Volvo-Penta 2003T:n lämmittimestä

12+14

Heti alkuunsa anteeksi, että avaan keskustelua haukutusta pikkuveneestä ja haukutusta moottorista. Ylevää kerrottavaa isosta jahdista ei nyt tähän hätään ole.

Niin, onko kokemuksia Bella-veneessä olevasta Volvo-Penta moottorimallin 2003T lämmittimestä? Sieltähän lähtee putket tuulilasille ja "jalkatilaan".
Lämmitys voisi olla tehokkaampi ja olen pannut merkille, kun moottorin lämpötila nousee kipurajoille, mitä valitettavasti tapahtuu, tuon em. lämmittimen teho nousee huomattavasti. Normaalikierroksilla lämmityksen ilma on melko haaleaa.

Olen miettinyt, voisiko lämmitystä helposti parantaa ja samalla ylikuumenemisilmiötä lieventää kierrättämällä jäähdytysnestettä isommassa lämmönvaihtimessa tai "syylärissä" puhaltimen edessä - tai jotenkin muuten?

17

2471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VPent

      Pitkät ja eristämättömät putket siinä ja aika heikkotehoinen puhallus siinä. Enää en muista, miten se lämmitys oli järjestetty.

    • 34tsf

      valkkaa mieluinen defroster ja vaihda vanha uuteen.

      Ylikuumenemiseen auttaa tuuletuksen parantaminen, lämmönvaihtimen putsaus ja koneellinen lämpimän ilman poisto. Jos tilaa on niin sähköinen puhallus konetilan katosta ja "suora" putki imuilmalle.

    • Vesikierto

      Tuohon edelliseen kun lisää vielä, että tarkista vesikierto.

    • 12+14

      Tuo koneellinen lämpimän ilman poisto konekopan alta on varmasti hyödyksi. Kun vaan keksis järkevän ja väjimmän ruman toteutuksen.
      Helpointa olis vetää vessan katosta ulos, mutta siinä on se, kuinka sisustussiistiksi ratkaisun saa.

    • minor700

      Aloijttelijalta kysysin että käykö Volvo niin kuumana että kiehuu vai meneekö lämpömittari vaan korkalle?

      • 12+14

        Yli 3000:n kierroksen kun ajaa aikansa, ehkä varttitunnin, niin summeri alkaa hälyttää. Kiehuntaa en ole uskaltanut


    • EX huoltaja

      En ole paljonkaan näitä pikkukoneita ruuvannut mutta muutama seikka tulee mieleen . Konetilan ilma niin tulo kuin poistokin on a ja o siitä lähdettävä. On tullut vastaan tapauksia jossa kiertovesipumpun siipi on löystynyt ja ilmenee kovilla kierroksilla . Lisäkiertovesipumppu sähköinen parantaisi toimintaa koska oman pumpun teho aika heikko ainakin pienemmillä kierroksilla. Merivesisuodatin olisi hyvä asentaa jos sellaista ei ole ,sekin kyllä huollettava jos levää tai epäpuhtauksia kertyy

      • minor700

        Tämä pulma on ollut ennenkin. Volvon moottorin sivussa on T-putki jossa teflon-holkki liikkuu. Putken täytyy irroittaa ja lukita se holkki turbopuoleiseen haaraan
        Kun holkkii liikkuu moottorinpuoleiseen haaraan kaikki jäähdytysvesi menee turbolle ja moottori kiehuu. Huom! se holkki on lukittaava, ei riitä että tarkistaa missä se on koska se liikkuu,


      • minor700
        minor700 kirjoitti:

        Tämä pulma on ollut ennenkin. Volvon moottorin sivussa on T-putki jossa teflon-holkki liikkuu. Putken täytyy irroittaa ja lukita se holkki turbopuoleiseen haaraan
        Kun holkkii liikkuu moottorinpuoleiseen haaraan kaikki jäähdytysvesi menee turbolle ja moottori kiehuu. Huom! se holkki on lukittaava, ei riitä että tarkistaa missä se on koska se liikkuu,

        Nyt huomasin, luin alun paremmin, se lämmitin pelastaa homman, ilman sitä moottori kiehuisi aika lailla.


    • EX huoltaja

      No nyt tuli sellaista täsmätietoa että aloittajan pulma pitäisi pääosin olla voitettu. Kun on omakohtaista tietoa konetyypin jipoista, niin apu tulee monille jos olemassaolevan tiedon jakaa kaikille itsellä tätä tietoa ei ollut yleispätevää vain

      • minor700

        Tämä oli oso pulma koska Volvo Suomessa ei tiennyt tästä hommasta. Tämä tieto saatiin Ruotsista.
        Oletan että aika monessa Volvossa on tämä pulma ja se on niin pirullinen vika ettet keksi sitä itse. Harmi koska periaatteeltaan suht koht hyvä moottori saa paskamaineen tämmöisen huolimattoman kokoamisvaiheen takia moottoritehtaassa.


    • EX huoltaja

      Outoa jos tieto on ollut ruosissa niin miksi huoltotiedotetta asiasta ei ole tullut jakeluun yleensä tulee tietoa josta ei ole kuullutkaan tai tavannut käytännössä ja huoltotiedotteesta saa lukea. Käytännössä asia voi realisoitua paljon myöhemmin

    • B7000

      On se tuo teflon-holkkiongelma aika laajalti Volvo-Penta 2003T -omistajien tiedossa. Käsittääkseni holkki tuo ongelmia jo normaaleilla kierroksilla, jos se tukkii t-haaraa.
      Se minua ihmetyttää, miksi t-haarasta suora virtaus menee turbolle ja päävirtaus mutkan kautta alaspäin. Siinä kai tulee hävikkiä. Onkohan merkitystä, jos kääntää t-kappaleen toisin päin?

      • minor700

        Jaaha, en ole nähnyt viritelmää, muistan vaan vanhimmissa moottoreissa että se jako oli kuin T-kirjain, siksi se holkki pääsi liikkumaan.
        Näköjään aloittaja ei ole lukenut viimeisimmät kommentit, harmi, se olisi häntä auttanut.


      • 12+14
        minor700 kirjoitti:

        Jaaha, en ole nähnyt viritelmää, muistan vaan vanhimmissa moottoreissa että se jako oli kuin T-kirjain, siksi se holkki pääsi liikkumaan.
        Näköjään aloittaja ei ole lukenut viimeisimmät kommentit, harmi, se olisi häntä auttanut.

        On luettu ja holkki heivattu ajat sitten. Siitä ei nykyinen ongelma johdu


      • minor700
        12+14 kirjoitti:

        On luettu ja holkki heivattu ajat sitten. Siitä ei nykyinen ongelma johdu

        Selvä homma. Kun on lämpöongelmia ei ole ihan yksinkertaista löytää vian. Ensinnä, onko se merivesipuolella vai makeavesipuolella.
        Mulla oli kaveri jonka autoin moottorivaihdon kanssa. Vanha moottori oli käynyt vähän kuumemmalla puolella mutta hän oli varovainen eikä ottanut viimeiset kierrokset myllystä joten homma oli OK.
        Kun uuteen moottoriin kytkettiin vedet huomasimme että läpiviennissä oli käytetty rautaholkki joka oli ruostunut melkein umpeen.Asia oli selvä, luultiin. Sitten kokeilimme termostaatin kattilassa mittarin kanssa ja se aukesi liian myöhään. Sitten oli lämmönvaihdin vähän paskanen sisällä mutta putkiavaaja teki tehtävänsä.
        Tämän jälkeen moottori pyöri monta vuotta ja pyörii edelleen toisessa paatissa normaalilämmöllä. Että semmonen juttu.


      • atsian
        minor700 kirjoitti:

        Selvä homma. Kun on lämpöongelmia ei ole ihan yksinkertaista löytää vian. Ensinnä, onko se merivesipuolella vai makeavesipuolella.
        Mulla oli kaveri jonka autoin moottorivaihdon kanssa. Vanha moottori oli käynyt vähän kuumemmalla puolella mutta hän oli varovainen eikä ottanut viimeiset kierrokset myllystä joten homma oli OK.
        Kun uuteen moottoriin kytkettiin vedet huomasimme että läpiviennissä oli käytetty rautaholkki joka oli ruostunut melkein umpeen.Asia oli selvä, luultiin. Sitten kokeilimme termostaatin kattilassa mittarin kanssa ja se aukesi liian myöhään. Sitten oli lämmönvaihdin vähän paskanen sisällä mutta putkiavaaja teki tehtävänsä.
        Tämän jälkeen moottori pyöri monta vuotta ja pyörii edelleen toisessa paatissa normaalilämmöllä. Että semmonen juttu.

        Mikä putkenavaaja on sovelias koska samainen hommaa olin ajatellut tehdyksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe