Tätä palstaa lukiessa miettii, miksi jotkut ovat tehneet lapsen. Kannattaisi ajatella asiat vähän huolellisemmin, kun alkaa lapsia hankkimaan. Ei lapsia pidä tehdä vain sen vuoksi, että olis kiva helliä jotain tai että on sitten sukua jatkumassa. Lapsi on elävä oleno, josta olet vastuussa vähintään 18 vuotta ja usein sidoksissa siihen koko elämän. Lisäksi lapsen kasvaessa voi joutua monien kysymysten eteen. Elämä lapsen kanssa voi johtaa jopa siihen, että lapsesi joutuu rikoksen tai huumeiden polulle. Oletko valmis siihen? Elämä lapsen kanssa ei vastaa useinkaan niitä ihania kiiltokuvia, mitä on suunnitellut.
Lapsi vaatii hyvin paljon aikaa ja siksi on katsottava tarkkaan, millaisen isän lapselle haluaa. Jos mies vaikuttaa välinpitämättömältä ja itsekkäältä jo parisuhteessasi, niin sitä hän todennäköisesti on myös lapsen suhteen ja sen synnyttyä. Sam koskee väkivaltaista miestä. Usein väkivalta ei katoa mihinkään, vaan lisääntyy lapsen tullessa.
Miettikää hieman, miksi niitä lapsia teette, jos ette ole henkisesti tarpeeksi valmiita ja sitoutuneita elämään lapsenne kanssa. Huostaanotot ja julma välinpitämättömyys lapsia kohtaan vain lisääntyy maassamme. Lapsista voi huolehtia muutekin kuin hankkimalla omia. Ei lasten hankkiminen pitäisi olla itsekkäistä syistä johtuva päähänpisto. M oni tekee lapsen hyvin itsekkäistä syistä ja ottaa lapsen kohteeksi, johon on kiva kuormittaa kaikki toiveet, mitä ei ole itse pystynyt omalla kohdallaan toteuttamaan (eli vaatii kaikessa huippusuorituksia kovalla ja säälimättömällä asenteella jne.)Kuka haluaa maailmaan lisää lapsia, joiden elämä on ollut turvatonta ja vailla huolenpitoa? Olisi peiliin katsomisen paikka monella aikuisella. Jätä lapsi tekemättä, jos et koe olevasi siihen 100 % valmis ja kantamaan vastuuta seuraavat 18-vuotta, joka tarkoittaa sitä, että asetat lapsen omien halujesi edelle!!!! Ei ole sääli tai kieroon katsominen niitä, jotka ovat valinneet lapsettomuuden. Päinvastoin kieroon pitää katsoa niitä, jotka ovat tehneet lapsia itsekkäistä syistä (esim. pakkona tehdä, koska "biologinen kello tikittää" ja haluaa vain suvun jatkuvan tai koska "kaikki muutkin tekevät lapsia") tai eivät ole valmiita ottamaan sitä suurta vastuuta, joka lapsen myötä automaattisesti tulee AINA. Miettikää tarkkaan ja katsokaa sinne peiliin ja kysykää, MIKSI haluan lapsen...
Miksi teette lapsia?
29
1125
Vastaukset
- sossu-suomi-
Hyvä kannanotto. Itse asun pahamaineisessa lähiössä ja näen joka päivä omin silmin kuinka vanhemmuuteen sopimattomat ihmiset hankkivat jälkikasvua ja hörhöilevät ostarilla. Tappelevat julkisella paikalla saaden mukanaolleen lapsen huutamaan pelosta. Viettävät päivänsä jo aamupäivästä kaljatuopposen äärellä ja ajatus että lapsi ehkä huostaanotetaan jonain päivänä ei erityisempiä omantunnonvaivoja aiheuttane. Kun lapsi alusta lähtien tottuu siihen, että vanhemmat pyörivät epämääräisen ja epäsosiaalisen porukan kanssa, onko ihme jos lapsi itsekin on paksuna 16-vuotiaana ja elää sossun rahoilla kun kodilta on tällaisen opin saanut.
- Rubkku
Mikä sinä olet toisia arvostelemaan?
- 45632
Miksi ihmeessä te näette vaivaa siitä kuka tekee lapsia ja kuka ei? Kannattaisiko vaan elää omaa elämää ja antaa muidenkin niin tehdä?
Itse en tehnyt lasta,se vaan tuli. Ehkäisystä huolimatta.- Harkinta lapsen teos
Älä puhu, sillä lapsi ei noin vain tule. Jos vahinko käy, voit sen hoitaa pois päiväjärjestyksestä heti, sillä on parempi, että lapsi ei synny kärsimään, koska et pysty häntä rakastamaan samalla tavalla kuin toivottua lasta.
Itse olen kokenut aivan järkyttänä asiana, että äitini suoraan sanoi, että ei olisi halunnut lasta siis minua ja kyllä hän sen aika monella tavalla toikin esiin.
Milloin olin hermovikainen ja milloin mikäkin, olin hänen onnensa este, lapsi saatu noin vain vahingossa.
Sen siitä kyllä opin, että omat lapseni ovat molempien haluamia, eikä heitä koskaan moitita ilkeilla sanoilla, kuten itse sain kokea.
Näin olen yrittänyt kaikkeni lasteni eteen, minulla on ollut heille aikaa, en ole hyppinyt harrastuksissa, ja aina saavat mukaani lähteä.
Rakastan heitä todella ja samoin isänsä.
On raskasta olla ei toivottu lapsi.
- J K
EN TIEDÄ
- g bfn
Se on luonnon laki. Miksi eläimillä on kiimaaika ? Niin ihmisilläkin on, valitettavasti.
- bearmama-69
minusta on ihan ihmeellistä että niitä tehdään vielä monta,kun se tekotapa on niiin antoisa. sitten itketään kun toinen vaatii aikaa,eka vaatii tissii kolmas ruokaa.. ei mee jakeluun että miksi niitä pitää tehdä ihmisen joka ei ole valmis äidiksi?kun kuitenkin suurin osa jaksaa ja hoitaa omasa kunnolla. sellaisille mitalli rintaan. onko muiden todellakin vain seurattava muita? salaa sitten pidetään lasta kaltoin ja näytellään muuta. mielessä käy useesti "pitikö nää tehä!".
mulla on kolme lasta. vaikka kaikesta muusta olenkin voinut valittaa aina asia kerrallaan,voiko olla niin että mulla on maailman helpoimmat vauvat/lapset,ja itselläni leppoisin luonne,mutta nämä lapset ovat täydellisiä. ei pahaa sanaa ole koskaan ollut.eikä väsymys ole vaivannut,tiedän mikä kasvuaika vie minkäkin veron.se kuuluu elämään.
rakastakaa niitä palleroita älkääkä valittako. ja pieni neuvo : stressi ja vouhkaaminen raskausaikana,joutava panikointi varmistaa että lapsestasi tulee hermoheikko.. - JK
ENN TIEDÄ
- No can do
Ihmisille useinmiten tulee ne ongelmat vasta LAPSIEN HANKKIMISEN JÄLKEEN.
Esimerkiksi mies voi jättää jolloin tulee ongelmia kun ei pärjää yksin lapsikatraan kanssa. - .............
No aikuisen ihmisen pitäisi miettiä realistisesti, että 50% avioliitoista päätyy eroon ja suurempi osa muista liitoista. Kannattaa siis ennen monen lapsen hankkimista miettiä myös omaa taoudellista tilannetta, jos mies jättää tai kuolee.:) Niin minäkin tein ja ihan onnellisessa asemassa olen, kaksi lasta, kolmatta en tehnyt koska en olisi yksin pystynyt elättämään. Elämässä on näin isoissa asioissa hyvä pelata varman päälle, sen liian rahan saa kyllä kulutettua jos eroa ei tulekaan.:)
- Ai c
Eikös se ole aika selkeää.
Joillain on suuri halu antaa rakkautta jollekkin. Lapsi on hyvä tähän, he ajattelevat.
He haluavat olla "parempia kuin omat vanhemmat".. rakastava, opettava, ymmärtäväinen.."toisin kuin vanhemmat".
Saahan siitä rahaa joka kk myöskin! Jee.
Näin ainakin luulevat..kunnes totuus iskee- niinpäsniii
Hei. Itse en voi ymmärtää miksi sellaisille tulee lapsia edes, jotka eivät pysty edes hiolehtimaan itsestään. . Ja sellaisille niitä lapsia tulee useampiki! Miksi taas sellaisille vanhemmille, joilla on taloudellinen tilanne kunnossa, turvallinen kasvuympärist ja paljon rakkautta annettavana tulevalle lapselle ei niitä lapsia tuu millään. . Joudutaan monia vuosia yrittään ja yrittään. . Todella ikävää. . :(
- Onnellinen M
Minä en tee lapsia eikä se asia maksanut kuin 400€ mies-klinikalla.
On monta murhetta elämässä vähemmän ja suosittelen valintaani muillekin. - iiiquuugaagöö
huoh. onkos aloittajalla lapsia? entä miksi olet tehnyt lapsia? lapsia todellakin tehdään aina itsekkäistä syistä, kuinka muutenkaan? halutaan vain antaa elämä jollekin vai? kyllähän tällä maapallolla riittää elämää ilman sinun ja minun ja sen ja tuon lasta. en tajua näitä. sitä paitsi....kuka ihan oikeasti voi olla 100 % varma että on valmis vanhemmaksi, ja miten se mitataan? luulisin ettei sellaista tilannetta voi olla kellään. elämä kun ei muutenkaan mene aina niinkuin suunnittelee! vaikka sulla NYT olisi kuinka kunnollinen mies ja hyvä työpaikka..... asia erikseen tietty ovat sellaiset sekavat, riippuvuuksista kärsivät, en lue heitä tähän. heidän ei kyllä kannattaisi lapsia hommata.
- zxzxzzzzzcc
eikö niitä lapsia just siks hankita että jatketaan sukua ja mennään eteenpäin elämässä..nähdään kuinka lapsi kehittyy ja kasvaa..se on sitä elämää..
- lellu4
Sitäpaitsi onhan se vähän niin, että vaikka niitä lapsiaan rakastaisikin, niin ei niitä aina jaksa. Ei mitään aina jaksa. Minä rakastan tanssimista, mutta joskus sekin alkaa väsyttää ja jos tanssisin vaikka kuukauden putkeen 24h/vrk, alkaisi se myös kyllästyttää. Kyllähän suurin osa vanhemmista on kuitenkin vastuuntuntoisia ja halunneet vaikka sen vahinkolapsenkin ja siksi päättäneet hänet synnyttää. Minusta on ihan suorastaan törkeää tulla tänne kyselemään että miksi niitä lapsia on hankittu, kun niistä ei haluta pitää huolta. Se vanhempi, joka ei ikinä hermostu lapsilleen ja valita siitä, että he ovat rasittavia ja että väsyttää on tunnevammainen.
- hgjkjlljlkjkkö
Sitäpaitsi nykyaikan valveutunut tiedostava ihminen tekee maksimissaan lapsia kaksi.
Väestökasvu liian suurta. On oltava epäitsekkäämpiä ja ajateltava tulevaisuutta myös lapsillemme.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/maailma-on-jo-taynna-miksi-vaestonkasvusta-puhutaan-niin-vahan
- siksi lisäännymme
..siksi,että saadaan valittaa,käyttää yliäyräitten yhteiskunnan varoja perse leviten soffalla. Vois viel räkii kattoon!!
- vahingot
Huvittavinta ja lapsen kannalta huonoin vaihtoehto on se että jotkut naiset tulevat "vahingossa" raskaaksi, koska lapsi ei ollut haluttu ja jopa tehty suhteen ollessa siinä pisteessä,että mies on jo toinen jalka toisen naisen luona,jää äiti ja lapsi yksin. Nainen saa syyttää ihan tasan itseään kun ei tehnyt asialle mitään. Ja näitä ei-toivottuja lapsia on paljon, joilla ei ole isää. Mielestäni tuollaiset huithapeli niaset pitäisi sterilisoida. Halutaan mitä halutaan ja oma haluaminen on se mikä täytyy viedä loppuun vaikka väkisin, yhtään ei ajatelle että lapsi joutuu kasvamaan ilman isää ja sitä tappelun määrää ei kukaan usko kun katkeroitunut lapsen äiti alkaakin valittamaan kun isä ei ole kiinnostunut lapsestaan.NIin pitäisiköhän mennä hieman itseensä? Eipä tietenkään, mieshän se syyllinen on kun ei käyttänyt kondomia,eikä pysty aborttia tekemään. Nainen ja lapsi viattomia ja nainenkin saa valittaa ja vaatia kaikkea, isää lapselleen, vaikkei mies edes ole lasta halunnut.
- o come emmanuel
Niinpä, yhdyn edelliseen. Onko naiset huijattu romanttisiin loppuihin ja kiiltokuviin.
Itse olen kyynisesti onnellinen, mutta muutamia indikaattoreita pistänyt mieleen joiden perusteella voisin hankkia jälkikasvua mieheni kanssa. Ensimmäinen ehto on, että mies itse ehdottaa. Silloin voisi olla aika varma, ettei se lähde ja voi sitten valistaa että mitä arki tulee olemaan. Täynnä suurta rakkautta lasta kohtaan, muttei sitä voi silti kaunistellaakaan tämän edellisen kuvaelman jälkeen yhtään enempää.
Myöskin haluan, että olen opiskeluni opiskellut ja väh 2 v työkokemusta ja tasapainoinen ilmapiiri kahden rakastavaisen huushollissa. - Kolmen lapsen Onni
Onko täällä porukalla jotain hampaan kolossa? Jos teillä on kaikki hyvin, kun olette olleet niin fiksuja, että jättäneet lapsien kasvattamisen ja omasta eläkeiästänne huolehtemisen toisten kontoille. Jos kerta olette onnellisia kun on omaa aikaa, niin miksi tuo tänne kirjoitettu teksti vaikuttaa niin aggressiiviselta ja turhaantuneelta. Jos teillä ei ole lapsia niin mitä te teette edes tällä palstalla. Haukkua muita, kun heidän "kiiltokuvansa" eivät tulleetkaan toteen. Kyllä, lapsien hoitaminen on rankkaa, ja varmasti moni turhautuu ja väsyy siihen, mutta eikös tämä palsta ole sitä varten että voi purkaa tuntemuksiaan ja saada "vertaistukea". Lapset osaavat olla hankalia, mutta päivääkään en antaisi pois. On sen pienen ihmisen kasvaminen niin ihanaa katseltavaa vaikka rankkoja aikoja onkin ollut.
- Senkin v*****!
Joillakin vain on aika ***** paljon rankempaa. Minä vaihtaisin pois kaikki ***** päivät.
- Iha sama aina...
Onko aloittajalla käynyt mielessä, että ihan samanlaisia ajatuksia on äitien päässä ollut halki vuosisatojen, ne vain eivät ole olleet sinun luettavissa netissä.
Mietipä mitä ennen on lapsista ajateltu, kun ei ole ollut mitään ehkäisyvälineitä? Seksiä on kuitenkin haluttu silloinkin harrastaa, epäilemättä useammin kuin kerran on tulevalla äidillä tai isällä käynyt mielessä että ei perhana, taasko yksi lapsi lisää...
Ja minkä takia on ennen ollut kylässä imettäjät ja kaikissa rikkaissa perheissä nannyt ja lapset vielä tänäkin päivänä lähetetään sisäoppilaitoksiin? Ei todellakaan vain sen koulun tason vuoksi...
Kiva kuitenkin, että olet hetken suonut elämästäsi pohtiaksesi tämän päivän äitien elämää ;) - -----Optimisti----
Kuulehan pölvästi. Elämässä ei takuita saa, että kaikki menisi kuin elokuvissa. Mitään ei kadu niin kuin niitä tekemättömiä lapsia. Sä et taida saada lapsia, ja siksi vaahtoat täällä ettei kukaan muukaan saisi saada
Vinkki sulle. Lue jotain muuta palstaa välillä. - Boffffff
Hemmetistäkö sen etukäteen tietää millaista se tulee olemaan lasten kanssa? Vaikka olisi kuin hyvin valmistautunut, kaikki voi romuttua. Lapsella voi olla sairauksia tai kaikenmaailman häiriöitä ja vanhempienkin terveys voi mennä.
- naapuri.vaan
Pahin tietämäni tapaus on eräs naimisissa oleva nainen joka sailapsen. Nainen on bi-seksuaali ja täysin holtiton seksikäyttäytymiseltään. Kotona juoksee niin miestä kuin naistakin ja nainen etsii kaikenlaisilta parinvaihtosivuilta jatkuvasti uutta seuraa. Mies on yhtä paha. Lapsi tulee vielä kärsimään elämässään paljon tasapainottomassa perheessä eivätkä sosiaaliviranomaiset voi tehdä mitään. Miksi tuollaiset ihmiset hankkivat lapsia?
- Vuodatus...
Todennäköisesti ne, jotka eivät ollenkaan välitä lapsistaan, eivät näillä palstoilla edes käy. Miksi kävisivät?
Vaikka olisi miten "harkittu" tai "haluttu" lapsi, niin aina tulee aikoja, jolloin vanhempi on neuvoton tai yksinkertaisesti "puhki". Väsynyt, kyllästynyt ja ihmeissään, mitä omalta elämältään haluaa ("Miksi haluan tulla isona?"). Itsekkyys rapisee lapsen myötä kyllä, mutta se nostelee päätään aika-ajoin, ainakin äidin elämässä (omakoht. kok.) Sanotaanko että noin....3v:n sykleissä, vähintään. Se on ihan terveellistä, ihan normaaliin elämään liittyvää. Niin sen kuuluukin. Ei lapsi ja vahempi ole yksi elämä, vaan kaksi.
Toisaalta taas, ns. "vahinko"lasta voi (ja todennäköisesti alkaaakin) alkaa rakastamaan ihan samalla tavalla kuin sitä suunniteltuakin. Kauan harkittu, hyvään avioliittoon syntyvästä lapsesta voi tulla erolapsi ihan siinä missä kenestä muustakin lapsesta, elämä nyt vaan on sellaista. Tai sitten lapsi onkin luonteeltaan sellainen, joka ei tule äidin/isän kanssa toimeen. Teininä voi käydä taas ihan mitä vaan. Viina, huumeet ym. ym. ym.
Mies voi olla avioliiton alussa ihana, kuten vaimokin, mutta mitä vaan voi tapahtua. Ei tullakaan toimeen, rakastutaan toiseen, viinipullot livahtaa huomaamatta arkeen, alkoholiongelma, sairastutaan... Mies/isä voi kuolla, niinkuin joku tuolla kirjoittikin. Äitikin voi kuolla. Lapsi voi jäädä auton alle tai kaatua lätkätreeneissä ja vammautua. Tai kuolla.
Ei täällä taida uskaltaa elää ollenkaan...eikä ainakaan tehdä lapsia!
Miksi maalailla piruja seinille?
Kukaan ei voi kuitenkaan estää kenenkään lasten saantia, kenellä yleensä olis oikeutta moiseen? Enkä usko, että kukaan voi ketään tuomita, koska kukaan ei tiedä, mitä omassa elämässä tulee tapahtumaan.
Loppupäätelmä: nautitaan hetkistä, lapsistamme, perheestämme, elämästämme ja yritetään olla tuomitsematta niitä, jotka tekee erilaisia ratkaisuja elämässään kuin me. Ja toivotaan, että ne mukelot pärjää, kenen lapsuus ja vanhempien elämä ei ole mennyt "kässärin" mukaan.
Aaaamen ;-) - Suurperhe
Puuuuh..... Vihdoinkin, koko katras selvisi teiniangstista, niin elämälläni oli tarkoitus, hyviä veronmaksajia tuli kaikista. Nyt nuokun tässä netissä, kaikkeni an-
taneena, huomenna taas työpäivä. Onpa virkistävä ajatus! zzzzzzz - lasten etu on 1
pitäs kysyä toisinpäin ennemminkin että miksi ette halua tehdä niitä. elämähän on lisääntymistä ihmisellä ja eläimilläkin, nykyaikana vaan vedotaan nykyaikaan ynnä muuta mutta ei se sitä miksikään muuta. media ja muut näyttävät ihan muuta elämänmallia johon on helppo samaistua. itsekkkyyttä on olla tahallisesti lapseton. muriskaa vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525220- 783698
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3212198Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651885Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1161752Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531326Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951280- 701222
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172