Psykoterapian kustannukset

2+2=?

Haluaisin tietää, kuinka paljon psykoterapia tulee maksamaan kokonaisuudessaan. Olen kysellyt arviointiaikoja ja hintoja. Yleisvastaus on, että arviointikäyntejä on 3-5, joiden a-hinta on 50-70 €/kerta eli 5 arviointikäyntiä tulisi maksamaan 250-350 €. Tämän jälkeen lääkärinlausunto ja sen jälkeen kelan tuella olisi mahdollisuus terapiaan ensin vuodeksi ja sen jälkeen vielä mahdollisuus hakea jatkoa. Käyntitiheys varsinaisessa terapiassa kaksi käyntiä/viikko, kahdeksan käyntiä kuukaudessa, vuodessa 96 käyntiä. Mikä on asiakkaan omavastuu tällaisessa terapiassa. Onko kannattavaa sitoutua terapiaan, kaatuuko talous vai onko psykoterapia vain sellaisille tarkoitettu, joilla on siihen varaa?

7

770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole psykoterap.

Arviointikäyntien määrä riippuu siitä, mikä on tarpeen, jotta asiakkaalle ja psykoterapeutille tulee riittävän varma olo siitä, mitä ollaan lähdössä työstämään,miten ja vaikuttaisiko yhteistyö toimivan. Joskus riittää yksi käynti, yleensä tarvitaan muutama. Sitoumus on kuitenkin molemmin puolin iso eikä siihen kevyesti voi lähteä.

Eritystason psykoterapeutilla (tämä on yleisin kouluttautuneisuuden taso Suomen psykoterapeuteilla) käynneistä Kela korvaa alle 26-vuotiaalta 52.14 euroa/kerta ja 26-vuotiaalta ja sitä vanhemmalta 37 euroa/kerta. Vaativan eritystason psykoterapeutilla käynneistä (ja psykiatripohjaisen psykoterapeutin luona käynneistä) Kela korvaa enemmän, mutta heillä hinnatkin on korkeammat. Loput käyntihinnasta jää asiakkaan maksettavaksi. Joskus lastensuojelusta tai sosiaalitoimesta voi saada omavastuuosuuteen tukea.

Kela tarjoaa mahdollisuuden käydä kaksi kertaa viikossa ja maximissaan kolmessa vuodessa käyntejä 200 (ja maximissaan vuodessa 80 (!!) eli ei voi olla 96 käyntiä/vuosi ellei itse maksa yli meneviä). Tämä on kuitenkin tarjous, jota ei ole pakko käyttää. Saa käydä myös kerran viikossa ja vaikka vain vuoden-kaksi. Siitä ei tule rangaistusta! Kela ymmärtää taloudellisia vaikeuksia, joita tiheämpi käyminen voi tuoda. Toki tiiviimpi psykoterapia on intensiivisempää ja joissakin tapauksissa ehdottomasti suositeltavampaa kuin kertaviikkoinen. Nämä ovat asioita, joita voi psykoterpeutin kanssa keskustella arviointikäynneillä.

Psykoterapeutin kanssa kannattaa hinnasta keskustella. Psykoterapeutti hinnoittelee itse palvelunsa ja joissakin tapauksissa hinta voi olla pudotettavissa. Raha on osa psykoterapiaa ja palveluahan asiakas ostaa.

• Terapiatapaus

Kyllä arviointi/tunnustelukäyntien hinta pitäisi olla alhaisempi. Eikä minusta viisi käyntiä ole tarpeen.

Jos koet itse olevasi terapian tarpeessa ja lääkärisi on samaa mieltä, niin ei siihen tarvita montaa arviointikäyntiä.

Oletko ottanut selvää eri terapiasuuntauksista?

Tärkeintä melkein on se terapeuttisuhde eli henkilökemia. Ja se selvinnee 1-2 tapaamisen yhteydessä.

Sinulla voi olla mahdollisuus saada Kelan kuntoutuspsykoterapiatukea, jolloin omavastuu on vain 10-20 euroa per kerta.

"Kuntoutuspsykoterapia
      Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa 16–67-vuotiaille. Alle 16-vuotiaiden terapiasta vastaa julkinen terveydenhuolto.

Kuntoutuspsykoterapian tavoitteena on tukea ja parantaa kuntoutujan työ- tai opiskelukykyä. Kuntoutuksen keinoin pyritään turvaamaan työelämässä pysyminen tai sinne siirtyminen, työhön paluu tai opintojen edistyminen."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251110101808SV?OpenDocument

Jos psykoterapeutti on myös lääkäri (psykiatri, työterveyslääkäri, lääkäri), niin saat normaalin sv-korvauksen Kelasta, joka on jotain 40 euroa kerta.

Jos psykoterapeutti on psykologi tms. niin et saa sv.korvauksia.

• 2+2=?

Kiitos vastauksista ja lisääkin otetaan mielipiteitä vastaan asian suhteen. Tätä asiaa on kypsytetty pitkän aikaa. Ensin ei löytynyt terapeuttia, jolla olisi aikoja. Nyt hieman avoin tilanne, joka hämmentää.

Alunperin kolmella eri lääkärillä käyneenä minulle on suositeltu kognitiivista terapiaa. Alueellani ei ole runsaasti terapeutteja, eikä valinnanvaraa. Hämmennystä herättää, että psykoterapiasssaki alueella tavallaan kilpailutat terapeutit aivan kuin esim. vakuutukset tai pankkilainan. Psykiatria, lääkäriä ei tällaiseen tarkoitukseen täältä löydy. Tuo kuntoutuspsykoterapia on kustannuksiltaan inhimillinen ja sitten myös tuo, että käyntimäärän minimoi 1 kerta/vko. Itselleni terapia on vieras alue syvän masennuksen hoidossa.

• Terapiatapaus

Itse asiassa homma on niin, että jos sinulla on lääkärin paperi siitä, että olet psykoterapian tarpeessa, niin kotikuntasi tehtävä on järjestää sitä sinulle vaikka sitten ostopalveluna.

Kunnat vaan huijaavat masentuneita selittämällä,. ettei psykoterapiahoito kuuluisi heille.

Jokaiselle pitäisi tehdä hoitosuunnitelma, eikä niitäkään yleensä tehdä.

Minä en jaksanut tapella kotikuntani kanssa, vana hain Kelan tukea ja sain valita itse psykoterapeutin. Se oli minulle hyvin toimiva ratkaisu.

Muistaakseni Kela antaa tukea myös siihhen, jos joudut matkustamaan vaikka 50 km psykoterapeutin pakeille.

• 2+2=?

Kiitos vastauksesta Terapiatapaukselle!

Terapiatapaukselle tarkennuskysymys. Paljonko oli omavastuuosuutesi ja kuinka pitkästä terapiasta oli kyse ja oliko kyse psykodynaamisesta vai kognitiivisesta terapiasta tai jostain muusta.

• Terapiatapaus
        2+2=? kirjoitti:

Kiitos vastauksesta Terapiatapaukselle!

Terapiatapaukselle tarkennuskysymys. Paljonko oli omavastuuosuutesi ja kuinka pitkästä terapiasta oli kyse ja oliko kyse psykodynaamisesta vai kognitiivisesta terapiasta tai jostain muusta.

MInä kävin kolme vuotta psykodynaamisessa /psykoanalyyttisessä psykoterapiassa, kaksi vuotta kaksi kertaa viikossa (pitkä kesäloma), ja viimeinen vuosi kerran viikossa.

Omavastuu oli muistaakseni jotain 20 euroa kerta.

Yleensä masentuneille suositellaan kognitiivista, mutta kyllä minulle sopi psykoanalyyttinen/psykodynaaminen. Se on aika pitkälle persoonakysymys. Ja sitten yleensä, jos on vakavampia asioita taustalla (traumoja), ehkä psykoanalyytinen sopii paremmin.

• 2+2=?

Psykoterapian kustannuksissa tutkin aiemmin annettua kelan linkkisivustoa ja laskin että terapia, jota tällä hetkellä ollaan tarjoamassa aikaisintaan syksyllä on sellainen, että vuoden omavastuukustannut tulee itselleni maksamaan 2240 €, mikäli käyntien määrä on tämä 80 käyntiä ja kelakorvaus on 37 € ja tuntitaksa on 65 €. Tällöin omavastuu osuus on 28 €/käynti kertaa 80 käyntiä on 2240 €.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      236
      1825
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      186
      1591
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      45
      1202
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      932
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      760
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      741
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      730
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      38
      727
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      23
      702
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      627
    Aihe