Fretti ja rottia samassa taloudessa

rottasia

Olen jo useamman vuoden elätellyt toivetta siitä, että vielä joskus oman fretin hankkisin. Ainoana ongelmana tässä on kuitenkin se, että minulla on rottia. Sanotaan, että frettiä ei pitäisi ottaa taloon jossa on jo ennestään jyrsijöitä tai kaneja, koska nämä ovat keskenään luontaisia vihollisia. Se mitä haluaisin kuitenkin tietää on, että onko fretti tämän asian suhteen verrattavissa kissaan? Onko fretin aiheuttama stressi suurempi kuin kissan vastaava? Voivatko fretti ja rotat oppia elämään toistensa kanssa samassa tilassa vai onko minun vain luovuttava frettihaaveistani toistaiseksi? Rotista en nimittäin ole luopumassa, koska ne ovat valloittaneet sydämeni ja eivätkä nykyiset rottani varmasti jää viimeisikseni.

7

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heips!

      Moni kasvattaja syöttää freteille raakaa lihaa ihan pennusta asti.
      Hiiriä, rottia, marsuja, jänistä, kanan osia jne...
      Saat siis kotiisi pienen pedon, joka todella nauttii lihan mausta=)
      Jos on syönyt hiiriä ja rottia kasvattajan luona, luuletko että oppivat jättämään rotat rauhaan?
      Vai onko ne fretillesi ruokaa?
      Kun fretti on saanut päähänsä että jotian pitää saada, ja jonnekin pitää päästä, niin se kyllä kokeilee kaikkensa kunnes tahto toteutuu.... =D

      Meillä fretit saalistavat kissoja...

    • agubheprfwk

      Fretti tuskin stressaantuu saaliin hajusta, mutta on aivan turha kuvitella että voisit pitää niitä samassa huoneessa edes häkillä erotettuna. Rotista en tiedä, varmaan stressaantuvat. Henk.koht. ajattelen että on eläinrääkkäystä pitää saalista ja saalistajaa saman katon alla. Mieti kumpaa haluat enemmän, pitää rottasi vai hankkia fretin.

    • F&R omistaja :))

      Minulla on 3rottaa, ja fretti samassa huoneessa. ekat 3vko oli rotat "paniikissa" mutta ny ne on tottunut siihen että fretti neiti pörrää huoneessa vapaudessa ja käy välillä kyttäämässä poikia. Se että pidän niitä eri aikaan irti ja annan niitten olla niin kaikki on hyvin :) mun rotta pojat on vie vauvoja ja nyt kun tottuu pienestä pitäen fretin hajuun, tulee olemaan niille arki elämää.

      Kissa ny käy kyttäämässä niitä enemmän ja renkkuu kaltereissa. siitä on ehkä enemmän haittaa...

    • hdhhshdh

      Ehkä pidät vain ne rotat, etkä ota frettiä, jos ne kuitenkin ovat sinulle todella tärkeitä. Samassa talossa pitäminen on vain turhaa eläinten stressaamista. Fretti tekee kyllä kaikkensa päästäkseen saaliin luokse, voi oppia jopa avaamaan häkin luukut.
      Joten jos välität rotistasi, älä ota frettiä samaan taloon.

    • sannikka<3

      kannattaa odottaa kunnes rotista aika jättää. itsekin olisin todella kiinnostunut ottamaan fretin, mutta en voi koska omistan hamsterin:)

    • äitterfie

      Älä ota frettiä, se on petoeläin ja rottasi ovat vaarassa joutua sen saaliiksi.

      Rotta on muutenkin helpompi lemmikkinä kuin fretti, ja siitä on vähintään yhtä paljon iloa hoitajalleen kuin fretistä, jonka energisyys voi olla välillä hermoillekäyvää.

    • daoka

      F&R omistaja on taas yksi hyvä esimerkki sellaisesta ihmisestä jotai ei piirun vertaa kiinnosta eläinten olot tai terveys, vaan se että itse saa kaiken haluamansa. toivottavasti frettisi/rottasi sairastuvat vakavasti pitkittyneen stressin seuraamuksena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe