Onpas hyviä naisia tänä vuonna

hyvä hyvä

Ja pari oikeinkin hyvää. Kiva kuunnella kun ääni soi vahvana, laulu on virheetöntä ja teknisesti taitavaa ja silti sydämestä kumpuavaa. Miehet ovat tänä(kin) vuonna pelkkiä statisteja.

Eipä ole aiempina kausina tämmöisiä ollut, jolloin mukana on ollut lähinnä nuotin viereen piipittävä (Anna P, Antti T) tai nuotin viereen huutavia (Anna A, Ari K).

7

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uiohoih

      Luulisi tänä vuonna olvan naisten vuoro, mutta eihän sitä tiiä....

    • koti-soffa

      Esimerkiksi Ari K ei huuda "nuotin viereen" vaan toisinaan fraasien lopussa nousi ylävireiseksi. Muistan.

      "Nuotin vieressä" on - yllätys - toinen nuotti, molemmilla puolella. Niiden "vieressä" on lisääkin nuotteja tarjolla, milloin puhutaan jo intervalleista. Joten jos ei ole kaikilla laulajilla osumatarkkuutta, eipä ole kaikilla kuulijoillakaan tarkkuutta eritellä mikä tarkalleen ottaen on ongelmana, onko ylä- tai alavireisyyttä tai jopa vääriä nuotteja, minkä voi senkin ilmaista intervallina. Kuuntelu sentään luulis olevan vaivattomampaa kuin itse laulaminen.

      • no vierestä hyvinkin

        Tuo "nuotin vierestä" on kyllä minun mielestäni sellainen ilmaisu, ettei automaattisesti voi sanoa, että se tarkoittaisi juuri vieressä olevaa nuottia. Koko- ja puolisävelaskeljärjestelmähän on ihan vain länsimaisen kulttuurin tuotosta, esimerkiksi Aasiassa käytetään mikrointervalleja paljonkin ja silloinhan nuotin "vieressä" on ihan joku muu nuotti, kuin me perinteisesti olemme tottuneet ajattelemaan. Mielestäni voi hyvin ajatella, että "nuotin vierestä" tarkoittaa epäpuhtautta, se, missä se "vieressä" on, voi olla melkein mitä tahansa. Muusikkona minua tuo sanonta ei häiritse lainkaan ja ajaa minusta hyvin asiansa, enkä oikein käsitä, miksi siitä täällä naputetaan.


      • korvat päässä
        no vierestä hyvinkin kirjoitti:

        Tuo "nuotin vierestä" on kyllä minun mielestäni sellainen ilmaisu, ettei automaattisesti voi sanoa, että se tarkoittaisi juuri vieressä olevaa nuottia. Koko- ja puolisävelaskeljärjestelmähän on ihan vain länsimaisen kulttuurin tuotosta, esimerkiksi Aasiassa käytetään mikrointervalleja paljonkin ja silloinhan nuotin "vieressä" on ihan joku muu nuotti, kuin me perinteisesti olemme tottuneet ajattelemaan. Mielestäni voi hyvin ajatella, että "nuotin vierestä" tarkoittaa epäpuhtautta, se, missä se "vieressä" on, voi olla melkein mitä tahansa. Muusikkona minua tuo sanonta ei häiritse lainkaan ja ajaa minusta hyvin asiansa, enkä oikein käsitä, miksi siitä täällä naputetaan.

        Siksi, että se on niin epätarkka, kun yhtä hyvin voi sanoa alavireinen, ylävireinen (silloin kun ollaan länsimaisen nuotin sisällä näin länsimaista musiikkia esitettäessä) tai suoraan kertoa sen intervallin, minkä joku vetää pieleen.


      • korvat päässä
        korvat päässä kirjoitti:

        Siksi, että se on niin epätarkka, kun yhtä hyvin voi sanoa alavireinen, ylävireinen (silloin kun ollaan länsimaisen nuotin sisällä näin länsimaista musiikkia esitettäessä) tai suoraan kertoa sen intervallin, minkä joku vetää pieleen.

        Niin, paitsi jos ei sitä pysty erottamaan. Silloin voi sanoa vaikka "ammuvainaan nuotilla", mutta eipä ole silloin arvostelijakaan tarkkakorvainen jos ei enempään pysty.


      • no vierestä hyvinkin
        korvat päässä kirjoitti:

        Niin, paitsi jos ei sitä pysty erottamaan. Silloin voi sanoa vaikka "ammuvainaan nuotilla", mutta eipä ole silloin arvostelijakaan tarkkakorvainen jos ei enempään pysty.

        Niin, mutta lähinnä tässä nyt varmaan ihan tavikset (ei muusikot) ovat puhuneet nuotin vierestä laulamisesta ja siinä termi on minun mielestäni paikallaan. Ei kaikkien tarvitse erottaa, onko se ylävireistä vai alavireistä, pienen sekunnin tai suuren sekunnin pielessä. Riittää, että musiikin ammattilaiset osaavat sen kertoa. Jos ei ole koskaan edes harrastanut musiikkia, niin miten hitossa voisi osata kertoa tarkkaan, millä lailla joku laulaa pieleen? Korvathan voi ihmisellä silti olla päässä, vaikkei tarkkaa terminologiaa tai epävireisyyden eri asteita tietäisikään.


    • luukkupöksy

      Mutta tänä vuonna voittaa kuitenkin
      läskipäiden äänillä taas joku juntti- eemeli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      142
      6328
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3828
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      26
      1796
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1488
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe