaa. :)

2

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koeta tarjota otuksille mitä erilasimpiä eläviä ötököitä, joita vain nyt keskellä talvea löydät käsiisi: banaanikärpäisiä, huonekärpäisiä, huonekärpäisen toukkia, pieniä kastematoja/kastemadon pätkiä,...

      Maalla elävien salamanterieläinten ruokinnassa on sellainen jippo, että ne usein vaativat elävää, liikkuvaa ruokaa. Ne eivät maalla pakasteita tai muuta kuollutta suostu syömään.

      Ja jos eläimet ovat arkoja, ne eivät välttämättä halua syödä ihmisen nähden. Muutenkin maalla ne ovat hämäräaktiivisia, joten niille luonnollista on syödä öisin. Näin ollen saat parhaan tuloksen jättämällä eläviä hyönteisiä terraarioon ja antamalla otusten metsästää ja syödä omia aikojaan.

      Mitä tulee saatavuuteen: huonekärpäsen toukkia myydään pilkkijöiden syöteiksi kalastustarvikeliikkeissä ja isojen markettien (Hong Kong, Tarjoustalo,...) kalastusosastoilla. Koeta löytää joukosta värjäämättömiä toukkia.
      Toukkia voi syöttää sellaisenaan, tai niiden voi antaa koteloitua ja muuntua kärpäsiksi. Näin saat yhdestä ruoasta kaksi erilaista "tarjoiluvaihtoehtoa".

      Myös kastematoja myydään syöteiksi samoissa paikoissa.

      Banaanikärpäsiä voi tosiaan kysellä eläinkaupoista, tai toiselta harrastajalta joka kasvattaa niitä itse. Tähän aikaan vuodesta niiden postittaminen on vieläkin vaikeampaa kuin yleensä, joten olisi mainiota jos kanssaharrastajan löytäisi samalta paikkakunnalta. Esimerkiksi Herppi.net -foorumin "Ostataan" -palstan kautta voit koettaa kysellä kärpästen perään.

      Onnea elävän sapuskan etsinnälle!

    • tulilisko pitkään

      Meillä lisko syö vain ollessaan vedessä. Maalla se ei koskekaan ruokaan. Ja pakastettuja surviaissääskentoukkia ollaan sille syötetty. Kannattaa kokeilla tarjota ruokaa vedessä, että maalla tai vähintäänkin jättää jonnekin pohjalle sitä ruokaa, kun liskoille nälkä tulee ne kyllä löytää sen ja syö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe