Mikä puukattila / hakekattila olisi paras vaihtoehto 1940 luvun ohutseinäiseen taloon, jossa huonekorkeus 280cm?
Neliöitä nyt n.100 kahdessa tasossa ja myöhemmin tarkoitus rakentaa taloon 150-250 neliön laajennus jatkaen taloa pituussuunnassa. Purueristeiset seinät nykyisessä osassa 20cm, sisäpuolella kaksi kuitulevyä. Ulkopuolinen eristäminen tulee ajankohtaiseksi n. 10v kuluttua ulkovuorauksen uusinnan yhteydessä. Ikkunat vanhat moniruutuiset kaksilasiset ja ne tarkoitus säilyttää sellaisenaan, mikä tosin lisää energian tarvetta.
Vanha talo on aina vanha ja liikaa remontoimalla se menee pilalle. Lattiat on kylmät kuin jääkaappi ja nurkissa vesi jäätyy ämpäriin. Se on tunnelmaa se, mutta nyt useita takkoja lämmittämällä päivittäin ajattelee lämmityksen työtä vaativaa hommaa ja vanhana ei samaa puuraahausta sisälle ole mahdollista harrastaa. Nyt siis puulämmitys ja parissa huoneessa sähkölämmitys.
Olenkin harkinnut erillisen kattilarakennuksen rakentamista ja sieltä lämmitysputkien vetoa tulevaan laajennusosaan ja vanhaan osaan. Työt saan itse tehtyä, kun on hieman kokemusta putki,sähkö ja rakennushommista.
Puut on ilmaisia omasta metsästä, niiden kaataminen ja klapeiksi tekeminen olemassa olevilla koneillani ei ole ongelma. Kannattaisiko kuitenkin asentaa klapikattila vai hakekattila?
Paljon tulee vuosittain risuja yms puujätettä, jonka voisi lämmöksi muuttaa.
Hakekattilaa ajatellen siihen saisi sovitettua pellettiä, kun metsät on poltettu tai laiskuus/sairaus iskee.
Maalämpöä olen myös ajatellut, mutta kovin tuntuvat olevan epäluotettavia toimivuudeltaan ja hankintahinnaltaan.
Hake vai puukattila ?
3
529
Vastaukset
- Heizomat
klapikattilalla pääset halvemmalla mutta se on hiukan työläämpi. Klapikattiloista kannattaa ostaa käänteispalokattila eikä mitään yläpalokattilaa. Käänteispalokattila on helppokäyttöisempi ja hyötysuhde parempi.
Hakekattila on vaivattomampi käyttää joskin hinnakkaampi. Kun ostaa laadukkaan kattilan jok aon pitkälle automatisoitu niin tehtäviksi jää tuhka-astian tyhjentäminen ja katsominen että haketta riittää varastossa.
Kokemusta on yhdestä laadukkaasta hakekattilasta vasta kuukauden mutta hyvältä näyttää.- Heizomat
siis tarkoitan hankintahinta on kalliimpi hakejärjestelmässä kuin klapikattilassa. Käyttökustannuksissa ei eroa jos omalle työlle ei hintaa lasketa
- Pähkäilijää
Hake on paljon helpompaa tehdä ja käsitellä kun klapit. Kun kulutus on tuota luokkaa suosittelen hakekattilaa stokerilla. Tuolta löytyy enemmänkin käyttäjiä
http://www.pellettikeskustelu.net/keskustelu/viewforum.php?f=3&sid=4c68f814a943ce7ede12c3f32964ad8e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855