Bruno

Tänään tuli muuten täyteen 412 vuotta siitä, kun kirkko poltti tähtitieteilijä Giordano Brunon kerettiläisenä.

18

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusia löytöjä

      Kyllä hänen sielunsa helvetissä iloitsee uusista planeettalöydöistä !

      • Toivottavasti voit joskus kysyä asiaa häneltä itse.


      • uusia löytöjä
        illuminatus kirjoitti:

        Toivottavasti voit joskus kysyä asiaa häneltä itse.

        Ei-uskovaisena väistämättä päädyn sinne minne katolinen kirkko Brunon tuomitsi, jos uskovaiisia on uskominen.


    • Hulluja nuo uskikset

      Miten pitkälle eurooppalainen tiede olisikaan jo päässyt, jos olisimme välttyneet kristityn kirkon hirmuvallalta ja pimeältä keskiajalta?

      • uusia löytöjä

        Niin, jos kaikki olisi jatkunut siitä mihin kreikkalaiset ja roomalaiset ja heidän edeltäjänsä oli päässyt.


      • uusia löytöjä kirjoitti:

        Niin, jos kaikki olisi jatkunut siitä mihin kreikkalaiset ja roomalaiset ja heidän edeltäjänsä oli päässyt.

        Muslimithan tallensivat hellenististä sivistystä ja jatkoivat sitä vielä sydänkeskiajalla, joten ei se kehitys suinkaan kokonaan pysähtynyt. Sitten se kyllä pysähtyi – muslimeilla nimittäin.

        Roomalaiset kylläkin uskoivat että kaikki oli jo keksitty, joten heidän perintönsä meille ei juuri luonnontieteiden saralla sisältäne mitään erityistä vaalittavaa. Eräillä muilla saroilla kyllä, onhan noita roomalaisen oikeuden professuurejakin.


      • asianharrastaja

        "Miten pitkälle eurooppalainen tiede olisikaan jo päässyt, jos.."

        Koetanpa arvata.

        Atomipommi olisi keksitty liian aikaisin ihmiskunnan kulttuurikehityksessä ja tämän lajin tarina olisi loppunut siihen. Vähältä taisi pitää nytkin ja edelleen on hiukan täpärällä.


      • asianharrastaja kirjoitti:

        "Miten pitkälle eurooppalainen tiede olisikaan jo päässyt, jos.."

        Koetanpa arvata.

        Atomipommi olisi keksitty liian aikaisin ihmiskunnan kulttuurikehityksessä ja tämän lajin tarina olisi loppunut siihen. Vähältä taisi pitää nytkin ja edelleen on hiukan täpärällä.

        Miten niin liian aikaisin? Eiköhän se kulttuuri tieteen ympärilläkin olisi kehittynyt toisin ilman kirkon kahlitsevaa otetta.


      • Niinpä.

        Antiikin sivistys käytännössä lähes hukattiin Euroopassa varhaisella keskiajalla. Onneksi kuitenkin kristinuskon suurin dogmaattisuus ja teokraattinen fasismi murtui keskiajan loppupuolella, jolloin tiedekin pääsi varsin nopeasti jaloilleen.

        Euroopan menestyksen avain oli yhteiskunnallinen kehitys, johon olennaisesti liittyy tuo kirkon vallan murtuminen. Siinä murtumisessa suuri rooli on talouselämän kehityksellä, porvariston ja kansallisvaltioiden synnyllä - kristinuskon sisäistä hajaannusta unohtamatta.


      • asianharrastaja
        illuminatus kirjoitti:

        Miten niin liian aikaisin? Eiköhän se kulttuuri tieteen ympärilläkin olisi kehittynyt toisin ilman kirkon kahlitsevaa otetta.

        Toki noinkin voi ajatella. Itse epäilen päinvastaista.


      • K.Olmi
        illuminatus kirjoitti:

        Niinpä.

        Antiikin sivistys käytännössä lähes hukattiin Euroopassa varhaisella keskiajalla. Onneksi kuitenkin kristinuskon suurin dogmaattisuus ja teokraattinen fasismi murtui keskiajan loppupuolella, jolloin tiedekin pääsi varsin nopeasti jaloilleen.

        Euroopan menestyksen avain oli yhteiskunnallinen kehitys, johon olennaisesti liittyy tuo kirkon vallan murtuminen. Siinä murtumisessa suuri rooli on talouselämän kehityksellä, porvariston ja kansallisvaltioiden synnyllä - kristinuskon sisäistä hajaannusta unohtamatta.

        Antiikin sivistystä ei "hukattu" vaan se määrätietoisesti tuhottiin kristillisen oikea-oppisuuden tieltä 400-luvulla.Niinpä vain arabi-kulttuurin kautta säilynyt palimpsesti (Arkhimedeen Metodi)kertoo meille,että differentiaali-laskento lähes keksittiin jo samaan aikaan kun Lähi-Idän lammaspaimenet kertoivat piin arvon olevan kolme.


      • K.Olmi kirjoitti:

        Antiikin sivistystä ei "hukattu" vaan se määrätietoisesti tuhottiin kristillisen oikea-oppisuuden tieltä 400-luvulla.Niinpä vain arabi-kulttuurin kautta säilynyt palimpsesti (Arkhimedeen Metodi)kertoo meille,että differentiaali-laskento lähes keksittiin jo samaan aikaan kun Lähi-Idän lammaspaimenet kertoivat piin arvon olevan kolme.

        Samasta asiasta puhutaan. Tuo "hukkaaminen" oli tosiaan joissakin vaiheissaan järjestelmällistä.


      • Hulluja nuo uskikset
        asianharrastaja kirjoitti:

        "Miten pitkälle eurooppalainen tiede olisikaan jo päässyt, jos.."

        Koetanpa arvata.

        Atomipommi olisi keksitty liian aikaisin ihmiskunnan kulttuurikehityksessä ja tämän lajin tarina olisi loppunut siihen. Vähältä taisi pitää nytkin ja edelleen on hiukan täpärällä.

        "Atomipommi olisi keksitty liian aikaisin ihmiskunnan kulttuurikehityksessä ja tämän lajin tarina olisi loppunut siihen."

        Pitäisikö kirkon polttaa vieläkin tiedemiehiä ja toisinajattelijoita, että ihmiskunta voisi pelastua?


      • asianharrastaja
        Hulluja nuo uskikset kirjoitti:

        "Atomipommi olisi keksitty liian aikaisin ihmiskunnan kulttuurikehityksessä ja tämän lajin tarina olisi loppunut siihen."

        Pitäisikö kirkon polttaa vieläkin tiedemiehiä ja toisinajattelijoita, että ihmiskunta voisi pelastua?

        Ei, koska tuokaan pelastumiskonsti ei ole ollenkaan varma.

        Ja epäeettinenkin se olisi, niinkuin oli aikaisemminkin.


    • Hohhoijaa.

      Historian suurin tiedemies Newton oli kristitty.

      Myös Einstein uskoi Jumalaan.

      Darwinia nyt tuskin kukaan laskee oikeaksi tiedemieheksi. Kyseessä oli harhainen teologi.

      • :D Jumalaan voi uskoa niin monella tavalla, sitä voi pitää oko kulttuurihistoriallisena ilmiönä tai suu vaahdossa mouhuta mytologian kaikkivoipaisuudesta, jos väitteen esittäjällä puuttuu kontakti tähän maailmaan..


      • Mitä oikein yrität lässyttää? Sekä se Brunon polttamisen oikeutti, että maailmassa on kristittyjä tiedemiehiä??

        Einstein muuten EI uskonut jumalaan. Tuo väittämäsi on pelkkä teistien usein hokema valhe, joka juontuu Einsteinin vertauksista. Hän oli spinozalainen panteisti ihan omien sanojensa mukaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9127910#comment-44459571

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805137648885_ul.shtml

        Newton kyllä oli paitsi lahjakas tiedemies, niin paljon muutakin, mm. okkultisti ja alkemisti. Hän oli uskonnollisesti areiolainen eli teisti, joka ei uskonut kolmiyhteiseen jumalaan.

        Teistien määrä laskee huipputason tiedemiesten joukossa jatkuvasti päätellen ainakin USA:n National Academy of SCiences jäsen tutkimuksista, joita on tehty 1920-luvulta alkaen.

        http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html


      • illuminatus kirjoitti:

        Mitä oikein yrität lässyttää? Sekä se Brunon polttamisen oikeutti, että maailmassa on kristittyjä tiedemiehiä??

        Einstein muuten EI uskonut jumalaan. Tuo väittämäsi on pelkkä teistien usein hokema valhe, joka juontuu Einsteinin vertauksista. Hän oli spinozalainen panteisti ihan omien sanojensa mukaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9127910#comment-44459571

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805137648885_ul.shtml

        Newton kyllä oli paitsi lahjakas tiedemies, niin paljon muutakin, mm. okkultisti ja alkemisti. Hän oli uskonnollisesti areiolainen eli teisti, joka ei uskonut kolmiyhteiseen jumalaan.

        Teistien määrä laskee huipputason tiedemiesten joukossa jatkuvasti päätellen ainakin USA:n National Academy of SCiences jäsen tutkimuksista, joita on tehty 1920-luvulta alkaen.

        http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html

        Varhainen aamu.... jäsentutkimus on tietysti yhdyssana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe