Turhastako loukkaannuin

herkkänahka

Olimme asuneet mieheni kanssa saman katon alla vuoden päivät ( myös tyttäreni edellisestä liitosta asui kanssamme ), kun mieheni sisko pyysi miestäni pojalleen kummiksi. Ainoastaan miestäni ei minua.

Hämmennyin ja loukkaannuin, koska olemme samaa perhettä. Annoin mieheni, kuitenkin itse päättää kummiudestaan. Hän kieltäytyi kunniasta, samaisesta syystä.

Tämän episodin jälkeen on mieheni sisko lopettanut yhteydenpidon lähes kokonaan. Siskon mies ei edes puhu minulle.

Loukkaannuinko turhasta?

19

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 90+0

      Kyllä. Ihan turhaan aloit kiukutella. En yhtään ihmettele, että sisko loukkaantui.
      Sinä voi olla ihan hyvin tärkeä ihminen lapsen elämässä, ilman kummiuttakin.
      Eikä muuten ole sinun asiasi päättää, ryhtyykö miehesi siarensa pojan kummiksi.
      Kummiksi pyydetään aina yhtä ihmistä ei paria.

    • Niisku-10

      Kuulostaapa kummalliselta. Kyllä yleensä pyydetään "paria" kummiksi, eikä vain toista. Tuohan on selvä loukkaus sinua kohtaan. Olisi aika noloa mennä aina lapsen synttäreille ja vain miehesi olisi ollut kummi. Kyllä lapsikin olisi kasvaessaan saattanut kysellä, että miksi sinä et ole kummini.

      Kummiudesta voi aina kieltäytyä! Turhaan miehesi sisko tästä loukkaantuu. Valitettavasti meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja juuri tämä sukulaisuus tuntuu tuovan aina enemmän näitä ristiriitoja. Unohda siis koko juttu! Et ole tehnyt mitään pahaa miehesi siskolle. Jos tämä ei suostu kanssasi edes puhumaan, kannattaisiko antaa asian vain olla.

      • hoit_sukka

        No ei kyllä pyydetä pelkästään paria kummiksi. Meillä ainakin on myös "erillisiä" kummilapsia. Jos esim. työkaveri pyytää minua lapselleen kummiksi, niin miksi hänen pitäisi pyytää myös lähes tuntematon ihminen, siis mieheni.


      • Niisku-10
        hoit_sukka kirjoitti:

        No ei kyllä pyydetä pelkästään paria kummiksi. Meillä ainakin on myös "erillisiä" kummilapsia. Jos esim. työkaveri pyytää minua lapselleen kummiksi, niin miksi hänen pitäisi pyytää myös lähes tuntematon ihminen, siis mieheni.

        Miksi joku haluaisi pyytää työkaveria lapsensa kummiksi? Eikö työkaverit ja ystävät ole asia erikseen? En minä ainakaan haluaisi täällä bisnes-maailmassa viettää työkavereideni kassa vielä vapaa-aikaanikin. Elämä olisi pelkkää työntekoa, ei kiitos!


    • pummikummi

      Vuoden päivät ei ole vielä mikään tae pysyvästä suhteesta. Sisko ei halunnut suotta sitoa sinua perheeseen velvollisuuksilla, josta olisi voinut tulla riesa kaikille.

      Loukkaannuit ihan turhaan ja vaikka jätit päätöksen miehellesi, hän ei voinut olla ottamatta mielipidettäsi huomioon ja hänenkin oli siis pakko kieltäytyä, ettet olisi hikeentynyt ihan täysin.

      Ota jatkossa vähän rennommin.

    • 9+9

      Miten sinä osoitit hämmentymisesi ja loukkaantumisesi?

    • oiuoi

      Meitä on moneen junaan, eikä kukaan voi puhua kuin oman ajatusmaailmansa puolesta, mutta itse en olisi loukkaantunut. Tämä keskustelu tosin pisti miettimään - kun kummien valinta omalle lapselle alkaa olla ajankohtaista - että "pitäisikö" minun pyytää parhaiden naisystävieni miehetkin kummeiksi, eivät kai he sellaista nyt sitten oleta??!! Kun he kuitenkin ovat... noh, ystävieni miehiä, eivätkä varsinaisesti omia, eivätkä lapsen isän henk.koht. läheisiäni :))

      Jotenkin itseä ahdistaa, että nykyään vähän kaikesta tehdään semmonen "draaman aihe itselle": että jos haluaa omalle lapselleen kummit ja tietää ketä siihen hommaan toivoisi, niin SIINÄKIN täytyy sitten alkaa ajattelemaan jonkun aivan MUUN ihmisen LOUKKAANTUMISTA - vaikka kyse on MINUN LAPSESTANI, eikä sen loukkaantuvan henkilön minuudesta.
      Sama asia kuin monessa muussa asiassa, esim. vaikka häihin kutsumisessa, että "mallin/hyvän tavan vuoksi/loukkaantumista välttääkseen" oletetaan kutsuttavan paikalle tietyt henkilöt, joiden häihin on vaikka itse aikoinaan ollut kutsuttu tms., vaikka varsinaisesti itse ei koe suhdetta niin tiiviiksi että kutsun postittaisi. Siinäkin kun on taas kyse sen HÄÄPARIN "elämän tärkeimmästä päivästä", eikä sitä pitäisi joutua käyttää sen ajattelemiseen loukkaantuuko joku, josta ei ole pariin vuoteen kuulunut kuin tekstari jouluna-tyyliin.

      Ohhoh, no nyt innostuin ja eksyin vähän raiteelta, eikä loppuavautuminen liittynyt ap:n tekstiin mitenkään. :D

    • turhaan loukkaannuit

      Lastemme kummit ovat kaikki "yksin" siis puolisot eivät ole kummeja. Kukaan ei ole pahoittanut mieltään, eikä muitakaan ongelmia ole ollut.

    • herne nenässä?

      Ihme draamaa, tuohan on ihan normaali käytäntö nykyaikana kun saman katon alle muutetaan varsin heppoisin perustein. Ehkä olisi vuosikymmeniä sitten ollut skandaali, mutta nykyään parit ja perheet tuppaavat hajoamaan ja vaihtumaan varsin tiuhaan, erityisesti jos ei olla naimisissa. Se, että ollaan vuoden asuttu saman katon alla ei ole tae yhtään mistään ja ihan normaali seurusteluaika jopa teineille. Ennemminkin se on tässä haittaava tekijä, sanoisin jopa vuoden sijaan pikemminkin VASTA vuoden. Ei tulisi mieleenkään pyytää lapseni kummiksi vastaavassa tilanteessa.

      Enkä haluaisi ilkeillä nyt, mutta mieti vielä siskon kannalta. olet varsin uusi tulokas suvussa ja sinulla on jo eronneen leima otsassa kun on ennestäänkin jo tytär. Miksi siskon mielestä tämä liitto olisi sen vakaammalla pohjalla?

      Olen kahden lapsen kummi ja mies ei ole kummankaan kummi virallisesti, vaikka oltiin toisen syntyessä seurusteltu 4 vuotta (joista asuttu yhdessä 3) ja toisen syntyessä seurusteltu 7 (asuttu yhdessä 6 vuotta!!!). Ja ei, emme todellakaan loukkaantuneet! Emme olleet edes kihloissa, joten eihän ulkopuolisen silmiin edes ollut mitään "takeita" että seurustelu olisi pysyvää. Nyt kylläkin olemme naimisissa. Asiasta ei tehty mitään numeroa, ristiäisissä minä pönötin edessä ja mies yleisössä. Sen muodollisuuden jälkeen olemme olleet ihan tasavertaisina mukana lasten elämässä. Aina puhuttiin, että kummit tai kummi ja kummitus tulevat kylään jne. Nyt puhutaan vain kummeista.

      En tajua mikä tässä voi jollekin olla ongelma? Ja jos on niin loukkaantuvaista ja pikkusieluista sorttia, että vetää tuosta herneet nenään, niin ehkä sisko luotti nimenomaan vaistoonsa ja jätti siksi pyytämättä kummiksi ;-D

    • ödeema1984

      Kyllä, täysin turhasta loukkaannuit. Jos olette vasta vuoden asuneet yhdessä niin tietenkin pyysi vain miestäsi. Miksi olisi pyytänyt sinua? Kai heillä nyt on pitkäaikaisempiakin ystäviä ja muitakin sukulaisia ns. jonossa ennen sinua! Voi hyvänen aika! Olette asuneet vuoden yhdessä, entä sitten? Eihän se ole aika eikä mikään.

    • nanna83

      Minulle on pienestä pitäen opetettu, ettei kummiudesta tai arkunkannosta saa kieltäytyä. Itselläni tilanne oli sama että miestäni pyydettiin kummiksi muttei minua, ja mikään ei ole jäänyt kaivamaan minun mieleeni siitä.. ja yhdessä ennen tätä olime jo olleet kuusi vuotta!

    • 8 + 7

      Ei ole lupa loukkaantua, jos itseä ei pyydetä jonkun kummiksi, eikä siitä että joku kieltäytyy oman lapsen kummiudesta. Törkeää käytöstä molemmilta. Ajatteliko kukaan osapuoli tässä lapsen parasta, jonka pitäisi olla koko kummiuden tarkoitus?

    • jjn81

      Kummiksi ei tosiaankaan tarvitse pyytää paria.

    • ylpeäkummi.

      Nohuhuh. En ole ymmärtänyt koskaan miksi ihmiset kieltäytyvät kummiudesta. Se on kunnia-asia. Mutta myös vanhempien oikeus päättää kenet pyytää kummiksi, ja kenet ei. Minullakin kummeina vain "yksittäisiä henkilöitä" vaikka kaikki parisuhteessa silloin olivatkin. Turhasta ja lapsellisesti loukkaannuit.

    • Kummisedän vaimo

      Loukkaannuit turhasta. Olin asustellut myös mieheni kanssa vuoden verran kun hänen veljensä pyysi miestäni tyttärelleen kummiksi. Lapsi oli suloinen prinsessa, joten tietysti hieman harmittelin, etten päässyt myös mutta ymmärsin täysin. Ja mieheni tietysti suostui kummiksi.

      Kun menemme kylään, minä olen se ketä tämä neitokainen aina tulee vuosienkin jälkeen ensimmäisenä halaamaan, vaikka en ole hänen kumminsa. Olemme välillä käyneet kaksinkin viettämässä aikaa ilman kummisetää eli miestäni. En sinänsä ole siis menettänyt mitään, vaikka olenkin "vain kummisedän vaimo". Lapselle en ole "vain"; olen tärkeä aikuinen hänen elämässään. :)

    • yksilökummitus

      Kummiksi todellakin pyydetään vain kenet siihen tehtävään toivotaan, ei paria, ellei molemmat ole yhtä läheisiä tms.
      Olen naimisissa, enkä todellakaan oleta että myös minut pyydettäisiin kummiksi, jos miestäni pyydettäisiin.
      Meitä sisaruksia harmittaa että omat vanhempamme ovat pyytäneet pariskuntia meille lapsille kummeiksi, sillä kun parit eroavat, ei se toinen osapuoli (yleensä sukuun kuulumaton, tai kuitenkin juuri se ystävän/sukulaisen puoliso) yleensä pidä mitään yhteyttä kummilapseensa. Tai näin ainakin meillä, ja lähipiirissäni.
      Itsekään en aio pyytää mahdollisille lapsilleni kummeiksi pariskuntia, vaan ihan yksilöt.

    • Erilainen immeinen

      Nähtävästi täällä lähes kaikki ovat sitä mieltä, että loukkaanuit turhasta. Mutta jotenkin ymmärrän täysin myös sinun tuntemuksesi. Itse saattaisin käyttäytyä samalla tavalla. Jokainen ihminen on vaan erilainen ja kokee asiat eritavalla. Näissä asioissa ei oikein ole olemassa oikeaa ja väärää. Vaikka yrittäisikin ajatella, että tästä ei kuulu loukkaantua, niin joskus vaan pääkoppa toimii niin, että se tekee sen silti. Onnittelut vaan niille, jotka pystyvät ajattelemaan eri lailla!

    • Molotooovi

      Loukkaannuit turhasta minunkin mielestäni.

      Itse olen kummina kolmelle siskoni pojalle, joista vanhin 7v ja nuorin pian vuoden. Mieheni kanssa olen ollu reilu kymmenen vuotta, mutta hän ei ole kummi kuin nuorimmalle lapselle. Ei hänellä käynyt kahden ensimmäisen pojan kanssa mielessäkään loukkaantua, että minua pyydettiin kummiksi ja häntä ei, vaikka pari olemmekin. Samoin olen kummina serkkuni tytölle ja miestäni ei pyydetty silloinkaan, ei ongelmaa kenellekään.

      Mieheni puolestaan tuli pyydetyksi ystävänsä lapsen kummiksi syksyllä. On meille läheinen pariskunta, jonka kanssa olemme paljonkin tekemisissä. Minua eivät kummiksi pyytäneet, mikä ei ollut minusta outoa ollenkaan. Mieheni ja lapsen isä ovat tunteneet pienestä asti (ja on tämä mies nyt minunkin ystäväni) ja hänen vaimoonsa olemme tutustuneet vasta muutama vuosi takaperin. Ei käynyt mielessänikään loukkaantua, koska lapsen äidille emme kumpikaan ole niin läheisiä kuitenkaan (vielä) ja lapsen isällekin todella läheinen on vain mieheni, en minä.

    • ........

      Turhaan loukkaannuit minunkin mielestäni. Mieti asia omalle kohdallesi, pyytäisitkö itse sisaruksesi puolison lapsesi kummiksi? Olette vasta vuoden asuneet yhdessä, ehkä miehesi sisko pelkää että teille tulee ero ja lapsi "menettää" yhden kummin. Itse en ainakaan aio pyytää tulevaisuudessa lapsieni kummeiksi esim. ystävän tai siskon miestä. Juurikin siitä syystä, että jos ero tulee niin ei välttämättä tule pidettyä enään tämän ystävän/siskon entisen miehen kanssa yhteyttä. Varsinkin jos eronneella parilla on tulehtuneet välit niin mielummin syntymäpäiville ym. kutsun sen itselleni läheisemmän henkilön. Omat kummini ovat aikoinaan kun synnyin olleet yhdessä, enään eivät ole eikä toinen heistä ole enään eron jälkeen pitänyt minuun yhteyttä. Näin en halua omien lapsien kohdalle tapahtuvan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe