E85 kokemukset

cannonfodder

Jaetaan kokemuksia viinan blandauksesta...

En kuitenkaan kehoita tai suosittele käyttämään autossanne tätä myrkkyä, joka tuhoaa tiivisteet, imee vettä kuin sieni, ruostuttaa metalliosat ja tuhoaa moottoriöljyn.

Olen nyt kuitenkin käyttänyt 5tkm verran ja ilman mitään ongelmia e25-e30 seosta 1.6 16v Vectrassa. Kylmäkäynnistyvyys -20 oli hyvä ilman lämmitystä, eikä kulutuskaan huomattavasti kasvanut verrattuna normibensaan.

Olen itsekin välillä käyttänyt e32 seosta. Nimi taisi olla Leijona. Tosin kulutus usein kasvaa viikonloppuisin, mutta kuitenkin voimaa tuntuu tulevan lisää, eikä henki ole ainakaan vielä mennyt. Aion tosin kasvattaa etanolin osuutta edelleen.

Syy tähän pelleilyyn on vain ja ainoastaan nykyiset bensan ja dieselin hinnat. Polttoaineiden hintaeroa ja käytön kannattavuutta päättäjät mielivaltaisesti, sykleittäin ja kuluttajien kustannuksella muokkaavat tilanteen mukaan.
No pääasia kuitenkin , että ilmastonmuutos vältetään, kun tämäkin talvi on ollut niin lämmin ja vähäluminen...

48

30101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 106E85

      Minä olen kokeillut pieninä määrinä 96E15 seosta Ford Focus II 1.6:ssa. Kesällä on ajatus kokeilla E20-seosta. USA:ssahan joissain osavaltioissa jo käytetään E15-bensiiniä ja sikäläisten valmistajien mukaan se käy alle 10v vanhoihin autoihin.

      • 106E85

        Fordin tankissa nyt 17% etanolia. Auton toiminnassa ei mitään poikkeavaa.


      • Etskua-volkkariin

        www.flexfuel-company.fi toi uuden muutossarjan markkinoille. Muutosarja vaikuttaa samalta kuin eflex fuelin sarja koska siinä on etanoli anturi jonka on valmistanut continental. Maahantuoja toimii fuelflexfinland joka on myynnyt 7 vuoden aikana yli 10 000 muutossarjaa.

        Ajattelin ostaa joko tämän etsku anturilla varustetun muutossarjan tai sitten www.autofix.fi kautta smart fuel control muutossarjan. Kumpaa suosittelisitte?


    • e85-50%

      Jos tuo vectrasi kone on tyyppiä z16xep, niin hyvin se käy tuolla litkulla ilman mitään murheita. On meinaan kokemusta jo useamman kymppitonnin osalta.

    • cannonfodder

      Vanhempi x16xel kyseessä ja seuraavaksi ajattelin kokeilla e40 seosta.

    • 9

      Öljyongelma ratkeaa kätevästi kun et kaada etanolia moottoriin, vaan tankkiin. Vesiongelmaan auttaa tankin koneellisen ilmanvaihdon sammuttaminen. Vedetön etanolibensa ei aiheuta ruostumista.

    • cannonfodder

      Etanoli sitoo vettä, joka ei jää tankkiin, vaan siirtyy palotilaan. Toisaalta palamisessa muodostuu vettä, jota voi samalla sekoittua öljyn sekaan?

      • cannonfodder

        Eilen tankattu e40 seosta (98 e85)
        Litrahinta 1,45e ,jossa huomioitu noin 15% kulutuksen kasvu.
        100km eikä mitään eroa tavalliseen bensaan. Kulutuksesta en vielä osaa sanoa mitään. Tällä seoksella ajattelin ajaa toistaiseksi. Moottorin säätövarat ilman muutoksia todennäköisesti loppuvat, jos tästä vielä selvästi kasvattaa etanolin osuutta. Etanolin osuuden kasvattaminen on kuitenkin edelleen tavoitteena.


      • 6

        E10 lisää moottorin nauttimaa vesimäärää n.1%. Tuhoaa varmaan öljyt välittömästi.


      • Niin tuhoaa!
        6 kirjoitti:

        E10 lisää moottorin nauttimaa vesimäärää n.1%. Tuhoaa varmaan öljyt välittömästi.

        Niin tuhoaa.


    • cannonfodder

      Vaihtoväli on 15tkm

      Autoissa, joissa käytetään e85 on lyhyempi öljynvaihtoväli.
      Tää vie sitä öljyä kuitenkin, niin tulee vaihettua öljyt 10tkm välein

    • Biokaasuautoilija

      Jos on aivan pakko saada ajaa halvalla, laita autoosi kaasulaitteet. Biokaasu maksaa 40 % vähemmän kuin bensa ja on samalla muuten ainoa 100 %:sti kotimainen liikennepolttoaine. Jos pitää olla vielä halvempaa, voit ajaa siperialaisella maakaasulla, joka tällä hetkellä maksaa noin puolet bensan hinnasta.

      Kaasuautoilu jyrää!

      • autoilija

        ei kiinnosta käyttövoimaveron maksaminen...


      • 19+1

        "Jos on aivan pakko saada ajaa halvalla, laita autoosi kaasulaitteet. "

        > Eli 2000 euron lisäinvestointi ja satojen eurojen vuotuinen vero, jotta pääsee säästämään... just näin.


      • BIFuel

        Etanoli E85 ja RE85 valmistetaan kotimaisesta biojätteestä...

        http://fuelflexfinland.fi/ <- Etanolimuunnossarjat jotka voi nyt myös muutoskatsastaa :)


    • 24

      E85 on käsittääkseni myös kotimainen polttoaine.
      Taas oli pakko sitä tankata, kun hintaero oli niin suuri. ( 98 1.70, e85 0,99)
      Ennen tankkasin esim suhteella 20e 98 5e e85.
      Nyt olen laittanut esim. 20e 98 10e e85.

      Aiemmalla seoksella en kulutuksessa huomannut mitään eroa, nyt sen jo huomaa.

      • e85-50&

        So on kotimaista 100%, tehdään Hämeenlinnassa Karanojalla.


    • E30

      Mutta miksi käytät 98 tossa seoksessa, e10/e85 seos tulis halvemmaksi.

    • E85 säästää

      http://eflexfuel.fi
      eli mikäli haluatte e85 käyttää bensa-autoissanne pitää ostaa n.250 € maksava muutos sarja, maksaa itsensä takaisin kahteen kertaan vuodessa, kokeilkaapa sivuilta löytyvää laskuria

      • galaxy ffv

        Laitoin fuel flex boxin galaxy 2.0 2000vm. Nyt tankissa 85% e85 litkua ei mitään ongelmia........kulutus nousi n.10% mut tää boxi haistelee lambdaa ja ilmamäärää eli toimii oman tietokoneen apulaisena. Vääntöä on huomattavasti enemmän eli ajellaan ns. Pintakaasulla......seuraava tankkaus on sitten pelkkää e85 ainetta


      • galaxy ffv
        galaxy ffv kirjoitti:

        Laitoin fuel flex boxin galaxy 2.0 2000vm. Nyt tankissa 85% e85 litkua ei mitään ongelmia........kulutus nousi n.10% mut tää boxi haistelee lambdaa ja ilmamäärää eli toimii oman tietokoneen apulaisena. Vääntöä on huomattavasti enemmän eli ajellaan ns. Pintakaasulla......seuraava tankkaus on sitten pelkkää e85 ainetta

        ajettu galaxylla 3 tankillista e85 aineella......kulutus nousi 10-15% riippuen kuormasta,15% 6 hengen kuormalla....eli ei paljonkaan.boxin kalibrointi oli tarkkaa,eli ohjeita noudatettava,boxi on fuelflex finlandin


      • galaxy ffv
        galaxy ffv kirjoitti:

        ajettu galaxylla 3 tankillista e85 aineella......kulutus nousi 10-15% riippuen kuormasta,15% 6 hengen kuormalla....eli ei paljonkaan.boxin kalibrointi oli tarkkaa,eli ohjeita noudatettava,boxi on fuelflex finlandin

        Ajeltu 3tkm......nyt huolto


      • galaxy ffv
        galaxy ffv kirjoitti:

        Ajeltu 3tkm......nyt huolto

        Loota kalibroitu uudelleen........nyt pelaa taas,liitokset syytä tarkistaa joskus,oli lambdan liitin huonosti ja teki kiukkua boxille........


      • galaxy ffv
        galaxy ffv kirjoitti:

        Loota kalibroitu uudelleen........nyt pelaa taas,liitokset syytä tarkistaa joskus,oli lambdan liitin huonosti ja teki kiukkua boxille........

        Ai niin.....1.8 mareassa tasan puolet e85 ja 95e10 ......ei mitään ongelmia.......


    • halvaksi tulloo

      Itse ostin halvalla yli 300 tkm ajetun saabin johon käy E85/RE85 suoraan (softa oli valmiina) ja ajoin sillä lähes sata tonnia etanolilla ongelmitta.

      Sitten autoon tuli muuta vikaa jonka takia ostin uudemman saabin. Taas mennään E85 polttoaineella niin että hurisee. Suosittelen!

      • Voorti on best;)

        Kerrotko mikä saabi oli kyseessä ja vuosimalli?
        Itsellä on -97 mondeo ja jossain ruotsalaisessa taulukossa,jota en nyt enää löydä väitettiin tuon etanolin käyvän 100% suhteella. En ole vielä kokeillut. Kokemuksia kellään?


      • Nomorefuelflex

        2007 1.8 duratec he moottori ja tänään revein 2012 asennetun fuel flex finlandin kitin pois. Sitä ennen vikaa etsittiin korjaamolla kaksi päivää ja lasku oli onneka vain 200 euroa. Merkkikorjaamokla hinta olisi varmasti ollu kymmenkertainen. Vikavalon loisto on tipotiessään ja auto käy taas tyhjäkayntiäkin.
        Viime kesänä tankkasin tankillisen niin kulutus nousi n. 3 litraa sadalla ja auto kulki nelos vaihteella hikiseati 80 km/h.
        Eli itse en todellakaan suosittele 85e kitien laittoa ellei se ole autossa alkuperäisenä tehtaalta lähtien


      • Anonyymi
        Nomorefuelflex kirjoitti:

        2007 1.8 duratec he moottori ja tänään revein 2012 asennetun fuel flex finlandin kitin pois. Sitä ennen vikaa etsittiin korjaamolla kaksi päivää ja lasku oli onneka vain 200 euroa. Merkkikorjaamokla hinta olisi varmasti ollu kymmenkertainen. Vikavalon loisto on tipotiessään ja auto käy taas tyhjäkayntiäkin.
        Viime kesänä tankkasin tankillisen niin kulutus nousi n. 3 litraa sadalla ja auto kulki nelos vaihteella hikiseati 80 km/h.
        Eli itse en todellakaan suosittele 85e kitien laittoa ellei se ole autossa alkuperäisenä tehtaalta lähtien

        Tais ongelmana olla sytytystulpat. Jos jotai halpoja tulppia joilla on huono sytytys teho niin ei se etanolia kunnolla sytytä. Itellä alkuu oli samoja ongelmia


    • DGC
    • viinalla höyryten
    • mb85e

      E85 toimii myös 2,3L väyrysessä täysin,ajanut sillä 5 vuotta,kylmillä keleilä hyvä laittaa 30% tavispensaa sekaan ,käynnistyy helpommin.

    • Ei säästä rahaa

      Ostin kesällä Fordin 1.6 EB Flexifuelin ja ajelin ensin muutaman tankillisen E85 polttoaineella ja kulutus oli 10,5 litraa satasella (kaupunki/moottoritie), kyllästyin jatkuvaan tankilla ramppaamiseen ja vaihdoin 10E95 bensaa, kulutus oli samassa ajossa 8,5 litraa.

      Ei etanolilla kyllä rahaa säästä, se on hinnoiteltu niin että ajaminen maksaa saman kuin bensalla.

    • galaxy ffv

      No tuolla motari ja kauounkiajolla nyt ei kannata mikään polttoaine..... :)
      itel nyt mareassa (1.8 )boxi ajettu nyt 10 000 re85:lla ....ei mitään ongelmia ja kulutus pysyny kurissa...6.5-7 lituraa......bensalla vei 5.5-6 ....kyse ei ole kaupunkiajosta......vaan keskipitkistä ( lyhimmät matkat 10-30 km) loput maantieajoa
      Lisään vielä,vaikka toisella palstalla jo on.....galaxy siutana teki yllärit boxille....alkoi säätämään ite boxin ohi.....eli poxi pois ja puolet e85 seoksella mennään....kunnes tulee uusi lambda-anturi......sehän sen seoksen määrää...muutamiin saa ns etanoili lambdan......joka antaa rittävät arvot auton ohjaukselle......eli max arvo 1.2 kun oma on 1.03 ...hmm...saa nähä miten käy......

    • Viinabensa

      Ite asennutin 2010 nissaniin 500km ajettu en ole huomannut mitään eroa muuta kun litku on PALJON halvempaa ku normi bensa . Webastokin toimii. Katotaan mitä käy kun tulee pakkaset.
      Laite piilotettu autossa että ei tuu katsastuksessa valitusta

    • Jerry-kannu

      St1 Petikko, Vantaa, myy RE20-bensaa RE85-letkusta noin vaan huomauttamatta.
      Uutuus, josta ei vielä kerrottu.
      On FlexFuel-auto, niin ihan sama.

      • DGC

        Olisi kiva kuulla, mistä lähteestä tämä tieto on peräisin. Tankkasin tuolla sunnuntaina ja ainakin kylmäkäynnistysominaisuudet ja alavääntö tuntuvat ihan samalta RE85:ltä kuin ennenkin. Kulutuslukemia ei tuosta tankillisesta ole vielä, mutta RE85:n tahtiin tuntuu mittarin neula laskevan.


      • DGC

        Ja nyt tuntuu että kyllä sitä kuluu ehkä sittenkin epäilyttävän hitaasti. Ajot ovat tosin olleet hidasta maantietä joten kulutuksen pitäisikin olla pienempi. Täytyy muistaa käynnistää tänään ilman etanoliboxin "ryyppyä" ja jos lähtee niin on siinä jotain outoa.


    • DGC

      Ei se kyllä lähtenyt käyntiin boxi bensamoodissa. Eli kyllä siinä etanolia on selkeästi enemmän kuin puolet. Vaikea sitten sanoa tarkemmin, paljonko.

    • Pertti6969

      Asensin viikko sitten itse Volvo v70 xc vm 2001 2,4t mallii eflexfuel paketin asennus kesti 1h nyt ajanut 3täyttä tankillisella e85:lla ja toimi komeasti. Kulutus seka ajossa 530km 57litraa hinta 0,93e/L eli 53e 530km on 0,1e/km ja auto siis neliveto viskokytkimellä ja manuaali ilman lämpö 2astetta

    • Harkinnassa85

      Miten porukalla kokemuksia kertynyt? tarkotus ehkä laitattaa omaan autoon flexfuelsarja...

      • DGC

        Ajoin 8 vuotta ja 200000km E85:llä, nyt viimeisen vuoden verran olen ajellut dieselillä. Toinen auto oli tehdasvalmisteinen flexifuel, toinen muutossarjalla modattu.

        Yleistä:
        - Kulutusen nyrkkisäännöksi kelpaa 1,3 x bensankulutus ja vertailuhinnaksi siis 1.3 x E85:n hinta.

        Hyvää:
        - Paljon korkeampi oktaaniluku kuin missään bensassa. Alakierrosten vääntö parempi kuin bensalla. Normaaliajossa mukavampi ja tehokkaamman tuntuinen polttoaine.
        - Palaa kylmempänä kuin bensa ja sitoo energiaa höyrystyessään enemmän kuin bensa. Moottori käy pienemmällä lämpörasituksella ja turbon kuuma pää viileämpänä jos sellainen sattuu olemaan.
        - Ei karstaa eikä sotke moottoriöljyjä ja polttoainejärjestelmää kuten bensa.

        Huonoa:
        - Huippukierroksilla voi mennä jollain autoilla laihalle jos suutinten kapasiteetti ei riitä. Koska E85:ttä ei saa nakuttamaan juuri millään, tästä ei aiheudu muuta haittaa kuin puutuminen huippukierroksilla.
        - E85 vaatii parempikuntoiset tulpat kuin bensa. Omituiset käyntihäiriöt selviävät yleensä tulpanvaihdolla.
        - Palaa kylmempänä kuin bensa ja sitoo energiaa höyrystyessään enemmän kuin bensa. Moottori lämpeää hitaammin, kylmällä säällä ero on selkeä. Hitaammasta höyrystymisestä johtuen E85:ttä kuluu paljon kylmänä ja tästä johtuen se ei hyvä valinta pätkäajoon.
        - Boksimuutetuissa autoissa kylmäkäynnistys ja kylmänä ajo vaatii vähän tietämystä moottorin toiminnasta. Boksissa pitää olla toimivaksi tehty kylmäkäynnistystoiminto. Ihan kylmänä E85 vaatii ihan oikeasti lämmitysajoa käydäkseen kunnolla. Noin käytännössä, starttasin 100% ruiskutuslisäyksellä ja heti kun höräti, lopetin "ryypyttämisen". Ennen liikkeellelähtöä annoin käydä tyhjäkäyntiä puolisen minuuttia (tai lasien skrabaamisen verran) ja ajoin ensimmäiset 200m ekaan risteykseen ykkösellä 1500rpm. Sen jälkeen toimi normaalisti. Tottuihan siihen.

        Minun kokemusteni mukaan E85 on selkeästi parempi polttoaine kuin bensa, kunhan sitä osaa käyttää ja tietää mitä tekee. Seuraava autoni on todennäköisesti taas etanolille viritetty bensakone.


      • DGC

        Ja sellainen lisäys vielä, että etanolia päätyy kylmänä moottoriöljyn joukkoon enemmän kuin bensaa, jälleen siitä huonommasta höyrystymisestä johtuen. Etanoli haihtuu öljyn joukosta huonommin. Jos ajo on sellaista, että moottoriöljy ehtii useimmiten lämmetä kunnolla, tästä tuskin on isompaa haittaa, kyllä se haihtuu. Jos taas ei ehdi, öljy menettää ominaisuutensa nopeammin. Tästä syystä flexifuel-autoihin suositellaan tiheämpää öljynvaihtoväliä ja longlife-öljynvaihtoja ei kannata suunnitella. API SN-laatuisissa öljyissä on parempi etanoliyhteensopivuus. Minä ostin Motoxin GM-autoille tarkoitettua 5W-30:stä 20 litran purkeissa, se on API SN eikä maksanut paljoa. Ja kuten ylempänä on mainittu, tässä on yksi syy, miksi E85 ei oikein sovellu pätkäajoon.


    • Anonyymi

      Nii no, opeleissa etanoli rikkoo korkeapainepumput ja suuttimet joten ei kannata. Pieni määrä etanolia e10 lisäksi parantaa toimintaa koska polttoaineiden oktaania on pienennetty - vesi bensa - joka toimii turboautoissa paremmin. Kulutus nousee 15% ja co2 päästöt ovat etanolilla noin 8% pienemmät. Suoli on kyl aika perähikiä. Ja suomi24 pähkäillään että onko aivovamma syy merkitä vammaiseksi.

    • Anonyymi

      Olen saanut sellaisen käsityksen että kyllä useat toimivat, mutta kokonaiskäyttöikä lyhelee. Lisäksi vievät enemmän määrällisesti litroja 100 km, eli ei hyötyä halvemmasta litrahinnasta ja "pelleilystä"

      ite käytän , oks se ny 98, mutta en selliä, enkä nestettä.

      näin aina, monta kymmentävuotta ja meillä ajetaa aina autot 0 km - 200 000 km ja ylikin 12-18 v aikana , siis meidän perhekokonaisuudessa. 2-5 autoina.

      EN toki paljoa ymmärrä edellisisistä kirjoituksista, kun asia ei kiinnosta meitä.

    • Anonyymi

      Kian 2.5litrainen toimii ihan hyvin 50/50 suhteella.
      Jos laittaa enemmän re85:sta syttyy häiriövalo, koodin lukija ilmoitti liian laihan seoksen.

      Eli auton oma säätövara siis loppuu. 50/50 suhteella voi ajella huoletta.

      Ei riko moottoria, eikä öljyn seassa mitään vettä ole. Auton öljytilaan saattaa kondensoitua vettä jos ajaa lyhyitä matkoja, polttoaineesta riippumatta mutta vesi haihtuu pidemmillä reissuilla.

    • Anonyymi

      laitoin flexfuel volvo v70 maksoi 520e sain kapanpäälle 20l e85 muutoskatsastus 65e puoli vuotta sitten e85 maksoi reilusti alle euron nyt 1.099 rahaa meni 585e ja hinnan nousu kohtuuttomasti minusta tämä on huijausta ja eko ajattelu joutaa roskiin nyt ajan aina 95 bensalla st1 ahneus pilasi hyvän asian en osta enään e85 laatua pitääköön st1 sotkunsa

    • Anonyymi

      Itsellä kokemuksia volvo v50 flexifuel autosta.ostin 2008 vuosimallia olevan auton.moottori hajosi viikon kuluttua ostosta.öljy ruiskusi pakoputkesta kaasuttaessa.sain samalaisen vaihtomoottorin.sitten kokeilin e85 polttoainetta.tankkasin noin suhteessa 80/20.auto ei meinannu pysyä käynnissä.yhtenä sateisena ja koleana(9astetta)ei lähteny enää käyntiin.siihen loppui leikkimiset flexin kanssa.olen ajanut 95 bensalla siitä lähtien 5000km ilman ongelmia.öljynkulutuskin pientä.

      • Anonyymi

        Kiinostaisi kuulla oliko Volle V50 tehtaalla FlexFueliksi tehty vaiko muunnettu. Itsellä vm 2008 1,8, moottori ID B4184S11, jota suunnittelen muutettavaksi RE85:lle. Kumpi sarjoista Fuelflex Finland vai eFlexFuel on parempi

        Perheessä toisella autolla V70 2,5 FT ajettu 140 000 km ilman ongelmia RE 85:lla. Auto on tosin tehdasvalmisteinen RE 85 auto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1331
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      996
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe