Kiire! pef-seuranta ja flixotide?

kiirepef

Heippa vain!

Olin tässä pahassa taudissa ja siitä seurasi astman pahenemisvaihe (ja nyt vasta minulla viimein virallisesti todettiin astma, huh). Sain lääkäriltä toimintaohjeeksi käyttää puolen vuoden ajan säännöllisesti flixotidea, eli yksi annos aamulla ja illalla. Sain myöskin ohjeeksi tehdä nyt parin viikon ajan itsenäistä pef-seurantaa, mutta kuumeen kourissa taisi mennä jotain ohi: Nyt kun minulle määrättiin päivittäiseen käyttöön/päivittäislääkkeeksi tuota flixotidea, pitäisikö se ottaa ennen pef-puhallusta? Eli ensi viikko on sitten ventolinen kanssa, mutta nyt vain mietin tuota flixotidea, että saako sitä nyt sitten ottaa vai ei ennen tuota pef-puhallusta?

Miten teillä muilla on ollut? Viimeisimmästä pef-seurannastani on sen verran aikaa ja en löydä mistään netistä tästä asiaa (kuin tietty ventolinen kohdalta), että tarvitsisin pikaisesti apua saadakseni realistiset tulokset. Seuranta alkoi siis tänäaamuna, ja tein tämänaamuisen puhallukseni noin 15min flixotiden ottamisen jälkeen.

Olkaa ihania ja vastatkaa, jos teillä on asiasta tietoa! Kiitokset jo etukäteen asiallisista ja pikaisista vastauksista!

9

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alle 170 32 v

      Sinuna soittaisin lääkärillesi ja kysyisin.

      Minulla on itselläni ensimmäistä kertaa PEF-seuranta, kun on epäily rasitusastmasta.

      Voisi kuvitella, että sinun kannattaisi puhaltaa ennen lääkkeen ottoa ja lääkkeen jälkeen (se joku 20-30 min lääkkeen otosta). KYSY lääkäriltäsi kuitenkin! Tapauskohtaista varmasti.

    • astmaatäälläjooo

      Hyvä kiirepef.

      Pef-puhallukset ovat aina ennen lääkettä ja 30 min lääkkeen oton jälkeen. Muuten ei tiedä lääkkeen tuomaa vaikutusta. Ja muistathan myös ensi viikolla, kun teet seurantaa ventolinen kanssa, muistaa myös flixotidesi?
      Tsemppiä!

    • kiirepef

      Soittelin terveyskeskuskeen asiasta, ja sanoivat, ettei ole väliä puhaltaako ennen vai jälkeen flixotiden. Ventolinen kanssa sitten tietty tarkempi, ja toki sitäkin tulee sitten ensi viikolla käytettyä.

      Tämä siis muillekin tiedoksi vastaisuuden varalle, kiitoksia kuitenkin avusta :)

    • kiirepeffille

      Eipä taida terkkarissa olla tiedot kohallaan...

    • tässäjotain
    • mara

      Minulla on astma , joka on vuosien varella pahentunut joten suosittelun sinulle huolellista hoitoa sen suhteen ihan alusta. Olen kokeillut useita suihkeuta joista parhaiten nyt toimii koneellisesti otetut apulleissa olevat tipat.
      Flunssa pahentaa aina oireita.
      Suoritan myäs PEF-seurannan ajoittain ainakin lääkärille mennessä.
      Puhallusarvioihin ei nii n kannata tuijottaa , sillä ne pienevät iän mukana.
      Tämän ohjeistuksen olen saannut kehkolääkäriltä.

      Tsemppiä kaikille astmaatikoille!

    • tiina222

      kokeile luontaistuotteita. Minä parannuin kokonaan astmasta auringonkukkateellä ja kamomillauutteella. Tässä on se vaikeus että pitää löytää oikea suhde näitä käytettäessä. Minulla kului sen löytämiseen 2vk, ja sitten kun löytyi niin heti auttoi.

      Olen todennut että salbutamoli yms vain pahentavat oireita, ne ovat myrkkyjä. Eivät luonnosta, vaan silkkaa lisäaineita.

      Muista syödä myös hivenaineita, ne määräävät sairauksien synnyn.

    • yksi astmaatikko

      Flixotide on kortisoni ja hoitaa itse astman syytä. Sillä ei ole mitään suoraa hetinäkyvää vaikutusta PEF-arvoihin, joten ihan sama, otatko sen ennen vai jälkeen. Ventoline taas on kohtauslääke, avaava, ja sillä on suora vaikutus PEF-arvoihin. Sen vaikutus näkyy PEF-arvoissa viimeistään puolen tunnin jälkeen.

      Varsinkin ensimmäisissä PEF-seurannoissa tehdään tuo kahden viikon testi. Ensimmäisellä viikolla ei seurata avaavan lääkkeen kanssa. Toisella viikolla puhalletaan arvot ennen avaavaa ja sitten uudelleen viimeistään puolen tunnin kuluttua.

      Eli kuulostaa ihan oikealta noi terkkarin ohjeet :)

    • dexi

      Pef-puhalluksia käytetään eri tavoilla. Pääasia on, että teet aina samalla tavalla etkä vaihtele mittaustapoja "samassa jaksossa".

      Diagnosointivaiheen PEF-puhalluksilla on usein ne tarkat ohjeet ja ne annetaan myös kirjallisesti 4(tai ainakin pitäisi antaa)

      Siksi näissä asioissa kannattaa aina kysyä omalta lääkäriltä /hoitajalta.

      tiina222:nykytiedon mukaan astmasta ei voi parantua. Astma voi kyllä muuttua oireettomaksi, mutta itse taudista ei parannuta.

      astmaatikoille ei ehkä kannattaisi neuvoa mykerökukkaisten kasvien käyttöä, sillä astmaatikot voivat olla myös allergisia ja mykerökukka-allergia on suhteellisen yleistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe