Heippa vain!
Olin tässä pahassa taudissa ja siitä seurasi astman pahenemisvaihe (ja nyt vasta minulla viimein virallisesti todettiin astma, huh). Sain lääkäriltä toimintaohjeeksi käyttää puolen vuoden ajan säännöllisesti flixotidea, eli yksi annos aamulla ja illalla. Sain myöskin ohjeeksi tehdä nyt parin viikon ajan itsenäistä pef-seurantaa, mutta kuumeen kourissa taisi mennä jotain ohi: Nyt kun minulle määrättiin päivittäiseen käyttöön/päivittäislääkkeeksi tuota flixotidea, pitäisikö se ottaa ennen pef-puhallusta? Eli ensi viikko on sitten ventolinen kanssa, mutta nyt vain mietin tuota flixotidea, että saako sitä nyt sitten ottaa vai ei ennen tuota pef-puhallusta?
Miten teillä muilla on ollut? Viimeisimmästä pef-seurannastani on sen verran aikaa ja en löydä mistään netistä tästä asiaa (kuin tietty ventolinen kohdalta), että tarvitsisin pikaisesti apua saadakseni realistiset tulokset. Seuranta alkoi siis tänäaamuna, ja tein tämänaamuisen puhallukseni noin 15min flixotiden ottamisen jälkeen.
Olkaa ihania ja vastatkaa, jos teillä on asiasta tietoa! Kiitokset jo etukäteen asiallisista ja pikaisista vastauksista!
Kiire! pef-seuranta ja flixotide?
9
1328
Vastaukset
- alle 170 32 v
Sinuna soittaisin lääkärillesi ja kysyisin.
Minulla on itselläni ensimmäistä kertaa PEF-seuranta, kun on epäily rasitusastmasta.
Voisi kuvitella, että sinun kannattaisi puhaltaa ennen lääkkeen ottoa ja lääkkeen jälkeen (se joku 20-30 min lääkkeen otosta). KYSY lääkäriltäsi kuitenkin! Tapauskohtaista varmasti. - astmaatäälläjooo
Hyvä kiirepef.
Pef-puhallukset ovat aina ennen lääkettä ja 30 min lääkkeen oton jälkeen. Muuten ei tiedä lääkkeen tuomaa vaikutusta. Ja muistathan myös ensi viikolla, kun teet seurantaa ventolinen kanssa, muistaa myös flixotidesi?
Tsemppiä! - kiirepef
Soittelin terveyskeskuskeen asiasta, ja sanoivat, ettei ole väliä puhaltaako ennen vai jälkeen flixotiden. Ventolinen kanssa sitten tietty tarkempi, ja toki sitäkin tulee sitten ensi viikolla käytettyä.
Tämä siis muillekin tiedoksi vastaisuuden varalle, kiitoksia kuitenkin avusta :) - kiirepeffille
Eipä taida terkkarissa olla tiedot kohallaan...
- tässäjotain
aikahyvää perustietoa astmasta ja pefistä:
http://www.tohtori.fi/?page=7196719&id=7603673 - mara
Minulla on astma , joka on vuosien varella pahentunut joten suosittelun sinulle huolellista hoitoa sen suhteen ihan alusta. Olen kokeillut useita suihkeuta joista parhaiten nyt toimii koneellisesti otetut apulleissa olevat tipat.
Flunssa pahentaa aina oireita.
Suoritan myäs PEF-seurannan ajoittain ainakin lääkärille mennessä.
Puhallusarvioihin ei nii n kannata tuijottaa , sillä ne pienevät iän mukana.
Tämän ohjeistuksen olen saannut kehkolääkäriltä.
Tsemppiä kaikille astmaatikoille! - tiina222
kokeile luontaistuotteita. Minä parannuin kokonaan astmasta auringonkukkateellä ja kamomillauutteella. Tässä on se vaikeus että pitää löytää oikea suhde näitä käytettäessä. Minulla kului sen löytämiseen 2vk, ja sitten kun löytyi niin heti auttoi.
Olen todennut että salbutamoli yms vain pahentavat oireita, ne ovat myrkkyjä. Eivät luonnosta, vaan silkkaa lisäaineita.
Muista syödä myös hivenaineita, ne määräävät sairauksien synnyn. - yksi astmaatikko
Flixotide on kortisoni ja hoitaa itse astman syytä. Sillä ei ole mitään suoraa hetinäkyvää vaikutusta PEF-arvoihin, joten ihan sama, otatko sen ennen vai jälkeen. Ventoline taas on kohtauslääke, avaava, ja sillä on suora vaikutus PEF-arvoihin. Sen vaikutus näkyy PEF-arvoissa viimeistään puolen tunnin jälkeen.
Varsinkin ensimmäisissä PEF-seurannoissa tehdään tuo kahden viikon testi. Ensimmäisellä viikolla ei seurata avaavan lääkkeen kanssa. Toisella viikolla puhalletaan arvot ennen avaavaa ja sitten uudelleen viimeistään puolen tunnin kuluttua.
Eli kuulostaa ihan oikealta noi terkkarin ohjeet :) - dexi
Pef-puhalluksia käytetään eri tavoilla. Pääasia on, että teet aina samalla tavalla etkä vaihtele mittaustapoja "samassa jaksossa".
Diagnosointivaiheen PEF-puhalluksilla on usein ne tarkat ohjeet ja ne annetaan myös kirjallisesti 4(tai ainakin pitäisi antaa)
Siksi näissä asioissa kannattaa aina kysyä omalta lääkäriltä /hoitajalta.
tiina222:nykytiedon mukaan astmasta ei voi parantua. Astma voi kyllä muuttua oireettomaksi, mutta itse taudista ei parannuta.
astmaatikoille ei ehkä kannattaisi neuvoa mykerökukkaisten kasvien käyttöä, sillä astmaatikot voivat olla myös allergisia ja mykerökukka-allergia on suhteellisen yleistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768