VR:n korttikokeilu epäonnistui

fsdftgsfgfsrafrwfege

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1496236

ja tuokin piti testauttaa asiakkailla, kun saman homman olisi voinut hoitaa niin että älypuhelin olisi rataverkkojen osuudella kerännyt tietoa kuuluvuudesta.
pääte ping loki.

olen kerran itsekin matkustanut junassa niin etten lippua ehtinyt asemalta ostamaan. ja debit-kortti ei kelvannut. vr:n nettikaupasta samaan junaan ei voinut lippua ostaa kun se on surkea toteutus. sovin konduktöörin kanssa että ostan seuraavaan vastaavaan. sitten naputtelin maksun puhelimella ja maksoin verkkopankissa. konduktööri naputteli puhelimen näytöltäni koodin ja tulosti lipun. mutta miksei siihen samaan junaan sitten verkkokaupasta lippua saa, on täysi mysteeri..

69

1468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justus saksainmaalta

      Tietenkin tosielämän tositilanteet testautetaan todellisilla asiakkailla. Se, että yhteydet eivät joka paikassa pelaa on koitunut usean asiakkaan onneksi, nimittäin on saattanut saada ilmaisen matkan. Tietoliikenneyhteydet eivät ole vr: n vaanoperaattoreiden käsissä. Mielestäni vr:n pitäisi ottaa käyttöönsä yleiseurooppalainen toimintamalli, jossa junassa maksuvälineenä käy ainoastaan käteinen.

      • fsdasdfdasfasdf

        ei todellakaan käytetä asiakasta maksavana beta-testaajana jos se ei ole aivan välttämätöntä. tässä tapauksessahan niin ei ole koska verkkojen kattavuuden saa paremmin selville keräämällä 3g/gprs-yhteydestä jatkuvaa tietoa pingaamalla palvelinta ja tallentamalla tämän datan.
        myyntitilanteissa kerätty tieto ei ole aukotonta kun eihän se myyntilaite ole yhteydessä kuin varmennuksen aikana.

        mutta mikäpä vr:llä nyt olisi viimeisen 5 vuoden aikana mennytkään oikein :D


      • fsdasdfadsfdasf
        fsdasdfdasfasdf kirjoitti:

        ei todellakaan käytetä asiakasta maksavana beta-testaajana jos se ei ole aivan välttämätöntä. tässä tapauksessahan niin ei ole koska verkkojen kattavuuden saa paremmin selville keräämällä 3g/gprs-yhteydestä jatkuvaa tietoa pingaamalla palvelinta ja tallentamalla tämän datan.
        myyntitilanteissa kerätty tieto ei ole aukotonta kun eihän se myyntilaite ole yhteydessä kuin varmennuksen aikana.

        mutta mikäpä vr:llä nyt olisi viimeisen 5 vuoden aikana mennytkään oikein :D

        ja muuten vr:llä on aivan omakin verkko olemassa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/GSM-R
        luulen kuitenkin ettei tuota käytetä lipunmyyntiin tai muuhun toissijaiseen turvallisuuden vuoksi.

        sellaista katvealuetta suomessa on vaikea löytää, jossa ei joko elisan tai dna:n verkko toimisi. aina ei molemmat, mutta jompi kumpi. siksi kahden verkon järjestelmä on kaikista kätevin.


    • Ota selvää

      On helppo luulla tietävänsä asioista kaiken ja julistaa sitä tietoa täällä. Suomi on täynnä verkottomia metsä/peltotaipaleita joissa ei toimi edes vr:n oma gsm-r verkko. Vaikka verkko olisikin niin liikkuvan rungon sisällä sen löytyminen on hyvin vaikeaa. Jopa helsingin ja espoon välillä on osuuksia, joissa junaan on vaikea löytää mitään yhteyksiä. Myyntilaite on kyllä jatkuvassa yhteydessä verkkoon, mikäli vain kenttää olisi ja kun ei ole niin silloin ei luonnollisestikaan voida varmentaa. Usko tai älä mutta ei todellakaan ole vr:n vika jos puhelinverkossa on katvealueita.

      • fsdafadsfadfe

        voi kulta pieni, ei sen kentän junan sisällä tarvitsekaan kuulua. samalla tekniikalla tuon olisi saanut toteutettua kuin junien internet-yhteydetkin
        ulkoantenni modeemi/wlanmyyntilaite
        eli kahden eri operaattorin liittymästä luodaan wlan-signaalit, joista toimivan myyntilaite valitsee.
        ei ole mitään avaruustekniikkaa, itsellä on autossa moinen järjestelmä mm. nettiradioiden vuoksi.

        mutta ei tämä nyt ihan ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään asia ole, jonka vr on saanut ryssittyä..


      • Ota selvää
        fsdafadsfadfe kirjoitti:

        voi kulta pieni, ei sen kentän junan sisällä tarvitsekaan kuulua. samalla tekniikalla tuon olisi saanut toteutettua kuin junien internet-yhteydetkin
        ulkoantenni modeemi/wlanmyyntilaite
        eli kahden eri operaattorin liittymästä luodaan wlan-signaalit, joista toimivan myyntilaite valitsee.
        ei ole mitään avaruustekniikkaa, itsellä on autossa moinen järjestelmä mm. nettiradioiden vuoksi.

        mutta ei tämä nyt ihan ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään asia ole, jonka vr on saanut ryssittyä..

        Mistä "kuulumisista" sä lapsi rakas horiset? Se on nimenomaan toteutettu käyttämällä samalla tekniikalla kuin junan internetyhteys. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää gprs - yhteyttä. Sulla kun tuntuu olevan vastaus kaikkeen varmennustekniikkaan liittyen niin pitäiskö sun soittaa suoraan vr:lle ja jakaa viisauttasi sinne.


      • jjgvhhjkkjgg
        Ota selvää kirjoitti:

        Mistä "kuulumisista" sä lapsi rakas horiset? Se on nimenomaan toteutettu käyttämällä samalla tekniikalla kuin junan internetyhteys. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää gprs - yhteyttä. Sulla kun tuntuu olevan vastaus kaikkeen varmennustekniikkaan liittyen niin pitäiskö sun soittaa suoraan vr:lle ja jakaa viisauttasi sinne.

        No vr taaplaa tyylillään. Mutta sellaisia paikkoja suomessa ei ole kuin tunnelit, joissa ei jonkun operaattorin 3g tai @450 kuulu. Ota toki hieman tekniikasta selvää ennen kuin mielipiteitäsi heittelet. Tuolla tietotaidolla et pääse kuin vr:lle töihin.


      • Ota selvää
        jjgvhhjkkjgg kirjoitti:

        No vr taaplaa tyylillään. Mutta sellaisia paikkoja suomessa ei ole kuin tunnelit, joissa ei jonkun operaattorin 3g tai @450 kuulu. Ota toki hieman tekniikasta selvää ennen kuin mielipiteitäsi heittelet. Tuolla tietotaidolla et pääse kuin vr:lle töihin.

        Pitäisköhän sinun perehtyä tietoliikennetekniikkaan hiukan paremmin. Terve menoa testaamaan niitä kenttiä ruuhkasuomen yläpuolelle ja metsän keskelle. Operaattoreiden propakanda peittoaluekarttojen varaan ei hirveästi kannattaisi viisauttaan perustaa. Tämän ymmärrettyäsi saattaisit päästä jopa VR:lle töihin.


      • jjcjjhhkkkj
        Ota selvää kirjoitti:

        Pitäisköhän sinun perehtyä tietoliikennetekniikkaan hiukan paremmin. Terve menoa testaamaan niitä kenttiä ruuhkasuomen yläpuolelle ja metsän keskelle. Operaattoreiden propakanda peittoaluekarttojen varaan ei hirveästi kannattaisi viisauttaan perustaa. Tämän ymmärrettyäsi saattaisit päästä jopa VR:lle töihin.

        Näin olen tehnytkin. Pointti on nimen omaan kahden verkon järjestelmä. Katveet ei näin osu samalle kohdalle. Tuon kun hiffaat, niin asia ei ole enää niin monimutkainen edes sinulle :)


      • Arpapeliä_verkoissa
        jjcjjhhkkkj kirjoitti:

        Näin olen tehnytkin. Pointti on nimen omaan kahden verkon järjestelmä. Katveet ei näin osu samalle kohdalle. Tuon kun hiffaat, niin asia ei ole enää niin monimutkainen edes sinulle :)

        Olen matkustanut junassa ja minulla on kaksi puhelinta (eri operaatiriliittymillä) sekä tietokoneessa wlan. Viimeksi eilen tein matkan Helsinki - Tampere - Helsinki ja junaverkko toimi mennessä surkeasti mutta palatessa hyvin. Puhelimen 3g/ wlan yhdistelmä pyöritti nettiä menneessä hyvin mutta palatessa ei käytännössä lainkaan. Toisen puhelimen nettiä en kokeillut kumpaankaan suntaan.

        Näiden kokemusten mukaan tuolla matkalla tulee useita kohtia, missä verkko teoriassa toimii jonkun operaattorin voimin, mutta kun laitteet eivät reagoi verkon muutoksiin salamannopeasti. Tästä seuraa se, että kun se on juuri alkamassa toimimaan toisella ratkaisulla, pitääkin vaihtaa verkkoa toiseen tai laite aloittaa miettimään että toimisiko nyt Wlanilla vai GPRS:n varassa. En ihmettele että poistavat junista tuo välitöntä varmentamista vaativat maksukortit.


      • gsasdgasdgfdsgf
        Arpapeliä_verkoissa kirjoitti:

        Olen matkustanut junassa ja minulla on kaksi puhelinta (eri operaatiriliittymillä) sekä tietokoneessa wlan. Viimeksi eilen tein matkan Helsinki - Tampere - Helsinki ja junaverkko toimi mennessä surkeasti mutta palatessa hyvin. Puhelimen 3g/ wlan yhdistelmä pyöritti nettiä menneessä hyvin mutta palatessa ei käytännössä lainkaan. Toisen puhelimen nettiä en kokeillut kumpaankaan suntaan.

        Näiden kokemusten mukaan tuolla matkalla tulee useita kohtia, missä verkko teoriassa toimii jonkun operaattorin voimin, mutta kun laitteet eivät reagoi verkon muutoksiin salamannopeasti. Tästä seuraa se, että kun se on juuri alkamassa toimimaan toisella ratkaisulla, pitääkin vaihtaa verkkoa toiseen tai laite aloittaa miettimään että toimisiko nyt Wlanilla vai GPRS:n varassa. En ihmettele että poistavat junista tuo välitöntä varmentamista vaativat maksukortit.

        sinulla antennit olikin junan sisäpuolella. se on osittainen faradayn häkki.
        ulkoantennilla kyllä pelittää tai jos laitat puhelimen junan ulkopuolelle.
        kaikissa näissä liikkuvissa ratkaisuissa käytetään ajoneuvon ulkopuolelle sijoitettavaa antennia.

        kahden järjestelmän homma menee käytännössä näin:
        -mikrotikin boksi, kaksi mokkulaa. molempien yhteyttä pingillä testataan jatkuvasti. se joka vastaa pingiin paremmin, jaetaan wlan-yhteydeksi.
        periaatteessa järjestelmään saisi kaikkien operaattorien 3g/gprs-yhteydet ja vielä @450 myös. siltikin tunnelit on katveessa kun niissä ei ole osittain vuotavaa antennikaapelia kuten metrotunnelissa.


      • nörtti...
        jjcjjhhkkkj kirjoitti:

        Näin olen tehnytkin. Pointti on nimen omaan kahden verkon järjestelmä. Katveet ei näin osu samalle kohdalle. Tuon kun hiffaat, niin asia ei ole enää niin monimutkainen edes sinulle :)

        EI onnistu kovin helpolla. Session pitää pysyä koko transaktion ajan samana. Eli kesken operaation ei verkko voi vaihtua. Lisäksi usein vermenne palvelu on ruuhkautuneena eli kestää, ja sessio katkeaa. Mikään natti tms ei toimi koska se on teknisesti tehty mahdottomaksi korttilaitteissa mikä on myös hyvä jos ajatellaan turvallisuutta.

        Eiköhän se nyt vaan ole niin että käykää ostamassa se lippu automaatilta tai virkailialta ennenkuin menette junaan helpompi näin kaikille. Eikä se ole edes kovin kannattavaa taloudellisesti että konnari seisoo ja vetää elekrtonia minuutteja jonkun 4€ opiskelialipun kanssa?


      • dsfsgzbdfsgzsdf
        nörtti... kirjoitti:

        EI onnistu kovin helpolla. Session pitää pysyä koko transaktion ajan samana. Eli kesken operaation ei verkko voi vaihtua. Lisäksi usein vermenne palvelu on ruuhkautuneena eli kestää, ja sessio katkeaa. Mikään natti tms ei toimi koska se on teknisesti tehty mahdottomaksi korttilaitteissa mikä on myös hyvä jos ajatellaan turvallisuutta.

        Eiköhän se nyt vaan ole niin että käykää ostamassa se lippu automaatilta tai virkailialta ennenkuin menette junaan helpompi näin kaikille. Eikä se ole edes kovin kannattavaa taloudellisesti että konnari seisoo ja vetää elekrtonia minuutteja jonkun 4€ opiskelialipun kanssa?

        ei pidä paikkaansa ainakaan noissa kannettavissa laitteissa. lähikaupassa on langaton pääte ja kun saunalahti laittoi yhteydet natin taakse, toimi edelleen ihan ok.
        johtuu siitä että korttipääte (asiakas) avaa yhteyden palvelimeen ja sulkee yhteyden vasta kun varmennus on tehty tai time out tullut.
        no kaikkea muuta kivaa tuosta natista sitten tulikin ja n 1 liittymää joutunut asettelemaan paotetun julkisen ip:n taakse. mutta työllistäähän tuo toki.
        soneralla on jo aiemmin ollut natin takana. dna on nykyään ainoa, jolla oletuksena on julkinen osoite.
        tuo on totta että kesken session verkko ei saa vaihtua. siksi laatua kannattaa seurata koko ajan pingillä ja vaikka verkon voimakkuuden mukaan, jotta se vaihdetaan hyvissä ajoin toimivaan.
        periaatteessahan muutaman rivin perl-proxyllä ja sitä tarkkailemalla saisi aikaan sen, että yhteyttä ei saa vaihtaa jos tapahtuma on kesken.


      • Fhjtfvjhjkcghh
        dsfsgzbdfsgzsdf kirjoitti:

        ei pidä paikkaansa ainakaan noissa kannettavissa laitteissa. lähikaupassa on langaton pääte ja kun saunalahti laittoi yhteydet natin taakse, toimi edelleen ihan ok.
        johtuu siitä että korttipääte (asiakas) avaa yhteyden palvelimeen ja sulkee yhteyden vasta kun varmennus on tehty tai time out tullut.
        no kaikkea muuta kivaa tuosta natista sitten tulikin ja n 1 liittymää joutunut asettelemaan paotetun julkisen ip:n taakse. mutta työllistäähän tuo toki.
        soneralla on jo aiemmin ollut natin takana. dna on nykyään ainoa, jolla oletuksena on julkinen osoite.
        tuo on totta että kesken session verkko ei saa vaihtua. siksi laatua kannattaa seurata koko ajan pingillä ja vaikka verkon voimakkuuden mukaan, jotta se vaihdetaan hyvissä ajoin toimivaan.
        periaatteessahan muutaman rivin perl-proxyllä ja sitä tarkkailemalla saisi aikaan sen, että yhteyttä ei saa vaihtaa jos tapahtuma on kesken.

        Paikallaan pysyvän lähikaupan ja 160 km/h kulkevan intercityn vertaaminen keskenään osoittaa jonkin tason aivovammaa.


      • fsdgafasdfasdfasdgds
        Fhjtfvjhjkcghh kirjoitti:

        Paikallaan pysyvän lähikaupan ja 160 km/h kulkevan intercityn vertaaminen keskenään osoittaa jonkin tason aivovammaa.

        nopeus ei ole mikään ongelma ennen kuin mennään tuonne yli 300 km nopeuksiin. senkin jälkeen diversiteettiantenneilla vastaanotto kyllä onnistuu.

        tietenkin on yksi tiedonsiirtoväylä, jota vr ei ole varmaan edes miettinyt. nimittäin ajolangat. suomessa sähköverkon ohjaukseen käytetään sähköverkkoa itseään.
        ja pienemmässä mittakaavassa on mahdollista kotonakin käyttää pistorasioita lähiverkkokäytössä soveltuvilla adaptereilla.

        olen sitä mieltä että ongelmat on tehty ratkaistavaksi. ellei ihminen olisi ongelmia ratkaissut, se asuisi edelleen afrikassa kamelinpaskamajoissa.


      • sdgasdfasdgasdg
        Fhjtfvjhjkcghh kirjoitti:

        Paikallaan pysyvän lähikaupan ja 160 km/h kulkevan intercityn vertaaminen keskenään osoittaa jonkin tason aivovammaa.

        ja tuo lähikauppa oli mainittu vain siksi, että siellä NAT toimii. NAT ei ole millään tavalla radiotekniikkaan tai nopeuteen liittyvä asia, vaan tietoliikennetekniikkaan.


    • 432342

      Miksi tämä tulee, vaikka ylhäällä on "velallinen vaikeuksissa"?

      Eihän tässä ole mitään kyse velasta.

    • kortilla saa

      Kelan kortti pitäisi riittää.

      • Dillaa pois

        Hai kelpaisiko vekseli ja saisinko vaunuun ilman akustiikkaa.


    • Näin se meni..

      Nousin Mäntsälässä kyytiin eikä silloin vielä Visa Electron kelvannut. Helsingissä konduktööri tuli mukaan varmistamaan, että käyn ostamassa lipun.

      Konduktööriä otti aivoon, kun kahvitauosta meni iso osa minun seuraamiseen. :)

    • Jalkeille

      "Arpapeliä_verkoissa

      Näiden kokemusten mukaan tuolla matkalla tulee useita kohtia, missä verkko teoriassa toimii jonkun operaattorin voimin, mutta kun laitteet eivät reagoi verkon muutoksiin salamannopeasti. Tästä seuraa se, että kun se on juuri alkamassa toimimaan toisella ratkaisulla, pitääkin vaihtaa verkkoa toiseen tai laite aloittaa miettimään että toimisiko nyt Wlanilla vai GPRS:n varassa. En ihmettele että poistavat junista tuo välitöntä varmentamista vaativat maksukortit."

      Juurikin noin. Ja jos eivät kaikenmaailman älypuhelinääliöt osaa ostaa junalippua matkallensa niin, että se kelpaa ja on voimassa, voikoot hyvin kävellä. Raitis ilma tekee ihan hyvää telkkarin, salkkarin ja jääkaapin väliä kulkeville vetelyksille :D

    • Usein matkustava

      No kyllä helkkarissa pitäisi voida ostaa lippu kaikilla korteilla. Itse käytän mielummin electronia kuin noita luotollisia kortteja. Electron kun tarkottaa sitä että silloin käyttäjällä on rahaa kun se maksu lähtee melko suoraan tililtä heti. En ymmärrä miksei vrlle sellainen kelpaa. Esimerkiksi iltaisin kun menee junaan on asemat suljettu ja automaatit aseman ulkopuolella ei toimi. Ei hyvä sellaisen kannalta joka on päättänyt vasta samana iltana käyttää junaa johon on menossa. Sitten pitää löytää jostakin automaatti mistä nostaa rahaa ja sekin pankkiautomaatti saattaa olla suljettu.

      Näin on minulle käynyt esimerkiksi Tikkurillassa. Olin menossa Lahteen menevään junaan ja aioin ostaa automaatista lipun. No se automaatti olikin suljettu. Tiesin että ei kovin kaukana on pankkiautomaatti joten menin sinne äkkiä koska junan lähtöön oli vain vähän aikaa. Sekin automaatti oli sitten suljettu. En tiennyt missä siellä olisi toinen joten oli pakko mennä sitten seuraavalla junalla ja seuraavalla lähijunalla Pasilan asemalle missä sain nostettua rahaa itselleni. Ei hyvä näin electronilaisena.

    • riittää hölmöily

      On se kumma kun käteinen raha ei kelpaa ilman lisämaksua.Ajaa pois sellaiset matkustajat jossa asemilla ei ole myyntiä.Kyllä 5 euron maksulisä on liikaa. Lähes tasaraha käteen ja menoksi.Koskahan tulee järki avuksi.Yksityinen ei olisi tähän mennytkään, tai ainakin kiireen vilkkaan palannut entiseen tyyliin. Olisi eri juttu jos olisi kuin ratikoissa, jossa on vain tarkistus, eikä varsinaista rahastusta.

      • ValivalimÄÄ

        Ainutkaan yksityinen mahdollinen kilpailija ei investoisi senttiäkään näin harvaanasuttuun ja vähäväkiseen rautatieklusteriin jonka asiakaskunta koostuu määkivistä ja valittavista laamoista.


      • fgdfdsvgsdfs
        ValivalimÄÄ kirjoitti:

        Ainutkaan yksityinen mahdollinen kilpailija ei investoisi senttiäkään näin harvaanasuttuun ja vähäväkiseen rautatieklusteriin jonka asiakaskunta koostuu määkivistä ja valittavista laamoista.

        rautatieverkko ei liity vr:ään mitenkään. rataverkon omistaa valtio rautatieviraston kautta. vr on vain yksi toimija rautateillä. vähän kuin vainion bussit maantieliikenteessä, vaikkeivat hekään maanteitä omista.


      • Uvuhogutgih
        fgdfdsvgsdfs kirjoitti:

        rautatieverkko ei liity vr:ään mitenkään. rataverkon omistaa valtio rautatieviraston kautta. vr on vain yksi toimija rautateillä. vähän kuin vainion bussit maantieliikenteessä, vaikkeivat hekään maanteitä omista.

        Puhelinverkkokaan ei liity VR:ään mitenkään. Ne ovat operaattoreiden ja valtion omistuksessa. Varmennusten toimivuus taas on luottokunnan vastuulla. Luottokunta myöskin vaatii electronic ja debit korttien varmennuksen, joten sekään ei ole VR:n käsissä. Joko meni pointti perille?


      • fsgabsfadfadsfasdf
        Uvuhogutgih kirjoitti:

        Puhelinverkkokaan ei liity VR:ään mitenkään. Ne ovat operaattoreiden ja valtion omistuksessa. Varmennusten toimivuus taas on luottokunnan vastuulla. Luottokunta myöskin vaatii electronic ja debit korttien varmennuksen, joten sekään ei ole VR:n käsissä. Joko meni pointti perille?

        noissa tietoverkoissa vr:llä on valinnanvaraa. suomessa on kolme matkapuhelinverkkoa ja sen lisäksi @450-verkko. joten tietoliikenne ei ole mikään ongelma, vaan vr:n osaamattomuus. rautatieverkoissa taas on käytettävä sitä olemassaolevaa.


      • sdafsdfasdfasd
        Uvuhogutgih kirjoitti:

        Puhelinverkkokaan ei liity VR:ään mitenkään. Ne ovat operaattoreiden ja valtion omistuksessa. Varmennusten toimivuus taas on luottokunnan vastuulla. Luottokunta myöskin vaatii electronic ja debit korttien varmennuksen, joten sekään ei ole VR:n käsissä. Joko meni pointti perille?

        >>Luottokunta myöskin vaatii electronic ja debit korttien varmennuksen>>

        nyt valehtelet! esimerkiksi s-pankissa saa itse valita ottaako varmentavan debit-kortin vai varmentamattoman.
        pankin päätös, ei luottokunnan.


      • Tirsk!
        fsgabsfadfadsfasdf kirjoitti:

        noissa tietoverkoissa vr:llä on valinnanvaraa. suomessa on kolme matkapuhelinverkkoa ja sen lisäksi @450-verkko. joten tietoliikenne ei ole mikään ongelma, vaan vr:n osaamattomuus. rautatieverkoissa taas on käytettävä sitä olemassaolevaa.

        No mene toki jakamaan sitä osaamistasi sinne VR:lle, äläkä täällä länkytä. Ihme pelle..


      • gsfdfasdfadsfasd
        Tirsk! kirjoitti:

        No mene toki jakamaan sitä osaamistasi sinne VR:lle, äläkä täällä länkytä. Ihme pelle..

        vr:hän ei nimenomaan halua osaamista. seuraa toki mediaa niin tiedät että verkkokaupan toteutuksen ostivat Tiedolta ja Accidenturelta.


      • Ghhhjjhjj
        gsfdfasdfadsfasd kirjoitti:

        vr:hän ei nimenomaan halua osaamista. seuraa toki mediaa niin tiedät että verkkokaupan toteutuksen ostivat Tiedolta ja Accidenturelta.

        Joten mitä ihmettä sinä sitä VR:ää sitten soimaat..


      • sfdadsfdasfd
        Ghhhjjhjj kirjoitti:

        Joten mitä ihmettä sinä sitä VR:ää sitten soimaat..

        miksei huonoa palvelua saisi soimata? pitääkö kaikien olla niin kuin normi-suomalaiset, että ollaan hissukseen ja kusi sukassa eikä vahingossakaan arvostella mitään tai ketään. kuin korkeintaan baarissa kännipäissään?
        tämähän on juuri se syy että suomalaiset saavat maailmalla surkeimmat hotellihuoneetkin. pitää uskaltaa avata suu ja vaatia. siinä ei ole mitään pahaa.


      • Vjhjkhcjjh
        sdafsdfasdfasd kirjoitti:

        >>Luottokunta myöskin vaatii electronic ja debit korttien varmennuksen>>

        nyt valehtelet! esimerkiksi s-pankissa saa itse valita ottaako varmentavan debit-kortin vai varmentamattoman.
        pankin päätös, ei luottokunnan.

        No voi hyvä tavaton. Ei sitä varmennusta nyt kuitenkaan vr vaadi, vai? Joka hevatun asemalla on automaatti/lipputiski, lipun saa koneelle, kännyyn, tilattua r:lle, ja vaikka telepaattisesti perskele ja silti kehdataan valittaa kun yritys ei investoi järjestelmään joka mahdollistaisi sellaisen maksuvälineen käytön, jota käyttävät lähinnä varattomat ja lapset ja joiden junamatkat maksavat keskimäärin pari euroa. Ei kai yksityisen liikelaitoksen tehtävä olekaan mielyttää kaiken maailman persaukisia kitisijöitä hinnalla millä hyvänsä, vai. Kyllä olette typeriä.


      • ifolorhäiriö

        Otetaan keskusteluun mukaan vielä sekin asia, että ovat tuosta käteisestä pyrkineet eroon. On jo pankkeja, joissa ei käteistä käsitellä. Ihmisiltä halutaan käteisostot mahdottomiksi. VR:nkö pitäisi mennä vastakkaiseen suuntaan? Itse kyllä kannatan käteistä ja sen käyttöä, muttei se toimi aina, koska automaatit ovat vähentyneet.


    • 11+7

      Ei junassa korttilla pitäsikikään maksaa, sen pitäisi olla ilmaista. Ainakin jos miettii palvelun toimivuutta...!

    • vcxvxvxc

      Ei mielestäni ole mikään kovin suuri mysteeri, että jo lähteneeseen junaan ei voi ostaa lippua. Tämä saattaisi aiheuttaa ongelmia kun ei huomaisi, että juna on jo lähtenyt. Tai tämä ajatus siinä on varmaankin ollut taustalla, eli lipun oston selkeyttäminen kun ensimmäinen ehdotus on seuraavaksi lähtevä juna ja seuraavat yhteydet näkyvät lähtöajan mukaan järjestyksessä.

      • dfhgdffgsfdgf

        junalippu käy seuraaviin juniinkin matkalippuna. tietenkin jos ostaa taajamajunaan lipun ja käyttää sitä matkalippuna ic:ssä, joutuu erotuksen maksamaan.


      • Hälööööö
        dfhgdffgsfdgf kirjoitti:

        junalippu käy seuraaviin juniinkin matkalippuna. tietenkin jos ostaa taajamajunaan lipun ja käyttää sitä matkalippuna ic:ssä, joutuu erotuksen maksamaan.

        Ei muuten ole käynyt viime syksyisestä lippu-uudistuksesta lähtien, joten kannattaisko päivittää tiedot ennen kuin jakelee viisauksiaan täällä..


    • vrrän voisi toivottaa viimein tervetulleeksi tälle vuosituhannelle jossa kuljemme kellojen ei kalenterinmukaan ja jossa maksamme kortilla ei vältämättä käteisellä.Junat niin huono kuntoisia ettei ne enää kelpaisi edes italiassa josta ne on hankittu.Ovet lumessa ja jäässä konnarit hakkaa jääkepillä jäätä pois ovienvälistä ja sitten tulemme helsinkiin lumettomalle rataaluelle ja koko alexantarinkatu ja kampin alue ja vr ei saa lunta pois edes ovien välistä.Tlavi yllätää suomessa tammikuussa ja syksyllä lehdet ja kesällä kelirikot ja sateet..hei haloo!!!!Poistetaan kaikki vuorpt ni ei tule myöhästymisiä.

      • Stupid-64

        Lähes tulkoon kaikki Suomessa kulkevat junat on valmistettu Suomessa. Etenkin ne Helsingin peltipaikut joista sitä jäätä hakataan talvella. Kirjoituksestasi huomaa ettet ole matkustellut hirveästi. Valta osassa euroopankin maista junissa ei voi maksaa millään korteilla. Suuressa osassa maita edes käteinen ei käy. Jotenkin huvittavaa nämä aivottomat yleistykset italialaisista ja huonokuntoisista junista, jotka kulkevat aina myöhässä. Käy katsomassa VR:n nettisivuilta, moniko Suomen tuhannesta päivittäisestä junavuorosta kulkee tänään myöhässä. Pösilö.


    • VR:n kyllästynyt

      VR:n voisi lakkauttaa. Ajan mieluummin omalla autollani.

    • Bella März

      Millä lie tekniikalla toiminut se VR:n puhelinkoppisysteemi silloin kivikautisella 1980-luvulla mutta ainakin se pelitti joka kerta kun soitin liikkuvasta junasta tuttavalle. Mikä sitten nykytekniikassa vikana kun juttujen mukaan ei toimi millään tasolla, ei edes lipunmyynnissä. En ole vielä päässyt kokeilemaan näitä uutuuksia. Eniten ihmetyttää se että tasan tarkkaan pitää tietää minä päivänä mihin kellonaikaan mistä mihin missä junassa meinaa matkustaa. Ennen saattoi jopa vaihtaa käyttämättömän lipun sujuvasti toiseen tai saada rahana takaisin.
      Nykytilanne on varmaan sitä paljon puhuttua kehitystä.

      • fgsfadfsgsfrgrwg

        >>Ennen saattoi jopa vaihtaa käyttämättömän lipun sujuvasti toiseen tai saada rahana takaisin.>>

        ennen sai myös poiketa matkalla, jos tuli yht'äkkiä mieleen käydä väliasemalla vaikka kaupassa tai kaverilla. konduktööri vain teki merkinnän lippuun ja se kelpasi sitten seuraavassa junassa. ennen oli lippujen hinnatkin sellaiset, että oli varaa junaa käyttää. nykyään pakko käyttää omaa autoa kun tulee halvemmaksi. lisäksi pääsee määränpäähän silloin kun haluaa ja ajoissa.
        paljon on palvelutaso heikentynyt!


      • Suomen suurin osa
        fgsfadfsgsfrgrwg kirjoitti:

        >>Ennen saattoi jopa vaihtaa käyttämättömän lipun sujuvasti toiseen tai saada rahana takaisin.>>

        ennen sai myös poiketa matkalla, jos tuli yht'äkkiä mieleen käydä väliasemalla vaikka kaupassa tai kaverilla. konduktööri vain teki merkinnän lippuun ja se kelpasi sitten seuraavassa junassa. ennen oli lippujen hinnatkin sellaiset, että oli varaa junaa käyttää. nykyään pakko käyttää omaa autoa kun tulee halvemmaksi. lisäksi pääsee määränpäähän silloin kun haluaa ja ajoissa.
        paljon on palvelutaso heikentynyt!

        Vuorot ja ehkä palvelukin on ainakin keskitetty Riihimäen eteläpuolelle, plus pari junaa Tampereelle.


    • Rghijgckhgh

      Niin, maikkarin mukaan kokeilu loppui. Eihän tuossa puhuta epäonnistumisesta mitään. Luetunymmärtäminenkin on taitolaji.

      • sdfagfadsfadsg

        jos yksinkertaista asiaa ei saa toimimaan ja luovuttaa heti, niin kyllä mielestäni voidaan epäonnistumisesta puhua.
        vaikka suomessahan tosiaan ei nykyään enää ole tapana puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

        esimerkiksi kun heikennetään palvelua ja tehdään siitä kalliimpaa, kyse on "normaalista tuotekehittelystä"
        http://www.digitoday.fi/vimpaimet/2012/02/17/elisa-siirtyy-minuuttipohjaisiin-hintoihin/201223487/66

        puhumattakaan sitten moku-uutisista. niissä jos puhuu asioista niiden oikella nimillä, niin se on tänäpäivänä jopa vihapuhetta :D


    • Jaah, niin no...Mitäpä tuohon nyt sitten sanoisi. Olen henk. kohtaisesti sitä mieltä, että hyvä vain jos kaikki ei menekkään pelkän korttimaksun varaan, itse kun en kortilla ikinä elämässäni halua mitään maksaakkaan(en ole ottanut maksuomiaisuutta korttiini, enkä myös aijokkaan), olen tottunut käteiseen rahaan ja mieluummin siis sitä kannatan ja käytän. Tietynlainen kehitys on hyvä, mutta jos se sitten se kehitys taas ns. tappaa kaiken sen mistä itse enemmän pidän/johon olen tottunut, niin silloin siitä en pidä. Kas kun toisaalta asia kuitenkin niin, että vanhassa vara parempi. Aiheen mukaan toki myös, mutta kuitenkin.

      • blaalaa

        Kaikissa korteissa on nykyään maksukorttiominaisuus. Pakko sitä ei toki käyttää ole.


    • http://adf.ly/5ZSEa
    • Nykyaikaako?

      En jaksa ymmärtää miten Suomi on hurahtanut tähän korttiaikaan, onko tämä nyt nykyaikaa? Kaikki käyttää korttia, Saksassa taas tosi harva ja moni liike ei edes hyväksy korttia vaan haluaa käteistä. Toki kortti on hyvä, mutta käteistä pitää aina olla myös mukana.

      • ollaan jo eellä..

        On ihan juu kortit nykyaikaa ja arkea Suomessa (yhtä perus, kuin sähkö), missä ne pääsääntöisesti toimii hyvin, jotain vr:n sekoiluja lukuunottamatta. Mites, ollaanko Saksassa vielä shekki-ajassa?


      • Jessjjejejs
        ollaan jo eellä.. kirjoitti:

        On ihan juu kortit nykyaikaa ja arkea Suomessa (yhtä perus, kuin sähkö), missä ne pääsääntöisesti toimii hyvin, jotain vr:n sekoiluja lukuunottamatta. Mites, ollaanko Saksassa vielä shekki-ajassa?

        Kyllä ollaan ja varmasti toimii! Nämä korttimaksusysteemit kun kaatuilee aina silloin tällöin.


    • Kristitty Demari

      Kyllä junalippu tulisi ostaa asemalta jotta pummilla matkustavat loppuisivat, Ja muutenkin turhaan vr:n johdolle maksetaan palkkaa kun eivät tee päivän selviä parannuksia joita asiakkaat ovat jo moneen kertaan ilmoittaneet. Esim. Aikataulutuksia realistisiksi. Hieman harvempia vuoroja jotta edullisemmat matkat toteutuisi. Ja aikataulut olisi ees jokseenkin paikkansa pitäviä.

    • MONOPOLIKOLHOOSI

      VR on suomalaisen monopolitalouden pahimpia esimerkkejä. Vaikka kolme tai viisi rautatieyhtiötä rinnalle kilpailemaan, niin johan on VR.kin pakko muuttaa asenteitaan ja potkittava itseään perseeseen. Mutta ei. Täällä itäblokissa uskotaan yhä valtiodiktatuuriin vaikka kaikki merkit osoittavat että se kusee ja pahasti.

      • Jhjgjhchh

        VR kilpailee tällä hetkellä henkilöauto, lento ja linja-autoliikenteen kanssa joten kilpailua on. Rautateille sitä ei saada koskaan kun yhtäkään mahdollista kilpailijaa ei kiinnosta liikennöidä täysin kannattamattomia yhteysvälejä joita valtaosa suomen junavuoroista on. Saatika että olisivat kiinnostuneita palvelemaan tuollaisia kitiseviä ämmiä..=)


      • ei pörssiyhtiöille

        Monopolikolhoosi -nimimerkille.
        - et taida ymmärtää, että yksityinen lakkauttaa reittejä. Me maksamme veroja, jotta infrastruktuuri olisi läpi koko Suomen ihmisten käytössä, Mieluummin maksan veroja meille itselle, siis valtiolle= kansa; kuin pörssiyhtiöille, jotka haluavat vain voittoja ja keräävät bonukset omiin taskuihin. Yksityisellä hinnat nousisivat pilviin.
        Olet varmaankin seurannut , kuinka on käynyt muille yrityksille, kun on yksityistetty.
        Asut varmaankin alueella , jossa on kulkuyhteytkisä joka 1min- 5 min välein. Täällä pohjoisessa juna kulkee 2x pvässä ja linja -auto 1x pävässa tai ei ollenkaan. Pitäiskö nämäkin lopettaa. Valtion velvollisuus taata palvelut kaikille alueille ja kaikille suomalaisille. Sitä varten kait valtio on, mitäs me muuten sillä tehdään. Vai haluatko, että koko Suomi lakkautetaan, kuten suuntaus näyttää nyt olevan keksittämispolitiikassa.
        Pohjoisessa ja Itä-Suomessa on jo vaikeuksia saada palveluja, pitäiskö meidät eristää kokonaan. Häpeä. Kenen puolella olet. Annan anteeksi ymmärtämättömyytesi.


    • tuhlausta

      ja euroja kului....

    • Olipas täällä taas paljon viisaita ihmisiä..kannattais varmaan jakaa tota viisautta. Se on kyl jännä juttu, et kaikki asiat ei toimi ihan samalla lailla tuolla junamaailmassa ku kaupan kassalla..

    • Hyvästi, bönde

      Suomi on jo lakkautettu Helsingin ydinaluetta lukuunottamatta, ei kai tämä suurena yllätyksenä tule. Yksinkertaisesti bönde ja böndet ovat muuttuneet rasitukseksi valtiolla, joten heihin ei enää jakseta kiinnittää huomiota. Kaikki oleellinen on ja löytyy jo Helsingin ydinalueelta.

      Joten kyllä, muu Suomi lakkautetaan turhana ja voittoa tuottamattomana maalaispitäjänä, joka on kohta pelkkä hailea muisto 50-luvun Suomi -filmeistä ja kartoissa, kun maalta haettiin maitoa ja ylioppilaspojat maitotyttöjen haarojen lempeää antautuvaisuutta.

    • Hävettää!!!

      VR:n voisi lakkauttaa, eihän siellä toimi mikään. Yksityisautoilu on miellyttävämpää kuin töykeät konduktöörit, juopuneet asiakkaat, toimimattomat lippuautomaatit, jatkuva myöhästely ja asemalta lähtemättömät junat.

      Masentavaa ja hävettävää. Eikö mikään voisi VR:llä vähitellen toimia?

      Mussolinin aikana jopa Italiassa juna tuli asemalle ajalleen. Jos ei tullut, veturin kuljettaja ammuttiin asemmalle.

      • asdhdjhsjsfj

        Älä sitten lähde kännipäissäs sinne..Ja niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa..Omalle kohdalle ei ole sattunut pahemmin töykeitä konnareita kuin kauhean hankalia asiakkaitakaan..

        Suurimman osan ongelmista matkustajakin voisi ohittaa, jos viitsisi vähän ottaa selkoa asioista, ennenku menee meuhkaamaan sinne junaan. Saattaa se konnarikin olla sillon hivenen töykeä ;)


    • Mahtavasti

      Tieto rulettaa.

    • Hävettää!!!

      Olen absolutisti.

      Mielestäni VR on velkaa monelle ihmiselle teknisistä mokistaan, huonosta asiakaspalvelustaan ja epätasaisesta luotettavuudesta.

      Asiallisuus on asiakaspalvelun avainsana. Mutta nämä tapaukset...

      • Jeesus gristus

        Ja sä oot velkaa ihmiskunnalle omasta tyhmyydestäsi..


      • Hävettää!!!
        Jeesus gristus kirjoitti:

        Ja sä oot velkaa ihmiskunnalle omasta tyhmyydestäsi..

        Olet teennäinen.

        Miksi ihmeessä asiakkaan pitäisi tyytyä VR:n vuosikausia jatkuvaan sortoon tolkuttomasta myöhästelystä, surkeasta informoinnista, toimimattomista lippuautomaateista ja huonosta palvelusta?

        VR on paljon velkaa ja maksujen aika on edessä: pulju kiinni.


      • Häpeän puolestasi!
        Hävettää!!! kirjoitti:

        Olet teennäinen.

        Miksi ihmeessä asiakkaan pitäisi tyytyä VR:n vuosikausia jatkuvaan sortoon tolkuttomasta myöhästelystä, surkeasta informoinnista, toimimattomista lippuautomaateista ja huonosta palvelusta?

        VR on paljon velkaa ja maksujen aika on edessä: pulju kiinni.

        Nyt voisit tässävaiheesse hiukan täsmentää.
        Miten matkustajia mielestäsi sorretaan?
        Suomessa ajetaan päivittäin tuhat junavuoroa. Moniko näistä on tolkuttomasti myöhässä?
        Mistä sinua on informoitu huonosti?
        Mitkä lippuautomaatit ovat epäkunnossa?
        Milloin olet saanut huonoa palvelua?
        Mitä VR on sinulle velkaa? Vaikea uskoa että kukaan olisi tuollaiselle kitisevälle ämmälle mitään velkaa..

        On helppo huudella täällä vaikka mitä tietämättä hölkäsen pölystä mistään juniin liittyvästä. Yleensä suurimmat valittajat perustavat näkemyksensä kerran kymmenessä vuodessa tehtyyn junamatkaan ja kun sitten itse mokataan kaikessa mahdollisessa asiassa matkaan liittyen eikä viitsitä ottaa asioista etukäteen selvää, niin sitten onkin hyvä haukkua koko VR.
        Jos olet saanut huonoa palvelua, niin mistäköhän vois johtua?!


      • Häpeän puolestasi! kirjoitti:

        Nyt voisit tässävaiheesse hiukan täsmentää.
        Miten matkustajia mielestäsi sorretaan?
        Suomessa ajetaan päivittäin tuhat junavuoroa. Moniko näistä on tolkuttomasti myöhässä?
        Mistä sinua on informoitu huonosti?
        Mitkä lippuautomaatit ovat epäkunnossa?
        Milloin olet saanut huonoa palvelua?
        Mitä VR on sinulle velkaa? Vaikea uskoa että kukaan olisi tuollaiselle kitisevälle ämmälle mitään velkaa..

        On helppo huudella täällä vaikka mitä tietämättä hölkäsen pölystä mistään juniin liittyvästä. Yleensä suurimmat valittajat perustavat näkemyksensä kerran kymmenessä vuodessa tehtyyn junamatkaan ja kun sitten itse mokataan kaikessa mahdollisessa asiassa matkaan liittyen eikä viitsitä ottaa asioista etukäteen selvää, niin sitten onkin hyvä haukkua koko VR.
        Jos olet saanut huonoa palvelua, niin mistäköhän vois johtua?!

        Juuri näin =)


      • blaalaa
        red_baron kirjoitti:

        Juuri näin =)

        VR:llä töissä oleva kaveri kysyy aina kun suunnitellaan jotain matkaa, että onko kiire, vai mennäänkö junalla :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      304
      3441
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      242
      1891
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      95
      1392
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1323
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1223
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1143
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      966
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      894
    Aihe