Kirjaston eräpäiväkäytännöt?

ei kokemusta

Onko kenelläkään kokemusta, tai muuten tietoa Parkanon kirjaston myöhästymismaksuista? Jos esim. cd:n, tai lehden, tai kirjan palautus menee yli eräpäivän, alkaako sakkomaksu kertyä heti seuraavana päivänä eräpäivästä, vai milloin? Paljonko sakkomaksun määrä on? Jos olen unohtanut palauttaa eräpäivään mennessä kirjaston aineistoa enemmän kuin yhden kappaleen, meneekö kaikesta aineistosta sakkomaksu, vai onko maksu jokin tietty summa, riippumatta myöhästyneiden lainojen määrästä?

Kuinka pian eräpäivän jälkeen palauttamatta jääneestä aineistosta tulee postitse ilmoitus? Tuleeko samalla lasku, vai pitääkö sakkomaksu käydä kirjastossa maksamassa? Tuleeko sakkomaksun lisäksi muita maksuja, kuten esim. perintä-, tai muistutuskuluja?

Yritin etsiä vastausta näihin kysymyksiin kirjaston nettisivuilta, mutta en löytänyt.

15

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohtelija

Päätäni en pane pantiksi, mutta käsittääkseni aineistosta, joka on yli viikon myöhässä, menee sakkomaksua euro/nide. Varsin armelias toimintatapa siis jos vaikka isoihin kaupunkeihin vertaa. Myöhästymisilmoitus lähetetään käsittääkseni tuon viikon kuluttua ja maksu tapahtuu kirjastossa. Nämä omakohtaisen kokemuksen perusteella jokin aikaa sitten, ajankohtaisempaa ja enempää en osaa sanoa, mutta tuskin ihan hirveesti muuttunut.

• joikoi

Miksi et kysy suoraan kirjastosta. Parkanossa on harvinaisen hyvä ja palveleva
      kirjasto. Ja sähköpostiisi voit tilata eräpäivämuistutuksen.

• nvgyt

ei mulla oo ainakaan parin päivän myöhästymisestä vielä maksua mennyt, ellei teos/cd ym. ole varattu.
      mä ainakin uusin monesti lainani tuon piki-verkkokirjaston kautta, jos näyttää siltä että eräpäivä menee umpeen enkä ehdi käymään palauttamas kirjoja.

• juuri luin kirjastos

Nykyään tarvii palauttaa viim. eräpäivänä .Myöhästymismaksu menee heti,enää ei oo mitään "armopäiviä"

• en ole nähnyt

Missä luit sellaista kirjastossa? Lukiko siellä muuta myöhästymisistä?

• Lainan päivänä

Oli sie jotain "sakko" hinnoista ja muista uusista ohjeista.
      Tää PIKI-juttu toi näköjään vähä kaikenlaista uutta.

• Lukutoukka

Tuli tuosta Lainan päivästä mieleen, kun Ylä-Satakunnassa mainittiin, että silloin olisi kirjastossa jotakin yllätyksiä. En itse päässyt paikalle, joten minua kiinnostaa, mistä yllätyksistä jäin paitsi. Eli mitä muuta kirjastossa oli silloin, kuin sakoton päivä ja kahvitarjoilu?

Tuonne kirjaston PIKi-verkkopalveluun tarvitsee kirjastokortin numeron lisäksi kortin tunnusluvun. Saako sen vain käymällä henk.kohtaisesti kirjastossa?

• kirjastossa ostoksil

esim. myytiin käytöstä poistettuja kirjoja (löysin monta hyvää)
      ja yllätys arvontaa

• Lukutoukka

Mitä oli arvontapalkintona? Siis nehän oli yllätyksiä, mutta ne on varmaankin jo ehditty arpoa, joten niiden voittajat varmaankin ainakin tietävät palkinnot.

• asiakaspalvelussa

Muutama keskeinen lainaus Parkanon kirjaston sivulta:

Kaikki aikuisten aineisto, lasten ja nuorten DVD:t, VHS:t ja CD-rom:it, koskee myös seutulainoja 0,10€/pv/laina, enintään 5,00€/laina, alkaen heti eräpäivän jälkeisenä päivänä.

Varatulla aineistolla huomautuskirje tulostuu 3 vrk:n kuluttua eräpäivästä, maksu 1 €/ huomautuskirje.

Toisen huomautuskirjeen jälkeen edelleen palauttamattomasta aineistosta lähtee lasku, jonka saanut asiakas on lainauskiellossa, kunnes on palauttanut lainat tai korvannut aineiston. Laskutuslisä 5 €.

Lainassa olevan aineiston varausmaksu 1 € (ei alle 18-vuotiailta)

------------

Ylläolevan mukaan myöhästymismaksut lähtevät siis kulkemaan heti. Osasta ainestosta ei kuitenkaan mene myöhästymismaksua. Lisäksi varausmaksuja ei tule alle 18 vuotiaille.

Tilanne Pirkanmaalla on se, että kirjastojen välillä on tiettyjä eroja. Yhdessä paikassa on tietty aineisto maksuvapaata, toisessa ei. Jossain varausmaksuja ei mene tietystä aineistosta, toisessa taas tietyt asiakasryhmät on vapautettu niistä. Kannattaa siis tutustua tarkkaan oman kirjastonsa käytäntöihin. Yllätyksiä tulee helposti varsinkin niille jotka asioivat useassa kirjastossa.

Lisäksi pirkanmaan kirjastojen välillä on eroja siinä, että koska ilmoitukset lähtevät, montako niitä lähtee, koska lasku lähtee ja meneekö laskut perintään vai ei.

Salasanan saa varmiten tiskiltä. Olen kyllä itse antanut sen myös puhelimessa, en tiedä onko tästä olemassa mitään selvää ohjetta. Asiakaspalvelun kannalta olisi mukavampaa jos ei tarvitsisi jostain peräkyliltä ajella kirjastoon, mutta toisaalta on tietenkin aina pieni mahdollisuus siihen että joku koettaa saada väärän henkilön tunnarit itselleen.

Ilmaisena vinkkinä: Kun saatte salasanan ja käytte luomassa uuden tunnuksen, niin kirjoittakaa ne ylös ja tallettakaa jonnekin. Tuo verkkokirjasto on niin susi että pahimmillaan joutuu tekemään uuden kortin asiakkaalle, koska muuten tunnushelvettiä ei saa toimimaan. Verkkokirjastossa on ohjeet tunnuksen luomiseen, niitä kannattaa tavata silmä kädessä.

• meminirkki

En ole käyttänyt vuosiin kirjaston palveluja enkä käytä. Siellä joutuu nimittäin maksamaan muiden rikkomia kasetteja ja cd sekä dvd levyjä. Edellinen palauttaa rikkinäisen ilmoittamatta rikkomisesta, virkailijat eivät pysty eivätkä ehdi tarkastaa palautuksen jälkeen ja seuraava lainaaja saa maksaa. Muutenkin myöhästymissakot on todella ylihintaiset. Mielummin ostan kirjan jonka haluan netin kautta käytettynä tai uutena muutamalla eurolla kuin maksan jostakin kirjaston vanhasta moskasta.

• asiakaspalvelussa

Ikävä kyllä tuollaisia menimirkin kuvaamia oikeusmurhia tapahtuu. Paljon on kuitenkin kiinni henkilökunnan asenteesta. Minusta on parempi malli se jossa hyväksytään tietty hävikki kuin että koetetaan etsiä syyllistä.

Sakot eivät Parkanossa näyttäisi olevan pahoja, 10 senttiä päivässä, jos vertaa Tampereen maksuihin.

Kirjojen ostaminen netistä on aivan perusteltua monessakin tilanteessa. Amazonista saa kirjat himaan viidellä eurolla omaksi, eli samalla hinnalla kuin mitä saattaa maksaa kaukolainamaksua. Ja sitten siihen vielä myöhästymissakot päälle, kokemusta on.

Sen sijaan jos ei halua valtavaa kirjakasaa himaan kannattaa kirjat lainata kirjastosta.

• vnfhfg

hyvä keino on tarkastaa itse se cd/dvd/kirja ENNEN lainaamista, onko se ehjä niin ei saa suotta syitä niskoilleen...

• ex asiakas

Minä sain joskus syyt niskoilleni kirjassa olevista tahroista ja jouduin korvaamaan kirjan. En ollut huomannut selata läpi kirjaa ja edellinen lainaaja ilmeisesti virkailijan hyvä tuttu. Uskoi häntä eikä minua. Joskus vaadittiin korvaamaan palauttamatonta lehtä. Hain itse lehden kirjaston hyllystä että onhan se palautettu. Virkailija oli hämillään, mutta ei edes pahoitellut asiaa.

Kannattaa hoitaa ajoissa ja voihan sitä jatkaa lainnausta lisää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe