Tapahtuipa tänään kummallinen juttu 960 Volvossa kun peruutusasentoon keppiä laittaessani se muuttui holtittomaksi ja normaali eteenpäin vievä alue jäi päälle. Ilmeisesti sieltä irtosi joku tanko tai jotain vastaavaa mekaanista häikkää tapahtui. Onneksi sain sentään auton ajettua omaan talliin.
Kysymys: Mistä alan etsimään vikaa loogisesti? Auton alta käsin vai alanko purkamaan panelointoa vaihdekepin ympäriltä? Ei kuitenkaan viitsisi tehdä turhaa työtä jos jollain on esittää hyvä malli vian etsimiseksi. Itselle tulee mieleen että joku vaihdekepin ja laatikon välinen tanko on irti.
Automaattilaatikon
8
305
Vastaukset
- volvo_puranen
Moro tuossa on hajoituskuva laatikosta http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual
Eikös se sähköisesti ne vaihteet menee silmään.Tuossa linkki käytä kääntäjää googlea apuna tulee ihan selvää tekstiä.
http://reviews.ebay.co.uk/Volvo-960-Automatic?ugid=10000000003233806 - volvo_puranen
Moi kyllä sinun kannattaa ottaa sev aihdesiirin näkyviin ja tutkia se että siellä on kaikki kunnossa.Sitä kun siirtelee niin tämän kuvan PNP kytkin eli asentotunniotin siirtää oikean pykälän sinne laatikkoon,Kerro sitteen mikä siellä oli rikki.
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/16512/nm/1992_1997_Volvo_960_PNP_Switch_Genuine_Volvo/category_id/210 - volvo_puranen
Tuossa viellä siitä vaihdekepista se hajoituskuvaa.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=fi&langpair=en|fi&rurl=translate.google.fi&u=http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1187088&ukey_assembly=239120&ukey_make=865&ukey_model=11969&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=1997&usg=ALkJrhhh72H0quDLd3_Urn-htP9IuNRwFQ - Vaihteenvalitsin on
kaivettu esille ja oikeassa Puranen olet ettei siellä taida muita vipuja olla kuin asentotunnistimelle vievä. On vaan aika herkän näköisiä mikrokytkimiä tiellä.
Kyllä kai vaiteenvalitsimessakin jotain mekaanista vikaa on kun sen saa manuaalista vapautusta käyttäen liikkumaan, sen liike on tasaisesti liukuvaa laidasta toiseen. Ei siis tunnu minkäänlaista pykälää siirrettäessä valitsinta alueelta toiselle. Normaalistihan käsin vaihdettaessa alueelta toiselle tuntuu kepissä selvä pykälä. Mitkään häiriövalot eivät syttyneet ja pystyin ajamaan kotiin normaalisti D-asennossa. Muita asentoja ei laatikosta sitten löytynytkään. Kaikki toiminnot hävisivät ajaessa vaihdevalitsimeen koskematta. Tähän on tulossa kohta apua mutta ei tätä helpoksi voi kehua kun asun ulkomailla. Kerron lisää kunhan jotain selviää. Kiitos Puraselle nähdystä vaivasta vaikka nuo kuvat laatikosta taitavat olla uudemmasta ja vähän sähköisemmästä versiosta. Ainakin vaihdekepin lukko on minulla mekaaninen. - volvo_puranen
Minä olin kohtelias kun tuossa teidän viestissä ei vuosimallista ollut mitään juttua nappasin tuoreimman version näkyviin.Paljon sillä autollaa on ajettu ja muutenkin ettei olisi suurempaa vikaa laatikossa.kuin se viallinen PNP kytkin jonka puhdistaa ja laittaa kunnon sähköjohtavat vaseliinit sisään tai jos rikki niin uusi täällä maksaa siinä150€..Meillä täällä Suomessa on Volvomiesten valaa jossa ainaa autetaan ihmistä oma kykynsä mukaan .joten ilmoittelle kuulumisa kun olette saanut ne viat selville
- Homma selvisi
Ainakin tuossa vanhemman mallin laatikossa on kuin onkin tangot vaihdekepiltä laatikon vipuihin ja yksi vipu sieltä oli luiskahtanut pois paikoiltaan. Tuli sitten tutkittua keskikonsolin alusta kaikkine kytkimineen mutta ei tällainen oppi ja uusi näkemys koskaan joutomiehellä (evp) ihan hukkaan mene. Sinun asennettasi on kyllä pakko kunnioittaa kun jaksat vastailla tyhmiinkin kysymyksiin ja Volvo-palsta olisi aika lailla toisennäköinen ilman kommenttejasi.
Ajattelin tässä samalla kysellä mielipidettä ilmiöstä puolilämpimän koneen käynnistyksessä, esimerkiksi parin tunnin seisomisen jälkeen. Konetta saa sahata sekuntikaupalla käyntiin ja se käynnistyy silloin kun virta-avaimen päästää pois starttausasennosta. Aivan kuin vasta siinä vaiheessa kipinä olisi tarpeeksi vahva. MUTTA, kone käynnistyy kylmänä heti, jopa parinkymmenen asteen pakkasessa alpeilla. Tuli mieleen että voisiko ruiskutussysteemi saada väärää tietoa koneen ollessa puolilämmin. Kuumanakin auto käynnistyy melko hyvin ilman ylimääräistä sahaamista. Tämän ilmiön kanssa voi kyllä elää mutta joku pikkujuttu siellä varmaan on.
Niin, sillä autolla on ajettu tällä hetkellä 220 tkm siistiä ajoa. Nyt moni varmaan ajattelee että miksi vanha Volvo. No siksi että täällä ajetaan suuri osa ajosta ruuhkassa ja tämä Volvo on todella miellyttävä kaupunkiliikenteessäkin. Sitten täälläpäin sattuu paljon kolareita jolloin kasko-vakuutus on kallis. Tuollaiseen autoon ei mitään kaskoja viitsi edes ottaa kunhan ei itse pahemmin töytäile. Käyttökulut ovat kohtuulliset vaikka bensaa palaakin. Täälläkin ovat taas nostaneet bensan hintaa ja 98 W-Power maksaa jo melkein 1,40/l.
- volvo_puranen
Sovitaanko että laitetaan se autonvuosimalli aina siihen aloitusviestiin tulee kerralla oikeaa tietoa ettei mutua tarvitsee kirjoitella..Tuosta käynnistyksestä lämpimänä autossa hyvät tulpat justiinsa sopivat ja ne hyvät sytytysjohdot.Ilmaputsari puhdas ja eikö se lämpötilaanturi joka mittaa sen konee lämpöä ole siinä termarikotelossa tai lähiympäristössä.Keskusyksikkö tietää että kone lämmin ei tarvita ryyppyä lämpötilamittari on kunnossa näyttää oiken Konehuonessta tarkista ne maadoituspisteet myöskin sen puolan että kaikki ok,Konesaa bensaa ja ilmaa kipinä on voimaksa ja ajallaan silloin Volvo lähtee käynttin onko se kylmä tai kuuma kone..Kuules seuravan kerran starttaa niin vaihda avaintaa ja laitaa virrat päällee odota se 5-10 sekunttia ennen stattaustaa että menee tietoa sinnee keskusyksikköön jolloin se kerkiää lskee nämä arvot millä Volvo käynnistyy,monelta tämä kun onohtuu.Sekä ota ne vikakoodit jos sähköista vikaa niin siitä ne selviää
- Mukavaa kun
syntyy rakentavaa keskustelua. Mietin, mitä olen viimeisen 10000 km aikana itse autolle tehnyt. Tulpat uudet, polttoainesuodatin, öljyt ja putsari 3000km sitten, silloin tällöin suuttimien puhdistusainetta tankkiin. Tässä moottorissa on joka sylinterillä oma puola joten siellä ei pitäisi ongelmia olla. Pari vuotta sitten autoa vaivasi "liimaventtiiliongelma" joka poistui bensiinilaadun vaihdolla ja juuri kuvailemallani suuttimien/palotilan puhdistusaineella.Vaikka näitä itsekin moitin korkeasta kulutuksesta varsinkin kaupunkiajossa niin hiihtoreissulla alpeille mittasin matka-ajon kulutukseksi siistissä moottoritieajossa (110-130km/h) kulutukseksi 8,7 l joka sisälsi muutamia kymmeniä kilometrejä alppikylissä ajoa pakkaskelissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812