Olen NÄKYMÄTÖN ei-kukaan.

mitä tehdä?

En oikein tiedä, miten enää suhtautua kouluun...
Viimevuonna aloitin oikein lintsauskierteen, koska aloin huomaamaan, että kukaan ei tajunnut/välittänyt siitä olenko paikalla koulussa vai en.
Olin ehkä 6-8 tuntia koulussa viikosta. häivyin kesken päivien tai en tullut kouluun ollenkaan.

Se oli tavallaan testaamista. Niin kutsutut kaverini eivät pahemmin välittäneet, eivätkä ainakaan opettajat. Melkein naurattaa muuan psykologian tunti, jolloin vain tulin luokkaan ja istuin hiljaa ja liikkumatta omalla paikallani. Opettaja jakoi ryhmätehtäviä luokanedessä. Kaikki muut muodostivat ryhmät, eivät näyttäneet tajuavan, että olin siinä. Eivät edes "ystäväni".
Istuin koko kaksituntisen siinä miettimässä, että olenko todellakin näin näkymätön.

TIEDÄN, että ihmisen täytyy itse tehdä itsensä nähdyksi ja kuulluksi. Mutta minun kohdallani se täytyy tehdä todella väkisin ja se kysyy voimia.

Kun juttelen ihmisille, luulen että he kuuntelevat.. Sitten he avaavat suunsa, ja alkavatkin selittää omista asioistaan, ja huomaan, etteivät he kuulleet sanaakaan puheestani.
Esimerkki: Törmäsin toissapäivänä ystävääni kaupungilla. Hymyillen kysyin, "no kuinkas kesäloma on mennyt?" Ystäväni näytti poissaolevalta, kääntyi äkkiä minuunpäin ja kysyi tekopirteästi, "No hei, mitenkäs kesäloma on mennyt?".. JUURIHAN kysyin sitä. En saanut vastausta, eikä ystäväni kuullut minun vastaustani. Välittänyt siitä. Jos tämä on "small talkia" se menee mielestäni vähän liian pitkälle. Teeskentelisivät edes kiinnostuneita! :( HUOMAISIVAT edes puhuvansa MINULLE!

Olen kolme vuotta ollut eräiden henkilöiden kanssa samalla luokalla. Nämä henkilöt eivät vieläkään muista, mikä on nimeni. Minä tiedän heidän kaikkien nimet. Opettajat eivät muista nimeäni, tai muistavat sen väärin. "Sinä.. öö..Jaana?" Kukaan ei tiedä missä asun, mutta hokevat silti kohteliaisuuttaan: "Tulen jokupäivä käymään teillä.."

Unohdun pois ryhmistä ja listoista. "Ei tänne ole kirjoitettu, että sinun pitäisi olla tässä.." Vaikka olen taatusti huomautellut jokasuuntaan, että kuulun siihen ja siihen ryhmään.
Ihmiset suorastaan kävelevät päältäni, ylitseni lävitseni. He keskittyvät puhumaan kavereilleni vieressäni tai muuten vaan unohtavat minut yhteisistä, kaikkiakoskevista jutuista ulos. Tuskin tahallaan, mutta näin aina käy.

Jos kaveriporukassa käännän selkäni, ja otan pariaskelta taakseppäin, kukaan ei huomaa. Sitten voinkin lähteä minne huvittaa, ja joku vasta illemalla muistaa, että "eikös meitä ollut yksi enemmän."

Ei-minä en yritä tieten tahtoen olla huomaamaton, hiljaa tai jotain, kerjätäkseni sääliä tms,Ei, minä en ole huomionkipeä teinix, joka surkuttelee kurjaa elämäänsä. olen lukion 2.luokkalainen, ja mielestäni aivan normaali ihminen. mutta on vain tosissaan alkanut ottaa päähän se, että olen lähes NÄKYMÄTÖN, huomaamaton kaikkialla ja kaikille. MIKSI?

Vai onko yhteiskunta todellakin tällainen..?
KETÄÄN muita, joilla on samoja kokemuksia..???
KETÄÄN, kuka osaisi neuvoa, voisiko asiaa jotenkin auttaa..???

14

2918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä tehdä?

..Tämä sama toistuu kotona. Alan olla tavattoman yksinäinen, koska sama se, olenko koulussa vai kotona, molemmat paikkoja, joissa olen yksin, yksin, yksin ja yksin. Ennen edes toinen oli sosiaalisen elämän tasapainona. Nyt ei kumpikaan.
      Ehkä minulle käy, niinkuin Muumien Ninnille, "näkymättömälle lapselle", että kohta katoan ilmaan.. Tämä ei ole kivaa. Ei, kun tuntuu, ettei ole mitään syytä olla olemassa, kun juuri kukaan ei tajua, että YHÄ olen olemassa.

• mema

no tota, tota... emmä nyt kauheesti osaa neuvoa mitään, mut jos oot kerran noin huomaamaton lähipiirissäs, nii ehkä voisit vaikkapa imuroida jonkun messengerin tapaisen ohjelman, esim. ICQ, (www.icq.com) ja jos siis teillä on netti himassa niin tutustua uusiin ihmisiin. siinä saat puhua muiden kanssa ongelmistas ja kysyä neuvoa ja saat ikään kuin "seuraa". mut jos sua ei tommonen kiinnosta nii emmä sit tiiä... :/ ikävältä toi tilanne kuulostaa... voimii!

• yksi toinen Ninni

jossain määrin näin kertomassasi itseni. minäkin olen ollut jokseenkin näkymätön ja olematon, ihan pienestä pitäen jo. minä jopa puhuin niin hiljaa, että harva kuuli yhtään mitään. sama ongelma oli koko peruskoulun ajan. Se, että kerroit kotona asian olevan suurinpiirtein samoilla radoilla, oli tärkeä pointti. niin raivostuttavalta kuin kuulostaakin, on hyvin todennäköistä että juuri kotiolosi on tehnyt sinut näkymättömäksi. tiedän, että itseni kohdalla se oli niin. siksi en enää asukaan kotona vaan nuorisotukikodissa. nyt alan jo vähän näkyä, mutta vielä joskus haalistun ja olen hiljaa vaikka tahtoisin huutaa.
      minulle sinä et ole näkymätön etkä mitätön. enhän muuten olisi vastannut. mielelläni sinua kuuntelen, jos se edes vähän auttaisi ja jos vain haluat, vaikka sähköpostitse? jokatapauksessa valtasti voimia sinulle toivoisin....!!

• jupa

Joo, ikäväähän tää ittelläki tavallaan on kun ne kaverit ei välillä huomioi ollenkaan. Menee vaan välillä tosi tylsäksi. Mutta eipä se nyt "silleen" haittaa, koulu ei oo ikuista. "Kaverit" on vaan kavereita...siinä on todellakin ISO tasoero keitä oikeasti kutsuisin "ystävikseni". Onneksi sentään on yksi erittäin hyvä ystävä, jonka kanssa synkkaa oikeasti. Anyway, jos sua kiinnostaa mailailla (tai messenger), niin voin antaa mailiosoitteeni.

• tyttönen

Itel on ollu samantyyppisiä ongelmia, kaverit vältteli mun seuraa ja arvostelivat aina mitä teen.

Nykyisin mul on vain muutama samaa sukupuolta oleva kaveri ja paljon vastakkaisen sukupuolen edustajia. Päätin että jätän ne ihmiset omaan arvoonsa jos eivät välitä. Aloin silloin tutustumaan uusiin ihimiin, eihän se ole helppoa mutta ajan mittaan se helpottuu. Ja nykyisin tykkää tosi paljon tutustua uusiin tyyppeihin enkä ujostele ketään. =)

Mutta toi että on samassa koulussa tai samalla luokalla voi todellakin vaikuttaa todella paljon koullun käynti moitivaatioon! Mua kiusattiin ensimmäisenä vuotena kauppiksessa(todella lapselliset pojat) enkä oikein tuntenut kuuluvani joukkoon ja olin lopettamassa jo koko hommaa, mutta sitten aloin tutustumaan niihin mukaviin ihmisiin joita tapasin päivittäin ja taas jaksoin!

Yritä vähän availla silmiä ja nähdä olisiko lähipiirissäsi ihmisiä joihin haluaisit tutustua... ehkä saat heistä uusi ystäviä! =)

• tyttönen

Sun olis varmaan hyvä ottaa yhteyttä koulusi opinto-ohjaajaan tai kuraattoriin tai vastaavaan henkilöön, käyt vähän juttelemassa... =)

• Olli

No mul on vähän erinlainen ongelma mut kyllä huomataan koulussa. Ois vaan kiva olla näkymätön siellä kiva ain kuunnella niiden opettajien vittuilua. No itseppähän mä oon varmaan aiheuttanut ton et ne mulle vittuilee mut ei pahemmin jaksais kuunella sitä.

• tyttö

.. Kun luin tuon sun tekstis niin mulle tuli ihan sellanen tunne, et lukisin omaa kirjotustani.. Ihan TÄYSIN samanlaista se on mullakin ollu jo pitkään.. just tässä pääsin vihdoin pois painajaisesta, kun päätin peruskouluni. Nyt olis tarkotus jatkaa kympille, huonon koulumenestyksen vuoksi. Itse vaan toivon, että uusi koulu ja uudet ihmiset muuttavat tilannetta.. Jotenkin on vain yritettävä pitää päätä pystyssä ja ajatella että "paskat, mä noista piittaan" .. Muakin vastaan on tullut vähän "kaikennäköstä kaveria" ja huomattu on, että niitä kullan arvoisia ystäviä löytyy aika harvasta.. Mä en osaa muuta sanoa.. Mutta toivottavasti tää tieto helpottaa, että "meidänlaisia tapauksia" on monia.. et oo todellakaan ainut.. Pitää vaan uskoo tulevaisuuteen ja pitää toivoa yllä, et kyllä se onni vielä meilleki kääntää päätänsä =)

• joq

Moro.
      Eikö ookki mukava olla tuntematon/näkymätön ?
      Vai olisitko mielummin sellainen jota jokainen tuijottaa ?
      Voin kertoo, se ei todellakaan oo mukavaa,
      nimimerkillä kokemusta on.
      Kelaas, jos tää kaikki onki vaa sun omassa
      pikku murqqaivoissa kehiteltyy kuvaa..
      mut jos oikeesti sua ei himassa huomata,
      ni se on paska homma...
      ÄLÄ yritä herättää huomiota mm.
      viiltelyllä, huumeidenkäytöllä, varastelulla jne.

• Myös näkymätön

Tuijottaminen on eri asia, kuin se, jos on samanlainen olo, että olisi aivan sama onko olemassa vai ei, jos kukaan ei kertakaikkiaan huomaa sua. Mie olin yläasteella koulukiusattu, ja mut takuuvarmasti huomattiin, kun käytävillä perässäni kuului hirveä huuto ja rähinä. Heti kun kiusaaminen loppui, muutuin näkymättömäksi. Ihmiset, jotka oli tullu ennen puolustamaan mua sekä juttelemaan mun kanssa, olikin vaan omissa porukoissaan.
      Ja nykyisin lukiossa opettajat ei ees huomaa sitä, kun yritän korottaa arvosanojani paremmiksi, vaan joudun tekemään jonkun muun opettajan kokeita selvistä korotuskuulusteluihin menemisilmoituksista huolimatta. Yllättyisin, jos nekin kokeet eivät hukkuisi jonnekin, lentäisi roskiin tai niitä ei tarkastettaisi. Vaikka kokonaisen viikonlopun jouduin lukemaan.... TUIJOTTAKAA MUA EDES JOSKUS!

• juu4

Tiedän et tää mun vastaus on 9 vuotta myöhässä ja toivon todellakin ettet enää ole yksinäinen ja näkymätön vaan sulla pyyhkii hyvin :) Itselläni on hyvinkin samanlainen olo ei juurikaan kavereita,en osaa keskustella isossa ryhmässä vaan tyydyn olemaan hiljaa kun muut tappelee huomiosta....yhden tai kahden ihmisen kanssa saan kyllä keskustelun aikaan,mutta se ei tunnu riittävän...olen niin epävarma että aina kun tapaan uusia ihmisiä en heti uskalla olla oma itseni eikä moni jaksa hengailla kanssani niin kauaa että heille selviäisi ees murto-osa siitä millanen mä oikeesti oon! Nuorempana olin hyvinkin itsevarma ja rohkea eikä minulla silloin ollut ongelmia ihmisten kanssa ja minulla oli myös jonkin verran kavereita,mutta tässä vuosien varrella ne on karissu pois samoin kuin kaikki itsevarmuuteni :( Minua ärsyttää se että niiiiin pieni osa tässä maailmassa,tässä maassa,tässä kaupungissa,tässä koulussa,tässä luokassa tietää kuka mä oikeasti oon...ei oikeestaan kukaan! Olen mielestäni ihan hyvää seuraa ja jopa hauskakin jos toisella on samanlainen kieroutunut huumorintaju kun mulla ;) Aina jos pääsen keskustelu yhteyteen jonkun kanssa ne tuntuu nauravan mun jutuille ja pitävän mua hyvänä tyyppinä,mut siihen se sit jääkin ei mua pyydetä mihinkään eikä mulle soitella et "hei, olis kiva nähdä...mennäänkö leffaan" yms. tunnun olevan kaikille se kakkos....kolmos...nelos.... no ei nyt ruveta valehtelemaan....kymmenesvaihtoehto jos sekään! Mulle riitäis kun mulla ois se yks hyvä kaveri jolle mä voisin kertoo kaiken ja mä oisin eka kelle se haluis kertoo kaiken...No mä jatkan tästä uneksimista koska kaikella todennäköisyydellä siitä ei tuu koskaan totta... :( Toivottavasti teillä muilla on paljon ystäviä ja te osaatte arvostaa niitä

• kukaaneihuomaamua

No kyllä mustakin tuntuu siltä. Vaikka oonki vasta 13 vuotias :D Jotenki tuntuu et kukaan ei huomaa mua.. ihmiset tönii käytävillä kun mä en ees ois siinä. Mulla on vaan yks hyvä ystävä jonka kanssa oon... aina ku on parityö kukaa ei suostu tekee mun kanssa mitään ja sit opet ragee mulle ku mä en tee :O mut ehkä mä vaa oon nii paska ja huomaamaton ihminen :((

• Mäntypensas

Mun läpi kävellään, mun päälle puhutaan, kukaan ei huomaa et oonko mä paikalla vai en, frendit unohti mun olemassaolon kokonaan... Oonko mä oikeesti ees olemassa..?

• Huomaamaton2

Sama homma kukaan ei tykää musta. Voisiko syynä olla ulkonäkö?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe