Mihin yritys myyntiin?

E.R.

Olen myymässä yritystäni ja haluan siitä mahd. äkkiä eroon (terveydelliset syyt).
Mikä olisi paras myyntikanava: ilmoitus esim. Hesariin, välittäjän kautta vai mikä? Tiedän, että tämä palsta ei ole järkevin myyntikanava enkä aio tätä kautta myydä.

Toisaalta en jaksaisi selittää jokaiselle asiakkaalle miksi yritys on myynnissä. Tämä on väistämättä seuraus, jos lehti-ilmoituksella jatkajaa haen.

Yrityksellä on lähes 50 vuotta takana ja vakiintunut asiakaskunta.
Tunteella en aio myyntihintaa laskea: jos myyn itse ajattelin aloittaa neuvottelut jo kalusto vaihto-omaisuus hinnasta. Jos välittäjä on kuvioissa mukana, sitten on pakko lisätä hintaa, jotta saa välityspalkkiot maksettua.
Viime vuoden liikevaihto oli 170.000 € ja käteen jäi 40.000 €. Ei mikään kultakaivos, mutta kyllä tuolla pärjää.

Haluaisin kuulla, mitä kautta olette yrityksen ostanut/myynyt ja kuinka homma toimi. Ja missä kohtaa tuli mokattua jos niin kävi.

19

6463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkjhjkhjk

Jos kuulut yrittäjiin, niin heidän sivuillaan on hyvä välityspalsta. Monilla paikkakunnilla on myös jotain yrityskeskuksia, joista voisi kysyä neuvoja ja heillä myös sivustoja myyntiä varten. Itse aikanaan myin yhden firmani välittäjän kautta, niin tulin siihen tulokseen, et halvemmaksi tulee teettää kauppakirjat vaikka lakimiehellä.

• _ostan_

Missä päin firma on?

• Siellä

yritysporssi.fi

• Kauppalehdellä on yrityksen myyntilistauksia välillä. Voisit ilmoittaa siellä?

• Myyntiä tehnyt

>Toisaalta en jaksaisi selittää jokaiselle asiakkaalle miksi yritys on
      >myynnissä. Tämä on väistämättä seuraus, jos lehti-ilmoituksella jatkajaa
      >haen.

Jos tuollaista et kestä, niin sitten vaan laitat saman tien välittäjän kautta firmasi myyntiin. Tuo on nimittäin niin vakiokysymys jokaikiseltä ostajaehdokkaalta, ja myös uteliailta naapureiltakin ja heidän kavereiltaan jotka mukamas kiinnostuneena ostajana soittelevat.

Oman elämäntyön myyminen voi joillekin olla vaikeaa.

Jos kuitenkin päätät itse myydä, niin useampia eri ilmoituskanavia kannattaa kokeilla. Ilmaiset netin ilmoituspaikat tietysti kannattaa laittaa myös kaikki täyteen.

Toimialasta riippuen, vaikka ensimmäinen maksullinen kokeilu Hesarin ilmoituksen kautta. Näet että alkaako tulla yhtään mitään responsea markkinoilta.

Ja varaudu siihen että maksulliseen ilmoitteluun saattaa mennä 1-3% firmasi myyntiarvosta. Lisäksi myynti voi olla toteutumatta vielä tämän vuoden lopussakin, ostajia ei ole kaikenlaisilla toimialoilla liikkeellä jonoiksi asti.

• uusia haasteita vail

Välittäjät ovat kalliita eivätkä ainakaan minun kokemuksella kovin tehokkaita. Tuon kokoista firmaa kannattaa varmaan kaupitella itse yrityrpörssissä. Missä sijaitsee ja mikä toimiala? Kiinnostais.

• Itte myyden

>>Välittäjät ovat kalliita eivätkä ainakaan minun kokemuksella kovin tehokkaita. >>

Firmojen välittäminen on paljon vaikeampaa ja vaihtelevampaa verrattuna asuntojen "Myydään 6h k 134m2 Katajanokalla" tyypin kauppoihin.

Varsinaisten toimi- ja tuotantotilojen lisäksi pitää arvioida ja arvottaa markkinatilannetta, varastoja, mahdollisia patentteja ja henkistä omaisuutta, henkilökuntaa, tulevaisuuden näkymiä jne.

>>Tuon kokoista firmaa kannattaa varmaan kaupitella itse yrityrpörssissä.>>

Aika moni noin tekeekin. Firman näkymät parhaiten tunteva henkilö eli omistaja pääsee nopeimmin kaupasta ostajan kanssa keskustelemaan.

Kaupan juurta voi näin alkaa syntyä nopeammin, kuin jonkin ulkopuolisen välittäjän puhelimessa luettelemien, paperilta luettujen yleistason pintatietojen perusteella.

Mutta firmassa puhelimeen vastaajaksi pitää laittaa henkilö joka on tottunut puhelimessa myymän ja asioimaan. Ettei jämäkkäotteinen toimitusjohtaja alkajaisiksi säikäytä ostajia pois.

Ja myös että jaksaa ne tyhmät ensikysymykset ja aivan ensimmäiset vastaväitteet ja muut ostajapuolen sondeerausmielessä tekemät epäilyt, lievät vähättelyt ym. kuunnella ja vastata.

• aleksi76

tän löysin www.ostayritys.fi. myyjällä on käytössä noi salassapidot. voi sitten suoraan antaa myyntipaketin ostajalle eikä tarvii vastailla turhiin puheluihin. joku tiesi kehuakin tätä ideaa.

• Myyitse

Tuon kokoista nakkikiskaa ei kannata välittäjälle antaa. Myyntihinta on kuitenkin oletettavasti aika pieni. Kalusto ja käyttöomaisuus käypään arvoon on ihan passeli hinta ja sen osaa itse laskea parhaiten. Välittäjämulkut ottava viisinumeroisia summia huonosti tehdystä työstä.

• Nauvokas

Joo välittäjät ottaa joskus vähän liian ison palan pienestä firmasta. Jos välittäjällä ei ole omassa rekkarissa sopivaa ostajaa niin vaikea sitä on myöhemminkään löytää. Ne kyllä tekee hyvää työtä mutta kun ostajaa ei löydy niin ei. Kannattaa kuitenkin mennä välittäjän tai muun pakeille vasta kun ostaja on valmiina. Jää itellekin jotain sitten käteen. Nimimerkillä pari kertaa itse noin tehneenä..

• Paperien tekoonko?

""Kannattaa kuitenkin mennä välittäjän tai muun pakeille vasta kun ostaja on valmiina."

Mutta mikäs sen välittäjän rooliksi silloin jää tuossa tilanteessa?

Aikoinaan kun myin asuinkiinteistöni, tein kaupat itse. Kävin vain teettämässä LKV-välitystoimistolla noin 1.000€ korvausta vastaan kauppakirjat ja muut pakolliset apperiasiat. Halusin että menee kiinteistökaupan paperit varmana oikein.

Onko tässäkin firman myynnissä samasta asiasta kyse, vai?

• kkkkkokokokk

Minä taas kävin pankissa teettämässä kauppakirjat ja maksoi 300 e.

• On tullut tehdyksi

Varmasti hyvä ratkaisu sinulle silloin. Mutta kun myydään jotain oikeaa yritystä, niin pelkkä kauppakirja saattaa olla toistakymmentä sivua pitkä normaalit selvitykset ja myyjän vakuutukset siihen päälle. Tuollaisia ei käydä pankista hakemassa.

• vastarannan kiiski

Hei savonsanomissa mainosti pari viikkoo sitten " etsitään uusia/vanhoja tai huonolla hapella olevia yrityksiä. 100 km kuopiosta. ilmeisesti joku yksityinen,, oli Myllynmies oy nimellä.. oli ilmeisesti useita kiinostuneita ostajia/sijoittajia. vaikutti hyvälle.

• vesa1

minkä alan yritys sulla on,?asun ruotsissa ja vähän aikeita muuttaa suomeen takaisin,,jos keksisi elinkeinon,,missä se sijaitsee,,?minulla olisi tarkoitus lahden lähelle,,olen sieltä kotoisin,,

• Rakennusfirma

Vesa 1, vieläkö etsit yritystä?? Lahdesta olisi myynnissä toimiva rakennusalan yritys.

• 13+8
    • Anonyymi

Älkää ainakin mikko salminvuolle mitään myykö. Huijari koko kaveri....Ja on viisiin tennispelaaja kns.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2651
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      148
      1198
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1105
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      125
      979
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      205
      921
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      825
    9. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      825
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      812
    Aihe