Automaattilaatikon

holtiton keppi

Tapahtuipa tänään kummallinen juttu 960 Volvossa kun peruutusasentoon keppiä laittaessani se muuttui holtittomaksi ja normaali eteenpäin vievä alue jäi päälle. Ilmeisesti sieltä irtosi joku tanko tai jotain vastaavaa mekaanista häikkää tapahtui. Onneksi sain sentään auton ajettua omaan talliin.
Kysymys: Mistä alan etsimään vikaa loogisesti? Auton alta käsin vai alanko purkamaan panelointoa vaihdekepin ympäriltä? Ei kuitenkaan viitsisi tehdä turhaa työtä jos jollain on esittää hyvä malli vian etsimiseksi. Itselle tulee mieleen että joku vaihdekepin ja laatikon välinen tanko on irti.

8

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen
    • volvo_puranen
    • Vaihteenvalitsin on

      kaivettu esille ja oikeassa Puranen olet ettei siellä taida muita vipuja olla kuin asentotunnistimelle vievä. On vaan aika herkän näköisiä mikrokytkimiä tiellä.
      Kyllä kai vaiteenvalitsimessakin jotain mekaanista vikaa on kun sen saa manuaalista vapautusta käyttäen liikkumaan, sen liike on tasaisesti liukuvaa laidasta toiseen. Ei siis tunnu minkäänlaista pykälää siirrettäessä valitsinta alueelta toiselle. Normaalistihan käsin vaihdettaessa alueelta toiselle tuntuu kepissä selvä pykälä. Mitkään häiriövalot eivät syttyneet ja pystyin ajamaan kotiin normaalisti D-asennossa. Muita asentoja ei laatikosta sitten löytynytkään. Kaikki toiminnot hävisivät ajaessa vaihdevalitsimeen koskematta. Tähän on tulossa kohta apua mutta ei tätä helpoksi voi kehua kun asun ulkomailla. Kerron lisää kunhan jotain selviää. Kiitos Puraselle nähdystä vaivasta vaikka nuo kuvat laatikosta taitavat olla uudemmasta ja vähän sähköisemmästä versiosta. Ainakin vaihdekepin lukko on minulla mekaaninen.

    • volvo_puranen

      Minä olin kohtelias kun tuossa teidän viestissä ei vuosimallista ollut mitään juttua nappasin tuoreimman version näkyviin.Paljon sillä autollaa on ajettu ja muutenkin ettei olisi suurempaa vikaa laatikossa.kuin se viallinen PNP kytkin jonka puhdistaa ja laittaa kunnon sähköjohtavat vaseliinit sisään tai jos rikki niin uusi täällä maksaa siinä150€..Meillä täällä Suomessa on Volvomiesten valaa jossa ainaa autetaan ihmistä oma kykynsä mukaan .joten ilmoittelle kuulumisa kun olette saanut ne viat selville

      • Homma selvisi

        Ainakin tuossa vanhemman mallin laatikossa on kuin onkin tangot vaihdekepiltä laatikon vipuihin ja yksi vipu sieltä oli luiskahtanut pois paikoiltaan. Tuli sitten tutkittua keskikonsolin alusta kaikkine kytkimineen mutta ei tällainen oppi ja uusi näkemys koskaan joutomiehellä (evp) ihan hukkaan mene. Sinun asennettasi on kyllä pakko kunnioittaa kun jaksat vastailla tyhmiinkin kysymyksiin ja Volvo-palsta olisi aika lailla toisennäköinen ilman kommenttejasi.
        Ajattelin tässä samalla kysellä mielipidettä ilmiöstä puolilämpimän koneen käynnistyksessä, esimerkiksi parin tunnin seisomisen jälkeen. Konetta saa sahata sekuntikaupalla käyntiin ja se käynnistyy silloin kun virta-avaimen päästää pois starttausasennosta. Aivan kuin vasta siinä vaiheessa kipinä olisi tarpeeksi vahva. MUTTA, kone käynnistyy kylmänä heti, jopa parinkymmenen asteen pakkasessa alpeilla. Tuli mieleen että voisiko ruiskutussysteemi saada väärää tietoa koneen ollessa puolilämmin. Kuumanakin auto käynnistyy melko hyvin ilman ylimääräistä sahaamista. Tämän ilmiön kanssa voi kyllä elää mutta joku pikkujuttu siellä varmaan on.
        Niin, sillä autolla on ajettu tällä hetkellä 220 tkm siistiä ajoa. Nyt moni varmaan ajattelee että miksi vanha Volvo. No siksi että täällä ajetaan suuri osa ajosta ruuhkassa ja tämä Volvo on todella miellyttävä kaupunkiliikenteessäkin. Sitten täälläpäin sattuu paljon kolareita jolloin kasko-vakuutus on kallis. Tuollaiseen autoon ei mitään kaskoja viitsi edes ottaa kunhan ei itse pahemmin töytäile. Käyttökulut ovat kohtuulliset vaikka bensaa palaakin. Täälläkin ovat taas nostaneet bensan hintaa ja 98 W-Power maksaa jo melkein 1,40/l.


    • volvo_puranen

      Sovitaanko että laitetaan se autonvuosimalli aina siihen aloitusviestiin tulee kerralla oikeaa tietoa ettei mutua tarvitsee kirjoitella..Tuosta käynnistyksestä lämpimänä autossa hyvät tulpat justiinsa sopivat ja ne hyvät sytytysjohdot.Ilmaputsari puhdas ja eikö se lämpötilaanturi joka mittaa sen konee lämpöä ole siinä termarikotelossa tai lähiympäristössä.Keskusyksikkö tietää että kone lämmin ei tarvita ryyppyä lämpötilamittari on kunnossa näyttää oiken Konehuonessta tarkista ne maadoituspisteet myöskin sen puolan että kaikki ok,Konesaa bensaa ja ilmaa kipinä on voimaksa ja ajallaan silloin Volvo lähtee käynttin onko se kylmä tai kuuma kone..Kuules seuravan kerran starttaa niin vaihda avaintaa ja laitaa virrat päällee odota se 5-10 sekunttia ennen stattaustaa että menee tietoa sinnee keskusyksikköön jolloin se kerkiää lskee nämä arvot millä Volvo käynnistyy,monelta tämä kun onohtuu.Sekä ota ne vikakoodit jos sähköista vikaa niin siitä ne selviää

      • Mukavaa kun

        syntyy rakentavaa keskustelua. Mietin, mitä olen viimeisen 10000 km aikana itse autolle tehnyt. Tulpat uudet, polttoainesuodatin, öljyt ja putsari 3000km sitten, silloin tällöin suuttimien puhdistusainetta tankkiin. Tässä moottorissa on joka sylinterillä oma puola joten siellä ei pitäisi ongelmia olla. Pari vuotta sitten autoa vaivasi "liimaventtiiliongelma" joka poistui bensiinilaadun vaihdolla ja juuri kuvailemallani suuttimien/palotilan puhdistusaineella.Vaikka näitä itsekin moitin korkeasta kulutuksesta varsinkin kaupunkiajossa niin hiihtoreissulla alpeille mittasin matka-ajon kulutukseksi siistissä moottoritieajossa (110-130km/h) kulutukseksi 8,7 l joka sisälsi muutamia kymmeniä kilometrejä alppikylissä ajoa pakkaskelissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      85
      3097
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      319
      2741
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1516
    4. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1202
    5. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1161
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1011
    7. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      967
    8. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      960
    9. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      948
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      914
    Aihe