1 tyypin diabeteksen oireena väsymys?

reallyhappening

Voiko 1. diabeteksen oireena olla pelkästään ihan älytön väsymys? Mulla on nyt muutamien päivien aikana tullut koko ajan pahenevaa väsymystä vaikka nukun joka yö tarpeeksi/välillä liikaakin. Silti väsyttää ihan järjettömästi, ja nyt se on mennyt niin pahaksi ettei pysty edes kunnolla silmiä liikuttaan tai katsomaan minnekkään kun silmiä särkee ja joka paikkaa kolottaa ja väsyttää niin järkyttävästi (viime yönäkin 9 tuntia unta). Janoa en tunne kuitenkaan normaalia enemmän, vaikka kurkku ja suu tuntuukin hieman kuivahkolta jatkuvasti, vessassa tarvii juosta aika usein, mutta niin on ollut melkein aina.

Voiko mulla on diabetes? Olen 20 vuotias nainen ja suvussamme ei ole esiintynyt ollenkaan 1 tai 2 tyypin diabetesta. Pääseekö ulkopaikkakunnalla mittaamaan verensokerinsa esim sairaanhoitajalle?

Tämä asia vaivaa erittäin paljon, ja pelkään aika suuresti että olen sairastunut diabetekseen, joten suuret kiitokset, jos joku vaivautuu vastaamaan!:)

16

1797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1-tyyppisen äiti

Mun veikkaus on, ettei voi olla pelkkää väsymystä ilman janotusta/pissatusta, jos ois kyse diabeteksesta.

Mutta kannattaisi kyllä mennä lekurille ja verikokeisiin jos noin pahaa väsymystä kerran on. ei kai tuo ihan normaaliakaan ole.

• typ-1

En usko,että sinulla olisi diabetes.Mutta kannattaa käydä vaikka terveysasemalla mittaamassa sokerit.Ja jutella lääkärin kanssa oireistasi.Itselläni 1-tyypin diabetes,oireet olivat erittäin rankat,mm.saatoin koulupäivänä juoda 14 litraa colaa!!kusetti jatkuvasti,näkö sumeni niin etten nähnyt edes liitutaululle ja muutenkin oli outo olo ja pahoinvointia ja myöskin vetämättömyyttä/väsymystä.

• pahviaovotko sulla
        typ-1 kirjoitti:

En usko,että sinulla olisi diabetes.Mutta kannattaa käydä vaikka terveysasemalla mittaamassa sokerit.Ja jutella lääkärin kanssa oireistasi.Itselläni 1-tyypin diabetes,oireet olivat erittäin rankat,mm.saatoin koulupäivänä juoda 14 litraa colaa!!kusetti jatkuvasti,näkö sumeni niin etten nähnyt edes liitutaululle ja muutenkin oli outo olo ja pahoinvointia ja myöskin vetämättömyyttä/väsymystä.

14 litraa colaa?

Taidat juksata.

Jo 5:een litraan vettä saattaa kuolla.

Ja kuka sulle osti ja kenen rahoilla ja miten kantoi 14 litraa colaa ja kittasit sen kaiken koulussa?

• typ-1
        pahviaovotko sulla kirjoitti:

14 litraa colaa?

Taidat juksata.

Ja kuka sulle osti ja kenen rahoilla ja miten kantoi 14 litraa colaa ja kittasit sen kaiken koulussa?

Hain kuule ihan itse colani.sulla taitaa olla pahviaivot,koska jano todellakin voi olla erittäin kova kun diabetes tulee.tottakai mihin vaan voi kuolla,itse en ainakaan ole kuollut vaikka juonut 2pulloo raakaa viinaa kerralla :D.meillä sai juoda tunnilla colaa.no okei määrä taisi olla 12 litraa,eli joo juksasin.lidlistä 6kpl 2 litran pulloja...

• reallyhappening
        typ-1 kirjoitti:

Hain kuule ihan itse colani.sulla taitaa olla pahviaivot,koska jano todellakin voi olla erittäin kova kun diabetes tulee.tottakai mihin vaan voi kuolla,itse en ainakaan ole kuollut vaikka juonut 2pulloo raakaa viinaa kerralla :D.meillä sai juoda tunnilla colaa.no okei määrä taisi olla 12 litraa,eli joo juksasin.lidlistä 6kpl 2 litran pulloja...

12 litraa O.o huhhuh. Mutta kai diabetes voi silti olla vaikkei oireena olisi janoa ollenkaan? Olen janon suhteen aika kummallinen muutenkin, koska en juo lähes ikinä, koska en tunne janoa melkein ollenkaan.

Vessassa tarvii kyllä juosta 3 kertaa tunnissa jos juon yhdenkin lasillisen vettä

• pahviaivotko sulla
        typ-1 kirjoitti:

12 litraa colaa?

taas jauhat täyttä paskaa

kyllä tuolla määrällä on teholle jo yhdessä päivässä

laskeppa huviksesi se sokerimäärä, jota tuosta saat taikka vaihtoehtoisesti sitä ei niin teveellistä makeutusainetta, jos joit ligh versiota

Ihan sama, teholla oisit ollut jo päivässä

• kartalla.
        typ-1 kirjoitti:

1 litra colaa sisältää:

108 grammaa sokeria
        Virvoitusjuomissa kofeiinimäärä on noin 65-150 mg/litra (tarkkaa tietoa ei kerrota, koska ????)
        100mg/litra wikipedian mukaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

12 litraa colaa sisältää:

1,3 kiloa sokeria
        1200 mg kofeiinia vastaten 1,5 litraa kahvia

Kyllä tuolla määrällä nestettä, sokeria ja kofeiinia on jo uhden päivän jälkeen vähintäänkin ensiavussa iltaaan mennessä vaikka olis terve ja hyväkuntoinenkin, joten et ihan sieltä fiksummasta perheestä taida olla kotosin ;)

Toivottavasti edes jatkossa pidät huolta terveydestäsi ja syöt kunnon ruokaa ja D-vitamiinia.

Kannattaa lukea asioita, niin pysyy kartalla.

http://www.tritolonen.fi/

• vettä ja suolaa
        reallyhappening kirjoitti:

12 litraa O.o huhhuh. Mutta kai diabetes voi silti olla vaikkei oireena olisi janoa ollenkaan? Olen janon suhteen aika kummallinen muutenkin, koska en juo lähes ikinä, koska en tunne janoa melkein ollenkaan.

Vessassa tarvii kyllä juosta 3 kertaa tunnissa jos juon yhdenkin lasillisen vettä

Aikuisen nestetarve on 1,5-2 litraa ruoka.

Jos hikoo paljon, niin sitten vähän enemmän.

Nesteen juominen on tärkeää koko elimistön kannalta, koska ihminen on 70% vettä.

• Onkohan tottakaan
        kartalla. kirjoitti:

1 litra colaa sisältää:

108 grammaa sokeria
        Virvoitusjuomissa kofeiinimäärä on noin 65-150 mg/litra (tarkkaa tietoa ei kerrota, koska ????)
        100mg/litra wikipedian mukaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

12 litraa colaa sisältää:

1,3 kiloa sokeria
        1200 mg kofeiinia vastaten 1,5 litraa kahvia

Kyllä tuolla määrällä nestettä, sokeria ja kofeiinia on jo uhden päivän jälkeen vähintäänkin ensiavussa iltaaan mennessä vaikka olis terve ja hyväkuntoinenkin, joten et ihan sieltä fiksummasta perheestä taida olla kotosin ;)

Toivottavasti edes jatkossa pidät huolta terveydestäsi ja syöt kunnon ruokaa ja D-vitamiinia.

Kannattaa lukea asioita, niin pysyy kartalla.

http://www.tritolonen.fi/

Jos colat oli light-versioita, turvallinen vuorokausimäärä on ylitetty kolminkertaisesti.

• minä
        pahviaovotko sulla kirjoitti:

14 litraa colaa?

Taidat juksata.

Poika joi 10 litraa vettä päivässä, oli diabetes.

• Lääkäriin!

Tuollaiset oireet voivat olla flunssaakin, aina ei nouse kuumetta tai ole yskää.

Minulla on aiheuttanut väsymystä alhaiseksi laskenut hemoglobiini. Siksi kannattaa mennä lääkärille ja kertoa oireista niin hän voisi määrätä labrakokeisiin.

Oireet voivat olla monen muun sairauden oireita, diabeteksen oireiksi ne ovat epätyypillisiä. Diabetekseen sairastuminen ei ole "kuolemantuomio" eikä sitäkään kannata pelätä vaikkakin kohdallasi tuosta ei liene kyse.

• reallyhappening

Anemia mulla kyllä tosiaan on, mutta se on ollut jo monta vuotta eikä ikinä siitä ole ainakaan tullut väsymystä joten se ei ainakaan voi olla syy.

Todennäköisesti menen maanantaina mittauttamaan verensokerini jotta saisin ainakin mielenrauhan vaikkei sitä diabetesta nyt olisikaan. Ja tietenki se pelottaa, koska kyllä diabetes vissiin jonkin verran rajoittaa elämää, kun pitää syödä tietyn väliajoin ja käyttää sitä insuliinipiikkiä melkein joka hetki :/

• terveyttä sulle

Anemia mulla kyllä tosiaan on, mutta se on ollut jo monta vuotta eikä ikinä siitä ole ainakaan tullut väsymystä joten se ei ainakaan voi olla syy.

Todennäköisesti menen maanantaina mittauttamaan verensokerini jotta saisin ainakin mielenrauhan vaikkei sitä diabetesta nyt olisikaan. Ja tietenki se pelottaa, koska kyllä diabetes vissiin jonkin verran rajoittaa elämää, kun pitää syödä tietyn väliajoin ja käyttää sitä insuliinipiikkiä melkein joka hetki :/

Väsymystä aiheuttaa:

flunssa (alkava)

anemia (anemian syy selvitettävä esim keliakia)

ravintoainepuutokset (keliakia?)
        http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

D-vitamiinin puute
        http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

kilpparin vajaatoiminta
        http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

jne...

käyhän tohtorilla, niin asia valkenee toivottavasti

• anemiasta.

Kenelle rautalisää suositellaan
        Perussääntönä voidaan sanoa, että lasten ja naisten tulisi tankata rautaa kuukauden kuuri 2-4 kertaa vuodessa. Raskausaikana rautalisää tarvitaan lähes koko ajan, sillä lapset, jotka syntyvät aneemisille äideille, kärsivät tutkimusten mukaan elämänsä aikana huomattavasti enemmän eri sisäelinten sairauksista, verenkiertotaudeista, sydänvioista sekä diabeteksesta. Urheilevat miehet tarvitsevat myös rautalisää vähintään muutaman kuurin vuodessa ja urheilevat naiset vähintään 4 kuuria vuodessa. Raudan puute aiheuttaa heikkoa hapenottokykyä, joten kovasta väsymyksestä kärsivät henkilöt, astmaatikot, ym. hyötyvät selvästi rautalisästä. Heikko raudan hyväksikäyttö kulkee yleensä suvuittain, joten jos joku perheenjäsen kärsii alhaisista seerumin raudoista, kannattaa muutkin perheenjäsenet tutkituttaa.

Rautavalmisteiden erot
        Rautavalmisteissa on paljon eroja. Nestemäiset raudat sisältävät pieniä määriä hyvin imeytyvää rautaa ja niitä voi turvallisesti käyttää pitkiäkin aikoja. Apteekista saatavat, yleensä epäorgaanista rautaa isoina pitoisuuksina sisältävät tabletit puolestaan ovat usein haitallisia, aiheuttaen erilaisia vatsavaivoja sekä elimistön hapettumista. Tästä johtuen usein kuulee varoteltavan raudan haitoista, sillä isoina epäorgaanisina pitoisuuksina se härskiinnyttää soluja. Tätä pelkoa ei ole, kun nautitaan kasvipohjaisia, hyvin imeytyviä rautavalmisteita.

http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

• .

Diabetes ei rajoita elämää lainkaan. Syödäkään ei ole pakko tietyin väliajoin. Ruokailutavat ja -lajit on valittava järkeä käyttäen. Insuliiniakaan ei käytetä "joka hetki", kakkostyypissä ei lainkaan koska selvitään pillerilääkityksellä tai sen tukena kerran päivässä pistettävällä insuliinilla. Jos kyseessä on ykköstyyppi, insuliinia tarvitaan aterioillakin mutta silloinkaan se ei rajoita mitenkään elämää jos tautia ei ota siltä kantilta. Ei siis kannata pelätä diabetestä, mutta mene nyt lääkäriin niin asia selvitetään.

• mnbvcx

Tärkeän tehtävänsä takia rauta on ravitsemuksessa tärkeä hivenaine. Aikuisen ihmisen kehossa on rautaa yhteensä 4–5 g. Liika raudan saanti on haitallista, sillä se vaurioittaa maksaa ja munuaisia.

Ravinnossamme rautaa esiintyy kahdessa eri muodossa: nonhemi- ja hemirautana. Lihan ja kalan raudasta noin puolet on hemirautaa, joka imeytyy nonhemirautaa paremmin. Kasvikunnan tuotteiden rauta on nonhemirautaa. C-vitamiini parantaa kuitenkin nonhemiraudan imeytymisen jopa nelinkertaiseksi. Kalsium heikentää sekä hemi- että nonhemiraudan imeytymistä. Jos käyttää kalsiumlisiä, ne suositellaan otettavaksi aterioiden välillä.

Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin kolmekymmentä prosenttia maailman väestöstä. Aneemisen ihmisen punasolujen rakenne poikkeaa normaalista tai niitä on liian vähän. Naiset menettävät rautaa kuukautisten aikana. Lisärautaa ei kuitenkaan pidä syödä varmuuden vuoksi, koska terve ihminen harvoin tarvitsee sitä. Raudan puutos kannattaa aina käydä tutkituttamassa lääkärillä/terveydenhoitajalla ennen kuin tarttuu rautavalmistepurkkiin.

Punaisesta lihasta rauta imeytyy hyvin. Muita raudan lähteitä ovat maksa ja täysjyvävilja. Sen sijaan perinteisesti hyväksi raudanlähteeksi mainitusta pinaatista rauta ei imeydy hyvin sen sisältämän oksaalihapon takia eikä pinaatissa ole enemmän rautaa kuin muissakaan vihreissä kasviksissa.

Raudan tarve ja saanti

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan rautaa tulisi saada 1,6 mg/vrk ravinnosta energiana saatua megajoulea kohti eli aikuisilla naisilla noin 15 mg/vrk ja miehillä 9 mg/vrk. Naisten raudantarve vaihtelee yksilöllisesti ja riippuu kuukautisten aiheuttamasta raudan menetyksestä. Osa naisista tarvitseekin rautatäydennystä ravintoainevalmisteista. Vaihdevuosien alettua tarve vähenee. Lapsilla ja nuorilla raudan saantisuositus vaihtelee iän mukaan. Raudan imeytymiseen vaikuttaa muun aterian koostumus: C-vitamiini, liha ja kala parantavat sitä ja esimerkiksi kasvisten polyfenolit ja viljavalmisteiden fytiinihappo puolestaan heikentävät sitä. Suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi on määritelty aikuiselle 25 mg/vrk (sisältää ruoasta saatavan raudan ja korkeintaan 10 mg/vrk ravintoainevalmisteesta). Finravinto 2007 tutkimuksen mukaan suomalaiset saavat rautaa keskimäärin: naiset 10,3 mg/vrk (1,6 mg/MJ/vrk) ja miehet 13,6 mg/vrk (1,5 mg/MJ/vrk). Suosituksiin verrattuna rautaa saadaan liian niukasti, erityisesti noin puolella naisista saanti on pienempää kuin keskimääräinen tarve. Vilja- ja leivontatuotteet ovat Suomessa tärkein raudan lähde. Lisäksi rautaa saadaan runsaasti liharuoista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauta

Siis punaisessa lihassa on hyvin imeytyvää rautaa. Viljatuotteiden fytiini huonontaa raudan imeytymistä samoin kalsiumlisät. C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe