Takan taakse palonsuojalevy hirsitupaan.

Tuuperi

Eli olen laittamassa saunatupaan ns. kevyttakkaa. Takan taakse laitan palonsuojaksi lujalevyn. Miten kiinnitän levyn hirsiseinään? Rakennus on ollut pystyssä jo pari vuotta, mutta eikös se vanha totuus ole, että hirsirakennus laskee niin kauan, kunnes kurkihirsi on maassa.. Eli miten sen levyn voi kiinnittää hirsiseinään, joka elää? jos ruuvaan sen suoraan kiinni, niin aikaa myödenhän se murtuu, kun hirret laskevat.
Miten olette ratkaisseet asian?

9

8656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liukukoolaus

ni pelaa.

• pystyhirsinikkari

Parin- kolmen sentin putkenpalat alle että saat levyn irti seinästä.
        Alapään voit ruuvata suoraan kiinni ja keskeltä ja yläpäästä pitkämäinen ura lujalevyyn joka päästää ruuvit laskeutumaan. Hyvät prikat ruuveihin.

• nillittäjä.
        pystyhirsinikkari kirjoitti:

Parin- kolmen sentin putkenpalat alle että saat levyn irti seinästä.
        Alapään voit ruuvata suoraan kiinni ja keskeltä ja yläpäästä pitkämäinen ura lujalevyyn joka päästää ruuvit laskeutumaan. Hyvät prikat ruuveihin.

Siis 30mm putkenpätkät niin on laillinen palosuojaus ja alapäähän myös ettei seinään suoraan kiinni...

• Tietoo on

Selvitä ensin tuon kevyttakan paloluokitus. Tietojeni mukaan ( lehtiuutiset ) Suomessa
      oli n. 30 tulipaloa edellistalvena, jotka saivat alkunsa näistä kevyttakoista ja - hormeista.

Myyjät näistä vaaroista ei puhu !

• Vanha konsti parempi

Todellakin! Kevyttakat sytyttävät tulipaloja. Nykyiset EU-hyväksytyt takat, eivät olisi olleet hyväksyttyjä entisessä Suomessa, vaan palovaarallisena kiellettyjä. Lisäksi takkojen asennusohjeet ovat virheelliset. Esim. Aamulehdessä oli noin vuosi sitten artikkeli tarkkoine piirroksineen miten niiden aiheuttuma palo syttyy välipohjassa, koska ohjeet asennuksesta on virheelliset.

• `f qf f

Itse olen jo kauan eristänyt läpiviennin palovillalla vaikka itse kevythormissa on eristeet eikä asennusohjeet niitä edellytä.
      Ei ne asennusohjeet suoranaisesti välttämättä ole virheelliset vaan kasvaneet eristevahvuudet. Mutta palotilastoja johtaa kyllä väärin asennetut kevythormit. Ja varsinkin teeseitse-miesten omat kevythormiviritykset.

Joka tapauksessa on jo muutama tai ainakin yksi valmishormivalmistaja jonka tuote on jo mm. nokipalotestattu yms.

Onhan niitä valmiita suojaseiniäkin olemassa? Muuten kuten edellä jo kerrottiin. Alhaalta suoraan kiinni ja ylös ja keskelle laskeutumisvara.

Asian vierestä sen verran että kiukaille on asetettu määräykset ja se näkyy jo kaupoissa. Kiukaita jotka ei tulevia määräyksiä täytä, saa halvalla. Jatkossa mm. se hormilämpötila (keskiarvo) tulee ilmoittaa tyyppikilvessä.
      Mahdollisesti seuraava tulipalojen aiheuttaja koska ihmiset kuvittelee niiden olevan vakioarvoja ja varovaisuus tulisijojen käytössä voi heiketä?

• Sutari

Kysyppäs ensin paikalliselta nuohoojalta tai palotarkastajalta saatko edes laittaa kyseistä kevyttakkaa siihen tupaan. Säästyt monelta vaivalta kun maltat ottaa asiasta selvää.

• Hirsitalon loputon painuminen on "urbaani legenda". Totuus on toisenlainen. Hirsitalojen painuminen on luokkaa alle 1 %. Tuollainen levy kiinnitetään toisesta päästään (yleensä alapäästä) kiinteästi ja yläpuoliselta osaltaan liukukiinnityksellä - joka taas yksinkertaisimmillaan on pitkän mallinen reikä, josta aluslevyllinen ruuvi läpi taustaan...
      Kannattaa muistaa, että tulisijan rakentaminen on useimmiten rakennusluvan takana, koskapa se vaikuttaa rakennuksen käyttöturvallisuuteen olennaisesti.

• semmottis

Valitse semooinen takka että suojaetäisyydet täyttyy ilman palosuojalevyä. Itselläni on suojaetäisyys palavaan materiaaliin 10cm taakse ja asensin takan tämän mukaan ilman palosuojalevyä. Ei kuumene seinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe