Onko kokemuksia kohdunpoistoleikkauksesta ?

Pelottaa kivut

Olen kohta viisikymppinen enkä enää haaveilemassa raskaudesta ja kohdussani on 5,3 cm myooma, joka on ollut kasvusuuntainen. Gynekologi väläytteli kohdunpoiston mahdollisuutta.

Monenlaisia kipuja ja vaivoja on ollut ja on, joiden epäilen liittyvän myoomaan. Tulehduksia kehossa, kipuja, virtsaamistarpeen lisääntymistä, turpoamista, jopa selkäkipuja, ym huonovointisuutta.

Jos sinulla on kokemuksia kohdunpoistoleikkauksesta, mitä siitä pitäisi tietää ja kuinka pian paranee, muuttaako kehontuntemuksia ja elämää miten, olisi kiva, jos kertoisit.

85

3875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki pelotti

Minulta poistettiin kohtu tähystyksellä. Pelkäsin myös ennakkoon kaikkea mahdollista. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Kipulääkkeitä kannattaa ottaa niin paljon, kuin tuntee tarvitsevansa ja samoin nukahtamislääkkeitä, että saa levättyä sairaalassa. Kokeneet hoitajat tiesivät, mitä tarvitaan, ja osasivat kehottaa ottamaan. Kotonakin kannattaa syödä kipulääkkeitä oman tuntemuksen mukaan.

Kotona kannattaa varautua vain lepäilemään ja nauttimaan rauhallisesta olosta. Kaikki kumartelua ja kantamista vaativat sekä raskaat työt voi jättää muille tai tehdä sitten, kun on kunnossa. Ulos rauhallisille ja hitaille lenkeille voi mennä heti, kun tuntee jaksavansa. Rauhallisesti edeten menee hyvin ja vähitellen voi tehdä kaikkea, mitä ennen leikkaustakin.

Kaikenlaisia nipistelyjä voi olla puolikin vuotta, mutta ne ovat vain tuntemuksia ei kipuja. Elimistö toimii kuten ennenkin.

• Kiitos tiedoista

Kiitos sulle vastauksesta. Millä perusteilla leikkaus tehdään tähystyksellä ja milloin vatsanpeitteiden lävitse ? Ilmeisesti tähystysleikkaus on kivuttomampi ja vaarattomampi, vai ?

Lisää kokemuksia kiitos. Ja kertomuksia siitä, kuinka kohdunpoisto vaikutti elintoimintoihin yleensä ?

• parasta ikinä
        Kiitos tiedoista kirjoitti:

Kiitos sulle vastauksesta. Millä perusteilla leikkaus tehdään tähystyksellä ja milloin vatsanpeitteiden lävitse ? Ilmeisesti tähystysleikkaus on kivuttomampi ja vaarattomampi, vai ?

Lisää kokemuksia kiitos. Ja kertomuksia siitä, kuinka kohdunpoisto vaikutti elintoimintoihin yleensä ?

Minulta poistettiin kohtu n. 3,5 vuotta sitten, syynä jatkuvat ja pitkittyneet vuodot. Kohdunpoistoon päädyttiin kun hormoonikierukasta ei ollut enää mitään apua, ja yli nelikymppisenä en halunnut enää lapsia, tosin sillä kohdulla ei niitä oltaisi enää tehtykkään (kohdunseinämät paksuuntuneet yms). Munasarjat jätettiin, koska niissä ei ollut ihmeempää vikaa, joten periaatteessa hormoonitoiminta on vielä normaalia (eli vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet). Leikkaus tehtiin tähystämällä, mutta minulla on yksi synnytys sektiolla, joten ei se vatsanpeitteiden kautta tehtäväkään pelottanut, olisi ollut kuitenkin pienempi operaatio kuin keisarinleikkaus.

Toipuminen kesti muutaman viikon, saikulla olin 3 viikkoa ja n kuukausi leikkauksen jälkeen kokeiltiin varovaisesti seksiä. Aluksi piti hieman varoa että mies ei työnnä ihan kohdunkaulaan asti, koska se aristi, mutta ajan kanssa sekin on normalisoitunut.

Pakko sanoa, oli elämäni paras leikkaus. Ei tarvitse miettiä kuukautisia, ei stressata miten osuu reissuille tms. Ja minulla ainakin kuukautisten ensimmäinen päivä sai sen känkän aikaiseksi, joten nekin sitten jäivät pois :). Seksiä voi harrastaa juuri haluamana ajankohtana, ja täytyy myöntää että ainakin minulla halut vain lisääntyivät.

Itse leikkauksesta toipuu todellakin muutamassa viikossa, parissa kuukaudessa on jo aivan "normaalissa" kunnossa; elo ja olo on helppoa ja huoletonta.

• Hyviä vastauksia

Tuohan kuulostaa lupaavalta. Sairastan harvinaista autoimmuunisairautta Dermatomyosiittia, joten en tiedä lisääkö se komplikaatioitten riskiä, mutta jos noin hyvin menee, niin sittenhän se oli kohdallasi onnistunut toimenpide.

• Kyselen vaan

Edelleen toivotaan lisää kokemuksia kohdunpoistoleikkauksesta, ei ketään ole kaduttanut ?

• Hyvä niin

Siis ilmeisesti enimmäkseen positiivisia kokemuksia kaikilla ?

• Leikattu

Muistaakseni täällä on ollut myös negatiivisia tekstejä, Plazaltakin taisin niitä leikkausta odotellessani lukea. Googlettamalla varmasti löydät.

Omasta leikkauksestani on vasta vähän vaille kuusi viikkoa, joten olen kohduttoman elämän suhteen vielä melko noviisi. Leikkaukseni tehtiin avona, kohtuni oli niin suuri ja myoomia 7. Haava on 18-senttinen ja pystysuora, eli toipuminen ei suju ihan muutamassa viikossa kuten laparoskopiassa.

Ihmeen nopeaa toipuminen kyllä avoleikkauksestakin tuntuu olevan. Toki siihen vaikuttaa myös ikä, paino, kunto ja mahdolliset perussairaudet. Ennen leikkausta kannattaa kuntoilla mahdollisimman paljon ja jos kärsii anemiasta, tankata rautavarastot kuntoon.

Myoomani kasvoivat heinäkuusta tammikuuhun niin nopeaa tahtia, että alun perin vaginaalinen leikkaustapa muuttui ensin tähystykseksi ja loppumetreillä avoleikkaukseksi. Yhden myooman kanssa noin tuskin käy, mutta jos kasvu on hurjan nopeaa, ei leikkausta kannata suuresti siirtää. Toisaalta - yleensä myoomat pienenevät vaihdevuosi-iässä, ellei nainen käytä hormonikorvaushoitoa.

Vielä kesällä olin sitä mieltä, että jos vaihdevuoteni olisivat olleet lähempänä (olin 42) ja myoomia olisi ollut vähemmän, en olisi valinnut leikkausta. Sitten kun alavatsa- ja rakkokivut, järkyttävät vuodot, anemia ja tunnin välein tehdyt vessareissut pääsivät syksyllä toden teolla vauhtiin, olin jo muuttanut mieltäni. Lopulta myoomien kasvu oli jo niin vauhdikasta, että vaikka olisin ollut oireetonkin, olisin mennyt leikkaukseen jo oman mielenrauhanikin takia.

Toipilasajassakin on muuten oma viehätyksensä. On jotenkin eheyttävää ja voimauttavaa palata omaksi itsekseen sieltä sängynpohjalta.

Eli ihan positiivisia kokemuksia on täälläkin. Rytmit vain ovat sairauslomalla kääntyneet siihen malliin, että maanantain aamuherääminen on varmasti työn ja tuskan takana :)

• Se jännittäjä

Maaliskuussa kontrolliin ja sitten katsotaan onko myooma kasvanut, vai ei, mutta kipuja ym oireita, jopa krampin tapaisia on, joten saattaa olla viisainta poistaa kohtu.

Kiitos vastauksestasi.

• Apuja tarvitaan

Ja kiva jos sais vielä lisää käytännönneuvoja.

• Ei katetria

Voiko kohdunpoiston yhteydessä välttää katetroinnin, jos on heikko virtsaputki, kroonisten virtsatietulehdusten takia "käpymäinen", haavoittuva ja helposti rikkoutuva, tulehtuva ?

Esim. jos kohdunpoisto tehtäisiin puudutuksessa alateitse, ei vatsanpeitteiden läpi, eikä tähystyksellä ?

Voisiko joku terveydenalan ammattilainen kertoa ?

• Nyt kirjoittamaan!

Tässä Plazan keskustelua samasta aiheesta:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1556709/kohdunpoisto/

Erityisesti kiinnostaa tuon ketjun 5.3.12 neljännen, eli viimeisen sivun pari viimeistä kommenttia, miten poissaolevan kohdun ja peniksen "törmäämättömyys" yhdynnässä, ovat vaikuttaneet tuntemuksiinne seksin aikana ?

Tuolla plazan keskustelussa joku nainen kertoo kyllä, että hänelle nautinnon katoaminen on ongelma, tilalla on "tyhjyyden tunne", kiihottumisesta yms huolimatta "sitä lopullista nautintoa" ei tule.

Tämä pistää vähän miettimään, että voiko olla niin,että monet naiset ajattelevat seksuaalisuuttakin niin miehen näkökulmasta, eivät omalta kannaltaan, että he ovat ihan mielellään se "tyhjä pussukka", johon mies tyhjentää itsensä, eivätkä välitä, että omat tuntemukset jäivät leikkauspöydälle ?

Haluan tietää totuuden asiasta, en sitä miehen näkökulmaa ja siloteltua totuutta, jossa kaikki on hyvin, vaikkei todella hyvin olisikaan.

• Kehonkuva

Jos alapään lihakset ovat toimineet ennen leikkausta, niin samoin ne toimivat leikkauksen jälkeenkin ja tuntemukset säilyvät.

Käsitys omasta kehosta ja sen täydellisyydestä kuitenkin muuttuu ja se vaatii jonkin aikaa, jotta siihen sopeutuu. Itseään pitää ehkä jotenkin vajavaisena. Huolimatta siitä, että mitään "näkyvää" osaa ei poisteta ja että vuodot ja vaivat jäävät pois.

• Tiedätkö sinä ?

Tällä palstalla taitaa olla enemmän kyselijöitä, kuin vastaajia, mutta toivossa eletään.

• Saa vastata

Nostetaan tämä vastauksia kaipaava ketju itsepäisesti ylös, jos joku vielä lisäisi kokemuksia ja tietoja.

• oidoi

Olin kohdunpoiston aikaan vain hivenen yli 30-vuotias. Elämäni oli ollut siihen saakka välillä suorastaan painajaismaista. Endometrioosi oli saanut yliotteen vatsaontelossani ilmeisesti jo teini-iässä ja kun asia varmistui, oli jo liian myöhäistä pelastaa kohtuani. Parin vuoden päästä leikattiin munasarjatkin ja siinä vaiheessa tarvittiin jo hormoonikorvaushoitoa. Hormonien kanssa on ollut pientä tasapainottelua, mutta siitäkin huolimatta leikkausten jälkeen alkoi uusi elämäni. Kivut katosivat, työelämä tasoittui eikä ollut enää raskauden 'pelkoa'. Ei naiseuteni kadonnut eikä kärsinyt tippaakaan, päin vastoin! Olo on rennompi ja se vaikuttaa koko elämään! Tuntemukset ja kokemukset ovat varmasti yksilöllisiä. Mutta erityisesti naiset, joilta poistetaan ainoastaan kohtu kasvainten tms. syyn vuoksi: ei kannata murehtia. Aivoissa se tunnepuoli syntyy, ei kohdussa. Munasarjat kannattaa pitää, jos ne ovat hiukankin pelikunnossa. Aivot ei tuota tarvittavaa hormonia... Eihän muutenkaan ole tarvetta ehjiä osia ihmisestä poistaa.

• Tutkitaanmietitään

Hyvä, että ajattelet noin ja sulla asia on hallinnassa.

Tällaisena kohta 50 v kohtua pitäneenä suhtaudun epäluuloisesti siihen, mitä tuntisin sen poiston jälkeen kohdun tilalla ja niitä tunnepuolen asioita kelailen, jos kohta kipuakin pelkään, siis itse leikkausta.

• oidoi

Leikkauksen jälkeen et tunne kohdun tilalla mitään, siis kivut ovat poissa. Toipuminen sujuu nykyään yleensä leikkauksen jälkeen nopeasti. Jos poisto onnistuu alateitse tähystysleikkauksena, kotiutetaan mahdollisesti samana tai seuraavana päivänä. Ja siinä tapauksessa työkyky palautuu tosi nopeasti. Mutta jos leikataan 'perinteisesti' alavatsa avaten, on toipuminen hitaampaa ja vie noin kuukauden. Leikkauksen jälkeinen kipu on yksilöllistä. Mutta älä suotta murehdi. Sairaalassa annetaan tarpeeksi kipulääkettä ja kotiin lähdet vasta sitten, kun varmasti pystyt. Normaaleilla kipulääkkeillä pärjää ne päivät kotiutuksen jälkeen, kun kipuilua ilmenee. Eikä se leikkauksen jälkeinen kipu missään tapauksessa ole sietämätöntä. Se helpottaa päivä päivältä nopeaan tahtiin. Juttele heti sairaalaan mentyäsi, että asia jännittää. Sulle kerrotaan leikkauksesta asiallisesti ja saat etukäteen rauhottavaa lääkettä. Joka tapauksessa olet siellä taitavissa käsissä ja tämän sortin leikkaukset sujuu hienosti. Kaikista negatiivisista uutisista huolimatta meillä on upea terveydenhoito Suomessa, se julkinenkin. Olen itse monessa leikkauksessa ollut ja tämän aina todennut. Älä suotta piinaa itseäsi toisten erikoisilla kokemuksilla, koska ne ei sua rohkaise. Jos siis päätät mennä leikkaukseen, ota se mahdollisuutena kohentaa elämänlaatuasi. Kaikkea hyvää sinulle ja aurinkoista kevättä meille kaikille!

• perusteellisesti

"oidoi":lle kiitti kirjoituksestasi. Hyvä jos asia on juuri noin, kuin sanot. Rehellisesti sanottuna hieman huolettaa se leikkauksen jälkeinen, "et tunne kohdun tilalla mitään", eli olenko pinnallinen, tai jotain, kun huolettaa meneekö seksuaalisen nautinnon kokemukset myös ja tilalle tulee tyhjyyden tunne ?

• Kokemusperäistä ?

Oiskohan jollakin tuohon kommenttia ?

• mummoksiko

Niin ja mikä se tilanne on , jos munasarjatkin viedään.

• 50 v

Munasarjojen säästäminen, vai ei ?

• Helppo ratkaista

Ehdottomasti terveiden munasarjojen säästäminen. Iästä huolimatta, miksi ne tulisi poistaa?? Olen itse 51-vuotias, onnellisesti säästynyt gyn.vaivoilta.

• P e l o t t a a

Jos joku satunnainen kävijä vaikkapa vastaisi, niin nostetaan ylös, sillä aihe on varmasti monen mielessä.

• Onnellinen47w

Ei tarvii pelätä, suurin osa leikkauksista menee ihan normaalisti, ja hoito sairaalassa on loistavaa, kunnallisellakin puolella. Multa vietiin kohtu lokakuussa 2011 runsaiden kuukautisten ja myoomien vuoksi, munasarjat jätettiin. Leikkaus tehtiin alakautta, seuraavana päivänä pääsin kotiin. Kipulääkettä määrättiin ja kehotetiin ottamaan tarpeen mukaan. Saikkua 3 viikkoa. 2. päivänä leikkauksesta kävelin reilun tunnin lenkin rauhalliseen tahtin ja imuroinkin varovasti. Nautin sairauslomastani, sain kaikkea kivaa tehtyä, kipuja ei ollut ja pienoinen jälkivuotokin lakkasi viikossa. Farkut meni heti leikkauksen jälkeen vaivatta jalkaan. Enää en edes muista koko menkkoja ja kaikkea sitä tuskaa ja vaivaa mitä niistä oli, ihanaa kun voi vaan olla ja mennä täysillä! Seksistä ei ole kokemuksia, kun olen yh :) Vaihdevuosioireitakaan ei ole ilmaantunut, olen 47-vuotias enkä tupakoi. Siskoni on pari vuotta minua vanhempi ja tupakoi, hänellä on tänä keväänä nuo vaivat alkaneet.
      Ei siis kannata pelätä ja murehtia, elämänlaatu vaan paranee leikkauksen myötä. Tsemppiä sulle ja muillekin, jotka tätä asiaa pohtivat!

• Kirjoitellaan

Onnellinen nimimerkille onnea edelleen. Todella kivuttomasti on sinulla mennyt, mutta ei se kaikilla mene lainkaan niin, joten itse en ainakaan suosittelisi mitään leikkausta kenellekään, vaikka itsellä menisi ok. Mutta kiitos vastauksestasi kuitenkin.

En ymmärrä, miten tuo yh:na oleminen liittyy seksiin, kai yksinhuoltajallakin voi olla suhde ja seksielämää, vai eikö muka ? Tietysti jos se on oma valinta, niin ei siinä mitään, mutta tämän kyselijän ajatus on, ettei seksistä tarvitsisi luopua, ikinä.

• Onnellinen47w

Sen verran yh:na olemineen liittyy seksiin omalla kohdallani, kun asun käytännössä koko ajan lasteni kanssa eikä tapoihini kuulu raahata harvinaisen baari-illan jälkeen mitään uroita kotiin eikä myöskään jäädä jonnekin yökylään matkan varrelle, niin sitä seksiä ei vaan ole. Mitään vakipanoakaan mulla ei ole. Elän siis seksitöntä elämää, mutta en koe asiaa mitenkään pahana. Ehdin kyllä sitten muutaman vuoden kuluttua, kun lapset ovat pois kotoa.

Ja olen kyllä suositellut leikkausta ja suosittelen jatkossakin, mielestäni on totaalisen turhaa kärsiä typeristä kuukautiskivusta ja -vaivoista, koska parannuskeinoja on. Elämänlaatu paranee huomattavasti, kun voi mennä ja tulla ilman kalenteriin vilkuilua (vuotojen osalta). Ja kun menee niin kuin mulla loppuaikoina ennen leikkausta, että vuotoa tuli sellaiset 2.5 viikkoa yhteen menoon ja hb-arvo paukkasi alle 100 eli anemian puolelle, en näe mitään syytä vaan kitua ja kärsiä. Elämästä pitää nauttia!

• Keski-ikäinen rouva

Totaalisen turhaa ja totaalisen typerää. Tietty, jos tykkää valittaa ja kärsiä kivuista ja krampeista, anemiasta ja muusta kivasta. Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat, vai miten se nyt meni.
      Toivottavasti vaihdevuotesi alkaa ennen kuin myooma kasvaa niin suureksi, että se alkaa häiritä seksielämääsi. Niinkin voi käydä.

• Myooma 5,3 cm

Voisiko asiaa asiaa tuoda esille jotenkin positiivisemmin, kuin tuollaisessa pimeässä uhkailusävyssä ?

Jossain palstalla oli tosiaan ote väitöskirjasta, jossa todettiin, että myoomat voivat todellakin kutistua vaihdevuosien aikana, ihan tutkimustietoa, joten kyllä se vaihtoehto on ihan todella olemassa ja siitäkin pitäisi voida keskustella ja saada lisätietoa.

• Huomio

Mistä johtuu, että monista leikkauksen läpikäyneitten kommenteista, paistaa läpi pohjaton kiukku ja vihamielisyys, ei kai leikkaus vaikuta siten ?

• Myooma 5,3 cm

Koetan nyt pitää samaa nimimerkkiä "Myooma 5,3 cm" , kun se tuntuu olevan joillekin tärkeää tässä ketjussa ja kerron, että kirjoitin tuon "Huomion", tunteenilmauksen, johon tuli sitten lisää sitä äkäistä kommenttia.

Kysymykseni ja huomioni oli ja on ihan toteamus, sekä usko tai älä, aivan asiallinen kysymys, joka pitäisi voida esittää, ilman syyllistämistä.

En tosiaan halua kiukkuiseksi ja vihamieliseksi ihmiseksi, joka ei osaa erottaa toisten tunteita omistaan ja siksi kieltää ja kiivastuu kaikesta, mikä ei ole, tai mitä ei ilmaista, kuten itselle sopii.

Kysymys on aivan asiallinen ja hatunnosto sille, joka sen sellaisena osaa ja haluaa ottaa.

On tietysti ymmärrettävää, että tämä aihe nostattaa tunteita, mutta juuri niistähän tässä olisi aikomus ottaa selvää ja keskustella myös.

• Keski-ikäinen rouva

No itse en pidä itseäni erityisen kiukkuisena, päinvastoin. Vihamielinenkään en ole, jos ei tilanne sitä vaadi.

Sinun kohdallasi varmaan vaikuttaa vanha sananlasku: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Jos jatkuvasti mollaat muita ja muiden ajatuksia, aliarvioit muita ja muiden kokemuksia, niin et sinä hyvä nainen voi odottaa, että päätäsi siliteltäisiin.

• Myooma 5,3 cm

"Keski-ikäinen rouva", jos kommenttisi oli tarkoitettu tämän ketjun aloittajalle, niin olet kyllä käsittänyt täysin pieleen, jos luulet, että on toisten mollaamista se, jos selvittelee tunteita, ottaa niistä, sekä asioista yleensä selvää, kaikesta mahdolliseen kohdunpoistoon liittyvästä.

Ketjun aloittajana sanon vielä kerran, että en yleensäkään tuhlaa aikaani ihmisten mollaamiseen, saati että hakisin jotain sellaista keskustelupalstan tuntemattomilta.

Jokainen lukee tietysti, kuten haluaa, mutta jos en osaa kirjoittaa jonkun mieliksi, niin ei voi mitään. Koettakaa naiset ottaa vastuu omista tunteistanne, ei ole pakko osallistua keskusteluihin, jos menee herne nenään siitä, että tunteita pengotaan ja selvitellään.

• Vanhoja ämmiä

Kyllä se siltä vaikuttaaa että kohduttomasta tulee vanha ja äkäinen ämmä. Nuoruus ja hehkeys on mennyttä, että kelpaa siinä potkia tulpatonta mopoa, kuten eräs mies kuvasi. Naiseuteen kuuluu kohtu. Kohduton ei voi olla naisellinen.

• Nuori nainen

On se jännä vekotin se kohtu, kun päälle päinkin näkyy. Kuule lyödään vetoa, että jos laitetaan riviin esmes sata naista, niin näinköhän osaat sanoa, kuka on ilman kohtua. Vai oletko sä joku selvänäkijäkin kaiken viisautes lisäksi?

Sitä paitsi, se oli joku nainen, joka sanoi, että joku mies oli sanonut. Että älä väitä.
        Mistä teikäläisiä sikiää.. Ai niin, naisellisten naisten kohduista :D
        Ja joo, mulla on kohtu tallella.

• NAINEN1965

Ja tämähän on Naisten terveyspalsta/Naistentaudit. Sinä kääpiöaivoinen voit mennä muualla huutelemaan asiattomia kommenttejasi, täällä naiset keskustelevat.

• Aivot pelaa silti

Kyllä tästä äkäisyysasiasta pitää voida keskustella asiallisesti, ilman että tulee tuollaista asiatonta läppää, tai hyökätään syyttömien kimppuun.

Sinä, kuka lienetkin, voisit siirtyä siististi pois tästä ketjusta, pilaat yritykseni saada tietoa aiheesta ja paina mieleesi, että naisellisuus ei ole elimistä kiinni, kuten ei miehisyyskään.

• Miksi ei voi olla?

Täällä eräs, jolta on kohtu poistettu 34-vuotiaana. Vaihtoehtoina oli joko kohduton tai hengetön...Valitsin ensimmäisen vaihtoehdon, koska meillä oli kaksi pientä lasta- joista pienempi vastasyntynyt - jotka tarvitsivat äitiä. Mieheni ei ole koskaan missään tillanteessa kyseenalaistanut naiseuttani tai naisellisuuttani sen vuoksi. Enkä ole tehnyt sitä itsekään, joten kuinka sen voi toinen ihminen määritellä?

• Kohduttomuus=vanhuus

Olen myös kuullut verrattavan kohdutonta mahoon. Oliko tarpeeksi selkeää vanhoillekin. MAHO

• Taidat olla itse

Sinähän fiksu olet. Tietenkin kohduton on maho, ilman kohtua on hankala tehdä mukuloita.

Oletko tietoinen siitä, että jotkut naiset syntyvät ilman kohtua ja joiltakin se joudutaan poistamaan reilu parikymppisenä. Ovatko hekin mielestäsi vanhoja?

Teksteistäsi päätellen taidat muuten olla edelleen se sama vanha 49-vuotias nainen, joka nyt vain yrittää teeskennellä olevansa jotain muuta. Olenko oikeassa vai olenko oikeassa?

• Voi ei taas

Vastaan sinulle tuolla alempana, kertoo lisää sinusta tuo teeskentelyepäily ja vielä oikein tuplasti oikeassa luulet olevasi, vaikka olet täysin väärässä. En tosiaankaan ole kirjoittanut noita kommentteja, joista otit, tällä kertaa, kipinää.

• oetgiåeAHJOÅATIUHJ

No monille voi käydä niin, että kohtu poistetaan syövän takia. Ei tarvitse valita, kohtu vai syöpä, koska syöpä voi levitä ja tuhota koko kohdun ja sen emännän. Munasarjasyöpä on todella yleinen ja kavala, se leviää vaikka keuhkoihin. Varoalueet ovat suuret, poistetaan vaikka mitä, ettei pääsisi leviämään joka paikkaan. Eikä munasarjasyöpä ole ainoa kohtua uhkaava tekijä.

Itselläni ei ollut koskaan kuukautiskipuja, PMS:ää, myoomia tai mitään. Lapset on onneksi tehtynä, vaikka olenkin nuori, koska kun syöpä lähti, kohtu lähti. Kohdun puuttumista en ole huomannut mistään mutta enpä tuntenut kohtua aiemminkaan muuten kuin raskaana ollessani. Nuorena ainakin leikkauksesta toipuu hyvin. Ja elämä jatkuu. Tällaiselle syövän kokeneelle kohdun poisto oli pikku sivuseikka, joka pelasti elämän ja samalla lapsille äidin. Isä en koe todellakaan olevani edes ilman kohtua. Lapsilla on jo isä ja minäpäs olen edelleen se vaimo hänenkin mielestään.

Olen muuten nähnyt monia eri ikäisiä, vuosia syöpähoidoissa käyneitä naisia, jopa vanhoja yli 80-vuotiaita, joitla kaikilta on poistettu kohtu ja paljon muutakin. Sellaista uskomatonta elämänhalun ja -ilon ja positiivisuuden määrää ei terveemmissä yleensä tapaakaan. Turhista ei ole tapana valitella eikä kiukutella mistään. Meillä on tärkeämpääkin tekemistä ja ajateltavaa. Se vanhoista kiukkuisista ämmistä.

• Myooma 5,3 cm

Nimimerkille "oetgiåeAHJOÅATIUHJ" :

Onnittelut, että selvisit hengissä. Kokemuksesi on tärkeä osa tätä keskustelua.

Silti jokaisella potilaalla on oma tarinansa, eikä niitä voi, eikä pidä verrata. Jokaisella on oikeus kysyä juuri ne kysymykset, jotka häntä askarruttavat ja saada juuri sitä tietoa, mitä hän haluaa ja tarvitsee, jopa keskustelupalstoilla.

Tuo "turhista ei ole tapana valitella eikä kiukutella mistään" kommentti särähtää kyllä korvaan tässä yhteydessä. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa, jollekin voi olla tosi tärkeää saada tietää tuntemuksista, seksuaalisuuden kokemuksista kohdunpoistoon liittyen jne, toiset eivät niistä piittaa, tai ole piittaavinaan.

Suomessa on mielestäni aika kova kulttuuri tunneasioissa, seuraukset ja jäljet ovat usein sen mukaisia. Tunteista puhuvat ja niitä käsittelevät leimataan heti "kiukuttelijoiksi", tai muuten hankaliksi ihmisiksi. Se on väärin, kovuuden, kestämisen ja sietämisen marttyyrin kruunu ei ole tavoiteltava, sellaista ei soisi keneltäkään naiselta odotettavan. Tunteiden tukahduttamisessa ja kieltämisessä, sellaisessa musta-valkoisessa joko-tai, pystyyn, poikki, pinoon -meiningissä ei ole mitään järkeä.

Meillä kaikilla on tunteet ja niistä saa ja pitää voida keskustella, todella yksityiskohtaisesti, tarkasti ja juurta jaksaen.

Ikävä kyllä olen tavannut paljon niitä erittäin kovia naistyyppejä, jotka kyllä onnistuvat lakastuttamaan elämänilon ja positiivisuuden, enkä itse sellaiseksi halua. Ihan varmasti kohduton nainen on ihan yhtä "naisellinen", kuin kohdutonkin, silti näistä tunneasioista pitäisi voida keskustella. Toivoisi lisää herkempien, monipuolista tunne-elämää elävien ja tunteita rohkeasti esiin tuovien ihmisten kommentteja.

Voimakkaasti seksuaalisena ihmisenä, seksuaalisuus ja siihen liittyvät asiat ovat tärkeitä, enkä edelleenkään aio himmata niistä keskustelemista.

• SAA VALITTAA

Nyt ei ollut kyse syöpätaudeista. Eikä täällä kilpailla vaivoilla. Mielestäni syöpä ei jalosta ketään, eikä muuta ihmistä parempaan suuntaan. Olen menettänyt omaisiani ja tuttaviani eri syöpiin, kukaan heistä ei kertonut muuttuneensa mitenkään, samanlaisina säilyivät. Jokaisella on oikeus kiukutella. En minäkään ymmärrä sinua, tuollaista että ei valiteta. Pyh ja pah, saa valittaa niin perkeleesti, jos siltä tuntuu. Et ole marttyyri etkä muita kummempi.

• SAA VALITTAA
        SAA VALITTAA kirjoitti:

Nyt ei ollut kyse syöpätaudeista. Eikä täällä kilpailla vaivoilla. Mielestäni syöpä ei jalosta ketään, eikä muuta ihmistä parempaan suuntaan. Olen menettänyt omaisiani ja tuttaviani eri syöpiin, kukaan heistä ei kertonut muuttuneensa mitenkään, samanlaisina säilyivät. Jokaisella on oikeus kiukutella. En minäkään ymmärrä sinua, tuollaista että ei valiteta. Pyh ja pah, saa valittaa niin perkeleesti, jos siltä tuntuu. Et ole marttyyri etkä muita kummempi.

SAA VALITTAA viestin osoitin nimimerkille oetgiåeAHJOÅATIUHJ"
        onpas outo nimimerkki!

• Myooma 5,3 cm

Nimimerkille "Taidat olla itse" tiedoksi, että noita "kohduttomuus=vanhuus" ja "vanhoja ämmiä" -kommentteja en ole kirjoittanut minä 49-vuotias myooma-asioista täällä kirjoittava henkilö, joka koetan ottaa selvää asioista ja saada LUOTETTAVAA asiallista tietoa, joka käsittää myös ihmisen tunteet ja seksuaalisuuden, eli kokonaisuuden.

• oetgiåeAHJOÅATIUHJ"

Hei taas!

Tottakai saa valittaa enkä ole yhtään sitä mieltä, että syöpä jalostaa. On syytä käydä tunteet läpi ja selvittää asiat. Tuloksena voi olla jotain muuta kuin mitä ihminen oli ennen. Elämänarvot voivat muuttua ja minusta näyttää, että sitten keskitytään olennaiseen.

Tarkoitin sitä, että vuosikausia sairastaneetkin, vanhat ihiset, joilta on kohtu poistettu aikoja sitten, eivät otdellakaan ole olleet mitään "kiukkuisia ämmiä", vaan asiansa itsensä kanssa selvittäneitä, ihmeen positiivisia ihmisiä, jotka eivät esim. juuri kiukuttele omaa sairastumistaan, rakastavat elämää eivätkä pelkää (enää) kuolemaa.

Ihmettelen noiden ihmisten valoisuutta ja energiaa, josta olen saanut osani vertaistukena sairaalassa. Siksi syytökset kiukuttelevista, vanhoista ämmistä tuntuivat kaipaavan kommenttia. Ne ovat siis minun kokemukseni mukaan pääosin turhia ja aiheettomia, pikemminkin päinvastoin. Pointtini: kohdun poisto ei tee ihmisestä kiukkuista, vanhaa ämmää, vaan jokin muu. Koskee myös miehiä :D

Ei ole muuten pakko lukea viestejä kuten "piru raamattua" :)
      Outo nimimerkkini on näppikseltä satunnaisesti paineltu, koska keksimäni tutummat olivat varattuja enkä kaipaa tänne omaa profiilia. Tavallinen tapa.

• oetgiåeAHJOÅATIUHJ"

P.S. Siis onko tosiaan teidän mielestänne turhista valittaminen ja tunteista puhuminen sama asia? Ei muuten ole!

• Paljon erilaisia
        oetgiåeAHJOÅATIUHJ" kirjoitti:

P.S. Siis onko tosiaan teidän mielestänne turhista valittaminen ja tunteista puhuminen sama asia? Ei muuten ole!

oetfiÅeAHJOÅATIUHJ, kyllä toisen tunteiden ilmaisu, voi olla toisen mielestä turhista valittamista, joten jospa ei vaan tuomittaisi toisia ihmisiä liian helposti. Tunteita voi ilmaista ja niistä puhua niin monella lailla.

• Aivot laajenee

Joka palstalta taitaa löytyä noita pilkunviilaajia, joitten mieliksi ei kukaan osaa kirjoittaa ja heille tärkeämpiä tuntuvat olevan nimimerkit ja säännöt, kuin kommenttien sisältö. He tietysti sitten määrittelevät sen, mikä on asiasisältöä ja mikä muuta.

Siitä huolimatta aion kirjoittaa edelleen tästä myooma-aiheesta ja kohdupoistoleikkauksesta ja taidan pitää oman tyyliini, myöskin olla profiloitumatta tällekään palstalle, vaan kirjoitan tästä aiheesta.

Eli nyt olen ajatellut pyytää lääkäreiltä leikkauksensiirtoa, lisäaikaa miettimiseen ja sitä mahdollisuutta, että myooma kutistuisi itsestään, kun vaihdevuodet ovat kai käynnissä, koska kuukautiset ovat tulleet epäsäännöllisiksi, tosin ruosteenvärisiksi.
      En syö estrogeenejä, enkä mitään muitakaan hormoonivalmisteita, e-pillereitä tms.

Eleleekö joku myoomien kanssa, minkä kokoisten ja odottelee niiden kutistumista ?

• Käys Plazalla

Hei, plazalta löytyy naisihminen, jolla seurataan vain yli 10cm:n myoomaa, kyllä niitä löytyy. Viesti tullut tämän päivän aikaan nimimerkillä Harmi2 muistaakseni.

• Löytyy niitä muitaki
        Käys Plazalla kirjoitti:

Hei, plazalta löytyy naisihminen, jolla seurataan vain yli 10cm:n myoomaa, kyllä niitä löytyy. Viesti tullut tämän päivän aikaan nimimerkillä Harmi2 muistaakseni.

Tänään, 11:00 #50 (linkki)
        Harmi2
        (Vierailija)

Viestejä: - Itselläni on liki kymmenen senttiä iso myooma ja kaikessa rauhassa tässä seuraillaan alkaako se vaihtarien myötä pienentyä. Ei ole mitään kiirusta jos myooma ei aiheuta mitään vaivoja.
        plaza.fi/ellit/naistentaudit lainaus

• oetgiåeAHJOÅATIUHJ"

Kehuin siis vanhoja ja muitakin syöpäpotilaita siitä, etteivät valittele turhista. Siis turhista, merkityksettömistä pikkuaisioista. Naiset, joila kohtu on poistettu, eivät kokemukseni mukaan ole "kiukkuisia ämmiä" vaan niiden vastakohtia todellakin. Kun täällä siis turhaan sellaisiksi heitä eli meitä syyteltiin. Halusin puolustaa ja puolustautua väätiä syytöksiä vastaan, hyvät yleiset syyttelijät :D

Voin nyt sitten pyytää anteeksi tuomitsevaa asennettani. Selvisin syövästä, teistä en!

• Pohtii miettii

Pitääpäs käydä siellä Plazalla, kiitti vinkistä. Tämä on monipiippuinen asia, johon näyttää olevan yhtä monta vastausta, kuin on naisiakin, mutta näkemyksiä tarvitaan.

• Granaattiomenat

Jossain sanottiin, että granaattiomenassa on testosteronia, joka voisi kutistaa myoomia ?

• Myooma 5,3 cm

Noh, nyt on sitten leikkausaika laitettu kesäkuun puoliväliin. Lääkäri on sitä mieltä, että kohtu poistetaan ja avoleikkauksella, jonka aikana lähtee näyte patologille, joka analysoi, onko mitään pahanlaatuista ja sen perusteella sitten, jos jotain on, vaihtuukin avoleikkaukseksi ja kaikki mahdollinen poistetaan, munasarjoista, umpisuolesta ja imusolmukkeista alkaen.

Ei hyvältä kuulosta tämä suunnitelma, koska verikokeissa ym ei ole ollut mitään pahanlaatuiseen viittaavaa. Tuntuu liian radikaalilta, enkä kuitenkaan voi panna vastaankaan, kun lääkäri niin sanoo, että näin nyt toimitaan.

Kyseessä on yliopistollinen sairaala. Yritin puhua munasarjojen säästämisen puolesta, mutta sekin vaikutti häiritsevän lääkäriä, hän sanoi, että munasarjasyöpä on paha tauti. Siis ei kai nyt varmuuden vuoksi voida poistaa munasarjojakin ?

Olen peloissani ja hämmentynyt kaiken takia, en tiedä miten suhtautua.

Elämä on epäreilua, miksen ole saanut olla terve.

• 55-ohittanut

Itselläni oli iso kasvain kohdussa.Gynegologi ei osannut tutkimuksissaan sanoa yhtään mitään,mikä se voisi olla.Leikkaukseen pääsin yliopistolliseen sairaalaan muistaakseni jo kolmen kuukauden sisällä.Odotusaika tuntui piinaavan pitkältä,kun ei tiennyt oliko kyse pahanlaatuisesta kasvaimesta.Viikkoa ennen leikkausta kävin sairaalassa keuhkokuvissa ja otettiin verikokeet,joista tuli tieto ,ettei ole korkeat arvot. ja kerrottiin myös,että leikkaus tehdään avoleikkauksella ja poistetaan kaikki ylimääräinen,juuri niinkuin sinullekin. En epäillyt hetkeäkään etteikö saisi kaikkia poistaa.Leikkauspäivä koitti,sain esilääkityksen ja tukisukat ja sitten mentiin.Leikkaussalissa saatuani selkäydinpuudutuksen,heräsin pari tuntia myöhemmin nukutuksesta.Kipuja ei ollut yhtään,koska olivat laittaneet kipupumpun.Seuraavana päivänä lääkärinkierrolla lääkäri kertoi poistaneensa kaiken mahdollisen ja patologin lausuntoa joutuisi odottamaan 2kk.Nukahtamispillereitä sain,kipua en tuntenut yhtään,mutta se kaikkein kamalin,nousta sängystä ylös ja mennä ahtaaseen vessaan isolle hädälle,se oli jotain kauheaa.Neljä päivää olin sairaalassa,kipulääkkeitä kului kotona paljon,sängystänousu vaikeaa,liikkuminen hankalaa.Pari viikkoa oli se vaikein jakso,sitten jo vähän pystyin liikkumaan ulkona,ettei niin paljo huimannut,eikä sattunut.Tikit poistettiin seuraavalla viikolla.Piinaava kahden kuukauden odotus palkittiin lopulta puhtaalla tiedolla.Sain kuukauden saikkua,johon jouduin hakemaan toisen kuukauden lisää.Kyllä kaikkiin tuntemuksiiin meni varmaan 8kk,ennenkuin kaikki nipistykset oli poissa Arpi on loppuelämän,mutta ei haittaa,kaikki vuodot ,hikoilut ja lirahtelut on historiaa. Hyvä olotila,kaikenkaikkiaan ! Tsemppiä leikkaukseen!

• syöpää, ei kiitos

Munasarjasyöpä on todella salakavala. Se ei oirehdi juuri mitenkään, vaan saattaa ehtiä lähettää etäpesäkkeitä esim selkäytimeen, jolloin jo on liian myöhäistä. se on sitten varmaaa menoa. tämän takia kai lääkärit mielellään poistavat munasarjat, jos on jo muita kasvaimia, vaikka hyvänlaatuisiakin, mitä myoomat ovat.

• Ro b'öyy','yy'

Elämä on epäreilua silloin, kun pieni (tai vähän isompikin) lapsi sairastuu. Ikääntyessään ihmiselle vain tulee sairauksia.

Verikokeesta tai ultrasta ei voi päätellä, onko kasvain leiomyosarkooma vai tavallinen myooma. Koska omasi ei kasva nopeasti, se mitä todennäköisimmin on myooma.
      Eli muista, että avoleikkaus, jossa kaikki poistetaan, on se pahin mahdollinen skenaario. Jos patologi ei mitään pahanlaatuista huomaa, tulee leikkauksesikin olemaan "vain" normaali kohdunpoisto.

• Myooma 5,3 cm

Siis todellakin pelottaavahan tämä on ja elämää tulee katseltua vähän niin kuin "poislähtijän" silmin.

On kai pakko luottaa lääkäreitten käsiin elämänsä ja toivoa parasta. Kivut ja katetrit ja kaikki kamala pelottaa ihan hirveästi, kuinka selviän yksin kotona, kun ei ole ketään auttamassa ?

Rankkaa on tämä. Kuinka paljon onnellisempi ihminen on, jos ei tarvitse sairastaa mitään.

• Sama tyyppi pohtii

Tavallaan valmistaudun leikkaukseen, toisaalta mietin koko ajan, entäs jos ei pitäisikään, jos ei olekaan mitään pahanlaatuisen muutoksen esiastettakaan tms ja menee elämä pilalle tms.

Mistään en voi varmaksi tietää, lääkärit tietävät näistä asioista varmasti enemmän, kuin mitä omat tuntemukseni sanovat. Vaikka nyt pärjäisinkin näitten vatsatuntemusten kanssa, niin miten jatkossa ?

• Toivossa elävä

Meillä kun on tyo ns käypähoito -systeemi, niin muuta hoitoa ei juuri tarjotakaan. Lääkärit vetää yhtä köyttä ja vaikka tietäisivätkin mahdollisista jälkiseuraamuksista, eivät kerro, jos ei tiedä kysyä. Ja mistä sitä tietää, kun ei tietoa ole yleisesti edes kunnolla saatavissa. Itse emmin pitkään leikkaukseen menoa. Lääkärit ja hoitajat saivat minut vakuuttumaan että kaikki menee hyvin. No, ei sitten ole kuitenkaan hyvästäa alkutoipumisesta huolimatta mennytkään.Edelleen opettelen olemaan kohduton, vaikka leikkauksestani on yli vuosi.
      Toistaiseksi vielä

• Mitä tarkoitat?

Toivossa elävä: Tuliko sinulle joitakin myöhäiskomplikaatioita vai mitä tarkoitat?

• Tahtoisimme tietoa

Niin mikä vaatii opettelemista ja mikä ei mennyt hyvin ? Voitko kertoa "Toivossa elävä" ?

• Toivossa elävä

Kuten jotkut muutkin täällä ovat kertoneet, on elämä muuten mallillaan, mutta antoisa ja hyvä seksielämä on edelleen murto-osa siitä, mitä se oli ennen leikkausta. Väittävät, että asia on ns. korvien välissä, mutta miten voi olla, kun fyysiset tuntemukset ovat lähes olemattomat verrattuna entiseen. Aina perustellaan, että leikkaus ei vaikuta seksielääään, kun emättimen pohjassa ei kuulemma ole mitään tuntoa. minun leikkaus piti olla vielä ns kevyimmästä päästä, eli poistettiin vain kohtu, sekin alateitse, ei mitään kiristyksiä eikä korjauksia muuten tarvinnut tehdä ja silti kävi näin.
      Toipuminen lähti tosi hyvin käyntiin. Aloitin lenkkeilyn kevyesti jo parin päivän päästä keikkauksesta. Ei ollut vuotoja eikä tulehduksia. Lopulta kun saimme luvan aloittaa yhdynnät. Oli kuin olisi lekalla lyöty. Oli todella hankalan tuntuista hommaa: kuin seinä olisi ollut vastassa. Se tunne on jonkin verran hävinnyt, mutta edelleenkään kiihottumisen jälkeen ei tapahdu mitään.Luulin tämänkin jorjaantuvan ajan mytä, mutta kuinkahan kauan tätä täytyy odotella. Leikkauksesta on sentään jo yli vuosi
      Sitä en tiedä, mistä tämä kaikki johtuu, mutta kyllä minä ennen aistin kaiken paremmin kuin nyt. ulkoisia sukuelimiä kihnuttamalla ei mitenkään pääse samanlaisiin tunnelmiin kuin aikaisemmin, kun kaikki elimet oli vielä kohdallaan.
      Minäkin uskoin ja ajattelin ennen leikkausta, että kohtua ei tarvitse, että se on pelkkä sikiönkantopussi. Enää en ole läheskään varma. kyllä kohtukin varmaan osaltaan osallistuu oikein hyvän orgasmiin, vaikka orgasmienkin sanotaan olevan päänsisäinen tapahtuma. Olen mielestäni jumpannut lantionpohjaa ja tehnyt kaikki niinkuin sairaalasta ohjeita olen saanut. Nyt jos valittaa jostakin, niin sanotaan että on psyykkistä ja ei voi johtua leikkauksesta. Totta helvetissä on kohta psyykkistä, kun koko yhteiselämä alkaa olla pelkkää ketutusta.

• Myooma kohdussa

Nimim. Toivossa elävä, olen menossa kesäkuun puolivälissä kohdun- ja mahdollisesti munasarjojen poistoleikkaukseen ja tuo mitä kirjoitat, saa kyllä vielä miettimään asiaa. Tuntuu jotenkin väärältä ja pahalta, jos lääkärit sanovat noin, kuten mullekin sanovat, ettei vaikuta mitään mihinkään, niin sehän on suoranaista valehtelua potilaille.

Eihän se nyt kenenkään elämää auta ja helpota, jos luulottelun ja uskomusten varassa pitää elää, jos todellisuudessa on viety seksuaalisuus ja tuntemukset.

Muutenkin kaikki kysymykset leikkauksesta ja leikkauksen vaikutuksista, tuntuvat olevan liikaa, tungettelevia ja häiritsevän kiireisten lääkäreitten kovaa rutiinia, jolla esim. Tays:issa leikkauksia suoritetaan.

Ihmiset halutaan nähdä osana sitä tehokkuutta, ei häiritsevine tunteineen, vaan tottelevaisina, kiitollisina ja tyytyväisinä, mahdollisimman helppoina hoidettavina.

Tiedän, että vaikka minulla on kohdussa myooman ympärillä jotain epämääräisen näköistä, vaikkei verikokeissa tms ole mitään pahanlaatuista todettu, että järjellä ajateltuna voi olla viisainta leikata, mutta tunnepuoli sanoo voimakkaasti vastaan.

Näistä tuntemuksista en näytä pääsevän ja en enää tiedä mitä tehdä, on todella ikävää mennä paniikissa ja pakon edessä leikkaukseen, josta ei edes tiedä, onko se välttämätön loppujen lopuksi ollenkaan.

• Lääkärit hoi !

"Myooman ympärille tullut poikkeavaa kudosmassaa" -lukee papereissa. Onko tämä riittävä syy poistaa kohtu ?

• Vaikea päätös

Lääkärit ovat radikaalien toimenpiteitten puolella ja leikkauksia läpikäyneet naiset taas enimmäkseen sitä mieltä, että ei missään nimessä leikkauksiin, jos ei ole todella painavaa syytä, eli todettua syöpää ja sitä ei ole, vain tuo ed.mainittu poikkeava kudosmassa myooman ympärillä.

Vointi on mielestäni hyvä. Mitä teen, perunko leikkauksen ?

• Apua ja pian

Saa vastata, jos on tietoa, onko tuo "maligniteetti ei täysin poissuljettu" riittävä peruste leikata kohtu ja munasarjat pois tuosta noin vain ?

• Hyvin se menee

Kyllä jos mulla olisi ollut mitään maligniteettiin viittaavaa, en olisi päivääkään empinyt. Joku munasarjasyöpäkin on tosi salakavala tauti. Voi olla ettei näy tosiaan mitään jossain kokeissa ja silti saattaa muhia ja sittten kun tulee oireita, voi olla jo liian myöhäistä.
      jossakin murehdit sitä, miten yksinäinen pärjää leikkauksen jälkeen kotona. Onneksi on kipulääkkeitä, valmiita ruoka voi tehdä vaikka pakkaseen. aika pian sitä on siin kunnossa että voi jotain keitoksia alkaa itsekin tekemään. Kuitua ja nestettä niin mahakin toimii.

• Onko kokemusta ?

Nimimerkki "Hyvin se menee" , oletko itse käynyt kohdunpoistoleikkauksen, tai munasarjojen leikkauksen läpi ? Sanotko kokemuksesta, vai miten ?

• hyvin se menee

kyllä on. olin itse reilu vuosi sitten ja kuntouduin aivan hyvin saikun puitteissa. en tietenkään ollut aivan entisellään vielä sen päätyttyä, mutta enää en edes muista miten hankalaa oli kun jokapaikka oli kipeänä a vuotoa oli milloin sattui.

• Myooma kohdussa

Sinulla meni hyvin, mutta todellakaan kaikilla ei mene. Jotkut naiset todellakin katuvat, että menivät leikkaukseen ja ottaisivat mieluummin ne harvenevat ja vaihdevuosissa todellakin loppuvat vuodot, mahdollisen myooman kutistumisen ja luonnolliset vaihtarit, kuin sen rajun muutoksen, joka kohdun- ja munsarjojen poistosta seurasi. Tämä on tullut selväksi, vaikka leikkauksen mainostajia lääkäreitten lisäksi löytyykin.

Jokapaikka ei ole kipeänä, kun vuotoa ei ole ollut sitten maaliskuun ja sitäkin ennen, vain harventuneena, eikä enää yhtään sellaisia tulvia, kuin aiemmin. Toki tunnen myooman ja nipistelyä kohdussa, mutta se ei vielä tarkoita sinällään mitään.

Leikkausta kun ei voi peruuttaa jälkeen päin, on mietittävä tarkkaan, missä nyt mennään.

En pysty syömään hormoonivalmisteita, joten estrogeenit ovat poissuljettu, mikä voi tietää loppuelämän kärsimystä ja kitumista, joten en tosiaan turhaan mieti vaihtoehtoja.

• Todella hankalaa
        Myooma kohdussa kirjoitti:

Sinulla meni hyvin, mutta todellakaan kaikilla ei mene. Jotkut naiset todellakin katuvat, että menivät leikkaukseen ja ottaisivat mieluummin ne harvenevat ja vaihdevuosissa todellakin loppuvat vuodot, mahdollisen myooman kutistumisen ja luonnolliset vaihtarit, kuin sen rajun muutoksen, joka kohdun- ja munsarjojen poistosta seurasi. Tämä on tullut selväksi, vaikka leikkauksen mainostajia lääkäreitten lisäksi löytyykin.

Jokapaikka ei ole kipeänä, kun vuotoa ei ole ollut sitten maaliskuun ja sitäkin ennen, vain harventuneena, eikä enää yhtään sellaisia tulvia, kuin aiemmin. Toki tunnen myooman ja nipistelyä kohdussa, mutta se ei vielä tarkoita sinällään mitään.

Leikkausta kun ei voi peruuttaa jälkeen päin, on mietittävä tarkkaan, missä nyt mennään.

En pysty syömään hormoonivalmisteita, joten estrogeenit ovat poissuljettu, mikä voi tietää loppuelämän kärsimystä ja kitumista, joten en tosiaan turhaan mieti vaihtoehtoja.

Tuntuu todella pahalta puolestasi, kuten joku täällä kirjoittikin, niin kysy lääkäriltäsi, mitä tapahtuu, jos et mene leikkaukseen vielä vaan siirrät. Johan tuosta tulee stressiä, kun ei saa edes vastauksia helposti. Toivotaan, että asiasi järjestyisi.

• Myooma 5,3 cm

Kiitti vaan myötätunnosta. Siirto on mahdollista, sen verran sain lääkäriltä tietoa kiireisen puhelun aikana, joten otan aikalisää ja mietin vaihtoehtoja, koetan parantaa itseäni luonnonkonsteilla ym.

Täytyy saada vastaukset kaikkiin kysymyksiin ja voimaa muutenkin, että voisi edes mennä siihen leikkaukseen, jos se nyt on pakollinen ja ainut vaihtoehto.

• kohtuutontaelämää:)

Olen alle 40v nainen (yli 30) ja pääsin mokomasta pussukasta eroon vähän aikaa sitten. Tautihistoriani on endometrioosi (suht hallittavissa vielä) ja se, että suolisto, munasarja ja kohtu olivat nätissä tiiviissä paketissa kiinnikkeillä sidottuina.
      Pari vuotta meni ihmetellessä miksi paikat on niin saakelin kipeät (ennen leikkausta siis)kun altistuu paikat tärinälle. Hormoni hoitoja kokeiltiin pariin otteeseen ja ne auttoivat mutta kuurin loputtua kivut palasivat.
      Aluksi oli adenomyoosi epäily koska aiemmassa tähystyksessä pussukka oli lötkö.( Tämä adenomyoosi ratkeaa kunhan patologi pääsee tutkimaan pussukan.) ja tod. näk tämä oli yksi perusteista miksi lopulta sain lähetteen poistoon.

Onnekseni sain lääkärin joka suoraan kysyi mitä mieltä mistäkin olen ja selitti juurta jaksain kaikki vaihtoehdot, riskit ja haitat/edut. ja niin sain sen luvan poistoon.
      Leikkaus oli pitkä noiden kiinnikeiden takia ja toipumiseesn sairaalassa meni viikko, vaikka tähystämällä tehtiin. Kunto oli aivan nollassa.
      Hankalaa oli kuulemma ollu, koska nuo elimet olivat olleet yhdessä sumpussa ja virtstiet niin lähellä aluetta, jossa kiinnikeitä oli polteltu. Sain siis riesakseni vielä varokeinona semmoiset hilpeät stentit virtsaputkiin. No, ei ollu reikiä tullu ja lopulta pääsin sairaalasta pois ja eroon niistä stenteistäkin.

Kipuja oli sairaalassa, mutta siellä on hyvät lääkkeet kun vain pyytää niin ei tarvi kivuista kärsiä. Kotiin sain kunnon kipulääkereseptin. Hienoisena masokistina jätin särkylääkkeet syömättä kun halusin tuntea, kuinka kovat ne kivut tosiasiassa on. Ei ne järkyttäviä ollut, mutta kipuja kuitenkin.
      Leikkauksen jälkeen yleiskunto oli niin huono (ennen oli ihan hyvä) että maitopurkkia painavampaa ei juurikaan jaksanut kantaa ja portaiden käveleminen oli yhtä tuskaa kun sydän hakkasi ja hengästytti. Mutta kyllä se kunto siitä nousi kun malttoi käydä kävelylenkeillä olotilan mukaan.

Munasarjat jätettiin joten hormonitoiminta on normaalia. Hormonitasapaino heitteli kuperkeikkaa itkupotkuraivareista kiimaiseen vamppiin kaikkea siltä väliltä aina surkeuden alimmalle tasolle asti :) Helppo näin jälkeenpäin hymyillä

Seksihalut ei kadonnu, päinvastoin. Pääsin eroon hormonihoidoista ja pillereistä jne niin johan alkoi taas molemmat päät palautua normaalitasolle. Akti nykyään parempaa, kun ei tule kipuja ja kaikki toimii moitteettomasti.

Minulle kävi hyvin, mutta leikkauksissa voi tapahtua melkein mitä vain, joten en yhtään ihmettele, jos lääkärit ovat vastahakoisia suorittamaan kyseistä toimenpidettä. Voi siinä huonostikin käydä, kuten kaikissa muissakin leikkauksissa.

Eniten on häirinny se asia lääkäreissä (joissain), että kun puhutaan kohdunpoistosta, niin tuntuu että sitä on itse suuri saatana kun kehtaa edes suostua semmoiseen operaatioon vielä hedelmällisessä iässä. Kävin kunnallisella kaikki viimeiset 3 vuoden lääkärikäynnit ja sekaan mahtui kaikenkarvaisia lääkäreitä. Pitää itse tajuta että leikkaus on aina vaarallista puuhaa, mutta pitää myös pystyä erottamaan milloin lääkärin vaihto voisi olla paikallaan.

• Leikkaukseen menossa

Olen kohta 40-vuotias kolmen lapsen äiti. Kävin gynekologilla runsastuneiden ja nykyään kivuliaiden kuukautisvuotojen takia. Hän antoi kiireellisen lähetteen Kätilöopistolle, jossa kävin lisätutkimuksissa. Tutkimuksissa selvisi, että kohdussa kasvaa suuri myooma, kokoa ei kerrottu, enkä huomannut kysyä. Vaihtoehtoina annettiin joko myooman poistoleikkaus, tai kohdunpoisto. Myooman poistoon olisi tarvittu ainakin 2-3 leikkausta, eikä ole takeita siitä, ettei kohtuun kasva uudelleen myooma tai useampia. Kohdunpoisto hoituisi yhdellä leikkauksella, tähystyksellä.

Koska suunnitelmissa ei ole saada lisää lapsia, ja lisäksi olen mielestäni jo liian iäkäs saamaan enää lapsia (esikoinen on 17 ja kuopuskin on jo 10-vuotias), päädyin poistoleikkaukseen. Jono on 5 kuukautta, joten varsinainen leikkaus tapahtuu vasta tammikuussa.

En kuitenkaan jäänyt juurikaan miettimään poistetaanko kohtu vai ei. En halua elää vaihdevuosiin saakka niin, että joudun miettimään mitä milloinkin voin laittaa päälle, tuleeko välivuotoa ja jatkuvasti pitämään terveyssidettä. Lisäksi vatsa on jatkuvasti kireä ja hellä. Munasarjojen poistamisesta ei ole ollut puhetta, joten hormonihoitojakaan en ainakaan vielä tarvinne leikkauksen jälkeen.

Mitä seksuaalisuuteen ja orgasmin saantiin tulee, niin uskon, että se on paljolti enemmänkin päästä lähtöistä, kun fyysistä. En ainakaan tule kaipaamaan sitä tunnetta, että mieheni on minulle aivan liian suuri, koska niitäkin tuntemuksia on viime aikoina ollut, varmaankin sen vuoksi että myooma kasvaa aivan kohdun alaosassa ja painaa limakalvoa.

Jännitän tietenkin leikkausta, mutta luotan siihen, että Kätilöopistolla on päteviä terveydenalan ammattilaisia.

• kokemusta on.

älä pelkää. minulle on tehty sama toimenpide ja kaikki on hyvin. leikkaus tehdään nukutuksessa ja kun siitä herää on kyllä kipeä mutta saa tarvittaessa kipulääkettä.
      ainoa huono puoli asiassa on että joutuu käytämään hormoonikorvaushoitoa, ainakin minä. jo neljäs vuosi menossa kun tuo mummutauti vaatii korvaushoitoa.
      paranemisprosessi kesti noin viisi viikkoa mutta sekin on niin yksilöllistä.
      paranemisen jälkeen elämä on taas ennallaan ja ihanaa, mikään asia ei muutu huonommaksi.

• Kokemusta on:lle

Hei nimimerkki "kokemusta on": jätettiinkö sinulle munasarjat vai poistettiinko nekin?

• kokemusta on

sorry, unohdin kertoa että kyllä munasarjatkin poistettiin kun itse sitä halusin. toivoin sitä siksi etten olisi kenties muutaman vuoden kuluttua taas leikkauspöydällä,. lääkäri suostui ja sanoi etteipähän voi koskaan tulla munasarjasyöpää. seksihalutkin palasivat leikkauksen jälkeen. minulle tehtiin avoleikkaus koska useat myomat olivat isoja ja näin saatiin kokonaisina poistettua.
        tämän leikkaustavan vuoksi toipuminen kesti pidempään kuin tähystysleikkauksen jälkeen. lapset on tehty, ei kuukautisia ja kevyempi olo kun isot mollukat eivät paina vatsassa.

• toivossa elävä

ei tule mitään ongelmia, jos ei hermovaurioita tule. Niistä taas ei nykyäänkään vielä ennakkoon tiedä, sillä ainakin omalla kohdallani alan vahvasti epäillä, että jokin tärkeä hermo on vioittunut. Miten muuten on seitettävissä, että kaikki tuntemukset loppuvat kuin seinään. en tiedä jaksanko enää kovin kauaa edes toivoa parannusta asioihini.

• hvcxzdfresa

Minulle tehty kohdunpoisto 3-vuotta sitten. Kaikkimuuten hyvin,MUTTA:Seksi ei tunnu enää lähellekkään niin hyvältä. Tätä olen surrut ja paljon. Se ihana hyväolon tunne.. Mikä tulee sieltä emättimenpohjasta "jostain",kun mies työntyy syvälle... Sitä en enää kykyne tuntemaan. Seksi on nykyään... Aika tympeän tuntuista. Ulkoisesti jos minua tyydytetään.. Niin ihanaa,mutta emättimestä puuttuu "tunto". Kadun tätä kohdunpoistoa... Monet itkut olen itkenyt.

• SUORAANSANOEN VITUTT

JA TÄTÄ EI LÄÄKÄRIT TOSIAANKAAN TUNNU YMMÄRTÄVÄTN! HOKEVAT VAIN KUIN JOTAKIN MANTRAA: SEKSIELÄMÄ EI MUUTU, VOI JOPA PARANTUA.
      MITÄ IHMEEN PARANNUSTA TÄMÄ ON?

ITSE KYSELIN JOHTAVIA LÄÄKÄREITÄ MYÖTEN, MIKSEI KOHTUANI OLISI VOITU KOHOTTAA. SANOTTIIN, ETTÄ TILANNE EI TULISI KESTÄMÄÄN.
      KUKA SEN TIETÄÄ? OLEMME KAIKKI YKSILÖITÄ. OLISI SE TODENNÄKÖISESTI KESTÄNYT AINAKIN SEN AIKAA ETTÄ SEKSIHALUT EHKÄ IÄN MYÖTÄ LUONNOSTAAN VÄHENISIVÄT.

NÄMÄ LÄÄKÄREIDEN TUTKIMUKSIIN POHJAUTUVAT LUULOT KOHOTUSTEN KESTÄMÄTTÖMYYDESTÄ PERUSTUVAT VARMAANKIN SIIHEN, ETTÄ AINAKIN LASKEUMAPOTILAAT OVAT KESKIMÄÄRIN IÄKKÄITÄ, JOLLIN KOHOTUKSET TODELLAKAAN EIVÄT VÄLTTÄMÄTTÄ KESTÄ. ON KUITENKIN OLEMASSA VERKKOJA YM TUKIA JOILLA KOHOTUSLEIKKAUKSESTA SAADAAN PITÄVÄ. KÄYTETTÄISIIN NIITÄ. NYT VAIN TUNTUU ETTÄ KAIKKI VEDETÄÄN RUTIINILLA LÄPI JA POTILAALLE VALHEDELLAAN LEIKKAUSTULOKSESTA JA ETTEI MUKA VAIKUTA ELÄMÄÄN MITENKÄÄN.

NYT ON PASKAMAISTA, KUN HALUJA OLISI, MUTTEI KYKYJÄ ITSE OLISIN TUHAT KERTAA ENNEMMIN PITÄNYT VAIKKA SEN ROIKKUVAN KOHTUNIKIN KUIN MENETTÄNYT IHANAN SEKSIELÄMÄNI JOKA NYT ON KUTEN EDELLISELLÄ KIRJOITTAJALLA. VAIN KALPEA AAVISTUS ENTISESTÄ.

KAIKKI JOTKA NYT HYMISTELEVÄT ETTÄ ASIA ON PÄÄN SISÄINEN JUTTU. EI TODELLAKAAN OLE. MITEN VOISI OLLA, KUN TÄMÄ TUNNOTTOMUUS ON OIKEASTI FYYSINEN JUTTU. SE EI JOHDU PÄÄSTÄ.

• hannakaisako

Itse en ole kohdun poistoleikkauksessa ollut.. hyvä ystäväni oli, kahden ison myooman takia, jotka painoivat virtsarakkoa.. leikkaus tehtiin alakautta, selkäydinpuudutuksella.. hän oli sairaalassa kaksi yötä, sitten kuukauden sairasloma.. hän kertoi, että ei ollut kipuja ja elämä ihanaa ilman kuukautisia.. miksi olen kyselyt tai hän kertonut..mulla on kasvava myooma.. siksi tämä aihe kiinnostaa.. ystäväni ei seksielämää ole valitellut, todennut ihanaa, kun ei tarvitse enää ehkäisystä huolehtia..

• positiivinenarh-

Moikka

Kohtuni poistettu n. 2v. sitten, en keksi nyt mitään negatiivista sanottavaa. Olo on loistava. Tarkemmin sanottuna; nukun hyvin, olen rauhallinen, kunto on hyvä,limakalvot pidän kunnossa 0,5 mg progynovaa sekä Lactal.Ennen ja jälkeen kohdunpoiston, limakalvoista on huolehdittava, aivan ktn. rasvailet päivittäin kasvojasi, on emättimestä myös huolehdittava. Mikä tärkeintä, ajatella positiivisesti. Olen ollut monessa operaatiossa ja kokemuksesta voin sanon, että ASIA KERRALLAAN,PIKKUHILJAA.
      Tottakai aina on jännittänyt, mutta jälkihoito on ihan yhtä tärkeää.

• samma här

Minäkin käytän 0,5 mg Progynovaa kohdunpoiston jälkeen ja siis myös munasarjojen. Tuota Laktalia voisin vinkistäsi kokeilla, sillä pikkasen tuntuu limakalvot erilaisilta kuin ennen. kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7284
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3450
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      2496
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2392
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      130
      2303
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2199
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1913
    10. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    Aihe