Jääkö vauvalta aikaa yhtään ylimääräiseen?

tyhjätasku

Jään äityislomalle muutaman viikonpäästä ja tulot putoavat roimasti, jos aion elää pelkillä tukirahoilla. Asun mieheni kanssa ja hän on sitä mieltä, että vaikka tuloni huonontuvat kaikki maksetaan silti tasan puoliksi. Ongelma tietysti on että vuokran ja laskujen jälkeen ei jää minulle rahaa käteen ollenkaan. Juttelin pomoni kanssa ja olisi mahdollista, että tekisin kotoa jonkin verran töitä jolloin saisin hiukan lisää rahaa..

Jääkö teillä mitään ylimääräistä aikaa vauvalta? Olisiko siis mahdollista, että pystyisin tekemään töitä edes muutaman tunnin verran päivässä?

204

4598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menetät..

      silloin äitiyspäivärahat niiltä päiviltä, kun teet töitä.

      • tyhjätasku

        Aivan oletkin oikeassa. Mutta viikoloppuina kuitenkin voi ilmeisesti työskennellä ilman että päivärahaa menettää? Sekin jo auttaisi.


      • Faktaa.
        tyhjätasku kirjoitti:

        Aivan oletkin oikeassa. Mutta viikoloppuina kuitenkin voi ilmeisesti työskennellä ilman että päivärahaa menettää? Sekin jo auttaisi.

        Kun tekee töitä äitiyslomalla, saa tehdä vain sunnuntaita ilman "rangaistusta".
        Ma-la saa Kelalta minimipäivärahan niiltä päiviltä kun on töissä.

        Jos siis esim tekee 8h työpäivää 10e tuntipalkalla, niin siltä päivältä tienaa 80e minipäiväraha 23e (noin suurinpiirtein).
        Eli jos päiväraha on surkea niin silloin kyllä kannaattaa (esim päiväraha 50e/pvä, jää kolmellakympillä plussan puolelle).


      • puolison elättäjä
        tyhjätasku kirjoitti:

        Aivan oletkin oikeassa. Mutta viikoloppuina kuitenkin voi ilmeisesti työskennellä ilman että päivärahaa menettää? Sekin jo auttaisi.

        en ihmettele yhtään,jos väkivalta kasvaa perheissä ja perhesurmia tulee lisää,kun kela ja varma kiusaavat ihmisiä,kun eivät osaa lukea lääkärien lausuntoja,jos perheen pää on vammautunut onnettomuudessa työkyvyttömäksi,eikä ole työhön kuntoutettavissa,sille kuuluu eläke.ihmettelen miten voivat myllyttää vuosia vammaisia ihmisiä.sitten vaimo tai mies elättää vammaista puolisoa ja on avustajana koton kaupass pankissa.miksi kelan ja varman päättäjät ovat tyhmiä,ja lukutaidottomia.


      • ..................

        Eikös äitiysrahan saa silloin miniminä eikä sitä kokonaan menetä...


      • ................
        tyhjätasku kirjoitti:

        Aivan oletkin oikeassa. Mutta viikoloppuina kuitenkin voi ilmeisesti työskennellä ilman että päivärahaa menettää? Sekin jo auttaisi.

        Jep, sunnuntaisin voi työskennellä ilman että vaikuttaa äitiysrahaan.


      • juuupp.

        Eihän sitä menetä vaikka töitä tekee. Sen saa vain pienempänä. Ja jos saa muutenkin pientä äitiysrahaa niin sillonhan ei välttämättä vaikuta mitenkään.


      • maruna
        ................ kirjoitti:

        Jep, sunnuntaisin voi työskennellä ilman että vaikuttaa äitiysrahaan.

        Ei voi. Vaikuttaahan se muihinkin päivärahoihin. Ja jos ei vaikuta, niin se on väärin muita kohtaan. Kaikki vaan tuplapalkalla sunnuntsina töihin ja näkyä ei saa työttömyys rahoissa.


      • asia on varma
        maruna kirjoitti:

        Ei voi. Vaikuttaahan se muihinkin päivärahoihin. Ja jos ei vaikuta, niin se on väärin muita kohtaan. Kaikki vaan tuplapalkalla sunnuntsina töihin ja näkyä ei saa työttömyys rahoissa.

        Taas on olevinnaan joka tietää kaiken olen äitiyslomalla saan
        Kelalta päivärahaa maanantai- lauantai olen sunnuntaisin van-
        hustentalossa töissä,en saa Kelalta päivärähaa sunnuntailta sen
        takia ei vaikuta päivärahaan joten voitte olla töissä.JOS ETTE
        USKO KYSYKÄÄ KELASTA.Nyt ei ollut kysymys työttömyys-
        rahoista ei ansiosinoisesta rahoista niitä saa vain maanantai-
        perjantai ajalta.Näitä kysymyksiä on oikein jännä seurata jos
        jotain askarruttaa jokin asia ja haluaisi saada johonkin asiaan
        vastauksen johonkin päivän selvään asiaan vaikka jos joku
        kysyy satoiko eilen lunta niin tulee ainakin neljä eri väittämää
        joku sanoo että ei /joku sano että sato/joku sano että vettä/
        joku sanoo että tuli akkoja hameet korvissa/tai aurinko paisto
        ottakaa selvää ensin kun vastaatte taidatte olla niin uusavottomia.


    • äippä12

      huoh äitiyspäivärahaa maksetaan 6päivältä viikossa. ja tulot otetaan huomioon jos sinulla on tuloja äitiyspäivärahan lisäksi kela kyllä kattoo paljon tienaat ja vähentää tukia.

      • näin meillä

        onneksi meillä on yhteiset menot,yhteinen vauva ja yhteiset tulot,yhteinen laina! Jos olisi omat,niin aika tiukilla olisin...yhdessä me vauva haluttiin ja mielestäni menotkin hoidetaan yhdessä! Mutta jokainen tyylillään! Anteeks,vähän asian vierestä...


      • ählämi sählämi
        näin meillä kirjoitti:

        onneksi meillä on yhteiset menot,yhteinen vauva ja yhteiset tulot,yhteinen laina! Jos olisi omat,niin aika tiukilla olisin...yhdessä me vauva haluttiin ja mielestäni menotkin hoidetaan yhdessä! Mutta jokainen tyylillään! Anteeks,vähän asian vierestä...

        Rehellisesti en ymmärrä tuollaisia isiä yhtään. Ei nainen sille mitään voi, että on se synnyttävä osapuoli ja mies pääsee vähällä mitä tuohon raskauteen, imetykseen yms. tulee. Ei voi silloin olettaa että ovat myös kulujen suhteen samalla viivalla.

        Mikä näitä tällaisia miehiä vaivaa? Täytyyhän miehen vastuu ottaa. Ja sitä paitsi, kunhan pari imetyskuukautta on takana ja parantunut synnytyksestä, niin eikun mies vain kotiin! Ja edelleen kulut puoliksi - tasan. Miksi nainen tässäkään kärsisi? Tätähän se tasa-arvo ajaa kaikessa?

        Tasa-arvoa ei ole tällainen epätasa-arvo perheissä!


    • meillä näin

      Peesaan edellistä... en koskaan ole ymmärtänyt miksi parisuhteessa kaikki on vaan omaa,eikä yhteistä.

      Meillä minä olen hoitovapaalla. Eli tulot ovat tippuneet TODELLA rutkasti. Mutta teimme päätöksen että emme halua lasta vielä hoitoon ja minä jään hänen kanssaan kotiin. Itsestään selvyys meillä oli että mies tällöin on se ns. elättäjä kunnes itse palaan töihin.

      • tyhjätasku

        Tosiaan olisin minäkin iloinen jos mies tohon suostuisi. Aiemmin oli kaikki yhteistä, kun minun tulot olivat sama ha luokkaa änen kanssaan, mutta nyt kun hän on se joka tienaa enemmän nii hänen mielensä muuttui. Tuntuu pahalta ja tästä ollaan tapeltukin, mutta enhä mä häntä voi pakottaa mitenkään eli pakko vaan koittaa pärjätä jotenkin tämä aika kun en pysty töissä käydä.. :(


      • inmppu
        tyhjätasku kirjoitti:

        Tosiaan olisin minäkin iloinen jos mies tohon suostuisi. Aiemmin oli kaikki yhteistä, kun minun tulot olivat sama ha luokkaa änen kanssaan, mutta nyt kun hän on se joka tienaa enemmän nii hänen mielensä muuttui. Tuntuu pahalta ja tästä ollaan tapeltukin, mutta enhä mä häntä voi pakottaa mitenkään eli pakko vaan koittaa pärjätä jotenkin tämä aika kun en pysty töissä käydä.. :(

        Moi tyhjätasku :((

        Tiiän miltä susta tuntuu, meillä on meinaan IHAN sama tilanne, paitsi en aio tehdä töitä vauvanhoidon lomassa, vaan elän säästöjäni kuluttaen tän pakollisen äitiyslomakauden ja sitten takaisin töihin. Kyl tuntuu pahalta, että asiat ei olekkaan yhteisiä. Oletin että mies olisi ollu valmiimpi jakaa omistaan, kun kyse yhteisestä vauvasta. Enhän mä aiemmin sen rahallista osallistumista kaivannut, kun olin vielä duunissa itsekkin.

        Että on kyl ottanu tosi lujille ja tuntuu etten ole minkään arvoinen. Tosi ikävä kuulla etten oo ainoo..


      • äitimyöskahdelle
        tyhjätasku kirjoitti:

        Tosiaan olisin minäkin iloinen jos mies tohon suostuisi. Aiemmin oli kaikki yhteistä, kun minun tulot olivat sama ha luokkaa änen kanssaan, mutta nyt kun hän on se joka tienaa enemmän nii hänen mielensä muuttui. Tuntuu pahalta ja tästä ollaan tapeltukin, mutta enhä mä häntä voi pakottaa mitenkään eli pakko vaan koittaa pärjätä jotenkin tämä aika kun en pysty töissä käydä.. :(

        ehdota miehellesi, että laskette menot prosenteissa. jos hän esim tienaa 2000€/kk ja siitä menee vaikka 50% yhteisiin menoihin, niin sieki maksat omasta tulostasi 50%. silloin se olisi ehkä jokseenkin reilua. mutta tuo ei ole, että lapsen takia sinun pitää kärsiä, koska lapsi on teidän yhteinen. ehdotappa :) ja tsemppiä!!


      • voi ei :(
        inmppu kirjoitti:

        Moi tyhjätasku :((

        Tiiän miltä susta tuntuu, meillä on meinaan IHAN sama tilanne, paitsi en aio tehdä töitä vauvanhoidon lomassa, vaan elän säästöjäni kuluttaen tän pakollisen äitiyslomakauden ja sitten takaisin töihin. Kyl tuntuu pahalta, että asiat ei olekkaan yhteisiä. Oletin että mies olisi ollu valmiimpi jakaa omistaan, kun kyse yhteisestä vauvasta. Enhän mä aiemmin sen rahallista osallistumista kaivannut, kun olin vielä duunissa itsekkin.

        Että on kyl ottanu tosi lujille ja tuntuu etten ole minkään arvoinen. Tosi ikävä kuulla etten oo ainoo..

        Mitä??? Onko toi totta? Äitiyslomalla kuuluu hoitaa vauvaa ja keskittyä vain siihen. Sekin on työtä. Ei mies voi vaatia, että molemmat maksaa jos toisella ei ole mistä maksaa. Ja nainenhan hoitaa sitä miehen lasta, joka on tärkeintä työtä maailmassa (äitiys). Olen todella pahoillani puolestanne jos teillä oikeasti on noin itsekkäät ja ahneet miehet.


      • Ei piika
        tyhjätasku kirjoitti:

        Tosiaan olisin minäkin iloinen jos mies tohon suostuisi. Aiemmin oli kaikki yhteistä, kun minun tulot olivat sama ha luokkaa änen kanssaan, mutta nyt kun hän on se joka tienaa enemmän nii hänen mielensä muuttui. Tuntuu pahalta ja tästä ollaan tapeltukin, mutta enhä mä häntä voi pakottaa mitenkään eli pakko vaan koittaa pärjätä jotenkin tämä aika kun en pysty töissä käydä.. :(

        Osta vauvanvaatteet kirpiksiltä, lainaa rattaat sukulaisilta tai osta vanhat.
        Imetä ja tee sitten vauvan ruuat samoista perunoista esim. kun itsekkin syötte, samoin soseet kaikki ite vaan kun on aikaa.

        Älä osta mitään turhaa vauvalle, sitä on kaupat pullollaan.

        Kun syötte yhdessä kotona siis koko perhe, niin sano miehelle että hän saa maksaa ruuat kun sinä ne laitat tai sitten saa laittaakkin omat safkansa. ;))

        Äitiyslomalla et juuri itse uutta vaatetta tarvitse, joten älä tuhlaile.

        Jos saat jotain vanhemmiltasi esim. perunoita, omppuja muuta niin ota kaikki vastaan vaan ja tee itse herkulliset omppuhillot ym. talveksi. Sano miehellesi että tää omppuhillo on sun tekemää joten saa antaa sitä hyvästä sulle vaivanpalkkaa kympin tunti jne ... tee miehellesi selväksi että se mitä teet kotona on arvokasta.

        Sano myös että sä hoidat lasta ilman varsinaista palkkaa päivällä niin hänen kuuluu hoitaa lasta illalla kun sinä rentoudut esim. käväisemällä lenkillä tai kurssilla jossain tai sitten sinä teet niitä töitä.

        Kun lapsi tarvitsee syöttötuolin tms., niin sano miehellesi että sinä hankit juuri nutun vauvalle, niin hän maksaa tuolin.

        Myy netissä kaikki turha mitä omistat niin saat vauvallekkin tilaa kaappeihin.

        Käytä alennusmyyntejä ja valmista ruuat alusta-asti itse.

        Jos vauvasi on ns. tyytyväinen vauva niin hän nukkuu ensimmäisten kk:nsa aikana todella paljon ja sinä voit tehdä kaikkea kivaa kotona. Opettele ompelemaan vaatteita vaikka ja mies tietenkin maksaa kankaat jos vaatteet tulevat vauvalle.

        Maksata siis vaan kaikkea mahdollista ja käytä mielikuvitustasi. Näin sen kuuluu mennä. Ethän sinä mikään piika ole ja sano se miehellesi.


      • gguy
        voi ei :( kirjoitti:

        Mitä??? Onko toi totta? Äitiyslomalla kuuluu hoitaa vauvaa ja keskittyä vain siihen. Sekin on työtä. Ei mies voi vaatia, että molemmat maksaa jos toisella ei ole mistä maksaa. Ja nainenhan hoitaa sitä miehen lasta, joka on tärkeintä työtä maailmassa (äitiys). Olen todella pahoillani puolestanne jos teillä oikeasti on noin itsekkäät ja ahneet miehet.

        Eikö kannattaisi pitää päänsä kiinni ja olla tyytyväinen. Lopettakkaa nyt tuo ruikuttaminen, kyllä teillä kumminkin on asia todella hyvin !!!
        On oma asunto, mies, lapsi ja perhekkin.

        Taitaa olla pois pilattuja prinsessoja, joilla ei ole mitään tajua omaa nenäänsä pidemmälle.
        Alkakaa sitten yh-sinkuksi, kuten se hieno nimitys menee, niin taitaisi teidänkin silmät avautua.
        Näkisitte sitten oliko sittenkään niin huonosti asiat...


      • hoh hohijja
        gguy kirjoitti:

        Eikö kannattaisi pitää päänsä kiinni ja olla tyytyväinen. Lopettakkaa nyt tuo ruikuttaminen, kyllä teillä kumminkin on asia todella hyvin !!!
        On oma asunto, mies, lapsi ja perhekkin.

        Taitaa olla pois pilattuja prinsessoja, joilla ei ole mitään tajua omaa nenäänsä pidemmälle.
        Alkakaa sitten yh-sinkuksi, kuten se hieno nimitys menee, niin taitaisi teidänkin silmät avautua.
        Näkisitte sitten oliko sittenkään niin huonosti asiat...

        YH-sinkkunahan ansaitsisi enemmän, koska mies joutuisi silloin maksamaan tyyliin 300 e/kk elatusmaksua lapsesta ja lapsilisä jäisi kokonaan äidin käytettäväksi lapsen menoihin.

        Jos nainen hoitaa pariskunnan YHTEISTÄ lasta, niin äidinkö se lapsi pelkästään on? Äiti menettää tältä ajaltaan esimerkiksi eläketurvan, joten ei ole ollenkaan kohtuutonta vaatia, että mies maksaa äitiysloman ajalta yhteisiä kuluja esim. sähkölaskun ja nettimaksun, vaikka nainen maksaisikin oman osuutensa asuntolainasta (mikä sekin voi tehdä todella tiukkaa).


      • näin meilläkin

        Itse olin äitiyslomilla ja hoitovapailla kahden lapsemme kanssa viisi vuotta putkeen. Pienituloinen avomieheni, lasten isä, huolehti perheen elatuksesta.
        Yhdessä eletään edelleen...

        Aloittajalle; teitkö lapsesi yksin? Mikäli et, miehesi on myös vastuusssa teistä.
        Tai vaihda miestä!


      • huono äiti vaatteiss
        Ei piika kirjoitti:

        Osta vauvanvaatteet kirpiksiltä, lainaa rattaat sukulaisilta tai osta vanhat.
        Imetä ja tee sitten vauvan ruuat samoista perunoista esim. kun itsekkin syötte, samoin soseet kaikki ite vaan kun on aikaa.

        Älä osta mitään turhaa vauvalle, sitä on kaupat pullollaan.

        Kun syötte yhdessä kotona siis koko perhe, niin sano miehelle että hän saa maksaa ruuat kun sinä ne laitat tai sitten saa laittaakkin omat safkansa. ;))

        Äitiyslomalla et juuri itse uutta vaatetta tarvitse, joten älä tuhlaile.

        Jos saat jotain vanhemmiltasi esim. perunoita, omppuja muuta niin ota kaikki vastaan vaan ja tee itse herkulliset omppuhillot ym. talveksi. Sano miehellesi että tää omppuhillo on sun tekemää joten saa antaa sitä hyvästä sulle vaivanpalkkaa kympin tunti jne ... tee miehellesi selväksi että se mitä teet kotona on arvokasta.

        Sano myös että sä hoidat lasta ilman varsinaista palkkaa päivällä niin hänen kuuluu hoitaa lasta illalla kun sinä rentoudut esim. käväisemällä lenkillä tai kurssilla jossain tai sitten sinä teet niitä töitä.

        Kun lapsi tarvitsee syöttötuolin tms., niin sano miehellesi että sinä hankit juuri nutun vauvalle, niin hän maksaa tuolin.

        Myy netissä kaikki turha mitä omistat niin saat vauvallekkin tilaa kaappeihin.

        Käytä alennusmyyntejä ja valmista ruuat alusta-asti itse.

        Jos vauvasi on ns. tyytyväinen vauva niin hän nukkuu ensimmäisten kk:nsa aikana todella paljon ja sinä voit tehdä kaikkea kivaa kotona. Opettele ompelemaan vaatteita vaikka ja mies tietenkin maksaa kankaat jos vaatteet tulevat vauvalle.

        Maksata siis vaan kaikkea mahdollista ja käytä mielikuvitustasi. Näin sen kuuluu mennä. Ethän sinä mikään piika ole ja sano se miehellesi.

        Äitiyslomalla et tarvitse uutta vaatetta ???
        Mitä ? Eikö äitiyslomalla ollessa tarvi pukeutua siististi ja myöskin lämpimästi ulkoillessa jne. ???
        EIKÖ ÄITIYSLOMALLA SAA TARVITA UUSIA VAATTEITA ???


      • ärsyyntynyt
        tyhjätasku kirjoitti:

        Tosiaan olisin minäkin iloinen jos mies tohon suostuisi. Aiemmin oli kaikki yhteistä, kun minun tulot olivat sama ha luokkaa änen kanssaan, mutta nyt kun hän on se joka tienaa enemmän nii hänen mielensä muuttui. Tuntuu pahalta ja tästä ollaan tapeltukin, mutta enhä mä häntä voi pakottaa mitenkään eli pakko vaan koittaa pärjätä jotenkin tämä aika kun en pysty töissä käydä.. :(

        Aika pahaan paikkaan jättää sinut ja myös lapsensa. Vaikuttaa sydämmettömältä ja itsekkäältä ihmiseltä - sen sanon - jos tulee se päivä että miehesi menettää työnsä niin sama pitää jatkua - kaikki menot pitää silloinkin jaata puoliksi!


      • Onpas itsekästä...!
        voi ei :( kirjoitti:

        Mitä??? Onko toi totta? Äitiyslomalla kuuluu hoitaa vauvaa ja keskittyä vain siihen. Sekin on työtä. Ei mies voi vaatia, että molemmat maksaa jos toisella ei ole mistä maksaa. Ja nainenhan hoitaa sitä miehen lasta, joka on tärkeintä työtä maailmassa (äitiys). Olen todella pahoillani puolestanne jos teillä oikeasti on noin itsekkäät ja ahneet miehet.

        Joo - vaikeaa on kyllä ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa, kun on kuitenkin yhteinen koti, yhteinen lapsi ja kaikki...! Mahtaisikohan tuollaiset miehet olla samaa mieltä, jos he itse olisivat kotona lapsen kanssa ja tulot tosi pienet - olisiko mies silloinkin sitä mieltä, että molempien tulee maksaa kodin kuluista kaikki tasan puoliksi...?!?


      • ...................
        hoh hohijja kirjoitti:

        YH-sinkkunahan ansaitsisi enemmän, koska mies joutuisi silloin maksamaan tyyliin 300 e/kk elatusmaksua lapsesta ja lapsilisä jäisi kokonaan äidin käytettäväksi lapsen menoihin.

        Jos nainen hoitaa pariskunnan YHTEISTÄ lasta, niin äidinkö se lapsi pelkästään on? Äiti menettää tältä ajaltaan esimerkiksi eläketurvan, joten ei ole ollenkaan kohtuutonta vaatia, että mies maksaa äitiysloman ajalta yhteisiä kuluja esim. sähkölaskun ja nettimaksun, vaikka nainen maksaisikin oman osuutensa asuntolainasta (mikä sekin voi tehdä todella tiukkaa).

        Mahdollisen eron tapahtuessa, lapsi on lähestulkoon aina äidin, huolimatta siitä, että isä ehkä olisikin parempi vaihtoehto huoltajaksi, näitä tapauksia on nähty paljon. Minkä takia pentu on aina yhteinen, kun puhutaan maksuista ynnä muusta, mutta sitten, kun sukset menevät ristiin, niin lapsella ei olekaan isää? Eipä enää pähkäillä, että äidinkö se lapsi pelkästään on, kun maksumies vain maksaa ja äiti saa oikeudet YHTEISEEN lapseen.


      • näinkin

        itse taas pidän kunnia-asiana, etten elä mieheni siivellä missään vaiheessa. jos rahani eivät riitä matkoihin tms niin sitten en lähde. moes kyllä lapsen maksaa ja on tarjoutunut mininkin kulujani maksamaan, mutten suostu.


      • kumpikaan ei halua
        ................... kirjoitti:

        Mahdollisen eron tapahtuessa, lapsi on lähestulkoon aina äidin, huolimatta siitä, että isä ehkä olisikin parempi vaihtoehto huoltajaksi, näitä tapauksia on nähty paljon. Minkä takia pentu on aina yhteinen, kun puhutaan maksuista ynnä muusta, mutta sitten, kun sukset menevät ristiin, niin lapsella ei olekaan isää? Eipä enää pähkäillä, että äidinkö se lapsi pelkästään on, kun maksumies vain maksaa ja äiti saa oikeudet YHTEISEEN lapseen.

        Harvemminpa isät sitä lasta haluaa.... Ehkä siksi.

        Tapella toki voidaan, mutta riitelyyn se sitten jääkin.

        Omassakin tuttava piirissä on näitä pariskuntia joissa on tapletu lapsen huoltajuudesta ja tapaamisesta oikein tosissaan juristien kanssa ja kun vihdoin saadan joku järjestely sovittua, niin isää ei voi vähempää kiinnostaa tavata lastaan. Kunhan riiteli puolisonsa kiusaksi.


      • puunkarahka
        Onpas itsekästä...! kirjoitti:

        Joo - vaikeaa on kyllä ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa, kun on kuitenkin yhteinen koti, yhteinen lapsi ja kaikki...! Mahtaisikohan tuollaiset miehet olla samaa mieltä, jos he itse olisivat kotona lapsen kanssa ja tulot tosi pienet - olisiko mies silloinkin sitä mieltä, että molempien tulee maksaa kodin kuluista kaikki tasan puoliksi...?!?

        Veit jalat suustani. Mikä perhe se sellainen on, jossa kohdellaan omaa puolisoa noin epäreilulla tavalla?! Ja ennenkaikkea, mitä aidosti yhteistä sellaisessa kodissa on? :/

        Ja siis miten mies voi olla niin idiootti, että haluaa riskeerata oman lapsensa hoivaamisen pistämällä lapsen äidin eli oman puolisonsa noin lujille, että edellyttää olosuhteisiin nähden tyystin epäreilua osallistumista menoihin? H-vetin puusilmät.

        Rahanko takia nämä miehet ovat suhteessa?!??!

        Surullisinta näissä tämänsortin asennevammaan liittyvissä parisuhdenongelmissa on se, että ihmiset tekevät kaiken tämänkin p*skan toisilleen _vapaaehtoisesti_.

        Ei, ei...Tekee niin pahaa lukea tällaista.


      • gukj
        hoh hohijja kirjoitti:

        YH-sinkkunahan ansaitsisi enemmän, koska mies joutuisi silloin maksamaan tyyliin 300 e/kk elatusmaksua lapsesta ja lapsilisä jäisi kokonaan äidin käytettäväksi lapsen menoihin.

        Jos nainen hoitaa pariskunnan YHTEISTÄ lasta, niin äidinkö se lapsi pelkästään on? Äiti menettää tältä ajaltaan esimerkiksi eläketurvan, joten ei ole ollenkaan kohtuutonta vaatia, että mies maksaa äitiysloman ajalta yhteisiä kuluja esim. sähkölaskun ja nettimaksun, vaikka nainen maksaisikin oman osuutensa asuntolainasta (mikä sekin voi tehdä todella tiukkaa).

        YH-äippänä olen ja voisin vastatta, että elatusmaksuja saan hyvin kun on ollut hyvätuloinen mies. Mutta yksin niitä lapsia hoidan ja kotia. Ei tämä nyt niin kadehdittavaa ole, vaikka minulla ei ole isompia taloudellisia ongelmia mitä varmasti monilla muilla on. Joo entinen mies tapaa lapsia kun ehtii, tosin johtuu hänen työtehtävistään missä joutuu matkusteleen ulkomailla.
        Ei tässä ole paljon aikaa mihinkään muuhun, kyllä ne mies tutut jäävät vähiin ja eikä moni huoli yh:ta varsinkin kun on useampi lapsi.

        Mielestäni on täysin järjen köyhyyttä alkaa haikaileen yh:n elämästä ja alkaa laskea elatusmaksuja !!! Täytyy kulkea laput silmillä, jos ei edes osaa avistaa mitä se todellisuudessa on. Ei kyllä kannata rikkoa yhteistä kotia raha-asioiden takia kun sitä kumminkin on.
        Puhun vain kokemuksesta, aika pikkumaista riitelyä.


      • äiti minäkin
        hoh hohijja kirjoitti:

        YH-sinkkunahan ansaitsisi enemmän, koska mies joutuisi silloin maksamaan tyyliin 300 e/kk elatusmaksua lapsesta ja lapsilisä jäisi kokonaan äidin käytettäväksi lapsen menoihin.

        Jos nainen hoitaa pariskunnan YHTEISTÄ lasta, niin äidinkö se lapsi pelkästään on? Äiti menettää tältä ajaltaan esimerkiksi eläketurvan, joten ei ole ollenkaan kohtuutonta vaatia, että mies maksaa äitiysloman ajalta yhteisiä kuluja esim. sähkölaskun ja nettimaksun, vaikka nainen maksaisikin oman osuutensa asuntolainasta (mikä sekin voi tehdä todella tiukkaa).

        mist sie tuon 300 repäsit? tiedä useemmanki mis saa nippanappa vähä päälle 100e..et ei se kyl yh:lle mitää rahallista hyötyy oo olla yh..Et joopajoo..


      • voi ei :( kirjoitti:

        Mitä??? Onko toi totta? Äitiyslomalla kuuluu hoitaa vauvaa ja keskittyä vain siihen. Sekin on työtä. Ei mies voi vaatia, että molemmat maksaa jos toisella ei ole mistä maksaa. Ja nainenhan hoitaa sitä miehen lasta, joka on tärkeintä työtä maailmassa (äitiys). Olen todella pahoillani puolestanne jos teillä oikeasti on noin itsekkäät ja ahneet miehet.

        Minulla oli sama tilanne noin 30 v. sitten.Luulin, että nykymiehet olisivat paremmalla tolalla. Osanottoni kaikile naisille, jotka havahtuvat tähän tilanteeessa, jossa he ovat viimeidillään raskaana tai heillä on vastasyntynyt vauva. Minun mieheni halusi lapsen, mutta ei halunnut osallistua yhteisestä lapsesta aiheutuviin kustannuksiin. Minulla on se kokemus tällaisesta miehestä, että tämä on vain yksi oire heidän itsekkyydestään ja vallan halustaan, on makuasia kutsutaanko sitä narsisimiksi vai ei. Lapsi on hyvä väline miehelle saada nainen alisteiseksi itselleen tilanteessa, jossa hän on taloudellisesti heikoilla, kuten esim. äitiyslomalle jäädessään. Eli luultavaa on, että tällaisten pariskuntien ongelmat eivät lopu tähän! Ei kyllä ole helppoa pidemmän päälle rakastaa, kunnioitta ja arvostaa tällaista miestä ja kyllä siinä niin käy, että ennen pitkää tulee siihen tulokseen, että yksin laspen kanssa on helpompaa. Ulosottomies huolehtii sitten siitä, että tällainen mies maksaa elatusmaksun. Tosin aloittaminen täysin tyhjätaksuna alle vuoden ikäisen vauvan kanssa on haasteellsita, mutta kyllä siitä selviää. Ei kannata antaa toisen ihmisen alistaa itseään kovin kauan, siinä menee oma itsetunto ja itsekunnioitus ja on todella raskasta ruinata mieheltä rahaa, kun jokaisen vessapaperirullankin ostaminenkin vaatii mieheltä kerjäämistä. Ennen pitää taakka käy mahdottomaksi ja elämänilo häipyy.


      • -------
        näinkin kirjoitti:

        itse taas pidän kunnia-asiana, etten elä mieheni siivellä missään vaiheessa. jos rahani eivät riitä matkoihin tms niin sitten en lähde. moes kyllä lapsen maksaa ja on tarjoutunut mininkin kulujani maksamaan, mutten suostu.

        Ja jos rahat eivät riitä ruokaan, niin sitten et syö, vai kuinka?


      • Ei piika kirjoitti:

        Osta vauvanvaatteet kirpiksiltä, lainaa rattaat sukulaisilta tai osta vanhat.
        Imetä ja tee sitten vauvan ruuat samoista perunoista esim. kun itsekkin syötte, samoin soseet kaikki ite vaan kun on aikaa.

        Älä osta mitään turhaa vauvalle, sitä on kaupat pullollaan.

        Kun syötte yhdessä kotona siis koko perhe, niin sano miehelle että hän saa maksaa ruuat kun sinä ne laitat tai sitten saa laittaakkin omat safkansa. ;))

        Äitiyslomalla et juuri itse uutta vaatetta tarvitse, joten älä tuhlaile.

        Jos saat jotain vanhemmiltasi esim. perunoita, omppuja muuta niin ota kaikki vastaan vaan ja tee itse herkulliset omppuhillot ym. talveksi. Sano miehellesi että tää omppuhillo on sun tekemää joten saa antaa sitä hyvästä sulle vaivanpalkkaa kympin tunti jne ... tee miehellesi selväksi että se mitä teet kotona on arvokasta.

        Sano myös että sä hoidat lasta ilman varsinaista palkkaa päivällä niin hänen kuuluu hoitaa lasta illalla kun sinä rentoudut esim. käväisemällä lenkillä tai kurssilla jossain tai sitten sinä teet niitä töitä.

        Kun lapsi tarvitsee syöttötuolin tms., niin sano miehellesi että sinä hankit juuri nutun vauvalle, niin hän maksaa tuolin.

        Myy netissä kaikki turha mitä omistat niin saat vauvallekkin tilaa kaappeihin.

        Käytä alennusmyyntejä ja valmista ruuat alusta-asti itse.

        Jos vauvasi on ns. tyytyväinen vauva niin hän nukkuu ensimmäisten kk:nsa aikana todella paljon ja sinä voit tehdä kaikkea kivaa kotona. Opettele ompelemaan vaatteita vaikka ja mies tietenkin maksaa kankaat jos vaatteet tulevat vauvalle.

        Maksata siis vaan kaikkea mahdollista ja käytä mielikuvitustasi. Näin sen kuuluu mennä. Ethän sinä mikään piika ole ja sano se miehellesi.

        ei kannata ryhtyä kauheasti nejvottelmaan asia asialta tällaisen miehen kanssa. Se vie vain energiaa itseltä. Minulla on sellainen kokemus, että nämä ihmset eivät muutu. He näkevät vaimon, joka yrittää puhumalla selvittä aisoita, vain "nalkuttavana akkana". Parempi on tehdä asiat selväksi ensin itselle ja sitten miehelle ja yrittää edetä hyvässä järjestyksessä.


      • teeppä näin..
        puunkarahka kirjoitti:

        Veit jalat suustani. Mikä perhe se sellainen on, jossa kohdellaan omaa puolisoa noin epäreilulla tavalla?! Ja ennenkaikkea, mitä aidosti yhteistä sellaisessa kodissa on? :/

        Ja siis miten mies voi olla niin idiootti, että haluaa riskeerata oman lapsensa hoivaamisen pistämällä lapsen äidin eli oman puolisonsa noin lujille, että edellyttää olosuhteisiin nähden tyystin epäreilua osallistumista menoihin? H-vetin puusilmät.

        Rahanko takia nämä miehet ovat suhteessa?!??!

        Surullisinta näissä tämänsortin asennevammaan liittyvissä parisuhdenongelmissa on se, että ihmiset tekevät kaiken tämänkin p*skan toisilleen _vapaaehtoisesti_.

        Ei, ei...Tekee niin pahaa lukea tällaista.

        hei, mene sinä töihin ja pistä miehesi kodinhoitotuelle ja maksata kaikki puoliksi :)


      • Yh-äiti,ei Yh SINKKU
        hoh hohijja kirjoitti:

        YH-sinkkunahan ansaitsisi enemmän, koska mies joutuisi silloin maksamaan tyyliin 300 e/kk elatusmaksua lapsesta ja lapsilisä jäisi kokonaan äidin käytettäväksi lapsen menoihin.

        Jos nainen hoitaa pariskunnan YHTEISTÄ lasta, niin äidinkö se lapsi pelkästään on? Äiti menettää tältä ajaltaan esimerkiksi eläketurvan, joten ei ole ollenkaan kohtuutonta vaatia, että mies maksaa äitiysloman ajalta yhteisiä kuluja esim. sähkölaskun ja nettimaksun, vaikka nainen maksaisikin oman osuutensa asuntolainasta (mikä sekin voi tehdä todella tiukkaa).

        Et tiedä mitä yh-äitinä,EI YH-SINKKUNA "ansaitsee"! Mies maksaa n.55e/kk ja sosiaalit.loput "pakolliset" n,85 e/kk. Eli elatusavut riippuvat miehen tuloista. Lapsi on 14 v ja vaatetta pitää(pitäisi) olla jatkuvasti ostasmassa muodin mukaan,ettei jää kaveri piirin "pilkkamaksi" kirppari vaateiden vuoksi. Yh-ÄITINÄ ja asunto velallisena siinä sitä saakin sitten "taiteilla". Ennemmin kuitenkin näin,kuin tuollaisten miesten kanssa joista juttu on alkanut.


      • Ei ymmärrä
        näinkin kirjoitti:

        itse taas pidän kunnia-asiana, etten elä mieheni siivellä missään vaiheessa. jos rahani eivät riitä matkoihin tms niin sitten en lähde. moes kyllä lapsen maksaa ja on tarjoutunut mininkin kulujani maksamaan, mutten suostu.

        Hohhoijaa!!! Mistä näitä tyyppejä tulee???? No, kyllä se elämä varmaan vielä tavoille opettaa, niin sillä on tapana!! Vai oikein kunnia-asia????


      • 3xisä
        ................... kirjoitti:

        Mahdollisen eron tapahtuessa, lapsi on lähestulkoon aina äidin, huolimatta siitä, että isä ehkä olisikin parempi vaihtoehto huoltajaksi, näitä tapauksia on nähty paljon. Minkä takia pentu on aina yhteinen, kun puhutaan maksuista ynnä muusta, mutta sitten, kun sukset menevät ristiin, niin lapsella ei olekaan isää? Eipä enää pähkäillä, että äidinkö se lapsi pelkästään on, kun maksumies vain maksaa ja äiti saa oikeudet YHTEISEEN lapseen.

        Jos se ero tulee. niin miten se isyys loppuu? Helvettikö kun olet tyhmä


      • ................
        3xisä kirjoitti:

        Jos se ero tulee. niin miten se isyys loppuu? Helvettikö kun olet tyhmä

        Tarkoitin sitä, että äiti on aina etusijalla huoltajuuskiistoissa, eikä sillä olekaan enää mitään merkitystä, että lapsi on yhteinen. Onhan näitä tapauksia, joissa lapsi on luovutettu äidilleen, vaikka isä itse asiassa oli se, joka piti huolta heistä ja oli isällisempi lapsilleen, kuin mitä äiti heiluessaan kapakoissa kamujensa kanssa, mutta nämä seikat eivät painaneet yhtään.

        Jotkut ovat niin "fiksuja", että kaikki täytyy selittää rautalankaa vääntäen. Jos sanon, että minulla on Matti kukkarossa, niin oletettavasti myös luulet kukkarossani olevan jonkun pikku ukon. Helvetti, kun olet tyhmä. (Tuossa näet, muuten, miten se tulee kirjoittaa oikein, huomaa myös piste lauseen lopussa, ei siis pilkun paikalla, keskellä virkettä.)


      • (-/-)
        äitimyöskahdelle kirjoitti:

        ehdota miehellesi, että laskette menot prosenteissa. jos hän esim tienaa 2000€/kk ja siitä menee vaikka 50% yhteisiin menoihin, niin sieki maksat omasta tulostasi 50%. silloin se olisi ehkä jokseenkin reilua. mutta tuo ei ole, että lapsen takia sinun pitää kärsiä, koska lapsi on teidän yhteinen. ehdotappa :) ja tsemppiä!!

        kotoisin etelä-karjalasta tai muuttanut tänne ku:siekiii. Asun sun etelä-karjalassa


    • ei välttämättä ehdi

      Riippuu ihan vauvasta. Meillä tämä kakkonen on alusta asti nukkunut 3-4 tunnin päiväunet vaunuissa ulkona, ja siinähän välissä ehtisi niitä töitäkin tekemään. Toiset vauvat nukkuu vaan pienissä pätkissä, kuten meidän esikoinen aikanaan. Siinä kun sai vauvan käsistään hetkeksi, halusi vaan itse olla, syödä, käydä netissä, nauttia pienestä "vapaahetkestä". Muut ajat vauvaa sai kanniskella, kun hän ei viihtynyt lattialla tai sitterissä ekan puolen vuoden aikana oikeastaan lainkaan. Eikä kyllä tämä toinenkaan, mut noi päiväunet pelastaa aina päivän. ;)

    • l

      Riippuu vauvasta, meilla on ollut aika helppo tapaus, nyt 7kk mutta taytyy sanoa etta ainakaan ensimmaisen 3kk aikana en voisi ajatellakaan etta olisin jaksanut tehda mitaan ekstraa. Hyva kun itse jarjissaan pysyi. Nyt kun vauva on 6kk olen ajatellut etta pian voisi ihan oman itseni takia etaopiskella tms. Tilanteethan vaihtuu vauvan kanssa viikottain ja toiset vauvat ovat sellaisia etta nukkuvat jo 2kk alkaen yöt aika mukavasti, toiset eivat viela vuoden ikaisenakaan. Jos joutuu herailemaan koko ajan voi olla aika vahan energiaa mihinkaan ylimaaraiseen. Aika ikava tilanne miehesi kannan takia. Mina en saa mitaan aitiysrahoja tms. mutta mieheni kylla elattaa meidat niin kauan kun haluan kotona olla vaikkei mikaan kroisos olekaan ja hyvin parjataan.

    • Siis mitä?!

      Anteeksi, mutta mielestäni miehesi käytös on itsekästä ja hirveää. Yhdessähän lapsi tehtiin. Miksi vauvan pitäisi rasittaa vain äidin lompakkoa? En ikinä suostuisi tuollaiseen kohteluun. Mitäpä jos palaisit äitiyslomalta töihin? jääkööt mies vanhempainvapaalle kituuttelemaan.

      • Äiti kustantaa

        Aivan, naiselle kertyy isot tulonmenetykset eläkekertymämenetykset jäädessään kotiin hoitamaan lasta. Kysy mieheltäs olisko hän valmis jäämään nollatuloilla kotiin, suorittamaan niillä tasan puolet perheen menoista ja kinuamaan kaikki käyttöraha sinulta. Empä usko.. Järjestelmä on *piip*. Koska Lapsen kannalta kotihoito (ainakin pienenä) yleensä paras.


      • werwerrwer
        Äiti kustantaa kirjoitti:

        Aivan, naiselle kertyy isot tulonmenetykset eläkekertymämenetykset jäädessään kotiin hoitamaan lasta. Kysy mieheltäs olisko hän valmis jäämään nollatuloilla kotiin, suorittamaan niillä tasan puolet perheen menoista ja kinuamaan kaikki käyttöraha sinulta. Empä usko.. Järjestelmä on *piip*. Koska Lapsen kannalta kotihoito (ainakin pienenä) yleensä paras.

        >Aivan, naiselle kertyy isot tulonmenetykset
        > eläkekertymämenetykset jäädessään kotiin hoitamaan lasta.

        Raskaaksi hommautuminen on oma valinta.


      • yhteinen valinta
        werwerrwer kirjoitti:

        >Aivan, naiselle kertyy isot tulonmenetykset
        > eläkekertymämenetykset jäädessään kotiin hoitamaan lasta.

        Raskaaksi hommautuminen on oma valinta.

        "Raskaaksi hommautuminen on oma valinta. "

        Raskaaksi hommautuminen on yhteinen valinta ei suinkaan pelkästään oma. Tässä tapauksessa toinen osapuoli näyttää luistavan.


      • Kaikkea sitä onkin.

        En olis päivääkään miehen kanssa jolle vaan pelkästään raha merkitsee kaikkea.
        Tuontyyppisten miesten ei kannata tunkeutua kenenkään petille lapsia tekemään.
        Kyllä se on suuriarvoista työtä ,lapsenhoito,siitä jopa joillekkin maksetaan palkkaakin.
        Kyllä meillä ainakin mies on kantanut vastuunsa vaimosta ja lapsista. Olen saanut hoitaa meidän yhteisiä ja niin rakkaita lapsiamme siihen asti kun he ovat tulleet isommiksi.


      • gyuh
        Äiti kustantaa kirjoitti:

        Aivan, naiselle kertyy isot tulonmenetykset eläkekertymämenetykset jäädessään kotiin hoitamaan lasta. Kysy mieheltäs olisko hän valmis jäämään nollatuloilla kotiin, suorittamaan niillä tasan puolet perheen menoista ja kinuamaan kaikki käyttöraha sinulta. Empä usko.. Järjestelmä on *piip*. Koska Lapsen kannalta kotihoito (ainakin pienenä) yleensä paras.

        Kyllä huomaa, että naiset pitävät itsestäänselvyytenä, että mies kustantaa heidän elämisensä. Taitaa olla näitä siipeilijä ämmiä, jotka hankkiutuvat "yhteisestä toiveesta raskaaksi" kun ovat löytäneet sopivan rahapussin! Ja ihan tulon, että eläke menetyksiä !!! Laskekaa nyt paljonko niitä todellisuudessa tulee ja puhukaa sitten. Kaiken lisäksi naiset ovat usein huonommin koulutettuja ja ansaitsevia kun miehet. Jättää ne liiat matkustelut väliin ja keskittyy niiden lasten hoitoon, sen niiden naisten pitäisi osata geeniperimänsäkkin mukaan.
        Sitten vain yh:ksi, kyllä sinne yksi kiertopalkinto sopii, jos se elämä tuntuu hyvältä. Tätä se on monella yh:sinkku äipällä, varmasti kokemuksen arvoinen asia...


    • ....................

      No jos ukko on tollanen p****, niin ei muuta kun mies vaihtoon. Yhteisestä lapsesta on kyse ei pelkästään äidin lapsesta. Tollasten miesten ei pitäis lapsia tehä lainkaan.

      Sori vaan hiukan tylystä mielipiteestä, mutta toi on yksinkertasesti vaan törkeetä. Tietty jos lapsi on yksin sun haluama ja peli oli alusta asti näin sovittu niin sitte se oot sinä joka on tyhmä.

      • nbnnb

        Kannattaa kyllä etukäteen jo miettiä tämmöiset asiat ennen kuin alkaa niitä penskoja laittamaan. Ei ole sitten niin suuri yllätys, kun huomaa, ettei toinen halua muuttaa elintapojaan millään lailla, vaikka olosuhteet muuttuvat. Ei kovin kypsää sekään, etä heti ollaan toista heittämässä ulos suhteesta, kun sukset menevät ristiin.


      • nbnnb kirjoitti:

        Kannattaa kyllä etukäteen jo miettiä tämmöiset asiat ennen kuin alkaa niitä penskoja laittamaan. Ei ole sitten niin suuri yllätys, kun huomaa, ettei toinen halua muuttaa elintapojaan millään lailla, vaikka olosuhteet muuttuvat. Ei kovin kypsää sekään, etä heti ollaan toista heittämässä ulos suhteesta, kun sukset menevät ristiin.

        Nämä narsistiset piirteet tulevat näillä ihmisillä esiin vasta, kun nainen on raskaana. Sitä ennen he ovat varsin viehättäviä, esim. kukaan ystäväpiiristä ja sukulaisista ei osannut kvuitella millainen tällainen mies on todellisuudessa kotona puolisolleen. Eli on varsin vaikea tietää ennakolta millainen mies kuoren sisältä paljastuu, kun lapsi on tulossa. Ei siis tämän keskustelun aloittajan eikä muidenkaan kannata alistua tällaiseen. Kun vauva on tehty yhdessä, niin siitä aihutuvat kustannukset masetaan myös yhdessä tulojen suhteessa - sen pitäisi olla selvä. Raha tällaiseille miehelle on vallankäytön väline, sillä voi alistaa ja käytää henkisen väkivallan välineenä. Ja jos ei irtaannu tällaisesta suhteesta ajoissa, niin ennen pitkää menettää itsetuntonsa ja -kunnioituksensa.


    • j,g

      Minulla ei jää. Olen tytön kanssa joka hereilläolohetken ja päiväunet (nukkuu sylissä tai kantoliinassa). Tai onhan hän toki isänsäkin kanssa iltaisin, mutta ei mitään ei pitkiä hetkiä, ja ne käytän sitten esim. kotitöihin, kaupalla käyntiin, suihkuun, liikuntaan tms. Illalla nukahtaa yöunille klo 20 jolloin minulla on noin tunti aikaa ennen kuin hän herää varmistamaan että äiti on vielä paikalla... sen tunnin käytän muuhun :) (Iltapala, ehkä suihku, ehkä vähän päivän jälkien korjailua, parisuhdeaikaa jne.)

      Toki vauvan nukkuessa voin tehdä jotain, esim. tätä nyt, mutta en kyllä uskaltaisi töihin sitoutua.

    • -----

      Okei. Eli jos mies on sitä mieltä, että kaikki maksetaan tasan puoliksi, niin laske vain, kuinka paljon sinun tulosi tippuvat lapset takia ja maksata siitäkin puolet miehellä. Niinhän se menee, että lapsen kuluja on se, kun äiti (tai isä) joutuu lapsenhoidon takia olemaan kotona ja sen kustannukset ilman muuta kuuluvat molemmille vanhemmille. Miksi ihmeessä vain äidin kuuluisi kustantaa lapsen hoito?

      • Samaa mieltae

        Aivan, tassa tapauksessa mies maksaisi sinulle palkkaa lapsensa hoidosta ja korvaisi sinun tulon menetyksesi. Nosta kissa poydalle. Itse en sietaisi moista kaytosta. Jos olette naimisissa, niin lain mukaan puolisoilla on toistensa elatusvelvollisuus ja puolisoiden elintason pitaa olla sama.

        Meilla asiat niin pain, etta mina, vaimo kayn toissa, kun tuloni ovat paremmat ja mies on kotona vauvan kanssa. Kaikki maksetaan tietenkin ns. minun pussistani (yhteinen pussihan se oikeasti on, kun on kerran yhdessa tehty lapsi ja yhdessa sovittu tallainen jarjestely) eika tulisi mieleenikaan valittaa asiasta.


    • Naulan kantaan

      Edellisellä kirjoittajalla on erittäin hyvä näkökulma! Maksakoot isä puolet äidin tulonmenetyksistä. Onhan lapsi yhteinen.

    • gfhgfg

      Ehdotan, ettet suostu tuollaiseen äitiyslomasi aikana. Sanot, että rahat ovat yhteisiä niin kauan kunnes menet taas töihin ja sitten voitte palata vanhaan. Eli lasket koko perheen yhteiset menot ja katatte sen yhteisillä tuloillanne. Kumpikin voi sitten ottaa jäljelle jääneistä YHTEISISTÄ rahoista oman samankokoisen pienen siivun omiin ekstrakuluihin.

      Näyttää siltä, ettei miehesi halua nähdä asiaa siltä kannalta, että teillä on nyt yhteinen perhe, jolla on yhteiset menot vaan hän haluaa elää yksilöllistä elämää ja ulkoistaa sinut ja lapsen siitä syrjään.

      Hänen pitäisi nyt aikuistua, kun on lapsikin tulossa.

    • 77329

      jos olisit yh, niin saisit toimeentulotukea, asumistukea, yh:n yksinhuoltajakorotukset ym.

      • yh nauttii rahaa???

        Haista v*ittu !


      • df
        yh nauttii rahaa??? kirjoitti:

        Haista v*ittu !

        No ainakin enemmän nauttii kuin sellainen, joka miehensä tulojen takia menettää tuet, mutta silti mies ei suostu maksamaan ylimääräistä. Kallistahan se on sellaista miestä pitää. Eli mitä paremmat tulot miehellä, sen huonompi elintaso itsellä kun kela ei maksa mitään.


      • piipaapuu

        minen ainakaan saa toimeentulo tukee vaikka oon kahen lapsen yh ja äitiyslomalla..


      • toimeentuleva yh

        Miten hemmetin typeriä ihmiset voi olla, että kuvittelevat että yh:eelle suorastaan virtaa rahaa tukien muodossa. Ette tiedä, mistä puhutte - ottakaa selvää asioista, älkääkä perustako tietojanne olettamusten ja hataran tiedon varaan.

        Aikoja sitten on poistettu esim. yh-vähennys verotuksessa, samoin päivähoitomaksut ovat nostettu samalle tasolle kuin 2 tienaavan aikuisen maksut (v -98) - kuitenkin miehet saavat vähentää elatusmaksut verotuksessa (yh ei saa mitään vähennyksiä!).

        Lapsilisät ovat suurin piirtein samat kahden tienaavan aikuisten lapsiperheessä kuin yhden tienaavan aikuisten lapsiperheessä. Ns yh-korotukset ovat minimaalisen pienet. Saadakseen toimeentulotukea tai asumistukea pitää olla todella huonot tulot tai ei tuloja laisinkaan.

        Jos joku siis kuvittelee, että yh:eelle virtaa yhteiskunnan tukia, on väärässä. Se on jokin harhakuvitelma. Ja jos joku niitä saa, niissä ei takuulla ole mitään kadehtimista, kyse minimitoimeentulosta. Jokainen pk-seudulla asuva tietää, että täällä asuminen on melko kallista, eikä ruoan hintakaan ole laskemaan päin, päinvastoin.


    • koita jaksaa

      Aika kamalalta tosiaan kuulostaa että joudut olemaan omillasi vaikka lapsi on yhteinen. Minulla on kaksi lasta 2.5 vuoden ikäerolla, väliajan olin hoitovapaalla ja kyllä se vaan niin menee että pakko siellä isännän pussilla on käydä kun ei itse edes ripsiväriä pystynyt ostamaan. Mukisematta on ukko maksanut minun "omat" pienet menot kun yhdessä kuitenkin lapset haluttiin ja ymmärtää ettei se kotiäidin työ ole helppoa. Täytyy tietysti sanoa että kun on yhteiset rahat ja menot niin olen se minäkin ostellut auton osia mammarahoista.=) Se maksaa jolla silloin rahaa kun sitä tarvitaan, näin meillä.

    • Äippä itsekin

      Siis eihän tuo ole totta? Ei VOI olla totta?! Siis ei noin nuijaa äijää voi ihan oikeesti olla olemassa?!?

      Jos on, niin pistä äijä kiertoon hetimmiten. Kuten joku aikaisempi totesi, yh:na saat tukia ja pärjäät siten paremmin. Ja hei - saat myös elatusmaksua tuolta järjen jättiläiseltä, jonka kanssa olet ilmeisesti todella heikkona hetkenä alkanut perhettä perustamaan....

      Mut oikeesti, tuo EI VOI olla totta...........

    • huhhuh

      Onko tuollasia itsekkäitä rahanahneita hirviömiehiä oikeasti olemassa. En kllä ees vilkaisis tuonne päin. Meillä on itsestään selvää että kun lapsi on yhteinen niin tulot on yhteisiä ja rahojen käytöstä päätetään yhdessä. Näin tehtiin myös silloin kun lasta ei ollut ja minä olin puoli vuotta pienellä sairauspäivärahalla..

    • Provoa mikä provoa

      Oikeasti taas tämä on ihan höpönhöpön provo. Tämän sivuston taustavoimat tiedetään, ja tässä on tarkoitus tehdä vain mielipidetiedustelua ja myös muokkausta siihen suuntaan, että työnantajapuoli voisi alkaa vaatia huononnuksia äitiyslomaetuihin. Suurin osa näistä tämäntyyppisistä aloituksista on täysin toimituksen harhautusta ja tarkoitus on vain viedä lukijoita kuin pässiä narussa. Juuri tästä syystä mediakasvatusta tarvitaan paljon lisää, että osattaisiin ihmiset osaisivat nähdä näiden otsikoiden taakse. Erinomaisen usein täällä juuri naisen asemaan kohdistuvaa "pitäisikö suostua siihen ja siihen" -kirjoittelua, ja siinä jäljet kyllä johtavan ns. sylttytehtaalle.

      • hei provoa mikä provoa, minulla OLI tällaien mies, mutta ihmetyttää, että näitä kasvaa yhä uusia ja uusia!


      • inmppu

        Joo enpä usko että on provoa. Itsellä tällainen tilanne siis myös menossa ja tosiaan, tässä ei oo mitään provoomista eikä mitään hauskaa, vaan oikeasti täysin yllättäin ilmaantunut ongelmatilanne. Jos olisin osannut lukea aavistuksellisen pieniä merkkejä oikein ennen raskautta, olisin voinut ainakin omalta kohdaltani välttää tämän tilanteen, mutta en todellakaan osannut koska en voinut uskoa että tällaista onkaan.

        Itse ainakin mielenkiinnolla lueskelen mitä ihmiset ylipäänsä kirjoittelevat tuloista ja äitiyslomasta ja lapsen hoidon kuluista, ja kyllä kirpaisee.


    • gsdgsfre

      Ikävbää kuulla, mutta mulla OLi sellainen mies. Ei kannata edes alkaa miettimään, jos vauva nukkuisi, että sä voisit tehdä töitä. äityisloma on lapsen kanssa oloa eikä muuta varten, se on lapsen etu. Muuta erilleen, pärjäät yhtä köyhänä silloinkin kun sossu huolehtii sinusta, kun miehesi ei näköjään teistä. Ällä uuvuta itseäsi tolla työnteolla. Et saa hyvää eläkettä etkä sairaslomia kun olet äitysvapaalla. Minusta miehen pitäisi pitää sulle sama elintaso kuin ennenkin. Sulla on nyt teidän elmän tärkein homma menossa eli olla äiti. Minusta olisi normaalia, että se maksaa jolla on rahaa ja molemmilla pitää olla yhtä paljon parisuhteessa arkirahaa omiin hömpötyksiin käytössä. Se jolla on rahaa, on vaan niin järjestettävä.

      • ano muumi

        > Minusta miehen pitäisi pitää sulle sama elintaso kuin ennenkin.

        Miehenä sanoisin kyllä tähän kohtaan, että kohtuullista on odottaa enintään sitä että se rahakkaampi osapuoli pitää lasta hoitavalle saman elintason kuin *itselleen*. On täysin älytöntä odottaa ettei elintaso tippuisi lapsen tullessa kun vain toinen käy töissä mutta toimiva parisuhde ja perhe-elämä vaatii että se yhteiset menot maksaa tässä tilanteessa se jolla on siihen varaa.

        AP:n mies kuulostaa kyllä aikamoiselta luuserilta. Millainen mies ei halua huolehtia perheestään?? Jos (toivottavasti kun) tulee perheenlisäyksen aika naisystäväni kanssa ei tulisi pieneen mieleenikään vaatia menojen jakamista puoliksi kun toinen huolehtii MEIDÄN lapsesta. Samoin odotan että sitten kun itse otan isyysvapaan se on se työssäkäyvä äiti jonka palkasta otetaan suurimmat yhteiset kulut.


    • restq

      Hyviä kommentteja tossa edellä!

      Kannattaa tosiaan alkaa miettimään haluatko elämäsi viettää miehen kanssa, joka arvostaa sinua kuin tiskirättiä. Tämä miehesi käytös osoittaa vain, ettei hän hän arvosta yhteistä perhettänne paskan vertaa, vaan oma etu vain mielessä.

    • 30

      Oliko tämä provo?
      Sanoppa miehelle sitten, että hoitaa äitiysloman itse. Tuolloinkin kulut laitetaan puoliksi. Turha siinä on miehen inistä mitään. Jos inisee niin suostuu sitten siihen että maksaa enemmän sinun äitiysloman ajan. Sanotaanko nyt vaikka niin että kumpikin maksaa X % tuloista. Eli jos mies tienaa 1000€ ja sinä 100€, niin mies maksaa 400€ ja sinä 40€.

    • "mamma"

      Heitä tuommonen mies ovesta ulos jos ei osaa aikuistua, myöskin raha asioiden suhteen. Kyllä lasten elätys kuuluu myöskin miehelle. Ala vaatimaan palkkaa lapsen ja kodin hoidosta ja jos hänelle ei kelpaa niin ota käyttöön kovat otteet.

    • miesmunilla

      jos sinä kerran hoidat vauvaa koko päivän niin miehesi pitää hoitaa puolet ajasta. Kulut puoleksi ja vastuu lapsesta puoliksi. Jos miehesi ei suostu niin sano että palkkaa hoitajan omaksi puolikaaksi ajaksi.

    • cattityttö71

      Onneks en ole moiseen mieheen elämässäni törmänny ja yhteen joutunu. Meillä on mies ollu aina osapuoli joka tienaa enemmän ja maksaa enemmän perheen menoista. Laskuja maksellaan välillä sen mukaan kellä rahaa on.

      Jään kohta äitiyslomalle ja äitiyspäivärahalla saan maksettua mökkilainan ja nimelläni tulevia laskuja. Mies maksaa talolainan ja lähestulkoon kaikki kulutuslaskut mitä talosta ja mökistä aiheutuu, sekä ruokalaskut.

      Yhteistä kotia ja lapsia tässä pystyssä pidetään ja maksetaan. Ja yhteen hiileen puhalletaan :)

    • Surullinen nainen..

      Minulla on tulossa sama, jaamme kulut puoliksi äitiyslomani ajan. Mies ostaa tietysti kyllä enemmän tavaroita lapselle omasta pussistaan. Kuun lopulla minulle ei jää käteen mitään.

      Koen kuitenkin että se on oikein, koska olen ollut työttömänä.. Ja kun olin työtön, oli sama juttu. Eli kulut puoliksi, vaikka minä sain noin 500€/kk ja mies 2000€/kk. Tottakai tuntee olonsa huonoksi ja arvottomaksi..

      Mutta itse olen valintani tehnyt ja mies ei ymmärrä että missään olisi ongelmaa.

    • Ihmettelijätär

      Jutelkaahan miehesi kanssa mikä on tärkeintä. Eihän miehesi voi ajatella muuta kuin tulevaa vauvaa ja hänen parastaan. Ihmeellisiä taloudet joissa ajatellaan maksuja tuollaisessakin tilaanteessa puoliksi. Ei kyllä muutenkaan ole mieltä ajatella noin jos on hyvä suhde.

    • emma7

      Kyllä se niin on että kun saman katon alla asutaan ja on yhteiset lapset niin yhteiset menot maksaa se jolla rahaa on, niin oli minulla ja exällä kun 7 vuotta olin kotona lasten kanssa. Tosin 13 vuoden yhteiselon jälkeen eron tullessa mies yritti ettei minulle kuuluisi mitään vaikka minun rahoilla päästiin ensimmäiseen asuntoonkin kiinni.

      Nykyisen mieheni kanssa ei ole yhteisiä lapsia, mutta minulla on työttömänä pienemmät tulot. Meillä kumpikin maksaa omat laskunsa, asumis kulut laitetaan puoliksi, kaupassa käymme yhdessä kerran viikossa, silloin mies maksaa lidlissä ja minä s-kaupassa, viikolla jos tarvii muuten käydä niin minä maksan. Jos mies haluaa käydä jossain tapahtumissa, joita kesäisin on paljon, niin hän maksaa myös yleensä minut koska haluaa minut mukaan ja minulla ei ole varaa.
      Toimii meillä näin tosi hyvin, eikä ole riitoja rahan takia

    • yhteiset menot

      Käsittämätön vaatimus " isältä"....no oo sinä varsinainen äitiysloma kotona ja maksa puolet menoista." Isähän" voi jäädä sitten jatkamaan vanhempainvapaalle ja maksaa puolet menoista...eihän se äidin oo pakko käyttää sitä vanhempainvapaata...mitäköhän mieltä "isä" on tästä järjestelystä? Tai heivaa tommonen "isä" mäkeen.

    • M I E S

      MIehesi on säälittävä olento. Mikä mies se sellainen on, joka ei perhettään elätä?
      Vaihtamalla paranee.

    • OrvokkiEmilia

      Miten teillä voi olla tuollaisia miehiä, ihan pahamieli puolestanne. Meillä kaikki maksettiin sen pussista kenellä rahaa oli :) tosin muutamien vuosien päästä se perheen leikkiminen ei enää miestä sitten kiinnostanutkaan !

    • yöksssss

      heivaa se äijä pihalle,mokoma sovinistisika !!

    • lastenhoitaja

      Voi hyvänen aika! Sinä tietysti laskutat miestäsi hänen lapsensa hoitamisesta. Laske siis palkka itsellesi kotona viettämästäsi ajasta ja vevoitat miehesi maksamaan puolet tästä työstä mitä siellä teet.
      Kaikenlaisia miehia sitä on olemassakin ja naiset sitten mahdollistavat heidän pomottamisensa.

    • mamimima

      En ole koskaan ymmärtänyt sitä välinpitämättömyyttä mitä lapsiin kohdistuun isän puolesta.

      Oliko, no niin vaikka olikin.

      Lapsi, rakkauden kohde, on tarkoitettu teidän elämäänne.

    • sfgsg

      Sinä teet ison työn hoitaessasi yhteistä lasta kotona (ja tavallaan jo raskausaikana lasta kantaessasi), joten ihmettelen, eikö miehesi sitä arvosta!

      Muissa olosuhteissa olen sitä mieltä, että kulut tasataan, ellei niissä ole merkittävää eroa, mutta jos toisen osapuolen työnä ja velvollisuutena on hoitaa lasta ja kotia, niin osatoisen osapuolen velvollisuutena pitäisi mielestäni olla se taloudellinen tukija...

    • Hei tyhjätasku, miksei miehesi jää itse isyyslomale/ äitiyslomalle ja silloin sinä jaat hänen kanssaan kustannukset entiseen malliin. Tajuisikohan sitten? Vai onko teillä tarkoituksena väliaikainen perhe,eikä ikuinen perhe ja kohta erotaan...

    • Eräs isä

      Heivaa se äiujä pihalle ja äkkiä. Kusta sillä on päässä ja omahyväinen paska!
      t. Muuan isä

    • Katariina50+

      Kamala kuinka itsekkäitä nykyisät ovat!!

      Olen erään isän kannalla....heitä se ukko pihalle ja nopeasti. Saat ainakin sosiaaliapua ja mies joutuu maksamaan elatusapua. Osallistuupa sitten maksuihin.

    • Viktoriako takana

      Onko Ruotsista sponsoroitu tätä keskusteluforumia kun Suomi24 keskusteluaiheet etusivulla ovat olleet kyllästymiseen asti yhdeksän kuukautta synnyttämistä. Varmaankin toinen yhdeksän kuukautta eteenpäin vauvan hoitoa.

    • man-vm69*

      Meillä kävi niin, että kun vaimo oli hoitovapaalla, iin jaoimme ns. yhteiset menot tulojen suhteessa. Käytännössä siis maksoin liki kaiken. Nyt kun vaimo on töissä, vaimo maksaa hotomaksut (noin neljännes tuloista) ja minä kaiken muun kuten ennenkin.

    • Lapsi ensin

      Ehdottaisin, että pyydät miestäsi lukemaan tämän ketjun. Ei tarvitse kertoa, että ketju on sinun aloituksesi. Alkureaktio on taatusti tyrmisnyneisyys ja suuttuminenkin, mutta anna hänelle aikaa tunteisiinsa ja anna aikaa miettiä ilman, että heti pakotat käsittelemään. Jos hän on yhtään fiksu, seurauksena on muutoksen alku.

      Jos olisitte eronneet, lapsen elatus meni seuraavasti. Lapsen elatus on riippuvainen elintasososta, mutta summa on keskimäärin 300-600€/lapsi. Summa jaetaan pakollisten asumismenojen jälkeen tulojen suhteessa. Jos sinulle jää 500€ käteen ja toiselle 2000€, 500€ kuluilla sinulle kuuluisi maksettavaksi niin, että maksat 100€ ja miehesi 400€.

      Laskisin sinuna paperille tulonmenetykset ja arvioisin eläkkeenmenetyksen (vuodessa ei kerry paljon, mutta kun ottaa huomioon että nainen ehtii keskimäärin ehtii nostaa 15v, niin kertymä on merkittävä summa). On itsestään selvää, että lapsen hankinta ei voi olla vain naisen kustannettavissa. Yhdessä tehdään, yhdessä kustannetaan.

      On mahdollista, ettei mies ole vaan tulllut ajatelleeksi asiaa kantiltasi. On aika herättää hänet vastuulliseen aikuisuuteen. Ja ehdottaomasti parempi käydä asia vaikka se tarkoittaisi riitaa ennen vauvaa, silloin tarvitset kaiken energiasi vauvan hoitoon. Ääriharva vauva on niin helppo, että mikään ylimääräinen juttu onnistuu. Vaativan vauvan kanssa voi olla jo kova homma pitää vaatteet puhtaana, käydä suihkussa ja syödä edes kerran päivässä. Varhainen vuorovaikutus on niin tärkeä juttu lapsen tulevan elämän kannalta, ettei muutaman kympin takia kannata uhrata voimavarojaan!!! Myös miehesi tulisi ymmärtää tämä asia, sinun hyvinvointisi on lapsen kannalta todella tärkeä.

    • j BNYr'p

      Kuten suurin osa muistakin vastaajista, niin olen minäkin sitä mieltä, että yhteisen perheen eteen on molempien uhrauduttava myös taloudellisesti, ei vain naisen. Varsinaiseen kysymykseen vastaisin kuitenkin, että muutaman tunnin työ päivässä ei mitenkään kannata äitiyslomalla, vaikka siihen luultavasti aikaa jäisikin - ainakin kun tietenkin hoidatat lapsen isällä iltaisin sinun ollessa töissä, kun kerran sinä hoidat häntä päivisin, tasapuolisuutta tuohonkin. Työn teko äitiyslomalla laittaa sen päivän osalta äitiysrahat minimiin ja koska sinulla ne mitä ilmeisimmin perustuvat palkkaan, niin menetät sen minkä tienaat, jos et enemmänkin, jos työskentelet vain pari-kolme tuntia päivässä.

      Meillä on kyllä yhteiset rahat, mutta meillä on silti myös jaettu lapsenhoito, eli minä olen nyt ollut lapsen elämän ensimmäisen puoli vuotta kotona ja seuraavan puoli vuotta on mies. Saa nähdä, mitä sen jälkeen tehdään, eli laitetaanko lapsi hoitoon, vai jääkö jompi kumpi vielä kotiin. Sinähän voit ehdottaa miehellesi, että olet itse vanhempainloman kotona ja mies jää sen jälkeen tekemään oman osansa lapsen hoidosta kotona, eli jää hoitovapaalle. Tietenkin kaikki kulut edelleen puoliksi, vaikka hänen tulonsa onkin olematon. Jos ei suotu tähän, niin ilmoita ainakin hänelle, että hän joutuu järjestämään ja maksamaan lapsen hoidon parhaaksi katsomallaan tavalla sen ensimmäisen 8-9 kk, joka on hänen lapsenhoitovuoronsa sinun vanhempainlomasi jälkeen. Ehkä tuollaiset ajatukset saavat hänet miettimään asiaa uudestaan.

    • 18+11

      Olen mies, ja voin sanoa että naista jolla on lapsi/lapsia kohdellaan todella huonosti. Ihmiset käyttää häikäilemättömästi hyväkseen sitä, että nainen kokee itsensä haavoittuvaksi lapsen/lasten takia, ja helposti nöyrtyy tai alistuu muiden palloteltavaksi. Yleensä tästä kärsii yh-äitit, sillä heidät kategorisoidaan lähes välittömästi ryhmään jota voi kohdella kaltoin, mutta on hyvin ikävä jos parisuhteessakin käytetään hyväksi tuota tilannetta, luulisi edes sieltä löytyvän läheisyyttä sen verran, että toista ei ajeta ahdinkoon.

      Toisaalta yhteiskuntasysteemimme, eli se kokoelma ajatuksia josta opimme arvomme, näkee asiat rahan ja tehokkuuden näkokulmasta, eli naisella jolla on lapsi/lapsia ei ole markkina-arvoa, vaan hän on sekundatavaraa, kuten vanhukset ja lapsetkin, kunnes hän on taas valmis ryhtymään koneiston hammasrattaaksi.

      Olen lukenut erästä kirjaa jonka mukaan kopioimme juuri nuo ajatukset ja arvot ympäristöltämme jo lapsuudessa. Nämä ajatukset asettuvat mieleemme ohjaamaan toimintaamme, ja useimmat unohtavatkin itsensä ja toteuttavat noita ajatuksia kuten ohjelmoidut robotit. Tämä ajatusoppi alkaa jo hyvin varhain, ja siksi ihmisten tietoisuus itsestä on hyvin alhainen, ja useimmat uskovatkin olevansa se henkilö joksi heidät kasvatettiin.

      Tuon lukemani kirjan avulla oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään, ja kun ajatuksen paljastaa, niin siitä tulee tietoiseksi ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se ohjaa toimintaa tiedottomuudesta, eikä henkilö välttämättä edes huomaa sitä. Vähitellen tietoisuus itsestä kasvaa, ja samalla ymmärtää myös missä ongelma piilee ja voi siten edesauttaa sen ratkaisemista. Ymmärrys ei tietenkään tuo yh-äidille heti leipää pöytään, mutta pitkällä tähtäimellä kaikkien olosuhteet paranevat. Kirja on Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja, ja sivulla www.alkuajatus.org on tarjolla ilmainen nettiopintopiiri jossa voi tutustua aiheeseen tarkemmin. Suosittelen kokeilemaan!

    • Valitettavasti jotkut miehet on todella itsekkäitä. He ovat juuri näitä sikoja joita miehiksi väitetään. Itse en ole tätä sorttia ja olen ylpeä siitä että voin jakaa muiden ihmisten kanssa.

      Ja neuvo: YH:ksi vaan ja elatusmaksut miehelle. Loppuuhan itkeminen.

      • yhko

        Uskallan veikata, että se itkeminen alkaa vasta kun ampaiset yh:ksi. Hyvä puhua kun et vielä itse ole, ehkä vielä ylpeä, mutta muutama vuosi yh:na tasoittaa särmiä.
        Tee vaikka haatattelu kuinka mukavaa on yh:n elämä ja puhu sitten.


      • naiset orjina kotona
        yhko kirjoitti:

        Uskallan veikata, että se itkeminen alkaa vasta kun ampaiset yh:ksi. Hyvä puhua kun et vielä itse ole, ehkä vielä ylpeä, mutta muutama vuosi yh:na tasoittaa särmiä.
        Tee vaikka haatattelu kuinka mukavaa on yh:n elämä ja puhu sitten.

        Yh:na voi olla parempi, kuin hoitaa lapsi, koti, MIES, miehen paskasia sukkia pestä, naidan ilmaiseksi.... Yh:na ei ole kuin se yksi lapsi, monilla on lasten lisäksi vielä se mies, joka on iso lapsi, hoidettavana ja huollettavana. Ei kiva yhtälö.
        Voi tietysti rahasta tehdä tiukkaa yh:na, mutta muutoin voi olla kivempaa, varsinkin, jos mies ei ota osaa kodinhoitotöihin ja lapsen hoitoon, kaupassakäynnit, pyykit, siivoamiset.. Mut jos ottaa osaa, sitten homma ok.
        Muuten kyllä on paljon paskempi ja raskaampi homma jäädä sinne kotiin hoitamaan lasta ja kotia, kuin käydä töissä - töissä tapaa muita ihmisiä, voi käydä rauhassa tarpeillaan, ja saa syödä rauhassa - kotona ei tätä rauhaa ole, kun lapsi roikkuu koko ajan perässä, olet sitä koko ajan ruokkimassa, hoitamassa, pukemassa, ja siinä lisäksi vielä kaupassakäynnit, siivoamiset, pyykinpesut. Kuinka moni mies pystyy tähän? Ja tulevat väsyneenä kotiin, ja kuvittelevat, että vaimo on "vain kotona" - kyllä kotitöissä väsyy enemmän kuin tavallisessa ansiotyössä. Itsellä ainakin helpotti elämä, vaikka olen yh, kun menin töihih, lapsi oli vasta 1 v, mut kaikki helpotti, kun palasin töihin - töissä pääsee paljon helpommalla. Viikonlopun jälkeen olin ihan puhki ja oli ihana päsätä töihin lepäämään!


    • Elatusnainen

      Voi kun oliskin noin hyvin asiat! Mies työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa todella surkeasti rahaa. Itse maksan kaikki laskut, lainanlyhennykset, ruuat ja äkilliset laitteiden rikkoontumiset. Miehen omat tulot menevät lääkkeisiin sekä kuntoutuksiin. Ja kehtaa vielä lasta kinuta tähän tilanteeseen!!! Kirjoitin paperille kaikki tulot ja menot ja jäätiin muutamalla kympillä plussan puolelle. Alkoi mieskin ymmärtää ettei lapsi tule kysymykseenkään tällaiseen tilanteeseen, missä eletään kädestä suuhun. Heti kun tienaisin tonnin enemmän voisin edes harkita, mutta tuskin pitkään aikaan...

      • lkjhökjh

        Jos sinäkin haluat lasta... lainoja voi aina sopia uudelleen eli vain korkoja maksella. Elikäs pankkiin vain kyselemään mahdollisuuksia.


    • Ruudun takaa...

      Pakko sanoa et nyt on kyl harvinaisen mulkku, omahyvänen tyyppi tuo sun miehes.

    • ...............

      meet töihin vaan kolmen kuukauden jälkee ja kun alkaa vanhempain vapaa ni äijä puoleks vuodeks kotii ja pidät pääs et kaikki menee puoliks.. mitenköhä sitte mahtaa ääni muuttuu kellossa ku sä oot se joka tienaa ja kelle jää sitä rahaa kun kerta kaikki puoliks menee..

    • Miksi ihmeessä teillä on omat tulot ja menot?
      Naimisissa ollessa kaikki pitäisi olla yhteistä!

      • Älä alistu

        Todella itsekäs mies on sinulla, harmi.
        Meillä on maksanut aina kuluista enemmän
        se kumpi enemmän tienaa.
        Eiköhän miehesi syökin enemmän,
        maksatteko ruokalaskutkin puoliksi?
        Siivoatteko myös puoliksi ja hoidatte
        molemmat lasta?


    • >:S

      Edellisten linjoilla. Kyllä nyt on sika miehenä! Kannatan myös ajatusta siitä että luetutat tämän ketjun hänellä, josko heräisi tajuamaan vastuunsa perheestään.

      Jos ei tajua, ni ukko pihalle vaan. Ei tuo perhettä rakasta/arvosta joten vaikeamman kautta sitten.

      ..Ja tuli mieleen että ootkohan mun ex:n kanssa kersaa vääntämässä :P Arvaappa miksi hän on ex, koska näin tulevaisuuteni juuri tuollaisena!

    • Töitätöitätöitä

      Tottakai menot jaetaan puoliksi. Ei se mene niin kuin elokuvissa että mies on vaan ja ainoastaan se maksaja ja nainen senkun mällää ja lopulta jättää kun on eka suomi24.a surkutellut elämäänsä kaikille. Mulla on ainakin sen verran keskiverto kuukausi palkka et perus elämäkin menee nykyään -0 Ennen pysty jotain säästämäänkin mut ei enään. Kiitos suomen valtion et kaikki eläminen kallistuu mutta palkat ei nouse vuosikausiin ja sekin vähä pitää teettää ilmaisella ulkomaalais työllä. Auto maksettu ja kolmasosa asunnosta ja jonkun verran myös pahanpäivän varaa jemmassa. Tähän jos vielä lisätään anna mulle rahaa tyyppi niin pakkasella ollaan kohta ja kirkkaasti.
      Töitä vaan kyllä sä jotain keksit. Ei ennenvanhaankaan makaamalla lapsen kanssa elämää eletty vaan lapsi oli mukana heinäpelloilla, navetassa, ranka mettässä ja nykyään kun edes fyysistä rasitusta ei tarvi työkseen tehdä monenkaan niin siitä kehittelemään jotain. Istumalla monet nykyään rahansa tienaa. Vaikka teillä lapsi onkin ei miehesi mikään rahantuoja palvelija tarvi olla!

      • ...

        Niin, isä ottaa lapsen töihin mukaan joka toinen päivä ja äiti joka toinen päivä. Reilu peli.


      • Töitätöitätöitä
        ... kirjoitti:

        Niin, isä ottaa lapsen töihin mukaan joka toinen päivä ja äiti joka toinen päivä. Reilu peli.

        Vaikka sitten niin. Missä sellainen laki on päätetty että mies on velvollinen maksamaan kaiken jos nainen on lapsen kanssa kotona? Jos olisin nainen ja homma todella olisi noin että saan maata kämpillä lapsen kanssa ja joku passaa ja palvelee tuoden avokätisesti rahaa niin kyllä sellainen pummin elämä mulle kelpais. Vielä kettumaisuuttani varmaan ottaisin tämän toisen kiristys keinon käyttööni eli haarat ei leviä jos ei rahaa tule. On se helppoa olla nainen kun voi niinkin hallita toisten elämää. Kummaa itkua täällä kun ei mies maksa kaikkea ja vielä kummempaa se kuinka paljon kannatusta tuollainen käytös saa. Jos kanssa kirjoittajien kommentit on tyyliin "jätä se jos ei maksa" niin en yhtään ihmettele että kaikki suhteet täällä päättyy eroon kun elämä on vaan toispuoleista eikä mitään haluta jakaa. Vanhemmat sukupolvet ei eronneet herkästi ollenkaan ja yhdessä oltiin koko ikä kun myös naiset arvostivat miestään ja työtä. Nykyään jos et maksa niin joku muu maksaa ja tottakai se on selvää että ottajia on joka naiselle niin yh.lle kun yksinäisellekin tässä maassa. Mies joutuu tekemään sentään jotain sen eteen että sen naisen saa ja nainen vaan valkkaa kymmenistä sen parhaan päältä siksi sillä rahalla ja haarovälillä on niin helppoa kiristääkkin.


      • Vauva on päätyö
        Töitätöitätöitä kirjoitti:

        Vaikka sitten niin. Missä sellainen laki on päätetty että mies on velvollinen maksamaan kaiken jos nainen on lapsen kanssa kotona? Jos olisin nainen ja homma todella olisi noin että saan maata kämpillä lapsen kanssa ja joku passaa ja palvelee tuoden avokätisesti rahaa niin kyllä sellainen pummin elämä mulle kelpais. Vielä kettumaisuuttani varmaan ottaisin tämän toisen kiristys keinon käyttööni eli haarat ei leviä jos ei rahaa tule. On se helppoa olla nainen kun voi niinkin hallita toisten elämää. Kummaa itkua täällä kun ei mies maksa kaikkea ja vielä kummempaa se kuinka paljon kannatusta tuollainen käytös saa. Jos kanssa kirjoittajien kommentit on tyyliin "jätä se jos ei maksa" niin en yhtään ihmettele että kaikki suhteet täällä päättyy eroon kun elämä on vaan toispuoleista eikä mitään haluta jakaa. Vanhemmat sukupolvet ei eronneet herkästi ollenkaan ja yhdessä oltiin koko ikä kun myös naiset arvostivat miestään ja työtä. Nykyään jos et maksa niin joku muu maksaa ja tottakai se on selvää että ottajia on joka naiselle niin yh.lle kun yksinäisellekin tässä maassa. Mies joutuu tekemään sentään jotain sen eteen että sen naisen saa ja nainen vaan valkkaa kymmenistä sen parhaan päältä siksi sillä rahalla ja haarovälillä on niin helppoa kiristääkkin.

        Etpä ole lapsia hoitanut ja kotia siinä sivussa, kun luulet että se hoituu makaamalla.. Eikä ole tainnut muussakaan asiassa lykästää kun kuulostat noin onnettomalta ja katkeralta. Jos lapsen parasta haluaa ja lapsen kasvua ja kehitystä ymmärtää ja lapselleen parasta haluaa, ajattukset vois vähän olla toisenlaiset..


      • pellolle vaan

        "Ei ennenvanhaankaan makaamalla lapsen kanssa elämää eletty vaan lapsi oli mukana heinäpelloilla, navetassa..."

        Tulipa tuosta yo. kirjoituksesta niin mieleen exäni. Olenpa tyytyväinen, että jätin hänet heti äitiyslomani jälkeen. Hän ei kertaakaan hoitanut lasta, ei edes ottanut syliin, vaikka sanoin olevani todella väsynyt. Tietenkään hän ei osallistunut mihinkään lapsesta aiheutuviin kustannuksiin. Eihän sellaisa ole, vauvahan elää imemällä äitiä.


      • 14+12
        Töitätöitätöitä kirjoitti:

        Vaikka sitten niin. Missä sellainen laki on päätetty että mies on velvollinen maksamaan kaiken jos nainen on lapsen kanssa kotona? Jos olisin nainen ja homma todella olisi noin että saan maata kämpillä lapsen kanssa ja joku passaa ja palvelee tuoden avokätisesti rahaa niin kyllä sellainen pummin elämä mulle kelpais. Vielä kettumaisuuttani varmaan ottaisin tämän toisen kiristys keinon käyttööni eli haarat ei leviä jos ei rahaa tule. On se helppoa olla nainen kun voi niinkin hallita toisten elämää. Kummaa itkua täällä kun ei mies maksa kaikkea ja vielä kummempaa se kuinka paljon kannatusta tuollainen käytös saa. Jos kanssa kirjoittajien kommentit on tyyliin "jätä se jos ei maksa" niin en yhtään ihmettele että kaikki suhteet täällä päättyy eroon kun elämä on vaan toispuoleista eikä mitään haluta jakaa. Vanhemmat sukupolvet ei eronneet herkästi ollenkaan ja yhdessä oltiin koko ikä kun myös naiset arvostivat miestään ja työtä. Nykyään jos et maksa niin joku muu maksaa ja tottakai se on selvää että ottajia on joka naiselle niin yh.lle kun yksinäisellekin tässä maassa. Mies joutuu tekemään sentään jotain sen eteen että sen naisen saa ja nainen vaan valkkaa kymmenistä sen parhaan päältä siksi sillä rahalla ja haarovälillä on niin helppoa kiristääkkin.

        "en yhtään ihmettele että kaikki suhteet täällä päättyy eroon kun elämä on vaan toispuoleista eikä mitään haluta jakaa."

        Niinpä. Nainen jää kotiin hoitamaan pariskunnan yhteistä lasta, hoitaa samalla yhteisen kodin. Tulot putoavat roimasti. Nainen pistää kaikki liikenevät tulonsa perheen yhteisiin menoihin ja kituuttelee, koska mies ei halua jakaa omasta hyvinvoinnistaan perheensä hyväksi. Kumpi tässä tilanteessa todella on se pummi, joka riistää toista? ....Enpä siis tosiaan ihmettelisi, vaikka suhde jossain vaiheessa päättyisi eroon.


      • YTM
        ... kirjoitti:

        Niin, isä ottaa lapsen töihin mukaan joka toinen päivä ja äiti joka toinen päivä. Reilu peli.

        Älytön ajatus, en voisi ottaa työn puolesta, vaikka miten haluaisinkin. On nimittäin kielettyä tuoda ulkopuolisia ja koskee myös lapsia.

        T:YTM


      • Töitätöitätöitä
        14+12 kirjoitti:

        "en yhtään ihmettele että kaikki suhteet täällä päättyy eroon kun elämä on vaan toispuoleista eikä mitään haluta jakaa."

        Niinpä. Nainen jää kotiin hoitamaan pariskunnan yhteistä lasta, hoitaa samalla yhteisen kodin. Tulot putoavat roimasti. Nainen pistää kaikki liikenevät tulonsa perheen yhteisiin menoihin ja kituuttelee, koska mies ei halua jakaa omasta hyvinvoinnistaan perheensä hyväksi. Kumpi tässä tilanteessa todella on se pummi, joka riistää toista? ....Enpä siis tosiaan ihmettelisi, vaikka suhde jossain vaiheessa päättyisi eroon.

        Tottakai se menee niin että nainen tekee kaiken lapsen eteen koska se on esim täälläkin kirjoituksissa jo etukäteen päätetty että mies on se kaiken pahan alku ja juuri ja mies on se joka ei tee lapsen eteen mitään. Tämä sivusto on vaan täynnä katkeria yh.a jotka vinkuu sitten omaa paskaa elämäänsä muille haukkumalla miehiä. Jos teidän mielestä 100% miehistä on juuri mainitemianne sikoja niin miksi sitä haaroväliä pitää sitten jakaa eniten maksavalle? Olkaa sitten vanhojapiikoja koko elämänne jos se mies on vaan välttämätön paha tai nykyään onnistuu myös sen lapsen hankkiminen ilman miestäkin ja kyllähän valtiolla rahaa riittää kotona oleville, työttömille, ulkomaalaisille, juopoille ja eurooppaan ja työntekijältä viedään ne viimeisetkin eurot näille tuki risteille.
        Joku edellä mainitsi että eikö ole lykästänyt kun kuullostaa katkeralta ja voin sanoa että on lykästänyt ja tässä maassa on myös naisia jotka jakaa menot tasan. Alkaessani viimeksi seurustelemaan sanoi itseasiassa nainen että yhteen kun muutetaan jaetaan menot puoliks. Itse maksan ostamaani asuntoa x määrän kuukaudessa ja muista menoista tasataan tilit ja homma pelaa niin kuin kumpikin haluaa eikä rahasta riidellä. On täällä naisiakin jotka tekee jotain sen elämisen eteen. Edellä mainittuja pummeja en huolisi itselleni edes illan huumaan varsinkaan enään kun on joku jota rakastaa. Että siinä sitä katkeruutta teille muille elämän katkeroimille ihmisille.


      • Töitätöitätöitä kirjoitti:

        Vaikka sitten niin. Missä sellainen laki on päätetty että mies on velvollinen maksamaan kaiken jos nainen on lapsen kanssa kotona? Jos olisin nainen ja homma todella olisi noin että saan maata kämpillä lapsen kanssa ja joku passaa ja palvelee tuoden avokätisesti rahaa niin kyllä sellainen pummin elämä mulle kelpais. Vielä kettumaisuuttani varmaan ottaisin tämän toisen kiristys keinon käyttööni eli haarat ei leviä jos ei rahaa tule. On se helppoa olla nainen kun voi niinkin hallita toisten elämää. Kummaa itkua täällä kun ei mies maksa kaikkea ja vielä kummempaa se kuinka paljon kannatusta tuollainen käytös saa. Jos kanssa kirjoittajien kommentit on tyyliin "jätä se jos ei maksa" niin en yhtään ihmettele että kaikki suhteet täällä päättyy eroon kun elämä on vaan toispuoleista eikä mitään haluta jakaa. Vanhemmat sukupolvet ei eronneet herkästi ollenkaan ja yhdessä oltiin koko ikä kun myös naiset arvostivat miestään ja työtä. Nykyään jos et maksa niin joku muu maksaa ja tottakai se on selvää että ottajia on joka naiselle niin yh.lle kun yksinäisellekin tässä maassa. Mies joutuu tekemään sentään jotain sen eteen että sen naisen saa ja nainen vaan valkkaa kymmenistä sen parhaan päältä siksi sillä rahalla ja haarovälillä on niin helppoa kiristääkkin.

        Nimimerkille Töitätöitätöitä, joka kirjoitti:

        "Missä sellainen laki on päätetty että mies on velvollinen maksamaan kaiken jos nainen on lapsen kanssa kotona?"

        Tällainen todellakin on: Puolisoiden elatusvelvollisuus
        http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-elatusvelvollisuus.html

        ja mm. vielä näin " Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle."

        Eli tähän voi jopa puuttua lailla, jos ei aloittajan mieheltä heru rahaa!


      • Töitätöitätöitä
        RipsaK kirjoitti:

        Nimimerkille Töitätöitätöitä, joka kirjoitti:

        "Missä sellainen laki on päätetty että mies on velvollinen maksamaan kaiken jos nainen on lapsen kanssa kotona?"

        Tällainen todellakin on: Puolisoiden elatusvelvollisuus
        http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-elatusvelvollisuus.html

        ja mm. vielä näin " Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle."

        Eli tähän voi jopa puuttua lailla, jos ei aloittajan mieheltä heru rahaa!

        Kyllä tiedän että elatusvelvollisuus laki on olemassa ja vastuu teoistaan on kannettava siinä miehen kun naisenkin mutta niin mies kuin tässä tapauksessa nainen on vastuuton tehdessään hätäpäissään lapsen maailmaan jossa ei voi olla varma siitä pystynkö minä elättämään/kustantamaan tuota taaperoa jonka olen maailmaan saattanut. Miksi ei aloittaja suunnitellut elämäänsä ennen lapsen teko haaveita pidemmälle? Keräten esim pesämunaa/säästöjä yms vara rahastoa pahanpäivän varalle niinkuin useat meistä tekee? Lapsi kyllä saatetaan maailmaan ja käsi ojossa ollaan vaan sitä miestä syyttämässä kun se ei maksa ja se ei maksa. Miettiä sopii jokaisen ennen lapsien tekoa PYSTYNKÖ MINÄ KUSTANTAMAAN JA TURVAAMAAN TUON LAPSEN NUORUUDEN JA ELÄMÄN.

        Mies ei ole ainoa jolta pitää herua rahaa. On myös yh isiä ja tiedän tapauksen jossa isän pitäisi olla lapsen yh koska äitinsä on täyspäiväinen juoppo mutta eihän nyky yhteiskunnassa isät saa yksinhuoltajuutta vaikka kuinka perustelis. Äiti lapset saa aina ja jos ne menettää on silloin ollut lapsenkin turvallisuus jo hiuskarvan varassa.
        Minulla ja vaimolla on haaveena lapsi mutta tähän taloustilanteeseen emme sitä tällä hetkellä edes suunnittele. Kumpikin on töissä ja kumpikin pyrkii säästämään edes jotain vaikka elämä vaan kallistuu koko ajan ja voi olla että haaveeksi se lapsi jääkin. Yksinkertaisesti rahat ei riitä kun on tiukassa muutenkin niin vielä elättämään sitä rakkauden hedelmää ja silloin kun se lapsi tulee jos tulee on talouden oltava reilusti plussalla kummallakin. Muuten saa jäädä tulematta tänne erojen ja niukkuuden yhteiskuntaan.


      • Töitätöitätöitä kirjoitti:

        Kyllä tiedän että elatusvelvollisuus laki on olemassa ja vastuu teoistaan on kannettava siinä miehen kun naisenkin mutta niin mies kuin tässä tapauksessa nainen on vastuuton tehdessään hätäpäissään lapsen maailmaan jossa ei voi olla varma siitä pystynkö minä elättämään/kustantamaan tuota taaperoa jonka olen maailmaan saattanut. Miksi ei aloittaja suunnitellut elämäänsä ennen lapsen teko haaveita pidemmälle? Keräten esim pesämunaa/säästöjä yms vara rahastoa pahanpäivän varalle niinkuin useat meistä tekee? Lapsi kyllä saatetaan maailmaan ja käsi ojossa ollaan vaan sitä miestä syyttämässä kun se ei maksa ja se ei maksa. Miettiä sopii jokaisen ennen lapsien tekoa PYSTYNKÖ MINÄ KUSTANTAMAAN JA TURVAAMAAN TUON LAPSEN NUORUUDEN JA ELÄMÄN.

        Mies ei ole ainoa jolta pitää herua rahaa. On myös yh isiä ja tiedän tapauksen jossa isän pitäisi olla lapsen yh koska äitinsä on täyspäiväinen juoppo mutta eihän nyky yhteiskunnassa isät saa yksinhuoltajuutta vaikka kuinka perustelis. Äiti lapset saa aina ja jos ne menettää on silloin ollut lapsenkin turvallisuus jo hiuskarvan varassa.
        Minulla ja vaimolla on haaveena lapsi mutta tähän taloustilanteeseen emme sitä tällä hetkellä edes suunnittele. Kumpikin on töissä ja kumpikin pyrkii säästämään edes jotain vaikka elämä vaan kallistuu koko ajan ja voi olla että haaveeksi se lapsi jääkin. Yksinkertaisesti rahat ei riitä kun on tiukassa muutenkin niin vielä elättämään sitä rakkauden hedelmää ja silloin kun se lapsi tulee jos tulee on talouden oltava reilusti plussalla kummallakin. Muuten saa jäädä tulematta tänne erojen ja niukkuuden yhteiskuntaan.

        Nimimerkille Töitätöitätöitä

        "Kyllä tiedän että elatusvelvollisuus laki on olemassa ja vastuu teoistaan on kannettava siinä miehen kun naisenkin mutta niin mies kuin tässä tapauksessa nainen on vastuuton tehdessään hätäpäissään lapsen maailmaan jossa ei voi olla varma siitä pystynkö minä elättämään/kustantamaan tuota taaperoa jonka olen maailmaan saattanut."

        Ok, tiedät laista - kumpa aloittajakin tietäisi, ja muut vastaavassa tilateessa olevat.
        Me emme voi arvioida, ovatko tehneet / saaneet lapsen "hätäpäissään", asiasta eli talouden rahoituksesta äitiysloman aikana tuskin on vain keskusteltu ennen lapsen saantia, mikä ei tietysti ole hyvä asian. Ja toki molempien tulisi kantaa vastuu eli elättäminen lapsen osalta. Mutta mielestäni, se joka on töissä lapsen kasvatusaikana / äitiysloman aikana, on velvollinen elättämään perhettään tuona aikana.

        "Miksi ei aloittaja suunnitellut elämäänsä ennen lapsen teko haaveita pidemmälle? Keräten esim pesämunaa/säästöjä yms vara rahastoa pahanpäivän varalle niinkuin useat meistä tekee? Lapsi kyllä saatetaan maailmaan ja käsi ojossa ollaan vaan sitä miestä syyttämässä kun se ei maksa ja se ei maksa. Miettiä sopii jokaisen ennen lapsien tekoa PYSTYNKÖ MINÄ KUSTANTAMAAN JA TURVAAMAAN TUON LAPSEN NUORUUDEN JA ELÄMÄN."

        Sanon tähän edelleen, että asiasta olisi pitänyt keskustella etukäteen, ja säästääkin sitä rahaa, kyllä!
        Eikä minusta naisen kuuluisi ajatella, että nyt kun me yhdessä haluamme lapsen, niin pystynkö minä naisena sen yksin elättämään. Sehän on nyt ihan hullua. Mitäs virkaa sillä miehellä sitten on? Pelkkä siittäjä ja se siitä sitten...


        "Mies ei ole ainoa jolta pitää herua rahaa. On myös yh isiä ja tiedän tapauksen jossa isän pitäisi olla lapsen yh koska äitinsä on täyspäiväinen juoppo mutta eihän nyky yhteiskunnassa isät saa yksinhuoltajuutta vaikka kuinka perustelis. Äiti lapset saa aina ja jos ne menettää on silloin ollut lapsenkin turvallisuus jo hiuskarvan varassa."

        Voi, näistä saa lukea julkisuudessakin, kuinka isät taistelevat parempana vanhempana lapsistaan, eikä mikään tunnu auttavan. Sosiaalitoimi uskoo äidin sanaa viimeiseen asti.
        Nämä jutut pistää todella vihaksi!!
        Pitäisi oikeasta arvioida kiistatilanteessa asia, ja jopa kysyä hyvinkin pieniltä lapsilta siitä, millaista arki on isän tai äidin kanssa.

        "Minulla ja vaimolla on haaveena lapsi mutta tähän taloustilanteeseen emme sitä tällä hetkellä edes suunnittele. Kumpikin on töissä ja kumpikin pyrkii säästämään edes jotain vaikka elämä vaan kallistuu koko ajan ja voi olla että haaveeksi se lapsi jääkin. Yksinkertaisesti rahat ei riitä kun on tiukassa muutenkin niin vielä elättämään sitä rakkauden hedelmää ja silloin kun se lapsi tulee jos tulee on talouden oltava reilusti plussalla kummallakin. Muuten saa jäädä tulematta tänne erojen ja niukkuuden yhteiskuntaan."

        Todella vastuullista teiltä.
        Itse on päädytty samaan, pysyvään ratkaisuun (ainakin omalta osaltani), ettei lapsia tule. Hyvä kun nyky yhteiskunnassa ja tässä taloudellisessa tilanteessa saa itsensä ylläpidettyä.


      • 14+2
        Töitätöitätöitä kirjoitti:

        Kyllä tiedän että elatusvelvollisuus laki on olemassa ja vastuu teoistaan on kannettava siinä miehen kun naisenkin mutta niin mies kuin tässä tapauksessa nainen on vastuuton tehdessään hätäpäissään lapsen maailmaan jossa ei voi olla varma siitä pystynkö minä elättämään/kustantamaan tuota taaperoa jonka olen maailmaan saattanut. Miksi ei aloittaja suunnitellut elämäänsä ennen lapsen teko haaveita pidemmälle? Keräten esim pesämunaa/säästöjä yms vara rahastoa pahanpäivän varalle niinkuin useat meistä tekee? Lapsi kyllä saatetaan maailmaan ja käsi ojossa ollaan vaan sitä miestä syyttämässä kun se ei maksa ja se ei maksa. Miettiä sopii jokaisen ennen lapsien tekoa PYSTYNKÖ MINÄ KUSTANTAMAAN JA TURVAAMAAN TUON LAPSEN NUORUUDEN JA ELÄMÄN.

        Mies ei ole ainoa jolta pitää herua rahaa. On myös yh isiä ja tiedän tapauksen jossa isän pitäisi olla lapsen yh koska äitinsä on täyspäiväinen juoppo mutta eihän nyky yhteiskunnassa isät saa yksinhuoltajuutta vaikka kuinka perustelis. Äiti lapset saa aina ja jos ne menettää on silloin ollut lapsenkin turvallisuus jo hiuskarvan varassa.
        Minulla ja vaimolla on haaveena lapsi mutta tähän taloustilanteeseen emme sitä tällä hetkellä edes suunnittele. Kumpikin on töissä ja kumpikin pyrkii säästämään edes jotain vaikka elämä vaan kallistuu koko ajan ja voi olla että haaveeksi se lapsi jääkin. Yksinkertaisesti rahat ei riitä kun on tiukassa muutenkin niin vielä elättämään sitä rakkauden hedelmää ja silloin kun se lapsi tulee jos tulee on talouden oltava reilusti plussalla kummallakin. Muuten saa jäädä tulematta tänne erojen ja niukkuuden yhteiskuntaan.

        Vai on teillä haaveena lapsi… Onhan vaimo varmasti tietoinen näistä esittämistäsi mielipiteistä, jotta osaa tehdä oikean päätelmän kanssasi lisääntymisen järkevyydestä?

        Sinun mielestäsi siis

        - Taloutenne menot jaetaan aina tasan siitäkin huolimatta, että vaimosi maksukyky väistämättä lapsen syntymän myötä heikkenee ainakin joksikin aikaa ainakin jonkin verran ja että syy tähän maksukyvyn heikkenemiseen on 50% sinun.
        - Vaimosi lapsen ja kodin eteen tekemä työ ei ole minkään arvoista, eikä sillä kompensoida heikentynyttä maksukykyä. Itse asiassa lapsen hoitaminen on mielestäsi toimintana verrattavissa makoiluun.

        Pystyäkseen maksamaan 50% perheenne menoista vaimosi on palattava työelämään tienaamaan omaa osuuttaan heti vanhempainrahakauden päätyttyä. Lapsi on tällöin 9kk ikäinen -> ei todennäköisesti vielä puhu eikä kävele (päivähoidon henkilöstö kyllä varmasti kertoo teille, jos ensimmäiset sanat tai ensiaskeleet sattuvat tulemaan hoitopäivän aikana), meneillään saattaa olla pahin eroahdistuskausi, saattaa herätä vielä useita kertoja yössä. Lisäksi hoidon aloittaminen aiheuttaa usein jonkinasteisen sairastelukierteen, mikä noin pienen kanssa tietää väistämättä lisää itkuisia, valvottuja öitä.

        Jos vaimosi ei raaski viedä noin pientä lasta vieraalle hoitoon vaan haluaa hoitaa häntä vielä itse, hänen on ilmeisesti joko

        -Ryhdyttävä välittömästi säästämään rahaa ja reilusti, jotta pystyy kotihoidontuella ollessaan maksamaan säästöillään peruselämistä ja täten turvaamaan sinun elintasosi säilymisen ennallaan (oman elintasonsa kustannuksella), sinun kartuttaessa omia säästöjäsi entiseen tahtiin.

        tai

        -Hankittava työtä, jota voi tehdä kotoa käsin lapsenhoidon ohella. Työn pitäisi olla sellaista, että sitä pystyy tekemään samalla kun syöttää, nukuttaa päiväunille, vaihtaa vaippaa, potattaa, pukee/riisuu, ulkoiluttaa, leikittää, viihdyttää ja vahtii lasta hoitaa näihin liittyvät välttämättömät kotityöt, esim. ruuanlaiton ja pyykin. Palkan tulee tietysti olla niin suuri, että sillä voi kattaa 50% perheenne menoista.

        tai

        - Hankittava työ, jonne voi viedä lapsen mukanaan ja hoitaa em. asiat työnteon ohessa. Jos vaimosi valittaa tällaisten töiden löytämisen olevan vaikeaa ellei jokseenkin mahdotonta, älä usko vaan vetoa siihen, että se oli mahdollista myös agraariyhteiskunnan aikaan.


        Sinun vastuullesi näissä vaihtoehdoissa jää luonnollisesti 50% talousvastuun lisäksi 50% lapsenhoidosta (yövalvomisineen!!!) sekä kotitöistä. Järjestät ne sitten miten järjestät, mutta joka tapauksessa tasan puoliksi vaimosi kanssa, jotta peli pysyy reiluna.

        Auvoista avioelämää teille!


      • 14+2 kirjoitti:

        Vai on teillä haaveena lapsi… Onhan vaimo varmasti tietoinen näistä esittämistäsi mielipiteistä, jotta osaa tehdä oikean päätelmän kanssasi lisääntymisen järkevyydestä?

        Sinun mielestäsi siis

        - Taloutenne menot jaetaan aina tasan siitäkin huolimatta, että vaimosi maksukyky väistämättä lapsen syntymän myötä heikkenee ainakin joksikin aikaa ainakin jonkin verran ja että syy tähän maksukyvyn heikkenemiseen on 50% sinun.
        - Vaimosi lapsen ja kodin eteen tekemä työ ei ole minkään arvoista, eikä sillä kompensoida heikentynyttä maksukykyä. Itse asiassa lapsen hoitaminen on mielestäsi toimintana verrattavissa makoiluun.

        Pystyäkseen maksamaan 50% perheenne menoista vaimosi on palattava työelämään tienaamaan omaa osuuttaan heti vanhempainrahakauden päätyttyä. Lapsi on tällöin 9kk ikäinen -> ei todennäköisesti vielä puhu eikä kävele (päivähoidon henkilöstö kyllä varmasti kertoo teille, jos ensimmäiset sanat tai ensiaskeleet sattuvat tulemaan hoitopäivän aikana), meneillään saattaa olla pahin eroahdistuskausi, saattaa herätä vielä useita kertoja yössä. Lisäksi hoidon aloittaminen aiheuttaa usein jonkinasteisen sairastelukierteen, mikä noin pienen kanssa tietää väistämättä lisää itkuisia, valvottuja öitä.

        Jos vaimosi ei raaski viedä noin pientä lasta vieraalle hoitoon vaan haluaa hoitaa häntä vielä itse, hänen on ilmeisesti joko

        -Ryhdyttävä välittömästi säästämään rahaa ja reilusti, jotta pystyy kotihoidontuella ollessaan maksamaan säästöillään peruselämistä ja täten turvaamaan sinun elintasosi säilymisen ennallaan (oman elintasonsa kustannuksella), sinun kartuttaessa omia säästöjäsi entiseen tahtiin.

        tai

        -Hankittava työtä, jota voi tehdä kotoa käsin lapsenhoidon ohella. Työn pitäisi olla sellaista, että sitä pystyy tekemään samalla kun syöttää, nukuttaa päiväunille, vaihtaa vaippaa, potattaa, pukee/riisuu, ulkoiluttaa, leikittää, viihdyttää ja vahtii lasta hoitaa näihin liittyvät välttämättömät kotityöt, esim. ruuanlaiton ja pyykin. Palkan tulee tietysti olla niin suuri, että sillä voi kattaa 50% perheenne menoista.

        tai

        - Hankittava työ, jonne voi viedä lapsen mukanaan ja hoitaa em. asiat työnteon ohessa. Jos vaimosi valittaa tällaisten töiden löytämisen olevan vaikeaa ellei jokseenkin mahdotonta, älä usko vaan vetoa siihen, että se oli mahdollista myös agraariyhteiskunnan aikaan.


        Sinun vastuullesi näissä vaihtoehdoissa jää luonnollisesti 50% talousvastuun lisäksi 50% lapsenhoidosta (yövalvomisineen!!!) sekä kotitöistä. Järjestät ne sitten miten järjestät, mutta joka tapauksessa tasan puoliksi vaimosi kanssa, jotta peli pysyy reiluna.

        Auvoista avioelämää teille!

        Nimikerkki 14 2

        kenelleköhän sinä vastasit?


      • 14+2
        RipsaK kirjoitti:

        Nimikerkki 14 2

        kenelleköhän sinä vastasit?

        Nimimerkille Töitätöitätöitä. Kyllähän sen tuosta näkee.


    • outoa touhua

      Lapsen kanssa jääminen on verrattavissa työssäkäyntiin. Onhan se periaatteessa ok, jos menot jaetaan, mut sitten kun mies tulee kotiin,hänen pitää ottaa hoitaa viikonloppuna kotityöt ja vauvaa kokopäiväisesti - silloin toi menis kutakuinkin puoliks myös töiden kannalta. Jos ei sitä tee, mies maksaa esim 30 % enemmän menoista...Vaikuttaa myös siltä, että sun pitää lähteä leipäjonoon...

      • guytre

        Tietääkseni ei ole verrattavissa työssäkäyntiin!!! Jos et ole pienipalkainen tarhantäti 1500e kuussa. Kuuluu eri tuen piiriin, ei ole työssäkäyntiä. Lue pykäliä tai kysy asiasta.
        Varmasti kannattaa hankkia mies joka käy oikeissa töissä.


      • Yhjijjhyu
        guytre kirjoitti:

        Tietääkseni ei ole verrattavissa työssäkäyntiin!!! Jos et ole pienipalkainen tarhantäti 1500e kuussa. Kuuluu eri tuen piiriin, ei ole työssäkäyntiä. Lue pykäliä tai kysy asiasta.
        Varmasti kannattaa hankkia mies joka käy oikeissa töissä.

        Eiköhän edellinen puhunut jostain muusta kuin rahasta kun sanoi että " lapsen kanssa jääminen on verrattavissa työssäkäyntiin". Lapsen hoito käy työstä.


    • jo eläke

      Mihin se miehesi rahojaan jemmaa. Lähteekö hän humputtelemaan? Minulla on vaimoni kanssa yhteiset tilit. Ei ole tullut mieleenkään silloinkaan kun annsaitsin häntä enemmän, että minun pitäisi henkilökohtaisesti sijoittaa tai tärvätä !

    • Hyvän miehen omaava

      Pidä sinä äitiysrahakausi eli se puoli vuotta. Sen jälkeen sanot ukolles että se saa sit hoitaa sen vanhempainrahakauden, eli viimeset kuukaudet. Ja kun hänen tulonsa romahtaa, niin vaadit maksamaan puolet, niin kuin hänki on vaatinut maksamaan!!!

      Itellä ei kyllä oo tollasta ongelmaa, vaikka oonki vanhempain vapaalla. Oon yksinkertasesti ilmottanu, että mulla ei oo nyt rahaa. Mies joutuu maksamaan enemmän. Mut meillä mies maksaa mukisematta, onhan lapsi myös hänen! Mun tuloni menee suurinpiirtein kuukaudes ruokakauppaan. Nyky-yhteiskunta pitäny siitä huolen ja varsinki kun en imetä (maitoa ei vaan tuu), ja joudun ostamaan korvikkeen lapselle (jonka hinta muuten nousi 10 c purkki ensimmäisen kuukauden aikana).

    • konservatiivi iskä

      Itselläkin pari lasta, ylisuuri asuntolaina ja pari autoo, eipä ole paljon mietitty kenen rahoilla mitäkin maksetaan,
      tähän asti oltu tyytyväisiä että just tulot riittää kun minä töissä ja vaimo äippälomalla. Hoitovapaalle ei ole varaa jäädä.
      Taidan olla vähän vanhanaikainen, mutta minä ajattelen että miehen tehtävä on elättää perheensä.

    • Mies myös

      Meillä on omat tilit ja yhteinen tili, jolle molemmat laittavat kuukaudessa saman summan. Molemmilla on omat lainat ja talon omistus ja hallinta puoliksi. Kun jälkikasvua alkaa toivottavasti tulla, työssäkäyvä maksaa yhteiseen kassaan enemmän ja kotona oleva laittaa lainansa lyhennysvapaalle. Sitten vaihdetaan roolit päikseen, jos tuntuu siltä. Jos toinen haluaa olla kotona pidempään ja meinaa oma raha loppua niin talon omistusta muutetaan vaikkapa 60-40:ksi eli kotona oleva myy työssä käyvälle osan.

      Kannattaa aina pitää omat rahat omina ja yhteiset yhteisinä. Avioehtoon sitten kirjataan ne omat ja yhteiset, jos tulee ero. Avopari voi keskinäisellä testamentilla laittaa yhtesen kodin toiselle, jos kuolema korjaa.

      Raha-asiat kannattaa hoitaa jämptisti, ettei missään tilanteessa tule kummallekaan määräänsä enempää takkiin aiheettomasti.

    • pili

      NÄYTÄ MIEHELLESI TÄMÄ KETJU!

    • savonsulttaani

      sinuna vaihtasin ukkoo.. jos pentuja yhessä viännetään niin kaet rätnee miten pärjee kun akka ee sua tienestii..ite 6 pennun isä ja akka ol lomalla silti pärjättiin..en vuatinna eukolta muuta kun oli ja hoiti kotija minkä jakso ite tietysti mukana joka asiajja minkä töiläni kerkesin.. voe juutas tätä nyky aikoo kun on raha tärkeetää,, sanonpahan vuanj, ,,,kiiärinliinoissa ei oo taskuja;))

    • keski-ikäinen rouva

      Kyllä tuollaisia miehiä on. He vaan eivät ole kasvaneet henkisesti aikuisiksi.

      Minä en koskaan halunnut lasta syystä että: kysyin mieheltä aikoinaan, jotta mites sitten, jos mä olen äitiyslomalla enkä sitten tulojen pienuuden vuoksi voi maksaa puolta menoista, kun ne lapsen tultua vaan kasvavat. Mies sanoi, jotta maksat sitten takaisin hänelle, kun menet taas töihin.

      Toisen hyväksikäyttämistä taloudellisesti en hyväksy. Kyllä kummankin pitää yrittää ainakin töitä löytää ja niitä tehdä, mutta lapsen syntymä tai jokin vakava sairaus on poikkeustilanne, jolloin toisen tulisi pyytettömästi joustaa.

      On myös sellaisia miehiä, jotka kyllä haluaisivat lapsen, mutta eivät halua muuttaa saman katon alle tyttöystävän ja tämän lapsen kanssa, haluaisivat vaan käydä vierailulla tuossa huushollissa. Näin mies voisi edelleen jatkaa poikamieselämäänsä eikä tarvitsisi kuunnella yöitkuja. Ilmeisesti ei myöskään tällaisessa tilanteessa mies tukisi taloudellisesti "perhettään".

    • Tasan siis

      Sinä hoidat perheeseen syntynyttä uutta jäsentä.
      Se siis tulee sinun tehdä yksin ja ilman korvausta, ja sinun tulee maksaa osasi vuokrasta ja sähkölaskusta kuten ennenkin? Missähän niin on päätetty?
      Teet laskun siitä, mitä lapsi kuluttaa. Miehesi maksaa sinulle siitä puolet.
      Hoidosta ja huolenpidosta maksaa mies yksin.

    • Pöh

      Jos menet pistetään edelleen puoliksi, teet tietysti miehelle laskun siitä, että hoidat hänen lastaan. Ei päivähoitokaan ole ilmaista, varsinkaan vauva-ajan 24/7 hoito.

    • jouvaa

      Hei!
      Ihmettelen teidän matikkaa. Meillä on aina pelannut systeemi "kummalla on ollut rahaa". Silti olemme olleet aviossa jo yli viisikymmentä (50) vuotta. Siis en ymmärrä kulut puoliksi politiikkaa. Ymmärrän yritetään yhdessä politiikan. Älä vaan ajattele, että teillä on kaikki hyvin. Meillä on aina puute--- myös rahasta.
      Jouvaa

      • Yhteinen elämä.

        Aivan. Meilläkin on periaate, yhdessä yhteiseen elämään. Meillä on vaimon kanssa yhteinen tili, yhdessä hankitaan, yhdessä kulutetaan jne. Olemme olleet naimisissa neljättäkymmentä vuotta, eikä olla koskaan eritelty tulojamme, eikä niistä riideltelty. Ollaan oltu vain tyytyväisiä, että olemme ei suurilla tuloilla elää kohtuullista elämää. Olemme ilmeisesti vanhanaikaisia kun omistamme yhteisen tilin, mutta ei paremmin olisi voinut yhteiselämä kulkea, mitä meillä on.


      • yhteiset rahat aina
        Yhteinen elämä. kirjoitti:

        Aivan. Meilläkin on periaate, yhdessä yhteiseen elämään. Meillä on vaimon kanssa yhteinen tili, yhdessä hankitaan, yhdessä kulutetaan jne. Olemme olleet naimisissa neljättäkymmentä vuotta, eikä olla koskaan eritelty tulojamme, eikä niistä riideltelty. Ollaan oltu vain tyytyväisiä, että olemme ei suurilla tuloilla elää kohtuullista elämää. Olemme ilmeisesti vanhanaikaisia kun omistamme yhteisen tilin, mutta ei paremmin olisi voinut yhteiselämä kulkea, mitä meillä on.

        23 vuotta ollaan oltu puolison kanssa yksissä ja vuodesta yksi alkaen on ollu tyhteiset tulot ja menot. Eikö ole koskaan tapeltu rahasta, joskus toki yhdessä murehdittu että miten saadaan rahat riittämään yms.


      • yhteiset rahat aina kirjoitti:

        23 vuotta ollaan oltu puolison kanssa yksissä ja vuodesta yksi alkaen on ollu tyhteiset tulot ja menot. Eikö ole koskaan tapeltu rahasta, joskus toki yhdessä murehdittu että miten saadaan rahat riittämään yms.

        näinhän se pitäisi olla, yhteiset rahat ja yhteinen elämä, yhteiset ilot ja yhteiset surut, kuulostaa hyvältä lähtökohdalta


    • Isäkö hoitaa

      Sinulle ja lapselle kuuluu osin elatus puolisolta jos on yhteinen vauva. Pientä vauvaa ei voi viedä hoitoon. Se, että sinä hoidat lasta lapsen isän puolesta ensimmäiset kuukaudet, on perheen hyväksi tehtyä työtä. Tällä mahdollistat miehelle mahdollisuuden tehdä ansiotyötä, koska muuton HÄNEN pitäisi jäädä kotiin lapsen kanssa.

    • Mama!!!!

      Pistä kierrätykseen tollanen äijä!!!!!!!!!!!!!!!!

    • mamma_86

      Kaikista reiluinta olisi maksaa yhteisistä menoista kummallakin tietty prosenttiosuus omista tuloista.. siis esim. 60% molempien palkasta laitettaisiin yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset menot. Ja palkaksi laskettaisiin tässä tapauksessa myös vanhempainraha... Tosi epäreilua maksaa kaikesta yhtä paljon, jos toisella on huomattavasti isommat tulot kuin toisella. Toiselle ei välttämättä jää sitten yhtään omaa käyttörahaa... Kyllä sun miehen vaatimus on pikkasen liian kohtuuton!!

    • Kotona lapsen ehdoil

      Sano miehellesi että vauvan hoitaminen on työtä. Kotiäiti elää miehensä rahoilla ja tekee pitempää & raskaampaa työpäivää kuin miehensä. Pätkittäinen nukkuminen ja imetys vie kaikki voimat, vaikka miehesi mielestä ehkä näyttää että sinä vain nukut ja löhöät sohvalla imettämässä.

      Miehesi ei halua nähdä sitä kiukkuista, väsynyttä, itkuisaa, masentunutta hormoonihirviötä joka sinusta tulee, jos teet mitään ylimääräistä. Väsyneenä olet myös tapaturma-altis tai saatat ravistella vauvaa. Sinä itse tiedät minkälaista hoivaa lapsesi tarvitsee, ei miehesi eikä muut päsmäröivät sukulaiset. Ja sinä tiedät sen vasta kun saat vauvan syliisi. Vauva-aikaa on turha kauheasti suunnitella etukäteen, suunnitelmat menevät usein uusiksi.

      Työnantajasihan maksaa sinulle ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa? Pyydä loput rahat sossusta!

    • ie

      Ompa aika mulkku ukko. Teetä hällä puolet kotitöistä ja totta se hyssyttelee yölläki lasta, jos se sattuu olemaan itkunen.

    • angg

      Ihmettelen kovasti että jos kerran asutte saman katon alla ja teillä on yhteinen lapsi niin miksi teillä ei ole yhteistä tiliä. Ei omia rahoja vaan yhteiset rahat.

    • yksinkertaista

      Otat eron ja heivaat ukon mäkeen, silloin saat sossusta minimitoimeentulon.

    • isä itsekkin

      Sun mieshän on täys juntti! Jos lapsi on teidän yhteinen, niin tottakai mies osallistuu lapsen hoitoon ja kasvatukseen sekä kustannuksiin. Se joka hoitaa lasta kotona tekee työtä kotona ja joka käy ansiotyössä tekee työtä perheen yhteiseksi hyväksi eli hoitaa taloudellisen puolen suurimmakiksi osaksi. Sano miehelles, että sinä menet töihin ja se jääköön kotiin hoitamaan lasta. Jakakaa sen jälkeen kustannukset puoleksi!

    • jk

      ei ole mahdolista

    • ruusunpiikki

      Vaihda miestä nopeasti nykyiseen ei kannata uhrata aikaasi enempää
      muistiko rahastaa myös lapsen siitämisestä

    • mk

      Sanoppa miehellesi että jos sinäkin joudut maksamaan vuorkarasta puolet ja muista laskuista eikä jää muuta niin mieheis maksaa ruuat ja sinunkin vaatteet ja muut tarvikkeet että silleen. Jos olet naimisissa niin miehelläsi on elatusvelvollisuus puolisostaan että silleen. Älä missään nimessä suostu noin tyhmään ratkaisuun koska se on kohtuuton.

    • Ihhlkbk

      Jos menot laitetaan puoliksi ja sinä joudut töihin vauvanhoidon ohella, toivottavasti tämä vauvan hoito menee puoliksi sitten kanssa. Mies herää yöllä syöttämään vauva ja vaihtamaan kakkavaippoja. Kantelee keskellä yötä useita unteja kun koliikkivauva vain itekee. Mies hoitaa tiskeistä puolet, siivoaa, laittaa ruuan joka toinen päivä. Ja mitäs näitä nyt muita kaikkia onkaan!

      • edellinen jatkaa..

        Meilla mies Kay toissa, mina kotona. Ulkomailla asutaan, tukia ei ole. Minun tulot siis pyorea nolla. nuorinkin lapsi yli vuoden jo, silti aion edelleen olla kotona, yhteinen paatos. Mies tekee toita ja vapaapaivina opiskelee. Silti kotona ollessaan hoitaa lasta ja kotihommia, mielestani nain kuuluu olla. Ei olisi reilua etta miehen osuus rajoittuu 8h tyopaivaan ja sitten kotona istutaan sohvalla loppupaiva kun taas aidin tyot jatkuu 24/7, tasta hommastahan ei lomapaiviakaan myonneta. Alusta asti on meilla ollut myos tyonjako niin etta aiti ruokkii lapsen(kun siis imetyksesta puhutaan, muuta ruokaa osaa toki mieskin tarjota) ja mies vaihtaa vaipat, oli yo taikka paiva.


    • laskuoppia

      Kun palaat töihin, niin miehellesi voi olla yllätys, että nyt teitä onkin perheessä kolme kuluttajaa ja vain kaksi tulonsaajaa. Miehesi elintaso laskee, vaikka maksattekin kaiken puoliksi.

    • Mitä ihmettä???

      Miksi ihmiset ovat suhteessa jos tuloeroista riippumatta kaikki jaetaan yksinkertaisesn typerästi puoliksi? Kaikki pitäisi jakaa tasavertaisesti tulojen suhteessa. Miehesi on yksinkertaisesti itsekäs eikä sinun pidä sitä hyväksyä.

      Mitä sitten teette jos miehesi ei ykskaks saa mistään rahaa? Onko hän edelleenkin sitä mieltä, että hän maksaa kaikesta 50% ilman tuloja ? Ei ole todellista!

      Mun ja kaverini suhteessa me laskimme montako prosenttia pienempipalkkaisen tulot olivat suurempipalkkaisen tuloista. Samassa suhteessa maksoimme esim asumiskulut. Totta hitossa minä kaksinkertaisesti käteen palkkaa saavana maksoin myös kaksinkertaisesti asumiskuluja. En olisi voinut ajatellakaan muuta.

      Suurimman osan tähänastisesta tuloistamme suhde on ollut, että noin 29% maksaa hän ja loput minä. Kaikki muu olisi minun mielestäni ollut epäreilua. Lisäksi koska minulle jäi tässäkin vaihtoehdossa enemmän tuhlattavaa niin makselin esim lomamatkoilla erotuksen normaalimatkan ja sviiittivarauksen välillä niin että hänen kanssaan pääsimme mukaville sviittimajoituksille ilman että hänen pitäisi ottaa lainaa yhteisellle matkallemme tai minun tyytyä huonompaan. Rakastanhan häntä ja haluan hänen nauttivan yhdessäolostamme.

      Pelkkäää itsekkyyttä tuollainen, mutta niin tyypillistä. Ainakin nykyisin. Itse olen jo viisikymppinen ja tyytyväinen omasta moraalistani.

    • 1+2

      Toi nyt on jo minusta kohtuutonta
      Mä olen maksanut kaikki asumiseen littyvät kulut yli 40v
      Jäin työttömäksi yli 10v sitten ja vihjailin et voi vaimokin
      osalistya niihin osaltaan,maksoin netti laskun?
      Kun mä sit jäin eläkkeelle ja käyt duunis et rahat rittää
      paremmin kustantaa tätä hotellia,mis ei edes ruokaa ole
      kun tulee duunista,pitäis itse lämmitellä kun jääkaappi ei
      kulemma ole lukossa,muija viilettää ettei näe kun satunaisesti
      Loppui sillon 10v sit seksit ja muutkin parisuhteeseen kuluvat
      ei mitää fyysistä koko aikan
      Päätin et kai hyvälle miehelle on nainen jossakin joka merkaa
      muutakin kun kulujen maksajaa
      Löysin netistä upean naisen ja olen nyt ollut viinloput sen luona
      Tekee ruokaa aamupalaa seksi on taivaalista,haluis et muutan
      sen luo asumaan,ei määrile pompota arvostele vaan on nainen
      miehelle,vahva itsenäinen mut tarvii avua välillä ja mulla osaamista
      käden taidoissa ja elämän kiemuroissa
      Olen niis autellut neuvonut opastanut tarpeen mukaan ja suhde
      on toiminut jo yli puolivuotta ilman muita säröjä kun haluuis minut
      ilman vaateita
      Kun tulin taas himaan illalla totesin kun ei ole safkaa,kolea ilmapiirii
      Miks mä tätä täysihoitoa kustannan
      Huomenna pistän pillit pussiin ja aloitat puhtaalta pöydältä
      Uuden elämän naisen kanssa jolle olen muutakin kun rahapussi
      josta kulut hoituu automaattisesti

    • Emma vaan

      -Vaan toisinpa on toisilla ihanat asiat,mutta minulle riittänee vallan Usko,hyvä musiikki, eheät kondoomit ja talon leivät.

    • tietäväinen

      Kun asutaan yhdessä eikä olla naimisissa (kukkarot erilliset), menot maksetaan suhteessa tuloihin. Jos tienaat tonnin ja mies1500. Lasku esim. 100. Sinä maksat tuosta laskusta 25 euroa ja mies 75 euroa.

      Kaiken lisäksi sinä tulet häviämään tuon äitiysloma/hoitovapaa ajan omassa eläkkeessäsi (joka on iso raha).

      • 6546

        Prosettilaskutaito kunniaan... :)


    • 18

      meillä vaimo on töissä ja minä työttömänä. maksan kaikki kulut asumisesta yms... ruokaa ja jotain sentapaista menee ehkä vähän puoliksi.

    • ........

      No mutta hei. Jos kerran mies haluaa tuota "kaikki puoliksi" -linjaa vetää, niin ota se sitten käyttöön kokonaan. Jos sinä hoidat esimerkiksi lasta klo 7-19 yksin, kun mieshän on sen ajan töissä ja voi vaikka harrastaa, niin mies hoitaa sitten lasta klo 19-7 yksin, eli sinä laitat tulpat korviisi ja menet nukkumaan toiseen huoneeseen, jos vauva häiritsee. Kotityöt toki myös puoliksi, eli jos sinä olet laittanut ruuan tänään, niin mies laittaa sen huomenna ja jos sinä olet käynyt kaupassa tänään, niin mies tekee sen seuraavan kerran. Sama juttu pyykeissä ja siivouksessa ja kaikessa muussakin. Jos mies ei ole valmis tähän kaikkeen, niin voit ilmoittaa, että sinun tuntipalkkasi on 10 euroa tunnilta (tai minkä kohtuulliseksi katsotkaan), mikäli joudut tekemään hänen osuuttaan kotitöistä tai vauvan hoidosta. Jos mies ei osallistu taloudellisesti perheensä ylläpitoon, niin sitten pitää osallistua työllä. Eihän se ole mitenkään tasapuolista, että toinen joutuu hoitamaan toisenkin osuuden kotitöistä tai vauvan hoidosta, mutta toinen ei korvaa sitä mitenkään.

      • -----

        Ja lisättäköön vielä, että jos miehellä on tarvetta antaa vauvalleen maitoa omalla vuorokaudenpuolikkaallaan, niin voit myydä hänelle lypsettyä rintamaitoa sopivaksi katsomaasi hintaan.


    • Minusta se oli ihan luonnollista, että kun mentiin naimisiin otettiin myös yhteinen tili. Yhteiset menot, yhteiset tulot. Ei meillä ole koskaan tarvinnut tapella siitä, että kuka maksaa ja mitä. Pienet arkipäivän hankinnat voi toki tehdä omin päin, mutta isommat ostokset esim.uuden tv:n hankinnasta tehdään yhdessä päätös. En tajua, että mitä järkeä on edes elää yhdessä, jos ei ole valmis ottamaan vastuuta puolison ja lasten elatuksesta! Taitaa rakastaa rahaa, eikä sinua ja lapsia?

    • MÄ VAAN

      Jos yhdessä ollaan niin sillon se maksaa kellä on sitä rahaa!

    • 1 lapsi

      älä suostu.

    • järkyttynyt

      Millasen hemmetin luuserin olet lapsesi isäksi valinnut. Ei tuota ymmärrä vanha erkkikään!

    • hyvä opetus..

      hei teeppä näin, että mene sinä töihin ja pistä miehesi kodinhoitotuelle ja maksata kaikki puoliksi :D ..jokohan mies ymmärtäisi tilanteesi.. :)

    • Kelalta 2000e/kk

      Suurempituloisen kannattaa pitää vanhempainlomat niin on helpompi jakaa kustannukset puoliksi :) t. lomailijaisä

      • äiti ja poika..

        Heti kun tuotte vauvan kotiin se vastuu alkaa..ja minusta tuntuu että uusiksi menee tuo ajattelu...rahaa kellä on se maksaa yhteiseksi onneksi...Alkuun olet kipeä ja miehesi jos terve järkisten kirjois on täytyy auttaa alkuun ja valvoa öitä koska sinä saat koko päivän hoitaa vauvaa synnytyksestä väsyneenä..ei siinä töitä jaksa ajatella se on äitiyslomaa LOMAA siis jolloin hoidat vauvaa teidä perheen onneksi kaikki menee...ISÄN pitää kasvaa ..ei voi kohdella kun piikaa lapsensä äitiä ja samalla äidin huono olo heijastuu VAUVAAN...Minulla loppui maito en voinut 3 kk jälk imettää koska oli yhtä tappelua ja hermostui niin että löi...minua ...se sovittiin koska ristiäiset sovittu..mut sanoin että jos...niin lähden vauvan kanssa....että ensin rahasta ja sitten väsytään lapseen ja sen jälk väkivaltaa...se kaava on MIES jos itsekäs oman eduntavoittelija...mieti vähän mihin suostut..Pahalle tuntuu ,mut ei enää ero siitä tuli..en jaksanu kasvattaa miestä mulle riitää lapsi...huh


      • äiti ja poika
        äiti ja poika.. kirjoitti:

        Heti kun tuotte vauvan kotiin se vastuu alkaa..ja minusta tuntuu että uusiksi menee tuo ajattelu...rahaa kellä on se maksaa yhteiseksi onneksi...Alkuun olet kipeä ja miehesi jos terve järkisten kirjois on täytyy auttaa alkuun ja valvoa öitä koska sinä saat koko päivän hoitaa vauvaa synnytyksestä väsyneenä..ei siinä töitä jaksa ajatella se on äitiyslomaa LOMAA siis jolloin hoidat vauvaa teidä perheen onneksi kaikki menee...ISÄN pitää kasvaa ..ei voi kohdella kun piikaa lapsensä äitiä ja samalla äidin huono olo heijastuu VAUVAAN...Minulla loppui maito en voinut 3 kk jälk imettää koska oli yhtä tappelua ja hermostui niin että löi...minua ...se sovittiin koska ristiäiset sovittu..mut sanoin että jos...niin lähden vauvan kanssa....että ensin rahasta ja sitten väsytään lapseen ja sen jälk väkivaltaa...se kaava on MIES jos itsekäs oman eduntavoittelija...mieti vähän mihin suostut..Pahalle tuntuu ,mut ei enää ero siitä tuli..en jaksanu kasvattaa miestä mulle riitää lapsi...huh

        Tuossa piti olla n.2 kk....sen jälk keskusteltiin..ja kovasti....saatiin vähän aikaa jopa t toimimaan...mutta...no joo


    • Leijoona-emo

      Vaihda hyvä nainen miestä!! Jos sinä kannat, synnytät ja ruokit ja huollat "itsestäsi" tuon pienen käärön...jotta hän( miehesi ) saisi perillisen tms...ja tuo ukon kutjake ei edes meinaa sitä aikaa kantaa huolta ja vastuutaan teistä!!!...Pistä semmonen sukitukka-itsensä- palvoja heti ja välitöttömästi ulos elämästäsi!!! Ihmettelen, että tommoselle oot edes lasta ikinä lähteny pykään!Ja, sinä et edes haaveile muutamaan viikkoon/kuukauteen töistä!!! Se sun vaaverosi tarvii äitiään kaikkein eniten ja uskonkin, että kun tuo mukkelo on maailmassa ; tajuat sen itsekkin- leijoonaemon vaistoilla varustettuna!!!
      Kaikkea Hyvää teille tulevaisuuteen!! t. Leijoona-äityli itsekkin

    • Laskupää väsynyt

      Eikö ole jo laissa määrätty, että kumpikin maksaa kykyjensä mukaan.
      Jos mies tienaa netto 2000 €, (66% yhteistulosta)
      ja nainen 1000 €, (34% yhteistulosta)
      on tulot yhteensä 3000 €

      Jos menot on 1800 €, niin mies maksaa 66x2000:100=1320 €
      ja nainen 34x1000:100= 340 €
      -------------------------------------------------------------------------------------
      1660 €
      Hei, missä on vika, pitäisi olla 1800 yhteensä? Mutta periaate pitäisi kuitenkin olla oikein.

      • Periaate pielessä

        1% 1800:sta on 18.

        66%x18=1188
        34%x18=612

        1188 612=1800


    • ammun itseni

      mua tässä ehkä lähinnä kiinnostaa se miten te naiset haksahdatte aina näihin luusereihin. itselläni, jos olisi vaimo ja lapsi, niin käyttäisin joka pennin mielelläni heidän hyvinvointiin. en tajua miten joku onneton vässykkä voi itkeä menojen puolittamisesta, vaikka on juuri lapsikin. ei vittu mua vaan korpeaa miten te muijat olette noin tyhmiä harakoita.

    • 38

      tääei nyt ihan liity asiaan, mutta pistää vihaksi miehen ahneus. itselläni on vaimo joka ei halua omia lapsia. tämä on sinänsä ok, mutta käytännössä perinnön kautta oma lapsi toisi talouteen muutaman miljoona euroa. kuulostaa ehkä oudolle, mutta tämäkään ei kiinnosta vaimoani. en silti painosta häntä ja olen valmis ottamaan takkiin muutaman miljoonan. jotenkin vaan tämä aloitus jossa taistellaan muutamasta tonnista tuntuu niin pienelle, että maksaisin vaikka kaikki perheen kulut siittä ilosta, että on lapsi.

      • Häh?

        "käytännössä perinnön kautta oma lapsi toisi talouteen muutaman miljoona euroa"

        Miten?


    • Sinun

      JÄTÄ UKKOS.. AIVAN IDIOOTTI

    • kilttiä kusetetaan

      Sä olet miehelläsi töissä, kun hoidat sen geeninkuljetinta eli siis vauvaa :) ja siten estät miestäsi joutumasta sukupuuttoon. Mahdollisuuksia on useita:

      - Miehesi maksaa sinulle sinun pankkitilillesi lastenhoidosta (puolet palkattavan hoitajan nettotuloista, puolet jää sinun piikkiisi). Korvauksen eläkkeen vähenemisestä voitte laskea arviokaupalla ja maksaa senkin pankkisiirtona.

      - Olet kotona vain sen äitiysloma-ajan ja sitten vanhempainlomalle jääkin miehesi. Se, joka on vähemmän kotona maksaa hyvitystä toiselle.

      - Elätte miehen palkalla ja sinun äitiysrahallasi laskemalla ne yhteen ja jakamalla tuloksen kahdella, kuten normaalit järkevät ihmiset tekevät.

      - Muutatte erilleen ja miehesi maksaa sinulle lakisääteistä elatustukea (jos lapsi jää sinulle).

    • ihmeellisiä ukkoja..

      jos mitenkään mahdollista, heitä tuollainen mies ulkoruokintaan.........
      yhteinen huusholli ja yhteiset menot..........
      mihin miehen tulojen loppuosa menee jos sinun pitää maksaa kaikesta puolet,
      300 euroo per kk tai 3000 euroo per kk ei oikein tunnu tasaväkiseltä, jos molemmista otetaan puolet............

    • Fonzie85

      Helpoin on jättää paskahousut kokonaan tekemättä ja keskittyä vaan itteensä ja kauniin emännän tiukoiksi reenattuihin pakaroihin.. Hieman mukavampi lipua kauppaanki avo BMW:llä ku jollain pirun rumalla lestasukkulalla:D:D Hahahahhahahhhaaa! Imettäkkää imettäkkäää;)

    • Kaikki maksetaan puoliksi, tottakai.
      Sitä ennen kuitenkin perheen tulot = ( isän äidin tulot,) lasketaan yhteen ja
      siitä summasta vähennetään PERHEEN kulut.
      Sen jälkeen loppurahat jaetaan puolisoiden kesken tasan.
      Siinä sinulle toimiva yhtälö.
      Perhe toimii aina yhdessä.
      Narsisti toimii ja lopulta elää myös yksin,,, miehesikö??

    • ergtrg

      Jos miehesi mielestä sinun kuuluu maksaa puolet kaikista menoista vaikka hoidat yhteistä lastanne kotona ja kotia, niin miksi et sinä ehdota hänelle seuraavaa: pistät miehesi hoitamaan vauvaa myös 50% kaikesta ajasta eli sisältäen myös yösyötöt yms. ja kotityöt päälle! Sanot miehelle, että mikäli hän hoitaa myös vauvaa 50% vuorokaudesta (jotta sinä voit vaikka olla töissä silloin), ja jos/kun miehesi ei tietenkään tuohon voi suostua koska on töissä, niin sitten sinä voit ilmoittaa, että silloin sinäkään et maksa 50% kuluistanne. Älä anna periksi miehellesi! Eli jos miehesi vaatii sinulta samaa taloudellista panosta kuin itseltään, niin vastaavasti vaadi sinä mieheltäsi samanlaista osuutta vauvanhoitoon :). Viimeistään tässä vaiheessa se mies tajuaa, että parempi vaan kiltisti maksaa enemmän menoja kun sinä olet kotona, koska ei kukaan mies oikeasti mieluummin hoida valvottavaa ja huutavaa lasta yöllä kuin jos vaihtoehtona on nukkua ja käydä töissä :-)

    • wamic

      Onko se miehesi tyhmä? Pyydä häntä sitten myös hoitamaan lasta päivisin, kun kaikki pitää laittaa puoliksi.
      En itse voisi kuvitellakaan, että vaatisin vaimoltani puolia asumiskuluista tai jostain muustakaan.
      Meillä on vaimo tällä hetkellä hoitovapaalla, joten kaikki lainat ym. laskut menevät minun palkastani.
      Hoitovapaalla vaimo on kyllä tehnyt muutamia viikonloppuja töitä, ja saanut sitä kautta lisäansioita, muttta äitiyslomalla oli vain kotona.
      Itse jään hoitovapaalle kohta, ja vaimo palaa työelämään, joten lainat ja muut laskut menevät sitten hänen palkastaan.
      Jos asuu saman katon alla, ja leikkii perhettä, niin eikös silloin kaikki taloudelliset menot pitäisi olla yhteisiä?
      No en vain ehkä ymmärrä tätä toisten tapaa eritellä rahojaan, ja hyvä näin.

    • markku-juhani

      Älä suotta ajattele työntekoa, vaan yritä kääntää miehesi katsantokantoja
      tulojen jakamisen suhteen. Lapsihan varmaan on myös hänen jälkeläinen
      ja vastuunkanto molemmilla osapuolilla. Perheen tulot/menot ovat yhteisiä,
      eivät yksityisomaisuutta/yksityismenoja.
      Tiedän myös naisen - parisuhteessa elävän - joka ei työttömyysaikana saanut
      tuloa mistään. Miehen tulot olivat niin suuret, että Kelan pv-rahat kuivuivat pois.
      Koita vaan ajatella lapsen etua ensin, sitä toivoisin miehesikin ajattelevan.
      ONNEA PERHEENLISÄYKSESTÄNNE JA ONNEA SUHTEELLE JATKOSSAKIN !

    • Aina töissä

      Minnekäs lapsi menee hoitoon? Kannattaa muistaa ettei lapsella ole päivähoito-oikeutta äitiysloman ajalta. Vieras hoitaja maksaa maltaita. Jos mies jää kotiin ei hänkään saa tukea, koska olet äitiyslomalla. Itse menin töihin lapsen ollessa 7-kuinen, tein aamuvuoroa ja vaihdoimme lennosta kun mies meni iltaan. Jälkeenpäin olen kylllä miettinyt että yhtähyvin ois voinnu jäädä kotin. Oli aina rankkaa kahden alle 2- vuotiaan kanssa. Se rahallinen hyöty jää aika pienekis kun siitä ei kerkeä nauttia.

      • Aina töissä

        Lisäystä edelliseen, ei kannata kuvitella tekevänsä töitä kotoa käsin. Lapsenhoito on senverran kokonaisvaltasita puuhaa että siitä ei voi noinvaan irrottautua tiettyyn kelloonaikaan. Suosittelen menojen karsimista ja esimerkiksi veroprosentin pienetämistä äitiysloman ajaksi mikäli haluat välttämättä maksaa puolet menoista. Kyseesä on kuitenkin vain vajaa vuosi. Meillä mies teki lisätöitä aluksi jotta pärjättiin.


    • äitsy32

      meillä oli sama homma äippälomien aikaan. nykyään mies kuitenkin on tajunnut kun tulee 500 euron lasku päivähoitopaikasta joka kuukausi että maksaa lainanlyhennyksen nyt ite ja mulle jää tuo päivähoitolasku sähkölasku maksettavaksi. Mies hoitaa auton maksut ja vakuutukset. Mutta kyllähän tästä riideltiin... Tosin eipä sitä äippälomalla ehtinyt tuhlata kun ei koskaan kerinny kauppoihin mitä nyt kerran viikossa ruokakauppaan.

      Ite tein heti äippäloman jälkeen lisätöitä arki-iltoina ja viikonloppuisin (hoitovapaalla kun vähän aikaa olin) ja isä sai viettää lapsen kanssa laatuaikaa kotona. Ne tykkäsi ja mäkin tykkäsin kun sai käydä vähän kodin ulkopuolella päätä tuulettamassa. Äippälomalla olisin ehkä harvemmin ehtinyt töihin ja alussa imetys olisi kyllä estänyt töiden tekemisen.

    • haloo hei

      Mies vaihtoon!

    • yhteiset rahat?

      Puolison elatusvelvollisuus koskee vain avioliittoa, ei avoliittoa. Tosin käsitykseni mukaan sossussa ei anneta rahaa, koska oletetaan, että mies kustantaa asioita, vaikka oliskin vaan avoliitossa.

      Jos mies ei suostu maksamaan, niin vedä mies mukaan väkisin kanssasi sossuun. Sano suoraan siinä tiskillä, että sulla on sellainen luuserimies, joka ei kykene sinua elättämään, joten saisko sitä rahaa nyt sinulle ja vauvalle. Katsotaan, mikä on miehen asenne sen jälkeen, kun ulkopuolinen sanoo suorat sanat äijälle.

      Fakta on se, että teille tulee vuorenvarmasti ero. Ei tuollaista menoa kukaan kestä, jollei mies tule järkiinsä.

    • LiisaMaijanen

      Minusta on kummallista, että näistä asioista ei puhuta ENNEN kun aletaan suunnittelemaan raskautta (no joskushan se ei ole suunniteltua, mutta kyllä siinä on se reilu puoli vuotta aikaa keskustella). Minun kaaliin ei mene ajatus, että nainen (tai mies) hoitaa kotona yhteistä lasta ja silti menot laitetaan puoliksi. Tuttavapiirissäni on ollut vastaavia tapauksia. No, jos tehdään asiat reilusti ja puoliksi, niin tehdään sitten kunnolla.

      Koska toinen osapuoli hoitaa yhteistä lasta yksin sanotaan 9 tuntia päivässä (toisen työaika plus työmatkat ja oletetaan, että kaikki muu aika lasta hoidetaan puoliksi tai yhdessä), niin työssä käyvän puolison osuus on 4,5 tuntia päivässä eli 22,5 tuntia viikossa. Kotona oleva tekee siis hänen osuutta lapsenhoidosta. Riippuu miten oman työnsä arvottaa, että mitä siitä voisi pyytää, mutta olisikohan sellainen 15 euroa tunnilta sopiva (oman lapsen hoitaminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä töistä maailmassa, että voisi pyytää paljon enemmänkin). Tuskin puoliso siitä haluaa maksaa veroja ja työantajan maksuja jne, niin sovitaan reilusti 300 euroa viikossa ja 1200 euroa kuukaudessa. Sovitaan siis, että työssä käyvä puoliso maksaa tuon 1200 euroa kotona olevalle, niin sitten minusta on reilua, että menot jaetaan tasan. Mutta ei niin, että kotona oleva hoitaa ilmaiseksi toisenkin puolison lasta.

      Ja tähän ei sisälly MITÄÄN kotitöitä, miehelle valmiiksi ruoan tekoa yms palveluita.

    • ArghjaIiik

      Voi että... Mä en henk.koht. tekisi lasta moisen kitupiikkimiehen kanssa. Naisen eläkekään ei kartu äitiysloman aikana eikä noillä äityislomarahoilla mitenkään kulutusjuhlaa vietetä.

    • säälittävää

      Voi ei :( Provo mikä provo, mut jos tällasia joillaki o tullu oikeesti vastaan, ni otan osaa...

    • Miehen näkökulma

      Nämä on aina pariskuntien henkilökohtaisia yksityisasioita, turhaapa tuota on kekenkään ulkopuolisen alkaa sanelemaan miten pitää elää....

      Kahteen kertaan naimisissa olleena ja kahteen kertaan eronneena on tullut koettua MYÖS nämä kuviot, ja olen muuten sitten MIES.

      Molempien exien kanssa oli vastaava systeemi, eli yhteiset kulut puoleksi, olinpa sitten työttömänä taikka en. Olen siis tehnyt pätkätöitä koko ikäni, en omasta halusta, vaan viimeisen 20 vuoden yleisen työmarkkinatilanteen vaatimuksesta. Molemmat exäni on olleet "helpommin työllistyviä", joten on ollut järkevämpää satsata heidän töissäkäyntiin ja parempiin tienesteihin, kuin omaani.

      Työttömyyspätkillä tuloinani on ollut Kelan peruspäiväraha, tai sitten kotihoidontuki (parhaimmillaan 14mk/pv). Kyllä, olen ollut pitkiäkin pätkiä ihan KOTI-ISÄNÄ! Näillä tuloilla olen sitten hoitanut 1/2 vuokrasta, muista juoksevista asumiskuluista, asuntolainoista, yms ja tietenkin omat henkilökohtaiset kulut, kuten vaikkapa auton liikennevakuutuksen ja kännykän. JOS rahat ei ole muuhun riittäneet, niin sitten ei ole, täytyy vaan opetella tulemaan toimeen sillä mitä tienaa.... sen voin sanoa, että kyllä se aina toisinaan lujille pistää rautahermoisemmankin miehen mielen, mutta kaikesta selviää, kun ottaa asenteen: "Kyllä nämä tästä aina jotenkin järjestyy" - oikeasti asioilla on taipumus AINA järjestyä jotenkin!

      =)

      • molemminpuolista

        Minusta - olipa kotona mies tai nainen lapsen tai lasten kanssa - niin perheen rahojen pitäisi silloin olla yhteisiä. En yhtään epäile, etteikö myös naisissa olisi itsekkäitä oman edun ajajia ja toisen alistajia - naisille on tutkimusten mukaan tyypillisempää nimenomaan käyttää henkistä väkivaltaa kuin miehille, mutta miehet käyttävät henksitä väkivaltaa myös. Eli väkivalta ja itsekkyys ovat valitettavasti kummankin sukupuolen ominaisuuksia ja joskus tuntuu, että nykyisin myös entistä yleisiempiä.

        Sitten on eri asia, jos parilla ei ole lapsia, silloin kai voidaan kulut jakaa puoliksi ja kumpikin eläköön oman elintasonsa mukaan jos se kummallekin sopii. Ja jos näkemykset ovat kovin erilaiset voi parisuhteen purkaa myös ilman, että on lapsia, jotka kärsivät.


    • Loppuunpalaminen.

      Oletko otanut huomioon, että miehesi tulot otetaan huomioon vanhempainvapaalla ja jos hänellä on suuret tulot niin sinu tulosi pienevät reilusti.

      Vauva voi valvottaa, eikä silloin ole mistään lomasta kysymys. Jos valvot kaiket yöt et jaksa tehdä töitä samalla, vauva herää vastasyntyneenä yölläkin syömään.

      Miehesi on itsekäs sika. Miten joku voi vaatia että pikkuvauva-aikaankin täytyy käydä töissä samalla. Siinä näkee minkälainen miehen ajatusmaailma on.
      Poltat itsesi loppuun ja eroatte.

    • Onnea olet päässyt ääliön kanssa naimisiin...

    • Ikävän tuttu tarina

      Toiset vauvat ovat työläämpiä ja toiset helpompia. Et voi tietää etukäteen minkälaisen lapsen saat. Rauhallisessa huolehtivassa ilmapiirissä vauva on keskimäärin helpompi, kuten kaikki muutkin perheenjäsenet. Itse olin äärimmäisen väsynyt koko äitiysloman, vaikka lapsi oli terve. Se johtui osittain miehestäni, joka ei osallistunut lapsen hoitoon mitenkään.

      Voisit ottaa puheeksi miehesi kanssa millä tavalla hän osallistuu lapsen hoitamiseen. Olisiko hän vauvan hoitajana sillä aikaa, kun sinä tekisit töitä. Minä en päässyt edes kerran viikossa jumppaan.

    • äijäsi haisee

      Ota aikaa pikemminkin miehestäsi ja tee se aika vaikka töitä. Ihan kamala äijä jos penniäkään ei heru sinulle kun hoidat lasta himassa.

    • elämänkokemusta on

      Eroon tuollaisesta ääliöstä!

      Aloittaja, lähde heti kun vielä ehdit. Lapsi tottuisi helpommin asiaan kun on pieni! Vielä ehtisit!

      Keskustele vanhempiesi tai ystäviesi kanssa tilanteesta, että saisit vahvistusta sille, että sinua kusetetaan ja tosi rajusti!

      Sika tulee mies olemaan jatkossakin!

    • kotkotkoo

      mielestäni miehesi tekee väärin vaatiessaan että maksat puolet äitiyslomalla ollessasi. lapsi on myös miehesi, hänelle ei siis synny kuluja lapsen takia. vai aikooko hän kanssa olla isyyslomilla yhtä kauan kuin sinä olet kotona ?

      onhan se oikein kun jaetaan kulut mutta ei se joka eurosta saa kiinni olla, yhteenhän te puhallatte. tarvittaessa autetaan puolin ja toisin. nyt sinä olet ilmainen piika ja oletettavasti hänen ei tarvi tehdä paljoa kun tulee töistä.

      helpphan sun on tehdä lisätöitä. ukko vain lapsen kanssa kotia ne tunnit !

      ongelmana voi tulla se että ett jaksa tehdä töitä, ett tiedä myöskään miten vaativa lapsi voi olla esim. jos sattuut saamaan koliikin tai ei muista syistä nuku.

      jos voisit saada siivoustöitä parina iltana viikossa tai puhelinmyyjänä.

      puhuhan ukkos kanssa ja herätä hänet huomaamaan että hoidat myös hänen lasta.

    • Äiti000

      Elikkä saman summan saat rahaa kun olet kotona ja vietät aikaa lapsesi kanssa kun mitä jos teet töitä ja kela miinustaa sen äitiyspäivärahasta. Kyllä mä ennemmin olisin lapseni kanssa!! Ukko ulkoruokintaan jos ei tommosta tajua.

    • Wiljani

      Minulle on vieras ajatus se, että avioliitossa kulut jaettaisiin tasan ja yli jäävä raha olisi erikseen omaa rahaa. Olen mies, palkkani on yli 50% suurempi kuin vaimoni palkka eikä kummankaan puolelta ole tullut tai tulossa merkittävän suurta perintöä.

      • Nimimerkki Wiljani

        Miten teillä jaetaan kulut?
        Kun sinun palkkasi on 50% suurempi kuin vaimosi, niin maksatko kuluista esim. vuokra tai asuntolaina 50% enemmän kuin vaimosi, vai miten?

        Meillä on "yritetty" jakaa kulut tasan, kun molemmat ovat tienanneet suurin piirtein saman verran.

        Mutta ylijäävä on se mitä kummaltakin jää masta palkasta yhteisten menojen jälkeen.
        Eli jos toinen saa käteen 3000e ja toinen 2800e, ja kuukauden yhteiset menot ovat 2500e, niin se maksetaan puoliksi, jolloin toiselle jää 3000- 2500/2 ja toisella 2800 - 2500/2.

        Ja lapsia ei ole, eikä tule. Mikä tietysti muuttaisi asiaa, jos toinen olisi äitiyslomalla. Tottakai!


      • Wiljani
        RipsaK kirjoitti:

        Nimimerkki Wiljani

        Miten teillä jaetaan kulut?
        Kun sinun palkkasi on 50% suurempi kuin vaimosi, niin maksatko kuluista esim. vuokra tai asuntolaina 50% enemmän kuin vaimosi, vai miten?

        Meillä on "yritetty" jakaa kulut tasan, kun molemmat ovat tienanneet suurin piirtein saman verran.

        Mutta ylijäävä on se mitä kummaltakin jää masta palkasta yhteisten menojen jälkeen.
        Eli jos toinen saa käteen 3000e ja toinen 2800e, ja kuukauden yhteiset menot ovat 2500e, niin se maksetaan puoliksi, jolloin toiselle jää 3000- 2500/2 ja toisella 2800 - 2500/2.

        Ja lapsia ei ole, eikä tule. Mikä tietysti muuttaisi asiaa, jos toinen olisi äitiyslomalla. Tottakai!

        Nimimerkki RipsaK

        Meillä ei kuluja varsinaisesti jaeta. Molemmilla on kylläkin omat tilit, ja käytännön syistä toisen tililtä menee tietyt säännölliset kuukausittaiset kulut ja toisen tililtä toiset. Jotkut kulut menevät muuten yleensä kulun "aiheuttajan" mukaan. Minulla on luottokortti, johon vaimolla on rinnakkaiskortti. Suurin osa maksuista (kauppa, bensa, ravintola, jne) kuluista, jotka voi käteisen sijasta maksaa luottokortilla maksetaan sillä. Kerran kuukaudessa nollaan luottokoritn saldon.

        Vaimon tililtä menee:
        - yhtiövastike
        - pojan päivähoitomaksu
        - jotain vaimon lehtitilauksia
        - vaimon jäsenmaksuja

        Minun tilitäni menee:
        - lainojen maksut
        - (jo mainittu luottokortti)
        - rahaa säästöön sijoitusrahastoihin
        - vakuutusmaksut
        - autojen verot
        - jne.

        Oma tilini menee melkein tyhjäksi kerran kuukaudessa. Jos ei rahat tililläni riitä, siirretään rahaa vaimon tililtä, jonne sitä paremmin kertyy.

        Sijoitusrahastoista on rahoja käytetty yhteisiin juttuihin, esim. asunnon oston käsirahaksi ja auton ostoon, mutta ensisijaisesti niihin kerätään tällä hetkellä mukavaa joustovaraa talouteen.

        Emme ole koskaan laskeneet tai keskustelleet siitä, että kuinka suuren osan yhteisistä tai omista menoista jompi kumpi on maksanut, vaan raha on ollut yhteistä, vaikka molemmilla onkin omat tilit.


      • Wiljani kirjoitti:

        Nimimerkki RipsaK

        Meillä ei kuluja varsinaisesti jaeta. Molemmilla on kylläkin omat tilit, ja käytännön syistä toisen tililtä menee tietyt säännölliset kuukausittaiset kulut ja toisen tililtä toiset. Jotkut kulut menevät muuten yleensä kulun "aiheuttajan" mukaan. Minulla on luottokortti, johon vaimolla on rinnakkaiskortti. Suurin osa maksuista (kauppa, bensa, ravintola, jne) kuluista, jotka voi käteisen sijasta maksaa luottokortilla maksetaan sillä. Kerran kuukaudessa nollaan luottokoritn saldon.

        Vaimon tililtä menee:
        - yhtiövastike
        - pojan päivähoitomaksu
        - jotain vaimon lehtitilauksia
        - vaimon jäsenmaksuja

        Minun tilitäni menee:
        - lainojen maksut
        - (jo mainittu luottokortti)
        - rahaa säästöön sijoitusrahastoihin
        - vakuutusmaksut
        - autojen verot
        - jne.

        Oma tilini menee melkein tyhjäksi kerran kuukaudessa. Jos ei rahat tililläni riitä, siirretään rahaa vaimon tililtä, jonne sitä paremmin kertyy.

        Sijoitusrahastoista on rahoja käytetty yhteisiin juttuihin, esim. asunnon oston käsirahaksi ja auton ostoon, mutta ensisijaisesti niihin kerätään tällä hetkellä mukavaa joustovaraa talouteen.

        Emme ole koskaan laskeneet tai keskustelleet siitä, että kuinka suuren osan yhteisistä tai omista menoista jompi kumpi on maksanut, vaan raha on ollut yhteistä, vaikka molemmilla onkin omat tilit.

        Nimimerkki Wiljani

        Hienosti hoidatte asianne:

        "Oma tilini menee melkein tyhjäksi kerran kuukaudessa. Jos ei rahat tililläni riitä, siirretään rahaa vaimon tililtä, jonne sitä paremmin kertyy.
        ...
        Emme ole koskaan laskeneet tai keskustelleet siitä, että kuinka suuren osan yhteisistä tai omista menoista jompi kumpi on maksanut, vaan raha on ollut yhteistä, vaikka molemmilla onkin omat tilit. "

        Onneksi kaikissa talouksissa ei riidellä rahasta :-)


    • Viisas

      heheeh...siis teillä vauva mutta menot puoliksi??? me olemme olleet naimisissa 16 vuotta ja koskaan emme ole laittaneet menoja "puoliksi" Mitähän tuo tarkoittaa???
      Äitiyslomalla kun olen ollut, olen ollut sunnuntaisin töissä. Äitiysloman jälkeen olen nostanut kolmen lapsen aikana kotihoidontuen lapsilisät muhkean palkan työstäni=4000 e/kk netto (lastenhoitokuluja ei ole). Teen siis työtä silloin kun mies kotona vapailla : ). mies tienaa saman kuussa.
      Emme ole koskaan ajatelleetkaan, että laitetaan menot puoliksi...Kaikki on yhteistä, pölykoirista sängyn alla uuteen Bemariin pihassa : )
      Ja olen siis vasta 33- v (ja vain sairaanhoitaja)

    • äijä ruotuun

      Täytyy sanoa, että on aika Aurinkokuningas tuo sun miehesi. Nouseppa äkkiä barrikaadeille. Tässä maassa miehet ei paljon lapsenteosta kärsi, ei vaikuta eläkkeisiin, ei mihinkään. Kroppa ei joudu koville. Kehtaa vielä venkoilla.

    • Äitiysloma on lapsen

      hoitamista varten. Että äiti saisi hoitaa lastaan ensimmäisen vuoden ajan.

      Jos sinulla on miehenä tuollainen itsekäs Mooses, niin potkaise mies pellolle, se mies ei ole sinua eikä lastaan ansainnut. Itsekäs narsisti.

      Kyllä vauvan hoitaminen on ympärivuorokautista työtä ja täytyyhän äidinkin välillä levätä, kun vauva nukkuu. Sekö ainut hengähtämisen aika sinun pitäisi käyttää työntekoon tuollaisen ukon takia.

      Älä laita tällaiselle lurjukselle mitään ruokaa, kun ukko tulee töistä kotiin tai hinnoittele hänelle ruuan valmistaminen! Jne...

    • itsekin töitä tehny

      kyllä vauvalta jää muutama tunti aikaa tehdä töitä, hyvinkin. Sunnuntaina kun teet, et menetä ansiosidonnaista osuutta päivärahasta.
      Siitä vaan, isä hoitamaan lasta sunnuntaisin ja itse työhön kiinni.

    • Mies myös

      Tuo kaikkien rahojen laittaminen yhteiseen kassaan saattaa tuntua järkevältä ja empaattiselta, kun ollaan vasta avioiduttu ja on lapset. Asiaa kannattaa kuitenkin ajatella 30 vuoden päähän, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa. Sitten jos tulee ero niin silloin se 30 vuotta sitten tehty avioehto säästää monelta riesalta. Jos on omistusasunto ja toinen maksaa sen kaikista kuluista esim. 75% niin sitten hän omistakoon siitä myös 75%.

      • Kohtuutta kehiin

        Millaisen hintalapun noissa prosenttilaskuissa saa yhteisten lasten ja kodin kunnossapidon eteen tehty työ? Ansion- ja eläkkeenmenetykset siltä ajalta, kun työpanos on annettu kotona perheen hyväksi? Laki ainakin tuntee avioehdon kohtuullistamisen.


    • !!!

      Mä jään nyt kohtapuoliin hoitovapaalle. Ja vaikka saankin korotettua kodinhoidontukea ja kuntalisää, niin siltikin tulot ovat supermegapienet siihen verrattuna, mitä oli ä-lomalla, palkkatyöstä puhumattakaan!

      Mutta kun oli meidän yhteinen päätös, että poikasta EI laiteta hoitoon, niin silloin vaan tarvii tulla toimeen... Ja mies jo sen huomas ja myönsi, ettei kyl oo hyvää mun mielenterveydellekään pistää noin pikkusta hoitoon, ku murehdun sit vaan kokoajan, eikä työnteosta tuu mtn! Ja tasan näin se olisikin...

      Mies onneks saa tulospalkkion kohtapuoliin, mikä on useampi tuhat euroa! Sen summan mies on korvamerkinnyt mulle ja poikaselle. Saan joka kk sen verran siitä tulospalkkiosta, että saan tonnin käteen. SIllä tulen toimeen! Erireilua mieheltä mun mielestä... Mutta yhteinen lapsi, niin tokihan miehelläkin tulee olla taloudellisia uhrauksia tän asian takia!

    • Näkemystä

      Siis ymmärsinkö oikein, että sinä jäät kotiin hoitamaan yhteistä lastanne, mutta miehesi ei ole valmis uhraamaan penniäkään?????????????????

      Paska mies, ei voi muuta sanoa. Tajuaako hän, että sun tulot huononevat lapsen takia? Olis ihan eri asia, jos toinen olis laiska työtön vetelys, ja puoliso sitten vaatisi, että kaikki maksetaan puoliksi, ja täten laiskankin pitäisi tsempata rahanhankintaa, eikä elää siivellä. Mutta jos puolisosi olettaa, että sä hoidat lapset ja kaikki maksetaan puoliksi, niin PERI PUOLISOLTASI KUUKAUDESSA PÄIVÄKOTIMAKSUA VASTAAVA SUMMA RAHAA!

      Minä henkilökohtaisesti lähtisin kävelemään. Yksin pärjäisit paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe