Keväällä moinen minulle tehtiin mutta sitä sokerirasitustestiä ei tehty. Paastotesti näytti normaalilukemia. Siitä asti jäänyt vaivaamaan, että voisikohan minulla silti olla diabetersta kun sokeriraistustestiä ei tehty. Mitä mieltä te olette ?
Miten varma, on pelkkä paastotesti ?
2
181
Vastaukset
- .
Minulla on annettu diabetesdiagnoosi pelkän paastomittausten perusteella. Sokerirasitusta ei ole tehty koskaan koska diabetes oli varma jo paastoarvojen perusteella.
Sokerirasitustesti lienee kohdallasi turha koska paastoarvot ovat olleet hyvät, ellei ole muita tyypillisiä diabeteksen oireita. - 213
Ainakin teoriassa on mahdollista, että paastosokeri on OK, mutta aterianjälkeiset arvot eivät. Tästä antaisi viitteitä, jos pitkäaaikainen sokerin HbA1c mittaus olisi tehty paastomittauksen lisäksi. Sokerirasitustesti kertoo kuitenkin tarkan tiedon asiasta.
Sokerirasitustestiä ei yleensä tehdä, jos paastoarvot ovat hyvät. Heikentyneet paastoarvot johtavatkin sokerirasitustestin tekoon. Toisaalta jos kaksi kertaa on mitattu yli 7 paastoarvo, ei sokerirasitustesi ole enää tarpeellinen, koska diabetes on jo muutenkin todettu.
Sokerirasitustestin tekokin on ilmeisesti kalliimpaa, koska se vie kaksi tuntia aikaa ja sisältää paastoarvon lisäksi yhden tai kaksi verensokerimittausta glukoosiliuoksen juomisen jälkeen. Terveydenhoitomenoissa oleva säästölinja on monissa paikoiissa karsinut laboratoriokokeita muutenkin.
Minun mielestäni sinulla ei ole syytä huoleen. Muutenhan kaikki muutkin ihmiset, joilla on normaali paastoarvo, olisi passitettava sokerirasitustestiin varmuuden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068