Hei vaan
Olen perustamassa omaa yritystä, ja muutamia kysymyksiä..
1. Paljonko toiminimen liikevaihto saa olla? Olen kuullut että jos se on yli 100 000e niin yritysmuodon olisi pakko olla OY. Onko näin?
2. Jos kuvitellaan tällainen kärjistetty ja pelkistetty esimerkki mikä ei varmaan voi vastata todellisuutta, niin missä kohden ja mistä maksan veroa? Ja mitä veroa? Eli jos ostan tuotteen 5000e ja myyn sen hintaan 10000e. Voitto on 5000e.
Jos minulla on toiminimi, tuo 5000e voitto lasketaan palkkatulokseni?
Mitä veroa tuosta pitää sitten maksaa? ALV.23% ? Eli minulle jäisi 3850e käteen?
Vai pitääkö tuosta maksaa jotain muutakin?
Jos minulle on osakeyhtiö niin käsittääkseni tuosta 5000 euron voitosta pitää yrityksen maksaa ensin vero eli ALV(?) "yritykselle kertyneestä voitosta", ja sen jälkeen jos/kun nostan tuosta summasta itselleni palkkaa siitäkin pitäisi maksaa vero?
Eli käytännössä toiminimi on verotuksen kannalta edullisempi?
3. Missä vaiheessa minun tulisi palkata tilitoimisto?
4. Voinko hoitaa itse yritykseni kirjanpitoa? Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Riittääkö että kirjoitan ruutuvihkoon tulot ja menot, ja kaikkien tulojen ja menojen perään tuloihin PLUS ALV. (ja summa..) ja menoihin MIINUS ALV (ja summa..)
Paljonko ALV näissä on?
5. Y3 lomakkeeseen eli perustamisilmoitukseen pitää merkata yrityksen julkiset yhteystiedot. Minulla on olemassa pieni paja vuokralla missä olen tähän saakka vain harrastellut kaikenlaista. Toiminta tapahtuisi siis siellä. Mitään toimistoa siellä ei ole. Haluaisin kaikki laskut ym. kotiini, mutta en halua että kotiosoitteeni on julkisesti näkyvillä. Mikä ratkaisuksi? Kaikenlisäksi olen varmaankin muuttamassa omakotitaloon minkä yhteydessä olisi uusi paja jonne vaihtaisin toimintani.
6. Mikä on vakuutusmaksuvero? Tuleeko minun maksaa jotakin tälläistäkin veroa?
7. Onko kenelläkään käsitystä paljonko minulle kertyisi vakuutusmaksua vuodessa, jos haluan että kaikki tuotteet mitä pajallani on sisätiloissa tai ulkona suojataan varkauden, palon, ilkivallan yms. varalta, ja pajallani olisi jatkuvasti omaisuutta arviolta maksimissaan 30000e edestä? Tuokin summa vaihtelee varmaan..
Tässä nyt joitakin kysymyksiä.
KIITOS vastaajille! =)
Yritystä perustamassa. Muutamia kysymyksiä
21
859
Vastaukset
- koulutukseen
Mene yrittäjäkurssille, koska sulla on niinpaljon epäselvää, siellä saat tietoa yritystoiminnasta.
- Yrittäjä kurseilla
paljon idea varkaita, muista se !
- ... ..
Täysin poskellaan, jotain ohjetta ensihätään oheisesta linkistä.
http://www.yrityssuomi.fi/web/guest/verotus
Arvonlisävero on kulutusvero, ja sen maksaa kuluttaja, ei tavaran tai palvelun myyjä. - Elliinaniina
ALV on sulla aivan hukassa. ALV ei ole missään vaiheessa sun omaa rahaasi, sinä vain välität sen valtiolle.
Toiminimellä voi liikevaihto olla vaikka monta milliä. Ei ole mikään pakko olla OY.
Kirjanpidon voi tehdä itse jos sen hallitsee. Ja oikein, ei ruutupaperille.
Vakuutusmaksu selviää vakuutusyhtiössä.
Ja yrittäjäkurssille, mars. Siellä saa hyviä neuvoja yritystoimintaan. - YrittäjänAlku...
Kiitos vastauksista.
Yrittäjäkurssin sisällöt näyttävät olevan melko turhia, sen takia en ala ravaamaan naapurikaupungissa.
Esim. markkinointi, yritysidea ym. Aivan turhaa tietoa minulle.
Lähinnä verotusasiat kiinnostaa, ym.
t.Aloittaja- 2+13
Markkinointi on yritystoiminnassa se kaikista tärkein juttu. Miten saat tuotteesi myytyä ilman markkinointia?
Kyllä verottaja osaa verot laskea ja periä ne, ei sinun kannata olla veroasiantuntija.
Älä tee kirjanpitoa itse, koska et osaa sitä. Tee sopimuis tilitoimiston kanssa, jolloin saat neuvontaa myös verotusasioissa.
Mene yrittäjäkurssille, mikäli haluat yrityksesi menestyvän. Tai hanki vastaavat tiedot muuten ottamalla asioista selvää.
Älä mene, jolloin teet jatkuvasti virheitä omassa toiminnassasi, kannattavuus on huono, tuotteet eivät mene kaupaksi ja elää kituutat jonkin aikaa ja velkaannut vähitellen. Lopulta seuraa sitten konkurssi.
- dgfhjklöpåkl.,gtf,jm
Kirjoituksesi todellakin paljastaa sen kuinka pihalla talousasioista olet. Kysymyksiisi ei pysty vastaamaan lyhyesti koska vastaanottajan lähtötaso on niin alhainen, siksi kukaan ei jaksa alkaa kirjoittamaan vastausta.
Vaikka pidätkin yrittäjäkurssia hölynpölynä niin suosittelisin kuitenkin sen käymistä, ihan vain siksi ettet ryssi firmaasi heti alkumetreillä vain tietämättömyyttäsi.
Vaikka käytkin se yrittäjäkurssin niin suosittelen siltii tilitoimiston ottamista heti kun firma on perustettu. Itseasiassa ota yhteyttä tilitoimistoon jo ennen kuin perustat firmaa ja perusta se heidän avustuksella.
Kaikkea voit tehdä itse mutta kirjanpito ja veroasiat vain harvoin on hanskassa muilla kuin niillä jotka niitä asioita päivittäin pyörittää. Hyvä kirjanpitäjä kyllä tienaa palkkionsa takaisin ja samalla säästät omaa aikaasi siihen työhön jonka itse osaat tehdä. - 2+3+4
Yrityskurssille ja heti. Nuo alun kysymykset olivat niin avuttomia, että et kyllä tiedoillasi selviä. Tai teet konkurssin heti ensimmäisenä vuonna.
Ajattelin itsekin, että kurssi on laulu, leikit ja vanhat läksyt -tyyppinen, vaan oli todella hyvä.
Ihan ensimmäiseksi se ajatus, että jos ostat viidellä tonnilla ja myyt kympillä, on saatu viisitonninen henkilökohtaista palkkaasi. Hui, hassu juttu.
Ihan totta, kurssille. - itekkin opettelija
Terve,
Ensin minun taustaa niin tiedät voitko tietoihini luottaa. En ole itse vielä yrittäjä, opiskelen sitä asiaa varten vielä. Tavoitteena toki joskus omistaa suuryritys. Toiminimi minulla on toki ollut jo vuosia opiskelujen ohessa. Akateemisia opintoja suoritan tällä hetkellä oikeustieteellisessä tiedekunnassa, mutta yrittämisen kannalta tärkeämpiä taitoja, ns.bisnestaitoja, opiskelen omalla vapaa-ajallani. Eli en ole vielä yrityksen puikoissa, joten pieniä virheitä vastaukseen voi sisältyä.
Laitan samassa järkässä vastaukset ku mitä oot kysyny. Vastailen niin pitkälle ku jaksan.
1. Toiminimen liikevaihto saa olla niin suurta kuin ikinä haluat. Toinen asia on se että kannattaako se. Osakeyhtiössä sinulla ei ole henkilökohtaista velkavastuuta yrityksen veloista. Lisäksi verotuksellisesti on järkevää siirtyä osakeyhtiömuotoon jossakin vaiheessa, arvioisin näppituntumalla että noin 25 000 euron vuositienestillä. Samoin jos palkkaat työntekijöitä, mitä enemmän niitä on sitä kannattavampaa on siirtyä osakeyhtiöön. Muutama työntekijä menee vielä toiminimelläkin.
2. Jos ostat 5000 euron arvosen tuotteen ja myyt sen 10 000 euorolla ja tuo olisi sinun ainoa myynti koko vuoden aikana niin et joutuisi maksamaan ALV:a. Syy, ALV:a maksetaan vasta jos tulot ovat yli ~8500e vuodessa. Jos tulosi ylittää tuon 8500e vuodessa niin alat portaittain maksamaan ALV:a. Vasta noin ~22 000 euron tietämillä joudut alkaa maksamaan täyttä ALV:a joka useimmissa tavaroissa ja palveluissa on 23%.
Näiden lisäksi joudut maksamaan tuloveroa tuloistasi mikäli tulot vuodessa ovat yli ~1000 euroa. Kulut vähennetään tuloista jonka jälkeen katsotaan tuloverotaso (ja ALV). Toiminimellä menee verotus siten että 10/20% (saa valita) tuloista verotetaan pääomatulona (28%) ja loput progressiivisena ansiotulona joka siis nousee sitä mukaa kuin tulot kasvaa aivan kuten palkkatyöntekijällä. Pienillä tuloilla tietenkin kannattaa valita 10% pääomatulo-osuudeksi.
Eli jos tienaat 5000 euroa vuodessa, et maksa ALV:a (koska alle 8500e) ja tuloveroa maksat 500 eurosta 28% ja 4500 eurosta progressiivsesti tod.näk. noin 10%. Eli verotaakkasi ilman laskinta on vuodessa noin balttiarallaa 700e.
Kysyit että meneekö osakeyhtiössä kahdenkertaisesti veroa. Vastaus, menee osittain jos yritykselläsi ei ole varallisuutta. Jos yrityksellä ei ole muita varoja kuin se mitä jaat osinkona, niin ensin yritys maksaa elinkeinoveroa tuloistansa joka taitaa nyt huidella jossain 22% tietämillä. Sitten kun sinä nostat yrityksestä osinkoa, maksat siitä 70% osuudelta progressiivista ansioveroa ja 30% osuus on verovapaata.
Mutta jos yritykselläsi jää varallisuutta noston jälkeen, esim. yrityksellä on miljoonan euron kiinteistö, on osinko verovapaata 60 000 euroon asti (ennen oli 90 000 euroon). Verovapaudella kompensoidaan nimenomaan sitä että yritys on joutunut maksamaan ensin tuon elinkeinoveron 22%.
Tuosta aiheesta voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan mutta tuossa nyt aluksi.
(Tähän väliin huomautus etten jaksa kaikkia poikkeuksia ja muita kirjotella ku menisit ihan sekasin. Alkuun riittää nää perushommat.)
3. Itse palkkaisin tilitoimiston vasta jos alkaa vähänkään enempää tulla laskuja tai jos otat työntekijän tms. Pienimuotoisessa toiminassa riittää omat kyvyt, tosin pienimuotoisessa toiminasta tilitoimistot ei hirveästi ota palkkiota, noin 80e/kk taisi olla joku tarjous jostaki tilitoimistosta mulle.
Toiminimellä "ruutuvihko" ja kuittien säilyttäminen RIITTÄÄ toisin kuin joku tuossa aiemmin kirjoitti. Oikeastaan edes ruutuvihko ei ole pakollinen. Pelkkä kuittien ja pankkitositteiden säilyttäminen siis on minimi. Mitään kahdenkertaista kirjanpitoa ei tarvita vasta kun siinä vaiheessa kun siiryt osakeyhtiöön. Avoimessa yhtiössäkään jne. (AY,KY) ei tarvitse kuin säilyttää kuitit.
Summa summarum, se tilitoimisto helpottaa kummasti, vaikka vaiva on pientä itelle niin kummasti se tympäsee joka kk kirjautua vero.fi-palveluihin ja alkaa ilmottelemaan ALV:ja ym. ja maksella niitä. Se unohtuu melko herkästi ja sitte tulee viivästysmaksua (5e pieni korko) ym.
4. Ainii ja tosta ALV:sta vielä ku kyselit siitä näköjään enemmänkin. Ostat "alihankkijaltasi" mutterin 5 eurolla. Päätät myysdä mutterin eteenpäin 10 eurolla ja näin tehdä voittoa 5e. Eli kun haluat myymästäsi mutterista asiakkaaltasi 10 euroa, sinä laitat asiakkaalle hinnaksi 10e 23%=12,3 euroa. Tilität tämän 2,3 euroa siis verottajalle. MUTTA ennen kuin tilität sen, niin vähennät siitä sen ALV-summan jonka olet itse maksanut mutterista ostettuasi sen "alihankkijaltasi". Tämä siksi koska alihankkijasi on jo tilittänyt verottajalle 5euron hintaansa sisältyneen ALV:in joka on ollut noin 1,15 euroa. Näin ollen sinä tilität verottajalle 2,3e-1,15=1,15e. Verottaja ei siis halua kuin "arvon lisästä" veroa. Tässä tapauksessa saitkin näköjään voittoa yli 5e koska tuo säästynyt 1,15e lisätään voittoihisi:) Selvemmin en osaa selittää.
(jatkan tossa seuraavassa postauksessa ku tila loppu kesken)- itekki opettelija
(jatkuu edellisestä)
5. Yrityksellä on oltava kotipaikka. Jos et halua kotiosoitettasi näkyviin ei ole muuta mahdollisuutta kuin perustaa postilokero (PL) josta tosin minä en tiedä hölkäsen pöläystä kuinka se toimii ja voiko kaupparekisteriin edes laittaa pelkkää PL:a. Tod.näk ei. Eli kotiosoitteesi on ainoa vaihtoehto. Tai no, joku postilaatikko jonnekkin Cayman-saarille olisi varmaan toimiva mutta siihen sinun potku tuskin riittää:)
6. Vakuutusmaksuvero..Hmm luulisin että vakuutusyhtiö maksaa tämän. Eli jos et ole perustamassa vakuutusyhtiötä niin minun tietääkseni voit unhotaa tämän. Eri asia on se että yrittäjänä joudut maksamaan yrittäjäneläkemaksuja (YEL) jne.
7. Niin siis ihan perus vahinkovakuutuksethan tuohon varmasti kannattee ottaa. En usko että noin hirveitä summia vuodessa kertyy. Uskoisin että noin 300e/v selviät. Soita vakuutusyhtiöön.
Lopuksi, mene ELY-keskuksen järkkäämille yrittäjäkursseille. Vaikka siellä onkin "opettajana" vaivainen virkamies joka ei oo ite ikinä yritämistä nähnykkään niin näihin perusjuttuihin sieltä saa neuvoja. Mitään bisneksenteosta älä kysy sieltä:) Muuten oot konkurssissa ekan kuukauden jälkeen.
p.s. hae starttirahaa ENNEN kuin avaat toiminimen/Oy:n. Muuten et sitä saa. Maks noin 850e/kk... - itekki opettelija
itekki opettelija kirjoitti:
(jatkuu edellisestä)
5. Yrityksellä on oltava kotipaikka. Jos et halua kotiosoitettasi näkyviin ei ole muuta mahdollisuutta kuin perustaa postilokero (PL) josta tosin minä en tiedä hölkäsen pöläystä kuinka se toimii ja voiko kaupparekisteriin edes laittaa pelkkää PL:a. Tod.näk ei. Eli kotiosoitteesi on ainoa vaihtoehto. Tai no, joku postilaatikko jonnekkin Cayman-saarille olisi varmaan toimiva mutta siihen sinun potku tuskin riittää:)
6. Vakuutusmaksuvero..Hmm luulisin että vakuutusyhtiö maksaa tämän. Eli jos et ole perustamassa vakuutusyhtiötä niin minun tietääkseni voit unhotaa tämän. Eri asia on se että yrittäjänä joudut maksamaan yrittäjäneläkemaksuja (YEL) jne.
7. Niin siis ihan perus vahinkovakuutuksethan tuohon varmasti kannattee ottaa. En usko että noin hirveitä summia vuodessa kertyy. Uskoisin että noin 300e/v selviät. Soita vakuutusyhtiöön.
Lopuksi, mene ELY-keskuksen järkkäämille yrittäjäkursseille. Vaikka siellä onkin "opettajana" vaivainen virkamies joka ei oo ite ikinä yritämistä nähnykkään niin näihin perusjuttuihin sieltä saa neuvoja. Mitään bisneksenteosta älä kysy sieltä:) Muuten oot konkurssissa ekan kuukauden jälkeen.
p.s. hae starttirahaa ENNEN kuin avaat toiminimen/Oy:n. Muuten et sitä saa. Maks noin 850e/kk...(jatkuu)
Ainii ja vielä lisään sen että Oy:ssä tulotaso kannattaa olla sen takia jo kohtuullinen koska hallinnon kulutkin kasvaa. Mm. kahdenkertainen kirjanpito on pakollinen, joten tilitoimisto käytännössä sinulle pakollinen. Sitten tilintarkastus on Oy:lle pakollinen, toiminimelle ei. Sekin maksaa varmaan muutaman satkun riippuu tietenkin yrityksen koosta.
Jne. - ... ..
"Kysyit että meneekö osakeyhtiössä kahdenkertaisesti veroa. Vastaus, menee osittain jos yritykselläsi ei ole varallisuutta"
Ei mene, tämä on yleinen harhautus, vaikka samaan hengenvetoon toitotetaan, että osakeyhtiö on itsenäinen oikeushenkilö ja vastaa itse veloistaan. - ... ..
"Mitään kahdenkertaista kirjanpitoa ei tarvita vasta kun siinä vaiheessa kun siiryt osakeyhtiöön. Avoimessa yhtiössäkään jne. (AY,KY) ei tarvitse kuin säilyttää kuitit."
Näin se ei ole laissa, sillä vain yksityisen toiminimen alla olevat ammatinharjoittajat on vapautettu kahdenkertaisesta. Olisiko mennyt sekaisin tilinpäätösvelvollisuuden kanssa. - ... ..
"Toiminimellä menee verotus siten että 10/20% (saa valita) tuloista verotetaan pääomatulona (28%) ja loput progressiivisena ansiotulona joka siis nousee sitä mukaa kuin tulot kasvaa aivan kuten palkkatyöntekijällä. Pienillä tuloilla tietenkin kannattaa valita 10% pääomatulo-osuudeksi."
Tässä on nyt oikaistu verotuksen pykäliä, sillä eihän se näin mene, vaan se verotettava prosenttiosuus lasketaan yrityksen nettovarallisuudesta.
Tuloverolaki 38 §
... jaettava yritystulo katsotaan pääomatuloksi siihen määrään saakka, joka vastaa elinkeinotoimintaan tai maatalouteen verovuotta edeltäneen verovuoden päättyessä kuuluneelle nettovarallisuudelle laskettua 20 prosentin vuotuista tuottoa. Verovelvollisen tai yrittäjäpuolisoiden ennen verovuodelta toimitettavan verotuksen päättymistä tekemästä vaatimuksesta jaettavan yritystulon pääomatulo-osuudeksi katsotaan kuitenkin 10 prosentin vuotuista tuottoa vastaava määrä. ....
ja
41 §
... Laskettaessa 38–40 §:n mukaista pääomatulo-osuutta nettovarallisuus lasketaan sekä varat ja velat arvostetaan varojen arvostamisesta verotuksessa annetussa laissa säädetyllä tavalla....
Laki varojen arvostamisesta verotuksessa, 15 §
...
Tuloverolain 38 ja 40 §:ssä tarkoitettu elinkeinotoiminnan nettovarallisuus on se jäännös, joka saadaan kun yrityksen elinkeinotoiminnan varoista vähennetään velat. - ... ..
"Jos ostat 5000 euron arvosen tuotteen ja myyt sen 10 000 euorolla ja tuo olisi sinun ainoa myynti koko vuoden aikana niin et joutuisi maksamaan ALV:a. Syy, ALV:a maksetaan vasta jos tulot ovat yli ~8500e vuodessa."
ALV velvollisuus katsotaan tilikauden liikevaihdosta. Liikevaihdolla puolestaan tarkoitetaan myynnistä kertyvien myyntituottojen summaa, joten kyllä kymppitonni menee sen rajan yli. - Enä jos huoraa
... .. kirjoitti:
"Jos ostat 5000 euron arvosen tuotteen ja myyt sen 10 000 euorolla ja tuo olisi sinun ainoa myynti koko vuoden aikana niin et joutuisi maksamaan ALV:a. Syy, ALV:a maksetaan vasta jos tulot ovat yli ~8500e vuodessa."
ALV velvollisuus katsotaan tilikauden liikevaihdosta. Liikevaihdolla puolestaan tarkoitetaan myynnistä kertyvien myyntituottojen summaa, joten kyllä kymppitonni menee sen rajan yli.sehän on kans yrittämistä, paljonko ALV:tä 500€ yöstä?
- ... ..
Enä jos huoraa kirjoitti:
sehän on kans yrittämistä, paljonko ALV:tä 500€ yöstä?
Palveluna se sijoituu lähinnä jonnekin terveydenhoidon ja viihteen välimaastoon. Nimike ei ole terveydenhuollon ammattisuojattu, joten sen perusteella ei ole verotonta ja viidepuolella taas alennettuun verokantaan pitäisi olla julkista, joten ei oikein sekään. Oman käytön verottomuuden raja on 850 € ja siinä tapauksessa että tilikauden liikevaihto jää alle 22 500 euroa, niin voi hakea huojennusta.
- itekki opettelija
... .. kirjoitti:
"Kysyit että meneekö osakeyhtiössä kahdenkertaisesti veroa. Vastaus, menee osittain jos yritykselläsi ei ole varallisuutta"
Ei mene, tämä on yleinen harhautus, vaikka samaan hengenvetoon toitotetaan, että osakeyhtiö on itsenäinen oikeushenkilö ja vastaa itse veloistaan.Aijaa vai että ei mene...Selitäkkö tarkemmin miten ei mene jos ei ole nettovarallisuutta?
- itekki opettelija
... .. kirjoitti:
"Mitään kahdenkertaista kirjanpitoa ei tarvita vasta kun siinä vaiheessa kun siiryt osakeyhtiöön. Avoimessa yhtiössäkään jne. (AY,KY) ei tarvitse kuin säilyttää kuitit."
Näin se ei ole laissa, sillä vain yksityisen toiminimen alla olevat ammatinharjoittajat on vapautettu kahdenkertaisesta. Olisiko mennyt sekaisin tilinpäätösvelvollisuuden kanssa.Ok. En todellakaan jaksanu tarkistaa asiaa laista ( enkä jaksa vieläkään). Hyvä tietää itekki jatkossa.
Olin aina ajatellu että "toiminimellä" tekemisellä ja AY:llä tekemisellä ei ole paljon muuta eroa kuin se että AY:ssä on vähintään kaksi yrittäjää. Mutta näköjään ainakin kirjanpitovelvollisuus on sitten erillainen.
Tänne on tullu näemmä muut tarkemmat oikkarit oikomaan mun amatööritason kirjoitusta, hyvä:) - itekki opettelija
... .. kirjoitti:
"Toiminimellä menee verotus siten että 10/20% (saa valita) tuloista verotetaan pääomatulona (28%) ja loput progressiivisena ansiotulona joka siis nousee sitä mukaa kuin tulot kasvaa aivan kuten palkkatyöntekijällä. Pienillä tuloilla tietenkin kannattaa valita 10% pääomatulo-osuudeksi."
Tässä on nyt oikaistu verotuksen pykäliä, sillä eihän se näin mene, vaan se verotettava prosenttiosuus lasketaan yrityksen nettovarallisuudesta.
Tuloverolaki 38 §
... jaettava yritystulo katsotaan pääomatuloksi siihen määrään saakka, joka vastaa elinkeinotoimintaan tai maatalouteen verovuotta edeltäneen verovuoden päättyessä kuuluneelle nettovarallisuudelle laskettua 20 prosentin vuotuista tuottoa. Verovelvollisen tai yrittäjäpuolisoiden ennen verovuodelta toimitettavan verotuksen päättymistä tekemästä vaatimuksesta jaettavan yritystulon pääomatulo-osuudeksi katsotaan kuitenkin 10 prosentin vuotuista tuottoa vastaava määrä. ....
ja
41 §
... Laskettaessa 38–40 §:n mukaista pääomatulo-osuutta nettovarallisuus lasketaan sekä varat ja velat arvostetaan varojen arvostamisesta verotuksessa annetussa laissa säädetyllä tavalla....
Laki varojen arvostamisesta verotuksessa, 15 §
...
Tuloverolain 38 ja 40 §:ssä tarkoitettu elinkeinotoiminnan nettovarallisuus on se jäännös, joka saadaan kun yrityksen elinkeinotoiminnan varoista vähennetään velat.Nojoo, asiallinen tarkennus kyllä. Empä oo kyllä muistanukkaa että nettovarallisuus vaikuttaa "tominimessäkin".
- itekki opettelija
... .. kirjoitti:
ALV velvollisuus katsotaan tilikauden liikevaihdosta. Liikevaihdolla puolestaan tarkoitetaan myynnistä kertyvien myyntituottojen summaa, joten kyllä kymppitonni menee sen rajan yli.katotaanko se liikevaihdosta? Jaas no ei ihme ettei finanssin tentti ole vieläkään menny läpi:) Näköjään aika hutiloiden tullu kirjoteltua..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822607
- 392131
- 331912
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331488