Apua, orkideani paleltui (+juurista kysymys)

kasvintappaja

Epähuomiossa laitoin kukkani saunanlauteille juopottelemaan (tunnin uittokastelu) - vesi oli kyllä sopivaa, mutta lasten läimäyttäessä oven kiinni alkoi sauna kylmetä siihen malliin että uittokastelua seuraavana päivänä kukat oli nahistuneita ja putosivat.
Itse kasvi on kyllä vihreä, näyttää voivan hyvin muuten, lehdet on napakat ja juuret varsi on vihreitä (pääosin) mutta mietin silti sainko pysyvää vauriota aikaiseksi?

Tää on mun ensimmäinen orkideani ja on nyt vähän hakusessa hoito vielä.
ostin tän siis n.2vko:a sitten ja mun hoidollani juuret on alkanut kasvaan mahdotonta vauhtia ja myös ruukun ulkopuolelle ylöspäin nousee muutama - normaalia? Ruukussa on myös ruskeita juuria jotka ei reagoi kasteluun, ne kai voin alustanvaihdon yhteydessä napsia pois? alusta tarvitsee todennäköisesti vaihtaa; tuo näyttää nimittäin mullalta enemmän kuin miltään kaarnaseokselta.

Kukkakaupasta ihan tämän ostin, muuta ohjeistusta en saanut kuin että päivittäin vettä kaadetaan yläpuolelta juurille ja myi vielä tiiviin lasiastiankin (uittokastelen silti ja lasiastia odottaa nyt nettin pläräyksen seurauksena muuta käyttöä)

7

1437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei
      Älä hoida orkideaasi kuoliaaksi!
      Uppokastelu on ihan OK kesäkuumalla,mutta ei talvella
      Se kukkien pudotus johtui kai shokkimaisesta paikan vaihdosta
      ja alilämpötilasta. No, puolenvuoden kuluttua se todennäköisesti
      kukkii uudelleen. Mikäli huoneistosi ilma on kuiva, niin suihkuta mieluiten
      kerran paivässä kalkki vapaalla vedellä ja kastele niukasti.
      Orkidea on helppohoitoinen kasvi, mutta ei siedä kylmää ei vetoa
      eikä pidä suorasta auringonvalosta.

    • Ei huolta "Kasvintappaja", kyllä se siitä.
      Olen kyllä sitä mieltä, että tuosta uppokastelusta pidetään turhan paljon juttua yllä. Siellä missä näitä kukkia kasvaa jopa luonnossa on puutarhureillakin tapana lyhyesti käyttää
      ruukku vedessä, jonka jälkeen heti ripustetaan taas jostakin oksasta roikkumaan.
      Kaupoissa on olemassa oikeaa orkideamultaa. Kun sen kerran vaihdat, niin sen jälkeen sitä ei juurikaan tarvitse tehdä uudelleen. Lannoketta kyllä on hyvä silloin tällöin antaa.
      Niitten "ilmajuurien" kasvaminen on ihan luonnollinen juttu ja eikä niitä tarvitse leikata pois.Parhaimmillaan orkidealla on tosi pitkä kukintakausi. En tiedä vielä, kuinka kauan se voi jatkua. Yksi omistani kukkii jo lähes kaksi vuotta yhteen menoon.

      • husovarnatar

        Kasvualustan voit koota itse.Tarvitset lehtipuun hiilenpaloja, männynkaarnaa pienittynä ja itse olen pilkkonut vielä koivun puun ja tuohen välissä olevaa nilakerrosta sekaan.Kasvualustan vaihdan noin kahden vuoden välein, samalla
        poistan "kuolleet", ruskeat juuret.


      • Lusidia
        husovarnatar kirjoitti:

        Kasvualustan voit koota itse.Tarvitset lehtipuun hiilenpaloja, männynkaarnaa pienittynä ja itse olen pilkkonut vielä koivun puun ja tuohen välissä olevaa nilakerrosta sekaan.Kasvualustan vaihdan noin kahden vuoden välein, samalla
        poistan "kuolleet", ruskeat juuret.

        Tuolla kasvualustalla kasvaa ja on hieno kun itsekin saa kasvualusta neuvoja vaikka mun perhosorkideat voi tällä hetkellä hyvin. :)


    • eip62

      Orkideaa ei saa kastella kun kerran viikossa. Upotat ruukun veteen tunniksi ja ei muuta kastelua. Ei ruukun yläkautta vaan se imee tarvittavan veden alhaalta. Jokapäiväinen kastelu mädännyttää orkidean ihan varmasti. Vesi ei saa seistä alusastiassa ja suihkutta voit päivittäin, mutta et kastella.

      • Viime kesänä kukkinut keiki-poikanen (tyttönen) kasvatti keväällä yhden lehden
        eikä muuta tapahtunut.Siirsin sen tänään pihalle, viime yönäkin vain 7 lämmintä.
        Katsotaanpas viikon, parin päästä, mitä kuuluu ;-)
        Emokasvi aukoo kukkiaan itäikkunalla.


      • eip62
        timarni kirjoitti:

        Viime kesänä kukkinut keiki-poikanen (tyttönen) kasvatti keväällä yhden lehden
        eikä muuta tapahtunut.Siirsin sen tänään pihalle, viime yönäkin vain 7 lämmintä.
        Katsotaanpas viikon, parin päästä, mitä kuuluu ;-)
        Emokasvi aukoo kukkiaan itäikkunalla.

        Minulle tuli myös noita poikasia orkideaani ainakin kolme kappaletta. Laitoin ne omaan ruukkuun ja kyllä ne seuraavana kesänä kukkivat jo. Minulla on kolme eriväristä orkideaa ja kun ne kukkivat, kussakin on siinä 50 kukkaa, tosi upeita. Vien ne aina kesäksi mökille ja pidän niitä varjoisessa paikassa, ettei aurinko pääse niitä polttamaan. Aina saunomisem jälkeen nostan ne saunan lauteille ja annan niiden olla siellä yön yli. Saavat trooppisen ilma, kun on lämmintä ja kosteaa. Sadevettä kerään kastelua varten tai sitten metsästä suovetta, josta ne pitävät. Ne pitävät myöskin sateesta ja vienkin ne aina sateeseen, kun sataa. Sitten kun tuon ne syksyllä kaupunkinn ja annan niille 12 tuntia päivässä lampun valoa, niin kyllähän ne alkavat taas nuppuja tuottamaan ja kukkivat todella pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      214
      35078
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      269
      22437
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11274
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      8421
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6711
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5201
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4135
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      47
      1982
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1883
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe